Тази година Часа на Земята ще бъде ознаменуван с благотворителни кинопрожекции на Кунг-фу панда 4 в Синема Сити
Скадуш! През изминалия уикенд Воинът дракон направи страхотевично завръщане в кината с Кунг-фу панда 4, който със завидна лекота се превърна в най-гледаната премиера за годината у нас. Новото приключение на обичаната от милиони вездесъща панда По е гледано от над 32 хил. зрители, с което изпреварва резултатите на фантастичния хит Дюн: Част втора. Заедно с това Кунг-фу панда 4 отбеляза и най-големия дебют за филм от франчайза до момента и подобри рекорда на Как да си дресираш дракон: Тайнственият свят за най-успешен старт на анимация на DreamWorks.
Кунг-фу панда 4 продължава епичното пътешествие на По, който се изправя пред нови предизвикателства и противници, докато преоткрива истинското значение на приятелството, доверието и себепознанието. Но този път По има важна мисия и извън екрана – спасяването на истинските мечета Никола, Анета и Мишо, които зависят от нашата добрина.
Часът на Земята е все по-близо, а с него и кулминацията на специалната кампания на природозащитната организация WWF „Подари природа. За нашето бъдеще“. Нейният фокус е неразривната връзка между хората и околната среда, която хилядолетия наред поддържа развитието на човешките цивилизации. Според оценките на учените природните екосистеми гарантират живота на Земята, като ни осигуряват услуги на стойност 125 трилиона долара годишно.
За да имаме възможността да ползваме ресурсите на природата обаче, трябва на първо място да умеем да я опазваме и да се адаптираме към нейните специфики. Колкото по-близо живеем до природата, толкова по-осезаемо ни се налага да се приспособяваме към нейните особености. Това със сигурност се налага например на жителите на планинските селища у нас. За много хора в отдалечени райони на Родопите, Рила, Пирин и Централна Стара планина срещите с мечки са почти ежедневие.
Живот край кафявите мечки
През пролетта и началото на лятото е размножителният сезон на мечките. По това време едрите мъжки могат да прогонят младите животни, както и майките с малки мечета от централните части на местообитанията към периферията. Така те слизат от високите части на планините и навлизат в покрайнините на населените места. Вече доближили се до хората, животните биват привлечени от леснодостъпната храна в дворовете.
В края на лятото и есента мечките се хранят по-интензивно, за да натрупат мазнини, които да осигурят оцеляването им по време на хибернацията. В резултат от климатичните промени и все по-оскъдните хранителни ресурси в късната есен мечките започват да напускат традиционните си местообитания в търсене на плодове и мед в овощните градини и пчелините на местните хора.
„Една от приоритетните цели на WWF e да осигури превенция на потенциалния конфликт между хората и мечките в районите с най-голямо присъствие на мечки. Това е работата на нашия Спасителен отряд, който се отзовава на сигнали за мечки и посещава домове и стопанства, за да даде съвет за тяхното обезопасяване. Нашият екип от биолози и зоолози работи съвместно с кметове, ловци, горски служители, гранични полицаи и изследва внимателно всеки отделен случай“,разказва консервационният биолог Александър Дуцов, старши експерт в програма „Опазване на видове“ във WWF и член на Спасителния отряд.
Отрядът помага на хората да обезопасяват своите овощни градини, обори, пчелини. Един от доказано ефикасните методи е ограждането им с електропастири, които са безвредни за животните. WWF дава и няколко съвета, следването на които допринася за превенцията на конфликти. Важно е да не се допуска паша на домашен добитък без пастир и без обучени кучета за охрана на стадото. Не бива да се допуска също и нерегламентирано изхвърляне на храни, хранителни отпадъци и мърша, които могат да привлекат диви животни. Също така е хубаво да се събират окапалите плодове в населените места в местообитания на мечки, за да не ги привличат.
„Мечките са индикаторен вид, който стои на върха на хранителната верига. Състоянието на техните популации показва състоянието на цялата екосистема. Ако позволим да бъдат унищожени тези инженери на екосистемата, ще променим средата, в която живеем. Да не забравяме, че чрез хранителните си навици мечките разпространяват семена на растения и горски плодове, помагат за поддържането на популациите на елени и други видове животни. Затова кафявата мечка е включена като приоритетен вид в Червената книга на Република България, а незаконното ѝ убиване се третира като престъпление по Наказателния кодекс“, коментира Нада Тошева, ръководител програма „Опазване на видове“ във WWF.
Близо двадесет години WWF работи в България за опазване местообитанията на дивите животни, които съхраняват и безценните ресурси на природата.
Всеки от нас също може да бъде природозащитник
Голямата мисия на WWF е да изгради бъдеще, в което хората живеят в хармония с природата. В което те я опазват и полагат грижи за нея, а тя поддържа живота на Земята чрез своите екосистемни услуги. Всеки може да стане част от каузата на WWF, като подари час на природата на wwf.bg/earth-hour. В момента България е на четвърто място в света и първо в Европа, като българите сме подарили над 1000 часа на планетата. След Часа на Земята WWF ще изтегли на случаен принцип десет от участниците в природозащитните инициативи и те ще получат тематична награда.
WWF със специална изненада за любителите на природата
Тази година за първи път у нас ще отбележим празника на природата с две благотворителни кинопрожекции. WWF и Cinema City ви канят да се насладите на хитовата анимация Кунг-фу панда 4.
Прожекциите ще се състоят точно в навечерието на Часа на Земята, който тази година ще честваме на 23-и март: първата ще бъде в зала 3 на Cinema City Парадайс от 11:00 ч., а втората – в зала 7 на Cinema City Мол София от 13:30 ч. Приходите от прожекциите ще бъдат дарени на WWF в подкрепа на работата им по спасяване на още мечета-сираци и завръщането на добре познатите Никола, Анета и Мишо у дома.
А очарователният По ви очаква само в кината с Кунг-фу панда 4.
- Уди Алън е най-възрастния носител на „Оскар” за най-добър сценарий – 76 години (за „Полунощ в Париж”). Въпреки че получава награди и номинации за „Оскар” от 1978 година насам, Уди Алън присъства на церемонията за първи път едва през 2002, за да отправи молба към продуцентите да продължат да правят филмите си в Ню Йорк.- Джордж Клуни първоначално е щял да изпълни главната роля в „Снежният човек”, но напуснал, за да облече наметалото на Батман в „Батман и Робин”. На негово място дошъл бившия Батман – Майкъл Кийтън.- „Кръстникът” е първия филм в период от 20 години, при който е изисквано от Марлон Брандо да се яви на кастинг.- Героят Джони Кейдж от популярната бойна видео игра – Mortal Kombat (адаптирана във филм) е изцяло базиран на Жан-Клод Ван Дам. Някои от специалните удари на Кейдж са често използвани от Ван Дам във филмите му. Първоначалната идея за първата игра е изцяло базирана върху Ван Дам.- Съществува независим филм с бюджет от 2 милиона долара и приходи от билети за кино в размер на 20 долара. Филмът се казва „Zyzzyx Road”, с участието на Том Сайзмор и Катрин Хейгъл. Създателите не искали да пускат филма в САЩ преди той да получи чуждестранно разпространение, но по задължение от Актьорската Гилдия за нискобюджетни филми (под 2,5 милиона), те трябвало да го направят.Филмът се прожектира в едно кино за шест дни с една прожекция дневно по обяд (специалните условия коствали допълнителни 1000 долара на продуцентите). Филмът придобива популярност с гореспоменатите факти и спечелва 350 000 долара от наем на DVD-та, издадени в 23 страни. ... още »
Астрологът Даниела Евстатиева е най-новото попълнение в ефира на „Здравей, България”. Всеки понеделник чаровната дама ще води рубриката „Звездите за вас” и ще запознава зрителите с тяхната седмична зодиакална прогноза.Даниела Евстатиева се занимава с астрология повече от 30 години. Признава, че вина за афинитета й към тази наука има нейната майка, от която наследява интереса към познанието за звездите. Завършва „Славянска филология и философия”, след което учи астрология в Полша и Швейцария. У нас в продължение на години изготвя хороскопи за редица печатни и онлайн медии. Сериозен опит има и на малкия екран, като любопитното е, че не за първи път се появява в ефира на Нова ТВ. През 1996 г. води едночасово месечно предаване по телевизията, посветено именно на астрологията.Този път обаче е изправена пред друго предизвикателство, а именно – ранното ставане. Рубриката й в „Здравей, България” ще започва в 07.00 ч., но е сигурна, че бързо ще се адаптира към новия режим. Седмичната астрологична прогноза тя ще прави в компанията на Павел Владимиров, за когото споделя, че веднага са свикнали един с друг, защото усеща, че самият той вярва в зодиите.Чаровната дама е зодия Водолей. Признава, че никога не си чете хороскопа, просто защото сама знае какво я очаква. Освен науката за звездите обаче има и още една страст – спортът. Списъкът с предпочитаните от нея спортове е дълъг почти колкото списъка със зодиакалните знаци – кара ски, колело, зимни и летни кънки, играе волейбол и обича да плува.Астрологията смята за начин на мислене, затова е щастлива, че хобито й е и нейна професия. Автор е на множество книги, сред които "Година на Меркурий", "Година на Луната", "Година на Сатурн", както и най-значимата й творба – „Числото познание за космоса в нас”, където за първи път представя връзката между вибрациите на буквите от българския език и числата от нумерологичната система. ... още »
Ценни градинарски съвети, идеи за успешно пазаруване и изгодни почивки в Европа ще дават премиерните за България предавания, които зрителите могат да гледат по bTV Lady от 16 май, всяка сряда и петък.Професионален градинар ще показва тънкостите в градинарството, ежедневните предизвикателства на професията си, начините за справяне с проблемите в градината, както и хитри техники за създаване на един прекрасен градински пейзаж в „Тайните на градинаря”. Предаването ще се излъчва всяка сряда от 15:30 ч.Как всяко пазаруване може да се превърне в истински успех със съветите на експертите ще покаже „Шопинг съветник”, който зрителите на bTV Lady могат да гледат всеки петък от 15:00 часа. Те ще разберат къде и как да пазаруват и какво да търсят в различните категории. Ще получат съвети и как да направят най-добрата сделка.Всеки петък от 15:30 часа „Пътуване из Европа” ще дава ценни идеи как хората могат да прекарат един перфектен уикенд във всяка европейска столица само за 200 €. Зрителите ще видят къде може да отседнат в чисто и удобно място, къде да дегустират типични ястия, кои музеи да посетят и как това да стане на символична цена. ... още »
"Отмъстителите" на гиганта Marvel доказаха, че сговорна дружина наистина има силите да повдигне планина и отнесоха кината в САЩ и Канада с рекордните 200,3 млн. долара за уикенда, съобщиха от Уолт Дисни.Сензационният холивудски проект досега е събрал над 641,8 млн. долара, отбелязва БГНЕС. "Отмъстителите" е амбициозен проект на Marvel Studios под режисурата на ветерана във фантастиката Джос Уедън. Филмът включва неповторим екип от супергерои - Железния човек, Непобедимия Хълк, Тор - Богът на гръмотевиците, Капитан Америка, Хоук ай - Ястребовото око и Черната вдовица.В главните роли в лентата влиза цяло съзвездие от холивудски актьори - Робърт Дауни-мл. (в ролята на Железният човек), Марк Ръфало (в ролята на Хълк), Крис Хемсуърт (в ролята на Тор), Скарлет Йохансон (в ролята на Черната вдовица), Джеръми Ренър ( в ролята на Хоук ай), Крис Еванс (в ролята на Капитан Америка), Самюел Джаксън (в ролята на Ник Фюри), Коби Смълдърс ( в ролята на Мария Хил). В кожата на злодея Локи влиза Том Хидълстън. ... още »
През месец февруари тази година, набиращия все повече скорост сценарист Сет Греъм-Смит потвърди, че подготвяното от две десетилетия продължение на хитовата черна комедия “Бийтълджус” ще бъде направено в следващите две години, и че актьора Майкъл Кийтън отново ще се превъплъти в титулярната роля. В годината на премиерата си, оригиналният филм, дело на майстора на готиката Тим Бъртън, се превърна в неочакван успех за създателите си със спечелени в световен мащаб приходи от близо сто милиона долара.Веднага след това успешно представяне, от Уорнър Брос се опитаха да убедят Бъртън да направи продължение на лентата, но той предпочете да се насочи към друг приоритетен за студиото проект – високобюджетният комиксов екшън “Батман”.Едва през 2011-та година се появи информацията, че от Уорнър Брос са дали зелена светлина за направата на “Бийтълджус 2”, а Тим Бъртън е отново основния кандидат за режисьорската позиция. Сценаристът Сет Греъм-Смит, който ще започне да пише сценария на продължението в края на годината, заяви че вече е провел няколко срещи с Тим Бъртън и Майкъл Кийтън, но уточни, че Бъртън не е дал съгласието си да режисира.В кратък разговор с журналисти относно предстоящия му анимационен филм “Франкенкуче”, Тим Бъртън, заяви че ще поеме режисурата на “Бийтълджус 2” само ако сметне, че историята е достатъчно интересна.Бъртън: “Сет Греъм Смит ще пише сценария и той има идеи относно героя които наистина ми харесват. Ще го оставя да работи и ще видим какво ще се получи. Ако завършената история също ми хареса, тогава ще режисирам филма. Признавам, че няма да мога да разпозная добър сценарий дори ако ме удари по лицето, но знам какво харесвам и ще изчакам да видя какво ще ми представи Сет.”По думите на Сет Греъм-Смит, който вече е работил с Тим Бъртън върху “Тъмни сенки”, “Бийтълджус 2” ще бъде директно продължение и действието му ще се развива 26 години след събитията от първия филм. По думите на Смит, във втория филм Бийтълджус ще има по-дълго екранно присъствие и чувството му за хумор ще остане непроменено.Въпреки първоначалните слухове, актьорите от оригинала Алек Болдуин, Уинона Райдър и Джина Дейвис няма да бъдат част от екипа на втората част и единствения, който ще се завърне със сигурност е Майкъл Кийтън. Кастингите за останалите роли в продукцията ще започнат едва след като приключи работата по сценария.Ако всичко протече според очакванията и Тим Бъртън одобри сценария, снимките на “Бийтълджус 2” ще стартират през първата половина на следващата година. ... още »
Благодарение на масивната си рекламна кампания и революционните визуални и триизмерни ефекти, режисираният от Джеймс Камерън фантастичен екшън “Аватар” се превърна не само в най-успешния филм на 2009-та година, но и в най-успешния игрален филм на всички времена. Една година след премиерата на лентата, Камерът оповести официално, че планира да заснеме не едно, а две продължения в които отново ще участват актьорите Сам Уортингтън и Зоуи Салдана.Малко по-късно режисьора сподели, че вече е започнал да пише общия сценарий на двата предстоящи филми и че намерението му е да ги заснеме един след друг без прекъсване. Окуражени от огромния успех на първата част, от студиото 20th Century Fox побързаха да оповестят, че световната премиера на “Аватар 2” ще се състои в края на месец декември, 2014-та година.За съжаление на почитателите на първия филм обаче, малко по-рано тази година продуцента и партньор на Джеймс Камерън, Джон Ландау (“Истински лъжи”), заяви че поради големите изисквания по отношение на технологиите нужни за направата на двете продължения премиерата на “Аватар 2” най-вероятно ще бъде отложена за неопределен период от време. Все още няма допълнителна информация по този въпрос, но по всичко изглежда, че тежката подготвителна работа не е оказала негативно влияние на Джеймс Камерън и по думите му в предстоящите години той смята да работи само и единствено върху филмите от поредицата “Аватар”.В интервю за “Ню Йорк Таймс”, Камерън разкри че вече няма намерение да продуцира игрални филми на други режисьори (последният филм който той продуцира бе триизмерния “Светилище”, който обаче се провали в бокс офиса) и желанието му е да създава единствено филми за фантастичния свят на “Аватар”.Камерън: “Миналата година на практика разпуснах продуцентското крило на компанията си. Така, че не се интересувам от развитието на други проекти. Ще бъда единствено в света на “Аватар”. Това е. Точка по въпроса. Ще направя “Аватар 2”, “Аватар 3”, може би “Аватар 4”, и няма да продуцирам филмите на други хора. Няма да приемам чужди сценарии.Мисля, че в света на “Аватар” мога да кажа всичко което ме интересува – например, какво е състоянието на планетата ни и какво смятам че трябва да правим. И ще го правя по начин, който ще забавлява хората. И всичко което няма да мога да кажа чрез тези филми ще кажа чрез документалните си проекти по които продължавам да работя.”Относно подготовката за първото продължение на “Аватар”, режисьора заяви:“През последната година и половина работихме върху усъвършенстването на софтуера, скиците и създаването на снимачните площадки в Лос Анджелес и Нова Зеландия. Следващата стъпка е оформянето на дизайна и визията. Работата е много, но сега сме много по-подготвени от първия път. Ще похарчим по-малко пари, но отново ще трябва да напънем мозъците си за да се получи нужния резултат.”Освен сценарист и режисьор на предстоящите продължения на “Аватар”, Джеймс Камерън ще бъде и техен продуцент, заедно с Колин Уилсън (“Специален доклад”) и вече споменатия Джон Ландау. Според първоначалните слухове, общия бюджет за направата на “Аватар 2” и “Аватар 3” ще се равнява на около 600 милиона долара.До края на тази година се очаква от 20th Century Fox да оповестят кога точно ще се състои световната премиера на първото продължение. ... още »
От Янко Терзиев"Хайде, че не е за телефон..." Колко пъти миналите през онова време, (уж) свършило с падането на Стената, казвахме фразата и превключвахме на безобидни теми, безинтересни за незнайния "трети" в разговорите ни. В готовия от 2010 и излизащ сега "Зад кадър" я казва елитна сценаристка, дъщеря на генерал от КГБ, съпруга на талантлив режисьор, конформист. Големият брат тогава не беше телевизионно риалити, а 24-часова действителност, слушаше всичко и всички, от горе до долу. Слушането бе малкият проблем, управляването на животите, бавното отучване от самата потребност за свобода, свикването с ненормалността като нормалност беше големият.За това време разказва интелектуалната драма на Светослав Овчаров - един филм повече за "мислещата", отколкото за "чувстващата" част от публиката. По-малката част за съжаление. Започва с надпис "по действителен случай". Случаят е личната съдба на големия български оператор Христо Тотев ("Осъдени души"). Става дума за пречупването му да подпише декларация за доброволен доносник на Държавна сигурност. Процеса Овчаров проследява със средствата на оценъчно-разсъдъчното, не на емоционално-въвличащото кино. Не очаквайте инжекциите с трилър и мелодрама от образеца по темата, германския "Животът на другите". На масата режисьорът слага тезата си и после я облича в драма с актьори. Това е възможен подход към темата и трябва да уважаваме избора му на средства. Още повече те са положени талантливо и са издържани в единен стил (оператор Рали Ралчев, сред художниците Георги Тодоров) от първия до последния кадър. Поканени сме не на съпреживяване, а на замисляне - като в пиеса на Брехт.Известен оператор (Иван Бърнев) е в най-силните си години, за него се борят най-добрите режисьори. От цинични таланти със съсипано здраве (Пламен Масларов) до галеници на елита (Валентин Ганев) от кръга на Людмила Живкова, със споменатата съпруга сценаристка (Койна Русева), разчистваща като булдозер кариерата на мъжа си. Операторът има обичаща го съпруга (Касиел Ноа Ашер) и белодробно болен син. Синът и съпругата отиват на лечение в Западен Берлин при германската баба (Цветана Манева) на момчето. Детето магически оздравява от новия въздух, за него там е по-добре, но операторът може да снима филмите си само тук, там е никой. Колебанията му са подходящ материал за бърз колегиален донос (в механизмите на действие на системата Овчаров е безпощадно точен документалист). Завърта се машината за следене и манипулиране.Живата съдба на човека се превръща в затворено между две папки дело "Оператора". За пълненето на папката отговаря човек - винт (Красимир Доков) от голямата репресивна машина. Когато няма нищо за съобщаване, на обекта се приписват измислени намерения, за да се имитира дейност и да се оправдае самото следене. Обработват се "сигнали" по линия "интелигенция", прокрадва се страшната дума "невъзвращенец", окраската (техен жаргон) е "подозрителни връзки с чужденци". Перверзността на заниманието на следящия Овчаров подчертава с поставянето до него на хубава млада сътрудничка (Гергана Плетньова), фанатичен войник на партията. Двамата на пода в сивия кабинет играят белот по бельо и бодат салам от вестник в дългите нощи на безсмисленото си дежурство, горе магнетофонът със записвания живот на оператора се върти с поставени листчета на щекотливите моменти, например споменаването на името Людмила.Някак спокойно, без външни актове на насилие, естествеността е превзета отвътре. Силата на филма е в обективирането на този процес и интелектуалното ни ангажиране с него. Вирусът на следенето поразява следените, те губят невинността си, разпадат се бавно в чувство за вина. Овчаров поема риска да редува състояния, а не действия, губейки по този начин масовия зрител, но оставяйки главната си теза естетически "незамърсена". Има дори смелостта да я сложи като финален надпис на филма, завършващ в сегашно време: "30 години след събитията, разказани във филма, и 20 години след падането на Берлинската стена политиката, икономиката и нравствеността в България продължават да се определят от хората на бившата Държавна сигурност." Подписваме се под това. ... още »
От Янко ТерзиевНикой не може да ви заснеме с по-голяма любов изпитите празни чаши върху излъскан бар. Аки Каурисмаки прави филми ("Животът на бохемата", "Мъжът без минало", Светлини в здрача") за комедията на човешкото съществуване, сравними по хуманизъм и простота с тези на Чаплин и Жан Реноар. Цветовете му са изчистени и плътни, положени като с маслени бои (постоянен оператор Тимо Салминен), светлината е преувеличена като на театрална сцена, идваща от някакъв божествен източник извън кадъра. Актьорите съобщават репликите си равно и безстрастно, гледайки встрани от камерата, в някаква своя далечина. Диалогът е лаконичен, често парадоксален, понякога абсурден, но с литературна красота. В историите на финландеца се пие и пуши ритуално и с любов, кръчмите и баровете са място за общуване на свободни хора. "Хавър" (Le Havre) е есенция от този стил и най-оптимистичният филм на майстора досега, разказва за чудото да си милостив и добър в един безпощаден свят.Както винаги, конфликтът е между вътрешната норма на героите и сковаващите норми на обществото. Избраната тема е най-парливата за Европа в момента - ксенофобията и нелегалната емиграция, но решението й е отвъд всяка политика и злободневност. В центъра е мъж без възраст, с благородно лице на остарял битник (Андре Вилмс от "Животът на бохемата"), ваксаджия на гарата на града от заглавието. Горд с професията си, върши я с достойнство, говори за нея с библейски думи ("тя е най-близо до хората, като изключим работата не свещениците", "последната, останала вярна на истините от "Проповедта на планината"). Прибира се вечер с износеното си сако и сандъчето в семпла къща в най-бедния квартал. Там, зад ниската дървена ограда, го посреща кучето Лайка (споменато заслужено като актьор в надписите на филма), и то със същата космическа доброта в очите. В аскетичното жилище с голи стени и дървена маса го чака вярната съпруга (Кати Оутинен от "Мъжът без минало"), атмосферата е на топлота и идилична обич - тя - права до масата, докато той реже сухата франзела и лука до чашата с евтино вино. Той й дава всички спечелени пари от деня, тя му заделя от тях колкото за две чаши в кварталното бистро, накъдето го провожда с усмивка до прага - защото той е работил и има нужда от това. Каурисмаки се интересува от човека изобщо, времето и пространството и в този филм са обработени до стилизирана носталгия. Битовите материалности са изчистени от кадъра, останали са само детайлите или предметите, които помагат на разказа (като в нямото кино) или носят обобщаващ символ. Музиката (рок и блус) идва от стари джубоксове, грамофони с винилови плочи и очукани транзистори, няма нито един телевизор, единственият мобилен телефон е на кварталния предател (Жан-Пиер Лео от филмите на Трюфо). Времето е по-скоро филмово (в смисъла на оживели стари ленти), отколкото историческо. Цветният бедняшки квартал е изваден като от декор на Рене Клер ("Свободата е наша") или Марсел Карне ("Децата на рая"). Името на героя не случайно е Марсел Маркс (духът на пролетарски оптимизъм и солидарност е важен в историята на Каурисмаки), името на съпругата не случайно е Арлети като на актрисата от "Децата на рая".В "Хавър" Каурисмаки споделя хляба и виното на тези "герои на труда", дава им думата, проверява ги с морална дилема. Тъмнокожо момче от Габон (Бронден Мигел) е избягало от контейнер с нелегални емигранти. Марсел и кучето Лайка го вземат под крилото си, докато стопанката им лежи в болницата с диагноза без надежда. Системата задейства хладната си машина за експулсиране, освен предателя за нея работи и старомоден полицай с нюх на хрътка (Жан-Пиер Дерусен). Като в стар филм за Съпротивата, срещу тях е само солидарността на обикновените хора от квартала.В "Казабланка" има един момент, когато обикновените клиенти в ресторанта на Рик запяват изправени "Марсилезата" и заглушават пиянския марш на нацистите в ъгъла. "Хавър" е изтъкан от такива моменти. Величието е в простотата му. В лекотата, с която Каурисмаки превръща филмовите си средства в идеи и чувства. В силуетите на мъж и дете, надничащи зад ъгъла (като от "Хлапето" на Чаплин), в разцъфналата бяла вишна ("винаги има надежда") на финала. ... още »