Доминик Кобе е филолог, професор в Института за източни езици и цивилизации в Париж, изследовател на мароканското наречие в арабския език „дариджа”. Има издадени множество книги и научни трудове. През 2019 г. дебютира в киното с документалния филм „Пънк завинаги”, който снима в течение на 8 години. Филмът е част от документалната програма на Sofia MENAR.
Как решихте да заснемете филм за пънк сцената в Мароко и как открихте Стоф?
Проучвам ъндърграунд сцената в Мароко от 2005 г. покрай фестивала L’Boulevard, който е представен и във филма. Писала съм книги и материали посветени на новото културно движение „Найда”, което се заражда в страната в периода 2005-2007г. и прилича на испанската „Мовида” от 80-те. Най-близкият превод на английски на „Найда” е “It Rocks!”. Имах щастието да преподавам два семестъра в Казабланка в периода 2006-2007 г. и да преживея разцвета на това движение. Познавах повечето музиканти от алтернативната сцена. Продължих да пътувам до Казабланка по няколко пъти годишно, а през 2010 г. се установих там за две години. Започнах да документирам събитията и през 2010-та на фестивала L’Boulevard открих Стоф, когото може да видите в началото на филма с едни къс червен гребен. Поисках негов контакт, но той нямаше телефон по това време и затова загубихме връзка. Но 6 месеца по-късно отново се срещнахме на един метъл концерт. Продължавах да го снимам, както и да правя кратки клипове, просто за спомен. По това време още не бях решила да снимам филм. Доста по-късно станахме приятели и започна да се заражда идеята за документален филм, в който Стоф да бъде главен персонаж, но покрай него да се представят и други младежи от различни квартали на Казабланка. Тогава се свързахме и с неговия приятел Орлан и заснехме много материал през 2015 г. Започнах да монтирам и да търся продуцент, който да подкрепи филма. През 2017 г. Lardux Films застанаха за продукцията, намерих партньор и в лицето на мароканската компания Pan Production, а по-късно и 2M Television... И при следващото ми пристигане в Казабланка, сестрата на Стоф ми се обади и ми каза, че той е арестуван. Направихме всичко възможно, за да му помогнем, наехме адвокат, който работеше про боно. След като намалиха присъдата му от 15 на 11 месеца, решихме, че ще заснемем финалната част от филма след като излезе на свобода, през март 2018 г. Това означава, че филмът проследява Стоф в периода 2010 – 2018 г.
А с какво се занимава той в момента?
Продължаваме да сме близки. Опитваме да му помагаме в тези трудни времена. Най-важното е да има смартфон, за да може да си комуникираме постоянно. Помагаме му и с продажбите онлайн на разни пънк дрехи и аксесоари, които той изработва. Но е трудно като няма пряк контакт. Той си е същия пънкар, както казахме във филма: „Веднъж пънкар, винаги пънкар!”
Вие сте филолог, може ли да кажем, че мароканският дариджа е един вид пънкът на арабския език?
Много ми харесва идеята за дариджа като пънка на арабския език. Никога не се бях замисляла, но е точно така! Дариджа не е признат за официален език и няма писмени норми, които трябва да се спазват. Постоянно се променя, взима думи от френския, класическия арабски, английския и испанския. Това е основният език на улицата, на пънк и рап музиката... Направи ми впечатление, че с възхода на Найда, младежите припознаха дариджа като техен език. Езикът, който ги обединява. След 2003 г. дариджа придоби различен статут в обещството и започна масово да се използва. Включително и в обществените медии, където преди това се говореше само на класически арабски и френски. Все още не е признат като официален език, но се ползва широко от обществото, което според мен е по-важното.
Как са отразява пандемията върху личния и върху професионалния ви живот?
Като изследовател, аз съм сред малкото щастливци, които могат да продължат да работят въз основа на материалите, които са натрупали през годините. Един от най-интересните проекти, по които работя в момента, е качването на дариджа на електронни устройства. Проблемът е, че не мога да работя на терен. Не съм ходила в Мароко от декември 2019г., което си е дълъг период. Много международни конференции и събития бяха отменени или проведени онлайн. Същото е и с филмовите фестивали. Присъствала съм само на два, всички останали се проведоха онлайн, както Sofia MENAR. Сблъскахме се с нещо, което не сме си и представяли, че съществува, но оцеляваме някак.
„Пънк завинаги” е дебютният ви филм, планирате ли вече да заснемете следващ?
Още съм силно привързана към „Пънк завинаги”. Не мога да мисля за нов проект. Това е първият ми филм, а аз не съм професионален режисьор, мисля си, че мога да му се насладя по-дълго време. Ако започна да снимам нов филм, той отново ще е свързан с Мароко и Казабланка. Но трябва да съм там, за да се появи вдъхновението.
Домакин на Sofia MENAR тази година е Neterra TV+, където могат да бъдат гледани всички филми от селекцията. Зрителите имат възможността да изберат между три варианта за достъп: 3 филма за 10 лв., 10 филма за 20 лв. или абонамент от 30 лв., с който могат да се гледат всички филми от фестивала.
Абонаментите са налични на https://neterra.tv/festival/menarfest
Sofia MENAR Film Festival се организира от “Позор” и запознава българската публика с културата и традициите на ислямския свят. Програмата на Sofia MENAR Film Festival представя най-доброто от игралното, документалното и късометражното кино на Близкия изток, Централна Азия и Северна Африка, като традиционно включва и специално подбрани тематични събития, свързани с държавите от този регион, както и с обичаите на етническите групи, които обитават земите им. Фестивалът е основан през 2009 година.
Ужасяващият документален филм „Дъщеря на Индия” („India’s Daughter”) на Леси Ъдуин, който е посветен на зловещото масово изнасилване и убийство на 23-годишната Джиоти Сингх в автобус в Делхи през 2012 г., е забранен за показ в Индия, но се сдоби със силни поддръжници в САЩ. Мерил Стрийп заяви миналата седмица, че се надява той да бъде номиниран за „Оскар”. Тя била толкова ужасена от него, че „когато го гледах за първи път, после просто не съумях нищо да кажа.” Този вторник Шон Пен също демонстрира подкрепата си за филма, представяйки го на прожекция в Бевърли Хилс с думите: „Никога не съм бил сигурен, че филмите са значимо нещо, докато не гледах този." ... още »
Няколко месеца след като дългоочакваното продължение на „Medicine for Melancholy” – „Лунна светлина” („Moonlight”) на Бари Дженкинс привлече вниманието на продуцентската компания на Брад Пит План Б, то се сдоби и със солиден актьорски състав в лицето на Наоми Харис, Андре Холанд и Махершала Али. Тримата ще бъдат заобиколени в поддържащи роли от младите си колеги Алекс Хибърт, Джейдън Пайнър, Аштън Сандърс, Треванте Роудс, Джарел Джером и Джанел Моне. Сценарият на филма е по пиесата на Тарел МакКрейни „На лунна светлина чернокожите момчета изглеждат сини”, която е носителка на множество награди, и разказва за трима млади цветнокожи американци в Маями, които се опитват да се държат настрана от наркотиците. Снимките вече стартират в Маями. ... още »
ЕйБиСи ще се заеме с екранизацията на романа от 2013 г. „Все още влюбени” („Still Star-Crossed”) от Мелинда Тоуб, който разработва историята на Ромео и Жулиета след трагичната им смърт. Продуценти на сериала ще са Шонда Раймс и Бетси Биърс, а Хедър Мичъл („Скандал”, „Анатомията на Грей”) ще напише сценария. В центъра на сюжета е продължаващият конфликт между Монтеки и Капулети.За Шонда Раймс това ще е първи опит на терена на романтичните истории за младежка аудитория след продуцираните от нея сериали „Анатомията на Грей”, „Скандал”, „Как да ни се размине за убийство” и „Частна практика”. ... още »
Луди Лин от „Monster Hunt” ще изиграе ролята на Черния рейнджър в „Пауър рейнджърс” („Power Rangers”). Това съобщиха от Лайънсгейт в Туитър и Инстаграм. Лин е третият ясен изпълнител на роля във филма след Наоми Скот като Розовия рейнджър и Дакри Монтгомъри като Червения рейнджър. Режисьор на игралната версия на телевизионния сериал за деца на Фокс ще е Дийн Израелит, който ще разчита на сценария на Ашли Милър и Зак Стенц. Премиерната дата се очаква да е на 17 януари 2017 г. ... още »
Сет Роугън и Евън Голдбърг навлизат в света на телевизионните продукции след като успяха да продадат идеята си за ситком с 30-минутни епизоди на Фокс. Заглавието му е „Гражданинът Флойд” (“Citizen Floyd”). Действието ще се развива на работното място на няколко души и ще има заигравки на политически теми, екшън и съспенс. Комедията ще бъде заснета само с една камера. Роугън и Голдбърг ще бъдат изпълнителни продуценти на проекта, с чийто сценарий ще се заеме Дан Стърлинг („Интервю”). В момента Роугън и Голдбърг са заети с работа по „Съседи гадняри 2”, но след приключването му ще се посветят на телевизионния си проект. ... още »
Миналата седмица стана ясно, че режисьорът Лен Уайзмън и продуцентът Лоренцо ди Бонавентура са продали на Туенти сенчъри фокс идеята за филм, който ще разкаже предисторията на Джон Маклейн преди „Умирай трудно”. Въпреки че публиката не прояви кой знае какъв интерес към новината, Брус Уилис, оригиналният Джон Маклейн, е много щастлив от нея. „Това е много добра идея и аз се радвам за нея – казва той. – Готино е замислено – ще можем да се върнем назад във времето, както и да продължим напред.” Според идеята на Уайзмън, Уилис ще има участие във филма в сцени, които ще ни показват настоящето на ветерана полицай. Кой обаче ще изиграе ролята на младия Маклейн? „Все още не знаем – потвърждава Уилис, който е сред продуцентите на филма. – Да се надяваме, че ще е някой с дебела глава.” ... още »
Наскоро Брадли Купър сподели, че смята да помага на своите колежки да се спазаряват за по-големи хонорари за филмите с тяхно участие, но Джеръми Ренър няма такива намерения. Желанието на Купър беше продиктувано от есето на Дженифър Лоурънс по повод разликата в заплащането между мъжете и жените в Холивуд. И той и Ренър участваха заедно с актрисата в „Американска схема”, заради хонорара си в който тя се възмути в писмена форма. „Не е моя работа да участвам в пазарлъци за пари – коментира Ренър. – Не знам как се създават договори, не разбирам от пари и темподобни.” Актьорът допълва, че подкрепя колежките си в желанието им за еднакво заплащане, но сам смята да се концентрира върху това да бъде по-добър актьор. „Аз съм изпълнител и познавам човешкото поведение. Когато стане дума за пари, оставям другите хора да се пазарят. Аз правя това, в което съм добър и смятам да се концентрирам върху него.” ... още »
Организацията Локейшън Гайд организира форума „Фокус”, посветен на филмови локации, който ще се състои в Лондон на 14 и 15 декември тази година. На него ще присъстват продуценти, мениджъри на локации, както и други професионалисти, работещи в киноиндустрията, телевизията и рекламата. В рамките на форума ще се проведе пазар, събития за създаване на полезни бизнесвръзки и конференция под надслов „Как да привличаме и задържаме вниманието на публиката в днешния бързо променящ се глобален пейзаж.” Участниците във форума ще имат възможността да осъществят контакти с мениджъри на кина, представители на национални филмови фондове, професионални гилдии и асоциации, като всичко ще се върти около представянето на различни места за снимки по света. ... още »