„Живея, за да катеря. Катеря се, за да се чувствам жив“ – това е мотото на тридесетгодишния чешки алпинист Адам Ондра. Той е един от най-добрите съвременни катерачи – виртуоз, който е преодолял най-трудните скални маршрути в света. Емблематичният спортист започва своя път на тригодишна възраст, а днес всяко негово изкачване е мотивирано от стремежа към победа над всички трудности, които крият опасните маршрути. Документалният филм на Ян Шиманек и Петр Заруба „Адам Ондра: До краен предел“ проследява подготовката за дебюта на Ондра в скалното катерене на Олимпийските игри в Токио. В тази история прави впечатление комерсиалният натиск от страна на средствата за масова информация и от страна на публиката, която жадува зрелища, независимо от това дали във фокуса попадат личният живот или самият спорт.
* * * ЛЮМИЕР | 20:30
Не пропускайте носителя на „Златен лъв“ от фестивала във Венеция 2022 – „Цялата красота и кръвопролитие“!
Филмът на носителката на Оскар за „Citizenfour“ Лора Пойтрас е портрет на Нанси Голдин, световно известна фотографка и активист, която в края на миналото десетилетие започва кампания срещу фамилия Саклърс – собственици на фармацевтични компании, произвеждащи опиоиди, към които човешкият организъм развива наркотична зависимост. Голдин призовава световните центрове за изкуство – като Гугенхайм, Лувър, Националната портретна галерия в Лондон, музеите Тейт – да не приемат даренията на Саклърс в знак на протест срещу тяхната дейност, чиито резултат е опиоидната епидемия, започнала през 90-те години на ХХ век.
ДОМ НА КИНОТО | 18:30
Светла Цоцоркова и Светослав Овчаров за първи път се появяват не само като съсценаристи, но и като сърежисьори в най-новия си документален филм „Герой на нашето време“. Техният герой е строител. Той е честен и прям. Нравствената му система често влиза в противоречие с обществото. За някои той е луд, за други е извор на бездънни афоризми. Да живееш живота си достойно и без компромиси в наше време е геройство. Световната премиера на „Герой на нашето време“ бе в програмата на филмовия фестивал в Солун през 2022.
* * * ДОМ НА КИНОТО | 20:30
Не пропускайте “ПАПАЯ 69” / “PAPAYA 69” на режисьорите Рикардо Бернаскони и Франческа Ревердито!
За да представи филма, гост ще бъде актьорът Леарт Докле, познат на публиката от сериалите „Братя“, „Пътят на честта“ и „С река на сърцето“, както и с десетки други международни и български филмови продукции. Специално за фестивала тук ще бъдат и продуцентът Никола Джени и актрисите Розана Спарапано и Валентина Виоло!
Ева е 29-годишно момиче от Южна Америка, което бяга от насилствен бивш партньор. Израствайки твърде бързо, тя вече е изпитала най-лошите човешки извращения, още когато е само на 18. Рейнбоу е бивша телевизионна звезда, която е заплетена в образа на Папая, който изиграва, когато е на четиринайсет години и все още се подвизава в сайт за възрастни. Тяхната среща ще предефинира мястото им в света и ще даде на всяка неочаквана възможност да се помири със себе си и да отмъсти. Ева ще намери смелост да се свърже отново с дъщерята, която е изоставила десет години по-рано, докато Рейнбоу ще може да прогони Папая и да продължи напред.
* * * КИНО ОДЕОН | 18:00
Не пропускайте срещата с "Витлеемска светлина" - най-новият филм на Ян Сверак! Той запознава зрителите със света на един писател, в който упорито се намесват… оживели герои от неговите собствени истории! Те се появяват, за да му напомнят важните въпроси, с които всички се сблъскваме непрестанно. Дали въобще може да бъде решена дилемата – как да постигнем възможно най-много от реалността, която сами създаваме, без да унищожим всичко, което притежаваме?... Ян Сверак отново разчита на сътрудничество със своя баща и съавтор на сценария – Зденек Сверак, на когото е поверена главната роля във филма. „Витлеемска светлина“ е фентъзи-комедия, реализирана в най-добрите традиции на чешкото кино.
* * * КУЛТУРЕН ЦЕНТЪР "G8" | 20:30 | БИЛЕТИ на място
Филмът на режисьорите Никола Бошнаков и Джеки Стоев носи заглавието „Моят чичо Любен“. Главен герой в него е Рей ван Цешау - фронтмен на легендарната германска рокгрупа „Freunde der Italienischen oper“ (Приятели на италианската опера), чийто български чичо е художникът Любен Стоев, брат на баща му - режисьора Джеки Стоев. Рей пътува към София, за да продаде наследствения апартамент на чичо си след неговата смърт, но жилището на художника е препълнено с картини, инсталации, истории и видеоматериали. И Рей - парче по парче, като в пъзел или в криминален филм, подрежда и за себе, и за зрителя, образа на българския си чичо – като художник и личност…
* * * CINE GRAND PARK CENTER | 19:00 „Алкарас“ е наситен с реални събития, оживял портрет на едно селско семейство в днешна Каталуния, чиято реалност претърпява кардинални промени. Голямото семейство Соле живеят в едно малко село, чиито основен поминък е бране на праскови и подготовката им за износ. Познатата и обичана от всички рутина, която носи смисъл на ежедневието и хляб на масата, е застрашена от мащабна носеща конструкция за слънчеви батерии, заради която трябва да бъде разрушена тяхната градина. От тази простичка сюжетна линия, противопоставяща земеделската традиция и напредващия влак на съвременния прогрес, Карла Симон извайва един чудесно композиран филм, който се движи в неочакваните ритми и случайни извивки, родени от съчетанието между природата и семейния живот.
ЧЕШКИ ЦЕНТЪР | 19:00 | ВХОД - С В О Б О Д Е Н!
Продължава ретроспективата с филми на легедарната майсторка на чешкото кино Вера ХИТИЛОВА!
ЗА НЕЩО ДРУГО | Чехословакия, 1963, 81 мин, черно-бял
Ева е гимнастичка и се готви за важно състезания. Вера е домакиня и се грижи за четиригодишния си син и съпруг. Жените не се познават и въпреки това имат много общи неща.
* * * SOHO | 19:00 | ВХОД - С В О Б О Д Е Н!
Не пропускайте традицията за среща с важни документални филми, създадена от CINEMA POLITICA и София Филм Фест!
Откриваме с филма COEXTINCTION на Елена Жан, Глория Панкраци Канада / 2021 / 94 мин / английски с български и английски субтитри
След като косатка носи мъртвото си новородено в продължение на 17 дни, двете режисьорки решават да се хвърлят в действие и да се присъединят към лидерите на местното население и учените, които правят опит да спасят от изчезване последните 73 косатки от този вид. Филмът отвежда зрителите дълбоко в океаните и горите в северозападната част на Тихия океан, като прави връзка между срива на екосистемите, вековната несправедливост спрямо коренното население и фронтовата линия на най-неотложните екологични предизвикателства в света.
Запалените фенове могат първи да гледат „Сблъсъкът на титаните” само на Digital 3D Cinema в кината Арена в цялата страна в 00:01 часа на 8-ми срещу 9-ти април. Продажбата на билети вече започна.Всеки билет за нощната премиера на филма от кино Арена Запад, София и кино Арена, Младост, София важи за специалното титаничко парти в клуб LA на площад Гарибалди.Носете отрязъка от билета на 9-ти април (петък) и получавате безплатен вход и питие. На място ще ви посрещнат хоплити в автентични костюми, ще видите огнено шоу и ще се забавлявате със специалния гост изпълнител на заведението. Не пропускайте да се присъедините към света на титаните на 9-ти април само в клуб LA."Сблъсъкът на титаните" е най-очакваното кинозрелище през 2010 г., на чиято арена се води безмилостна битка между богове, митични зверове и хора. В ролята на героя полубог Персей е звездата от „Терминатор: Спасение” и „Аватар” Сам Уортингтън. Кой ще наделее и какви обрати има в древногръцката митология, вижте на голям екран само на Digital 3D Cinema в кината Арена.Клипове и трейлъри от филма можете да видите тук ... още »
Джейкъб Тиърни е изключително талантлив млад канадски режисьор и актьор.На „София филм фест" видяхме неговия последен филм „Самият Троцки" - остроумна романтична комедия, която спечели и наградата на публиката на фестивала.Защо точно Троцки? Защо не Че Гевара или дори Кастро?Започнах да се интересувам от Троцки, когато бях тийнейджър. Мисля, че отчасти интересът ми към него беше събуден точно от факта, че той не е Че Гевара, че нямаше тениски с лика на Троцки и т.н. Животът му ми се стори изключително интересен и започнах да чета по-задълбочено за него. Така че всъщност всичко тръгна оттам.А как изобщо попадна на името му?Мисля, че беше в книгата „Десет дни, които промениха света". Едва ли самият Троцки е изключително популярен в Канада...Не мисля, че е популярен където и да било. Още не съм попаднал на място, където Троцки да е особено известен. А кръщавайки филма „Самият Троцки", очакваш ли хората да имат някаква идея кой е той?Не. През цялото време исках да направя филм, който да може да се гледа без да трябва да знаеш каквото и да било за Троцки, защото иначе просто нямаше да има на кого да го представя... може само пред някакъв клуб, посветен на него...Може би в Русия?Мисля, че дори и там той е бил изтрит от историята толкова успешно, че новите поколения дори не са чували за него. По-популярни са Хрушчов и Брежнев... За това е и следващият ми филм - „Самият Брежнев".Наистина ли?Шегувам се. Това би бил първият и последният филм, който бих могъл да направя.Мислиш ли, че има нужда от някакъв вид младежки бунт, някаква нова революция?Не ни трябва точно бунт. Със сигурност имаме нужда от някакъв вид ангажиране, нещо, което да вдъхнови младите хора. Не мисля, че зависи само от тях - всички трябва да им помогнем да са по-активни. Те имат енергия, ентусиазъм и идеи - всичко това е чудесно, винаги е по-добре, ако можеш да ангажираш хората. И филмът ми е отчасти посветен на това. В него Леон не се интересува толкова много дали хората са съгласни с него. Той просто иска те да направят нещо. Иска те да са активни, да участват. И аз съм съгласен с това. Защото той не се опитва да убеди хората да станат войнстващи последователи на научния социализъм...Ти самият си бил доста социално ангажиран в младежките си години. Започна ли своя собствена революция?Да, някои дребни неща. Никога не съм бил толкова активен, колкото е Леон във филма. Но там, където съм израснал, средата беше изключително политическа. Моята провинция се опитваше да се отдели от останалата част на страната.Квебек?Да, Квебек. В Монреал всичко е политически ангажирано - езикът, който говориш... всичко е много сериозно.А как ти хрумна да пренесеш Троцки в Канада?Стана някак естествено, просто защото познавах биографията му изключително добре. Освен това във филма съм използвал действително нещата, които Троцки е правил в младежките си години - бунтувал се е срещу баща си, оженил се е за по-възрастна жена, бил е прогонен от Одеса и изпратен в Сибир. Така че докато четях биографията му, си мислех, че този или онзи епизод е много силен. Всичко, което той е направил преди да стане на 20 години, е изключително интересно и ми свърши чудесна работа за това, което исках да направя. Все пак филмът е фантастичен. Никога не съм опитвал да го направя много реалистичен, да му придам голяма дълбочина. Исках да бъде реалистичен на емоционално ниво, но иначе не мисля, че всичко това може да се случи в действителност.Сценарият е написан от теб. Много време ли ти отне?Написах първия му вариант преди много години, когато бях на 19. После го пренаписвах многократно. Захванах се отново с него преди година и половина, когато бях на 29.Чакал си десет години?Да. Разбира се, не съм работил само върху това през тези 10 години, но отвреме-навреме го изваждах, преработвах нещо...Значи това е филмът, който винаги си мечтал да направиш?Да, това е моето бебче. Все пак хората могат да имат повече от едно дете, но това е сценарий, който значи много за мен. Исках да изчакам подходящия момент, за да го направя както трябва. Трудно е да събереш пари за филм. Направих първия си филм с много малко средства, а за този бях сигурен, че искам да го направя с повече пари. Просто е по-мащабен. Имах усещането, че филмът няма да се получи, ако не разполагам с по-голям бюджет. Защото пресъздаването на въображаемия свят на Леон включва много хора, много места, доста скъпи неща.Във филма работиш с много добри актьори. Беше ли лесно да събереш този актьорски състав?Никога не е лесно, а пък и актьорският състав е огромен. Много от тези актьори, особено по-възрастните, са изключително известни в Канада. Те непрекъснато работят и се занимават и с други неща. Човекът, който играе директора - Колм Фиоре, работи изключително много. Ние правехме снимките в истинско училище, така че можехме да снимаме там само през уикендите. Така че той беше като бащата при разведените семейства - идваше за уикендите, изиграваше сцените и веднага след това си отиваше. Координационно беше трудно. Но чудесното в случая е, че снимах точно с хората, които исках. Не беше трудно да ги заинтригувам, но трябваше да се организират подробностите.Ако можеше да избираш, на кой филм би предпочел да си режисьор - „Войната е опиат" или „Аватар"?Наистина не съм гледал нито един от двата. Би било прекрасно да имам достъп до този вид технология. За първи път гледах триизмерен филм миналата година и веднага ми се прииска да заснема нормален филм в 3D. Има нещо удивително в това да можеш да движиш камерата по този начин. Мисля, че това е наистина страхотно. Но не смятам, че някога ще разполагам с такъв бюджет за арт-филм в 3D. Едва ли има голяма пазарна ниша за това.Питам те, защото имаме интересен контраст между филм с огромен бюджет и много специални ефекти и „Войната е опиат", който е с несравнимо по-малък...Чух, че „Войната е опиат" е изключително хубав филм. Познавам хора, които са наистина влюбени в него. А не се сещам за хора, които да обожават „Аватар" по същия начин. Като цяло съм склонен да правя по-малки филми. Не ми допада идеята да прекарам три часа в киното - направо я мразя. В един момент започвам да тропам с крака, задникът ми се схваща, искам да отида до тоалетна, а и огладнявам, освен това и пуша...все едно съм на самолет...Освен режисьор, ти си и актьор. Кое от двете предпочиташ?Да режисирам. Нямам никакво колебание за това. И сега понякога изигравам някоя роля, но не както го правех преди. Вече не изпитвам особена страст към това. Бях актьор като дете. Сега имам 25-годишен стаж и от определен момент загубих интерес. Не харесвам суетата, свързана с актьорската игра. А няма как да я спреш, защото си пред камера и трябва напълно да осъзнаваш как изглеждаш, какво правиш. Бих предпочел да си обръсна главата и просто да отида на работа. Не да се притеснявам дали съм гладко избръснат, дали ми е излязла пъпка... това е смехотворно.Играеш малка роля в „Троцки". Би ли искал да играеш главна роля във филм, режисиран от теб?Не мисля, че е писано да се случи. Всъщност не знам. Може би, ако изникне нещо, за което да си помисля „наистина трябва аз да направя това". Опитвам се да мисля по този начин - дали бих се наел да изиграя някоя роля, ако съм в екипа, подбиращ актьорите. Но режисирането е сериозна работа, същото е и с актьорската игра. Мисля, че би било изтощително да правя двете неща едновременно. Може би е различно, ако изпълняваш главната роля, защото можеш да режисираш, докато играеш. Но да правиш това, което направих в Троцки, а също и в следващия си филм (участвам в две сцени), е просто разсейване. Не мисля, че бих го направил отново. Притеснявам се какво се случва с камерите. Бюджетът ми е ограничен, така че не мога да гледам записите на място и трябва непрекъснато да се чудя дали сцената се е получила...Другият филм, на който си сценарист и режисьор - „Twist", е доста мрачен...Много мрачен. Изключително депресиращ.А „Троцки" е доста лек и приятен.Да, всъщност ги разглеждам като двете страни на една и съща монета. Написах и двата сценария, когато бях на 19 години, така че и двата са младежки по свой начин. В единия филм всичко, което може да се обърка, се обърква, а в другия всичко, което може да се получи, наистина се получава. Така че и двата са малко крайни в това отношение. А филмът, върху който работя сега и е почти готов, е в тона, в който мисля, че ще бъдат и следващите ми неща. Надали някога отново ще направя толкова весел филм като „Троцки". Едва ли ще направя и толкова депресиращ филм като „Twist". Ще се опитам да съм някъде по средата.Филмът, който довършваш, е "Notre Dame de Grace". Разкажи ни нещо за него.Става дума за филм-ноар. Черна комедия с мистерии и убийство. Историята се върти около трима съседи, които живеят на три поредни етажа в една сграда. Един от тях е убиец. Всичко е мистериозно, така че не мога да разкрия твърде много, но екипът е същият. Харесва ми да работя с едни и същи хора. Приятелите ми се шегуват, че ако искаш да участваш в мой филм, трябва първо да станем приятели. Харесва ми да пиша сценарии за конкретни актьори. Обикновено имам част от актьорския състав в главата си преди да започна да пиша. Иначе щеше да се наложи да променям части от сценария, които са написани точно за тези хора. Когато познавам актьорите лично, по-добре разбирам как мога да работя с тях, за да се получи филмът, който искам. Имаш ли идеи за нови сценарии? Да, в момента работя върху това. Мисля, че следващият филм, който ще режисирам, ще се казва „Добрият терорист". Историята е базирана на книга от Дорис Лесинг, която адаптирам в момента. Романът е за няколко британски момчета в началото на 80-те години на миналия век. Те искат да се присъединят към Ирландската републиканска армия (ИРА) и да станат терористи - да взривяват сгради, да се бунтуват срещу обществото. Но се справят много зле, така че от ИРА ги отхвърлят. Те се обръщат към КГБ, които също ги отхвърлят... Дорис Лесинг ми позволи да променя контекста на нейната история, така че в моя филм основата ще бъде т.нар. Октомврийска криза в Монреал. През 1970 г. в Монреал едно френскоезично терористично движение - Фронтът за освобождение на Квебек - започва отвличания на хора и взривява няколко бомби. Така че моят филм ще бъде за група англоезични хлапета, които се опитват да се присъединят към Фронта. Във всяко друго отношение това ще бъде доста коректна адаптация на книгата й. Продуцентът иска да започнем снимки догодина, така че теоретично това е следващият ми филм.от Иван Дионисиев ... още »
Актьорите Джон Малкович и Франсис Макдорманд ще участват в третата част на блокбъстъра „Трансформърс".Носителката на „Оскар" ще играе важна роля като директор на Държавното разузнаване, докато Малкович ще се превъплъти в образа на първия шеф на Шиа Лебьоф.Вероятно нито един от двамата не е гледал някоя от предишните серии на многомилионната боза. В противен случай би било трудно да си представим как иначе толкова сериозни актьори са се съгласили да участват в проекта на всеядния Майкъл Бей.Режисьорът потвърди на официалния си уебсайт, че и двамата артисти са се съгласили да станат част от грандиозната му вакханалия.Той сподели още, че снимките ще протекат в Лос Анджелис, Чикаго, Вашингтон, Тексас, като екипът ще отскочи и до други континенти като Африка и Азия. Началото на тази прогресивно затъпяваща лента ще бъде положено през следващия месец.Очаква се „Трансформърс 3" да бъде пуснат на пазара през юли 2011 г. ... още »
На хоризонта се задава един наистина убийствен тандем.След зашеметяващото видео към парчето с Бийонсе - Telephone, сега скандалната поп звезда се гласи да изиграе наемен убиец в продължението на култовата крими сага "Убий Бил", която и без това е пълна с доста разнородни и атрактивни персонажи.Героинята й ще носи доста нестандартния (но пък съвсем нормален по собствените й стандарти) прякор - Pussy Wagon и ако се доверим на досегашните изяви на Гага, най-вероятно ще се премени в не по-малко зашеметяващи и ексцентрични тоалети във филма.И тъй като държим да уточним, че това не е слух, а реалност, го потвърждаваме с думите на самия режисьор (от който всъщност и излезе новината) в интервю за MTV.Тарантино заяви, че е сред най-горещите почитатели на поп звездата и обожава не само музиката й, но й собствената й персоналност. Разбира се, някои не биха използвали думата "персоналност", тъй като Лейди Гага от мнозина е определяна като пълна откачалка, но пък ние сме точно от този тип нейни заклети фенове, за които всичко, което тя прави си е висша форма на изкуство.А представете си какво би се получило, когато нейното изкуство намери допирна точка с това, което прави Тарантино?! Вече ви го казахме - това наистина ще е нещо убийствено... ... още »
Бен Афлек създаде фондация "Инициатива за Източно Конго", за да набира средства и да огласява посегателствата срещу жени и деца в конфликта в Източно Конго, съобщи Асошиейтед прес, цитирана от БТА.Актьорът прекара пет дни миналата седмица в Конго, за да се срещне с жертви и извършители на сексуални посегателства с надеждата да разбере по-добре проблемите на страната.Новата инициатива е финансирана частично и от другия основател - Хауърд Г. Бъфет, който е син на Уорън Бъфет.Той се е включил в нея под въздействието на Бен Афлек. Бен Афлек пътува редовно до Източно Конго от 2007 г. БТА ... още »
Шотландският актьор Юън Макгрегър ще се превъплъти в образа на британския монарх Едуард VІІІ в новия филм "W.E." на Мадона, съобщи Контактмюзик, цитиран от БТА.Това е първият филмов проект на поп звездата след комедията й "Боклук и мъдрост" от 2008 г., която не бе посрещната ласкаво от критиката.В новата лента на Мадона Юън Макгрегър ще изпълни ролята на крал Едуард VІІІ, прочул се с това, че през 1936 г. абдикира, за да сключи брак с разведената американка Уолис Симпсън.В образа на Симпсън зрителите ще видят актрисата Вера Фармига. Междувременно изданието съобщи, че Мадона се е върнала във Великобритания и ще остане шест месеца в Лондон заради снимките на новия си филм.Певицата напусна страната и се премести в Ню Йорк след развода си с британския режисьор Гай Ричи, припомня Контактмюзик. БТА ... още »
Съвсем очаквано приказката на Тим Бъртън „Алиса в страната на чудесата (2010)” продължава да е начело на бокс офиса и тази седмица.„Бруклинските стражи” зае второто място, а зрителите предпочетоха Робърт Патинсън пред Робърт Де Ниро и така „Не ме забравяй” се класира на трето място, а „Всичко ни е наред” остана на четвърта позиция.Общият приход на филмите от Топ 10 е 260 282 лв.Топ 10 1. Алиса в страната на чудесата - 145 056 лв2. Бруклинските стражи - 49 441 лв3. Не ме забравяй - 15 792 лв4. Всичко ни е наред - 14 926 лв5. Аватар - 8 826 лв6. Легион - 7 325 лв7. Пърси Джаксън и Боговете на Олимп: Похитителят на мълнии - 6 164 лв8. Агора - 5 650 лв9. С дъх на канела - 4 179 лв10. Любовен рикошет - 2 923 лвпо-подробно вижте тук ... още »
Фестивалът ще се проведе между 25 и 28 март в кинозалата на НАТФИЗ, входът е свободен. Организатори на събитието са студентите от трети курс, специалност Кинознание.Целта на фестивала е да представи за първи път пред българската публика една завършена скица на авангардното кино от 20-те години на миналия век, чиито автори са сред най-значимите практици и теоретици в историята на световната кинематография (ДзигаВертов, Жермен Дюлак, Жан Епщайн).Ще бъдат показани също малко известните филми за българската публика на Ман Рей, Ханс Рихтер, Викинг Егелинг и Оскар Фишингер. Сюрреализмът ще бъде представен от Луис Бунюел с първите си два филма – „Андалуското куче” (направен съвместно със Салвадор Дали) и „Златният век”. Специално внимание е отделено и на френския филмов авангард и неговите представители Абел Ганс, Рене Клер, Марсел Дюшан, Жермен Дюлак.Последният ден е посветен на немския експресионизъм с автори като Фридрих Мурнау, Карл Фройнд, Карл Майер и Фриц Ланг. Прожекциите ще бъдат предшествани от представяне на режисьорите, филмите и особеностите, характерни за съответните авангардни течения. Откриването на фестивала ще се състои на 25 март, четвъртък, от 16:30 часа в кинозалата на НАТФИЗ. ... още »