„Живея, за да катеря. Катеря се, за да се чувствам жив“ – това е мотото на тридесетгодишния чешки алпинист Адам Ондра. Той е един от най-добрите съвременни катерачи – виртуоз, който е преодолял най-трудните скални маршрути в света. Емблематичният спортист започва своя път на тригодишна възраст, а днес всяко негово изкачване е мотивирано от стремежа към победа над всички трудности, които крият опасните маршрути. Документалният филм на Ян Шиманек и Петр Заруба „Адам Ондра: До краен предел“ проследява подготовката за дебюта на Ондра в скалното катерене на Олимпийските игри в Токио. В тази история прави впечатление комерсиалният натиск от страна на средствата за масова информация и от страна на публиката, която жадува зрелища, независимо от това дали във фокуса попадат личният живот или самият спорт.
* * * ЛЮМИЕР | 20:30
Не пропускайте носителя на „Златен лъв“ от фестивала във Венеция 2022 – „Цялата красота и кръвопролитие“!
Филмът на носителката на Оскар за „Citizenfour“ Лора Пойтрас е портрет на Нанси Голдин, световно известна фотографка и активист, която в края на миналото десетилетие започва кампания срещу фамилия Саклърс – собственици на фармацевтични компании, произвеждащи опиоиди, към които човешкият организъм развива наркотична зависимост. Голдин призовава световните центрове за изкуство – като Гугенхайм, Лувър, Националната портретна галерия в Лондон, музеите Тейт – да не приемат даренията на Саклърс в знак на протест срещу тяхната дейност, чиито резултат е опиоидната епидемия, започнала през 90-те години на ХХ век.
ДОМ НА КИНОТО | 18:30
Светла Цоцоркова и Светослав Овчаров за първи път се появяват не само като съсценаристи, но и като сърежисьори в най-новия си документален филм „Герой на нашето време“. Техният герой е строител. Той е честен и прям. Нравствената му система често влиза в противоречие с обществото. За някои той е луд, за други е извор на бездънни афоризми. Да живееш живота си достойно и без компромиси в наше време е геройство. Световната премиера на „Герой на нашето време“ бе в програмата на филмовия фестивал в Солун през 2022.
* * * ДОМ НА КИНОТО | 20:30
Не пропускайте “ПАПАЯ 69” / “PAPAYA 69” на режисьорите Рикардо Бернаскони и Франческа Ревердито!
За да представи филма, гост ще бъде актьорът Леарт Докле, познат на публиката от сериалите „Братя“, „Пътят на честта“ и „С река на сърцето“, както и с десетки други международни и български филмови продукции. Специално за фестивала тук ще бъдат и продуцентът Никола Джени и актрисите Розана Спарапано и Валентина Виоло!
Ева е 29-годишно момиче от Южна Америка, което бяга от насилствен бивш партньор. Израствайки твърде бързо, тя вече е изпитала най-лошите човешки извращения, още когато е само на 18. Рейнбоу е бивша телевизионна звезда, която е заплетена в образа на Папая, който изиграва, когато е на четиринайсет години и все още се подвизава в сайт за възрастни. Тяхната среща ще предефинира мястото им в света и ще даде на всяка неочаквана възможност да се помири със себе си и да отмъсти. Ева ще намери смелост да се свърже отново с дъщерята, която е изоставила десет години по-рано, докато Рейнбоу ще може да прогони Папая и да продължи напред.
* * * КИНО ОДЕОН | 18:00
Не пропускайте срещата с "Витлеемска светлина" - най-новият филм на Ян Сверак! Той запознава зрителите със света на един писател, в който упорито се намесват… оживели герои от неговите собствени истории! Те се появяват, за да му напомнят важните въпроси, с които всички се сблъскваме непрестанно. Дали въобще може да бъде решена дилемата – как да постигнем възможно най-много от реалността, която сами създаваме, без да унищожим всичко, което притежаваме?... Ян Сверак отново разчита на сътрудничество със своя баща и съавтор на сценария – Зденек Сверак, на когото е поверена главната роля във филма. „Витлеемска светлина“ е фентъзи-комедия, реализирана в най-добрите традиции на чешкото кино.
* * * КУЛТУРЕН ЦЕНТЪР "G8" | 20:30 | БИЛЕТИ на място
Филмът на режисьорите Никола Бошнаков и Джеки Стоев носи заглавието „Моят чичо Любен“. Главен герой в него е Рей ван Цешау - фронтмен на легендарната германска рокгрупа „Freunde der Italienischen oper“ (Приятели на италианската опера), чийто български чичо е художникът Любен Стоев, брат на баща му - режисьора Джеки Стоев. Рей пътува към София, за да продаде наследствения апартамент на чичо си след неговата смърт, но жилището на художника е препълнено с картини, инсталации, истории и видеоматериали. И Рей - парче по парче, като в пъзел или в криминален филм, подрежда и за себе, и за зрителя, образа на българския си чичо – като художник и личност…
* * * CINE GRAND PARK CENTER | 19:00 „Алкарас“ е наситен с реални събития, оживял портрет на едно селско семейство в днешна Каталуния, чиято реалност претърпява кардинални промени. Голямото семейство Соле живеят в едно малко село, чиито основен поминък е бране на праскови и подготовката им за износ. Познатата и обичана от всички рутина, която носи смисъл на ежедневието и хляб на масата, е застрашена от мащабна носеща конструкция за слънчеви батерии, заради която трябва да бъде разрушена тяхната градина. От тази простичка сюжетна линия, противопоставяща земеделската традиция и напредващия влак на съвременния прогрес, Карла Симон извайва един чудесно композиран филм, който се движи в неочакваните ритми и случайни извивки, родени от съчетанието между природата и семейния живот.
ЧЕШКИ ЦЕНТЪР | 19:00 | ВХОД - С В О Б О Д Е Н!
Продължава ретроспективата с филми на легедарната майсторка на чешкото кино Вера ХИТИЛОВА!
ЗА НЕЩО ДРУГО | Чехословакия, 1963, 81 мин, черно-бял
Ева е гимнастичка и се готви за важно състезания. Вера е домакиня и се грижи за четиригодишния си син и съпруг. Жените не се познават и въпреки това имат много общи неща.
* * * SOHO | 19:00 | ВХОД - С В О Б О Д Е Н!
Не пропускайте традицията за среща с важни документални филми, създадена от CINEMA POLITICA и София Филм Фест!
Откриваме с филма COEXTINCTION на Елена Жан, Глория Панкраци Канада / 2021 / 94 мин / английски с български и английски субтитри
След като косатка носи мъртвото си новородено в продължение на 17 дни, двете режисьорки решават да се хвърлят в действие и да се присъединят към лидерите на местното население и учените, които правят опит да спасят от изчезване последните 73 косатки от този вид. Филмът отвежда зрителите дълбоко в океаните и горите в северозападната част на Тихия океан, като прави връзка между срива на екосистемите, вековната несправедливост спрямо коренното население и фронтовата линия на най-неотложните екологични предизвикателства в света.
Новият филм от поредицата за Джеймс Бонд „007 Координати: Скайфол” измести „Хари Потър” от челното място в класацията за най-касови филми във Великобритания.Новото приключение на агент 007 счупи рекорди в британския бокс офис и стана най-печелившият филм на Острова. Само във Великобритания лентата е спечелила приходи от 32,7 млн. паунда, изпреварвайки рекордьора до този момент „Хари Потър и Даровете на смъртта: Част 2”, който спечели около 30 млн. паунда през първия уикенд.Популярността на Крейг в култовия образ нараства и е много по-висока, отколкото при първите му две роли като супер шпионина.Популярността на Крейг сега е със 76% по-висока, отколкото при първата му роля във филм за Бонд „Казино Роял” и с 30% спрямо филма от 2008 г. „Спектър на утехата”. Очаква се лентата да подобри още рекорди и да надвиши общите приходи на „Спектър на утехата”, който донесе 586 млн. долара.В същото време печатният орган на Ватикана „Осерваторе романо” предизвика изненада тази седмица, като обсипа с хвалебствия британския актьор Даниел Крейг за ролята му в новия епизод от сагата за Джеймс Бонд, пише БГНЕС.„Днешният Бонд не се поддава толкова на клишета, по-малко го привличат удоволствията на живота, по-задълбочен е, не е толкова неуязвим физически и психологически, а затова е и по-хуманен, способен дори да се развълнува и да заплаче. Накратко казано - по-реален”, се казва в коментар на Гаетано Валини под заглавие „Скайфол”, един от най-успешните филми от сагата 007”.Според него ключовият прочит на филма е сблъсъкът между поколенията, между „едно, което вярва, че владее усъвършенстваните информационни механизми, и друго, за което основно е духовната и физическа тренираност”. ... още »
Дракона Идва (1973) с Брус Ли„Искам „Мъжът с Железните Юмруци” да бъде зачитан по същия начин, както любимите ми стари филми с бойни изкуства – „Five Deadly Venoms” (1978)” и „36th Chamber” (1978).Обичам тези филми, но масовата американска публика може и да не ги харесва колкото мен. Вероятно, най-добрият филм с бойни изкуства направен в Холивуд е „Дракона Идва”. След него е „Убий Бил”. Това са два големи американски блокбъстъра, направени с точното усещане на Холивуд.”„Сценарий” на Сид Фийлд„Знаете ли, че Куентин (Тарантино) бе първия човек, който ми каза да пиша? След това прочетох една книга, която се казва „Сценарий” на Сид Фийлд.В нея има един ред, на който пише: „Писането е твое собствено задължение.” В момента ми харесва да казвам това нещо. Колко пъти ние само говорим как ще направим нещо, но в крайна сметка не сядаме и не се захващаме с него. Никой не те принуждава. Това е нещо, което сам трябва да активираш в себе си. А всички ние имаме куража да опитаме. Никой не притежава монопол върху куража.”Джим Джармуш„Харесва ми филмовият му стил - използването на дълги кадри на героите, които просто си вървят или карат, в състояние на дълбоко размишление. В „Дух Куче” например, има сцена, в която един от мафиотите е в банята си и пее песен на Флейвър Флав. Италианец, от старото поколение и рапира песен на Флейвър Флав!А камерата остава с него по време на целия куплет. Режисьорът може да разчита, че магнетизма на добрия актьор ще накара публиката да не откъсва очи от екрана.”Джон Ву„Взех от стила на Джим Джармуш и го смесих с малко от стила на Джон Ву. Казах си – „Добре, героят размишлява дълбоко в момента, но Джон Ву щеше да накара нещо да избухне точно по средата на това”, така че добавих тези съзидателни елементи от двамата велики режисьора. Добавяйки тяхната енергия към моя собствен ритъм, малко РЗА привкус.”Куентин Тарантино„Трябваше да разбера начина по който Куентин борави с властта си на снимачната площадка. Той може да те доведе до предела на силите ти, но точно преди да се пречупиш, вади лековития мехлем – признателност и благодарност. След около пет снимачни седмици, екипът ми бе много изтощен. Имахме само два почивни дни. Какво трябваше да направя, за да повдигна духа на хората?(Съсценаристът) Илай Рот ми каза, че по средата на снимките на „Гадни Копилета”, когато всички са били скапани като парцали, Куентин устроил голяма вечеря и показал груб три-минутен монтаж на сцената, която са снимали. Така че аз си казах, нека да го направим! Повикахме всички до ниво шофьори.Екипът ми бе около 400 човека, а ние поканихме и семействата им. Имаше храна, вино, напитки, забавление, хубави момичета, танцуващи на сцена, музика, фойерверки. След като всички се нахраниха, ние им показахме около три минути от материала и беше много красиво – всички се радваха, ръкопляскаха и ме прегръщаха. А в понеделник отново бяха готови за работа. Куентин ми даде този пример.”Ръсел Кроу„Той е изключителен актьор. Когато гледате филма, ще видите една сцена, която написахме по точно определен начин. Звучи така: „Той влиза в публичен дом. Поръчва чаша коняк. Три момичета се струпват около него и героинята на Луси Лиу казва: „Дами, господинът току що пристигна. Моля, позволете му сам да си избере.”” Когато Ръсел влиза, той казва: „Искам една бутилка от този ликьор. Три от най-добрите ви. И стая с изглед.” Когато дамите се появяват, Ръсел казва: „Ще взема теб” – и целува момичето по устата. Взривява цялата снимачна площадка! След това отива до следващото момиче, помирисва я и й казва: „Не, ти не.” А продуцента, който стои пред монитора каза: „Чакай малко, той наистина ли я подуши? Този човек е ш*бан гений.” Какво го накара да направи това? От къде идва този инстинкт? Това не е написано в сценария. Причината е, че той е един много голям актьор.”Алфред Хичкок„Хората може да бъдат изненадани, че той е един от любимците ми. Но все пак, Хичкок е господаря на напрежението.”Бернардо Бертолучи„Отидох да гледам „Последният Император” с мисълта, че това е кунг-фу филм. Видях азиатци и реших, че искам да гледам целия филм. В последствие, големината на филма подсъзнателно е останала в мен. Подготвяхме се за сцена в двореца на губернатора в Забранения Град. Илай Рот беше там тогава и ми каза: „Слушай сега, мисля че Бертолучи те е вдъхновил, защото този ш*бан кадър изглежда сякаш е точно от „Последният Император”. Това не е средно статистически кунг-фу кадър. По дяволите, ти търсиш много по-мащабно изображение.” Да, това е така, обичам отворените кадри. Обичам кадъра да бъде много отворен и широк, а след това да го пречупиш и стесниш.”Джон Форд„Аз съм голям фен на Джон Форд. „Обирът на Влака” или филмите с Джон Уейн. Неговите кадри са големи. Той снима много отворено и широко. Има възможността да улавя огромни пейзажи.”Повелителят на Зверовете (1982)„Различните кланове във филма ми имат различни животински стилове и на мен ми трябваха животински костюми за тях. Като кланът на вълка, в сценария е написано, че са с вълчи глави. Първият път, когато видях хората с костюмите, аз казах „Не вълкът от „Трите прасенца” ш*баняко, трябва ми вълк убиец, разбираш ли?” Исках нещо, което изглежда свирепо. Сякаш е излязъл от „Смело сърце” или „Повелителят на зверовете”. Този филм се е забил в главата ми – образа на човека, който трябваше да се покрие с животинска кожа.”Дъщеря ми„Аз и Томас Чонг (дизайнерът по костюмите на „Мъжът с Железните Юмруци”) разгледахме различни съвременни модни дизайнери, било то Прада, Гучи или Жан Зи, за да видим дали нещо ще ни хрумне. След това се обърнахме за идеи към дъщеря ми, която обича да рисува. Беше на 15 години, когато започнахме работата по филма. Изпрати ни над 20 нейни скици и облеклото на Близнаците Убийци е по нейна рисунка. Тя вдъхнови цял костюм за нас! След като избирах костюми от най-различни източници мисля, че наистина постигнахме нещо уникално по рода си.”Тина Търнър среща Род Стюарт„В старите кунг-фу филми, всички имат дълги плитки. Но във филма, клановете имат животински визии и исках косите им да дават представа за стила на самите кланове.Косата на героят, Сребърният Лъв е вдъхновена от Род Стюарт смесен с Тина Търнър. За хиените, аз казах – „Вижте, те ще имат прическа на индианец мохаук. Това е модерно.”Entertainment Weeklyпревод – Стефан Димов ... още »
Краят на успешната сага “Здрач” ще настъпи след по-малко от две седмици с премиерата на “Здрач: Зазоряване - част 2”. Досегашните четири части от поредицата привлякоха в кината огромен брой зрители от целия свят и това ги превърна в едни от най-успешните филмови заглавия на изминалото десетилетие. В “Зазоряване - част 2” отново участват познатите актьори Робърт Патинсън, Тейлър Лаутнър и Кристен Стюарт, а очакванията на бокс офис анализаторите са, че романтичната драма ще се превърне в най-печелившия филм от поредицата.Продукцията беше заснета едновременно с предишната част, “Зазоряване - част 1”, а за режисьор бе избран номинирания за “Оскар” Бил Кондън.Историята на предстоящата лента ще започне точно оттам откъдето завърши четвъртия филм, а в основен катализатор на действието се превръща дъщерята на Бела Суон и Едуард Кълън, Ренесме.Сценарият на “Зазоряване - част 2” е вдъхновен от едноименния роман на писателката Стефани Майър, но още преди да приключат снимките се знаеше, че Бил Кондън и сценаристите ще направят някои промени в историята, които ще отличат лентата от литературната творба. Тази информация беше потвърдена от актьора Келън Лъц (който е в ролята на вампира Емет Кълън) преди няколко седмици, а сега и изпълнителката на главната роля Кристен Стюарт поговори за промяната, която е била направена във финалната сцена.Стюарт: “Има огромна, шокираща изненада в края на филма, която не е взета от книгата. Бил Кондън наистина приключва всичко по незабравим начин.”По време на пресконференция свързана с предстоящата премиера на “Зазоряване - част 2” екранния партньор на Кристен Стюарт, Робърт Патинсън, също поговори за лентата и за цялата поредица “Здрач”.Патинсън: “Странно е, че всичко ще приключи съвсем скоро. Гордея се с филмите от поредицата и се радвам, че имах възможността да работя с различни режисьори. Смятам, че това е хубавото при “Здрач” – намесата на различни режисьори и свежата енергия, която те вливаха. Защото наистина може да ти омръзне да играеш един и същ персонаж в продължение на няколко филма. Идеите ти може да не са толкова добри и има риск да станеш мързелив. Благодарение на смяната на режисьорите аз и останалите актьори нямахме такива проблеми. Всички бяхме постоянно нащрек, защото всеки режисьор има свой различен подход към материала и различен стил на работа.Снимките на двете части на “Зазоряване” не бяха никак лесни, но Бил Кондън направи всичко възможно за да създаде нужната атмосфера за всяка сцена. По мое мнение, той засне два филма, които изпъкват над останалите от поредицата и които притежават много елегантен стил. А това никак не е лесно за постигане.Честно казано не смятам, че ако си истински фен на “Здрач” ще останеш разочарован след като изгледаш “Зазоряване - част 2”. Филмът притежава точно това, което феновете очакват и искат да видят на екран. Като погледна назад не се сещам за нищо друго, което бихме могли да добавим.”За заснемането на втората част на “Здрач: Зазоряване” беше отделен бюджет от над 130 милиона долара, а освен Робърт Патинсън, Тейлър Лаутнър и Кристен Стюарт във филма участват още Ашли Грийн, Майкъл Шийн, Маги Грейс, Питър Фачинели, Елизабет Рийсър, Ники Рийд, Дакота Фанинг, Били Бърк и Кейлън Лъц.По думите на режисьора Бил Кондън времетраенето на лентата е един час и 56 минути, а самия сюжет “ще поднесе няколко изненади за феновете”. От своя страна продуцентите от компанията Съмит Ентъртейнмънт оповестиха, че планират да превърнат поредицата в телевизионен сериал. За момента не се разкриват повече подробности относно този проект.Сценарият на “Зазоряване - част 2” е написан от Мелиса Розенбърг (“Али Макбийл”), а освен режисьор Бил Кондън е и изпълнителен продуцент.Българската и световна премиера на филма ще се състои на 16-ти ноември. ... още »
В началото на тазгодишния летен сезон беше съобщено, че създателите на изненадващия хит “Оглупели от любов” подготвят комедийния трилър “Фокус” (“Focus”), чиито бюджет за снимки ще бъде осигурен от студиото Уорнър Брос. Първоначално, продуцентите обявиха, че главните роли в лентата ще бъдат поверени на Ема Стоун и Райън Гослинг, но несъответствия в графиците принудиха и двамата изпълнители да се оттеглят от проекта.От Уорнър Брос веднага започнаха да преговарят с други актьори и въпреки че им отне повече време от очакваното те успяха да привлекат за участие звездата от “Пърл Харбър”, Бен Афлек.Афлек ще се превъплъти в ролята на ветеран-измамник, чиято среща с привлекателно момиче се оказва съдбовна. Кастингите за главната женска роля продължиха няколко месеца, но сега стана ясно, че продуцентите вече са се спрели на младата актриса от хитовата сага “Здрач”, Кристен Стюарт. Стюарт все още не е подписала официалния договор за участие, но преговорите между нея и Уорнър Брос протичат в момента и в най-добрия случай до средата на този месец участието й ще бъде потвърдено.Сюжетът на “Фокус” ще разказва за ловък и неуловим измамник (Афлек), който започва да поддържа романтична връзка с момиче, което също желае да бъде част от неговия свят.Постепенно, отношенията им се задълбочават и това се превръща в сериозна пречка и за двете страни, тъй като е трудно да се поддържа истинска връзка когато и двамата работят в сферата на измамите и лъжите. Но последствията от тяхното запознанство продължават да ги преследват дори когато те решават да се разделят и да поемат по различни пътища. Няколко години по-късно, двамата се срещат отново и откриват, че въпреки всичко което се е случило те все още изпитват чувства един към друг.Кристен Стюарт ще се превъплъти в ролята на приятелката на измамника, въпреки факта че е с 18 години по-млада от колегата си Бен Афлек. От Уорнър Брос повериха режисурата на дуото Джон Рекуа и Глен Фекара, които след успеха на предишния си филм (вече споменатия “Оглупели от любов”) подписаха договор със студиото за направата на още две игрални продукции.Джон Рекуа: “Едва ли ще преувелича ако кажа, че подобни филми почти не се правят. Няма да ме чуете да се оплаквам, че вече се снимат само продължения или рестарти, защото аз никога не съм смятал, че даден филм трябва задължително да бъде оригинален за да бъде интересен. Но филми като “Фокус” са истинска рядкост, може би защото героите са всъщност анти-герои, които се препитават с незаконни дейности. Тук няма екип от супергерои, които са винаги на страната на доброто.Двамата с Глен направихме всичко възможно за да имаме гаранция, че този проект ще получи финансова подкрепа. Уорнър Брос са невероятни партньори в това начинание и аз им благодаря, че ни се довериха и ни дадоха пълна свобода.”Към Кристен Стюарт и Бен Афлек ще се присъединят още няколко известни актьори, но за момента техните имена не се разкриват. Очакванията са, че снимките на “Фокус” ще стартират в края на пролетта.В най-добрия случай, филма ще тръгне по кината в началото на 2014-та година. ... още »
Най-доброто от света на киното ще покаже за 26-ти път Киномания между 8 ноември и 2 декември 2012 г. Организаторите от НДК са подбрали 64 филма от цял свят, включващи разнообразни заглавия в секциите „Българско кино”, „Класически удоволствия”, „Екранизации”, „Детски игрални“ и „Детски анимационни филми”, „Кулинарно кино”, „Музиката”, „Киното и неговата история”, „Италианско кино”, „Фестивал на френския филм” и „Фестивал на фестивалите”.Зала 1 на НДК, кино Люмиер, Дом на киното, Евросинема, както и „Лъки синема” в Пловдив и Фестивалния комплескс във Варна (където прожекциите започват съответно от 15 и 16 ноември) ще се превърнат в сцена за емоции и нови изживявания.Началото ще бъде поставено на 8 ноември в зала 1 с концерт на феноменалните „Мистерията на българските гласове” и филм за пътя им към световната слава. Акцент в програмата е втория „Фестивал на френското кино”, който се провежда в рамките на тазгодишния киномаратон.Сред изненадите тази година е „История на филма: Одисея ” - 15-часова лента, разказваща вдъхновяващата история на филмовото изкуство. Тя ще се прожектира на два пъти в два последователни дни в рамките на Киномания като на всеки два часа ще има антракт.Пред очите на зрителите ще премине битието на на известния режисьор Милош Форман („Милош Форман: Каквото не те убива...”), както и на самия Уди Алън.Последният дава пълен достъп до личния си живот единствено на своя колега Робът Уайде, който именно създава документалната лента за него. Филмът е с участието на цяло съзвездие актьори като: Уди Алън, Антонио Бандерас, Даян Кийтън, Джон Кюсак, Мартин Скорсезе, Наоми Уотс, Пенелопе Крус, Скарлет Йохансон, Шон Пен и др.Хелън Мирън пък ще видим в ролята на прислужница в унгарско-немската лента „Зад вратата”, а Джейн Фонда ще е баба хипи, която знае как да живее пълноценно, във филма „Мир, любов и неразбирателство”.Сред интригуващите заглавия се откроява „Желязната лейди”, където в ролята на легендарната Маргарет Тачър се превъплъщава Мерил Стрийп.Филмът е с две награди „Оскар”, БАФТА и "Златен глобус" за Мерил Стрийп, както и 2 награди на Лондонската критика (за най-добра актриса на Мерил Стрийп и британска актриса на Оливия Колман).Удоволствието от класическото кино ще си припомним с филмите „Бони и Клайд”, „Котка върху горещ ламаринен покрив”, ”, „Аз пея под дъжда”, „Професия: Репортер”, „Слънце изгрява” и др.Най-малките също не са забравени. За тях са подготвени 4 игрални и 4 анимационни филма с дублаж на български.Класическите филми, както и детската програма, се представят благодарение на подкрепата на Фондация „Америка за България“.Цялата програма на Киномания, както и подробна информация за всички филми, може да видите на kinomania.bg и ndk.bg, както и в сп. Програмата от 2 ноември.В рамките на фестивала ще се проведат и две изложби. „Български филмови плакати” се състои от около 60 репродукции на плакати от фондовете на Българската национална филмотека и Националния филмов център, включително и такива, получили награда „Златна роза”, а експозицията „Почит към киното и красотата“ представя 10 ексклузивни черно-бели фотографии на датския фотограф Кенет Уилардт.КИНОМАНИЯ 2012 е част от Календара на културните събития на Столична община и подкрепя кандидатурата на София за Европейска столица на културата през 2019 г.Продуцент на фестивала е Националният дворец на културата. Билетите за всички прожекции са в продажба на касите на НДК, както и в мрежата на Eventim.bg. Цените за София са 10, 8 и 6 лв. за Зала 1, 8 и 6 за останалите кина, както и 4 и 2 лв. за детските филми. ... още »
След като бе представен в третия ден на фестивала „Улица Нов живот: 20 години след Димитър Воев", филмът „Нова Генерация и приятели Live ‘92" ще има и друга прожекция - на 8 ноември от 19.00 часа в Дом на киното.Лентата, снимана от Енил Енчев и Иво Христов е увековечил легендарния концерт на Нова Генерация от 7 май в зала „България" през 1992 г.90-минутният филм е запечатал отрязъка от онова време, когато едно поколение вярва в думите на поета Димитър Воев. 20 години по-късно остротата на неговите стихове е непокътната, а посланието е предадено на другото поколение."Нова генерация" от времето на концерта са: Димитър Воев, Екатерина Атанасова и Симеон Воев, а приятелите, взели участие в концерта са Пенчо Попов - Чугра, Георги Маринов, Васил Гюров и Росен Даскалов - Тичъра.Билетите са на цени от 5 и 3 лева. ... още »
1. Пришълецът (1979)Когато продуцентите Уолтър Хил и Дейвид Гилър се докосват до сценария за първи път, те добавят андроида Аш (Йън Холм). Сценаристът, Дан О’Брайън смята, че това е напълно ненужна добавка, но по-късно признава, че Аш е „едно от най-добрите неща във филма”. Ако продуцентите не се бяха намесили, нямаше да имаме Аш, което означава, че потенциално цялата сюжетна линия с конспирацията на Уейланд-Ютари нямаше да съществува, а от тук – нямаше да следва продължение на поредицата (за което не сме сигурни дали е за добро или за лошо).2. Дони Дарко (2001)Още един пример за това, как режисьорската версия може да бъде нещо лошо. Версията на „Дони Дарко”, излязла по кината през 2001 от Newmarket Films е мистериозен, прескачащ във времето шедьовър, който пази мистериите си близко до гърдите си – не на последно място и заради това, че режисьора Ричард Кели е бил под времеви ограничения, за да завърши монтажа си. Резултатът е един енигматичен филмов Куб на Рубик. Ако студиото не се беше намесило, ние щяхме да имаме по-дългата режисьорска версия на Кели, която по-късно е пусната по кината. Тя нахранва публиката с лъжичка и отговаря на въпроси, на които никога не сме искали да ни бъде отговаряно. Класически примес за това, да даваш прекалено много.Междувременно, откриващата мелодия на филма – култовата „The Killing Moon” на Echo and The Bunnymen е заменена с убиващата настроението „Never Tear Us Apart” на INXS.3. Продавачи (1994)За Кевин Смит е почти невъзможно да намери разпространители за първия си пълнометражен филм. Когато „Продавачи” е показан на Пазара за Независими Пълнометражни филми, поддръжниците Боб Хоук и Джон Пиърсън предлагат на Смит да замени оригиналния депресиращ край (Данте е убит от крадец) с нещо не толкова мрачно. Ако те не се бяха намесили, може би никога нямаше да видим „Продавачи”. Благодарим ви г-н Хоук и г-н Пиърсън.4. Апокалипсис Сега (1979)Ако зависеше от Франсис Форд Копола, „Апокалипсис Сега” щеше да бъде пуснат в кината с един час отгоре, с доста допълнителни сцени.Ако студиото не се беше намесило, щяхме да имаме същия филм като „Апокалипсис Сега: Преоткриване”, който не е бедствие, но погубва голяма част от майсторската работа по версията от '79, като включва сцени, които убиват напрежението – като размотаването на Мартин Шийн със сърфа.5. Хищникът (1987)Помните ли тази страхотна сцена, където групата от „Хищникът” полудява и започва да стреля безразборно в джунглата без особена причина? Това бе вкарано в действието, когато студиото казало на Джон Мактиърнън, че трябва да има повече сцени със стрелба във филма. Страхотно. Ако студиото не се беше намесило, ние щяхме да имаме по-малко стреляне във филма. Което просто не ни се струва правилно.6. Властелинът на Пръстените (2001 – 2003)Когато Питър Джаксън първоначално представя идеята си за адаптация на "Властелинът на Пръстените" в търсене на финансиране, той се обръща към Miramax. Той искал да направи два филма. Студиото е щяло да се обвърже само с един. Когато Джаксън се обърнал към New Line, те казали, че трябва да направи три. Останалото е история … Ако студиото не се беше намесило, Джаксън щеше да направи само два филма (или дори един), което е немислимо, имайки предвид колко завършена е неговата трилогия.7. Кабинетът на Доктор Калигари (1920)Продуцентите на филма поставят под въпрос варианта на режисьора Робърт Вене, като искали не толкова злочест край. Какво било тяхното предложение? Главният герой, Франсис, се събужда и осъзнава, че целия филм е просто един сън. Как ви се струва това като обрат?Ако продуцентите не се бяха намесили, публиката щеше да бъде третирана по доста по-страховит начин, но не толкова изобретателен. Лично ние предпочитаме иновативното решение на студиото. Това е първата поява на често използвания прийом и официално - последния път, когато му се насладихме.8. Конан Варваринът (1982)Гледаме на това по-скоро спомагателна сила, отколкото като цялостна намеса. Все пак, ако не бяха Universal Studios, впускайки се да финансират и разпространят филма, вероятно той още дълго време щеше да се лута в небитието. Като оставим това настрана, студиото се намесва и попречва на Арнолд Шварценегер да бъде разказвача зад кадър на филма, като настоява Мако да заеме тази длъжност. Огромни благодарности. Представете си броя на смачканите гласни, които са ни спестени, благодарение на студиото.9. Лошият Дядо Коледа (2003)Още един от многото примери, където режисьорската версия не е толкова добра, колкото издадената от студиото. Кино версията на „Лошият Дядо Коледа” започва с Били Боб Торнтън, който говори с пиян глас зад кадър, докато комедията е на преден план. Ако студиото не се беше намесило, филмът щеше да бъде много по-мрачен, както показва режисьорската версия на Тери Звигоф – която добавя три минути, премахва началния задкадров глас и усилва трагедията. Ненужно бихме казали ние.10. Подозрение (1941)Оригиналният край на Хичкок завършва с това, как героя на Кари Грант – Джони разкрива, че всъщност той е безмилостния убиец.Но студио RKO се безпокоят за намесата в имиджа на Грант като герой и принуждават Хич да промени края си. Ако не се бяха намесили, представата ни за Грант като непроницаемо добър човек щеше да бъде разклатена, а това няма как да е за добро, нали?11. Смъртоносно Оръжие (1987)Взимайки предвид химията между Мел Гибсън и Дани Глоувър, Warner Bros вече са хвърлили око на цяла поредица, което кара Донър да пренапише крайната сцена във филма с нещо по като за продължение. Първоначалния край, написан от Донър показва как Мърто (Глоувър) изявява желание да се пенсионира, след което се сбогува с Ригс (Гибсън). Не, че е нещо лошо, но края на филма намеква по-директно към „Смъртоносно Оръжие 2”.12. Маями Вайс (2006)Не толкова намеса, колкото издаване на различна версия на филма. Кино версията на „Маями Вайс” започва точно по средата на ешкън сцена. Това е изразително, обезумяло и без много думи. Увлекателна работа. От друга страна пък, режисьорската версия на Майкъл Ман стартира филма с отпусната и тежка обяснителна сцена, която премахва всякакво напрежение. Също така прави грешката да използва „In The Air Tonight” по време на финалната екшън сцена.13. Матрицата (1999)Студиото взима нещата в свои ръце само по отношение на един детайл в „Матрицата”. В оригиналният сценарий, „Матрицата” е масивен неврален компютър, към който хората са свързани. Вярвайки, че тази идея е прекалено трудна за разбиране, студиото настоява да бъде променена. Вместо това, филмът ни разказва, че хората са използвани, за да произвеждат електричество.Ако студиото не се беше намесило, обяснението на Уашовски би звучало по-стабилно на научно ниво, но определено щеше да остави повечето от нас, чешейки се по главите. А и както научихме от продълженията, колкото по-сложна става Матрицата, толкова повече нивото ни на задоволство спада.14. Супермен 2 (1980)Режисьорът Ричърд Донър е небезизвестно уволнен от продуцента Алекзандър Салкинд за продължението на „Супермен”. Причината? Донър позволява на бюджета буквално да му избягва, водейки един мъчителен процес, който върви към сриване. Поемането на управлението от Салкинд предотвратява една огромна бъркотия, която щеше да стане от филма. А дори и да предпочитате скорошната режисьорска версия на Донър, „Супермен 2”, който бе пуснат по кината е далеч от бедствие.15. Ефектът на Пеперудата (2004)Студиото се намесва, за да попречи на режисьорите Ерик Брес и Джей Макай Грубър да използват оригиналния си край в този скачащ във времето трилър. Вместо това, те настояват за нещо по-надеждно и в тон с останалата част от филма. Ако не се беше намесило студиото, щяхме да видим първоначалния край (който е в режисьорската версия), където Евън Треборн (Аштън Кътчър) се връща назад във времето, когато е в утробата на майка си. Въпреки, че идеята не е лоша, без съмнение, кино версията е по-добра за публиката.16. Дред (2012)Заклеймено като „неортодоксално сътрудничество” между режисьора Пийт Травис и сценариста Алекс Гарланд, задачата за монтирането на „Дред” попада в ръцете на Гарланд, като на Травис е забранен достъпа до монтажната. Според вътрешна мълва, версията на Травис за филма съдържа много по-малко екшън, което обяснява намесата на студиото и отстъпването на правата за монтаж на Гарланд. Все пак, какво е един филм за „Дред” без екшън, а?17. Магьосникът от Оз (1939)Студиото се намесва, когато първоначалният сценарий на филма описва Земята на Оз като реално място на земята. Те предлагат краят да бъде променен, така че Дороти да се събуди от един ужасен сън. Ако оригиналният сценарий беше заснет изцяло, филмът отново щеше да бъде шедьовър, но добавянето на гледната точка на съня прибавя към филма едно още по-мило и фантастично усещане.18. Боен Клуб (1999)За начало, студиото е главния виновник за участието на Пит. То го търси и умолява да участва във филма. Междувременно, ултра-жестоката сцена, в която разказвачът размазва на пихтия друг член на клуба поради завист, е премонтирана, за да фокусира повече върху лицето на разказвача. Резултатът определено е много по-обезпокоителен от написаното по сценарий. Ако студиото не се беше намесило, щяхме да имаме много по-нагледно жестока сцена, но не толкова въздействаща и смущаваща.19. Зората на Мъртвите (1978)Студиото се застъпва за първоначалната версия на Джордж А. Ромеро, която възлиза на едни подвижни 119 минути, вместо далече по-разтеглената 139-минутна версия. По-дългият вариант възстановява няколко сцени с експлозии, който не добавят нищо към филма освен сериозно забавяне на ритъма.20. Хелоуин 2 (1981)Джон Карпентър добавя малко кръв към продължението на „Хелоуин”, когато продуцентите изразяват безпокойството си относно първоначалния, предимно безкръвен вариант на Рок Розентал. Карпентър добавя няколко сцени с убийства, след като вече се е съгласил да напише сценария на филма, когато продуцентите му заявяват, че ще правят втори филм със или без него. Ако продуцентите не се бяха намесили, „Хелоуин 2” изобщо нямаше да е толкова забавен, колкото е. Разбира се, допълнителните сцени с убийства по никакъв начин не обогатяват историята, но въпреки това са забавни.totalfilmпревод: Стефан Димов ... още »