Тази година Часа на Земята ще бъде ознаменуван с благотворителни кинопрожекции на Кунг-фу панда 4 в Синема Сити
Скадуш! През изминалия уикенд Воинът дракон направи страхотевично завръщане в кината с Кунг-фу панда 4, който със завидна лекота се превърна в най-гледаната премиера за годината у нас. Новото приключение на обичаната от милиони вездесъща панда По е гледано от над 32 хил. зрители, с което изпреварва резултатите на фантастичния хит Дюн: Част втора. Заедно с това Кунг-фу панда 4 отбеляза и най-големия дебют за филм от франчайза до момента и подобри рекорда на Как да си дресираш дракон: Тайнственият свят за най-успешен старт на анимация на DreamWorks.
Кунг-фу панда 4 продължава епичното пътешествие на По, който се изправя пред нови предизвикателства и противници, докато преоткрива истинското значение на приятелството, доверието и себепознанието. Но този път По има важна мисия и извън екрана – спасяването на истинските мечета Никола, Анета и Мишо, които зависят от нашата добрина.
Часът на Земята е все по-близо, а с него и кулминацията на специалната кампания на природозащитната организация WWF „Подари природа. За нашето бъдеще“. Нейният фокус е неразривната връзка между хората и околната среда, която хилядолетия наред поддържа развитието на човешките цивилизации. Според оценките на учените природните екосистеми гарантират живота на Земята, като ни осигуряват услуги на стойност 125 трилиона долара годишно.
За да имаме възможността да ползваме ресурсите на природата обаче, трябва на първо място да умеем да я опазваме и да се адаптираме към нейните специфики. Колкото по-близо живеем до природата, толкова по-осезаемо ни се налага да се приспособяваме към нейните особености. Това със сигурност се налага например на жителите на планинските селища у нас. За много хора в отдалечени райони на Родопите, Рила, Пирин и Централна Стара планина срещите с мечки са почти ежедневие.
Живот край кафявите мечки
През пролетта и началото на лятото е размножителният сезон на мечките. По това време едрите мъжки могат да прогонят младите животни, както и майките с малки мечета от централните части на местообитанията към периферията. Така те слизат от високите части на планините и навлизат в покрайнините на населените места. Вече доближили се до хората, животните биват привлечени от леснодостъпната храна в дворовете.
В края на лятото и есента мечките се хранят по-интензивно, за да натрупат мазнини, които да осигурят оцеляването им по време на хибернацията. В резултат от климатичните промени и все по-оскъдните хранителни ресурси в късната есен мечките започват да напускат традиционните си местообитания в търсене на плодове и мед в овощните градини и пчелините на местните хора.
„Една от приоритетните цели на WWF e да осигури превенция на потенциалния конфликт между хората и мечките в районите с най-голямо присъствие на мечки. Това е работата на нашия Спасителен отряд, който се отзовава на сигнали за мечки и посещава домове и стопанства, за да даде съвет за тяхното обезопасяване. Нашият екип от биолози и зоолози работи съвместно с кметове, ловци, горски служители, гранични полицаи и изследва внимателно всеки отделен случай“,разказва консервационният биолог Александър Дуцов, старши експерт в програма „Опазване на видове“ във WWF и член на Спасителния отряд.
Отрядът помага на хората да обезопасяват своите овощни градини, обори, пчелини. Един от доказано ефикасните методи е ограждането им с електропастири, които са безвредни за животните. WWF дава и няколко съвета, следването на които допринася за превенцията на конфликти. Важно е да не се допуска паша на домашен добитък без пастир и без обучени кучета за охрана на стадото. Не бива да се допуска също и нерегламентирано изхвърляне на храни, хранителни отпадъци и мърша, които могат да привлекат диви животни. Също така е хубаво да се събират окапалите плодове в населените места в местообитания на мечки, за да не ги привличат.
„Мечките са индикаторен вид, който стои на върха на хранителната верига. Състоянието на техните популации показва състоянието на цялата екосистема. Ако позволим да бъдат унищожени тези инженери на екосистемата, ще променим средата, в която живеем. Да не забравяме, че чрез хранителните си навици мечките разпространяват семена на растения и горски плодове, помагат за поддържането на популациите на елени и други видове животни. Затова кафявата мечка е включена като приоритетен вид в Червената книга на Република България, а незаконното ѝ убиване се третира като престъпление по Наказателния кодекс“, коментира Нада Тошева, ръководител програма „Опазване на видове“ във WWF.
Близо двадесет години WWF работи в България за опазване местообитанията на дивите животни, които съхраняват и безценните ресурси на природата.
Всеки от нас също може да бъде природозащитник
Голямата мисия на WWF е да изгради бъдеще, в което хората живеят в хармония с природата. В което те я опазват и полагат грижи за нея, а тя поддържа живота на Земята чрез своите екосистемни услуги. Всеки може да стане част от каузата на WWF, като подари час на природата на wwf.bg/earth-hour. В момента България е на четвърто място в света и първо в Европа, като българите сме подарили над 1000 часа на планетата. След Часа на Земята WWF ще изтегли на случаен принцип десет от участниците в природозащитните инициативи и те ще получат тематична награда.
WWF със специална изненада за любителите на природата
Тази година за първи път у нас ще отбележим празника на природата с две благотворителни кинопрожекции. WWF и Cinema City ви канят да се насладите на хитовата анимация Кунг-фу панда 4.
Прожекциите ще се състоят точно в навечерието на Часа на Земята, който тази година ще честваме на 23-и март: първата ще бъде в зала 3 на Cinema City Парадайс от 11:00 ч., а втората – в зала 7 на Cinema City Мол София от 13:30 ч. Приходите от прожекциите ще бъдат дарени на WWF в подкрепа на работата им по спасяване на още мечета-сираци и завръщането на добре познатите Никола, Анета и Мишо у дома.
А очарователният По ви очаква само в кината с Кунг-фу панда 4.
“ТОМ И ДЖЕРИ” - премиера - озвучен на български език Всеки ден: - 17:00, 19:00Събота и неделя: (зала 1) - 13:00, 15:00 ч.“ЛИГАТА НА ЖИВОТНИТЕ” - озвучен на български езикСъбота и неделя: (зала 2) - 12:30 ч.“ТРОЛЧЕТА: ТУРНЕТО” – 3D - озвучен на български езикСъбота и неделя: (зала 2) - 14:30 ч.“СУПЕРИНТЕЛЕКТ”Всеки ден: 16:30 ч. “БЯГАЙ”Всеки ден: (зала 2)- 18:30 ч.“ЖЕНАТА ЧУДО 1984” – 3D Всеки ден: (зала 2) - 20:30 ч.“УБИЙСТВО ЗА ОСКАР”Всеки ден: (зала 1) - 21:00 ч.Киното си запазва правото за промяна в програмата! ... още »
ПЕТЪК 19.0214.30 ч. 16.20 ч. 18.10ч. 20.00ч. ТОМ И ДЖЕРИ 2Д 7ЛВ БГ АУДИО 21.40 ЖЕНАТА -ЧУДО 1984 3Д 7ЛВ фентъзиСЪБОТА 20.0211.30ч. 13.20ч 15.10ч. 17.00 ч. 18.50ч 20.40 ч ТОМ И ДЖЕРИ 2Д 7ЛВ БГ АУДИО22.30 БЯГАЙ/ 2Д 7ЛВ/НЕДЕЛЯ 21.0211.00ч. 12.50ч. 14.40 ч. 16.30ч. 18.20ч. 20.10ч. ТОМ И ДЖЕРИ 2Д 7ЛВ БГ АУДИО21.50 ЖЕНАТА ЧУДО 1984 3Д 7ЛВ ПОНЕДЕЛНИК 22.0214.30 ч. 16.20 ч. 18.10ч. 20.00ч. ТОМ И ДЖЕРИ 2Д 7ЛВ БГ АУДИО21.40ч БЯГАЙ/ 2Д 7ЛВВТОРНИК 23.02Всички филми на 5.99лв14.30 ч. 16.20 ч. 18.10ч. 20.00ч. ТОМ И ДЖЕРИ 2Д 5,99 ЛВ БГ АУДИО анимация комедия семеен21.40 ЖЕНАТА -ЧУДО 1984 3Д 5,99 ЛВ фентъзиСРЯДА 24.0214.30 ч. 16.20 ч. 18.10ч. 20.00ч. ТОМ И ДЖЕРИ 2Д 7ЛВ БГ АУДИО21.40 ЖЕНАТА -ЧУДО 1984 3Д 7ЛВ фентъзиЧЕТВЪРТЪК 25.02Всички филми на 5.99лв14.30 ч. 16.20 ч. 18.10ч. 20.00ч. ТОМ И ДЖЕРИ 2Д 5.99 ЛВ БГ АУДИО21.40ч БЯГАЙ/ 2Д 5.99 ЛВ ... още »
Националният дворец на културата по традиция посреща филмите и гостите на Международния филмов фестивал София Филм Фест. Партньорството между Киномания и СФФ е от години и винаги е било пример за колегиалност и толерантност в името на една важна цел – достигането на голямото кино до българския зрител.В периода на пандемия НДК, съответно Киномания, и София Филм Фест ще представят общо четири филма. Те трябваше да са премиерно в програмата на Киномания през ноември 2020, след което да бъдат включени в 25-ия София Филм Фест. Поради изместването на Киномания след завършването на мартенското издание на СФФ, филмите отново ще бъдат премиерно представени на Киномания през април, но ще запазят участието си и в програмата на София Филм Фест с прожекциите от Киномания и ще бъдат съвместни за двата фестивала. „Страх“ ще открие Киномания на 8 април 2021. Филмът на Ивайло Христов заедно с „Късата клечка“ (16 април) на Димитър Петков и „Сцени от живота на една актриса“ (13 април) на Иван Владимиров са включени в програмата „Ново българско кино“ на София Филм Фест. Четвъртият общ за двата фестивала филми е „Ханът и империята“ – новата версия на един от най-популярните филми в историята на българското кино – „Хан Аспарух“. Филмът на Людмил Стайков участва в специалната юбилейна програма на СФФ – „25“, в която ще бъдат представени емблематични филми на 25 носители на Наградата на София.Любов отвъд страха - така може да се опише накратко най-новият филм на Ивайло Христов „Страх“, удостоен с Голямата в Талин и с четири приза, включително голямата награда, на фестивала „Златна роза“ във Варна. Това е история за толерантност и човечност, за отчуждение, но и за нужда от близост, за предразсъдъците, породени от страха от различното. История, която едновременно натъжава и разсмива.Продуцент на „Страх“ е Асен Владимиров, оператор е Емил Христов. В ролите са Светлана Янчева, Майкъл Флеминг, Иван Савов („Урок“ и „Бащата“ на Кристина Грозева и Петър Вълчанов), Красимир Доков, Кристина Янева, Мирослава Гоговска и др. Самият режисьор определя филма си като сурова любовна история и дори като „абсурдна комедия“ и обяснява, че го е нарекъл „Страх“, защото това е чувството, което изпитваме към хора, които не познаваме.С „Късата клечка“ режисьорът Димитър Петков се завръща в игралното кино след близо 20-годишно отсъствие. Порочни връзки, основани на страх и изнудване, мръсни тайни, които свързват отговорни хора - всичко онова, познато на хората като „зависимост“, стои в основата на филма по сценарий на Димитър Златинов.„Както клетката съдържа модела на цялото тяло, така и „Късата клечка“ съдържа ДНК-то на нашето социалистическо минало и спорно настояще. На всеки режим, който не може да просъществува без насилие и терор. Навсякъде, където Страхът побеждава Разума и достойнството“, казва Димитър Петков.Филмът е продукция на АРС ООД, с участието на Китодар Тодоров, Руслан Мъйнов, Тино, Елизабет Марангозова, Боряна Манойлова, Захари Танев, Вяра Коларова.„Сцени от живота на една актриса“ („Златна роза” 2020 за най-добър режисьор, най-добър сценарист и Специалната награда на журито) на Иван Владимиров е историята за млада актриса, която се врязва с колата си в бетонната стена на паркинг и се самоубива. Нейният приятел, начинаещ режисьор, събира заснети части от живота ѝ в опит да разбере какво е провокирало това шокиращо действие. Освен режисьор Иван Владимиров е и сценарист на филма. Оператор е Георги Челебиев, а в главните роли са изключителната Радина Кърджилова и Йордан Ръсин. Владимир Пенев, Ивайло Христов, Валентин Ганев, Мариус Куркински, Светлана Янчева, Мариана Крумова и др.* * * Една от суперпродукциите на българското кино „Хан Аспарух“ на легендарния български режисьор Людмил Стайков, представена премиерно преди близо 40 години, се завръща отново на голям екран. В „Ханът на империята“ оригиналният филм е премонтиран в изцяло нов разказ, съобразен със съвременните тенденции, с динамична монтажна структура, нова музика и съраунд звук от най-високо ниво, като са запазени гласовете на актьорите от познатата трилогия.„Иска ми се да вярвам, че филмът „Ханът и империята“ ще впечатли и развълнува зрителите от всички възрасти със забележителните актьорски превъплъщения, с грандиозните, необичайни за българското кино масови сцени и епични битки, с трагизма, саможертвата и лишенията на главния герой по пътя към заветната му цел и не на последно място – с очевидните асоциации и изводи, които поражда далечната епоха за нашето съвремие,“ - изразява вълнението си от новия живот на „Хан Аспарух“ режисьорът Людмил Стайков.Продуцент на „Ханът на империята“ е „Доли Медия Студио“, а драматургичен консултант е ректорът на НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ проф. д-р Станислав Семерджиев. ... още »
Двамата режисьори ще бъде удостоени със специалния приз на Международната федерация на филмовите критициВ продължение на шест години в програмата на София Филм Фест имаме удоволствието и привилегията да бъде връчвана специалната Награда ФИПРЕССИ 90 Платиниум, която се присъжда от Международната федерация на филмовите критици. В пред-пандемичните години тя бе представяна лично от Клаус Едер, генерален секретар на организацията, и нейни носители в София са Бела Тар, Горан Паскалевич, Илдико Енеди, Биле Аугуст, Агнешка Холанд. През 2020 година световните творци на киното, които ще получат този приз, са режисьорите Кристи Пую и Тери Гилиъм. Творчеството на прочутия сценарист и режисьор Кристи Пую е една от причините светът на киното да обърне поглед към Румъния – той е основоположник на Румънската „нова вълна“. Kристи Пую е роден в Букурещ през 1967 година, учи рисуване във Висшето училище по визуални изкуства в Женева. След завръщането си в Румъния, той продължава да рисува, като снима и първия пълнометражен филм –„Стока и мангизи“ („Stuff and Dough“, 2001), последван от „Цигари и кафе“ („Cigarettes and Coffee“), отличен със „Златна мечка“ за късометражен филм на Берлинале 2004. Представен като проект на София Мийтингс през 2004 година, „Смъртта на господин Лазареску“ („The Death of Mr. Lazarescu“, 2005) има своята премиера в Кан и получава голямата награда на конкурсната програма „Особен поглед”, както и шест награди от фестивала в Трансилвания, специални награди от Чикаго, Копенхаген и десетки други отличия. Именно това е творбата, превърнала се в символ на новото румънско кино.Българските зрители познават Кристи Пую и от филмите му „Аврора“ („Aurora“, 2010) и „Сиераневада“ („Sieranevada“, 2016), представяни с голям успех на предишни издания на София Филм Фест. Режисьорът беше президент на Международното жури на 21-вия СФФ през 2017 година. Неговият най-нов филм „Имението“ („Manor House“, 2020) ще бъде показан на 25-ия София Филм Фест. Историята пресъздава философски дискусии от началото на ХХ век между петима аристократични герои, които прекарват коледните празници в едно отдалечено селско имение. В основата на филма е утопично-философският текст на руския мислител Владимир Соловьов „Три диалога за войната, прогреса и края на историята“, написан малко преди смъртта му през 1900 година.„Киното е инструмент за изследване на реалността, за изследване на живота. Но всъщност възниква още един въпрос: защо съществуват игралните филми? Всъщност измислените истории идват от съзнанието ни. Те се превръщат в доказателства за определен начин на мислене, за поглед към света. Камерата не се движи случайно, тя има цел. И всъщност киното, художествените филми могат да бъдат своеобразно антропологично средство за наблюдение – на света, който е извън нас, и на света, който съществува в главите ни,“ – споделя Кристи Пую.Тери Гилиъм е уникално явление в киното – многостранен талант, бунтар, провокатор, всепризнат майстор на визуалния разказ, режисьор-епоха и една изключително важна част от взривоопасния творчески колектив „Монти Пайтън“, прочут в целия свят с неподражателните си филми и специфичното чувство за хумор, което всички разпознават. Историята на София Филм Фест и Мюзик Филм Фест от 90-те години на ХХ век са неразривно свързани с великите „Монти Пайтън“ и съвсем неслучайно наши гости в 25-годишната история на фестивала са били Тери Джоунс, Майкъл Пейлин и самият Гилиъм. Тримата са носители на Наградата на София на Столичната община за своя принос към изкуството на киното.Тери Гилиъм е автор на многобройни забавни, абсурдни и изпълнени с фантазия филми, носител е на две награди „БАФТА“, на четири награди от кинофестивала във Венеция, с номинации за „Оскар“ и „Златен глобус“, както и за много други престижни филмови отличия.През 1975 година на големия екран излиза дебютният режисьорски филм на Гилиъм „Монти Пайтън и Свещеният Граал“ (сърежисьор е и Тери Джоунс), един от най-забавните и знакови за комедийната група филми и до днес. През 80-те Тери Гилиъм снима едни от най-известните си филми – живописната приказка за пътуващите във времето крадци „Бандити във времето“ (1981), която става истински хит в Америка, както и епохалната творба „Бразилия“ (1985), символ и образ на безнадеждната битка с всемогъщата бюрокрация на тоталитарната държава, мечтателният човек-чиновник в полет към бленуваните любов и свобода. Това е и филмът, който извоюва на Гилиъм прозвището „труден режисьор“. Триумфалният „Кралят на рибарите“ (1991) се приема в Холивуд за първата комерсиална продукция на твореца. Пет години по-късно Гилиъм създава забележителния „12 маймуни” (1995) – история за света, разрушен от смъртоносен вирус, която се превръща в един от култовите филми на 90-те, а Брад Пит получава номинация за „Оскар“ за поддържаща роля. Следват още много майсторски поднесени истории, сред които „Сделката на доктор Парнасъс“ (2009), „Теорема Нула“ (2013) – представен лично в София от неговия автор, както и уникалния с историята и перипетиите в работата по него „Човекът, който уби Дон Кихот“. В програмата на 25-тия София Филм Фест е включен шедьовърът „Бразилия“.Кристи Пую и Тери Гилиъм ще имат специални онлайн мастеркласове, които ще бъдат модерирани от водещи филмови критици и излъчени на сайтовете на ФИПРЕССИ и София Филм Фест в рамките на 25-то юбилейно издание на фестивала. ... още »