Международният филмов фестивал „Милениум” е създаден от Златина Русева и Любомир Георгиев през 2009 г. в Брюксел. Той представя филмите на независими творци, които са чувствителни към големите цели на нашето време, определени от ООН през 2000 г. като Целите за развитие на хилядолетието.Изданието на „Милениум” през април 2014 г. ще има специален акцент върху връзките между Севера и Юга, погледнати през културната и музикална призма. Подбраните филми ще покажат един различен поглед върху тяхното развитие и какво означават те в живота ни.В рамките на 18-ия София Филм Фест ще можем първи да видим част от селектираните заглавия за тазгодишния „Милениум”, защото за трета поредна година той ще има своя специална програма в рамките на фестивалните дни.Темата за войната и човешкото разбирателство е пряко засегната в „Капитанът и неговият пират” на Анди Улф. Тук режисьорът ни връща към отвличането на немския кораб „Hansa Stavangar” и задържането му за четири месеца от сомалийски пирати. В този период капитанът на кораба Кщищоф Котиук и водача на пиратите Ахадо създават неочаквано и необичайно приятелство, въпреки съдбата им да са врагове.Холандската продукция „Wavumba” ни пренася в Кения при стар рибар на име Машуд, за когото се говори, че едно време хващал огромни акули съвсем сам. Макар сега да лови единствено октоподи и малки риби край рифовете, желанието му да хване гигантска акула с голи ръце е неутолимо. Режисьорът Йерун ван Велзен влиза в живота на Машуд, както и в типичния за африканските истории свръхестествен свят и проследява опита на рибаря да постигне мечтата си.В „Йон” режисьорът Оливие Мажис ни среща с Йон – роден в Румъния, загубил зрението си при нещастен случай, избягал внезапно от родината и заминал за Белгия. Днес той работи за белгийската полиция заради забележителния си слух и не спира да мисли за превратностите на съдбата.Документалният разказ „Шофьорът и лисицата” на иранския режисьор Араш Лахути разкрива забележителния живот на Махмуд Киани Фалаваржани – семеен мъж, ексцентричен любител на животни и творец. Доскоро той е бил бил в психиатрична болница заради тежка депресия вследствие на смъртта на любимата му лисица. Сега Махмуд се завръща при семейството си, към работата и към любимото си хоби – правенето на филми.Фестивалът „Милениум” е място за срещи и обмен на идеи за новата роля, която днес имат документалните филми. Фестивален приоритет са творците, които по човешки и дълбок начин отразяват феномените и проблемите на нашето време. А успеха на първите му пет издания се дължи освен на качеството на представените филми, и на множеството дебати и семинари, които го съпътстват.За „Милениум” организаторите споделят: „Документалните филми дават свободата да установим диалог между равни. И само когато ние започнем този диалог между равни, ще можем заедно да се включим в разговора за това, какъв трябва да е света, в който ще живеем.”Златина Русева е утвърдена документалистка. Завършва ВИТИЗ „Кръстьо Сарафов”, специалност Филмова и телевизионна режисура. Филмите, които снима у нас, предизвикват бурната реакция на властта и са възприемани като опити за изкривяване на „красивата” социалистическа реалност. Филмът ù Век или ден по случайност успява да напусне границите на България и печели няколко международни награди на кинофестивали в Испания, Германия и Полша. От 1986 г. Златина Русева живее и работи като кинорежисьор и сценарист в Брюксел. Създава филмовата къща „Good and Bad News” („Добра и лоша новина”), която работи с белгийски и френски телевизионни канали, с хуманитарни организации като „Лекари без граница” и „Солидар”.Филмите ù Смърт в Бали, Нощем рибите са червени, Портрет на един човек на властта, Забравени от войната, Зелените портокали на Либерия, Театър на улицата са представени на много международни фестивали и са излъчени по белгийски, френски, швейцарски, германски, английски, бразилски и други телевизии.Любомир Георгиев е президент на фестивала „Милениум” и филмов продуцент. Роден е в София. Завършил е право. През 1986 г. заминава за Белгия като политически емигрант. През 1989 г. създава своя продуцентска компания и работи като директор на продукция и продуцент на документални филми, както и по медийните кампании на MSF, Ecolo, Solidar и други неправителствени огранизации.С цел да промотира качественото документално кино, през 2008 г. той създава платформата „Милениум”, която включва документалния филмов фестивал и киноклубове. ... още »
На 7-ми март, 2014-та година, ще се състоят българските премиери на две нови филмови заглавия – триизмерната компютърна анимация “Мистър Пибоди и Шърман” и продължението на радващия се на голяма популярност в България приключенски екшън “300”.Имайки предвид огромния успех на оригиналния филм с Джерард Бътлър очакванията са, че втората част, озаглавена “300: Възходът на една империя”, ще се превърне в един от бокс офис хитовете на зимно-пролетния сезон. Ето и допълнителна информация за двете премиерни заглавия:Мистър Пибоди и Шърман (2014)Озвучената на български език 3D-анимация разказва вълнуващата история на необикновеното говорещо куче Пибоди и неговия осиновен син и най-добър приятел Шърман. След като успяват да построят невиждано досега изобретение Пибоди и Шърман започват да пътуват във времето и стават свидетели на едни от най-важните събития в човешката история. Но след няколко любопитни срещи с исторически фигури Шърман нарушава правилата за пътуване във времето и не след дълго той и Пибоди се превръщат в единствената надежда за спасяване на човешката цивилизация. Режисьор на “Мистър Пибоди и Шърман” е създателя на “Цар Лъв” и “Стюарт Литъл” Роб Минкоф, а за направата на лентата бяха похарчени 50 милиона долара. За основа на сценария служи анимационното телевизионно шоу от 60-те години “Невероятната история на Пибоди”.300: Възходът на една империя (2014)Заснетият в България филм ще се прожектира в триизмерен и IMAX формат. Вдъхновен от графичния роман на Франк Милър “Ксеркс” “300: Възходът на една империя” проследява опитите на гръцкия генерал Темистокъл да обедини всички свои сънародници и да се противопостави на смъртните си врагове Ксеркс и Артемизия, които от своя страна контролират огромните персийски войски.“Възходът на една империя” бива описван от режисьора Ноам Мъро като “паралелен филм”, чието действие се развива по същото време през което се водиха и битките в оригиналната лента с участието на Джерард Бътлър. Главните роли в триизмерния екшън са поверени на Съливън Стейпълтън, Родриго Санторо, Лена Хийди, Джак О’Конъл и познатата от “Тъмни сенки” и “Казино Роял” Ева Грийн. Създателят на оригиналния филм Зак Снайдър е продуцент и косценарист на “Възходът на една империя”, а за снимките и рекламата на лентата беше отделен бюджет от около 100 милиона долара. ... още »
В края на 1961-ва година се състоя световната премиера на амбициозния музикален филм “Уестсайдска история”, в който главните роли бяха изпълнени от Натали Ууд и Ричард Беймър. Продукцията на режисьорите Робърт Уайс и Джером Робинс, чиито сценарий бе вдъхновен от едноименната бродуейска пиеса, не само се превърна в най-успешното заглавие на 1961-ва, но и спечели цели десет награди “Оскар”, включително за “Най-добър филм”.Екранната история за младите любовници Тони и Мария и двете враждуващи нюйоркски банди към които те принадлежат продължава да се радва на огромна популярност сред почитателите на музикалните ленти.През годините “Уестсайдска история” нееднократно е бил обявяван за един от най-влиятелните и известни мюзикъли в историята на киното. Очевидно желаещи да се възползват от тази популярност продуцентите от студиото зад “Аватар” 20th Century Fox са започнали да разработват осъвременен римейк на филма.Продукцията все още не разполага със сценарий, но за сметка на това преди няколко часа стана ясно, че интерес към режисьорската позиция е изявил трикратния носител на “Оскар” Стивън Спилбърг. Важно е да се отбележи, че 68-годишния режисьор все още не е официално потвърден като режисьор на римейка и разговорите между него и продуцентите от 20th Century Fox протичат в момента.Ако се стигне до подписване на договор за режисура новия “Уестсайдска история” ще бъде втори голям студиен римейк за Стивън Спилбърг след хита от 2005-та година “Война на световете”.Тъй като е все прекалено рано не се знае какъв ще бъде подхода към бъдещия римейк и поне за момента не се споменават никакви актьорски имена.Повече детайли за подготвителната работа по новия “Уестсайдска история” се очаква да бъдат разкрити в следващите няколко месеци. ... още »
Филм с български продуцент номиниран за Британските филмови награди за независимо кино 2013През 2010 г. творческата страст към разказването на истории и желанието да направят крачка или по-точно акробатичен скок към игралното кино събира четиримата студенти - Яна Георгиева (продуцент), Флорис Рамекерс (режисьор и сценарист), Саймън Кларк (съсценарист) и Речъл Хейс (редактор). Резултатът е „Sleeping Dogs” – повече от успешен кинодебют, създаден с приятелство, единомислие и позитивизъм.Действието във филма се развива в Лондон. Историята на Ив е само една от милионите на кръстопътя между щастието и трагедията. Животът, който привидно изглежда прекрасен, в миг се оказва суров и безпощаден, но не и безнадежден. Mиналo e повече от година, откакто годеникът на Ив Томи е в тежко състояние след жестоко нападение в лондонска кръчма. Ежедневието на Ив се състои от непрекъснати грижи за него и опити да свърже двата края. Положението на Томи изглежда безнадеждно, но не и за Ив, която има една последна надежда – радикално ново лечение, което може да доведе до възстановяване. Проблемът обаче са парите. След като законните възможности са изчерпани, Ив се обръща за помощ към приятелите на Томи, които не са ангели. Тя няма друг избор, но не подозира, че ровенето в тъмното минало на Томи ще разкрие лъжи, които ще се окажат предизвикателство за привързаността й.„Sleeping Dogs” изследва разнообразни теми – от вярност и изкупление до предателство и лицемериe, коментира Флорис Рамекерс. - След като достигнах възраст, в която се сблъсках със суровата реалност на живота, исках да изследвам мрачните страни на човешката природа. Става дума за продиктуваните от първичните инстинкти мотиви, които създават, манипулират и в крайна сметка заслепяват и унищожават връзки. Изглежда, човешкото поведение е двулично и няма как да избягаш от това.”След завладяващото представяне на Raindance Film Festival в Лондон, филмът получава номинация за 16-тите Британски филмови награди за независимо кино (BIFA). След това „Sleeping Dogs” бързо набира скорост и ще бъде показан в Западна Европа, България, дори и отвъд океана, като не престава да изненадва филмовата индустрия с невероятно ниския си бюджет и интереса на публиката към него. За да успее, екипът, начело с Яна Георгиева, разчита само на идеите, уменията и тръпката, която по думите й, е основният двигател.Яна е родена в семейството на професионални фотографи, което обяснява страстта й към обектива от ранна детска възраст. Завършва училище за изобразително изкуство. Филмовата й страст я отвежда в най-добрите киноуниверситети в България, Италия и Великобритания. Яна има богат опит от работата в телевизията и разпространението на филми. Продуцент и режисьор е на няколко късометражни филма.Флорис Рамекерс, който ще бъде сред гостите на СФФ, е израстнал в Маастрихт, Холандия. От дете е запленен от визуалния разказ. Започва работа като монтажист и стажант в холандски телевизионни компании. През 2006 г. е номиниран за награда на асоциацията „Promax BDA”. Работи по няколко документални филма, а режисьорският му дебют „Non Duality: Life As It Is” е част от официалната селекция на Документалния филмов фестивал в Лондон. Следват няколко късометражни истории, сред които и „Her Posterior Like“, който в продължение на два месеца се върти в Имперския военен музей. Игралният му дебют „Sleeping Dogs“ го изстрелва в орбитата на голямото кино. ... още »
От близо десет години насам Холивуд се опитва да пренесе на големия екран романът-мистерия “Дълбокото синьо довиждане” (“The Deep Blue Good-By”), който е само първата част от литературна поредица от 21 книги. Филмовата адаптация на публикуваната през 1964-та година творба на писателя Джон Макдоналд привлече вниманието на много режисьори и актьори (сред които Оливър Стоун и Фолкер Шльондорф), но честата смяна на сценаристи и прехвърлянето на правата от студио на студио многократно забавяха подготвителната работа. Едва през 2010-та година от компанията 20th Century Fox заявиха, че ще финансират и разпространяват по света игралната версия на “Дълбокото синьо довиждане”. Малко след тази новина беше оповестено, че интерес към главната роля в подготвяната криминална лента е изявил номинирания за “Оскар” Леонардо Ди Каприо.През изминалите три години липсваше нова официална информация за статута на проекта, но малко по-рано днес представител на студиото обяви, че продуцентите вече разполагат със завършен сценарий, дело на Денис Лехейн (автор на книгите вдъхновили “Реката на тайните” и “Жертва на спасение”).Въпреки изявения интерес Леонардо Ди Каприо няма да участва в “Дълбокото синьо довиждане”, но за сметка на това ще бъде един от продуцентите на филма. Все още не е ясно кой актьор ще заеме мястото на Ди Каприо и от 20th Century Fox не разкриват дали кастингите вече са започнали.Историята на бъдещата филмова адаптация ще се фокусира върху ежедневието на Травис Макгий – изолиран мъж, който живее на спечелена по време на покер лодка във Флорида и изкарва допълнителни пари като от време на време поема детективски случаи. Най-новия му случай обаче го изправя срещу опасен враг в лицето на манипулативния и безскрупулен бияч на жени Джуниър Алън.“Дълбокото синьо довиждане” все още не разполага с актьорски състав, но от 20th Century Fox изглежда са намерили човека, който ще поеме режисурата. Според официален източник от студиото създателя на хита “Върколакът” Джеймс Манголд води преговори с продуцентите и неофициално е дал съгласието си да режисира крими-лентата. Любопитно е да се отбележи, че 51-годишния Манголд има значителен опит в криминалния жанр - именно той стои зад направата на популярни сред зрителите заглавия като “Копланд”, “Истинска измама” и “Самоличност”.Продуцентът Леонардо Ди Каприо участва активно в разработването на “Дълбокото синьо довиждане” и в най-добрия случай до края на лятото ще стане ясно точно кои актьори ще подпишат договорите за участие.Според последните слухове намерението на 20th Century Fox е снимките на продукцията да стартират до една година. ... още »
Световните приходи на високобюджетния екшън “Човек от стомана” не оправдаха напълно големите очаквания на Уорнър Брос, но въпреки това от студиото оповестиха през изминалото лято, че ще бъде направено директно продължение. В предстоящата лента ще се появят някои от най-известните герои от вселената на компанията за комикси DC Comics, сред които се открояват Супермен, Батман, Жената-чудо и злодея Лекс Лутор. Неофициалното заглавие на продукцията с бюджет от над 200 милиона долара е “Батман срещу Супермен”, а в главните роли ще видим Бен Афлек, Хенри Кавил, Джеси Айзенбърг, Джеръми Айрънс, Лорънс Фишбърн и Даян Лейн.Намерението на Уорнър Брос е филма да сложи началото на нова серия от комиксови продукции, сред които ще се откроява ансамбловата лента “Лигата на справедливостта” (чиито сюжет, подобно на “Отмъстителите 3D”, ще обединява всички най-известни герои на DC Comics). Първоначалният план на продуцентите бе “Батман срещу Супермен” да тръгне по кината в целия свят през лятото на 2015-та година, но поради нуждата от допълнителна работа по сценария от Уорнър Брос обявиха преди няколко месеца, че премиерата на филма е била отложена за 2016-та.Въпреки че до първите официални прожекции остават повече от две години снимачния екип на продукцията е вече сформиран и по думите на режисьора Зак Снайдър камерите ще се завъртят през месец април, тази година.Ето какво заяви Снайдър във вчерашен разговор с Los Angeles Times:“В момента тече подготовката и ще започнем снимките след около един месец. Вече изпробвахме костюмите с актьорите и те изглеждат страхотно. С първия филм описахме началото на Супермен и сега вече можем да разширим историята. Ще бъде много интересно да видим как световете на Батман и Супермен се сблъскват за първи път на големия екран. Нямам търпение да започнем снимките.”Бен Афлек поема ролята на Брус Уейн и неговото алтер-его Батман, а Хенри Кавил се завръща за втори път като Супермен/Кларк Кент. От своя страна Джеси Айзенбърг и Джеръми Айрънс се превъплъщават съответно в ролите на злодея Лекс Лутор и доверения иконом на Брус Уейн, Алфред Пениуърт.Сценарият на “Батман срещу Супермен” е написан от Дейвид Гойър (“Блейд”) и Крис Терио (“Арго”), а снимките се очаква да протекат в покрайнините на Торонто, Канада, и щатите Мичиган и Калифорния.Световната премиера на комиксовия екшън е насрочена за 6-ти май, 2016-та година. Филмът ще се прожектира в триизмерен и IMAX формат. ... още »
Само след няколко дни по българските киноекрани ще се завърти продължението на пожъналата голям успех приключенска лента “300”. Оригиналната продукция с Джерард Бътлър мина по кината в целия свят в края на 2006-та година и донесе на студиото Уорнър Брос приходи от близо половин милиард долара. Пет години по-късно беше дадена зелена светлина на продължението, чието официално заглавие е “300: Възходът на една империя”.Голяма част от снимките на приключенския екшън протекоха в България, а за изпълнители на главните роли бяха привлечени актьорите Родриго Санторо, Съливън Стейпълтън, Дейвид Уенъм, Лена Хийди и Ева Грийн. Филмът ще се прожектира в триизмерен и IMAX формат и от студиото не крият големите си очаквания относно бокс офис представянето по света.Сюжетът на “300: Възходът на една империя” (базиран отчасти на комикса на Франк Милър “Ксеркс”) се фокусира върху опитите на гръцкия генерал Темистокъл да обедини всички свои сънародници и да се изправи срещу смъртните си врагове Ксеркс и Артемизия, които от своя страна контролират могъщите персийски войски.Българската и световна премиера на “Възходът на една империя” ще се състои на 7-ми март, тази година, и по време на ново интервю за филма режисьора Ноам Мъро разкри, че е напълно възможно да бъде направено още едно продължение.Мъро: “Все още не сме обсъдили този въпрос със студиото, но има желание от страна на екипа с когото работих и смятам, че в скоро време може да се забележи някакъв напредък. А и от моя гледна точка трябва на всяка цена да се направи поне още един “300”. Тази вселена е голяма и има много истории, които могат да се разкажат. Наистина се надявам, че ще видим още едно продължение.”Както винаги се случва в подобни случаи бъдещето на потенциалния трети филм от поредицата ще зависи единствено от бокс офис представянето на “300: Възходът на една империя”.Ако лентата на Ноам Мъро натрупа очакваните приходи най-вероятно още тази година от Уорнър Брос ще потвърдят официално намерението си да продължат франчайза с още един филм.За момента от студиото отказват да коментират публично въпроса. ... още »
"Животът би бил много отегчителен без чувството на съжаление". - Гонг Ер, противничка и приятелка на Ип МанОт няколко години, сред заглавията на хонгконгските екшън блокбастъри фигурира името на Ип Ман. Става дума за филми представящи живота на реален персонаж, олицетворение на всички национални достойнства, носител на традиционния пакет положителни качества свързани с практиката на бойните умения и… учител на легендарния Брус Лий. В два от тях, новата икона на жанра, Дони Йен, достойно поема щафетата от Джеки Чан и Джет Ли, за да изпълни хореографирани бойни каскади в най-добрите традиции на регионалното кино и култовите продукции на братя Шоу. Гореспоменатите филми имат всички професионални кинематографични качества и попадат на границата между мотивационно учебно помагало за школи по карате, патриотична пропаганда и поръчкова халтура.Появата на филм като “Великият майстор” на режисьора Уон Каруай е истинско събитие и качествено ново стъпало в жанра. След феноменалния успех на “В настроение за любов” (2000), хонгконгският автор за пореден път отстоява с рафиниран вкус позицията си на един от най-интересните съвременни творци в областта на киното. Неговият поглед към две съдбовни десетилетия от живота Ип Ман – периодът 1930-1950, обединява букет от изтъкнати имена, свързани с награди и слава. Феновете ще открият имената на актьора-фетиш на Каруай - Тони Люнг, топ красавицата Зъй Жанг, Юен Упинг - експерта по ръкопашен бой познат от “Матрицата” и оскаризирания “Тигър и Дракон”, и японския композитор Шигеру Умебаяши, който сътрудничи с режисьора за трети път. Ако към този списък се добавят и двете номинации за “Оскар” – за операторска работа и моден дизайн, дори най-скептично настроеният зрител би се съгласил, че е налице сериозен потенциал.“Великият майстор” грабва вниманието на публиката с уникалната визуална елегантност на встъпителната сцена на уличен бой в пороен дъжд. Почти неподвижен, недосегаем и великолепен сред падащите капки, Ип Ман (Тони Люнг) танцува между нападателите си, сред локви и кал, без да загуби белотата на шапката си. Тази тенденция се поддръжа и в следващите сцени на физически конфронтации - хипнотични картини преплитащи поезия и геометрия на телата. С презрението си към гравитацията, те изглеждат като майсторски клас по употреба на осветление, монтаж и каданс, след който мнозина режисьори биха се чувствали неудобно. Каруай отделя особено внимание на конфликта между главния герой и Гонг Ер, претендентка за признанието на гилдията. Той е женен, а тя е твърде горда, за да признае интереса си към него. Наситена с еротично напрежение, тяхната схватка е танц на прелъстяването, в който близостта на лицата им при други обстоятелства би се превърнала в целувка. Разказът на Уон Каруай надхвърля рамките на конвенционалните кунг фу филми, за да се превърне в метафорично огледало на епохата, исторически епос за Китай и неговата култура. Трагичната участ на главните персонажи, самотата им и меланхолията, която те излъчват са своеобразно продължение на атмосферата от “2046” и “ В настроение за любов”. Колкото и абсурдно да звучи, налице са герои със славянска душевност, фаталисти подчинени на съдбата и социалните условности, пожертвали личните си предпочитания в името на по-висша идея.Уон Каруай е връстник на началото и разцвета на хонгконските кунг фу филми. Подобно на уестърна, за него и неговите сънародници, този жанр е култова и традиционна форма на израз. Би било опростенчески, ако “Великият майстор” се възприема като единствено като размисъл за стила в бойните изкуства – тема присъстваща често в разговорите на персонажите. Самият филм е проява на стила, той е и триумф на стила на един велик майстор на киното. ... още »