Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало »

Новини

Елица Петкова и нейните „Тихи наблюдатели“
Елица Петкова и нейните „Тихи наблюдатели“
Cinefish.bg

Елица Петкова и нейните „Тихи наблюдатели“

19.03.2025, 10:41  |   синефиш.бг  |   ФИЛМ
Представете си филм, чието действие се развива на място, което познавате – ако сте гледали „Жалейка“ и „Кмет, овчар, вдовица, змей“ на Елица Петкова, но не само – по някакъв начин тук човек разпознава собственото си детство, света на собствените си баба и дядо. Само че този път „разказвачите“ са домашните животни. Котка, която наблюдава мъхеста гъсеница (а мъхестите гъсеници са „котките“ в света на насекомите), котешки следи, останали засъхнали в отлятата циментова плоча, котка, която прескача мъртвец на опелото му и „душата му се вселява в нея“. Но и други животни – магаренце, кози, миловидно селско куче, което краде или не краде кокошки... Всичко това на фона на дишащата планина. Хората са тук, ние сякаш ги познаваме, но преднамерено няма близки кадри с тях. Въздухът трепти – и той сякаш е действащо лице. Музиката (един от авторите е гостувалият наскоро у нас японски инструменталист Шинго Масуда) изобразява света на всеки един от тези „тихи наблюдатели“ на залеза на живота и е достатъчно отворена, че да предоставя възможност за изсвирване на живо, докато филмът се прожектира, какъвто експеримент беше осъществен миналия месец в Стокхолм, Краков и Лондон.


Да започнем разговра с жанра на „Тихи наблюдатели“.

Да, жанрът на „Тихи наблюдатели“ е доку-фикционален. Това означава, че ние снимаме местните хора, снимаме животните, които естествено няма как да инсценираме, но преразказваме истории на животни, които сме познавали преди това и са се случили. Или пък местни жители са ни разказали за свои животни от миналото. Особеното на „Тихи наблюдатели“ е, че може би комбинира „Кмет, овчар, вдовица, змей“, който е изцяло документален, и „Жалейка“, който е 90% игрален.


И мястото е... същото място като в тези два филма.


Да, за първи път попаднах в село Пирин през 2021 г. и всяка година идвах с част от моя екип като операторката или дизайнерката на костюмите, или продуцентите да изследваме района, да прекарваме време с местните хора и да мечтаем за нашия първи игрален филм „Жалейка“ (2016). В собственото ми село с моите баба и дядо не съм прекарвала толкова много време, колкото в село Пирин и съвсем естествено изградихме едни много дълбоки човешки взаимоотношения с хората там – истински, искрени приятелства, които стъват на доверие. Това някак много олекоти работата ни с тези хора, които бяха благодарни, че сме там, както и ние бяхме много вдъхновени, щастливи и благодарни, че те ни отварят така широко вратите си. И затова ги има тези три филма.


Кои са животните в твоя филм?

Моята цел като автор на филма беше фокусът да бъде изцяло върху животински персонажи, тоест ние като публика да се идентифицираме само и единствено с животинските персонажи и за тази цел търсихме похвата, с който да накараме човека (зрителя) да се отъждестви, да се почувства сроден с животното, а не да търси връзка с неговите собственици. И може би затова тази начална сцена с гъсеничката и котката, която я наблюдава, посредством монтажа внушава една връзка, която на нас, хората, ни е позната: като човек, който наблюдава птичка през прозореца. Затова и един от похватите беше тези животни да бъдат по някакъв начин персонифицирани.


Това се усеща още в началото с фрагментите, детайлите на животински носове – начинът, покойто козата или конят си мърдат носа ни напомнят на човешки гримаси.

Да, това е търсено. И да, филмът е за селото, за социума, но този път всичко е видяно от перспективата на домашните животни, която естествено е една човешка перспектива – на мен като режисьор, на операторката – и е търсен и конструиран език. Ние можем само да гадаем каква е животинската гледна точка, но този филм търси един възможен отговор. Оттам идва и поезията – тя е също нещо, което е било търсено: кадърът да диша, да оставиш случайността да ти подари момент, който е ненаписан и неочакван. И наслагването на всички тези поетични кадри ни дава едно усещане, което е извън това, което сме свикнали да гледаме, консумирайки ежедневието си, и ни „изважда“ на едно по-мечтателно, трансцендентално, приказно ниво.


По тази линия можем да асоциативна направим връзка с един много по-стар филм – „Сезоните“ (1975) на арменския режисьор Артавазд Пелешян – и с онази много известна сцена там, където на забавен кадър едни хора и едни овце се спускат по един хълм като по пързалка...

Спомням си, че съм гледала този филм и то точно в Армения, където водех майсторски клас в университета. Не помня целия филм, но тази сцена много ясно съм я запомнила. Тя е точно такава – запомняща се. Няма пряко влияние и със сигурност ние сме работили по различен начин с животните в нашия филм, нямаме и такава масовка, но да, има нещо общо в духа на двете неща.


Можем ли да кажем, че това е портрет на един изчезващ свят, защото навярно след 15 години би ти било много по-трудно да намериш къде да заснемеш такъв филм?

Да, това е и причината да снимам трети филм в село Пирин. Когато отидох там за първи път, там живееха около 240 души. В момента са под 80. Ежеседмично камбаната бие, къщите остават без стопани и природата ги завзема обратно и това е също единият от разказите в „Тихи наблюдатели“, както беше в „Кмет, овчар, вдовица, змей“, но тук вече животните са, които влизат в тези мистични пространства, в които виреят души, спомени, но вече не живеят хора.


Музикалното решение във филма е много интересно.

Понеже нашите действащи лица са животни, а животните не говорят, моята идея беше чрез музикалната импровизация всяко едно животно да получи глас с помощта на различнен интерепретатор-инстументалист, който по някакъв начин да извади акустичната есенция на всяко едно от тези същества. Търсеше се не толкова мелодията, отколкото тоновете, единичните звуци, по-скоро палитрата на саунд-дизайн.


Цветан Цветанов


Новият филм на Елица Петкова „Тихи наблюдатели“ може да бъде видян ДНЕС, 19 март, от 20:30 часа, в Кино “Люмиер”. Следващата прожекция на филма е в петък, 21 март, от 20:30 часа в Euro Cinema.

Елица Петкова и нейните „Тихи наблюдатели“




Cinefish.bg ПОСЛЕДНИ НОВИНИ  
Илайджа Уд се завръща отново в ролята на Фродо Бегинс
АРТИСТ
07.01.2011, 16:35  |   синефиш.бг
Анджелина Джоли ще се превъплъти в Клеопатра
АРТИСТ
07.01.2011, 14:55  |   actualno.com
Блейк Лайвли - новото лице на Шанел
АРТИСТ
07.01.2011, 13:21  |   club.bg
Джеймс Камерън за фантастичния епос “At The Mountains Of Madness”
АРТИСТ
07.01.2011, 11:44  |   синефиш.бг
Джони Ноксвил с главна роля в комедията “The Three Stooges”
АРТИСТ
07.01.2011, 10:53  |   синефиш.бг
Продуцентът Чарлс Роувън за предстоящите филми на Кристофър Нолан и Зак Снайдър
АРТИСТ
07.01.2011, 10:17  |   синефиш.бг
Нова снимка от комедията с Камерън Диас, “Bad Teacher” (“Лош учител”)
ФИЛМ
06.01.2011, 16:56  |   синефиш.бг
Раздадоха наградите
ГОРЕЩА ТЕМА
06.01.2011, 16:21  |   club.bg
Cinefish.bg

 

ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС
 
Cinefish.bg Cinefish.bg