Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало »

Новини

»

Теми Боливуд от началото до днес

Боливуд от началото до днес
За истински баща на индийското кино обаче се смята Дадасахеб Фалке, който през 1913 г. заснема първия пълнометражен ням филм
Cinefish.bg

Теми
Боливуд от началото до днес

24.09.2010, 17:21  |   Видяна: 7022  |   синефиш.бг  |   ГОРЕЩА ТЕМА

Първите филми, достигнали до Индия, не са създадени в Боливуд (името е амалгама между Бомбай и Холивуд), а в Европа. През 1896 г. братята Люмиер донасят 6 късометражни филма в английската колония, в днешния Мумбай.

След тях, през 1899 г., портретният фотограф Харисчандра Секарам Бхатавдекар поставя началото на индийското кино с късометражния си „риалити” филм „The Wrestlers” („Борците”), който представлява просто заснемане на мач по борба.

От нямото кино до звука

За истински баща на индийското кино обаче се смята Дадасахеб Фалке, който през 1913 г. заснема първия пълнометражен ням филм „Raja Harishchandra” („Раджа Харисчандра”). Сюжетът е завъртян около фигура от древния индийски епос „Махабхарата”. Така е поставено началото на Боливуд.



Raja Harishchandra (1913)

С развитието на технологиите през 20-те години Индия постепенно стига и до първия си филм със звук и, разбира се, с песни и танци – „Alam Ara” на Ардешир Ирани (1931).



Alam Ara (1931)

Индийските актьори най-накрая имат глас – те могат да говорят, да крещят, да плачат, да се смеят и още нещо, много важно за местните зрители – да пеят! Това и до ден днешен си остава най-известният и абсолютно задължителен елемент от боливудските филми.

През 30-те и 40-те години в Боливуд започват да работят и да създават известни филми имена като Дебаки Босе, Четан Ананд, С. С. Васан и Нитин Босе, а филмовата индустрия постепенно слиза на юг и се появяват заглавия не само на най-разпространения език в страната – хинди, но и на тамилски, телугу и каннада. През 40-те се снимат филми на много езици, а сценаристите черпят идеи предимно от религията.

Златните години

Борбата на Индия за отделяне от Великобритания, която води до извоюването на независимост през 1947 г., обръща погледа на Боливуд към по-социални и свързани с действителността теми. Индийските кинотворци осъзнават, че филмът може да бъде много мощно средство за пропаганда и образоване на масите. В същото време те не забравят, че най-важното за добрия и комуникативен боливудски продукт е качеството му въпреки всичко да забавлява.

През 50-те и 60-те години – време, известно като Златните години на Боливуд, са създадени едни от най-значимите и добре приети филми (както и първият цветен филм) с някои от най-добрите индийски актьори на всички времена. Сред тях са Гуру Дат, Мехбоб Хан, Радж Капур, Балрадж Сахани, Наргис, Бимал Рой, Мина Кумари, Мадхубала и Дилип Кумар.

Филмите на Гуру Дат и Бимал Рой по онова време оказват толкова силно въздействие върху зрителите, че някои го сравняват с изпадането в транс. Междувременно обаче, през 1960 г., Боливуд прави много важна крачка напред – заснет е първият филм с романтичен сюжет „Mughal-e-Azam” на режисьора К. Асиф. Той бележи такъв бум, че след него това става централна тема в Боливуд и до днес.



Mughal-e-Azam (1960)

Малка скоба ще направим за некомерсиалното кътче от индийското кино, което също бележи успехи, най-вече по международните кинофестивали. Имена като Адур Гопалакришнан, Ритвик Гатак, Аравиндан, Сатяджит Рай, Шаджи Карун и др. стават популярни извън границите на субконтинента.

През 1952 г. се състои и дебютното издание на първия местен кинофестивал – в Мумбай, а Сатяджит Рай променя изцяло западното възприятие за типичен индийски филм със своя неорелистичен портрет „Pather Panchali”. Това е и първият индийски филм, който печели признание по международни фестивали, сред които е и Кан. Радж Капур, вероятно най-известното име от Боливуд по света, участва в „Бродяга” (1951), който също е удостоен с награда в Кан.



Бродяга (1951)

Капур се утвърждава през 50-те години като любимец на индийската публика като местната версия на Скитника на Чарли Чаплин с мелодрамите ”Двете ваксаджийчета” (1954), „Господин 420” (1955) , „Под прикритието на нощта”(1957) и „Там, където тече Ганг”(1960) . През 1964 г. той снима и първия индийски филм в Швейцария – “Sangam”.

Филмите „масала”

Едва през 70-те години обаче се появяват и завладяват екраните най-типичните представители на Боливуд. Зрителите боготворят звезди като Раджеш Кханна, Санджийв Кумар, Уахида Рехман, Аша Парек, Амитаб Баччан, Тануджа и др. Това е и времето на невероятния комерсиален възход на Боливуд и появата на първите съвременни блокбастъри като "Sholay" (1975) на режисьора Рамеш Сипи. Амитаб Баччан се превръща в първата суперзвезда на Боливуд. Забележете, че това е вече 34-ят филм на актьора, който дебютира в Боливуд едва 6 години по-рано, през 1969 г.

През 1971 г. е премиерата на един от най-популярните у нас индийски филми – „Слонът, моят приятел”.

През 80-те Боливуд се еманципира – появяват се жени сред режисьорите. Апарна Сен, Према Карнат и Мира Наир стартират кариерите си. Последната печели „Златна палма” в Кан през 1989 г. със „Salaam Bombay”.



Salaam Bombay! (1988)

През 1981 г. една друга жена, актрисата Рекха побърква зрителите със забележителното си изпълнение в „Umrao Jaan”.

Технологии и още нещо

През 90-те години се появяват филмите, които смело смесват жанровете – романтика + трилър + екшън + комедия. Лицето на Боливуд отново се променя. Благодарение на развитието на технологиите звукът вече е Dolby digital, има интересни и все по-сложни специални визуални ефекти, танцови хореографии на забележително високо ниво, които водят до нещо много важно – все по-забележимо излизане на боливудските тричасови продукции извън границите на страната. Това пък спомага за навлизане на чуждестранни инвестиции в Боливуд от компании като “Warner Bros.” и “Twentieth Century Fox”, например.

Върху сценариите вече се работи много по-сериозно и в тях се инкорпорират разнообразни идеи от холивудски успешни филми, все повече се търсят лесно смилаеми схеми, които да гарантират търговски успех. От актьорите се изисква не само да са привлекателни и да притежават актьорски талант, но и да бъдат много добри танцьори. Слава богу, изискването да пеят добре е на заден план – и до днес редица звезди само си отварят устата на песните, които са записвани от много популярни певци като Манна Дей, Лата Мангешкар.

Саундтракът е неизменно допълнение към премиерата на филма в кината и песните от най-известните заглавия на годината се въртят до втръсване по телевизионните канали, радиата и дори из градския транспорт. Звезди като Шарукх Кхан, Раджникант, Мадхури Дикшит, Амир Кхан, Чирандживи, Джухи Чаула и Хритик Рошан пък търсят нови актьорски техники, често от западните школи, с които да обогатят индийското кино.

Текст: Лора Трайкова

Още новини:
Деми Мур съди таблоид в Австралия
Кейт Уинслет - във филма "Божествата на касапите" на Полански
Джоли избра босненска актриса за главната роля в своя филм
Елизабет Банкс ще участва в екшън-трилъра “Man On A Ledge”
Режисьорът Фернандо Мейрелеш и Рейчъл Уайз отново ще работят заедно
Споделете:

Cinefish.bg ОЩЕ НОВИНИ
Cinefish.bg - Всичко за киното МНЕНИЯ Cinefish.bg - Всичко за киното

2 Коментара подреди по:  нови  стари  рейтинг 
 
lus Неутрално
1 16.11.2010, 03:35
Оценка: 0
0 гласа

 
 
 
behwolf Неутрално
2 13.11.2010, 06:09
Оценка: 0
0 гласа

голяма история

 
 

За да напишете коментар, е нужно да влезете с Вашите име и парола.


 

ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС ПОПУЛЯРНИ ФИЛМИ ДНЕС
 
Cinefish.bg Cinefish.bg