Ден преди да станат ясни носителите на дългоочакваните награди „Оскар“, бяха обявени номинациите за „Златна малинка“. Наградите, отдаващи „почит“ на най-лошите филми за изминалата година, ще бъдат раздадени за 40-ти път, като този път церемонията ще бъде след тази на Американската кино академия. Мюзикълът „Котките“, наредил се сред големите провали на 2019 г., голямото завръщане на Силвестър Сталоун в „Рамбо: Последна кръв“ и последния хит на Тайлър Пери „A Madea Family Funeral“ са лидери с по осем номинации. И трите заглавия са номинирани за най-лош филм, заедно с „The Fanatic“ и „The Haunting of Sharon Tate“. Сред номинираните за най-лоши актьори са Ан Хатауей за ролите й в „Мошенички от класа“ и „Фатално затишие“, нейният партньор в последния филм Матю Макконъхи и Джон Траволта, който е с две номинации – за най-лош актьор в „The Fanatic“ и „Trading Paint“ и за най-лошо екранно дуо за „Джон Траволта и всеки сценарий, който избере“. Тайлър Пери също е с две номинации – за най-лоша актриса и за най-лош подържащ актьор за няколкото свои превъплъщения в „A Madea Family Funeral“. Единствената положителна категория е тази за изкупление на предишни фаворити за „Златна малинка“. Сред номинираните са три звезди, които се разминаха с номинации за „Оскар“ – Еди Мърфи за „Dolemite Is My Name“, Адам Сандлър за „Uncut Gems“ и Дженифър Лопес за „Да свалиш Уолстрийт“. ... още »
Наградите „Оскар“ бяха раздадени тази нощ в „Долби Тиътър“ в Лос Анджелис. Церемонията за втора поредна година нямаше водещ и това бе основната шега на вечерта. Джанел Моне постави зрелищно начало на шоуто, а Стив Мартин и Крис Рок се погрижиха за забавната част. Все пак имаше известен хаос на сцената, липсваше традиционното представяне на най-добрите филми за изминалата 2019 г., а звезди от няколко поколения връчваха най-обсъжданите награди в киното. Джейн Фонда връчи най-престижната статуетка за най-добър филм на „Паразит“. Филмът на Понг Джун Хо се превърна в сензационния победител на вечерта. За първи път чуждоезичен или международен филм, както вече е официалната формулировка на Американската кино академия, печели двете най-важни награди – за филм на годината и най-добър режисьор. ПАРАЗИТ“ е сред най-харесваните и коментирани филми не само в Холивуд, но и в цял свят. Той получи „Златна палма“ в Кан през май 2019, а за последните 14 години неговият автор е представял на най-авторитетния филмов фестивал още три свои творби. „ПАРАЗИТ“ получи „Златен глобус” за чуждоезичен филм, както и две награди БАФТА на Британската киноакадемия – за най-добър чуждоезичен филм и за оригинален сценарий.Военният епос на Сам Мендес „1917“, който бе смятан за фаворит, бе удостоен с 3 награди, включително за най-добър оператор на Роджър Дийкинс. Три филма получиха по две статуетки: „Жокера“, който бе с най-много номинации – за най-добър актьор на Хоакин Финикс и за музика, последният шедьовър на Куентин Тарантино „Имало едно време... в Холивуд“ – за сценография и за поддържаща роля на Брад Пит, и „Пълно ускорение“ – за монтаж и звукови ефекти. Сър Елтън Джон получи своя втори „Оскар“ за песента си от филма „Рокетмен“. Ето и пълният списък с наградените. Най-добър филм„Паразит“ Най-добър режисьор Понг Джун Хо - „Паразит”Най-добър актьор Хоакин Финикс - „Жокера“Най-добра актриса Рене Зелуегър - „Джуди“ Най-добър поддържащ актьор Брад Пит - „Имало едно време... в Холивуд”Най-добра поддържаща актриса Лора Дърн - „Marriage Story“Най-добър оператор Роджър Дийкинс - „1917“Най-добър оригинален сценарий„Паразит“Най-добър адаптиран сценарий„Джоджо Заека”Най-добър международен филм„Паразит“, Южна КореяНай-добър документален филм„American Factory”Най-добър анимационен филм„Играта на играчките: Пътешествието“Най-добра сценография„Имало едно време... в Холивуд”Най-добри костюми „Малки жени“Най-добър композитор Хилдур Гуднадотур - „Жокера“Най-добра песен„I'm Gonna Love Me Again“, „Рокетмен“Най-добър монтаж„Пълно ускорение“Най-добър звук„1917“Най-добри звукови ефекти„Пълно ускорение“Най-добри визуални ефекти„1917“Най-добър грим и прически„Бомба със закъснител“ ... още »
Филмът разкрива две различни приключенски истории за смисъла и красотата на живота и връзката на хората с изкуството. „До последния каприз“ е филм откровение; това е една история за виртуозен цигулар, който се е оттеглил от големите сцени с една-единствена цел – да изсвири съвършено „Капризите“ на Паганини за себе си, не за публиката. Той истински вярва в мотото „Стремежът към съвършенство е животоподдържащо условие. Постигнатото съвършенство е загуба на интерес към живота.“ Оръжие, заровено в земята, среща и преплита съдбата му с тази на момчета от едно планинско село. Тази среща ще преобърне живота им завинаги. За да създаде сценария за филма си, Иван Юурков се вдъхновява от книгата за живота на известния музикант Николо Паганини.„Наистина е трагично да се окажеш излишен в собственото си време. Вярвам, че всеки човек разполага с таланти, дарени свише, с които да постига лично удовлетворение. Да обичаш това, което правиш и да правиш това, което обичаш - това е изкуство. Съвършенството е утопия, но стремежът към съвършенството изгражда, възпитавайки човека в една изтънчена чувствителност към красотата. Този път е дълъг и труден. Човек се опитва да бъде значим, но доста често по пътя заравя своите таланти, обслужвайки условията на живота в комфорт. Малцина отстояват и постигат висоти, които осмислят съществуването на човека“, споделя Иван Юруков. Създаден от независим екип от актьори и професионалисти, които по време на снимките работят изключително мотивирано, амбицията на филма е да представи на зрителите един вдъхновяващ кинопроект. „Участващите актьори са прототипи на съответните роли, с много малки изключения. Това бе естествен ход за изграждането на сценария и допринесе за истинното присъствие на всеки един от тях. Актьорите, както и всички зад камерата, се вложихме отдадено, превръщайки се в съавтори повреме на работата върху филма и самото му заснемане“, допълва режисьорът.Първата част от филма е заснета в село Делвино, разположено в южните покрайнини на Рила планина. Любопитен факт е, че частите от „24 каприза“ на Паганини са изпълнени от световно известния цигулар Светлин Русев, който участва във филма като най-добрия приятел на един от главните герои. В актьорския състав влизат още Стоян Младенов и младите таланти Марти Тодоров и Пепи Тодоров. Голяма част от проекта Иван Юруков реализира със собствени средства и с хонорара си от „Като две капки вода“. За да довърши продукцията, той организира дарителска кампания, с която е допълнена липсващата част от бюджета.За ролята си на режисьор и актьор, Иван Юруков споделя - „Всяко изкуство съдържа в себе си всички изкуства. В шкафа ми стоят дипломи за „Режисьор“ и „Актьор“, но те не ме правят такъв. Всяка нова работа, актьорска или режисьорска, е изпит. А изминаването на пътя е истинският учител, независимо от оценката на авторитети. „До последния каприз“ е първият ни пълнометражен филм - за мен и още много съавтори от творческия състав, върху който работим от четири години. Беше дълъг и труден процес, но удовлетворението от крайния резултат е споделено.“ ... още »
Срещата с историята през многоликата призма на киното е вдъхновяваща, особено когато във фокуса попадат легендарни майстори и творци. Почитателите на танцовото изкуство и изкушените зрители ще открият специални „бисери“ в програмата на 24-тия София Филм Фест - документалната 3D творба „Кънингам“ на Ала Ковган и „Децата на Айседора“ на Дамиен Манивел.Съвременният танц стъпва върху традициите на класическия балет, обогатен с новаторските идеи на модерния танц. Мърс Кънингам е определян като първия хореограф, който създава „независим подход към модерния танц“ и отправя предизвикателство към установената реалност. По думите на Джон Кейдж, композитор и дългогодишен партньор на Кънингам, „в танца, подобно на абстрактна картина, всеки елемент – движение, звук, промяна на светлината, е част от цялото и само по себе си е начин на изразяване, като възприятието зависи от зрителите“. Кънингам формира своята трупа през 1953 година, а творчеството му като хореограф включва над 150 постановки, изпълнявани през годините на различни сцени в цял свят. Режисьорката Ала Ковган събира последното поколение от танцьорите на Кънингам, за да представят най-добрите образци от неговия репертоар, създадени между 1942 и 1972 година, които утвърждават репутацията на Кънингам като един от най-иновативните и знакови хореографи в света. „Танцът се танцува – не се анализира!“ Фокусът е върху човешкото тяло, разположението му в пространството, ритъма и артикулацията на движенията, следването на естествена енергийна линия. Прекрасно заснет в 3D, филмът представя творчеството на Кънингам по невиждан досега начин. Подобно на триизмерното пространство в зашеметяващия документален филм на Вим Вендерс „Пина“, посветен на Пина Бауш и представен лично от своя режисьор на София Филм Фест през 2011 година, „Кънингам“ е изкушение и наслада за сетивата на публиката. Френският режисьор Дамиен Манивел, когото българските зрители познават от представения през 2018 година филм „Нощта, в която плувах“ (в съавторство с Кохей Игараши), предлага на публиката „Децата на Айседора“, драматична история, вдъхновена от наследството на известната новаторка в танцувалното изкуство Айседора Дънкан. Тази своеобразна емоционална изповед е разделена условно на три части, представени от младата балерина Агат Бонцер, инструкторката по танци Марика Рици и съмишленици – всички те вглъбени в интерпретацията на онзи сърцераздирателен танц, създаден от легендарната Айседора след смъртта на децата й. Виждаме „Майка“, изпълнен на публичен рецитал, в съчетание с реакцията на аудиторията, а атмосферата, пресъздадена от оператора Ное Бак, внушава усещане за трансцеденталност… Самият Дамиен Манивел е бил посветен на изкуството на танца, преди да започне да снима филми, и притежава инстинкт за провокиране на емоции у зрителите - стъпка по стъпка, кадър след кадър, епизод след епизод неговата своеобразна композиция придобива форма, а той самият като автор се доверява на публиката да се справи с неизбежния прилив на чувства. „Така се зареждам с емоции – заснемам много прости неща и си повтарям непрестанно, че танцът и неговата сила присъстват навсякъде“, споделя режисьорът пред Cineuropa. ... още »
Отдавна не се е появявал толкова интригуващ филм, наподобяващ екранизация на роман на Агата Кристи. „Вади ножовете“ постигна изненадващ успех сред критици и зрители и донесе на Райън Джонсън първа номинация за „Оскар“ за оригинален сценарий. От известно време се заговори, че сюжетът може да бъде продължен и ето че вече имаме официално потвърждение. Lionsgate обявиха, че започва работата по „Вади ножовете 2“. Очакванията са и Джонсън, и звездата Даниел Крейг отново да са на линия. При промотирането на първия филм и двамата изразиха своето задоволство от работата по него и желание да направят продължение. „Вади ножовете“ се превърна и в касов хит с приходи до момента от почти 300 милиона долара. Само в САЩ те са вече над 156 милиона, така че продължението звучи повече от логично. Джонсън беше много доволен от топлия прием на филма. „Забавлявах се много на снимките на „Вади ножовете“, работата с Даниел беше прекрасно изживяване и след като видях, че всички реагират толкова радушно, идеята за продължение е изкушаваща“, сподели наскоро той. Според последна информация Джонсън вече работи по сценария. Този път в центъра на сюжета няма да е голяма фамилия, както в първия филм. Явно това ще е поредния случай на детектив Беноа Блан, в чиято роля се надяваме отново да видим Крейг. Почти сигурно няма да участва друга звезда от оригинала, макар че изпълнението на Ана де Армас също бе доста възхвалявано и може да я видим отново в продължението. Двамата с Крейг са партньори и в дългоочаквания нов епос за Джеймс Бонд „Смъртта може да почака“. Предстои им да промотират филм до премиерата му през април, но след това графика им е свободен, така че могат да започнат снимки по „Вади ножовете 2“. ... още »
След месеци преговори „Дисни“ обявиха своя голям следващ проект. Студиото подписа договор с Бруно Марс за нов музикален филм. Мултиплатиненият изпълнител ще изпълнява главната роля в него и ще е сред продуцентите му. Всички детайли за сюжета са строго засекретени, но според изтекла информация филмът ще съдържа предимно оригинална музика на Марс, която той ще запише и ще изпълни. Новината идва броени дни, след като „Дисни“ обявиха, че са договорили правата за излъчването на сценична версия на мюзикъла „Хамилтън“ на Лин-Мануел Миранда. И всичко това срещу безпрецедентните за подобен проект 75 милиона долара. Основна роля и в двете сделки има шефът на студиото Шон Бейли. Опитът на Марс като актьор дотук включва негова малка роля в култовата романтична комедия „Меден месец във Вегас“ с Никълъс Кейдж, Джеймс Каан и Сара Джесика Паркър. Той озвучава и един от героите в анимацията „Рио 2“. Бейли и Марс са дискутирали този проект от няколко месеца. И след като вече всичко е официално договорено, започва издирването на сценарист и режисьор, които да превърнат тази идея във филм. Изпълнителят на „Just The Way You Are“ има 27 номинации и 11 награди „Грами“. Той е продал 200 милиона сингли до момента, а негови песни са оглавявали класацията на Билборд повече от всеки друг музикант за това десетилетие. ... още »
Създателят на „Имението Даунтън“ вече подготвя нов проект. Джулиан Фелоус ще пише сценария за екранизацията по „Шумът на върбите“, класическата английска приказка на Кенет Греъм. Рей Григс ще бъде режисьор, а снимките предстоят през тази година в Stone Street Studios, студиото на Питър Джаксън в Уелингтън, Нова Зеландия. Прочутата компания на Джаксън Weta Digital ще се погрижи да вдъхне живот на четиримата прочути герои – Къртичко, Плъхчо, Язовеца и Жабока. Skywalker Sound пък ще създадат всички звукови ефекти. В момента усилено върви подбор на актьори за ролите. Фелоус вече адаптирал историята на Греъм за сценичната версия на мюзикъла „Шумът на върбите“, в който музиката и песните са дело на Джордж Стайлс и Антъни Дрю. Тримата работят заедно и по дълго играния на Бродуей мюзикъл „Мери Попинз“. Джералд Р. Молен, отличеният с „Оскар“ продуцент на „Списъкът на Шиндлер“, ще продуцира бъдещия хит. Той споделя със задоволство, че вече са събрали страхотен творчески екип, който ще ни поднесе най-точната екранизация по романа на Греъм. Наскоро Фелоус призна, че вече работи по продължението на миналогодишния касов хит „Имението Даунтън“. Преди това му предстои да завърши сценария за сериала „The Gilded Age“, който ще бъде заснет тази година. ... още »
„Лудия Макс: Пътят на яростта“ стана в един от най-обсъжданите филми на 2015 г. Дългоочакваното продължение, дело отново на режисьора Джордж Милър, се превърна в един от най-добре приетите филми на годината от страна на критиците и впоследствие бе номиниран за 10 награди „Оскар“, като получи шест статуетки на Академията. Скоро след това Милър сподели, че е готов със сценария на продължението „Mad Max: The Wasteland“. Заради някои разногласия и спорове между него и „Уорнър“ обаче снимките така и не започнаха. Но май вече всичко изглежда наред и надеждите са Том Харди и Чарлийз Терон да се завърнат в култовите роли на Макс и Ярост. Според някои твърдения войната между Милър и „Уорнър“ е вече приключила. Дори студиото е дало съгласие снимките на петия филм от поредицата с над 40-годишна история да започнат тази есен в Австралия. Това обаче поражда някои важни въпроси. Като начало нито Милър, нито двете звезди са официално потвърдили своето участие в продължението. Освен това и тримата са с претоварени графици. Терон продуцира и участва в екшъна „The Old Guard“, докато Харди в момента се снима във „Венъм 2“, а след това трябва да участва в биографичен филм за военния фотограф Дон МакКълин. От своя страна Милър ще започне снимки през следващия месец на „Three Thousand Years of Longing“ с Идрис Елба и Тилда Суинтън. Все пак се надяваме, че и тримата отново ще са отново на линия за „Mad Max: The Wasteland“. ... още »