В своя най-нов филм „Неудобна материя“ авторитетният австрийски режисьорНиколаус Гайрхалтертръгва по следите на битовите отпадъци из цялата планета и хвърля светлина върху безкрайната борба на хората да установят контрол над огромните количества боклук. Филмът му пристига в София с наградата „Зелен леопард“ на Световния фонд на природата от фестивала в Локарно 2022.
Може да гледате филма ДНЕС, 23 март, от 18:00 часа във Френски институт - зала „Славейков“ или на 26 март, от 16:15 часа в Euro Cinema.
Още една документална творба бе отличена в Локарно – „Джиджи Закона“ получи Специалната награда на журито. Според неговия сценарист и режисьор Алесандро Комодин, този филм е „фрагмент от живота на погранична Италия“ и разказва за един провинциален полицай, който наблюдава необяснима вълна от самоубийства и разследва странния свят между реалността и фантазията, в който една градина се превръща в джунгла, а един вечно усмихнат човек на закона е отворил сърцето си за любовта...
Може да гледате филма УТРЕ, 24 март, от 18:15 часа във Френски институт - зала „Славейков“ или на 25 март, от 16:00 часа в Културен център "G8".
Само след 8 дни световното кино и неговите автори ще преместят фокуса си към столицата на България, която през първата половина на 2018 е и столица на обединена Европа. Международният филмов фестивал СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ (Sofia International Film Festival), извоювал с годините признанието на световната кинообщност, акредитиран от FIAPF и включен в класацията на сп. „Variety” сред 50-те топ-фестивала като значим кинофорум за киноиндустрията, ще се срещне за 22-ра поредна година с вярната си публика и многобройните международни гости – в София през МАРТ ще бъдат представени най-актуалните творби от европейското, световното и българското кино. Фестивалът се организира от Арт Фест под патронажа на Столична община, в партньорство с Министерство на културата, ИА „Национален филмов център“ и Националния дворец на културата, с подкрепата на програма Творческа Европа (Creative Europe) МЕДИА на Европейския съюз, национални и чуждестранни културни институти, спонсори, партньори и приятели. През 2018 година темата на София Филм Фест, преплетена творчески във визията на фестивала, е свързана с избора на София за Европейска столица на спорта. Тази титла има за цел да популяризира активния начин на живот, развитието на спортни политики и инфраструктура с добри съоръжения, програми и активности. Акцентът е върху масовия спорт и върху значението на спорта като приоритет в живота на хората. Този специален фокус ще присъства и във филмовата програма на фестивала чрез селекция от филми и събития на спортна тематика.Официалното откриване на 22-рия София Филм Фест е на 7 март. Церемонията по награждаването ще се състои на 16 март. Програмата на фестивала, заедно с традиционните издания в Бургас, Пловдив и Варна, ще продължи до 29 март. Специална програма в Дома на киното, свързана с тематични събития на фестивала, ще стартира още от 1 март.Ще бъдат представени 172 пълнометражни игрални и документални заглавия, както и над 20 късометражни филма.БИЛЕТЗнаете как да стигнете до всички филми в програмата ни – БИЛЕТ в КЕН е Вашият сигурен пропуск за Света на киното през Март! За пета поредна година той ще е отново навсякъде около Вас – седмици преди началото на фестивала! Ще откриете своя БИЛЕТ за КИНО на местата, на които пазарувате, в магазини за подаръци, книжарници, барове и още много локации, където дори не предполагате... Не пропускайте и факта, че всеки от вас може да стане притежател на специалния ЗЛАТЕН БИЛЕТ – по традиция те са пет и дават възможност за неограничен достъп до всички прожекции и партита за всеки от петимата късметлии и негов приятел. 5 ЗЛАТНИ БИЛЕТА ще Ви очакват в търговската мрежа! А ние очакваме Вас - да ни се обадите, че сте открили своя ЗЛАТЕН БИЛЕТ! ... още »
Макар че се отказа да се заеме с римейка на „Белязаният“, Антоан Фукуа все пак ще режисира дългоочаквания проект. Той бе първоначалният избор на „Юнивърсал“, но впоследствие се наложи да откаже, заради ангажимента си да снима продължението на „Закрилникът“ с любимата му звезда Дензъл Уошингтън.Студиото веднага му намери заместник в лицето на Дейвид Айър, но режисьорът на „Отряд самоубийци“ в крайна сметка се отказа от предложението. Така Фукуа отново бе потърсен и този път се оказа правилния избор.Режисьорът на „Тренировъчен ден“ ще започне работа по последната версия на сценария, дело на Айър, Джонатан Херман и братята Джоел и Итън Коен. Той се основава на класиката „Белязаният“ от 1932 г., както и на римейка на Брайън Де Палма от 1983 г. с великата роля на Ал Пачино, а арена на действието ще бъде Лос Анджелис.От „Юнивърсал“ бяха предвидили датата на премиерата да е този август, но сега очакваме обявяването на новата дата. ... още »
Почти сигурно той ще стане носител на „Оскар“ за ролята си на Уинстън Чърчил в „Най-мрачният час“, но ще продължи на тази вълна. Гари Олдмън се е заел да адаптира разказ на Чърчил и покрай това може отново да се завърне на театрална сцена.Последната му роля в театъра е от преди повече от две десетилетия. Олдмън спечелва популярност покрай изявите си в много пиеси, преди да дебютира в киното с биографичната драма „Сид и Нанси“ през 1986 г.Разказът „The Dream“ е написан от великия английски премиер през 1947 г. и в него се разказва за духа на баща му Рандолф, който посещава Уинстън в неговия дом. „Става въпрос само за двама души, така че няма да е много скъпа постановка. Копнея да се завърна в театъра и ще се постарая да направя тази постановка. Макар че е малко страшно, все пак от последната ми изява на сцена са минали 20 години“, споделя звездата от „Леон“.Той допълва, че има идея за продължение на „Най-мрачният час“. В него ще бъде представена прочутата конференция в Ялта през 1945 г., в която участват Чърчил, Сталин и Рузвелт. ... още »
Не сме очаквали, че Майкъл Бей ще започне да продуцира детски филми, но ето че и това се случва. Все пак той вече продуцира „Костенурките нинджа“ за „Парамаунт“ и сега му предстои да се заеме с игрална версия на прочутия анимационен сериал „Дора изследователката“.Известният сценарист на детски филми Ник Столър („Мъпетите“, „Щъркели“) вече е готов със сценария, а режисьор ще бъде Джеймс Бобин („Мъпетите“, „Алиса в огледалния свят“). Историята ще се развива няколко години след събитията, популярни от сериала на Nickelodeon, и ще ни представи порасналата Дора, вече тийнейджър, която се мести в големия град, за да живее заедно с братовчед си Диего.От „Парамаунт“ обявиха, че премиерната дата на новия филм ще е 2 август 2019 г. Така това ще стане четвъртият хит за студиото през следващото лято. Останалите три заглавия, които се очакват с интерес, са „Трансформърс 7“ на 28 юни, римейка на „Топ Гън“ на 12 юли и „Терминатор 6“ на 28 юли. Очакваме в скоро време да научим и имената на актьорите в „Дора изследователката“. ... още »
Филмът е на режисьора-визионер Брет Моргън, с оригинална музика от световноизвестния композитор Филип Глас и включва пленителни непоказвани кадри от революционното изследване на шимпанзетата, извършено от легендата природозащитничка Джейн Гудол!„ДЖЕЙН ме върна в най-добрите дни от живота ми.“ Джейн ГудолВъзхваляван от критиците като „хипнотизиращ“, „забележителен“, „спиращ дъха“ и „най-добрия документален филм за 2017 година“, „Джейн“ ще бъде излъчен за ПЪРВИ ПЪТ пред българската публика на специалната премиера в програмата на 22-рия София Филм Фест, организирана съвместно с екипа на National Geographic / FOX в България. Събитието е на 9 март, от 18,30 часа в кино „Люмиер Лидл“. Входът е СВОБОДЕН!Филмът на награждавания режисьор Брет Моргън („Kurt Cobain: Montage of Heck“, „The Kid Stays in the Picture“) е съставен от подбрани материали от над 100 часа непоказвани кадри, заснети в Националния парк „Гомбе“ в Танзания през 60-те години на 20-и век, и разказва историята на Джейн Гудол – млада жена без специална подготовка, чиято изследователска работа с шимпанзетата поставя под въпрос доминирания от мъже научен консенсус на нейното време и прави революция в разбирането ни за естествения свят. Филмът започва с кадри от „Гомбе“ от 1960 г., когато 26-годишната британка, подтиквана единствено от любовта си към животните, се отправя на първата си изследователска експедиция, за да изучава шимпанзетата. Тя търпеливо печели доверието на животните и скоро влиза в световните новини с откритието, че шимпанзетата са високоинтелигентни и социални животни, които използват оръдия на труда, за да събират храна. За работата на Джейн Гудол се знае много от различни книги и филми, но за самата жена е известно много по-малко. Сега, докато Джейн изучава шимпанзетата, ние ще изучаваме Джейн и ще видим отблизо как се влюбва и се бори да постигне баланс между брака и майчинството си и мечтата на живота си. „Когато гледах филма за първи път, ме обзе силна носталгия. В него имаше нещо много неподправено, реално и непринудено“, казва д-р Джейн Гудол, носител на Ордена на Британската империя, основателка на института „Джейн Гудол“ и Посланик на мира на Обединените нации. „Филмът „Джейн“ показва нещата такива, каквито бяха и хвърля светлина върху човешките характери, по много съкровен начин особено върху моя и този на Хюго. Той ме върна в най-хубавите дни от живота ми така, както никой от другите документални филми не го е правил“.Режисьорът Брет Моргън споделя: „Това, което ме интересуваше най-силно, бе да покажа историята на една силна жена, особено в ерата, в която е работила Джейн. Филмът до голяма степен представлява любовна история, само че любовта не е между мъж и жена. Любовта е между една жена и нейната работа“. Професионално заснетите от оператора Хюго ван Лавик кадри са открити в архивите на National Geographic и, макар да са с отлично качество, работата с тях не минава без трудности. Многобройните ролки с 16-милиметрова лента не са подредени и към тях няма бележки или звукови писти, което изправя Моргън и екипа му пред тежката задача да организират големия архив, да идентифицират 160 шимпанзета и да пресъздадат звуците на гората в „Гомбе“. Резултатът е истински подвиг в областта на монтажа, който връща към живот забравените кадри и предлага безпрецедентен поглед към живота на пионерката, която става едно от най-големите имена в областта на опазването на природата напук на малките си шансове. „Правени са много страхотни документални филми за изследванията на Джейн Гудол и за живота й, но тези нови кадри показват Джейн в светлина, в която не я бях виждал,” казва продуцентът Брайън Бърк. „Като представят първите ѝ пътувания до Африка и първоначалните ѝ реакции при срещата с шимпанзетата, както и чрез поглед към личния ѝ живот, тези кадри разкриват една бъдеща легенда в началото на нейното пътуване.” „Джейн“ прави своя дебют на Международния филмов фестивал в Торонто, където получава отлични ревюта и е показан на повече от 25 филмови фестивала по света, сред които на Лондонския филмов фестивал BFI, на Нюйоркския филмов фестивал, на Международния фестивал за документални филми в Амстердам, на филмовия фестивал „Савана” и на DOC NYC. През октомври 2017 г. филмът е прожектиран пред пълна зала в „Холивуд Боул“ под съпровода на оркестър, което го превръща в първия документален филм, показван в тази легендарна зала в Лос Анджелис.Телевизионната премиера на „Джейн“ по National Geographic в България е на 18 март в 21:55 часа, и ще бъде излъчен в 172 страни в света на 43 езика. Номинираният за БАФТА филм, определен за най-добър документален филм за 2017 година от 18 национални американски групи за критика, от Гилдията на американските продуценти, от Асоциацията на американските киномонтажисти, от Асоциацията на критиците на телевизионни филми и от Националния борд за ревюта на САЩ, е най-възхвалявания документален филм за годината и е смятан за „триумф във филмовото изкуство“.Брет Моргън е автор на някои от най-новаторските и аплодирани документални филми за последните 15 години, сред които “On the Ropes” (1999), “The Kid Stays in the Picture” (2002), “Crossfire Hurricane” (2012) и “Kurt Cobain: Montage of Heck” (2015). Моргън е възпитаник на „Хемпшир Колидж” и Нюйоркския университет, където учи кино, а негови филми са номинирани за награди „Оскар” и „Еми” и са печелили няколко награди „IDA” и една награда „DGA”. National Geographic Partners LLC, съвместно дружество между National Geographic Society и 21st Century Fox, има за мисия да доставя на световната публика първокласно научно, приключенско и изследователско съдържание посредством несравнимо портфолио от медийни канали. NGP обединява глобалната мрежа от телевизионни канали на National Geographic (National Geographic Channel, Nat Geo WILD, Nat Geo MUNDO, Nat Geo PEOPLE) с медиите на National Geographic и ориентираните към потребителя платформи, включително списанията National Geographic, National Geographic studios, свързаните с тях дигитални и социални мрежи, книги, карти, медии за деца и други активности като пътувания, глобални преживявания и събития, продажби на архив, лицензионен и електронен бизнес. Разширяването на знанията и разбирането ни за света е основна цел на National Geographic вече 129 години. NGP връща 27 процента от прихода си към фондацията с нестопанска цел National Geographic Society, за да финансира тяхната работа в сфери като наука, изследвания, архивиране, съхранение и образование. Джейн Гудол е родена на 3 април, 1934 г в Лондон, Англия. Още на 26 години тя решава да последва своята любов към животните и Африка, която я отвежда в Африка и в Гомбе, Танзания, където тя започва забележителното си изследване на дивите шимпанзета, като се потапя в естествената им среда по-скоро като съсед, отколкото като страничен наблюдател. С откритието си от 1960 г. че шимпанзетата правят и използват инструменти, тя разтърсва научния свят и дефинира наново връзката между хора и животни. През 1977 г. създава института „Джейн Гудол”, за да може работата й да продължи по целия свят и с поколения напред. Институтът продължава изследователската работа в „Гомбе” и доразвива новаторския подход на д-р Гудол към опазването на природата, който признава централната роля на хората в опазването на животните и околната среда. През 1991 г. тя създава „Корени и разклонения” – глобална програма, която свързва млади хора в близо 100 страни и ги учи да опазват природата в ежедневния си живот. Днес д-р Гудол пътува по света, говори за заплахата, пред която са изправени шимпанзетата, за глобалната криза с околната среда и за нещата, които й дават надежда. В своите книги и речи тя набляга на взаимната връзка между всички живи същества и на колективната сила на индивидуалните действия. Д-р Гудол е Посланик на мира на Обединените Нации. ОЧАКВАЙТЕ още изненади в програмата на 22-рия София Филм Фест – МАРТ е месецът на КИНОТО! ... още »
„Много теории, никакви доказателства. Никой не се е завърнал оттам.“Така д-р Вантрес (Дженифър Джейсън Лий), експерт по психология, обобщава информацията за Зоната, територия, която предстои да бъде изследвана от втората експедиция организирана от Пентагона, след трагичния провал на първата. Тя допуска съзнателно една неточност – единственият завърнал се от мистериозната местност, която тревожно набъбва бавно и сигурно, е сержант Кейн (Оскар Айзък), съпруг на Лина (Натали Портман), университетска преподавателка по молекулярна биология. Година след изчезването му, по загадъчен начин той се появява вкъщи, но здравословното му състояние (психично и физическо) не е блестящо – той страда от частична амнезия и е неспособен да даде приемливо обяснение за отсъствието си. Лина решава да разбере какво се е случило и се включва като доброволец в групата натоварена с продължението на проучванията. „Изтребление“ силно напомня „Първи контакт“ (2016), франчайза „Пришълецът“ и безспорно е почит към христоматийния „Сталкер“ (1980). Режисьорът Алекс Гарланд дава майсторски клас в няколко творчески области. Като сценарист и постановчик, той избира ефикасна форма на разказ с разчупена структура, способен дълготрайно да задържи вниманието на зрителя. Той решава брилянтно естетическата задача да превърне сравнително конвенционален научно-фантастичен разказ в интересен, визуално атрактивен философски материал. Гарланд избягва сръчно капана на интелектуалщината и самоцелното търсене на авторски ексхибиционизъм и нарцисизъм, като оставя пространство за интелигентността и съучастието на зрителя. Филмът е далеч от опростенческия подход на масовата продукция в жанра „сай-фи екшън“, напомняща до голяма степен детско блокче за оцветяване. „Изтребление“ потапя аудиторията във визуално сюреалистичен свят, полуреален, зловещ, ужасяващ и спокойно примамлив. Гарланд създава хипнотична тайнственост и напрежение с всички възможности на съвременния киноезик: монтаж, употребата на цифрово изображение, звукова илюстрация и развинтена фантазия на художник-дизайнери. Тук е мястото да се отдаде заслуженото на Натали Портман. Филмът е особен вид ретроспекция на нейните приключения, разказани с болка, свян и тъга. Безупречната й актьорска работа е основен и стабилен елемент, върху който се изгражда филмът. Нюансите на психическото състояние на Лина са представени в много широка гама, и според драматичния градус на ситуацията, по най-ненатрапчив начин извеждат на преден план адекватната палитра емоции. Нейният персонаж е пълноценна личност, в която се борят за надмощие жената, съпругата, научният експерт и отмъстителят. Поставена дълготрайно в нестандартна ситуация, в която стрелката на компаса се върти отчаяно, а всяка стъпка в Зоната я среща със зловещи мутации на животински и растителни видове, тя е дълбоко емоционално разтърсена от видяното и преживяното, като убедително споделя състоянието си със зрителя. „Изтребление“ е интересна творба и поради силното присъствие на женски персонажи – петчленната група от научни експерти, е съставена само от жени с висока степен на научни познания, готови за първа среща с извънземна цивилизация или смърт, а може би и за двете. Силата на филма е, че позволява личен прочит и почти интимна връзка със зрителя. От необяснимите явления в Зоната, където почти огледална реакция на материята създава нови видове флора и фауна, логично изпъква въпросът за възможността на човешкия род за загуби доминиращата си позиция в класацията на еволюционните процеси. А това е сериозен повод за размисъл и дискусии - качество, което откроява „Изтребление“ от сивия поток на масовата кинопродукция. ... още »
Много е трудно да се сътвори оригинална концепция за филм, особено след като всички истории вече са отдавна разказани. Има идеи, които от време на време се повтарят в киното, с надеждата да ахнем. Такава е тази, в която героят мистериозно или съвсем комедийно преживява един и същи ден отново и отново. Този фабулен трик е вдъхновил много режисьори да експериментират с вариации на тази сюжетна линия. Нека си припомним някои от тях. Първичен код (2011) Джейк Джилънхол се събужда в чуждо тяло осем минути преди терористична атака да е причината за взривяването на влака, в който той се намира. Неговата мисия е за това кратко време да намери терориста и да спре от неизбежна смърт себе си и останалите пасажери. Първите осем минути от филма са най-добрите, защото именно тогава героят разбира, че изживява живота на друг човек. Режисьорът използва сюжета като метафора за това как човек може да бъде използван от една система, без да разполага със свободната си воля. На ръба на утрешния ден (2014) Това е една от най-подценените роли на Том Круз. Ние наблюдаваме как той умира отново и отново, опитвайки се да спечели войната с извънземните, като всеки негов „нов“ живот сякаш в като ниво на видео игра, в която той добива опит се приближава все повече до победата. Цялата тази апокалиптична драма е освежена от чувството за хумор на героя и от връзката му с героинята на Емили Блънт. Тя го убива повече пъти по време на тренировка, отколкото извънземните. 50 първи срещи (2004) Сюжетът, в който един и същи ден се повтаря отново и отново, може да бъде употребен и от комедиите, и в този случай тя е с участието на Адам Сандлър. Тук Дрю Баримор е в ситуация, в която се повтаря един и същи ден, само защото тя е в специфично състояние, в което не може да си спомни дори предишния ден. А героят на Сандлър трябва с всеки нов изгрев да я среща уж за първи път и все да се опитва да спечели сърцето ѝ. Детонатор (2004) Това е един оригинален и нискобюджетен филм за пътуване във времето. Той е много нагъчкана научно-фантастична история за предприемчиви изобретатели, които случайно изработват устройство, която им позволява да пътуват във времето, но само няколко часа назад. Зрителят разбира какво точно е тяхното изобретение чак по средата на филма. Филмът ни държи под напрежение през цялото време и накрая се превръща в задълбочено изследване на двама характери, които се опитват да измамят един друг.Гол (2017) Главният герой в тази комедия се събужда гол в унизителни обстоятелства часове преди сватбения си ден. Налага му се да повтаря това упражнение отново и отново, докато нещата се получат както трябва. Тази история всъщност е римейк на шведски филм от 2000 г. Предни да падна/ Честита смърт (2017) Героинята в първия филм е тийнейджърка от Сан Франциско с перфектен семеен живот, но един ден тя е убита в нелеп автомобилен инцидент. Преживявайки отново деня на своята смърт, тя прави ревизия на взаимоотношенията си със заобикалящите я хора и разкрива мистерията около собствената си смърт. Другият филм е почти със същия сюжет, но са въведени доста повече хорър елементи. Бягай, Лола (1998) Класиката на Том Тиквер използва сюжета за непрекъснато повтарящото се време, като го превръща във вълнуващо кинематографично изживяване, случващо се в реално време. Главната героиня Лола се върти непрекъснато в едни и същи 20 минути, като всеки път нещо много дребно се променя в историята, намеквайки ни за съществуването на паралелни реалности, обвързани в моралните избори, които правим.12:01 (1993) Този филм е базиран на кратък разказ, публикуван през 70-те . Историята е за един мъж, който е заклещен да преживява нонстоп най-лошия ден в живота си, в който неговата съпруга е застреляна. Точно в полунощ той е сполетян от електрически шок, връща се в предишния ден, където нещата постоянно се объркват. ДАС ... още »
Филмът е част от Балканския конкурс на София Филм Фести ще има своята премиера на 14 март в кино „Одеон“Берлинале 2018 приключи – на официалната церемония в събота, 24 февруари, бяха раздадени едни от най-желаните и уважавани отличия във фестивалния филмов свят – Мечките. С гордост споделяме с всички киномани у нас, че носителят на „Златна Мечка“ за 2018 година е „Не ме докосвай“ („Touch Me Not“) на режисьорката Адина Пинтилие и ще може да бъде видян през март в програмата на Балканския конкурс на 22-рия София Филм Фест. „Не ме докосвай“ е копродукция между Румъния, България (Agitprop с подкрепата на ИА „Национален филмов център“), Чехия, Франция и Германия, а неговата режисьорка е гостувала у нас преди години като член на журито в документалния конкурс на 13-ия София Филм Фест.Сред наградените филми е и „Довлатов“ – творбата на Алексей Герман мл., която е включена в програмата „Киното днес – големите майстори“ на 22-рия София Филм Фест и която получи „Сребърна Мечка“ за изключителен артистичен принос на неговата художничка и дизайнер на костюмите Елена Окопная.ОЧАКВАЙТЕ още изненади през МАРТ – месецът на КИНОТО в София! ... още »