В навечерието сме на 25-тия международен филмов фестивал София Филм Фест. 25 години след началото, след огромен натрупан опит и постижения, след срещи със стотици майстори на световното кино и представители на европейската и световната филмова индустрия, след авторитетни признания, сред които акредитация от FIAPF и включване в списъка на сп. „Варайъти“ с 50-те най-значими световни фестивала в света…
Готови сме за началото. Адаптирани спрямо пандемичната ситуация. При стриктно спазване на противоепидемичните мерки. С изключителна по своето качество програма. И участници, всеки от които е желан гост на целия фестивален свят.
25-ият София Филм Фест ще се състои от две части: същинска и специална. Същинският фестивал е от 11 до 31 март с хибридно издание. Над 70 филма ще бъдат налични на водещата в света на фестивалите онлайн платформа на Фестивал Скоуп/Шифт 72.Над 129 филма ще бъдат прожектирани в софийските киносалони. Акцентът през март са конкурсните програми, българските игрални и документални премиери, избрани филми от световната фестивална сцена, юбилейни програми, включващи шедьоври от световното кино на гостували в София режисьори. Традиционните фестивали в Бургас, Пловдив и Варна ще бъдат във втората половина на март.
Специалното издание на 25-ия СФФ е предвидено за средата на септември 2021. Тогава планираме да покажем компактна програма от световни филми, представени от техните автори. Всички режисьори на предвидените за септември филми са потвърдили участието си. Да се надяваме да можем да навлезем тогава в нормалността и да отпразнуваме 25-ия Купон на годината подобаващо.
Фестивалът се организира от Арт Фест под патронажа на Столична община, с подкрепата Министерство на културата, ИА „Национален филмов център“ и програма „Творческа Европа“ MEDIA на Европейския съюз, в партньорство с Националния дворец на културата, културни институти, спонсори, партньори и приятели.
Официалното откриване на 25-ия София Филм Фест е на 11 март в Зала 1 на НДК с премиерата на най-новия филм на режисьора Камен Калев - „ФЕВРУАРИ”. Той бе представен в Works in Progress програмата на 17-ия София Мийтингс 2020 и получи заслужено признание – участие в официалната селекция на Кан 2020.
* * * На церемонията по откриване на 25-ия София Филм Фест ще бъде връчена Наградата на София на Столичната община на изключителния музикант, филмов и театрален композитор Теодосий Спасов за неговия принос към изкуството на киното и музиката. Големият ирански режисьор Джафар Панахи също ще получи Наградата на София в годината на софийския юбилей – тя ще отпътува за родината му.
* * * За 19-и път авторитетно жури - Теодор Ушев, мултимедиен артист, режисьор и графичен дизайнер (Канада-България), Иля Хржановски, режисьор (Русия), Светла Цоцоркова, режисьор (България), Саболч Хайду, режисьор (Унгария) и Наташа Петрович, актриса (Северна Македония), ще определи Голямата награда в Международния конкурс за първи или втори игрален филм „София – град на киното”, съдържаща парична премия от 7000 евро, осигурена от Столична община.
* * * Балканският конкурс включва топ-заглавия от региона, които ще се състезават за наградата, връчвана по традиция от нашите приятели „Домейн Бойар“ и оценявана от международно жури в състав: Дорон Еран, режисьор и продуцент (Израел), Джон-Пол Дейвидсън, режисьор (Великобритания) и Лили Хорват, режисьор (Унгария). Ето кои са те:
* * * 2020 е предизвикателна година, но и богата на важни заглавия в света на документалното кино – специална селекция от тях е включена в Документалния конкурс на фестивала. Начело на журито тази година е първият гост на София Филм Фест – режисьорът Лех Ковалски, а заедно с него ще работят датският режисьор-документалист Туе Стийн Мюлер и продуцента Наташа Дак Оджуму.
* * * В продължение на шест години в програмата на София Филм Фест имаме удоволствието и привилегията да бъде връчвана специалната Награда ФИПРЕССИ 90 Платиниум, която се присъжда от Международната федерация на филмовите критици. В пред-пандемичните години тя бе представяна лично от Клаус Едер, генерален секретар на организацията, и нейни носители в София са Бела Тар, Горан Паскалевич, Илдико Енеди, Биле Аугуст, Агнешка Холанд. През 2021 година световните творци на киното, които ще получат този приз, са режисьорите Кристи Пую и Тери Гилиъм.
* * * Новите български игрални филми ще са основен акцент в мартенската програма на СФФ. Сред премиерните заглавия за София, освен участващите в конкурсите, са „Житие“ на Войчех Тодоров и Георги Стоянов по сценарий на Красимир Крумов-Грец, „Блаженият“ на Станимир Трифонов, „Рая на Данте“ на Димитър Радев, „Сбогом, Джони“ на Константин Буров, както и вече разпространеният в киносалоните „Ятаган“ на Андрей Андонов. Три игрални филма ще бъдат в програмата на Киномания, с което двата водещи български кинофестивала обединяват усилията си в стремежа за популяризиране на българското кино – „Страх“ на Ивайло Христов (откриващ Киномания), „Сцени от живота на една актриса“ на Иван Владимиров и „Късата клечка“ на Димитър Петков.
* * * Фестивалът ще представи по традиция и премиерни български документални филми. Сред тях са носителят на наградата „Златен ритон“ – „Преди края“ на Елдора Трайкова, „Тихо наследство“ на Петя Накова и „Парцалев“ на Валя Коларова.
* * * 19-ият Конкурс за български късометражен филм ще представи 12 филма, селектирани от жури в състав: Ваня Райнова, сценарист и продуцент, и режисьорите Борис Десподов и носителя на наградата през 2020 – Христо Симеонов. За втора поредна година наградата се осигурява от Доли медия студио. Ето и селекцията:
* Дишай / Breathe, режисьор Бисер Джонев * Еди-кой си / Whoever, режисьор Милко Йовчев * Заклинание / Spell, режисьор Виктория Караколева * Карантина / Quarantine, режисьор Димитър Димитров * Лека нощ, Лили / Good Night, Lily, режисьор Петър Вълчев * Любов по време на туризъм / Love in Time of Tourism, режисьор Весела Данчева * Оттук дотук / From Here to Here, режисьор Георги Мартев * Под един покрив / Under the Same Roof, режисьор Симеон Цончев * Танда / Tanda, режисьор Теодора-Косара Попова * Черупки / Eggshells, режисьор Слава Дойчева * AIVA, режисьор Венета Андрова * Santiago, режисьор Андрей Кулев
* * * Основният фокус на юбилейния 25-и София Филм Фест е самият фестивал. Едно от най-големите му достижения е гостуването в България на световни филмови творци. Част от тях бяха удостоени с Наградата на София на Столична община за техния принос в развитието на изкуството на киното. Питър Грийнауей получи първата Награда на София през 2005. Оттогава през изминалите 25 години 56 изключителни личности на световното и българското кино са получили лично в София отличието. В програмата представяме извънредната юбилейна рубрика „СФФ 25“ в която са включени филми на 25 носители на Наградата на София. Сред тях освен Грийнауей са Биле Аугуст, Кшищоф Зануси, Никита Михалков, Данис Танович, Агнешка Холанд и Павел Павликовски. Техните творби ще бъдат показани в Дома на киното в предварителната програма на фестивала, която стартира от 1 март. По-голямата част от тях ще отправят лични послания към публиката на СФФ и ще представят филмите си, на което може да бъде свидетел единствено публиката в киносалона. Кои са другите членове на Клуб „25“ ще разберете съвсем скоро. Тук ще споменем и една легенда на българското кино – акад. Людмил Стайков. Неговият филм „Ханът и империята“, част от „СФФ 25“ и Киномания, ще има специална прожекция в Зала 1 на 31 март 2021, организирана от Националния дворец на културата.
* * * Предварителната програма, загряваща 25-ия София Филм Фест ще запознае киноманите и ценителите на постиженията на Чехословашката нова вълна с творчеството на един от нейните най-ярки представители – сценаристът и режисьор Павел Юрачек. В Чешкия център в периода от 1 до 10 март ще бъде представена негова ретроспектива, в която той се проявява както като режисьор и сценарист на свои филми, така и като сценарист на емблематични филми на свои колеги от чудото на 60-те. Програмата ще бъде представена от експерта Ян Трънка от Чешкия национален филмов архив.
* * * БИЛЕТ И през 2021 голяма част от филмите ще са достъпни чрез една от най-известните консерви в света на киното – БИЛЕТ В КЕН на София Филм Фест. Ценителите ще имат възможност да попълнят своята колекция от кенове, а повече информация ще откриете на siff.bg/bilet и може да бъде получена на безплатен номер 080018110.
* * * 18-ото издание на София Мийтингс ще събере онлайн европейския елит във филмовата индустрия – това ще се случи между 17 и 21 март 2021. Пандемичната обстановка в целия свят е условие, с което всички фестивали и филмови пазари се съобразяват, но всеобщата онлайн свързаност дава възможност на киноспециалистите да присъстват на много повече форуми в цял свят.
* * * Следете подробностите за акценти на сайта ни www.siff.bg, както и в социалните мрежи (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube) на фестивала.
Благодарим на компаниите България Еър - основен превозвач на фестивала, Grand Hotel Sofia, Domaine Boyar, Moto Pfohe Rent a Car, hobo, Nescafe Dolce Gusto.
Креативният и комуникационен партньор на София Филм Фест е DDB!
София Филм Фест се осъществява с подкрепата на Столична община.
Излезе първия трейлър от 11 сезон на култовия сериал „Досиетата Х“ (The X-Files), с участието на Дейвид Духовни и Джилиън Андерсън. Завръщането на любимия за хиляди зрители научно-фантастичен филм е планирано за края на 2017-началото на 2018 г.Новият сезон ще се състои от 10 епизода, а Крис Картър отново влиза в ролята на продуцент. Точната дата на премиерата все още не е назована. Припомняме, че снимките започнаха на 4 август.Излъчването на „Досиетата Х“ започва през 1993 г. и има голям успех, главно заради актьорите, които изпълняват главните роли в него – Дейвид Духовни и Джилиън Андерсън. Духовни играе Фокс Мълдър, а Андерсън играе Дейна Скъли, и двамата агенти на ФБР, които разследват паранормални явления. По време на разследванията, двамата агенти се сблъскват с правителствени заговори, извънземни (или смятани за такива) и сериалът се доближава идейно до излезлите преди това сериали „До краен предел“, „Зоната на здрача“, и „Туин Пийкс“. ... още »
Процесът на правене на филми включва всякакви възможни маймунджилъци, трикове и шмекерии. Разбира се, не трябва да забравяме и визуалните ефекти, и компютърните еквилибристики. Авторите на филмите са толкова старателни да прикрият хитрините си, че понякога дори през ум не ни минава, че дадена сцена или момент не са реални, създадени са изцяло на монтажната маса, а не на снимачната площадка. Кървав диамант, 2006 Явно режисьорът на филма не е бил доволен от играта на Дженифър Конъли в сцената от филма, в която тя говори с умиращия си приятел по телефона. За да направи момента по-емоционален, той решил в постпродукцията да добави компютърно генерирана сълза, която да се стече по лицето на актрисата. Тя била много изненадана, когато видяла тази добавка на премиерата. Форест Гъмп, 1994 Филмът е пълен с прикрити визуални ефекти. Например, много от вас биха си спомнили впечатляващата сцена, в която едно перце пада изневиделица от небето в краката на Форест. Този момент изглежда много реалистичен, но той всъщност е сложно конструиран визуален ефект за онова време. А сцената, в която главният герой играе пинг-понг? Актьорите е трябвало само да размахват ракетите, топките са добавени по-късно от компютър.Умирай трудно, 1995 Една от най-запомнящите се сцени е тази, в която главният герой се намира в Харлем, Ню Йорк, носейки табела на врата си, на която е написано – „Мразя негрите!“. За да се избегне потенциално опасна ситуация, тъй като местоположението на снимките е известно като „меката на черните“, надписът е редактиран в последствие в постпродукцията. Въпреки това, когато филмът започва да се върти по телевизионните канали, някои от тях използват алтернативна версия на филма, в която този надпис гласи: „Мразя всички!“. Черният лебед, 2010 Освен очевидните визуални ефекти, които са използвани във филма, като например сцените, в които героинята на Натали Портман преживява халюцинации, продуцентите залагат и на много скрити такива. Пример в това отношение е моментът, в който Нина започва да се превръща в Черния лебед и издърпва малко черно перце от гърба си. Зрителят би си помислил, че това е някакъв трик на гримьорите, но всъщност е изцяло генериран компютърен ефект. Също така режисьорът сметнал, че ръцете на актрисата са прекалено нежни и слаби, затова тяхната злостност и острота е „подобрена“ с визуален ефект. Красив ум, 2001 По време на снимачния процес понякога трябва да се направят някои корекции на плановете за реализация на филма, най-малкото заради сигурността на участниците в него. В такива ситуации на помощ идват именно визуалните ефекти. Например моментът, в който Джон Наш почти удавя бебето е заснет в две съвсем различни сцени. В едната има просто вана, напълнена с вода, а в другата има само бебе, ревящо в празна вана. Страховитият резултат на опита за удавяне се получава като двете заснети сцени се наслагват една върху друга чрез специални ефекти по време на монтажа. Реалистичността ѝ ни кара да настръхваме. Вълкът от Уолстрийт, 2013 В този филм има изключително красиви гледки. Не може да не си спомняте луксозното имение, което е собственост на Джордан Белфърт. Или неговата романтична сватба на брега на океана. Или безбрежния и удивителен пейзаж, който се вижда от кея…Изглежда сякаш от бюджета са похарчени доста средства в построяването на декорите, наемането на недвижими имоти или просто възможността да се снима на такива специфични и екзотични локации. За разочарование на много от зрителите, доста от тези сцени и места са генерирани компютърно, за да се спестят максимално разходите на този и без друго скъп филм. В известната сцена в офиса, в която лъвът се разхожда свободно – да, животното е истинско. Но хората около него са добавени с компютърна графика от сцена, заснето без царя на животните да е на снимачната площадка.ДАС ... още »
Няма такова нещо като съвършен филм или такъв, който да се хареса на всички. Ако се вгледаме внимателно, дори и в най-добрите и награждавани филми можем да открием неволни, но неприемливи грешки. Те в никакъв случай не правят филма лош, но ни карат да се загледаме по-внимателно в случващото се на екрана или да го изгледаме отново. В крайна сметка, от това никой нищо не губи.Железният човек 2 В началото на втората част на тази филмова поредица от богатия каталог на Марвел, чиито филми натрапчиво фигурират в тази листа, виждаме Тони Старк да говори пред публика, облечен в смокинг, а под него е с бяла риза. Кадърът за момент се сменя и в следващия той внезапно носи черна риза и остава с нея до края на епизода.Дедпул Още няколко грешки, забележими в този филм на Марвел за противоречивия и арогантен супергерой. Ако погледнете внимателно скока на Дедпул в епизода на магистралата, ще забележите, че в един момент няма нищо зад гърба му. А в следващите няколко кадъра ясно се забелязват, дръжките на неговите мечове, които оставят на мястото си в остатъка от сцената. Тук пък в една от сцените в бар, татуировката на врата на Ванеса се появява и изчезва в няколко последователни кадъра. Форест Гъмп Дори и в затрупания с награди и похвали от критиката Форест Гъмп може да се види една малка, но забележима грешка. В сцената, в която Форест се среща с Джени, можете да видите ютията зад нейния гръб, която мистериозно сменя положението си без никой да я докосва. Хари Потър и Философският камък Дори супер скъп и успешен филм за магьосници не може да избегне дребните грешки на скриптърите. Когато Петуния Дърсли поздравява Дъдли за неговия рожден ден и застава зад него, ясно можем да видим кабела на микрофона, който тайно се подава от облеклото й. Когато пък Хари тръгва да сяда на масата на Грифиндор след като е разпределен от магичната шапка, той се настанява до Рон. В следващата сцена обаче ние виждаме, че той се е разположил между Пърси Уизли и Хърмаяни Грейнджър. Може би това е просто хогуортска магия, а не грешка. Титаник Вторият най-успешен филм на всички времена също не е лишен от нелепи грешки. Когато в известната сцена Роуз поглежда с изумление внушителния кораб, вглеждайки се, можем да видим бенка на нейната лява буза. Но в следваща сцена тя внезапно прескача на другата ѝ буза. И още една. За да освободи Джак от белезниците, Роуз чупи стъклена кутия, в която има брадва. Всичките стъклени отломки се сгромолясват на пода. Но в следващия кадър, когато тя посяга да вземе брадвата, ясно се вижда, че стъклените парчета не са изчезнали напълно. Криминале Дори велик режисьор като Куентин Тарантино не е застрахован от глуповати грешки във филмите си. Преди да инжектира адреналина на Мия Винсент отбелязва точката с червен маркер на гърдите ѝ, за да уцели правилното място. Когато обаче тя е съживена след няколко минути, маркировката на тялото ѝ изчезва. В друг момент, когато Мия и Винсент са в закусвалнята, тя си избира нещо от менюто пушейки. Само че когато в следващия кадър е променен ракурса, ръката, с която тя държи цигарата е променена от лява на дясна. Петият елемент Филмът е толкова шарен и изпълнен с хиляди ефекти, така че е възможно да сте пропуснали неволните грешки на създателите му. Преди нейния самоотвержен скок в бездната с летящи превозни средства, поглеждайки надолу Лийло се стряска от нещо като влак, което профучава покрай нея. В следващия кадър тя скача и ние виждаме как пейзажа под нея е напълно променен, дори сградите са различни. Рапунцел и разбойникът И последно – дори в анимациите могат да бъдат допускани неприемливи за високото ниво на професионализъм грешки. В сцената, в която Флин отива в кулата на Рапунцел, Майка Готел го намушква с камата си. Когато тя обаче я вади от тялото му, по нея няма никаква кръв. За този пропуск, обаче си има разумно обяснение. Тъй като филмът е детски, според американския стандарт в него не може по никакъв начин да се показва кръв. Когато Флин умира има много емоционален момент между него и Рапунцел. Когато той докосва косата й, можем да видим как внезапно оковите му изчезват. Но, разбира се, те се появяват пак в следващия кадър, когато сцената е показана от различен ъгъл.ДАС ... още »
Излезе чисто нов плакат от екшъна „Лично правосъдие“ с ветерана в жанра Брус Уилис, който изпълнява главната роля. В актьорския състав на режисьора Илай Рот влизат Винсент Д’Онофрио, Елизабет Шу и Дийн Норис. Сюжетът се върти около историята на д-р Пол Кърси (Уилис) – хирург, който работи в спешното отделение на болница в Чикаго, където ежедневно вижда крайния резултат от насилието, което се шири по улиците на града.Един ден неговата съпруга (Елизабет Шу) и дъщеря му (Камила Морон) са брутално нападнати в дома им. Полицията, претоварена от огромното количество престъпления, е неспособна да разреши случая и, за да получи справедливост, Пол е принуден сам да издири и отмъсти на нападателите на семейството си, поемайки правосъдието в свои ръце. Когато анонимното избиване на престъпници привлича вниманието на медиите, хората започват да се чудят дали смъртоносният отмъстител е ангел хранител или персонификация на мрачния жътвар.Премиерата на лентата е насрочена за 24 ноември 2017 г. ... още »
Излезе втори трейлър от биографичния филм „Играта на Моли“ (Molly's Game) с участието на Джесика Частейн, Идрис Елба, Майкъл Сера и Кевин Костнър. Сюжетът е посветен на бивша спортистка, която става кралица на подземните турнири по покер. Джесика Частейн се превъплъщава в скиорката Моли Блум, която по-късно се превръща в едно от водещите имена в покер средите и става мишена на ФБР. Турнирите, които Блум организира се посещават от милионери от цял свят, холивудски звезди, известни спортисти и множество босове от подземния свят.Адаптирането на сценария, основан на едноименните мемоари на Моли Блум, е дело на Аарон Соркин, той също така дебютира и в качеството на режисьор. Световната премиера е насрочена за 22 ноември 2017г. ... още »
Снимачния процес по филма „Пътешествието на доктор Дулитъл“ (The Voyage of Doctor Dolittle), трябва да започне през февруари 2018 г. Главната роля ще бъде изиграна от Робърт Дауни-младши.В центъра на сюжета по екранизацията на серията детски книги от Хю Лофтинг, се намира знаменитата история за приключенията на уникалния лекар – ветеринар, притежаващ способността да говори с животните. Режисьор на филма ще бъде Стивън Гейган, който ще пренапише сценария, съдзаден от Том Шепърд. Световната премиера на „Пътешествието на доктор Дулитъл“ е насрочена за 23 май 2019 г. ... още »
Появиха се цели 16 промо-плаката с персонажите на детективския трилър „Убийство в Ориент експрес“. Режисьор на новата киноадаптация по романа на Агата Кристи и изпълнител на ролята на Еркюл Поаро е Кенет Брана. Ето и синопсиса:Зима. Истанбул. Знаменитият белгийски сержант Поаро трябва навреме да стигне във Великобритания, но всички места са продадени. „Ориент експрес“ – така се казва този влак, който съвсем скоро ще напусне града. За щастие, един от пасажерите се оказва директор на компанията, на която принадлежи експреса, и той намира място на Поаро. Това е всъщност едно удивително място, в което се събират хора от всички националности и убеждения, но сержантът слабо се интересува от този факт, защото вече заспива. Нощта е ветровита, вали сняг, а влакът принудително спира. На Поаро е съобщено, че е извършено убийство. Прозорецът е отворен, вратите на купето са заключени отвътре. Великият детектив престои да разкрие тази сложна мистерия, в която почти всеки пасажер притежава мотив за извършване на престъплението. В каста участват още Уилям Дефо, Пенелопе Круз, Джони Деп, Мишел Пфайфър, Майкъл Пеня, Джуди Денч, Дейзи Ридли и др. Сценарият е дело на Майкъл Грийн. Премиерата в България е насрочена за 10 ноември 2017 г. ... още »
Universal отложиха премиерата на продукцията „Булката на Франкенщайн“ за неопределен срок. Това решение студията обяснява с желанието да се отдели повече време за качественото разработване на сценария. „Никой от нас не иска да пришпорва проекта към датата на релийза, доколкото осъзнаваме важността на този филм и необходимостта да се събере всичко в едно. Бил (Кондън) – това е режисьор, притежаващ огромен талант, нееднократно преминал през проверката на времето, и ние всички очакваме с нетърпение продължението на съвместната ни работа.“ – гласи официалното изявление на Universal.Над сценария работят петима сценариста: Нийл Бергер, Дърк Витеборн, Дейвед Кеп, Алекс Курцман и Крис Морган. В образа на Франкенщайн ще се превъплъти Хавиер Бардем, а актрисата за ролята на булката все още не е избрана, въпреки че главната фаворитка на студията е Анджелина Джоли, с която провеждаха преговори на по-ранен етап. Отменената дата на световната премиера беше 14 февруари 2019 г. На нейно място ще излезе филм на ужасите, чието заглавие все още не е уточнено. ... още »