Господарите се вживяват 17.01.2008, 03:57 | синефиш.бг
След “Малката Одеса” и “The Yards” режисьорът Джеймс Грей за трети път се взира по шекспировски в света на тъмните сделки, като събира в едно руската мафия в САЩ и тежестта на неблагодарната полицейска работа. “Господари на нощта” е кръстоска между “черен” и полицейски филм, а заглавието идва от мотото, което всеки служител на нюйоркската полиция носи на емблемата на униформата си в края на 80-те години на ХХ век – в знак на решимостта да “отвоюват” нощта от търговците на дрога.
В историите на Джеймс Грей кръвта винаги ни “застига”. Не тази, която се пролива по улиците на съмнителните квартали (макар че и тя е в изобилие), а онази която тече във вените на персонажите и ги свързва в неразрушима семейна връзка. В “Господари на нощта” историята се поделя между двама братя и техния баща.
Боби Грийн е управител на нощен клуб със съмнителна репутация и упорито се опитва да отстоява независимостта си, както от престъпния свят, така и от ченгета, които обаче са “завзели” територия в собствения му заден двор – баща му е шеф на полицията, а брат му е капитан. Когато го приклещят на някоя семейна сбирка, ченгетата четат морал на лошото момче и се опитват да използват връзките му с подземния свят. Той се дърпа, докато един ден руски мафиот не нарежда да стрелят по брат му...
Филмът можеше да се възползва от предимствата на антична трагедия, ако не беше толкова монотонен, някак предвидим и леко назидателен. Латиночара на Ева Мендес отива напразно, тъй като ролята на жените в сюжета е съвсем междудругото. За компенсация актьорската игра на Хоакин Финикс, Робърт Дювал и Марк Уолбърг е на подобаващото за психологизма на историята ниво, но ако търсите динамика и нещо-случване, това определено не е вашият филм.
А можеше да се получи, с малко повече внимание към фабулата, пренебрегната за сметка на “тихия” междуличностен двубой. ... още »
На кино през януари 03.01.2008, 01:49 | синефиш.бг
Започва филмовата 2008 г. да се надяваме, че ще има с какво да ни зарадва. През януари българските киносалони ще ни предложат скромна, но разнообразна в жанрово отношение програма.
Хорърът се оказва най-широко застъпен. Подгряването започва с „Пришълците срещу Хищникът 2“ - намекът за численото превъзходство в заглавието е само привиден, защото посветените вече са наясно, че Хищниците са доста по-развити като раса (и следователно представляват по-сериозна заплаха). Същинската част прелива в „интелектуалния“ хорър „Аз съм легенда“, където Уил Смит се оказва последния оцелял човек на Земята и изолацията никак не му се отразява добре на обноските и на психическия климат. Кулминацията в тази посока ще настъпи в края на месеца, когато ще се появи мистериозният научно-фантастичен проект „Чудовищно“, за чийто сюжет продължава да не се знае почти нищо, освен „широкотиражираната“ експлозия насред Ню Йорк. Да се надяваме, че няма да се окаже кьорфишек като спукания балон „Проклятието Блеър“.
За онези, които ги втриса от фантастика, остават някъде около четири възможности. В началото на годината излиза „Изкупление“ от режисьора на „Гордост и предразсъдъци“. Половината филм е красива пасторална фреска, другата част е военно-психологическа драма, фабулата е любопитна – малко момиче съчинява история, която съсипва живота на няколко човека, а визията е носталгично удивителна (особено когато на екрана са влюбените герои на Кийра Найтли и Джеймс Макавой). „Господари на нощта“ и „Жертва на спасение“ са принос към крими-трилъра. В първия Хоакин Финикс е собственик на заведение със съмнителна репутация, а брат му и баща му са полицаи, така че сблъсъкът от двете страни на закона е неизбежен. Вторият е режисьорски дебют на Бен Афлек и някъде по ръба с драмата сблъсква „официални“ и частни ченгета в издирването на едно четиригодишно момиченце.
Шансът за „нещо различно“ в киносалоните през януари идва най-вече с „Номад“ на Сергей Бодров (баща), който проследява епичния конфликт между войнствени племена из степите на Казахстан през XVIII век. ... още »