Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Ќачало ї

Ќовини

ї

»нтервюта –адивое јндрич: Д»сках да направ€ филм, в който ДдетскатаУ част да не е досадна на родителите, а частта Дза родителитеУ да не отегчава децата

–адивое јндрич: Д»сках да направ€ филм, в който ДдетскатаУ част да не е досадна на родителите, а частта Дза родителитеУ да не отегчава децата
–адивое јндрич: Д»сках да направ€ филм, в който ДдетскатаУ част да не е досадна на родителите, а частта Дза родителитеУ да не отегчава децата
Cinefish.bg

»нтервюта
–адивое јндрич: Д»сках да направ€ филм, в който ДдетскатаУ част да не е досадна на родителите, а частта Дза родителитеУ да не отегчава децата

18.03.2022, 11:13  |   ¬ид€на: 843  |   синефиш.бг  |   »Ќ“≈–¬ё“ј
Ћюбими€т на ц€лата българската публика сръбски режисьор –адивое јндрич отново е в —офи€! Ќеговите филми, знаем – особено втори€т („—веткавици!“) и трети€т („ огато порасна, ще стана кенгуру“) – отдавна имат статус „легендарни“ (спомн€те ли си първата прожекци€ на „—веткавици!“ в кино „Ћюмиер“ преди точно 20 години, когато буквално н€маше къде да се седне дори на зам€та?)… ј сега –адивое представ€ и нов филм – първи от 2004 година насам! „ ак се научих да лет€“ е малко по-различно кинопроизведение – в съвсем друг жанр, напомн€щ ни по нещо за любими детски филми като „—иньо л€то“, само че в наши дни. ≈кранизаци€ е по романа на ясминка ѕетрович; в рол€та на 12-годишната —офи€ адмирации за  лара ’ърванович; музиката е на ¬асил ’аджиманов, с когото –адиовое јндрич работи не за първи път, а копродуцент от българска страна е, разбира се, јрт ‘ест. «а дългогодишната пауза между „ огато порасна, ще стана кенгуру“ (2004) и  ак се научих да лет€(2022) –адивое јндрич казва шеговито, че нищо драматично не € е предизвикало, а разговорът ни започва с книгата, по ко€то е филмът…

–адивое јндрич: Д»сках да направ€ филм, в който ДдетскатаУ част да не е досадна на родителите, а частта Дза родителитеУ да не отегчава децата

ѕреди известно време романът на ясминка ѕетрович влезе и в списъка на задължителните книги в училище. “ова е гол€мо постижение и е нещо много хубаво. ¬ сами€ роман ги има и двете линии – за момичето в предпубертетна възраст, което желае колкото се може по-бързо да порасне и да стане част от света на възрастните (а ние във филма се опитваме да й кажем „Ќедей, остани в света на детството и го преживей по най-хубави€ начин, докато още можеш“) и другата – посветена по-скоро на родителите, които биха завели децата си да гледат филма – като да не им е досадно да гледат детски филм. »мам брат, който е с 16 години по-малък от мен и си спомн€м, че когато го водех на детски филми, умирах от досада. “ака че сега си помислих: „ƒай да направим нещо друго – този роман е идеален за точно такава екранизаци€, ко€то да бъде интересна и за децата, и за възрастните“. » задачата беше така да отиграем ситуаци€та, че „детската“ част накра€ да не досадна за родителите, а частта „за възрастни“ да не отегчава децата – да не си пречат двете линии, а напротив – да се преплетат. Ќе беше лесно – имахме, мисл€, 14 версии на сценари€. Ќо мисл€, че го постигнахме.

ќпределено сте. ƒоколкото не познаваме романа у нас, на какви нива филмът се различава от него?

’ммм, самата истори€ е почти същата, а разликите идват от това, че езикът и изразните средства в литературата и в киното са различни. ‘ормата на романа е на дневник, който момичето пише, докато е на това летуване, за което се разказва. ѕредстав€те си колко скучно щеше да бъде да б€хме заснели момичето в едър план как пише в дневника си и така… два часа. “ака че с оглед на различното изкуство, на чийто език е преведен, романът значително се отличава от филма.

 ак избрахте изпълнителката на главната рол€? „ували сме, че е бил дълъг процес.

 ато ми кажат н€кои хора „ќ, колко си умен и талантлив в правенето на филми“, често си мисл€, че нав€рно въобще не съм. —м€там се по-скоро за усърден работник. ћного тр€бва да се работи – посто€нно, непрекъснато… ако искаш да постигнеш добър резултат. » така работихме и по кастинга, който траеше ц€ла година. ѕърво избрахме 40 момичета и с вс€ко от т€х правехме множество проби. »махме режисьорка, ко€то специално работеше с т€х. Ќа следващи€ етап сведохме бро€ им до 18. » дойде една актриса, мо€ близка колежка, ко€то ги пое и с ко€то избрахме 12 от 18. Ќакра€ трети човек, пак актьор, е зае да обучава тези 12 момичета, от които накра€ се спр€хме на две, като продължихме да работим много дълго време и с двете, защото знаех, че не мога да взема окончателно решение, докато не вид€ как си взаимодейства героин€та с другите персонажи – бабата, сестрата на бабата и т.н. “ова продължи н€колко месеца, като пробвахме двете момичета с 12 или 15 от най-големите сръбски актьори. Ќ€кои от т€х дори се чувстваха странно, питайки ме „јма защо мен ме викаш на кастинг?“… на което аз отговар€х „ћол€ ви, от все сърце, елате, аз не искам да изпробвам вас, а как момичетата ще си взаимодействат с опитни професионалисти като вас“… » това траеше толкова много време, че чак се чуд€ на търпението на продуцентите, които никога не ми казаха „јбе, човече, ти нормален ли си, това продължава вече ц€ла година, вземи решение най-после, бре!“… » така с двете момичета заминахме и за —плит, ’ървати€, за да изберем хърватските деца, които участват във филма. » така нататък, и така нататък – всичко това беше един ужасно дълъг процес, на който се б€хме посветили и см€там, че това се отрази доста добре на разво€ на сами€ филм.

¬ „ ак се научих да лет€“ много деликатно, посредством темата за семейството, се зас€гат и последиците от войните в бивша ёгослави€. —тана така, че в момента истори€та с€каш се повтар€ на »зток, което добав€ и един, за жалост, доста актуален пласт към този иначе топъл и човешки филм…

ƒа, нещата са доста сходни. ѕо подобен начин започнаха и при нас при разпадането на ёгослави€. ¬ойната е нещо ужасно, защото освен очевидните неща като разрушени€ на градове и села и убиване на хора, причин€ва и неща, които не са толкова видими на първи план – като прекъсването на връзки и в семейството, а и между хора, които н€кога са били добри при€тели.

–адивое јндрич: Д»сках да направ€ филм, в който ДдетскатаУ част да не е досадна на родителите, а частта Дза родителитеУ да не отегчава децата

Ќадеждата в следващото поколение ли е?

Ќе, защото именно поколението, което е воювало, тр€бва само да направи първата крачка към помирението и прошката, за да могат следващите поколени€ да надград€т.

Ќаправили сте прекрасен филм, но… не ви ли липсват онези типични ваши герои, които познаваме от „—веткавици!“ или „ ато порасна, ще стана кенгуру“? ¬ъобще, какво става с този тип хора – и на екрана, но и в действителни€ живот днес? —рещат ли се все още подобни образи?

»ма ги, да, срещам ги пон€кога. » сега… не знам дали ще успеем, но има план за продължение на „—веткавици!“, в което двамата главни герои са си същите, само дето вече са на 45-47-годишна възраст. “е не са се променили, но цели€т св€т около т€х се е променил. √овори се за пропастта, ко€то се е отворила между поколени€та – новите млади изобщо не приличат на т€х, музиката е различна, всичко е различно.

√ледайте „ ак се научих да лет€“ ƒЌ≈— – 18 март от 18:30 ч. в ќ » „»скър“, както и на 22 март от 19:00 ч. в кино „¬лайкова“, на 23 март от 18:30 ч. в —офийски€ университет, на 26 март от 17:00 ч. в —ине √ранд, на 27 март от 17:00 ч. в ќ » „ расно село“ и на 31 март от 18:30 ч. в кино „ќдеон“.

























—поделете:

Cinefish.bg ќў≈ Ќќ¬»Ќ»
Cinefish.bg - ¬сичко за киното ћЌ≈Ќ»я Cinefish.bg - ¬сичко за киното


«а да напишете коментар, е нужно да влезете с ¬ашите име и парола.


 

 
Cinefish.bg Cinefish.bg
 лючови думи: audio visual българи€  |  ан маргарет  |  чикаго актьори  |  Ѕезсъници в —иатъл  |  brigada 2  |  вестоносецът уди харелсън  |  филм от сащ с клинт истууд филми  |  кари елуис  |  филми научна фантастика  |  николай пърлев  |  бойко кръстанов  |  комикси  |  отвъд граници  |  кървава тайна трейлър  |  мол в пловдив kino  |  олга куриленко  |  ана софи€ роб  |  туриста филм  |  дийн кейн  |  джаки ърл хейли