Волфганг Андра е роден през 1976 г. в Берлин. Завършва университета във Ваймар, по време на следването си работи като асистент на един от доайените на DEFA Гюнтер Райш. През 2002 г. е асистент-режисьор на Андреас Дрезден при заснемането на "Willenbrock", отличен на „Берлинале”. Заедно със съпругата си Ивон Андра и Стефан Петерман създават арт сдружението "1meter60 Film", под чиято шапка са заснети "Next door", "The Other Europeans in: DER ZERBROCHENE KLANG" и "Pauls Schulweg", както и „Разпит по съседски”, чиято международна премиера е на Sofia MENAR.
Сигурно е много трудно да се разпространява филм в тези времена на пандемия. Как тече фестивалния живот тези дни?
За известно време кината в Германия бяха отворени с много ограничен капацитет, но от няколко месеца са затворени и всички фестивали се провеждат онлайн. За мен, като режисьор, ситуацията е много сложна. Смятам, че е важно след като съм заснел един филм, да мога да поговоря със зрителите след прожекцията му. Чувствам голяма празнота заради липсата на тези срещи с публиката. „Разпит по съседски” имаше много трудности с показа в немските кина. Киносалоните не искат да показват филми, които няма да им донесат големи приходи. Такъв е случаят с темата за бежанците, програматорите отказваха да вземат филма в техния репертоар. Имах надеждата филмът да се разпространява по културна програма из училищата в Германия, защото по един много оригинален начин засяга темата за приема на бежанците сред нас, но за съжаление пандемията провали и тези планове.
„Разпит по съседски” има изключително оригинален сценарий, откъде черпихте идеи за него?
В Германия има чиновници, които решават дали някой бежанец да бъде допуснат на територията на страната. Седят си в едни скучни кабинети, знаят някакви неща за страната, от която идва съответния бежанец, имат едно досие пред тях и въз основа на тези данни провеждат нещо между интервю и разпит с всеки бежанец. И така решават съдбата на тези хора. Исках зрителите да бъдат поставени в същата ситуация, да присъстват на такова интервю-разпит и накрая да направят своя извод от видяното. Надявам се всеки да открие себе си, да сравни своето отношение към бежанците, а и поведението си като цяло.
Филмът е чудесен пример за добре разказана история с малък бюджет. Какъв всъщност е бюджетът на филма?
Разполагахме с 30 000 евро. Целта ни беше всеки, който е част от екипа, да получи минимално заплащане, така че да може да живее от това в периода, в който се занимава с филма. Бяхме малък екип с ограничено оборудване.
Ако трябваше да изберете един от тримата бежанци, кой щеше да е той?
Трудно е за автора, който е измислил персонажите, да избере един конкретен. Всички те имат своите положителни и отрицателни черти. Живях с тях дълго време, докато пишех сценария. В главата ми на всеки един от тримата бях осигурил уютно място за живеене.
Кои са режисьорите и филмите, от които сте се учил през годините?
Много режисьори са ми повлияли, на ако трябва да избера две имена... Като дете харесвах много Стивън Спилбърг, майстора, който разказва истории по един невероятен визуален и докосващ начин, който забавлява зрителите. Като студент моят ръководител Гюнтер Райш ми показа, че киното не е само забавление, киното е мисия, начин да покажеш на хората твоето отношение към действителността. След като завърших работих като асистент-режисьор при Андреас Дрезден. При него се научих как да работя с актьорите и как да изграждам атмосферата, която ми е необходима по време на снимки, как да направя така, че всички да се чувстват комфортно на снимачната площадка и как да се уча от грешките, които всеки допуска.
Трудно е да говорим за бъдещи проекти в тази ситуация, но все пак работите ли по нов филм?
Заради пандемията вече цяла година работя поръчкови проекти, за да мога да изкарвам някакви пари. Надявам се тази година отново да се върна към изкуството и към това, което обичам да правя. Следващият ми филм е почти готов, той е музикален, надявам се да се появи след като отмине пандемията. Имам няколко сценария, с които бих се заел в бъдеще. Единственото, от което имам нужда са пари, за да ги заснема.
Домакин на Sofia MENAR тази година е Neterra TV+, където могат да бъдат гледани всички филми от селекцията. Зрителите имат възможността да изберат между три варианта за достъп: 3 филма за 10 лв., 10 филма за 20 лв. или абонамент от 30 лв., с който могат да се гледат всички филми от фестивала.
Абонаментите са налични на https://neterra.tv/festival/menarfest
Sofia MENAR Film Festival се организира от “Позор” и запознава българската публика с културата и традициите на ислямския свят. Програмата на Sofia MENAR Film Festival представя най-доброто от игралното, документалното и късометражното кино на Близкия изток, Централна Азия и Северна Африка, като традиционно включва и специално подбрани тематични събития, свързани с държавите от този регион, както и с обичаите на етническите групи, които обитават земите им. Фестивалът е основан през 2009 година.
Палестинският режисьор Елия Сулейман ще председателства журито, което ще избере най-добрите заглавия в различните категории на официалния конкурс на Международния филмов фестивал в Сараево. 22-ото издание на балканския форум ще се проведе между 12 и 20 август. Сулейман си спечели известност с „Chronicle Of A Disappearance”, който спечели приза за най-добър филм във Венеция през 1996 г., „Божествена намеса”, който стана носител на наградата ан ФИПРЕССИ в Кан през 2002 г. и „Времето, което остава”, който участва в конкурсната програма на фестивала на Лазурния бряг през 2009. Роденият в Назарет режисьор в момента е артистичен директор на Филмовия институт в Доха и работи по следващия си филмов проект. ... още »
Въпреки че искаше отново да работи с Александър Пайн („Съперници”), Рийз Уидърспуун в крайна сметка се е отказала от участието си в сатирата „Смаляване” („Downsizing”). На нейно място ще се включи Кристен Уиг, която пък отново ще се срещне на голям екран с Мат Деймън след „Марсианецът”. Както вече сме ви информирали, филмът ще разкаже историята за мъж и жена – Деймън и Уиг, които решават да се смалят с цел да променят тотално живота си и брака си, който буксува. Само че жената се отказва от желанието си в последния момент, след като мъжът вече е смален. Във филма ще участват още Кристоф Валц и Хонг Чау. Снимките трябва да стартират още през пролетта. ... още »
От ЕнБиСи разработват спиноф на „Черният списък”, в който са решили да поверят централна роля на Фамке Янсен. Тя ще е Сюзън Холстед – Скоти и ще се появи за първи път в епизода на „Черният списък” предвиден за 12 май. Каква точно е въпросната Сюзън е рано да се каже – зависи как ще си я представи и опише Майкъл Динър („Праведен”). „Черният списък” тече вече трети сезон и разказва за бившия правителствен агент Реймънд Редингтън – Ред (Джеймс Спейдър), който се предава на ФБР и дори изявява желание да участва в издирването на опасен и ловък международен терорист. ... още »
Въпреки че „Батман срещу Супермен” дебютира с гръм и трясък миналата седмица, премиерите на комиксови филми съвсем не се приключили. Задават се „Х-Мен: Апокалипсис” („X-Men: Apocalypse”) – на 27 май, и „Отряд самоубийци” („Suicide Squad”) – на 5 август. Затова и се появиха и международните им трейлъри. Запознайте се с най-стария мутант – Апокалипсис (Оскар Айзък), който ще се постарае да оправдае името си. Кои са самоубийците в отряда вече знаем. Но има една поредица от имена, за които нямаме представа в какви роли ще се подвизават във филма на Дейвид Айър – това са Айк Баринхолц, Скот Истууд, Реймънд Олубоуале, Алекс Мераз, Джим Парак и Комън. ... още »
Шон Остин („Властелинът на пръстените”) сподели в страницата си във Фейсубк, че майка му – актрисата Пати Дюк, е починала на 69-годишна възраст. Когато е едва на 16, Дюк печели „Оскар” за изпълнението си на сляпата и глуха Хелън Келър в „The Miracle Worker”. След това тя участва в успешното „Шоу на Пати Дюк”, в което играе близначки. То е излъчвано от 1963 до 1966 г. по ЕйБиСи. През 1967 г. тя участва в хитовия „The Valley of the Dolls”, но противоречивият му сюжет, както и нейната недиагностицирана душевна болест се отразяват пагубно на кариерата й. През 1982 г. Дюк най-накрая получава диагноза за биполярно разстройство. Тя се превръща в активист по въпросите за душевното здраве и дори драматизира живота си в телевизионната драма „Наричайте ме Анна” (1990). ... още »
Както се очакваше, директорът на фестивала в Кан – Тиери Фремо, избра „Кафе Съсайъти” („Café Society”) да открие 69-ото издание на форума, който ще се проведе от 11 до 22 май. Това е третият филм на Алън, който има тази чест, след „Финал по холивудски” и „Полунощ в Париж” и е рекорд, защото подобно събитие не се е случвало досега на нито един друг режисьор. По правило филмът на откриването не е включен в Официалния конкурс, заглавията от който ще станат известни на 14 април. В „Кафе Съсайъти” Джеси Айзенбърг е в ролята на младеж, който пристига в Холивуд през 30-те години с надеждата да си намери късмета. Но тогава се влюбва в героинята на Кристен Стюарт. ... още »
Лени Ейбрахамсън ще се заеме с още една екранизация след „Стая”. Той ще режисира „Голямото бягство” („The Grand Escape”) по романа на Нийл Баском. Книгата разказва истинската история за трима смели пилоти от Първата световна война, които са задържани в печално известния немски затвор ПОВ. Те участват в най-масовото бягство от затвора по време на войната, но дали ще оцелеят? Филмът ще отговори на този въпрос. Засега и евентуалните читатели на книгата не знаят този отговор, защото Баском все още не я е довършил. Междувременно Ейбрахамсън си е заплюл да разкаже на голям екран и историята на боксьорката Емили Грифит, която отнема живота на своя съперничка по време на мач, предаван на живо по телевизията през 1962 г. ... още »
Един от майсторите на съвременния шпионски роман - Джон льо Каре, поднася пореден напрегнат политически трилър на голям екран. В екранизацията на двадесет и втората книга на писателя - ИЗМЕННИК ПО ВКУСА НИ, ще видим двама любимци на кино и ТВ феновете – Юън Макгрегър и Деймиън Люис. Когато млада двойка заминава на почивка в Мароко, дори не подозират, че животът им ще се преобърне на 180⁰. Университетският преподавател Пери (Юън Макгрегър) и приятелката му адвокат Гейл (Наоми Харис – Спектър; 007 Координати: Скайфол; Обратен гард) се запознават с мистериозния богаташ Дима (Стелан Скарсгорд – Отмъстителите: Ерата на Ултрон; Пепеляшка; Мъжете, които мразеха жените), който твърди, че пере парите на руската мафия. Когато Дима моли Пери да предаде класифицирана информация на британските тайни служби в замяна на защита за него и семейството му, младият професор и приятелката му са въвлечени в опасния свят на международния шпионаж и мръсните политически игри. Двойката се озовава на опасно пътешествие от Париж и Берн, през тайна квартира във френските Алпи, до мрачните улички на Лондон. Всичко това в съюз с безскрупулния Хектор – решен на всичко агент на МИ-6 (Деймиън Люис, Вътрешна сигурност). Ще успее ли Пери да убеди Хектор, че не е изменник, като същевременно защити семейството на Дима, ще разберем от ИЗМЕННИК ПО ВКУСА НИ скоро в кината. ... още »