Тази година Часа на Земята ще бъде ознаменуван с благотворителни кинопрожекции на Кунг-фу панда 4 в Синема Сити
Скадуш! През изминалия уикенд Воинът дракон направи страхотевично завръщане в кината с Кунг-фу панда 4, който със завидна лекота се превърна в най-гледаната премиера за годината у нас. Новото приключение на обичаната от милиони вездесъща панда По е гледано от над 32 хил. зрители, с което изпреварва резултатите на фантастичния хит Дюн: Част втора. Заедно с това Кунг-фу панда 4 отбеляза и най-големия дебют за филм от франчайза до момента и подобри рекорда на Как да си дресираш дракон: Тайнственият свят за най-успешен старт на анимация на DreamWorks.
Кунг-фу панда 4 продължава епичното пътешествие на По, който се изправя пред нови предизвикателства и противници, докато преоткрива истинското значение на приятелството, доверието и себепознанието. Но този път По има важна мисия и извън екрана – спасяването на истинските мечета Никола, Анета и Мишо, които зависят от нашата добрина.
Часът на Земята е все по-близо, а с него и кулминацията на специалната кампания на природозащитната организация WWF „Подари природа. За нашето бъдеще“. Нейният фокус е неразривната връзка между хората и околната среда, която хилядолетия наред поддържа развитието на човешките цивилизации. Според оценките на учените природните екосистеми гарантират живота на Земята, като ни осигуряват услуги на стойност 125 трилиона долара годишно.
За да имаме възможността да ползваме ресурсите на природата обаче, трябва на първо място да умеем да я опазваме и да се адаптираме към нейните специфики. Колкото по-близо живеем до природата, толкова по-осезаемо ни се налага да се приспособяваме към нейните особености. Това със сигурност се налага например на жителите на планинските селища у нас. За много хора в отдалечени райони на Родопите, Рила, Пирин и Централна Стара планина срещите с мечки са почти ежедневие.
Живот край кафявите мечки
През пролетта и началото на лятото е размножителният сезон на мечките. По това време едрите мъжки могат да прогонят младите животни, както и майките с малки мечета от централните части на местообитанията към периферията. Така те слизат от високите части на планините и навлизат в покрайнините на населените места. Вече доближили се до хората, животните биват привлечени от леснодостъпната храна в дворовете.
В края на лятото и есента мечките се хранят по-интензивно, за да натрупат мазнини, които да осигурят оцеляването им по време на хибернацията. В резултат от климатичните промени и все по-оскъдните хранителни ресурси в късната есен мечките започват да напускат традиционните си местообитания в търсене на плодове и мед в овощните градини и пчелините на местните хора.
„Една от приоритетните цели на WWF e да осигури превенция на потенциалния конфликт между хората и мечките в районите с най-голямо присъствие на мечки. Това е работата на нашия Спасителен отряд, който се отзовава на сигнали за мечки и посещава домове и стопанства, за да даде съвет за тяхното обезопасяване. Нашият екип от биолози и зоолози работи съвместно с кметове, ловци, горски служители, гранични полицаи и изследва внимателно всеки отделен случай“,разказва консервационният биолог Александър Дуцов, старши експерт в програма „Опазване на видове“ във WWF и член на Спасителния отряд.
Отрядът помага на хората да обезопасяват своите овощни градини, обори, пчелини. Един от доказано ефикасните методи е ограждането им с електропастири, които са безвредни за животните. WWF дава и няколко съвета, следването на които допринася за превенцията на конфликти. Важно е да не се допуска паша на домашен добитък без пастир и без обучени кучета за охрана на стадото. Не бива да се допуска също и нерегламентирано изхвърляне на храни, хранителни отпадъци и мърша, които могат да привлекат диви животни. Също така е хубаво да се събират окапалите плодове в населените места в местообитания на мечки, за да не ги привличат.
„Мечките са индикаторен вид, който стои на върха на хранителната верига. Състоянието на техните популации показва състоянието на цялата екосистема. Ако позволим да бъдат унищожени тези инженери на екосистемата, ще променим средата, в която живеем. Да не забравяме, че чрез хранителните си навици мечките разпространяват семена на растения и горски плодове, помагат за поддържането на популациите на елени и други видове животни. Затова кафявата мечка е включена като приоритетен вид в Червената книга на Република България, а незаконното ѝ убиване се третира като престъпление по Наказателния кодекс“, коментира Нада Тошева, ръководител програма „Опазване на видове“ във WWF.
Близо двадесет години WWF работи в България за опазване местообитанията на дивите животни, които съхраняват и безценните ресурси на природата.
Всеки от нас също може да бъде природозащитник
Голямата мисия на WWF е да изгради бъдеще, в което хората живеят в хармония с природата. В което те я опазват и полагат грижи за нея, а тя поддържа живота на Земята чрез своите екосистемни услуги. Всеки може да стане част от каузата на WWF, като подари час на природата на wwf.bg/earth-hour. В момента България е на четвърто място в света и първо в Европа, като българите сме подарили над 1000 часа на планетата. След Часа на Земята WWF ще изтегли на случаен принцип десет от участниците в природозащитните инициативи и те ще получат тематична награда.
WWF със специална изненада за любителите на природата
Тази година за първи път у нас ще отбележим празника на природата с две благотворителни кинопрожекции. WWF и Cinema City ви канят да се насладите на хитовата анимация Кунг-фу панда 4.
Прожекциите ще се състоят точно в навечерието на Часа на Земята, който тази година ще честваме на 23-и март: първата ще бъде в зала 3 на Cinema City Парадайс от 11:00 ч., а втората – в зала 7 на Cinema City Мол София от 13:30 ч. Приходите от прожекциите ще бъдат дарени на WWF в подкрепа на работата им по спасяване на още мечета-сираци и завръщането на добре познатите Никола, Анета и Мишо у дома.
А очарователният По ви очаква само в кината с Кунг-фу панда 4.
Трима любезни японци, дошли на екскурзия в България, безнадеждно се изгубват насред столичния кв. „Надежда”. Обрани и зарязани от таксиметров шофьор, те попадат в морето от бетон, търсейки центъра и викат на помощ неволята или още по-лошо – съседите от „Етажна собственост”.В следващия епизод на комедийния сериал този четвъртък по Нова ТВ съседите се опитват да изкарат пари на гърба на чужденците, организирайки им безумно комична екскурзия за опознаване на българските символи и забележителности. Така катедралата „Александър Невски”, Мадарският конник и Рила планина се оказват зад ъгъла на блока, а японците успяват да научат, кои са най-важните български думи, без които просто не може.Освен гостите от страната на изгряващото слънце, съседите се изправят и срещу други сериозни предизвикателства. Военният Джамбазов (Антон Радичев) се сблъсква със сенки от миналото и се опитва да сключи мир със страховете си, а баба Цеца (Надя Савова) пък е в шок, останала без любимия си турски сериал. За зла беда съдия изпълнител влиза в дома на сина й Величко (Явор Гигов) и заради неизплатен кредит, секвестира телевизора и доста други вещи на домоуправителското семейство Драмбозови. Отчаяна, бабата решава да продаде собствения си апартамент, в който под наем живеят хубавицата Гери (Милена Маркова) и странната Теменуга (Невена Бозукова). Гери и Нушка са принудени да се обединят и да бъдат приятелки, за да се справят със сложната ситуация. До къде ще стигнат, за да не останат на улицата и дали изобщо ще успеят да осуетят плановете на баба Цеца? Софийските потайности и българските гейши на японска сметка без кръчмар, но кой ще я плати накрая – ще разберем в следващия изключително забавен епизод на сериала „Етажна собственост” този четвъртък от 21ч. по Нова ТВ! ... още »
Американско-британската триизмерна анимация “Тайните служби на Дядо Коледа” успя да измести силно рекламирания “Здрач: Зазоряване - част 1”, и окупира първата позиция в българската бокс офис класация. За премиерния си уикенд по родните киноекрани, лентата на режисьорката Сара Смит е спечелила 97 247 лева, което е приличен старт за продукция, била тя и анимационна, която не разчиташе на предшестваща я мащабна рекламна кампания.Може да се каже, че предстоящите коледни празници са били една от основните причини поради които “Тайните служби на Дядо Коледа” привлече в кината над 9500 зрители. В много държави по света, включително и САЩ, лентата остана в сянката на “Здрач: Зазоряване - част 1” и комедийният “Мъпетите”, но както по принцип се случва, тукашната публика рядко се влияе от представянето на даден филм в чужбина, и 3D-продукцията със сигурност ще натрупа ако не впечатляващи, то прилични приходи в България. До момента, общите световни приходи на “Тайните служби на Дядо Коледа” се равняват на скромните 38,601,131 долара.“Войната на боговете” запазва заетата преди седем дни втора позиция в класацията, и за три седмици по българските кина е натрупал 599 986 лева. Само за една седмица, триизмерния екшън увеличи приходите си с повече от сто хиляди лева, което, имайки в предвид конкуренцията и изминалите седмици от премиерата, е едно забележително постижение. “Войната на боговете” доказа, че популярността на фантастичните екшъни с исторически елементи в България е все още много голяма, и лентата със сигурност ще заема едно от челните места в класацията за най-успешни оригинални филми на 2011-та година.Лидерът от миналата седмица, “Здрач: Зазоряване - част 1”, застава на трето място, със спечелени за две седмици, 372 166 лева. Предвижданията бяха, че четвъртата част от популярната вампирска поредица без проблеми ще окупира първата позиция в продължение на поне две седмици, но “Тайните служби на Дядо Коледа” се оказа по-сериозен конкурент от очакваното. Въпреки, че много бързо изгуби лидерството си, “Здрач: Зазоряване - част 1” продължава да привлича зрители в кината, и до две седмици ще може да се похвали с приходи от над половин милион лева.Четвърти е “Операция - Шменти капели”, който за осем седмици е спечелил 972 117 лева. Вече превърнал се в една от изненадите на сезона, филма с Влади Въргала и Христо Шопов е на път да надмине границата от един милион лева, което ще бъде повече от впечатляващо постижение, не само защото лентата е българска, но и защото не се разпространява в триизмерен формат (най-често, 3D филмите постигат толкова големи резултати). Може да се каже, че “Операция - Шменти капели” надмина всички очаквания по отношение на бокс офиса, и се превърна в поредния успешен пример за подновения интерес на публиката към българското кино.Премиерният екшън-трилър с Ал Пачино и Кейти Холмс, “Корумпирани ченгета”, е на пето място в класацията. За първия си уикенд в България, филма на режисьора Дито Монтиел е натрупал 25 245 лева – скромен резултат, който обаче съвсем не е изненадващ, тъй като лентата тръгна по кината почти незабелязано и без да разчита на стабилна рекламна кампания. Въпреки звездния си актьорски състав, “Корумпирани ченгета” е нискобюджетен независим филм, и от самото начало очакванията по отношение на бокс офиса не бяха големи. Все пак, продукцията привлече близо 3000 българи в кината и успя да намери място в тазседмичния топ 10, което само по себе си е прилично постижение.“Дилъри на време” заема шеста позиция, като за пет седмици е спечелил 501 321 лева. Трилърът с Джъстин Тимбърлейк и Аманда Сийфрийд определено надмина очакванията, и като цяло се представя доста по-добре в България отколкото в Щатите. Популярността на актьорите изпълняващи главните роли определено помогна на “Дилъри на време” в бокс офиса, и филма вече се нарежда сред изненадващите хитове на годината.Екшън-комедията “Кинти в небето” застава на седмо място в класацията. За близо един месец, режисирания от Брет Ратнър филм е натрупал 169 193 лева. На пръв поглед постигнатия резултат е приличен за комедиен филм, но имайки в предвид участието на достатъчно популярните в България Бен Стилър и Еди Мърфи, очакванията бяха по-добро представяне. По всичко изглежда, че “Кинти в небето” няма да бъде запомнен с впечатляващите си приходи, но все пак ще завърши българското си представяне с прилични приходи от над двеста хиляди лева. По света, екшън-комедията вече натрупа над сто милиона долара.На осма позиция е романтичния “Полунощ в Париж”, който за три седмици е спечелил 81 729 лева. Постепенно, филма на Уди Алън увеличава приходите си, но въпреки това няма шанс да привлече по-голяма публика в кината. Все пак, за независима продукция, “Полунощ в Париж” се представя достойно, и в най-скоро време се очаква да достигне границата от сто хиляди лева. В Щатите, филма с Оуен Уилсън и Рейчъл Макадамс се превърна в най-успешната творба в кариерата на режисьора Уди Алън, а общите му световни приходи се равняват на напълно задоволителните 127,785,715 долара.Българският “Кецове” не отстъпва от заетото преди седем дни девето място, и за пет седмици по кината е натрупал 240 273 лева. Въпреки първоначалните опасения, филма не бе напълно засенчен от конкурентния български хит “Операция - Шменти капели”, и успя да натрупа една съвсем стабилна сума. “Кецове” едва ли ще достигне границата от половин милион лева, но постигнатите от лентата резултати съвсем не са за подценяване.Филмът на Педро Алмодовар, “Кожата, в която живея”, е на десета позиция. За първия си уикенд, лентата с Антонио Бандерас е спечелила едва 7 241 лева, но благодарение на предпремиерните прожекции, сумата се увеличава на 23 896 лева. Като се има в предвид, че филма бе достатъчно рекламиран както по телевизията, така и в интернет, досегашните приходи са без съмнение разочароващи. Това обаче едва ли е изненада за някого, тъй като “Кожата, в която живея” е независим и насочен по-скоро към фестивална публика филм, който много трудно, дори и с помощта на прилична рекламна кампания, може да привлече вниманието на обикновения български зрител. Но както обикновено се случва, втората и третата седмици ще бъдат от най-голямо значение за цялостното представяне на лентата. ... още »
В края на месец септември, тази година, от компанията Universal Pictures разкриха, че подготвят осъвременена версия на режисирания от Хауърд Хоукс филм “Белязаният”, чиято премиера се състоя през 1932-ра година. Лентата на Хоукс се превърна в една от най-известните творби от златната епоха на Холивуд, и затова не бе изненадващо когато през 1983-та година, режисьора Брайън Де Палма създаде едноименен римейк с участието на носителя на “Оскар”, Ал Пачино, който и до ден-днешен се радва на голяма популярност сред феновете на киното.Подготвяната нова версия на Universal Pictures няма да бъде директен римейк или продължение, а отделна продукция, която ще запази основните елементи от предишните два филма, включително и заглавието.Първоначално се смяташе, че едва през следващата година ще има нова информация относно предстоящия “Белязаният”, но изглежда, че продуцентите не желаят да губят никакво време, и малко по-рано днес бе оповестено, че вече е бил нает сценариста, който ще работи по сюжета на амбициозната продукция.Името му е Дейвид Айър, и филмографията му доказва, че той без съмнение има достатъчно голям опит в криминалния жанр. Най-известните заглавия по които Айър е работил са “Улични крале” с Кеану Рийвс, “Черни дни” с Крисчън Бейл, първия “Бързи и яростни” и “Тренировъчен ден”, за който Дензъл Уошингтън получи награда “Оскар” за главна мъжка роля. Сценаристът разкри, че ще започне да работи върху сюжета на новия “Белязаният” веднага след като приключи с работата си по полицейския екшън-трилър с Джейк Гиленхал, “End of Watch”, на който е и режисьор.В “Белязаният” на Хауърд Хоукс, главния герой Тони Камонте бе италианец, пропяващ си път сред престъпните среди в Чикаго, а в римейка на Брайън Де Палма, персонажа на Ал Пачино, Тони Монтана, е кубинец, който попада в центъра на бизнеса с наркотици в Маями. Националността и етноса бяха от изключителна важност в първите два филма, но за момента не се разкрива от къде ще пристигне героя в бъдещата версия. Това, което се знае със сигурност е, че сюжета на предстоящата нова версия отново ще се фокусира върху преживяванията на имигрант, който си пробива път в престъпния свят, с цел да осъществи своята американска мечта.Дейвид Айър: “Все още си спомням когато на 13 години гледах “Белязаният” с Пачино. Беше удивително преживяване, и затова е сбъдната мечта да работя по осъвременената версия. В момента изучавам не само филма на Брайън Де Палма, но и този на Хауърд Хоукс: в никакъв случай не се опитваме да правим римейк на който и да е от двата филма. Просто няма да се получи. Безкомпромисното насилие и приоритетите на главния герой са двете основни неща, които най-добре обобщават света на “Белязаният”. Всеки един от филмите много точно описваше подземния свят, който е бил реалност в съответните години, и това ще се опитаме да направим и ние. Има много примери от истинския живот в момента, които могат да ни помогнат в това начинание.”“Белязаният” все още няма режисьор, но според първоначалната информация от Universal Pictures неговото търсене вече е започнало. Продуценти на бъдещата криминална лента ще бъдат Марк Шмугър (“Пътят към славата”) и Мартин Брегман (“Всяка една неделя”), който бе един от продуцентите и на версията с Ал Пачино.Очакванията са, че в първите месеци на следващата година ще бъде обявено името на човека, който ще седнe на режисьорския стол на новия “Белязаният”. ... още »
от Александър РайчевЖивотът винаги е бил източник на достатъчно увлекателни и в същото време важни истории, които само чакат някой да се сети да ги разкаже на филмова лента. За съжаление сериозните истории все по-често се подминават, защото масовата публика предпочита да си стои затворена в собственото егоистично всекидневие и предпочита отивайки в местния мултиплекс да си остави парите за поредната глава от потресаващо глупава поредица, която ще забрави на секундата след края на прожекцията. Никой не иска да бъде обезпокояван с гледки на разчленени детски тела докато си хрупа пуканките и отпива от безалкохолното. Именно в това състояние на света днес се корени неуспехът на безкомпромисната сатира на Андрю Никол „Цар на войната“ (чийто основен персонаж пресъздаден от Никълъс Кейдж е вдъхновен от истинска личност), който неуспех застигна и настоящата премиера „Проповедникът с картечница“.Под неуспех, разбира се, имам предвид липсата на финансова възвращаемост, а не липсата на художествени качества във всеки един от двата филма, всеки, от които, несъмнено ще допадне на зрителите с повече сиво вещество и будна гражданска съвест.И в „Проповедникът с картечница“, подобно на „Цар на войната“, действието се развива основно в Африка – един определено забравен от Бога континент, който векове наред е разкъсван от Великите сили, които го оставят в състояние на хаос и разруха, което и до днес не се е променило, а само се задълбочава. Глад, болести, кървави граждански войни – населението на Африка (известна още като люлката на живота) се „радва“ на всички екстри, които новинарските емисии едва ли могат да предадат достатъчно ярко за всички нас, които седим удобно във всекидневната на своя дом.Един представител на най-долните прослойки в американското общество, Сам Чилдърс (Джерард Бътлър), обаче решава да скъса с тъмното си минало, приема христовата вяра и поема на път, който ще го отведе до опустошения от гражданска война Судан, в който малки деца са принудени да убиват майките си и да се присъединят към кръвожданите местни военни диктатори.Станал веднъж свидетел на неописуемите зверства в тази изоставена на произвола африканска държава, Сам вече не може да приема за даденост живота си в САЩ и е готов на всичко, за да изгради сигурна среда за безбройните редици деца, останали без родители, които сами ще станат жертви на войната, освен ако някой не ги защити.Сам става човек с мисия, която отива отвъд пределите на която и да било църква и написаното в Библията, защото само с добри помисли нищо на този свят не може да се промени – трябва да вложиш всичко от себе си и да действаш твърдо и решително, когато мигът го налага.Режисьор на филма е Марк Форстър („Пътят към Невърленд“, „Спектър на утехата“), който има достатъчно опит, както с изграждането на убедителни екранни образи, така и с поставянето на амибициозни екшън сцени. Именно подобен автор е необходим за реализирането на проект като „Проповедникът с картечница“ – емоционална човешка история, която се разиграва на фона на активни военни действия, които дават реалната основа за екшън епизодите във филма.Именно под режисурата на Форстър Джерард Бътлър успява да направи една от по-значителните и запомнящи се роли в кариерата си, която ще изтрие спомена от скорошни недоразумения като „Геймър“ и „Отстреляй бившата“. Негласна холивудска истина е, че Бътлър е нещо като по-евтин вариант на Ръсел Кроу.Въпреки че наистина не е на нивото на австралийския носител на „Оскар“, Бътлър вероятно притежава повече актьорски талант отколкото изискват досегашните му проекти и „Проповедникът с картечница“ е стъпка в правилната посока към роли, които да оставят някакъв стойностен отпечатък в историята на филмовото изкуство, а не да бъдат просто маркери в една лесно забравима кариера.Интерес буди и следващата му роля, която го изправя срещу Ралф Файнс в модерна интерпретация по пиесата на Шекспир „Кориоланус“, която бележи режисьорски дебют за прочутия британски актьор от артистичната фамилия Файнс. Военната драма очевидно е жанр, който приляга на Бътлър, защото още два от бъдещите му проекти са в тази плоскост.„Проповедникът с картечница“ е независима продукция, защото големите студия в Холивуд едва ли искат да имат нещо общо с подобна тематика, която да срещне американската публика със суровата действителност в една африканска държава, в която хората измират като мухи, докато популацията на САЩ харчи над 50 милиарда долара за покупки само в рамките на един уикенд. Чест прави все пак на тези продуценти, които са се нагърбили с подобен проект, при все, че вероятно добре са си давали сметка за ниските парични постъпления.Ако следваме обаче философията на самия Чилдърс, то трябва да се запитаме кому е нужно да се хвърлят 30 милиона долара за направата на игрален филм, когато със същата сума децата, които Сам брани с цената на живота си, могат да живеят предълго време в блажено спокойствие. Ако обаче и неколцина последват примера му в реалния живот, то значи филмът е изпълнил една по-висша задача от това да бъде просто произведение на изкуството. ... още »
С церемонията в Ню Йорк започна сезонът на филмовите награди, чиято кулминация са "Оскарите". "Дървото на живота" на Терънс Малик и "Новаци" на Майк Милс си поделиха наградата "Готам" за най-добър независим филм, съобщиха Асошиейтед прес и Ройтерс.Отличието се печели от два филма за първи път в 21-годишната история на наградите "Готам". Натали Портман, която е член на журито, обясни, че са били изправени пред изключителна дилема."Дървото на живота", който спечели "Златна палма" на кинофестивала в Кан, проследява историята на две момчета, отгледани от строг и взискателен баща (Брат Пит). В "Новаци" млад мъж (Юън Макгрегър) се опитва да осмисли факта, че хомосексуалният му баща (Кристофър Плъмър) е тежко болен от рак.Наградата за най-добър документален филм получи "По-добре този свят". Филмът е за двама приятели от детинство, обвинени, че са искали да поставят бомба на конгрес на републиканците.Актрисата Фелисити Джоунс бе избрана за най-добър дебютант ("Луди от любов"), а Дий Рийс спечели отличието за режисьорски дебют.Наградата на публиката получи "Приятелка" - филм за младеж със синдрома на Даун, който се влюбва в самотна майка с много проблеми.Почетните награди получиха режисьорът Дейвид Кроненбърг, актьорът Гари Олдман, актрисата Чарлийз Терон и президентът на "Фокс Филм Ентъртейнмънт" Том Ротман.Водещи на церемонията за наградите "Готам" бяха Еди Фалко и Оливър Плат. Статуетките връчваха любимци на независимото кино като Стенли Тучи, Алек Болдуин, Мелиса Лео, Вера Фармига, Тилда Суинтън.Наградите "Готам" се присъждат от организацията "Independent Feature Project", основана през 1979 г. в подкрепа на независимото кино. Отличията често служат за ориентир кои независими продукции имат най-големи шансове да се включат в сезона на холивудските награди.Миналогодишният носител на наградата "Готам" за най-добър филм "Зимен дар" получи четири номинации за "Оскар". Победителят от 2008 г. "Войната е опиат" спечели "Оскар" за най-добър филм. ... още »
Световният номер едно в мъжкия тенис - Новак Джокович, кацна на 28 ноември вечерта в София, за да се влее в екипа на кинопродукцията "Непобедимите 2", която се снима в страната вече два месеца.Той е получил малка роля в хитовия екшън, която най-вероятно ще е на отрицателен герой. Той е поканен лично от продуцента на продукцията Силвестър Сталоун.Сърбинът ще е в столицата ни за кратко. Според предварителната програма трябва да си замине в сряда сутринта.В България снимките на продукцията ще продължат още броени дни, след което екипът ще довършва "Непобедимите 2" в Китай, където към актьорския състав се очаква да се присъедини и Джет Лий. ... още »
от Les InrocksДве планети, две сестри, два противоположни характера (два полюса), две части (плюс пролог) - „Меланхолия" е филм дуел. Един от най-красивите и предизвикали най-малко спорове филми на ужасното дете Ларс фон Триер.Красота, изискваща известно търпение, което да преодолее първоначалното безразличие и недоумение. Да вземем пролога, съноподобно обобщение на предстоящия филм. Всичко е изложено от самото начало, премахвайки всякакъв съспенс или по-скоро залагайки огромна пръчка динамит с дебел фитил в трюма на започващия филм: кон, ударен от гръм, горяща картина на Брьогел, Земята, пронизана от друга планета - всичко на забавен каданс, в светлината на здрача и под гръмкия съпровод на Вагнер.Този пролог би ни се сторил великолепен, ако си падаме по помпозния академизъм, по живописта на немския романтизъм, имитирана от киното и ако сме решили да нападнем Полша (copyright Woody Allen). А също и ако не се смущаваме от факта, че режисьорът връхлита върху зрителя от самото начало, натрапвайки му високата си култура и самооценката за формалисткия си гений.Първата част - Джъстин, по името на младата руса жена, чудесно изиграна от Кирстен Дънст, е изцяло посветена на нейната сватба. Пищният празник се разиграва във великолепното имение на Клер (Шарлот Генсбург, също изключителна), сестрата брюнетка на Джъстин, която изглежда държи стриктно на организацията на празненството и социалните порядки. Участват толкова звезди - странният баща (Джон Хърт), недостойната майка антиконформистка (Шарлот Рамплинг), деверът бизнесмен (Кийфър Съдърланд), шефът на Джъстин (Стелан Скарсгаард) , че се чудим дали Ларс снима сватбата на Джъстин или триумфа на изкусителската си мощ в световното кино. Всъщност семейното тържество със задължителните сцени на програмирана радост, на жлъч и притъпена ненавист, е доста познато (най-вече във филмите на северните режисьори, Бергман, Винтерберг). А златистата светлина и дразнещите бързо сменящи се широки планове са толкова запазена марка за Триер, колкото и препратките към движението Догма 95.Подобно на Джъстин и ние искаме да избягаме, но въпреки всичко вниманието ни е задържано от няколко прекрасни широки плана на внезапно забуленото от меланхолия лице на Кирстен Дънст. А и тази тайнствена червена звезда, която ту се появява, ту изчезва от небето и очевидно е свързана с експлозията от пролога.Втората част - Клер, е тази, в която филмът напълно се разгръща. Джъстин е разрушила всичко - брака, кариерата, бъдещето си. Тя страда от странна, тежка депресия, едвам се движи и се опитва да възстанови здравето си при сестра си Клер, която е доста по-грижовна, отколкото бихме предположили. Червената звезда е вече планетата Меланхолия, расте в небето и някои учени предричат възможен сблъсък със Земята. Мъчителната тревога на Джъстин се превръща в планетарен страх, а филмът намира ритъма и сюжетната си линия и логичната си красота.Това е филм за края на света, но Ларс фонТриер нарушава всички холивудски правила на жанра. Няма сцени на масова психоза, няма рушащи се градове, нито пък мрачни новинарски емисии. Голямата идея се състои в това световният катаклизъм да се покаже посредством семейната клетка, сведена до две сестри, живеещи в луксозно уединение. От тук и чудесният ефект на контрапункт, който пронизва цялата втора част на филма: краят на света наближава, но спокойно, протяжно и нежно на място, изтъкано от ред и красота, охолство, покой и наслада.Както казва деверът, тази планета Меланхолия сякаш е "приятелска". Знаците, предвещаващи края, са смътни и поетични: дъжд от полени, градушка, неспокойни коне, двойно пълнолуние ...Двете сестри се променят с нарастването на Меланхолия. Богатата и уравновесена Клер прогресивно губи почва под краката си и Триер предава чудесно бавното надигане на паниката. Джъстин от своя страна се подобрява, сякаш светът се настройва към мрачното ѝ настроение и придава смисъл на меланхолията ѝ, доставяйки парадоксалното усещане за равновесие и унищожителен вътрешен покой.Друга чудесна кино хрумка е теленият обръч, измайсторен от момченцето на Клер: за да се прецени траекторията на наближаващата планета, е достатъчно само да се насочи към небето този наивен уред, тази детска играчка.В Кан нямаше как да не направят връзка между планетата Малик и планетата Фон Триер. Диалогът между тези два космически и противостоящи филми продължава. Американецът е от страната на сътворението, на светлината, на търсенето на изкупление, на религиозното дирене на смисъл, докато датчанинът си представя края на човечеството в една нощ без бог, управлявана от физичните закони, определящи безстрастния ход на звездите.Без да са идеални, „Меланхолия" и „Дървото на живота" показват психичното състояние на нашия свят и ни изпращат парчета незабравимо кино. ... още »
Първи трейлър Във филма "Талисманът" военен се прибира в Северна Каролина след третата си мисия в Ирак и започва да издирва непозната жена, за която е убеден, че му е донесла късмет по време на престоя му в Ирак. Филм на номинирания за „Оскар” /”Блясък”/ австралиец Скот Хикс. Главната роля е поверена на звездата от „Училищен мюзикъл” Зак Ефрон, на когото партнират Тейлър Шилинг /„Болница „Мърси””/, ветеранката Блайт Данър /поредицата „Запознай се с нашите”/, специализиралия се в поддържащите роли Джо Крест /”Ерин Брокович”, „Авиаторът”/ и Адам Лефевър от телевизионния сериал „Закон и ред”. Премиера в България: 27.04.2012 ... още »