Лешникотрошачката 3D
19.09.2011, 06:24 | Капитал Light
от Янко Терзиев Капитал Light
Хубавите приказки са и малко страшни, защото с тях подготвяме децата си за реалния свят. Хубавите приказки са човешкият копнеж по справедлива развръзка и щастлив край, докато животът по условие предлага обратното.
През 1816 г. Ернст Теодор Амадеус Хофман написал хубавата приказка "Лешникотрошачката и Мишият крал", в която имало няколко страшни неща и злото оцелявало до края. През 1844 г. Дюма–баща направил адаптация, в която страшностите били смекчени и злото падало в първата битка.
През 1892 г. Чайковски взел варианта на Дюма за либрето на балета "Лешникотрошачката", в който оставил едни от най-хубавите си мелодии. През 2007 г. класикът на съветското кино ("Сибириада"), с емигрантски опит в Холивуд ("Влакът беглец", "Любовниците на Мария", "Хоумър и Еди"), представил в Кан идеята си за екранизиране на старата приказка на Е.Т.А. Хофман като класически ("Мери Попинс") мюзикъл за всички възрасти по музиката на Чайковски и със скъпи съвременни ефекти.
Английските продуценти така и не намерили финансиране, но проектът бил спасен от руската Внешэкономбанк с кредит $50 млн. (после и още 11 млн. за 3D), решението за кредита взел надзорният съвет на банката, председателстван от Владимир Путин. Тези пари допълнили бюджета до нужните $90 млн. и през лятото на 2008 Кончаловски заснел "Лешникотрошачката 3D" (The Nutcracker in 3D) в Будапеща и околностите, 3D-то било добавено впоследствие заради крайно негативните първи впечатления на продуцентите.
Преди това Кончаловски не бил правил нито комедия, нито детски филм. Весели моменти във филмите му нямало, просто хуморът не е от изразните му средства. Но приказката на Хофман той искрено обичал, дори в края на 60-те написал сценарий по нея заедно Андрей Тарковски, (току-що заедно били написали сценария на "Андрей Рубльов").
Щял да режисира английският класик Антъни Аскуит ("Пигмалион"), двамата вече виждали как покрай приказката най-после ги пускат на Запад, но за нещастие Аскуит починал.
Заради старото си влечение към проекта Кончаловски непременно е искал да вложи нещо свое и различно, държал да покаже на старите си врагове в Холивуд, че напразно са го зачертали като комерсиален режисьор (не е снимал на английски от 1991, извън руските си филми в чужбина поставя само опери). В различното Кончаловски е успял, забелязва се дори ексцентризъм на инат.
Действието е пренесено във Виена в края на 20-те: ар-деко и картини на Климт по стените, Фройд в диалога, лично Айнщайн пее "всичко е относително". Вълшебната приказка е прочел като антиутопия (виж "Бразилия" на Тери Гилиъм) за победата на любовта над фашизма. Невинното сърце на филма е Ел Фанинг (години преди "Somewhere" и "Супер 8"), излъчването й оцелява въпреки мрачната режисьорска естетика.
Заедно с малкия си брат, който троши и пали всичко, тя е оставена сама в коледната нощ, отчуждените й родители (Ричард Грант, Юлия Висоцкая) са заети със себе си. Чичо й, самият Айнщайн (Нейтън Лейн), й подарява дървена фигурка на войник, който от любовта й оживява и държи да бъде наричан Ен Си (NC от Nutcracker). Той се оказва омагьосан принц (Чарли Роу) и е във война с Краля на плъховете (Джон Туртуро), който мрази слънцето и затова го затъмнява с пушек от крематориум, в който гори играчки.
В битката с него момиченцето и Ен Си (който понякога говори в рапърски ритъм) вземат за съюзници шишкав клоун, негърче барабанчик и горделиво шимпанзе.
По принцип съм против филмовите приказки да се правят само за лесно плашливи американчета, красиви и лъскави като коледни дрънкулки. Предпочитам подхода на Тери Гилиъм и Тим Бъртън. Но в случая Кончаловски се е направил на по-велик от материала си и е прекалил с културните препратки и възрастния сюрреализъм във визията.
Нарушил е базисната аксиома, че приказката трябва да излъчва доброта. Че освен страх и исторически поуки трябва да се остави място и за чудо, и за смях. На Запад и критиците, и пазарът му отмъстиха, но в Русия не стана така – досега филмът е събрал 400 млн. рубли (около $14 млн.), което си е касов хит. Само не знам дали е било заради очите (и финалната сълза) на Ел Фанинг, или заради сянката на Путин в проекта... ... още »
|
„Лешникотрошачката 3D” - от 9-ти септември по кината
25.07.2011, 03:43 | Press Release
По сценарий и режисура на Андрей Кончаловски с музиката на носителя на „Оскар“ сър Тим Райс, филмът ни въвлича в безграничния фантазен свят на Кончаловски. Базираният на историята на едноименния балет на Пьотър Чайковски „Лешникотрошачката“ проследява историята на деветгодишната Мери ( Ел Фанинг).
Коледата й е изпълнена с невероятни приключения, които започват с идването на обожавания от нея чичо Албърт (Натан Лейн), който й подарява вълшебна лешникотрошачка. Новият приятел на Мери оживява и я взима със себе си във вълшебния свят, където играчките от коледното дръвче оживяват.
![По сценарий и режисура на Андрей Кончаловски с музиката на носителя на „Оскар“ сър Тим Райс, филмът ни въвлича в безграничния фантазен свят на Кончаловски. Базираният на историята на едноименния балет на Пьотър Чайковски „Лешникотрошачката“ проследява историята на деветгодишната Мери ( Ел Фанинг).](/news_img/Image/00-NOVINI/2011 godina NOVINI/Raya/novini/01.07.2011/Nutcracker and the Rat King.jpg)
Момиченцето скоро разбира, че фантастичното кралство е застрашено от Крал Плъх (Джон Туртуро). Когато лешникотрошачката е взета за заложник, Мери и нейните приятели - вълшебните играчки, трябва да намерят начин да спасят дървеното приятелче и кралството, като разкрият тайната на злия плъх.
„В основата на сюжета е борбата между доброто и злото, характерна за всички приказки“, споделя Кончаловски. Картините и идеите, свързани с баснята за лешникотрошачката, която служи за въхновение на известния балет на Чайковски, се въртят в главата на Кончаловски близо 40 години.
"Опитали сме се да постигнем артистичен дизайн, характерен за 20-те години, съчетан със съвременни ефекти - нещо, което наричаме „ретро футуризъм“ - казва Кончаловски - „Но най-големият ефект в един филм си остава емоцията, без нея всичко е само продукция“. Филмът е заснет в Унгария, като декорът възпроизвежда сградите и атмосферата на стара Виена. Премиерата е на 9-ти септември 2011-та.
Трейлъри и клипове от филма можете да видите тук ... още »
|