Международният конкурс на София Филм Фест за първи и втори игрални филми включва 12 заглавия от цял свят, които ще бъдат оценявани от жури с председател номинираният за Оскар режисьор Милчо Манчевски. Освен вече обявените филми „Добрият шофьор“ на Тонислав Христов (Финландия-България) и „Изкуството да падаш“ на Орлин Милчев, представяме още 6 интригуващи творби.
„Скитница“ на полския режисьор Михал Хмиелевски е дебютна копродукция между Полша и САЩ, създадена с подкрепата на Вим Вендерс, който е в ролята на изпълнителен продуцент. Хмиелевски е полски режисьор, сценарист и фотограф, автор на музикални видеоклипове, късометражни и експериментални филми, които са представяни и награждавани на много фестивали по света. Историята на неговия пълнометражен дебют е вдъхновена от мистериозното безследно изчезване на певицата Кони Конвърс през 1974 година. Филмът е своеобразен роуд муви в духа на „Париж, щата Тексас“ на Вендерс, който проследява главната героиня Сара в нейното безцелно лутане, случайни срещи и мимолетни връзки, които я провокират да търси своето място в света…
* * * Във фокуса на копродукцията между Германия, Иран и Турция „Без край“ на иранския режисьор Надер Сайвар са човешките взаимоотношения и пречупването на реалността през лъжата. Животът на Аяз се превръща в ад, след като се поддава на провокациите на тайната поливция и се превръща в доносник. „Без край“ е втори филм за сценариста и режисьор Сайвар, спечелил заедно с Джафар Панахи, който е консултант на филма, наградата за най-добър сценарий на фестивала в Кан за „Три лица“.
* * * В дебюта на германския режисьор Йоахим Неф „Нощен пазач“ младеж е в период на пробация след присъда за непредумишлено убийство. Когато го освобождават от затвора предсрочно, Пол започва работа като нощен пазач в университет, докато си намери постоянно място за обучение. Останал без цел и измъчван от спомени, той се опитва да се впише в обществото, но демоните от миналото не го оставят на мира. Йоахим Неф работи по комерсиални и независими филмови проекти като режисьор и монтажист; името му стои върху реклами за BMW, McDonalds, Barbour, Williams F1 Racing. Дебютният му филм е продуциран от неговата компания „Blue Hour Films“.
* * * Впечатляващият дебют на Маян Рип „Другата вдовица“ е „елегантен и емпатичен портрет на най-охулвания женски персонаж – „другата жена“, съчетаващ ярки, детайлни черти на характера с подходящо театрално разточителство, за да постигне завладяващ ефект“, пише „Screen Daily“. Костюмният дизайнер Ела дръзко решава да присъства на седемдневния траур Шива в дома на починалия драматург Асаф, с когото са били дългогодишни любовници. Скръбта сближава Ела с вдовицата и брата на режисьора до мига, в който излизането наяве на истината за тайната връзка, е в състояние да взриви ритуала и да застраши премиерата на новата пиеса, по която са работили Асаф и Ела.
* * * Действието в „Щипка карамфил“ на Бекир Бюлбюл се развива в Югоизточен Анадол. Главният герой Муса пренася трупа на починалата си съпруга заедно с внучката си. Липсата на средства го принуждава да търси случаен превоз по пътя. Ситуацията се усложнява, тъй като родното им село е на границата, където се води война. Режисьорът учи театър в университета в Истанбул, след което преподава кино и театър и участва в създаването на няколко късометражни филма преди да дебютира с „Моите малки думи“ през 2018 година. „Щипка карамфил“ е негов втори филм.
* * * Копродукцията на Мексико и Италия „Червените обувки“ е пълнометражният дебют на Карлос Айхелман Кайзер. Той е роден в Мексико, учи режисура и продуцентство в Мадрид. Между 2006 и 2010 година работи като изпълнителен продуцент на телевизионни сериали, а през 2011 основава „Wabi Productions“, която продуцира документалния филм на Триша Зиф „Човекът, който видя твърде много“ (2016). През 2018 година по време на литературна работилница, ръководена от Майкъл Роу. „Червените обувки“ разказва за възрастен селянин, живеещ в мексиканските планини, който е принуден да замине за столицата, за да погребе дъщеря си, загинала при трагични обстоятелства. По пътя той се сблъсква с брутален и непознат свят, но намира и ново приятелство.
Останалите участници в Международния конкурс на 27-ия София Филм Фест ще бъдат представени допълнително.
На предстоящия филмов фестивал в Ню Йорк ще бъде премиерата на документалния филм за Стивън Спилбърг, който феновете на режисьора очакват с голям интерес. „Спилбърг” на Сюзън Лейси проследява личния и професионалния живот на режисьора от детските му години, до първите успехи с „Челюсти” и създаването на “Dreamworks”. Сред останалите специални гала прожекции на фестивала ще е документалният филм на Дженифър Лебо “Trouble No More”, който включва множество непоказвани кадри от концерти на Боб Дилън от края на 70-те и началото на 80-те години.С голям интерес се очаква и премиерата на новия филм на Уди Алън „Колелото на късмета”, който ще закрие фестивала, а специален гост на прожекцията ще бъде изпълнителката на главната роля Кейт Уинслет.Филмовият фестивал в Ню Йорк ще стартира на 28 септември и ще продължи до 15 октомври. ... още »
Много известни актьори са идеализирани още приживе, а някои от тях остават в паметта на публиката завинаги. Само много, ама много малка част от тях са „избрани“ да се появят на екран след тяхната кончина. Понякога причината за това е, че без тяхното виртуално присъствие филмът не може да бъде завършен, а понякога възраждането им на екран си е чиста проба комерсиална провокация. Брус Лий, 1940-1973 Снимките на „Game of Death“ започват малко преди актьорът да умре. Продуцентите решават да пуснат филма пет години след заснемането. Вместо Лий в някои сцена се появява гримиран дубльор и са използвани всички познати по онова време технически трикове. Даже в една от сцените може ясно да различим изрязаната от картон глава на легендата върху един от каскадьорите. Питър Селърс, 1925-1980 Британският актьор умира преди излизането на поредната версия на поредицата за „Пинко розовата пантера“. Но това не отказва създателите. Те скалъпили ролята, изрязвайки сцени от предишните филми с негово участие. Въпреки че лентата излиза в началото на 80-те, те използвали кадри от филма от 1963 г. „Trail of the Pink Panther“. В това безумно произведение героят ту се подмладява, ту остарява. В последствие вдовицата осъдила продуцентите на филма за 1 милион долара за неимуществени щети. Оливър Рийд, 1938-1999 В „Гладиатор“ той изигра Проксимо и почина три седмици преди края на снимките. Оставащите му сцени са заснети с манекен и с възможните тогава технически трикове. Сцената, в която го убиват е заснета откъм гърба му от дубльор. Но гласът в целия филм е негов, репликите са сглобени дигитално. Последната реплика, която изрича е: “Ние смъртните сме нищо друго освен сянка и прах!“.Лорънс Оливие, 1907-1989 Кери Конран е режисьорът на „Sky Captain and the World of Tomorrow“, той много искал да почете легендарния актьор във филма си. Според сценария злодеят трябвало да бъде говореща глава и тази роля била поверена именно на Оливие. За целта създателите използвали различни кадри от филми и интервюта на актьора с различни негови гримаси. Гласът обаче е на друг актьор, но е така обработен, че не може да се отличи от този на легендата. Марлон Брандо, 1924-2004 Той се появява през 2006 г. в „Superman Returns“, макар че умира през 2004 г., за да изиграе отново бащата на супергероя. Използвани са материали от стария филм и съвременни компютърни технологии. Сложен процес, чиито фази може да намерите в клип в youtube. Новите технологии са така напреднали, че актьорът сякаш отново заживява на екрана. Хийт Леджър, 1979-2008 Филмът, който не завършва Хийт Леджър е „Сделката на доктор Парнасъс“ на Тери Гилиъм. Създателите са изправени пред тежко решение - да презаснемат филма или да се доверят на технологиите. Всъщност се намира трети вариант – леко се променя сценария. Така героят на Леджър пътува през магическо измерение и се превръща в образ с хиляди лица. Ето как в същата роля във филма се появяват актьори като Джони Деп, Колин Фарел и Джуд Лоу…Пол Уокър, 1973-2013 Той загина в нелепа катастрофа по средата на снимките на „Бързи и яростни 7“. Това доста забави премиерата, защото създателите търсеха креативни начини и методи на снимки, така че да актьорът да реализира последното си филмово участие. Използвани са изрязани сцени от предишните филми от поредицата, както и, разбира се, на помощ идва технологията. Братята на актьора също участват в процеса на създаване на ролята, тъй като визуално много си приличат с рано загиналия талант. Филмът става един от най-успешните в историята. Иконични актриси в реклама на Диор Брилянтната актриса Шарлиз Терон е лицето на парфюмите на Диор от средата на първото десетилетие на новия век. Според компанията, именно тя въплъщава елегантността на серията им J’adore. През 2011 г. Грейс Кели, Марлене Дитрих и Мерилин Монро се присъединяват към рекламната кампания. Техните лица се оживени чрез помощта на нови графични технологии. Кадрите, използвани от създателите, предизвикват противоречиви реакции, тъй като всички знаят, че Мерилин Монро нищо не е слагала по себе си преди да си легне, дори дрехи…ДАС ... още »
Режисьорът Адам Уингард сподели нови подробности около очаквания блокбастър „Годзила срещу Конг”. „Нашият филм ще бъде по-скоро продължение на проекта за Годзила, с който в момента се занимава Майкъл Дохърти, така че действието ще се развива в настоящето. Някои от персонажите в „Годзила 2” ще се появят и в моя филм. Аз лично искам да покажа как с годините се е изменил Конг. На зрителите ще им е интересно да видят един поостарял и доста по-суров Конг”.„Годзила: Кралят на чудовищата” (“Godzilla: King of the Monsters”) трябва да е на екран на 22 март 2019г. На режисьорския стол е Майкъл Дохърти.Legendary Entertainment и Warner Bros. градят една нова вселена с чудовища, познати на зрителите от миналия век, вече видяхме „Годзила” (2014) и „Конг: Островът на черепа” (2017), а битката между Годзила и Конг предстои да излезе на екран на 22 май 2020г. ... още »
Рон Хауърд публикува снимка, под която заяви, че Доналд Глоувър е приключил със снимачния процес по предстоящия самостоятелен филм за Хан Соло. Глоувър е в ролята на Ландо.По повод снимките на филма Рон Хауърд сподели: „Имам фантастичен сценарий и страхотен актьорски екип, с който работя чудесно. Млади хора, силни, умни и забавни, които обичат своите образи и се радват да бъдат част от този проект. Сигурен съм, че всички много ще се забавляваме.”В ролята на Хан Соло ще видим Олдън Еренрайх, а сред останалите имена в каста са Уди Харълсън, Танди Нютън, Доналд Глоувър и Емилия Кларк. Филмът трябва да се появи по екраните на 25 май 2018г. ... още »
Станаха известни подробности около предстоящия „Мулан”. Снимачният процес ще стартира през януари 2018г. и местата, на които ще текат снимките са Австралия, Нова Зеландия и Китай, което е гаранция за впечатляващи пейзажи. Сюжетът на филма се базира на древна китайска легенда за момиче, което преоблечено като момче постъпва в китайската армия.На режисьорския стол е Ники Каро (БАФТА за „Момичето, което яздеше китове”). Бюджетът на филма е 100 милиона долара, което го превръща в един от много малкото високобюджетни проекти режисиран от жена. Продуцент на филма ще е Бил Конг, работил по незабравимия „Тигър и Дракон”.Първоначално премиерата на „Мулан” беше предвидена за ноември 2018г., но по всяка вероятност ще видим филма на екран през 2019г.Оригиналният „Мулан” се появи през 1998г. и успя да реализира световен боксофис от 304 милиона долара при бюджет 90 милиона. ... още »
На 74 години почина режисьорът Тоуб Хупър, създател на култовите „Тексаското клане” и „Полтъргайст”. С премиерата си през 1974г. „Тексаското клане” се превръща в едно от ембематичните заглавия в хорър жанра. Бюджетът на филма е едва 300 000 долара, а приходите само в Щатите надхвърлят 30 милиона.Другото класическо заглавие във филмографията на Хупър е „Полтъргайст”, чийто сценарист и продуцент е Стивън Спилбърг. Филмът има три номинации за „Оскар” и при бюджет от 10 милиона долара, успява да реализира световен боксофис от над 123 милиона.Сред останалите заглавия, под които се е подписал Тоуб Хупър са продължението на „Тексаското клане”, което обаче остава далеч от култовия статус на оригинала, „Жива сила” с Патрик Стюарт и Питър Фърт, „Нашественици от Марс” с Карън Блек и Тимъти Ботъмс, „Пресата” с Робърт Инглънд и Тед Ливайн и „Джин” от 2013-та, който остава последният филм във филмографията му. ... още »
Веригата щатски киносалони The Alamo Drafthouse ще предложи уникални прожекции за всички почитатели на култовия роман на Стивън Кинг „То”. Зрителите ще могат да видят екранизацията на романа, облечени като клоуни. На 9 септември в салоните ще бъдат допускани само зрители с клоунски костюми, а на място ще има професионални гримьори, които ще помагат на публиката.В Щатите „То” ще тръгне в салоните от 8 септември, като предварителните очаквания на специалистите са, че в премиерния си уикенд филмът ще реализира приходи между 50 и 60 милиона долара.Най-характерният образ на романа – клоунът Пениуайз е пресъздаден от Бил Скарсгард, син на шведската звезда Стелан Скарсгард. Екранизацията не разчита на звездни имена в актьорския състав, а на подписа на Стивън Кинг. ... още »
Да се напише сценарий не е толкова просто нещо. Особено в Холивуд. Освен оригиналност и качество, сценарият трябва да отговаря на много други социални и политически критерии. Ето защо много често може да се окаже, че планираният пол на някои от героите се сменя, за да може всички по веригата на производство и потребление да бъдат доволно. Оказва се, че някои от най-известните филмови герои са били в зародиша на създаването си с различен пол…Елън Рипли (Пришълецът) Легендарният образ, пресъздаден брилянтно от Сигорни Уийвър, първоначално е написан с идеята той да бъде от мъжки пол. Въпреки че в сценария в бележка на ръка било написано- „екипажът е унисекс, героите лесно могат да бъдат сменени от мъже в жени и обратно“. Трийсет и осем години по-късно идеята за екшън герой от женски пол, който не е обвързан по никакъв начин, е все още чужда в Холивуд. Джеймс Бонд Преди режисьорът Албърт Броколи да създаде филмовата кариера на агент 007 с филма „Доктор Но“, опит да се направи филм за Джеймс Бонд на големия екран има от петдесетте години. Продуцентската двойка държала правата за филмовата версия на „Казино роял“.Те искали жена да изиграе главната роля, защото се смятало, че образът, описан в творчеството на Ян Флеминг бил „глуповат“. Ролята на Джеймс Бонд била предложена на Сюзън Хейъуърд, но тя се отказала…Евелин Солт (Агент Солт) Първоначално ролята на Едуин А. Солт трябвало да бъде изиграна от Том Круз в този екшън трилър на Филип Нойс, но той се отказал, защото образът му се сторил прекалено подобен на този от „Мисията невъзможна“. Продуцентите се опитали да пооправят сценария, за да променят особеностите на този герой. Но, в крайна сметка, пренаписали целия сценарий и съвсем променили края на филм, след като Анджелина Джоли се включила в проекта. Древната (Доктор Стрейндж) Марвел отнесоха много критики затова, че избраха ролята на азиатския ментор на Доктор Стрейндж да бъде изиграна от бяла актриса. Но това не са единствените промени, направени в образа, като се има предвид, че в комикса той е представен и като беловлас старец…Пола (“40-годишният девственик”)Джейн Линч играе истерично смешния шеф на Стийв Карел Пола в тази комедия. Всъщност ролята била написана за мъж (както 97% от ролите в Холивуд), но жената на актьора Нанси настояла, че това трябва да се промени, защото филмът е пълен с мъжки образи. Люк Скайуокър (Междузвездни войни) Опусът на Джордж Лукас е известен с това, че сценарият му е преминал през много версии и поправки преди финалния вариант да бъде заснет. В една от тези промени било заложено образът на Люк да бъде изигран от млада жена, която да се влюби безвъзвратно в по-стар и по- брадясал Хан Соло.Дори (Търсенето на Немо) Режисьорът Андрю Стантън планувал рибата, която помага на Марлин да намери Немо, да бъде от мъжки пол. Но в бонус аудио коментара към ДВД-то на филма, той споделя, че един ден жена му гледала шоуто на Елън Дедженеръс и той чул гласа й. Моментално се вдъхновил и променил пола на този така важен за филма герой, озвучен от самата Дедженеръс. Мърф Купър (Интерстелар) Взаимоотношенията между героя на Матю Макконъхи Купър и неговата дъщеря Мърф първоначално били замислени като такива между баща и син. В един момент обаче той рефлектирал върху връзката със собствената му дъщеря и режисьорът веднага променил визията си за този герой с помощта на Джесика Частейн, Макензи Фой и Елън Бърстин.Капитан Фасма (Междузвездни войни: Силата се пробужда) Когато след дълго пазене в тайна актьорският състав на филма бива разкрит с една снимка от предварителната подготовка, създателите на филма били подложени на натиск от медиите и феновете, че на снимката има само две жени – Кари Фишър и Дейзи Ридли. Малко след това продуцентите съобщават, че ролята на лидера на Първия ред ще бъде изигран от Гуендолин Кристи от „Игра на тронове“. Ролята първоначално била предназначена за мъж. ДАС ... още »