Почитателите на Джесика Частейн ще могат да я видят в новия филм на мексиканския режисьор Мишел Франко „Памет“ (Мексико-САЩ-Чили), който получи приза за най-добър актьор на фестивала във Венеция ‘23 за вълнуващото изпълнение на Питър Скарсгард. Историята проследява трансформацията в живота на Силвия, след като Сол решава да я последва до дома ѝ след срещата на гимназиалния им клас. „Исках да направя филм за хората, които живеят извън обществените рамки. Тяхната неспособност да се съобразят с очакванията на другите често се корени в събития, които съществуват само в спомените им. Понякога самото им маргинализиране предлага бягство от сенките на миналото и шанс да изградят живот в настоящето. Въпросът е дали могат да избягат от тези сенки“, споделя Мишел Франко.
ОЧАКВАМЕ ви в кино “Люмиер”, 19 март,
начало на прожекцията 20:30 часа
Отвъд мъглата | Beyond the Fog
„Отвъд мъглата“ на младия японски автор Дайчи Мурасе пренася зрителите в едно тихо японско селце. В тази интересна в миналото туристическа дестинация живее 12-годишната Ихика, а нейното семейство в продължение на няколко поколения се грижи за една страноприемница. Оцеляването на този специфичен семеен бизнес се оказва в опасност, когато дядото изчезва и за момичето и майка й настъпва време за промяна. Сценарист и режисьор на своя пълнометражен дебют, с изпълнителен продуцент легендата Наоми Кавасе, Мурасе учи режисура в Киото, а първият му късометражен филм „Forget But“ е прожектиран в паралелната късометражна програма в Кан през 2019 година.
Звездата от “Черният рицар”, Крисчън Бейл, ще подпише договор за участие в криминалната драма “От пещта” (“Out of the Furnace”), продуценти ще бъдат режисьора Ридли Скот и актьора Леонардо Ди Каприо. Работата по сценария на филма приключи през 2008-ма година и първия актьор, който изяви желание да изпълни главната мъжка роля бе Марк Уолбърг.Името на Уолбърг се свързваше с проекта в продължение на три години, а за режисьорската позиция кандидатстваха Питър Сегал, Антоан Фукуа и Рупърт Сандърс. Въпреки известните имена обаче, “От пещта” не успя да получи подкрепата на филмово студио и това бе основната причина поради която не се стигна до снимки.Едва в края на миналата година, сценарият бе закупен от компанията Relativity Media, откъдето обявиха, че ще финансират и разпространяват бъдещата лента в партньорство с продуцентските студия на Ридли Скот и Леонардо Ди Каприо, Scott Free и Appian Way. Крисчън Бейл все още не е потвърдил официално участието си, но според източници близки до проекта, актьора е изявил желание да изпълни главната роля още през миналата година, и в най-скоро време ще подпише официалния договор за участие.В “От пещта”, Бейл ще се превъплъти в ролята на мъж, който бива освободен от затвора след излежаване на четиригодишна присъда. Той се надява, че ще започне живота си отново и на чисто, но всичките му планове за нов старт се провалят, когато по-младия му брат бива брутално убит. Твърдо решен да отмъсти, бившия затворник се впуска в безмилостно преследване на извършителите на деянието.От компанията Relativity Media оповестиха, че на режисьорския стол на “От пещта” ще седне създателя на “Лудо сърце” Скот Купър, а партньори на Крисчън Бейл най-вероятно ще бъдат актьорите Робърт Дювал и Виго Мортенсен. Ако подпишат договори за участие, Дювал и Мортенсен ще изпълнят съответно ролите на чичото на главния герой, който му помага в търсенето на убийците, и главния злодей.За ролята на брата на персонажа на Крисчън Бейл се споменават имената на младите актьори Кейси Афлек, Гарет Хедлънд, Чанинг Тейтъм и Тейлър Кич, но от Relativity Media уточняват че официалните кастинги за останалите роли в криминалната драма ще започнат едва след като Бейл подпише своя договор за участие.Сценарият на “От пещта” е написан от Брад Ингълсби (“Ледена жътва”), а освен Ридли Скот и Леонардо Ди Каприо, филма ще бъде продуциран от Бруклин Уийвър (“Зелена зона”) и Дженифър Килориан (“Червената шапчица”).Бюджетът за направата на лентата няма да надвишава сумата от 40 милиона долара, а според последната информация, режисьора Скот Купър ще даде старта на снимките в края на месец юни, тази година.Ако всичко протече според очакванията, “От пещта” ще тръгне по кината през пролетта на 2013-та година. ... още »
ЗЕМЛЯНИНЪТОт планетата Земя в края на 1800 г., на светлинни години от Барсум (Марс)ДЖОН КАРТЪР (JOHN CARTER) ТЕЙЛЪР КИЧ (Taylor Kitsch)“No good’ll come out of me fightin’ your war.”Роден във Вирджиния, Джон Картър служи като офицер в армията на Конфедерацията по време на Гражданската война в САЩ. Той е смел и почитан герой, но разрушенията от войната го оставят разорен, обезкуражен и върешно опостушен. Случайно озовал се на планетата Барсум (Марс) Картър осъзнава, че силите и уменията му да скача, са многократно по-големи в ниската гравитация на Барсум. Джон Картър неохотно се въвлича в приключение, в което ще преоткрие своята човечност, но и ще спаси новооткрият от него свят.ПОЛКОВНИК ПАУЪЛ (COLONEL POWELL)БРАЯН КРАНСТЪН (Bryan Cranston)“Captain, I’m finding it difficult to reconcile the man on this piece of paper with the one I’m looking at.”Полковник Пауъл е сух, като излязъл от книга здравеняк, офицер от амриканската кавалерия. Мисията на полковника е да разквартирова Джон Картър в предните позиции на своята част, която се сражава срещу апачите в Аризона. Намеренията му са осуетени от отказа на Джон Картър да има нещо общо с военните и тяхната кауза, независимо колко е справедлива.ЕДГАР РАЙС БЪРОУС (EDGAR RICE BURROUGHS)ДАРИЛ САБАРА (Daryl Sabara)“My mother always said Jack never really came back from the war.”Едгар Райс Бъроус е любознателният, 18-годишен племеник на Джон Картър. Едгар обожава своя чичо и като дете с интерес слуша щурите истории на Джон, които го отнасят на места, които Едгар трудно би могъл дори да си представи. Бъроус получава спешна телеграма от чичо си и веднага поема към дома му, единствено за да разбере, че вече е твърде късно.ОБИТАТЕЛИТЕ НА БАРСУММарс или Барсум, както го наричат обитателите на планетата, е дом или обиталище на различни раси, от изтънчените „Червени хора” Хелиуми и войнствените Зоданги до племето на примитивните „Зелени хора” Тарксите и мистичните, напреднали Терни.ХЕЛИУМИ (HELIUMITES):Хуманоидни, татуирани в червено, обитателите на град Хелиум се характеризират със своята изтънчена и орентирана към природата политика. Те с гордост развяват своя син флаг, който символизира нацията им и силния им копнеж към отдавна изчезналите океани. DEJAH THORIS - Дежа ТорисЛИН КОЛИНС (Lynn Collins)“If you had the means to save others, would you not take any action possible to make it so?”Дежа Торис е красивата чернокоса принцеса на Хелиум, която страстно защитава хелиумите и техния начин на живот. Дежа е регент на Кралската академия на науките и е обучена в правилата на боя. Тя е пред прага на откритие, че е възможно да промени завинаги баланса на силите между нейния народ хелиумите и постоянните им врагове зодангите. Времето изтича и Дежа трябва да убеди Джон Картър да се присъедини към нея и да защити Хелиум.TARDOS MORS – Тардос Морс КИАРАН ХИНДС (Ciaran Hinds)“Helium is lost. My people. I have failed them all.”Тардос Морс е Джедак (Крал) на Хелиум и баща на Дежа Торис. Той е издражлив и прагматичен управник, принуден да намери начин да спаси своя обичан Хелиум, дори заради това да трябва да разбие сърцето на Дежа. KANTOS KAN - Кантос КанДЖЕЙМС ПЮЪРФОЙ (James Purefoy)“hello, ladies.”Кантос Кан е Одвар (Капитан) на въздушните сили на Хелиум и безрасъдно лоялен на Тардос Морс и неговата дъщеря Дежа Торис. Интелигентен, красив и смел, Кантос ще направи всичко по сислите си да спаси Хелиум и да защити кралското семейство.ЗОДАНГИТЕ (ZODANGANS):Хуманоидни, татуирано в червено, обитателите на Зоданга са войнолюбиви, манипулативни, изследващи и винаги в движение – раса от хищници.Те са представени от подчертано червен флаг символизиращ тяхната агресия и разрушителна природа.SAB THAN - Саб ТанДОМИНИК УЕСТ (Dominic West) “Death to Helium!”Саб Тан е Джедак (Крал) на Зоданга. Той е импулсивен, арогантен и агресивен, подкрепящ войната и воюването като начин на живот в Зоданга. С опасно обмислен чар, Саб би опитал да направи сделка дори с дявола, за да разруши Хелиум и да управлява планетата Барсум.ТЕРНИТЕ (THERNS):В религията на Барсум, Терните са свещените месии на Богинята Исс. На практика те са незабележима раса, но са и най-високо развитите същества на Барсум, чийто мотиви винаги служат единствено на тях самите.MATAI SHANG – Матай ШангМАРК СТРОНГ (Mark Strong)“We do not cause the destruction of a world, Captain Carter. We simply manage it. Feed off it, if you like.”Матай Шанг е Свети Хекадор (крал) на терните. Използвайки своите напреднали технологии, терните се представят за мистични посланници на богинята Исс, за да разгръщат своите собствени планове.ТАРКСИ (THARKS):Тарксите, „Зелените хора” на Барсум, са примитивни племена, високи по 10 фута, с големи бивни и два чифта ръце. В миналото велика раса, сега те са отчаяни номади. Оцеляването им, ръководено от променящи се вярвания, зарежда тяхната агресия и войнствено поведение.TARS TARKAS - Тарс ТаркасУИЛЯМ ДЕФО (Willem Dafoe)“When I saw you leap into the sky, I wished to believe it was a sign that something new can come into this world.”Тарс Таркас е свиреп зелен марсиански войник, Джедак (Крал) на тарксите. В неговите вени текат последните капки благородство и това е единственото, което все още пречи на тарксите да се превърнат в зверове. Благословен с добро чувство за хумор и търпение, Тарс се сприятелява със землянина Джон Картър и му дава таркското име Дотар Соджат, което грубо преведено означава „Моите десни ръце”.TAL HAJUS - Тал ХаджусТОМАС ХЕЙДЪН ЧЪРЧ (Thomas Haden Church)“I claim the right of challenge! Who will pledge their metal to mine?”Тал Хаджус не желае нищо повече от това да стане предводител на тарксите и със сила да отнеме властта на Тарс Таркас. Той е брутален и мълчалив таркски войн, който живее с единствената вяра, че само силните имат право да оцелеят. SOLA - Сола(Samantha Morton)“May the Goddess find me worthy.”Сола е грижовна и внимателна, което й отрежда ролята на парий в жестокото общество на траксите. Тя често не е се придържа към таркския начин на живот, защото винаги мисли със сърцето, а не с главата си. Като изтърсак й отреждат отговорността да придружава навсякъде Джон Картър, когaто той е приобщен към племето на тарксите.SARKOJA - СаркоджаПОЛИ УОЛКЪР (Polly Walker)“Sola can take the little white worm.”Саркоджа е идеалната таркс. Пресметлива, студена и жестока. Както Тал Хаджус, тя вярва, че само силните трябва да оцелеят, а тя оцелява от много време. При всяка възможност тя се нахвърля срещу Сола заради нейната човещина, която Саркоджа презира и възприема като слабост.WOOLA - Ула“Woola would find you anywhere on barsoom” –sola to john carterУла е Калот, голямо, подобно на гущер куче, което приема Джон Картър за свой господар. Калотите са невероятно бързи, с 10 крака и челюст пълна с остри зъби. Ула е пламенно отдадена да защитава землянина, доколкото той е първият, който се нуждае да бъде спасяван от нея.Бележки:- Едгар Райс Бъроуз е роден в Чикаго и е най-известен като създателя на Тарзан - все още най-успешния и знаков литературен образ на всички времена. "Джон Картър: Между два свята" е екранизация по първия роман на Бъроуз - "Принцеса от Марс".- Андрю Стантън е режисьор и съсценарист на "Уол.И", който печели "Оскар" и "Златен глобус" за най-добър анимационен филм за 2008 г. Той е номиниран и за "Оскар" за сценарий. Стантън прави режисьорския си дебют с "Търсенето на Немо", за който има номинация за "Оскар" за най-добър оригинален сценарий и печели "Оскар" за най-добър анимационен филм за 2003 г. Той е един от четиримата сценаристи, получили номинация за "Оскар" през 1996 г. за приноса си към "Играта на играчките", след което получава награди като сценарист за следващи филми на Пиксар - "Приключенията на бръмбарите", "Играта на играчките 2", "Таласъми ООД", "Търсенето на Немо" и "Уол.И".- Сред останалите награждавани членове на екипа са художникът на продукцията Нейтън Кроули, номиниран за "Оскар" за "Черният рицар" и "Престиж" и художникът на костюмите Мейес Рубео, чиято работа е известна от "Аватар" и "Апокалипто".- Майкъл Шейбон, който спечели наградата "Пулицър" за романа си "Невероятните приключения на Кавалиер и Клей" е съсценарист на филма.- Композиторът на музиката за филма Майкъл Джиакино е получавал многобройни награди за работата си по предишни филми на Дисни-Пиксар: "В небето" ("Оскар" за най-добра оригинална музика; наградата на БАФТА за най-добра музика; "Златен глобус"; "Грами" за най-добър саундтрак албум), "Рататуй" ("Грами" за най-добър саундтрак; награда "Ани" за най-добра музика в анимационна продукция; номинация за "Оскар" за най-добра оригинална музика), "Феноменалните" (награда "Ани" за най-добра музика в анимационна продукция; номинация за "Грами" за най-добър саундтрак албум). ... още »
На пищна церемония в Лос Анджелес, с водещ Били Кристъл, Американската академията за филмово изкуство и наука раздаде тазгодишните кино награди “Оскар”. Оправдавайки предварителните очаквания, черно-бялата лента “Артистът” се превърна в големия победител на вечерта, със спечелени статуетки в категориите - “Най-добър филм”, “Най-добър актьор в главна роля” и “Най-добър режисьор”. Режисираният от Мартин Скорсезе, “Изобретението на Хюго”, бе удостоен с общо пет "Оскара", а за изпълнението си на Маргарет Тачър в драмата “Желязната лейди”, Мерил Стрийп получи наградата в категорията “Най-добра актриса”. За победител в категорията “Най-добър анимационен филм” бе обявен озвучения от Джони Деп, “Ранго”.Ето и целия списък на наградените:Най-добър филм:“Артистът” – продуцент Томас ЛангманНай-добра актриса в главна роля:Мерил Стрийп, за ролята си в “Желязната лейди”Най-добър актьор в главна роля:Жан Дюжарден, за ролята си в “Артистът”Най-добър режисьор:Мишел Азанавичус, за работата си върху “Артистът”Най-добро операторско майсторство:Робърт Ричардсън, за “Изобретението на Хюго”Най-добра сценография:Данте Ферети и Франческа Ло Шиаво, за работата си върху “Изобретението на Хюго”Най-добри костюми:Марк Бриджис, за “Артистът”Най-добър грим:Марк Кулие и Джой Хелърд, за работата си върху “Желязната лейди”Най-добър чуждоезичен филм:“Надер и Симин: Раздялата” (Иран) – режисьор Ашгар Фаради.Най-добра актриса в поддържаща роля:Октавия Спенсър, за ролята си в “Южнячки”Най-добър актьор в поддържаща роля:Кристофър Плъмър, за ролята си в “Новаци”Най-добър монтаж:Ангъс Уол и Кърк Бакстър, за работата си върху “Мъжете, които мразеха жените”Най-добър монтаж на звукови ефекти:Филип Стоктън и Юджийн Гиърти, за “Изобретението на Хюго”Най-добър звук:Джон Миджли и Том Флейшман, за “Изобретението на Хюго”Най-добър документален филм:“Непобедим” – продуценти Даниел Линдзи, Ти Джей Мартин и Рич МидълмасНай-добър анимационен филм:“Ранго” – режисьор Гор ВербинскиНай-добри визуални ефекти:Роб Легато, Джос Уилиамс, Бен Гросман и Алекс Хененг, за работата си върху “Изобретението на Хюго”Най-добра оригинална музика:Людовик Бурс, за “Артистът”Най-добра оригинална песен:“Man or Muppet”, от филма “Мъпетите”Най-добър адаптиран сценарий:“Потомците” - Александър Пейн, Нат Факсън и Джим РашНай-добър оригинален сценарий:“Полунощ в Париж” – Уди АлънНай-добър късометражен игрален филм:“Брегът” – продуценти Тери Джордж и Урла ДжорджНай-добър късометражен документален филм:“Лице на спасението” – продуценти Даниел Джъндж и Шармийн Обайд-ЧинойНай-добър късометражен анимационен филм:“Летящите книги на господин Морис Лесмър” – продуценти Уилиам Джойс и Брандън Олденбърг ... още »
Американският комик Адам Сандлър няма да спечели "Оскар", но поне може да се утеши с рекордните 11 номинации за наградите "Златните малинки", съобщиха световните агенции. Това е повече от два пъти над предишния рекорд от пет номинации, който държеше досега Еди Мърфи за "Норбит"."Златните малинки" са учредени през 1980 г. и се връчват всяка година за най-слаби постижения в киното в категориите най-лош американски филм, актьор, актриса, сценарий и музикално оформление.Сандлър бе номиниран за "Златни малинки" за работата си като сценарист, продуцент и актьор в три от най-слабите филми за 2011 г. - "Джак и Джил", в който той играе главната мъжка и женска роля; "Бъки Ларсън: роден да бъде звезда"; и "Жена назаем".Фаворит в категорията най-слаб филм е "Джак и Джил", който получи номинации във всички възможни категории, включително за най-слаб актьор и актриса, за поддържаща роля на Кейти Холмс и поддържащ актьор Ал Пачино.Сред номинираните за антинаградите е носителката на "Оскар" Никол Кидман за поддържаща роля в "Жена назаем", а племенникът на знаменития режисьор Франсис Форд Копола - Никълъс Кейдж, е номиниран за най-слаб актьор в три филма.Носителите на антинаградите получават малинка, направена от пластмаса и покрита със златиста боя от спрей. Всяка "статуетка" струва по-малко от 5 долара, включително данъците от 7 процента.Най-много награди "Златни малинки" в историята на киното има актьорът Силвестър Сталоун. Той е получавал антиотличията 10 пъти. А номинациите му са 30.За първи път тази година церемонията по връчването на "Златните малинки" ще е на 1 април - деня на хумора и лъжата. Досега те се раздаваха преди връчването на "Оскарите". ... още »
Черно-белият филм на режисьора Мишел Азанависиюс "Артистът" стана големият победител на наградите "Сезар", грабвайки приза в шест категории, съобщиха Франс прес и ИТАР-ТАСС.На 37-ата церемония по връчването на филмовите награди - френски еквивалент на отличията "Оскар" - в парижкия театър "Шатле" "Артистът" спечели награда за най-добър филм, за най-добър режисьор, за най-добра актриса - Беренис Бежо, за оригинална музика на композитора Людовик Бурс, за най-добра операторска работа (Гийом Шифман) и за декори.Втори по брой "Сезар"-и е филмът "Упражняване на властта" на Пиер Шолер, отличена с призове за най-добър сценарий (Пиер Шолер), за най-добър актьор във второстепенна роля (Мишел Блан) и за звук."Сезар"в категорията "най-добър актьор" спечели Омар Си за "Недосегаеми" на Ерик Толедано и Оливие Накаш. За най-добър чуждестранен филм бе обявен "Раздяла" на иранския режисьор Асгар Фархади. "Сезар" за най-добър адаптиран сценарий получи Роман Полански за "Касапница" - адаптацията на пиесата на Ясмина Реза "Богът на касапницата".Британската актриса Кейт Уинслет бе удостоена с почетен "Сезар" за принос към световното филмово изкуство. ... още »
ОТ РЕЖИСЬОРА НА "ЛОВЦИ НА ШАФЕРКИ"И СЦЕНАРИСТИТЕ НА "ПОСЛЕДНИЯТ ЕРГЕНСКИ ЗАПОЙ"Приятели от детство, Мич (Райън Рейнолдс) и Дейв (Джейсън Бейтман) са неразделни, но с течение на годините намират все по-малко време един за друг. Според Мич, Дейвид притежава всичко: красива съпруга и висока заплата. Дейв пък завижда на Мич за спокойния живот без отговорности и задължения.Докато всеки мечтае за живота на приятеля си, един ден те сесъбуждат с разменени тела. Дали няма напълно да съсипят животана другия, преди всеки от тях да открие начин да си върне своя?ДОПЪЛНИТЕЛНИ МАТЕРИАЛИ• Отпаднала сцена • ГафовеЗвук: Аглийски, Унгарски, Чешки 5.1 Субтитри: Английски, Арабски, Български, Чешки, Гръцки, Иврит, УнгарскиПредставен в оригиналния си формат 2.40:1МОЖЕ ДА ЗАКУПИТЕ НАШИТЕ DVD И BD ПРЕМИЕРИ ОТ СЛЕДНИТЕ МАГАЗИНИ:• Пъблик• Metro• Marsel Toys• Ciela• Technopolis• Пикадили• Техномаркет• Фантастико• Orange Center• CBA - Верига супермаркетиили да поръчате на тел.: 02 985 4141 ... още »
от Александър РайчевТри дни преди официалното връчване на известните по цял свят награди „Оскар” на голям екран в България най-сетне излизат три от филмите, които участват в борбата за разпределение на престижните златни статуетки.След пренебрежимо малкия интерес от страна на родната публика към „Южнячки“, „Моята седмица с Мерилин“ и „Боен кон“, ето че дойде момент да разберем колко зрители ще съберат в киносалоните безспорният фаворит за 2011 година „Артистът“ и две от заглавията за изминалите 12 месеца, в които може да видите накуп по-голямата част от бележитите имена в сферата на Седмото изкуство – „Дама, поп, асо, шпионин“ и „Маската на властта“.България, разбира се, е страна, в която хората се борят със зъби и нокти да не им бъде отнето нещо безплатно (а не примерно срещу растящите цени на бензина, огромните сметки за парно или престъпното здравеопазване), така че достъпът до елитните филмови заглавия посредством онлайн порталите за файлово споделяне е безпроблемен и хората се възползват максималлно от това благо, докато си допушват кутията цигари от 5 лева и посръбват уиски за 20-30 лева бутилката.Все пак на тяхна страна е железния довод, че това са филми без впечатляващи специални ефекти и по-добре да си похарчат парите за поредните трансфомъри или карибски пирати при посещение на най-близкия мол. Чест прави на родните киноразпространители, че все още проявяват мазохистични и самоубийствени уклони да вкарват легално филмите, които ще зарадват малцината ценители, държащи все още на магията на кинопоказа.По този начин те упорито продължават да удържат последната линия на отбрана, която старите традиции са изградили пред напора на съвременните технологии. Случайно или не, сблъсъкът на старото и новото присъства осезаемо и в трите премиерни заглавия, като всеки сам може да си направи изводите кое е морално и кое не в отделните истории.За „Артистът“ в световен мащаб вече се изговори и изписа много. Това, разбира се, далеч не означава, че българските зрители са разбрали за този филм, който със своята простичка формула предизвика умиление в киносредите по цял свят и е на път да обере и болшинството награди "Оскар", след като стори същото на повечето предхождащи церемонии.За незапознатите „Артистът“ е черно-бял, ням филм, в който холивудска звезда от ерата на безмълвното кино изпада в трета глуха, защото отказва да модернизира своето изкуство и да започне да се снима във филми, които печелят публика благодарение добавянето на звук към мърдащите картинки.Гордостта на някогашното величие не му позволява да пристъпи в новата ера за кинопроизводството и е на път да доведе Джордж Валентин (симпатичния Жан Дюжарден) до прага на физическо заличаване.Новата и ярко грееща звезда на озвученото кино, някога протежираната от Валентин Пепи Милър (невинно изглеждащата и по детински чаровна Беренис Бежо, която незаслужено биде засилена в номинациите за второстепенна, а не главна роля), обаче има око и най-вече сърце за харизмата на своя предшественик и неговото изкуство, което я кара да стори всичко по силите си, за да го издърпа от блатото на самосъжалението и да му вдъхне нов живот.Носталгията и любовта към миналото очевидно е и в основата на успеха на „Артистът“, чийто създател Мишел Азанависиюс чисто и просто решава да изтупа прахта от историята на киното и да припомни на днешната публика, че киното е преди всичко изкуство и е съществувало далеч преди номинациите за звук, звукови и визуални ефекти, които в днешно време се разпределят между т.нар попкорн филми, в които светът неминуемо е изправен пред прага на поголовно унищожение.„Артистът“ не предлага някакви революционни и нечувани идеи – той просто разказва една човешка и топла история, която звучи силно обнадеждаващо в годините на глобална икномическа криза, и вероятно малко или много е засрамил доайените на киноиндустрията, че не са сетили по-рано да се върнат към ранните години на филмово производство и да им отдадат необходимата почит. Сега всички се надпреварват да отрупат „Артистът“ с награди, за да компенсират пропуска си. Показателно е, че зад филма стои ядро от френски творци и артисти, които бият отрезвителен шут в гъза на закостенелия Холивуд, чиито сценаристи искат да лапат тлъсти хонорари, но мозъкът им е с размера на орех, в който има място за максимум две циклично повтарящи се идеи. „Дама, поп, асо, шпионин“ от своя страна е поредното доказателство, че САЩ може да са извоювали своята политическа независимост от Великобритания преди малко повече от два века, но в културно отношение има да дишат прахта на поданиците на английската корона още дълги години. Екранизацията по бестселъра на Джон льо Каре събира пред камерата цвета на английското актьорско съсловие – от младите и обещаващи Том Харди и Бенедикт Къмбърбач до опитните ветерани Колин Фърт, Джон Хърт, Киърън Хайндс, Тоби Джоунс и Марк Стронг. Над всички обаче се извисява Гари Олдман, който по всеобщо признание прави ролята на кариерата си, като влиза в образа на пенсионирания шпионин от ерата на Студената война Джордж Смайли, който е призван да прекъсне почивката си, за да се впусне в издирване на съветска къртица в редиците на английските тайни служби.Противопоставянето между Великобритания и СССР по време на Студената война е често застъпено в поредицата за Джеймс Бонд през десетилетията на Желязната завеса. В „Дама, поп, асо, шпионин“ обаче няма шеметни преследвания, бурни престрелки и пищни коктейли. Това е филм за самотната професия на шпионина, който трябва да се лиши от всякакви емоции и обвързаност, ако иска да оцелее в непрестанното надлъгване с врага, чиито пипала се разпростират по-близко отколкото мнозина допускат. Това е и филм за противопоставянето между опита на годините и алчността за изява на по-младите лъвове, които често бъркат физическата доминация с безапелационна победа.Това е филм за смъртта на идеалите след сблъсъка им с реалността и в същото време е филм за триумфа на постоянството и мисълта над преходната демонстрация на сила и глупава самонадеяност.Шведският режисьор Томас Алфредсън умело дирижира армията си от първокласни британски актьори и композира една сложна симфония, чиито скокове напред-назад във времето могат да създадат вътрешен дискомфорт у зрителите, които са привикнали да гледат основно американска конвейерна конфекция. Незакърнелите умове обаче ще бъдат възнаградени за търпението си да дочакат появата на филма легално на голям екран, който освен с превъзходните актьорски превъплащения може да се похвали и с брилянтните музикални композиции на Алберто Иглесиас, които съвсем резонно бяха отличени с номинация за награда "Оскар".Адаптирането на подобна комплексна история за големия екран несъмнено също заслужава поне номинация от академиците на Холивуд и именно в тази категория „Дама, поп, асо, шпионин“ се съревнова с последната престижна седмична премиера – „Маската на властта“.Поредният режисьорски проект на Джордж Клуни дебютира още миналия септември на фестивала във Венеция и със сигурност се нарежда сред най-стойностните филмови произведения за изминалата година. Разрезът на една типично американска предизборна кампания не бива да плаши българските зрители, защото в основата си това е история за сбъсъка на поколения, за сблъсъка на морални устои и пречупването на идеализма дори у хората с благородни подбуди.„Маската на властта“ е базиран на едноименната пиеса и определено носи усещането за брилянтна сценична постановка. Ако някога сте съжалявали, че Бродуей е прекалено далеч, то това определено е вашият шанс да му се насладите в удобството на киносалона и в компанията на първокласни актьори от ранга на самия Джордж Клуни, който поема една от двете централни роли, а също и носителите на "Оскар" Пол Джамати, Филип Сиймур Хофман и Мариса Томей. Над всички обаче се откроява безспорно най-обещаващият млад актьор в Холивуд – Райън Гослинг.31-годишният канадец прави втора уникална роля в рамките на една календарна година след превъплащението си в Шофьора от “Drive: Живот на скорост“ и само политическите игрички зад кулисите на лъскавата холивудска фасада може да са основание името му да не присъства сред номинираните за главна мъжка роля. Ще ме прощава Жан Дюжарден, който е ясно, че ще спечели златното отличие, но той има още много хляб да изяде преди да стигне нивото на мистър Гослинг.Но проблемът не е само при отсъствието на номинация за Райън Гослинг. Проблемът е, че един модерен шедьовър беше престъпно пренебрегнат вероятно, защото разкрива грозната истина за съвременния свят, докато видните холивудски академици искат да награждават жизнеутвърждаващи филми, в които доброто триумфира под една или друга форма.Номинацията за адаптиран сценарий е като че ли просто от лицемерие спрямо мистър Клуни и демонстрира именно проблемите, които „Маската на властта“ разглежда, а именно – постоянното залитане в една или друга посока в зависимост от това накъде духа вятъра в момента и удобно навеждане пред актуалните тенденции, а не лоялност към едни константни принципи и стандарти. Защото, ако и всички през 2011 да решиха вкупом, че „Артистът“ е филмът, който връща светлината на прожекторите към актьорската игра и изразни средства като основна движеща сила зад успеха на даден филм, то „Маската на властта“ прави същото по още по-безапелационен начин. Изражението на Клуни, Гослинг, Джамати, Хофман, Томей и останалите им колеги са техните специални ефекти; думите им отекват дълбоко в съзнанието на мислещите и създават повече съспенс, от което и да било преследване с коли; а сблъсъкът на характери е наистина титаничен, макар и да няма нищо общо с гръцката митология.Техният максимално разгърнат талант е подкрепен от чудесната музика на все по-актуалния Александър Деспла („Речта на краля“, „Хари Потър и даровете на смъртта: част 2“) и вещо запечатан от оператора Федон Папамайкъл („Хотел за милион долара“, „Преследване на щастието“), които допълват картината на аудио-визуален триумф, какъвто несъмнено е „Маската на властта“.Без значение кой от трите филма ще изберете да гледате легално на кино няма да сбъркате, защото всеки има своите достойнства и оправдава категоризирането на киното като изкуство. Оскарите отдавна вече не са това, което бяха като стойност и се превърнаха повече в маркетингов трик за генериране на повече интерес към определени заглавия. В България обаче този трик едва ли има такова огромно значение и към представените 3 премиери ще проявят интерес лимитирано количество зрители, които все по-рядко могат да дават парите си за култура, въпреки вродената им потребност от такава.За тези последни мохикани в редиците на истинските киномани родните дистрибутори трябва да основат връчването на специална награда, която ще има по-голямо значение от който и да било "Оскар". Защото без публика изкуството се превръща в самоцел, а без интелектуално провокиращо изкуство хората се превръщат в безлична маса. Направете смело своя избор и приятно гледане. ... още »
Режисьорът на „Срам" Стив Макуин смята, че Майкъл Фасбендер умишлено е „пропуснат" в номинациите за „Оскар" заради страха на Америка от секса.Звездата се въплъщава в ролята на нимфоман от Ню Йорк, но въпреки страхотните отзиви за филма изпълнението му не беше определено като достойно за Академията. Сред изненадите, които изпревариха церемонията на 26 февруари, са и отсъствието сред номинираните на Тилда Суинтън („Трябва да поговорим за Кевин") и Албър тБрукс („Drive: Живот на скорост").Макуин определи решението като „налудничаво". „В Америка всички се страхуват прекалено много от секса, затова не беше номиниран. Когато погледнеш списъка с номинации за най-добър актьор, си казваш: „Майкъл Фасбендер го няма?". Да, малко е налудничаво, но това е положението. Наградата все пак е американска, да правят каквото искат."Режисьорът описа Майкъл Фасбендер, който можете да гледате и в ролята на психолога Карл Юнг в „Опасен метод", като „актьор, който се ражда веднъж на поколение".„Той е актьор, който се трансформира и надминава себе си, и ти наистина му вярваш, такъв човек е той."Самият Фасбендер не е коментирал решението на Академията, а относно възможността за номинация сподели преди време, че това би бил само допълнителен бонус. За ролята си в „Срам" той беше обявен за "Най-добър актьор" на Международния кино фестивал във Венеция, със същото отличие го удостоиха и на Британските филмови награди за независимо кино. ... още »