Почитателите на Джесика Частейн ще могат да я видят в новия филм на мексиканския режисьор Мишел Франко „Памет“ (Мексико-САЩ-Чили), който получи приза за най-добър актьор на фестивала във Венеция ‘23 за вълнуващото изпълнение на Питър Скарсгард. Историята проследява трансформацията в живота на Силвия, след като Сол решава да я последва до дома ѝ след срещата на гимназиалния им клас. „Исках да направя филм за хората, които живеят извън обществените рамки. Тяхната неспособност да се съобразят с очакванията на другите често се корени в събития, които съществуват само в спомените им. Понякога самото им маргинализиране предлага бягство от сенките на миналото и шанс да изградят живот в настоящето. Въпросът е дали могат да избягат от тези сенки“, споделя Мишел Франко.
ОЧАКВАМЕ ви в кино “Люмиер”, 19 март,
начало на прожекцията 20:30 часа
Отвъд мъглата | Beyond the Fog
„Отвъд мъглата“ на младия японски автор Дайчи Мурасе пренася зрителите в едно тихо японско селце. В тази интересна в миналото туристическа дестинация живее 12-годишната Ихика, а нейното семейство в продължение на няколко поколения се грижи за една страноприемница. Оцеляването на този специфичен семеен бизнес се оказва в опасност, когато дядото изчезва и за момичето и майка й настъпва време за промяна. Сценарист и режисьор на своя пълнометражен дебют, с изпълнителен продуцент легендата Наоми Кавасе, Мурасе учи режисура в Киото, а първият му късометражен филм „Forget But“ е прожектиран в паралелната късометражна програма в Кан през 2019 година.
След успешния старт на “Секретна квартира” преди две години Дензъл Уошингтън е отново лидер в родния бокс офис с най-новия си екшън-трилър “Закрилникът”. Премиерният филм на Антоан Фукуа се пребори с новата триизмерна анимация “Пчеличката Мая: Филмът” и без особени проблеми оглави родната бокс офис класация. За първия си уикенд на българска почва (26-28 септември) “Закрилникът” е вкарал в касите на кината 112 089 лева, което е напълно задоволителен старт за оригинално заглавие, което не разчита на по-скъпите триизмерни и IMAX прожекции.Дебютните приходи са по-добри от тези на предишните две екшън заглавия на Дензъл Уошингтън “Два патлака” (44 175 лв.) и “Секретна квартира” (56 843 лв.) и няма да бъде изненадващо ако преди да бъде свален от екраните “Закрилникът” достигне границата от половин милион лева.Лентата на Антоан Фукуа се представя и по-добре от първия общ проект на режисьора с Дензъл Уошингтън “Тренировъчен ден” (който в началото на 2002-ра година приключи кинопохода си с приходи от близо 200 хиляди лева). Уошингтън е актьор, който винаги е имал голям брой почитатели в България и със сигурност може да се каже, че “Закрилникът” ще продължи да привлича стабилен брой зрители поне още две седмици. За първите си пет дни по световните киноекрани екшън-трилъра е спечелил 52 милиона долара, при бюджет за снимки и реклама от около 70 милиона.Лидерът от изминалата седмица “Лабиринтът: Невъзможно бягство” сега застава на втора позиция в класацията. За изминалия уикенд филма на Уес Бол е добавил към актива си 84 524 лева, а общите приходи от състоялата се преди десет дни премиера се равняват на 344 114 лева. “Невъзможно бягство” се представя значително по-добре от скорошните младежки продукции “Дивергенти” и “Пазителят” и до една седмица филма ще достигне границата от половин милион лева. Подобно на представянето си в САЩ “Невъзможно бягство” успя да привлече значителен брой зрители в българските кина (43 хиляди до момента) и още отсега е ясно, че подготвяното продължение на филма също ще постигне финансов успех на родна почва. Общо по света сай-фай лентата е натрупала 150 милиона долара, при бюджет за снимки и реклама от около 60 милиона.Премиерната анимация “Пчеличката Мая: Филмът” заема трето място, със спечелени за изминалия уикенд (26-28 септември) 67 432 лева. Мая е героиня, която се радва на популярност сред детската публика, но предварителните очаквания относно стартовите приходи не бяха особено големи. Филмът не е продукт на могъщата холивудска машина и рекламната му кампания не може да се сравнява с тази на скъпи 3D-анимации като “Замръзналото кралство” и “Рапунцел и разбойникът”. Имайки предвид по-скромните очаквания стартовите приходи “Пчеличката Мая: Филмът” не могат да се окачествят като разочароващи и лентата има шанса да се представи по-добре от скорошния “Самолети: Спасителен отряд” (който бе свален от кината с приходи от 340 хиляди лева).“Костенурките нинджа” застава на четвърта позиция, като за шест седмици в България е спечелил 945 463 лева. От финансова гледна точка филма с Мегън Фокс оправда напълно предварителните очаквания и в края на следващата седмица той ще може да се похвали с приходи от над един милион лева. Любопитно е да се отбележи, че това е втория тазгодишен проект на Майкъл Бей (след “Трансформърс: Ера на изтребление”), който ще бъде свален от киноекраните с приходи от над един милион лева. Общо по света “Костенурките нинджа” е натрупал близо 400 милиона долара, при бюджет за снимки и реклама от 185 милиона.Пети в класацията е комедийния “Нека сме ченгета”, който се върти по кината от шест седмици насам. За този период от време филма с Нина Добрев е натрупал 484 274 лева и е вкарал в киносалоните малко над 65 хиляди зрители. “Нека сме ченгета” се представи значително по-добре от “Внедрени в час 2” и се нареди сред изненадващите тазгодишни комедийни хитове в България. Още тази седмица филма ще надмине границата от половин милион лева. Световните приходи на “Нека сме ченгета” се равняват на малко над 100 милиона долара.“Люси” е на шесто място, със спечелени за девет седмици 1 498 137 лева. Екшънът на Люк Бесон изненадващо се превърна във второто най-успешно заглавие на годината в България, а световните му приходи достигнаха сумата от 400 милиона долара. Над 200 хиляди зрители са изгледали “Люси” на родна почва и лентата вече се превърна в най-успешната продукция на Люк Бесон сдобила се с широко киноразпространение в България.Седмата позиция е заета от “Ритъмът на греха”, който за един месец по киноекраните е спечелил общо 165 029 лева. Популярността на музикално-танцувалните филми определено е намаляла и именно поради тези причина предварителните прогнози за бокс офис резултатите на “Ритъмът на греха” не бяха особено обнадеждаващи. Все пак лентата не бе напълно игнорирана от своята таргет-аудитория и до момента близо 19 хиляди зрители са я изгледали на голям екран. Ако не бъде свален преждевременно от кината “Ритъмът на греха” ще успее да надмине границата от 200 хиляди лева.Триизмерната анимация “Как да си дресираш дракон 2” е на осмо място, със спечелени за петнадесет седмици 1 092 047 лева. Въпреки че достигна границата от един милион лева за по-дълго от очакваното време лентата успя да остави далеч зад гърба си първата част от 2010-та година и в момента е най-успешната анимация на 2014-та. В САЩ приходите на “Как да си дресираш дракон 2” не оправдаха очакванията, но за сметка на това в световен мащаб филма успя да натрупа над 600 милиона долара.“Пазители на Галактиката” заема девета позиция в класацията. За осем седмици по кината в България лентата на Джеймс Гън е спечелила 789 491 лева, което я нарежда сред най-успешните оригинални продукции на студиото Марвел.“Пазители на Галактиката” подобри постижението на “Завръщането на първия отмъстител” и по всичко изглежда, че ще приключи кинопохода си с приходи от около 820 хиляди лева. Общо по света сай-фай лентата е натрупала близо 700 милиона долара.Десетото място е заето от независимия “Лесна плячка”, който за три седмици е вкарал в касите на кината 76 037 лева. От самото начало беше ясно, че кримката с Дженифър Анистън ще остане в сянката на екшън-зрелищата и затова е похвално, че въпреки силната конкуренция лентата все пак успя да привлече вниманието на близо 10 хиляди зрители. Преди да бъде свален от екраните “Лесна плячка” ще надмине границата от 100 хиляди лева (което само по себе си ще бъде задоволително постижение за оригинална независима продукция с малък брой прожекции на ден). ... още »
Вдъхновените от компютърни игри филмови продукции често разочароват с представянето си в бокс офиса, но това не намалява интереса на Холивуд към тях. В момента се разработват високобюджетни филмови версии на “Assassin’s Creed” и “Warcraft”, които ако постигнат успех сред публиката със сигурност ще бъдат последвани от продължения. Списъкът с предстоящите киноадаптации на видеоигри се увеличава постоянно и сега към него може да бъде прибавен и проект, чието основно вдъхновение е популярната в целия свят игра “Тетрис”.Малко по-рано днес продуцента и собственик на студиото “Threshold Entertainment” Лари Касаноф оповести, че се разработва “голям и епичен филм”, който ще пренесе света на “Тетрис” на големия екран.Касаноф: “Това ще бъде много голям и епичен научнофантастичен филм. Но не очаквайте само малките квадрати. Няма да превръщаме геометричните фигури от играта в ходещи персонажи. Става дума за нещо, което предизвиква човешкото въображение.”Важно е да се отбележи, че в ролята си на продуцент Лари Касаноф има опит с филмовите адаптации на известни игри. Именно той бе част от екипа на хитовата лента от 1995-та година “Смъртоносна битка” и нейното продължение (което от своя страна се завъртя по кината през 97-ма).Филмовата версия на “Тетрис” все още не разполага с режисьор и за момента не се споменават никакви актьорски имена. В най-добрия случай работата по сценария ще започне до края на тази година.Създадена през 1984-та година, играта “Тетрис” продължава да се радва на огромна популярност в целия свят и разработваната филмова адаптация има реалния шанс да привлече значителен брой зрители в киносалоните. По думите на продуцента Лари Касаноф бъдещата лента ще бъде само началото на нов франчайз, който ще включва видеоигри, увеселителни паркове, играчки и филмови продължения.Повече информация за статута и екипа на игралния “Тетрис” се очаква да бъде разкрита в следващите няколко месеца. ... още »
Лентата ще се завърти в киносалоните в България от 21 ноември Вече е ясно, кога зрителите ще могат да гледат „Съдилището“, на Стефан Командарев. Лентата ще е в кината в цялата страна от 21 ноември 2014-а година.Преди това филмът ще има своята световна премиера на 16 октомври, по време на един от най-престижните европейски фестивали - Международния кинофестивал във Варшава. Така „Съдилището“ ще стане част от тазгодишната програма на голямото събитие, наред със селектирани филми от цял свят. „Стартираме в А клас фестивал, където сме част от официалната конкурсна програма, което е важно както за филма, така и за българското кино“, споделя продуцентът и режисьор Стефан Командарев.„Съдилището“, подобно на своя предшественик - „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде“, се появява, за да разкаже една от многото човешки истории, които режисьорът чува в своите пътувания из България и по-специално в Родопите. Сложните отношения между баща и син, цената на оцеляването и пътят от греха към опрощението – всички те са обединени от скала, наречена Съдилището. Филмът е заснет на уникални места по върховете на планината. Голям екип от каскадьори са помагали на актьорите за спиращите дъха сцени. Пълнокръвните образи са пресъздадени от Асен Блатечки, звездата на сръбското кино Мики Манойлович, Ованес Торосян, Ина Николова, Васил Василев – Зуека, Параскева Джукелова и Христо Мутафчиев – актьорски състав, който се е доказал на големия екран и театралната сцена. Филмът е ко-продукция между България, Германия, Хърватия и Македония. След световната премиера във Варшава „Съдилището“ ще вземе участие в редица важни международни кинофестивали, като тези в Хайфа (Израел), Мюнхен (Германия), Люксембург, Гоа (Индия), Лондон (Великобритания) и други. ... още »
Фестивалът за документално кино Sofia Biting Docs завладява арт салоните в София от 2 до 9 октомври. В рамките на второто издание на събитието Дом на киното, Евро синема, Чешкия център, Dada Cultural Bar и Експо Баня София ще покажат избрана селекция от награждавани документални филми.Официалното откриване на Sofia Biting Docs е на 2 октомври от 20.00ч. в Дома на киното с програмата от български късометражни документални филми Biting BulDocs.Името ми е ПротестБългария (2014) 9 мин.Режисьор: Атанас КуцевВажно е да протестираш и да отстояваш позициите си. Всеки го прави, както намери за добре. За някои хора протестът не е единичен акт. Това е начин на живот. Те са самият Протест. "Името ми е Протест" е късометражен документален филм за алтернативните форми на бунт. За героите в него не е достатъчно само да излезеш на площада. Те всеки ден променят себе си. Защото знаят, че само така наистина променят света...Богатството на най-беднитеБългария (2012) 20 мин.Режисьор: Веселина ФотеваВ село Горна Бела речка живеят 42-ма души и горе-долу още толкова кози. На пръв поглед мястото по нищо не се отличава от останалите села, но веднъж в годината, около 24 май, селото оживява по необичаен начин и към него от всички страни на света се стичат хора. Привлича ги Фестивалът на Спомените и Козето Мляко. който вече 10 години се превръща в кръстопът на идеи, решения и творчество, неразривно свързани със Северозапада.SoldierБългария (2014) 16 мин.Режисьор: Десислава ТомбушеваДеси Петрова - Soldier-а разкрива шокиращи обстоятелства от нейния личен живот. Постоянно в борба с хомофобията, тя е организатор и двигател на множество събития и дейности. Популяризира ориентацията си и полага усилия срещу липсата на разбиране към хората с различия.СимбиозаБългария (2013) 12 мин.Режисьор: Борислав СтанковСимбиоза е документален филм за симбиозата между болна душа и болно тяло, както и диагноза за съвременната ни действителност – луди водят слепи.Когато Севделин се прибира в родния си град Кюстендил, той разбира, че неговият приятел, страдащ от шизофрения е изолиран от обществото и оставен на самотек. Филмът показва реализацията на неговата идея - Емил да бъде социализиран.На 2 октомври ще бъде представен и съвместният проект на „Позор”, „Контраст филм” и режисьорите Петя Накова и Нина Пехливанова за популяризиране на документалното кино - „Истории от живота. На кино”. В рамките на половин година зрителите ще могат да гледат безплатно документални филми онлайн на сайта http://bg.sofiabitingdocs.comSofia Biting Docs се организира от „Позор” с подкрепата на фондация „Кино Изток”, Американското посолство в София, Чешкия център в София, Институт Сервантес – София, Полския център в София и Посолството на Кралство Дания.С медийното партньорство на cinefish.bg, sofialive.bg, kafene.bg, timeart.bg, dama.bg, peika.bg, stand.bg, kolonkata.info, mymir.bg, spisanie.to и списание 360° ... още »
Филмът на Кристина Грозева и Петър Вълчановс награда от София Мийтингс 2013е селектиран в един от най-престижнитесветовни фестивали - категория АСлед старта на „Урок” от София Мийтингс - наградата за най-добър проект и представяне на филма на закрити прожекции, пълнометражният дебют на Кристина Грозева и Петър Вълчанов беше селектиран в едни от най-авторитетните световни филмови форуми.Възнаградени за усилията си с признание от Сан Себастиан – Наградата „New Directors”, присъдена от международното жури само преди дни, днес дойде новината за следващото участие на филма в Конкурсната програма на филмов фестивал категория „А” – Токийския, единственият японски фестивал, акредитиран от FIAPF и един от двата (заедно с Шанхай) азиатски фестивала с престижна конкурсна програма.„Урок” ще се състезава с още 14 филма от Европа и Азия. Искрено се надяваме и този български филм, подобно на „Източни пиеси” на Камен Калев, да прикове вниманието на жури и публика в Токио! ... още »
Режисираната от Анг Лий приключенска екшън-драма “Тигър и Дракон” се нареди сред 20-те най-успешни филма на 2000-та година. Идеята за потенциално продължение бе бързо отхвърлена от екипа на лентата, но в началото на 2013-та година се появи новината, че втората част все пак ще бъде направена и то под надзора на продуцента-ветеран Харви Уайнстийн (“Властелинът на пръстените”).Анг Лий отказа да се завърне на режисьорския стол и мястото му беше заето от легендарния каскадьор и майстор на бойни изкуства Йен Ву Пинг (“Матрицата”).Официалното заглавие на продължението е “Тигър и Дракон: Зелената легенда” (“Crouching Tiger, Hidden Dragon: The Green Legend”), а актрисата от първия филм Мишел Йео отново се завръща в главната роля на Ю Шу Лиен. Снимките на продукцията протичат в момента и за да засилят интереса на киноманите от студията Weinstein и Netflix разпространиха първите официални снимки от лентата.На кадрите се виждат героинята на Мишел Йео и персонажа на Дони Йен (“Блейд 2”), който бива описван като “мистериозен войн, носещ името Тихия вълк”.Сценарият на “Тигър и Дракон: Зелената легенда” е вдъхновен от книгата на автора Уанг Ду Лу “Сребърна ваза, железен рицар”, а сюжета разказва за “изгубена любов, легендарен меч и последна възможност за изкупление”. От екипа на филма уверяват, че той запазва елементите, които отличиха оригинала, и отново ще представи на зрителите впечатляващо заснети сцени с бойни изкуства.“Тигър и Дракон: Зелената легенда” ще се разпространява в IMAX формат, а световната му премиера е насрочена за лятото на 2015-та година.Освен вече споменатите Мишел Йео и Дони Йен във филма ще видим още Джейсън Скот Лий (“Войник”), Хари Шам-мл. (“Ритъмът на танца”) и Джуджу Чан (“Дворецът на обречените”).Режисьорът Йен Ву Пинг разполага с бюджет от около 40 милиона долара и очакванията са, че снимките на приключенския екшън ще приключат до един месец. “Тигър и Дракон: Зелената легенда” тръгва по световните киноекрани от 28-ми август, 2015-та година. ... още »
След като “Господарка на злото” се превърна в един от най-изненадващите бокс офис хитове от изминалите няколко години началството на студиото Уолт Дисни обяви, че ще пренесе на големия друга класическа история от своя архив - “Красавицата и звяра”. Продукцията ще представлява пълнометражна игрална лента, чиито сюжет е вдъхновен от едноименния анимационен филм на Дисни от 1991-ва година.На режисьорския стол на амбициозния проект ще седне създателя на “Здрач: Зазоряване” Бил Кондън, а кастингите за главни роли се очаква да стартират до няколко месеца.Бъдещата лента ще преразкаже историята за отношенията между младата Бел и омагьосания принц и според информация от студиото част от песните в анимационния филм от 91-ва година ще присъстват и в новата версия.Игралният “Красавицата и звяра” все още не разполага с премиерна дата, но работата по сценария вече е започнала. Официален източник от Уолт Дисни разкри малко по-рано днес, че по сюжета на лентата е започнал да работи писателя и режисьор Стивън Чбоски, чиито най-известен филм до момента е тийнейджърския “Предимствата да бъдеш аутсайдер”.Подобно на “Господарка на злото” новата версия на “Красавицата и звяра” ще разполага с бюджет за снимки от над 100 милиона долара и по всяка вероятност ще се разпространява в триизмерен формат.От Уолт Дисни възобновиха интереса си към известните приказки и освен “Красавицата и звяра” студиото разработва нови високобюджетни игрални версии на “Пепеляшка”, “Книга за джунглата” и “101 далматинци”. За момента режисьора Бил Кондън и сценариста Стивън Чбоски са единствените, чиито имена се свързват с игралния “Красавицата и звяра”. В най-добрия случай снимките на продукцията ще стартират през 2015-та година. От Уолт Дисни не разкриват по-подробна информация за разработвания проект. ... още »
Турското и българското кино са почти връстници. Поемайки си дъх след двете балкански войни и в навечерието на първата световна, двама авантюристи в кинематофрафа пробват своя шанс. Получилият театрално образование във Виена и киностаж в Берлин Васил Гендов снима в края на лятото на 1914 комедията си „Българан е галант“, която има своята премиера през януари 1915 и това ще е повод българското кино да чества скоро своите първи 100 години. Малко по-късно от него, на 14 ноември 1914, истанбулският гимназиален директор и кинолюбител Фуат Юзкинай заснема разрушаването на руския паметник в тогавашния квартал „Свети Стефан“ и това бележи началото на турската кинематография.100-годишнината на турското кино се чества през цялата 2014 година. Скъп подарък за юбилея направи най-успешният съвременен турски режисьор Нури Билге Джейлан, спечелвайки Златна палма в Кан със снимания в неземната Кападокия „Зимен сън“. Само 250 километра на юг се намира Адана, градът на знаменития едноименен кебап, но и известен с памуковите плантации в близост. Тук се състоя 21-то издание на международния кинофестивал „Златен памук“.Логично юбилеят на южната ни съседка бе повод програмата да представи някои от ключовите филми и творци в турската кинематография. Сред почетените с кратки ретроспективи бяха роденият преди 100 години писател Орхан Кемал, по чиито творби са създадени десетки филми, знаменитият актьор Тунджел Куртис и естествено роденият в Адана легендарен режисьор Йълмаз Гюней, чийто филм „Пътят“ спечели първото златно палмово отличие за своята страна преди 22 години. Традиционно най-важната част от фестивала е конкурсът за нов турски игрален филм. В журито, председателствано от един от най-креативните съвременни турски режисьори Реха Ердем, взе участие и миналогодишният победител Махмут Фазъл Чошкун, чийто филм „Йозгат блус“ спечели и Наградата за най-добър балкански филм на София Филм Фест тази година. Задачата на журито в Адана е особено отговорна, имайки предвид наградния фонд на фестивала от над 225 000 евро. Конкурсната програма от 12 филма нямаше класата на водещите турски филми на годината („Зимен сън“ на Джейлан, представеният с успех в Берлин „Агне“ на Кутлуг Атаман, спечелилият голямата награда в Сараево „Песента на майка ми“ (“Song of My Mother”) на Eрол Минташ, и направилият сериозно впечатление във Венеция „Шивас“ (“Sivas”) на Каан Мюдеджи, но представи сравнително високо ниво на професионализъм, макар част от филмите да бяха на дебютанти.Голямата награда на фестивала бе присъдена на „Дух от пръстта“ (Spirit of Dust) на дебютанта Несими Йетик, който отнесе и половината от наградния фонд. Втората по значимост награда на името Йълмаз Гюней взе „Защо не мога да бъда Тарковски?“ (Why Can’t I Be Tarkovsky?) на Мурат Дюзгюноглу. Добре познатият в България режисьор Дервиш Заим спечели наградата за сценарий за филма си „Риба“ (Fish). Наградата за режисура взеха Нисан Дадж и Езра Сайдам за филма „Отвъд морето” (Across the Sea).За поредна година организираният от „посланиците“ на турското кино по света и ръководители на пътуващият „Фестивал на колела“ Ахмет Бояджиоглу и Башак Емре Адана Базар на новото турско кино отново предложи на международните фестивални селекционери богата програма, от която всеки имаше какво да избере според спецификата на своя форум. Какъв е българският избор ще можете да видите на 19-ия София Филм Фест през март 2015.Илиана Китанова ... още »