Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало » Артисти »

Андрей Кончаловски - Артист

Артист - Андрей Кончаловски, Andrei Konchalovsky

Гласувай за актьора:
Потребители:
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
4
Гласувай:
Среден резултат: 3/100

Андрей Кончаловски - Артист

Andrei Konchalovsky
ЗА АКТЬОРА ГАЛЕРИЯ ФИЛМОГРАФИЯ МНЕНИЕ
06.03.2024  |   синефиш.бг



Андрей Сергеевич Кончаловски (Андрей Михалков-Кончаловски) се ражда на 20 август 1937 г. Като юноша се готви да става пианист, учи в Консерваторията. Но след трети курс се прехвърля във ВГИК, в класа на прекрасния режисьор и мъдър педагог Михаил Ром, възпитал толкова добри и различни един от друг режисьори като Тарковский, Шукшин, Чухрай.

Още като студент Кончаловски се снима като актьор в няколко епизодични роли ("Иваново детство", "Суд сумасшедших"), пише заедно с Тарковски сценария на "Иваново детство" (а по-късно и сценария на „Андрей Рубльов”), снима късометражния филм "Момче и гълъб" (1961, „Бронзов лъв” във Венеция).

Дипломната му работа е "Первый учитель" (1965), по повестта на Чингиз Айтматов - страстен и яростен филм, показващ в доста неблагоприятна светлина проблемите, които носи на народите от руската империя революцията. Откритието на филма става младата казахска актриса Наталия Аринбасарова в ролята на Алтинай, за която печели награда във Венеиция. По това време Наталия вече е жена на Кончаловски и майка на сина им Егор.

Следващият филм на Кончаловски "История Аси Клячиной, которая любила да не вышла замуж" (1967) е заснет по сценарий на Юрия Клепиков и получава Държавната награда на Руската федерация двайсет и две години след създаването си. Дълги години остава в чекмеджето лентата: не така искало да види руското село партийното ръководство, твърде много неудобни истини показвали на екрана непрофесионалните актьори, играещи във филма самите себе си, своите съдби и своето разбиране за света. Този филм бил принципно важен за Кончаловски, в него той заявявал себе си като руски режисьор, говорел за Русия, за своята любов към нея, за вярата си в силата на народа, за надеждите си за бъдещето й...

В следващата си работа през 1969 режисьорът екранизира „Дворянско гнездо" на Тургенев и филмът се получава като ослепителен празник на цветове и светлина. Някои критици веднага обвинили Кончаловски в търсене на самоцелна красота и бягство от реалността, в безсмислено любуване на отишлия си дворянски живот. Всъщност режисьорът оставал верен на себе си: той все така говорил за любовта си към Русия, за вярата си в нея и тревогите си за бъдещето й. Интересували го не социалните сътресения, останали в миналото, а нравственото търсене на собственото "аз".

След „Дворянско гнездо" последвала още една екранизация - "Вуйчо Ваньо" (1971, "Сребърна раковина" от фестивала в Сан Себастиан) по Чехов, с участието на прекрасно актьорско съзвездие (И. Смоктуновски, И. Мирошниченко, С. Бондарчук, И. Купченко).

С мащабен размах и епичност поразява четирисерийният му филм "Сибиряда" (1979, „Гран-при” в Кан), обхващащ почти цяло столетие от живота в Русия, построен върху сблъсъка на личните съдби на героите и пълната с трагически сътресения история на държавата. Това сложно съпоставяне на микро- и макросвета въобще е отличително свойство на художественото мислене на режисьора.

След завършването на "Сибиряда" Кончаловски заминава на Запад. Фактически това било емиграция, макар че той бил женен за френска гражданка и дори и по съветските закони имал право да живее и работи в чужбина. В Холивуд му се наложило да започва от нула и да доказва на продуцентите, че владее професията си. Чак след четири години му се отдало да стигне до снимачната площадка. Във филма „Любовниците на Мария" той използвал сюжетната канава на разказа на А. Платонов "Река Потудань", пренасяйки действието в Америка. И тук останал верен на себе си, разполагайки действието в славянската среда на малка сръбска общност.

Успехът на филма позволил на Кончаловски да се заеме със следващия си филм „Влакът беглец” (1985), по сценарий на Акирла Куросава, и да работи с пълната сила на таланта си. В основата на сюжета е историята на двама затворници, избягали от затвора и оказали се на изгубил управление и носещ се с пълна скорост влак. Тази история откривала прекрасна възможност да се създаде впечатляваща метафора на съвременността, а именно: възможно ли е в този полудял, изгубил спирачките си свят да останем човеци? Без да храни илюзии по отношение на света или на човешката природа, Кончаловски все пак отговаря утвърдително.

Следващите американски филми на режисьора са „Duet For One”, „Shy People”, „Хомер и Еди” – камерни, психологически, построени върху тънки нюанси на чувствата и взаимоотношенията между героите, показали, че в свят на блокбъстъри режисьорът им се опитва да запази авторското си лице. Впрочем, Михайловски също бил изкушен от блокбъстърите – заснел "Танго и Кеш" със Силвестър Сталоун, една от най-скъпите холивудски звезди по това време, но си тръгнал без да довърши филма след поредица скандали с продуцентите.

По това време ситуацията в Русия вече рязко се променила, започналата „перестройка” набирала обороти. Сега никой на пречел на Кончаловски да работи където иска – без значение дали в Холивуд или „Мосфилм”.

За годините след завръщането му в родината режисьорът постигна доста. Снима филмите "Вътрешен кръг" (1991) - размишление за природата на сталинизма по материал от съдбата на „малкия човек” – киномеханикът на Сталин; "Курочка Ряба" (1994) - гротескно продължение на съдбата на Ася Клячина в посткомунистическа Русия 25 години по-късно; „Дом Дураков" (2002, Голямата награда на журито във Венеция) - история за обитателите на психиатрична клиника близо до границата с Чечня, а действието се развива по време на първата чеченска война, като се оказва, че именно „лудите” са единствените нормални хора в един побъркан, залят с кръв свят. Главната роля играе младата жена на режисьора - актрисата Юлия Висоцкая. За ТВ екрана през 1996-1997 Кончаловски засне четирисерийната "Одисея" - най-скъпата до тогава ТВ продукция в света, наградена с „Еми”.

Андрей Кончаловский е автор на три книги със спомени: "Долни истини", "Възвисяваща лъжа" и "Долни истини. 7 години по-късно". През април 2006 г. по телевизионния канал "Культура" беше премиерата на авторския цикъл на Кончаловски "Культура - это судьба" (12 серии). Последният засега филм на . Кончаловски се нарича „Глянец”.

Споделете:
ПОСЛЕДНИ МАТЕРИАЛИ ЗА АРТИСТА  
 
Избери Aртисти  
Всички артисти (А-Я)   Всички артисти (А-Я)
А   Б   В   Г   Д   Е   Ж   З   И   Й   К   Л   М   Н   О   П   Р   С   Т   У   Ф   Х   Ц   Ч   Ш   Щ   Ь   Ю   Я
Всички артисти (А-Z)
A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   O   P   Q   R   S   T   U   V   W   X   Y   Z
Артисти с най-висок рейтинг  
Март
1. Иво Златков
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
58/100
2. Марк Ръфало
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
45/100
3. Меглена Караламбова
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
43/100
4. Лоренцо ди Бонавентура
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
43/100
5. Уилям Дефо
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
40/100
6. Оливия Колман
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
40/100
7. Кристофър Уокън
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
40/100
8. Пол Кинг
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
40/100
9. Павел Веснаков
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
40/100
10. Четин Текиндор
Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг Рейтинг
35/100
Последно добавени артисти  
 
Cinefish.bg Cinefish.bg