Волфганг Андра е роден през 1976 г. в Берлин. Завършва университета във Ваймар, по време на следването си работи като асистент на един от доайените на DEFA Гюнтер Райш. През 2002 г. е асистент-режисьор на Андреас Дрезден при заснемането на "Willenbrock", отличен на „Берлинале”. Заедно със съпругата си Ивон Андра и Стефан Петерман създават арт сдружението "1meter60 Film", под чиято шапка са заснети "Next door", "The Other Europeans in: DER ZERBROCHENE KLANG" и "Pauls Schulweg", както и „Разпит по съседски”, чиято международна премиера е на Sofia MENAR.
Сигурно е много трудно да се разпространява филм в тези времена на пандемия. Как тече фестивалния живот тези дни?
За известно време кината в Германия бяха отворени с много ограничен капацитет, но от няколко месеца са затворени и всички фестивали се провеждат онлайн. За мен, като режисьор, ситуацията е много сложна. Смятам, че е важно след като съм заснел един филм, да мога да поговоря със зрителите след прожекцията му. Чувствам голяма празнота заради липсата на тези срещи с публиката. „Разпит по съседски” имаше много трудности с показа в немските кина. Киносалоните не искат да показват филми, които няма да им донесат големи приходи. Такъв е случаят с темата за бежанците, програматорите отказваха да вземат филма в техния репертоар. Имах надеждата филмът да се разпространява по културна програма из училищата в Германия, защото по един много оригинален начин засяга темата за приема на бежанците сред нас, но за съжаление пандемията провали и тези планове.
„Разпит по съседски” има изключително оригинален сценарий, откъде черпихте идеи за него?
В Германия има чиновници, които решават дали някой бежанец да бъде допуснат на територията на страната. Седят си в едни скучни кабинети, знаят някакви неща за страната, от която идва съответния бежанец, имат едно досие пред тях и въз основа на тези данни провеждат нещо между интервю и разпит с всеки бежанец. И така решават съдбата на тези хора. Исках зрителите да бъдат поставени в същата ситуация, да присъстват на такова интервю-разпит и накрая да направят своя извод от видяното. Надявам се всеки да открие себе си, да сравни своето отношение към бежанците, а и поведението си като цяло.
Филмът е чудесен пример за добре разказана история с малък бюджет. Какъв всъщност е бюджетът на филма?
Разполагахме с 30 000 евро. Целта ни беше всеки, който е част от екипа, да получи минимално заплащане, така че да може да живее от това в периода, в който се занимава с филма. Бяхме малък екип с ограничено оборудване.
Ако трябваше да изберете един от тримата бежанци, кой щеше да е той?
Трудно е за автора, който е измислил персонажите, да избере един конкретен. Всички те имат своите положителни и отрицателни черти. Живях с тях дълго време, докато пишех сценария. В главата ми на всеки един от тримата бях осигурил уютно място за живеене.
Кои са режисьорите и филмите, от които сте се учил през годините?
Много режисьори са ми повлияли, на ако трябва да избера две имена... Като дете харесвах много Стивън Спилбърг, майстора, който разказва истории по един невероятен визуален и докосващ начин, който забавлява зрителите. Като студент моят ръководител Гюнтер Райш ми показа, че киното не е само забавление, киното е мисия, начин да покажеш на хората твоето отношение към действителността. След като завърших работих като асистент-режисьор при Андреас Дрезден. При него се научих как да работя с актьорите и как да изграждам атмосферата, която ми е необходима по време на снимки, как да направя така, че всички да се чувстват комфортно на снимачната площадка и как да се уча от грешките, които всеки допуска.
Трудно е да говорим за бъдещи проекти в тази ситуация, но все пак работите ли по нов филм?
Заради пандемията вече цяла година работя поръчкови проекти, за да мога да изкарвам някакви пари. Надявам се тази година отново да се върна към изкуството и към това, което обичам да правя. Следващият ми филм е почти готов, той е музикален, надявам се да се появи след като отмине пандемията. Имам няколко сценария, с които бих се заел в бъдеще. Единственото, от което имам нужда са пари, за да ги заснема.
Домакин на Sofia MENAR тази година е Neterra TV+, където могат да бъдат гледани всички филми от селекцията. Зрителите имат възможността да изберат между три варианта за достъп: 3 филма за 10 лв., 10 филма за 20 лв. или абонамент от 30 лв., с който могат да се гледат всички филми от фестивала.
Абонаментите са налични на https://neterra.tv/festival/menarfest
Sofia MENAR Film Festival се организира от “Позор” и запознава българската публика с културата и традициите на ислямския свят. Програмата на Sofia MENAR Film Festival представя най-доброто от игралното, документалното и късометражното кино на Близкия изток, Централна Азия и Северна Африка, като традиционно включва и специално подбрани тематични събития, свързани с държавите от този регион, както и с обичаите на етническите групи, които обитават земите им. Фестивалът е основан през 2009 година.
Филмовата звезда Шия Лебьоф шокира феновете на фентъзи поредицата "Трансформърс", в която изпълнява и една от двете главни роли.В интервю за списание FHM един от най-касовите актьори в последните години обяви, че втората част на сагата е.. пълен боклук."На много зрители филмът вероятно им е допаднал, но аз го ненавиждам, считам го за пълен боклук. Не знам какво точно сме изпуснали, но не успях да му се зарадвам дори за миг.И честно казано, къде въобще има някаква история в него, сюжетът е пълна трагедия", не скрива отношението си Лебьоф. Въпреки това обаче той изрази увереност, че новата трета част, снимките на която трябва да започнат през есента, ще е далеч по-добро."Знам, че режисьорът Майкъл Бей и продуцентът Стивън Спилбърг правят всичко възможно. Няма да се провалим още веднъж", добави той.Изявлението му пък подсказва, че очевидно актьорът не счита финансовия успех на един филм за признак за качество. Само за сравнение - "Трансформърс: Отмъщението" спечели над 800 милиона долара в световния боксофис, но пък също така си заслужи и златна малинка за най-слаба продукция на годината, за режисура и сценарий. ... още »
Зад героя се крие реална историческа личност, живяла преди 3500 години.Кинозрелището „Сблъсъкът на титаните” счупи рекорда за касови приходи през уикенда на Великден, вкарвайки в касите на американските кина 61,4 милиона долара. В ролята на митологичния герой Персей е Сам Уортингтън (горещата звезда от „Аватар”). По почина на хита на Джеймс Камерън и „Сблъсъкът на титаните” излезе в 3D-формат, който заради по-високите цени на билетите носи и по-големи приходи.Филмът е римейк на едноименната лента (Clash of the Titans) от 1981 г. с младия тогава красавец Хари Хамлин в главната роля, Лорънс Оливие като Зевс и познатата от филмите за Хари Потър Маги Смит като Тетида. Условно казано е римейк, защото новото дигитално зрелище не повтаря сюжета от предишния филм и дори още повече „бяга” от митологичната истина и е доста свободна интерпретация на старогръцката митология.В противовес на новия касов хит е романът „ПЕРСЕЙ” от Чарлс Кингсли. Той ще запълни празнотата от всички онези знания за прочутия герой, които липсват на голяма част от аудиторията, която ходи на кино. От друга страна, книгата ще впечатли и онези, които са наясно кои са Персей, Даная, Медуза и Андромеда.В романа написаното от античните автори за Персей е облечено в художествена форма. Основно върху тези древни извори се правят преразказите на легендите и митовете на Древна Гърция, изучавани в училище или просто четени за удоволствие. В България най-популярни са „Старогръцки легенди и митове” на руснака А. Н. Кун. Чарлс Кингсли е писател и историк, преподавател в Кембридж, който дълги години се е занимавал с проучване на достигналото до нас от античната литература.Основните събития в сюжета на романа изцяло следват Аполодор и приписваната на него творба „Митологическа библиотека”. Аполодор е живял през 2 век пр. Хр. Бил е не само филолог и писател, но и главен архитект на император Траян. Като такъв е оставил следи по нашите земи и на територията на днешна Румъния. Той е построил прочутия Траянов мост над Дунав в Дробета-Турну Северин, който е дълъг близо един километър. Негови са още проходът Желязна врата и форумът на Траян в Рим.В детайлите романът „Персей” се обляга и на антични творби на Павзаний, Хезиод, Хигин, Есхил, Софокъл, Еврипид, Терекид, Лукан, Овидий и Диодор Сицилийски, в които се разказва или просто се споменават някои от приключенията на Персей. Някои от версиите са противоречиви, но романът изглажда тези противоречия и разказва цял, единен сюжет. Написан е в духа на античния роман (като „Дафнис и Хлое”, „Златното магаре”) – лаконично и ясно, пълно със събития и приключения.Сюжетът: Акризий, царят на древногръцкия град-държава Аргос, напразно чака раждането на наследник и се допитва до Делфийския оракул. Предсказват му, че няма да има син, а ще му се роди внук, който ще се окъпе в слава, но ще го убие. Подплашен, Акризий затваря дъщеря си Даная в подземен дворец, но тя ражда дете – син на име Персей. Царят ги вкарва в дървен сандък и ги хвърля в морето. Но те се спасяват.Персей се превръща в красив и силен младеж. Местният цар Полидект е хвърлил око на Даная и за да елиминира сина й, който му се противопоставя, го праща (с надеждата, че никога няма да се върне) да му донесе главата на ужасяващата горгона Медуза. Това е зловещо кръвожадно създание със змии вместо коса, чийто поглед кара всеки да се вкамени. Персей първо трябва да открие къде е островът на горгоните. Трябва да отиде при вещиците граи (които са старици по рождение и сестри на горгоните), както и да спечели симпатиите на нимфите и да получи предмети, които да му помогнат в схватката с Медуза. Съдено му е да се сблъска с титана Атлас (който държи небесния свод на плещите си), да въздаде справедливост в дворците на самодоволни тирани, да спаси окованата красавица Андромеда и да се влюби в нея...Така, както Хайнрих Шлиман доказва, че Троя е съществувала, проучвания посочват, че и Персей е историческа личност. Живял е преди около 3500 години (около 15-13 в. пр. н.е. или два века преди Троянската война). Той е основателят на полиса Микена, над който по-късно ще властва Агамемнон. Внук на Персей е друг голям герой от древността – Херкулес.Претворен в легендите, образът на героя Персей продължава да се развива през вековете – в литературата и изобразителното изкуство. Един от гениалните късноренесансови художници – Тициан, рисува няколко картини на тема „Даная и златният дъжд”. Леонардо и Караваджо изобразяват горгона Медуза. Рубенс има няколко версии на мотива „Персей и Андромеда”. Бенвенуто Челини извайва скулптура на Персей, държащ главата на горгоната в ръка, и тя и до днес събира погледите на един от площадите във Флоренция.Любопитното е, че по-късното изкуство дописва мита за Персей. Според античните версии героят е само свидетел на раждането на летящия кон Пегас (превърнал се в символ на поетическото вдъхновение и творчеството), който се появява от обезглавената Медуза. Според старогръцката митология Пегас е конят на друг герой - Белерофонт, който убива чудовището Химера. Но през барока и романтизма Персей често язди Пегас и крилатият кон е заедно с героя на картини на Рубенс и други прочути художници. Една от най-прочутите творби на прерафаелита лорд Фредерик Лейтън е „Персей, яздещ Пегас” – силуетът на фигурата е част от логото на издателска къща „Персей”, издаваща митологичния роман „Персей”.Книгата е илюстрирана с много изображения на мита за Персей – от античността до днес. ... още »
Само допреди броени месеци вярвахме, че холивудската звезда Джим Кери е намерил идеалната половинка в лицето на playboy модела Джени Маккарти.В официалния си блог в социалната мрежа Twitter те обявиха, че след петгодишна връзка слагат край на отношенията си."Джени и аз приключихме връзката си. Благодарен съм й за всички радостни моменти, които преживяхме заедно и й желая щастливо бъдеще", пише в страницата си актьорът."Благодарна съм за всички тези години, които имахме с Джим. Оставам близка приятелка на Джейн (дъщерята на Кери), а той винаги ще остане като най-голямата любов в сърцето ми", споделя и Маккарти от своя страна.Така тя изпуска и "златната възможност" да остане... баба, след като доведената й дъщеря Джейн наскоро роди момченце... ... още »
Робърт Земекис ще режисира подводен приключенски трилър със заглавието "Dark Life", информира Variety.Историята е базирана на романа на Кат Фолс и се развива в едно постапокалиптично бъдеще, в което океаните са залели почти цялата суша, а малкото оцелели хора са се спасили, заселвайки се в няколко незасегнати от водата региона.В резултат на това морските дълбини са заприличали на Дивия запад, където всеки спасява кожата си, както може.Сюжетът проследява съдбата на млад подводен фермер, който започва връзка с момиче от повърхността, което се опитва да намери изчезналия си баща - изследовател. Заедно те се стремят да спрат незаконните атаки срещу правителствените кораби за доставки, както и тези срещу колониите на хората на сушата.Робърт Земекис ще бъде и копродуцент на лентата. Все още не е ясно дали режисьорът на „Завръщане в бъдещето" ще предпочете да направи по-творчески филм или ще заложи на комерсиалното, както сме свикнали да прави. ... още »
Нощен бяс: Скорост – неизвестна. Размер – неизвестен. Нечестивото изчадие на мълниите и самата смърт. Никога не нападай този дракон. Единственият ти шанс: скрий се и се моли да не те намери.Как да дресирате дракон можете да разберете ОТ 2 АПРИЛ САМО В 3D КИНАТА!Включи се в играта и спечели страхотни награди ... още »
Представяме ви да видите първи трейлър на четвъртата част на хитовата фентъзи поредица "Заразно зло".И този път главната роля в сагата е поверена на звездата Мила Йовович, която видяхме преди броени месеци и у нас, а режисьор е съпругът й Пол Андерсън.Новият франчайз ще се появи в модерния 3D и IMAX релийз, а като известна изненада можем да приемем появата на името на Джеймс Камерън във финалните надписи на трейлъра.Както можем да очакваме, сюжетът вече е познат - Елис продължава пътя си в името на доброто, избивайки по възможно най-ефектния и зрелищен начин заразените от вирусната инфекция мутанти.В битката й с корпорация Амбрела на помощ й се притича стар познат, който й обещава да я заведе на безопасно място в Лос Анджелис, но се оказва точно обратното и тя трябва да даде всичко от себе си, за да оцелее.В каста впечатление правят и още две познати имена - най-вече от малкия екран - звездата от хитовия сериал "Герои" - Али Лартър и Уентуърт Милър, който покори зрителите като Майкъл Скофийлд в не по-малко популярния "Бягство от затвора".От видяното в тийзър трейлъра пък можем спокойно да отличим невероятната визуална прилика с "Матрицата" в отделните детайли, но пък предполагаме, че ефектът съвсем не е случаен, а е заложен като идея от Sony. Официалната поява на хоръра е насрочена за 10 септември, за когато (поне засега) го чакаме и в България.Трейлърът можете да видите тук ... още »
Сергей Соловьов е един от най-известните и уважавани съвременни руски режисьори.Сред множеството му ангажименти беше и това да е почетен председател на журито на отминалия София филм фест. Успяхме да откраднем малко от скъпоценното му време за няколко въпроса за последния му филм „Анна Каренина", за правенето на кино преди и след Перестройката, както и за това защо му се е наложило да режисира два филма едновременно.Съществуват около 30 екранизации на „Анна Каренина". Какво Ви накара да направите Ваша трактовка на романа?Текстът ми харесва изключително много. Това е всичко. Той наистина притежава магически свойства. След като веднъж се настани в главата ми, беше много трудно да го прогоня оттам. Затова в продължение на много години си мислех: „Трябва да заснема Анна Каренина, трябва да заснема Анна Каренина". И постепенно това се превърна в маниакално-депресивна психоза. А един от начините да се бориш с маниакално-депресивната психоза е да й се поддадеш.Какво ви привлече най-силно в сюжета на романа? Образите на героите или самата история?Всичко наведнъж. Както и при всяко истинско симфонично произведение, е важно всичко - важна е темата, нали така? Но е важно също да го има и малкия триъгълник, който да звънне в правилния момент. Всичко е важно.Внесохте ли в екранизацията нещо от себе си? Променихте ли текста по някакъв начин?Не.Трудно ли е да се изпипат всички детайли при заснемането на филм на историческа тематика?Няма никакви особени трудности. Достатъчно е да обичаш историята, да познаваш периода. Нужна е и педантичност. За да бъде направено всичко както трябва, нищо не бива да бъде пропуснато.Това ли е причината заснемането на филма да ви отнеме 10 години?Не. Единственият проблем беше свързан с финансирането. Всичко, което наричаме перестройка, или промени... отне десет години във времето. Но не и самите снимки. Снимахме много бързо.Споменахте перестройката. По-лесно ли се правеха филми преди 89-а година?Да, беше значително по-лесно, по-хуманно и по-надеждно. Беше невъзможно да сгрешиш. В момента, в който започнеш снимките, се чувстваш защитен като зад каменна стена. Една колосална държава не ти позволява да сгрешиш. Не можеш да се обезсърчиш, не се притесняваш, че утре може да ти спрат финансирането. Така че, разбира се, беше значително по-лесно.Снимали сте „Анна Каренина" успоредно с „2-АССА-2". Трудно ли е да се комбинират снимките на два филма, чийто сюжет се развива в различни исторически епохи?Понякога имах усещането, че полудявам, защото се обърквах що за филм снимам. В един ъгъл снимаме една сцена, а в друг - друга. Имаше сутрини, в които не бях сигурен кой филм ще снимам и се ориентирах по лицето на оператора - ако е операторъта на АССА-2, значи ще снимаме него, ако е този на Анна, значи снимаме Анна.А как се стигна до положението да правите два филма едновременно?Когато за трети път ми спряха финансирането на „Анна Каренина", вече бях заснел около 2/3 от филма. И аз си казах: „А какво ще стане с материала. С всичко, което вече е заснето? Трябва да измисля нещо, за да спася материала." Така, обмисляйки и отмятайки един или друг вариант, написах сценария за АССА-2. И точно тогава отново ми отпуснаха средства за „Анна Каренина". И така се оказах обречен да снимам два филма наведнъж.Трудно ли се прави продължение на филм с култов статут като „АССА". Изпитвахте ли напрежение заради очакванията на публиката?Всъщност пред АССА-2 по никакъв начин не стоеше задачата да бъде продължение. Когато правиш продължение, разбира се, се опитваш да повториш първоначалния успех. Това изобщо не беше задачата на нашия екип. Ние по-скоро искахме да създадем нещо като продължение на роман - както имаме „Тримата мускетари" и после „Двадесет години по-късно". Същото е и при АССА - 20 години по-късно.интервюто взе Иван Дионисиев ... още »
Емир Кустурица ще режисира в Израел филма "Cool Water", в който главните роли ще се изпълняват от Сергей Трифунович и все по-популярния френски актьор от алжирски произход Тахар Рахим ("Пророк"), съобщи сръбското електронно издание "Блиц".Снимките на филма ще започнат през септември, а бюджетът му ще бъде 6 милиона евро, допълва БТА.Трагикомедията "Cool Water", чийто копродуцент е Джони Деп, разказва за палестинец, живеещ в Германия, който се връща у дома за погребението на баща си и сватбата на брат си.Хаосът настъпва, когато двамата братя се опитват да отнесат тайно тялото на баща си от Йерусалим в Рамала, докато ги гонят израелската полиция, руски мафиоти и група терористи.Според американското филмово списание "Върайъти" Тахар Рахим е в заключителната фаза на преговори с продуцентите на филма и скоро се очаква официалното потвърждение, че той и Сергей Трифунович ще играят главните роли в новия филм на Кустурица. ... още »