Кампанията „30 вечери с 30 класики“ на Филмаутор продължaва на 31 март в кино Одеон
След големия зрителски интерес при прожекцията на „Лачените обувки на незнайния воин“, на 31 март с култовия български филм „Да обичаш на инат“ продължава кампанията на Филмаутор “30 вечери с 30 класики”. Прожекциятата отново ще бъде от оригиналния носител на филма, а именно – от лента, и ще се състои на 31 март от 18 часа в кино „Одеон“ с вход свободен, а след нея зрителите ще имат възможност да срещнат в специална дискусия с легендарния режисьор и сценарист на филма Николай Волев.
Филмът „Да обичаш на инат“ е един от най-обичаните български игрални филми. Лентата излиза през 1986 година под режисурата и сценария на Николай Волев, а историята е написана по мотиви от романа „Да се любим на инат“ на Чавдар Шинов. Оператор е Красимир Костов. Музиката във филма е композирана от Иван Стайков. В главните роли на баща и син влизат Велко Кънев и Иван Велков.
„Да обичаш на инат“ е носител на цели две награди от престижния международен фестивал „Карлови Вари“ в Чехословакия през 1986 година, както и Награда за операторска работа, Награда на кинокритиката и Награда на зрителите, Варна, 1986 и Награда за режисура и Награда за мъжка роля на СБФД, 1986.
Николай Волев е едно от най-големите имена в българското кино. Неговото име седи зад класики като „Господин за един ден“, „Двойникът“, „Козият рог“, „Маргарит и Маргарита“, „Огледало на дявола“ и др.
ххх
“30 вечери с 30 класики” ще припомни някои от емблематичните български филми, но и ще даде възможност на младите зрители да се докоснат може би за първи път до класиките на родното кино, върху които стъпва неговото цялостно развитие.
Сред филмите, които ще бъдат показани са още „Куче в чекмедже“, „Щурец в ухото“, „Вчера“, „Момчето си отива“, „Мъжки времена“, „Преброяване на дивите зайци“ и много други. След прожекциите Ви очакват срещи с авторите и членовете на творческите екипи, създали подбраните класики.
Пълната програма може да бъде видяна: https://filmautor.org/30
Вторият сезон на „Големите малки лъжи“ става все по-интригуващ. Все пак към актьорите ще се присъедини и самата Мерил Стрийп. Тя ще играе Мери Луис Райт, майката на героя на Александър Скарсгард, която пристига в Монтерей, за да се грижи за внуците си и да получи отговорите на доста въпроси.От HBO обявиха, че лимитираният сериал ще има продължение, в което се очаква да се завърнат повечето актьори от първия сезон. За момента само Никол Кидмън и Рийз Уидърспун са обявени официално като актриси и изпълнителни продуценти на „Големите малки лъжи 2“.Сценарист и изпълнителен продуцент на сериала отново ще бъде Дейвид Е. Кели, като той ще се базира донякъде на историята на Лиан Мориарти. Режисьор на всички седем епизода ще е Андреа Арнолд („American Honey“), а режисьорът на първия сезон Жан-Марк Вале ще е сред изпълнителните продуценти.„Големите малки лъжи“ се превърна в истински фаворит за всички възможни награди. Той бе отличен с 16 номинации за „Еми“, от които получи осем отличия, а наскоро прибави към колекцията си и 4 награди „Златен глобус“ и 2 награди на Актьорската гилдия.За самата Стрийп това ще е първо участие в телевизията след изявата й в култовия сериал „Ангели в Америка“, за ролята си в който тя получи една от трите си награди „Еми“ през 2004 г. Май е време да спечели и четвърта статуетка. ... още »
Покрай първата си номинация за „Оскар“ за участието си в „Аз, Тоня“, Марго Роби успя да договори разпространението в Америка на новия си независим филм. В трилъра „Terminal” участват още Саймън Пег, Майк Майерс, Макс Айрънс и Декстър Флетчър. „Много сме развълнувани от възможността да работим с Марго Роби, която не само участва, но е и продуцент на този невероятен филм“, заяви Марк Уорд, един от изпълнителните директори на компанията RLJE Films, която ще разпространява филма по кината в САЩ. Роби бе сред продуцентите и на „Аз, Тоня“, номиниран общо за три награди на Американската киноакадемия.„Terminal” ще има своята премиера през пролетта на тази година. В този секси трилър става въпрос за двама изпълнители на мокри поръчки, които се съгласяват да се впуснат в самоубийствена мисия от мистериозен работодател, обещал им щедро възнаграждение. Двамата обаче се сблъскват с енергичната сервитьорка Ани (героинята на Роби), чиято роля в създалата се напрегнатата ситуация е доста неочаквана за тях.Създател на „Terminal” е Вогън Стийн, за когото това е дебют в режисурата. Той е известен с работата си като помощник режисьор на филми като „Световната война Z“ и „В сърцето на морето“. ... още »
Рапърът Метод Мен ще се присъедини към актьорския състав на трилъра „Peppermint“, в който главната роля изпълнява Дженифър Гарднър. Филмът проследява драматичната съдба на една жена, чийто съпруг и дъщеря са разстреляни, докато тримата пътуват с колата си. Райли (героинята на Гарднър) се събужда от кома и посвещава години на това да се превърне в истински убиец, готов за своето отмъщение. На десетата годишнина от убийствата тя се впуска в отчаяна саморазправа с всички, отговорни за смъртта на най-близките си – бандата, извършила убийствата, адвокатите, които им издействат да бъдат пуснати под гаранция, и корумпираните ченгета, които прикриват следите им.Метод Мен ще играе детектив във филма. Снимките вече стартираха и очакванията са „Peppermint“ да е готов до края на годината. Режисьор е един от майсторите в жанра – французинът Пиер Морел („Твърде лично“). Освен в този филм, ще видим Метод Мен и в продължението на „Шафт“, заедно със Самюел Джаксън и Ъшър. Явно рапърът ще пренебрегне своята музикална кариера за сметка на киното. През последните години той се снима в няколко сериали и хитове като „Тотал щета“ и „Патерсън“. ... още »
Два от тях са български: „3/4“ на Илиян Метев и „Радиограмофон“ на Рузие ХасановаОтличен със „Златен леопард“ в Локарно в селекцията „Режисьори на настоящето“, „3/4“ е игралният дебют на Илиян Метев, получил за него и „Златна роза“ за най-добър режисьор. Авторът му е многократно награждаван и адмириран за документалния си филм „Последната линейка на София“ (2012). „3/4“ поставя фокус върху деликатните взаимоотношения между членовете на едно семейство в последното им лято заедно. Мила е талантлива пианистка с бъдеще. Баща ѝ обръща повече внимание на пръстените на Сатурн, отколкото на нейните цели, докато брат ѝ неуморно я разсейва. Всички актьори в „3/4“ са непрофесионални, играят с истинските си имена и в роли, наподобяващи силно собствения им живот. Голяма част от сценария и диалозите са дело на импровизация.„Тъй като идвам от документалното кино, за мен беше по-естествено да работя с хора, които играят себе си. Кой би могъл да играе пианист по-добре от един пианист? Като режисьор предпочитам да не променям хората, напротив, искам да създам среда, където техният характер може да изпъкне, където те могат да допринесат възможно най-много (...) предпочитам и се стремя да запечатвам човешкото държание така, както го наблюдавам в ежедневието си“, коментира работата си по филма Илиян Метев. Той е роден през 1981 г. в София, а от 8-годишен живее със семейството си в Германия. Музикалната тема в „3/4“, както личи още от заглавието, му е близка, тъй като Метев свири на цигулка като тийнейджър, планира кариера в музиката, а сред изявите му попадат и изпълнения за Германското национално радио. По-късно следва изобразително изкуство в Лондон и завършва документална режисура в Британското филмово и телевизионно училище. Дебютът му като режисьор е с документален филм за жителите на село Голешово. * * * „РАДИОГРАМОФОН“ на Рузие Хасанова, отличен със „Златна роза“ за дебют на 2017, е филм за музиката, свободата и идентичността. Той е създаден по действителен случай, а историята е много лична - за баща от Родопите, който изминава пеш 100 км, за да купи радио за обсебения си от рок-музиката син. Прототипи на героите са дядото и бащата на режисьорката. „Всички други истории са по спомени на различни близки и роднини, съчетани така, че да разкажем един силен филм за свободата и за силата на музиката“, казва Рузие Хасанова. По думите й, въпреки факта, че действието се развива в България, историята е валидна за всеки в Източна Европа, който помни комунистическия режим. Радиограмофонът придава ново значение на свободата, която музиката предлага. През 70-те години „мърсибийтът“ (музиката на групите от Ливърпул) раздвижва Великобритания и променя музикалния небосклон, достигайки чак до Америка. „Уви, влиянието, което тази музика има в Източна Европа, както и нещата, които хората са вършили, за да я слушат – всичко това не е известно днес. Именно тази музикална промяна вдъхновява хората и им помага да бутнат Берлинската стена,“ казва в интервю за Cineuropa Рузие Хасанова. За ролите във филма тя се доверява на Александър Хаджиангелов, Яна Титова, Александър Алексиев, Александър Иванов, Стефан А. Щерев, Деян Георгиев, Стефан Мавродиев и Ованес Торосян.Рузие Хасанова е родена през 1980 година в Казанлък, но израснала в Родопите. Завършва МГ „Никола Обрешков“ в родния си град, а през 1998 година заминава за Англия, където учи кино в London College of Communications, като нейния дипломен проект „Glashedy“ получава отлични оценки.* * * „ТИХА НОЩ“ (“Silent Night”) на Пьотр Домалевски е филм за семейството, традицията и емиграцията като полска съдба. Действието се развива на Бъдни вечер в къща на село в източна Полша. Адам, млад икономически емигрант, внезапно се появява на традиционната вечеря. Никой в голямото му семейство не подозира истинската причина за неочакваното завръщане...„Вдъхновен от турското, румънското и иранското кино, исках да направя филм, в който една малка общност е метафора на случващото в широк мащаб. Знаех, че ми трябва проста история и се замислих кое е близко до мен. Отговорът беше: семейство от много поколения и въпроса за икономическата емиграция. В източна Полша, откъдето идвам, във всяко семейство има поне един, напуснал страната и отишъл на Запад, за да намери по-добра реализация. В моя случай това беше брат ми. (...) В „Тиха нощ“ разказах за Бъдни вечер, която помня от детството си, но не непременно в моя дом“, казва в интервю пред Cineuropa Пьотр Домалевски.„Тиха нощ“ е не само най-добрият филм на тазгодишния филмов фестивал в Гдиня, но и един от най-важните и зрели полски дебюти през последните години. Домалевски съчетава интересни социологически диагнози с жива история за семейните тайни, за коварните грешки и любовта, която позволява да бъдат преодолени. По този начин той създава филм, в който полската публика може да види своето отражение“, твърдят критиците по време на представянето на филма на кинофестивала в Гдиня.* * * Действието в „НАМЕ” на грузинския режисьор Заза Халваши се развива в планините на Аджария, а сюжетът е базиран на история от древната грузинска митолгия. Семейството на Али има важна мисия – да пази местната вода и да лекува с нея болните. Тримата му сина не приемат сериозно тази задача и само малката Наме остава пазител на семейните традиции. В града живее смесено население – мюсюлмани и християни. Наме среща Мераб и двамата се сближават. В околността започва строеж на водноелектрическа централа, която влияе на околната среда. Един ден изворната вода изчезва. Бащата си спомня старото поверие, според което водата няма да се върне, докато не бъде принесена жертва... Роденият в Батуми, Грузия Халваши завършва факултета по филмова режисура в Държавния университет в Тбилиси през 1982 година, където му преподават Тенгиз Абуладзе и Резо Чхеидзе. В момента времето му е разделено между създаването на изкуство и преподаване на наученото от майсторите в киното в Държавния университет в Батуми.* * * „АДАМ“ (Германия-Исландия-САЩ-Мексико) на Мария Солрум идва на 22-ия София Филм Фест веднага след участието си на Берлинале, където ще се бори за „Кристална мечка“ за най-добър филм в програмата „Generation 14 plus“. Това е вторият филм на исландската режисьорка след пълнометражния й дебют „Jargo“, представен в същата секция на престижния кинофорум, а този път като продуцент зад нея застава легендарния и винаги независим Джим Старк. Сюжетът представя главния герой Адам, който има затруднения със слуха. Той и майка му, която е музикант, живеят в напълно различни светове. В същото време двамата са свързани: той усеща нейната музика директно с тялото си. Когато майка му се оказва с необратими мозъчни увреждания, вследствие на прекомерна употреба на алкохол, Адам изведнъж трябва да се грижи сам за себе си. Той се изправя пред желанието на майка си за бърза смърт по свой собствен лаконичен начин, а режисьорът му дава своя глас, както и пространство за развитие.* * * Още един филм от селекцията „Generation 14 plus“ на Берлинале ще участва в Международния конкурс на 22-ия София Филм Фест - „ГЪЛЪБЪТ“ на турската режисьорка Бану Шиваци. Главният герой в него Юсуф е младеж, който живее с брат си и сестра си в едно от преградията на Адана. На покрива на къщата на родителите си, той се грижи за гълъбите, оставени от баща му. Само с тях той намира хармония и мир със себе си, далеч от реалността на външния свят... Останалите заглавия, които ще се състезават да 16-и път за Голямата награда в конкурса за първи или втори игрален филм „София – град на киното”, съдържаща парична премия от 7000 евро, осигурена от Столична община, , ще бъдат обявени съвсем скоро! ОЧАКВАЙТЕ още изненади в програмата на 22-рия София Филм Фест – МАРТ е месецът на КИНОТО! ... още »
Феновете на оригиналния „Робокоп“ на режисьора Пол Верховен може да са доволни – Мърфи може би ще се завърне на екрана! Ед Нюмайер, автор на сценария на филма от 1987 г., заяви, че има такава вероятност.„Хубаво е, че много хора още се вълнуват от историята на Робокоп и затова от MGM ме поканиха да напиша нов сценарий. Все още не мога да споделям много. Появиха се толкова много филми за Робокоп, а наскоро имаше и римейк на историята. Новият филм ще е своеобразно завръщане към класическия сюжет от преди 30 години. Според мен ще е нещо като продължение на филма, който направихме с Пол, и ще е издържан в стила на нашата стара школа“, казва Нюмейер, който е автор на сценария и за друг култов филм на Верховен – „Звездни рейнджъри“.Бъдещият филм явно ще е много различен от многото продължения, сериали и анимации, които последваха след огромния успех на „Робокоп“ през 80-те. Разбира се, всичко е възможно, но се надяваме филма да е по-добър от опита за римейк от 2014 г. с участието на Самюел Джаксън и Майкъл Кийтън.Звучи повече от интригуващо Верховен и Нюмайер да ни представят продължение на оригиналния филм, дори и без Питър Уилър в ролята на ченгето-робот Алекс Мърфи. ... още »
Номинациите за най-престижните филмови награди, тези на Американската киноакадемия, или за по-лесно „Оскар“, бяха оповестени този следобед на сцената на „Самуел Голдуин Тиътър“ в Лос Анджелис от актьорите Тифани Хадиш и Анди Съркис. „Формата на водата“ на Гилермо дел Торо отново e големият фаворит, след като получи най-много номинации – 13. С 8 номинации е военният епос на Кристофър Нолан „Дюнкерк“, а със 7 „Три билборда извън града“. Мерил Стрийп е с поредна, вече 21-ва номинация. Тимъти Шаламет пък стана третият най-млад актьор в историята, номиниран за главна роля. Още един рекорд: за първи път и петимата номинирани режисьори са и автори на сценариите на своите филми.Церемонията по раздаване на 90-те награди „Оскар“ ще се състои на 4 март в „Долби Тиътър“ в Лос Анджелис, а водещ за втора поредна година ще е комикът Джими Кимъл.Ето и пълният списък с номинираните. Най-добър филм„Призови ме с твоето име“„Дюнкерк“„Най-мрачният час“„Формата на водата“„Три билборда извън града“„Бягай!“„Lady Bird“„Вестник на властта“„Phantom Thread“ Най-добър режисьор Гилермо дел Торо - „Формата на водата“Пол Томас Андерсън - „Phantom Thread“Кристофър Нолан - „Дюнкерк“Грета Геруиг - „Lady Bird“Джордан Пийл - „Бягай!“ Най-добър актьор Тимъти Шаламет - „Призови ме с твоето име“Даниел Дей Луис - „Phantom Thread“Даниел Калуя - „Бягай!“Денсъл Уошингтън - „Roman J. Israel, esq.“Гари Олдмън - „Най-мрачният час“Най-добра актрисаМерил Стрийп - „Вестник на властта“Марго Роби - „Аз, Тоня”Сали Хоукинс - „Формата на водата“Сорша Ронън - „Lady Bird“Франсис Макдорманд - „Три билборда извън града“ Най-добър поддържащ актьор Уилям Дефо - „The Florida Project“Ричард Дженкинс - „Формата на водата“Кристофър Плъмър - „Всичките пари на света“Сам Рокуел - „Три билборда извън града“Уди Харелсън - „Три билборда извън града“ Най-добра поддържаща актриса Лесли Манвил - „Phantom Thread“Мери Джей Блайдж - „Mudbound“Алисън Джани - „Аз, Тоня”Лори Меткалф - „Lady Bird“Октавия Спенсър - „Формата на водата“Най-добър оператор „Формата на водата“„Mudbound“„Дюнкерк“„Най-мрачният час“„Блейд Рънър 2049“Най-добър оригинален сценарий„Формата на водата“„Lady Bird“„The Big Sick“„Три билборда извън града“„Бягай!“Най-добър адаптиран сценарий„Призови ме с твоето име“„The Disaster Artist“„Mudbound”„Играта на Моли“„Логан“Най-добър чуждоезичен филм„A Fantastic Woman”, Чили„On Body and Soul”, Унгария„The Insult”, Ливан„Loveless”, Русия„The Square”, ШвецияНай-добър анимационен филм„Бебе бос”„The Breadwinner” „Тайната на Коко“„Бикът Фердинанд“„Да обичаш Винсент“Най-добра сценография„Красавицата и Звяра“„Формата на водата“„Дюнкерк“„Блейд Рънър 2049“„Най-мрачният час“Най-добри костюми„Красавицата и Звяра“„Phantom Thread“„Формата на водата“„Довереникът на кралицата“„Най-мрачният час“Най-добър композиторКартър Бъруел - „Три билборда извън града“Александър Деспла - „Формата на водата“Джони Грийнууд - „Phantom Thread“Джон Уилямс - „Междузвездни войни: Последните джедаи“Ханс Цимер - „Дюнкерк“Най-добра песен„The Mystery of Love“, „Призови ме с твоето име“„Mighty River”, „Mudbound“„Remember Me”, „Тайната на Коко“„Stand Up for Something“, „Marshall“„This is Me“, „Най-великият шоумен“Най-добър монтаж„Формата на водата“„Три билборда извън града“„Дюнкерк“„Зад волана“„Аз, Тоня“Най-добър звук„Формата на водата“„Дюнкерк“„Блейд Рънър 2049“„Зад волана“„Междузвездни войни: Последните джедаи“Най-добри звукови ефекти„Формата на водата“„Дюнкерк“„Зад волана“„Блейд Рънър 2049“„Междузвездни войни: последните джедаи“Най-добри визуални ефекти„Пазители на галактиката 2“„Междузвездни войни: Последните джедаи“„Блейд Рънър 2049“„Конг: Островът на черепа“„Войната за планетата на маймуните“Най-добър грим и прически„Най-мрачният час“„Довереникът на кралицата“„Чудо“ ... още »
С голямата награда на журито „Сребърен лъв“ и още два приза от Венеция 2017, с осем награди на Израелската филмова академия и сериозни овации от десетки филмови форуми в цял свят, „Фокстрот“ е бе израелското предложение за номинация за чуждоезичен „Оскар“, а първата му среща с българската публика ще бъде във фестивалната програма през март. 22-рия София Филм Фест ще предложи на зрителите специална програма „ФОКУС ИЗРАЕЛ“ – очаквайте скоро подробности!Когато един автор спечели „Златен лъв“ с дебютния си филм, няма никакво значение кога ще успее да направи своята следваща творба – тя задължително ще е обект на специално внимание от филмовия свят. Осем години след фурора, който предизвика с „Ливан“, израелският режисьор Самуел Маоз представи във Венеция втория си игрален филм „Фокстрот“ и отново покори журито, което му връчи своята Гран при „Сребърен лъв”. Въпреки противоречията на политическа основа, които предизвика историята за семейство, оплакващи своя син, загинал по време на служба в израелските отбранителни сили, филмът бе избран да представлява Израел на тазгодишните награди „Оскар“. Смел и разтъсващ, разказът на Маоз оставя без думи всички престижни издания за кино в света, като повечето от тях му дават възможно най-високите оценки.Михаел и Дафна са покосени от ужасяваща мъка, когато офицери от армията се появяват на вратата им със съобщение за смъртта на техния син Йонатан. Михаел е изнервен от фанатично скърбящите роднини и добрите намерения на армейските бюрократи и докато упоената с лекарства съпруга си почива, той е завладян от вихрушка от гняв и изживява един необясним обрат в живота, който би могъл да се сравни единствено със сюрреалистичната военна служба на сина му...„Израелският режисьор Самуел Маоз представя скръбта и военната служба като сюрреалистичен танц със съдбата, от който няма измъкване... Уникален глас в световното кино, Маоз е направил само два игрални филма в цялата си кариера. Първият поведе зрителите в изпълнено с напрежение, клаустрофобично пътешествие във вътрешността на танк, заедно с четирима уплашени израелски войници – и спечели „Златен лъв“ във Венеция през 2009 година. Осем години по-късно, отново в програмата на същия фестивал е представен и втория му филм – „Фокстрот“, изпълнен с повече страдание. Той заема своето място сред най-дръзките, гневни критики, отправени към съвременната политика на Израел, и по-специално използването на недостатъчно зрели млади хора в армията, която прокарва политическите интереси на държавата... Фокстрот е танц, но също и кодова дума в армията, а самият филм обрисува Израел като доста сюрреалистично място, което предизвиква болка и психологически травми. Оригиналността на творбата е в сложната структура на разказа, изпълнена с напрежение, но Маоз очевидно не изпитва притеснение от това дали ще изгуби някой от по-озадачените зрители в хода на филма... Героите на филма очевидно са си определили среща със съдбата – няма значение какво правят, те винаги се оказват на същото място, от което са тръгнали – точно както се случва и със стъпките на фокстрота...“ „The Hollywood Reporter“, Дебора ЙънгСпециалната програма „ФОКУС ИЗРАЕЛ“, за която съвсем скоро ще има повече информация, се реализира в партньорство с Посолството на Израел в България.ОЧАКВАЙТЕ още изненади в програмата на 22-рия София Филм Фест – МАРТ е месецът на КИНОТО! ... още »
Netflix публикуваха първия плакат от епичната гангстерска драма „Ирландецът“ на Мартин Скорсезе, с Робърт де Ниро. В актьорския състав влизат имена като Ал Пачино, Джо Пеши, Харви Кайтел, Катрин Нардучи, Боби Канавале, Анна Пакуин и Стивен Греъм.Сценарият е дело на Стивън Зейлиън, основан на романа на Чарлз Бранд „Чух, че боядисваш къщи“ (I Heard You Paint Houses). В центъра на сюжета се намира гангстера Франки Ширан (Робърт се Ниро), известен с прякора си Ирландеца. Разказващ на смъртното си легло за тъмното си минало, той признава, че се е научил да убива без угризения на съвестта, по време на Втората световна война. Когато се е върнал в САЩ е намерил приложение за „уменията си“ в средите на криминално проявените. Негово дело са 25 поръчкови убийства, в това число се предполага, че е замесен и в изчезването на профсъюзния деец Джими Хофа.Джо Пеши ще се превъплъти в образа на боса на пенсилванската мафия Ръсел Буфалино, който най-вероятно, също има пръст в изчезването на Джими Хофа. Харви Кайтел ще се преобрази в криминалния авторитет Анджело Бруно, а Боби Канавале предстои да изиграе ню-йоркския гангстер Лудия Джо Гало. Стивън Греъм ще влезе в ролята на Тони Провенцано – капо на престъпната фамилия Дженовезе. Ана Пакуин ще бъде дъщерята на Франки Ширан – Пеги. За създаването на филма Скорсезе разполага с бюджет в размер на 100 млн. долара, които в по-голямата си част ще бъдат изразходвани за компютърни графики. В лентата ще бъде използвана съвсем нова технология за подмладяване на актьорите, тъй като повечето от действието се развива в ретроспекция. Точна дата за премиерата все още няма, но е известно, че Netflix планират да пуснат лентата през 2019 г., директно за сезона на наградите. ... още »