Волфганг Андра е роден през 1976 г. в Берлин. Завършва университета във Ваймар, по време на следването си работи като асистент на един от доайените на DEFA Гюнтер Райш. През 2002 г. е асистент-режисьор на Андреас Дрезден при заснемането на "Willenbrock", отличен на „Берлинале”. Заедно със съпругата си Ивон Андра и Стефан Петерман създават арт сдружението "1meter60 Film", под чиято шапка са заснети "Next door", "The Other Europeans in: DER ZERBROCHENE KLANG" и "Pauls Schulweg", както и „Разпит по съседски”, чиято международна премиера е на Sofia MENAR.
Сигурно е много трудно да се разпространява филм в тези времена на пандемия. Как тече фестивалния живот тези дни?
За известно време кината в Германия бяха отворени с много ограничен капацитет, но от няколко месеца са затворени и всички фестивали се провеждат онлайн. За мен, като режисьор, ситуацията е много сложна. Смятам, че е важно след като съм заснел един филм, да мога да поговоря със зрителите след прожекцията му. Чувствам голяма празнота заради липсата на тези срещи с публиката. „Разпит по съседски” имаше много трудности с показа в немските кина. Киносалоните не искат да показват филми, които няма да им донесат големи приходи. Такъв е случаят с темата за бежанците, програматорите отказваха да вземат филма в техния репертоар. Имах надеждата филмът да се разпространява по културна програма из училищата в Германия, защото по един много оригинален начин засяга темата за приема на бежанците сред нас, но за съжаление пандемията провали и тези планове.
„Разпит по съседски” има изключително оригинален сценарий, откъде черпихте идеи за него?
В Германия има чиновници, които решават дали някой бежанец да бъде допуснат на територията на страната. Седят си в едни скучни кабинети, знаят някакви неща за страната, от която идва съответния бежанец, имат едно досие пред тях и въз основа на тези данни провеждат нещо между интервю и разпит с всеки бежанец. И така решават съдбата на тези хора. Исках зрителите да бъдат поставени в същата ситуация, да присъстват на такова интервю-разпит и накрая да направят своя извод от видяното. Надявам се всеки да открие себе си, да сравни своето отношение към бежанците, а и поведението си като цяло.
Филмът е чудесен пример за добре разказана история с малък бюджет. Какъв всъщност е бюджетът на филма?
Разполагахме с 30 000 евро. Целта ни беше всеки, който е част от екипа, да получи минимално заплащане, така че да може да живее от това в периода, в който се занимава с филма. Бяхме малък екип с ограничено оборудване.
Ако трябваше да изберете един от тримата бежанци, кой щеше да е той?
Трудно е за автора, който е измислил персонажите, да избере един конкретен. Всички те имат своите положителни и отрицателни черти. Живях с тях дълго време, докато пишех сценария. В главата ми на всеки един от тримата бях осигурил уютно място за живеене.
Кои са режисьорите и филмите, от които сте се учил през годините?
Много режисьори са ми повлияли, на ако трябва да избера две имена... Като дете харесвах много Стивън Спилбърг, майстора, който разказва истории по един невероятен визуален и докосващ начин, който забавлява зрителите. Като студент моят ръководител Гюнтер Райш ми показа, че киното не е само забавление, киното е мисия, начин да покажеш на хората твоето отношение към действителността. След като завърших работих като асистент-режисьор при Андреас Дрезден. При него се научих как да работя с актьорите и как да изграждам атмосферата, която ми е необходима по време на снимки, как да направя така, че всички да се чувстват комфортно на снимачната площадка и как да се уча от грешките, които всеки допуска.
Трудно е да говорим за бъдещи проекти в тази ситуация, но все пак работите ли по нов филм?
Заради пандемията вече цяла година работя поръчкови проекти, за да мога да изкарвам някакви пари. Надявам се тази година отново да се върна към изкуството и към това, което обичам да правя. Следващият ми филм е почти готов, той е музикален, надявам се да се появи след като отмине пандемията. Имам няколко сценария, с които бих се заел в бъдеще. Единственото, от което имам нужда са пари, за да ги заснема.
Домакин на Sofia MENAR тази година е Neterra TV+, където могат да бъдат гледани всички филми от селекцията. Зрителите имат възможността да изберат между три варианта за достъп: 3 филма за 10 лв., 10 филма за 20 лв. или абонамент от 30 лв., с който могат да се гледат всички филми от фестивала.
Абонаментите са налични на https://neterra.tv/festival/menarfest
Sofia MENAR Film Festival се организира от “Позор” и запознава българската публика с културата и традициите на ислямския свят. Програмата на Sofia MENAR Film Festival представя най-доброто от игралното, документалното и късометражното кино на Близкия изток, Централна Азия и Северна Африка, като традиционно включва и специално подбрани тематични събития, свързани с държавите от този регион, както и с обичаите на етническите групи, които обитават земите им. Фестивалът е основан през 2009 година.
Беренис Бежо („Артистът“) ще участва във втория филм на израелския режисьор Том Шовал – „Отърви се от грижите си“ (“Shake Your Cares Away”). Сценарият на филма е дело на Шовал в сътрудничество с Алехандро Гонзалес Иняриту и разказва за Алма – млада еврейка от богато семейство, която води двойствен живот като Дафна – идеалистка, която работи като доброволка в кухня за супа в южен Тел Авив. Снимките на филма стартират в началото на 2017 г. в Израел, а после и във Франция. Първият филм на Шовал – „Младост“ (“Youth”) спечели три награди на фестивала в Йерусалим, беше номиниран за наградите БАФТА и имаше успешен живот по фестивали като тези в Токио, Лондон и др. ... още »
Нетфликс организира своеобразен фестивал, посветен на Албърт Брукс. Седем от написаните и режисирани от комика филми ще могат да бъдат гледани на стрийминг сайта от днес. Това са заглавията “Defending Your Life”, “Looking for Comedy in the Muslim World”, “Изгубени в Америка”, “Modern Romance”, “Mother”, “Музата” и “Real Life”. За съжаление достъп до заглавията засега ще имат само зрителите в САЩ. Тед Сарандъс – директорът по съдържанието на Нетфликс, споделя: „Филмите на Албърт Брукс имат огромно влияние върху американската комедия. Новаторските му ранни късометражни филми и комедийни албуми водят до игрални заглавия, които ни карат да се смеем до днес.“ ... още »
Въпреки че свикнахме да виждаме Лиъм Нийсън в екшъни без много сюжет, той се завръща към по-сериозните роли с предстоящия филм на Мартин Скорсезе „Тишина“ (“Silence”) и с този, чийто трейлър ви предлагаме да видите сега – „Операция Хромит“ (“Operation Chromite”), в който е в ролята на ген. Дъглас Макартър. Режисьор на филма, който е южнокорейска продукция, е Джон Х. Лий. В него участват още Ли Джун-жае, Ли Бум-Со и Джин Си-юн. Фокусът на историята пада върху Десантът в Инчхън, който променя хода на корейската война и осем корейски военни герои. „Операция Хромит“ ще се завърти първо в Корея, а после и в други страни. ... още »
Добрите намерения на Елън Пейдж й изиграват лоша шега в „Талула“ (“Tallulah”) както показва първият трейлър на филма. Тя е в ролята на едноименната героиня, която е изоставена от приятеля си Нико в Ню Йорк. Търсейки някакво възмездие за стореното от него, тя се свързва с майка му (Алисън Джани), но без да успее да измоли от нея нищо. Без пукната пара в джоба, Талула търси храна из коридорите на хотел, където изненадващо една от гостенките я обърква за камериерка и я кани в стаята си, която е пълна с какви ли не ценности. Случилото се след това оставя Талула с чуждо бебе на ръце и тя се отправя отново към Джани в търсене на помощ. Филмът беше приет радушно по-рано тази година на Сънданс, и вече е онлайн по Нетфликс.rnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrnrn ... още »
Ако сте почитател на „Игра на тронове“ и не искате да си разваляте удоволствието преди да сте гледали последния епизод от шестия сезон на сериала, недейте да четете нататък. Защото от ЕйчБиО потвърдиха кой е бащата на Джон Сноу (Кит Харингтън) след като вече научихме и коя е майка му. В една ретроспективна сцена от последния епизод на сезона видяхме, че Лиана Старк моли на смъртния си одър Нед (Шон Бийн) да се грижи за сина й. Бащата на Джон не е потвърден от тази сцена, но много фенове вярваха, че той е Регер Таргариен, която е бил отвлякъл Лиана след годежа й с Робърт Баратеон. Именно това потвърждава разпространената от ЕйчБиО графика на родословното дърво и отношенията между различните герои в сериала. Там родът на Джон Сноу започва именно от Лиана и Регер. ... още »
В новата комедия на Майк Милс „Жени на 20 век“ (“20th Century Women”) с участието на Анет Бенинг, Грета Гъруиг, Еле Фанинг, Били Крудъп и дебютантът Лукас Джейд Зуман, зрителят се среща със самотна майка, която се опитва да предаде на сина си – тийнейджър, уроци за любовта и свободата с помощта на още две жени. Действието се развива в Санта Барбара през 1979 г. Милс е и автор на сценария. В САЩ „Жени на 20 век“ ще се появи на екраните на кината в края на тази година благодарение на разпространителската фирма A24. ... още »
Брайън Кранстън не страда по „В обувките на сатаната“, но няма нищо против да изиграе Уолтър Уайт още веднъж. „Дължа на Винс Гилиган толкова много, защото той направи всичко необходимо, за да получа тази роля – казва актьорът. – След като излязох от „Малкълм“, където в продължение на 7 години играех ролята на този глупав и нещастен баща, именно той каза: „Трябва ни Брайън. Искам точно него за „В обувките на сатаната“. Без намесата на шоурънъра на сериала, едва ли щях да получа ролята. Затова ако той ми се обади с каквато и да е идея, дори ако поиска пак да изиграя Уолтър, аз съм насреща.“ ... още »
Метро-Голдуин-Майер завърши конструкцията на нов модерен комплекс на стойност 1 млрд. долара, които трябва да върне на Джей Пи Морган Чейс в рамките на петгодишната им договорка. Президентът на студиото – Гари Барбър, сподели оптимизма си: „Размерът и структурата на новия ни комплекс доказват силните финансови позиции на МГМ и светлото му бъдеще. То ще ни даде финансова стабилност и ще ни позволи да продължаваме да развиваме стратегическите си инициативи за развитие.“ От компанията докладваха през май, че оборотът им от първото тримесечие на годината е спаднал с 15%, но печалбата им се е покачила от 57,1 млн. долара от 56,8 млн., благодарение на постъпленията от телевизия и домашно видео. ... още »