Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Ќачало ї

Ќовини

ї

»нтервюта –аду ћунтеан за Д»нтрегалдеУ, предразсъдъците и границите на щедростта

–аду ћунтеан за Д»нтрегалдеУ, предразсъдъците и границите на щедростта
–аду ћунтеан за Д»нтрегалдеУ, предразсъдъците и границите на щедростта
Cinefish.bg

»нтервюта
–аду ћунтеан за Д»нтрегалдеУ, предразсъдъците и границите на щедростта

17.03.2022, 13:24  |   ¬ид€на: 799  |   синефиш.бг  |   »Ќ“≈–¬ё“ј
»нтрегалде“ представл€ва челен сблъсък между два св€та – на модерните градски алтруисти с уреден живот, джипове и смартфони и жителите на затънтените умиращи села в дълбоката провинци€. » тази истори€ може да се случи не само в –умъни€, но и в ко€ да е друга страна – с особена сила това важи и за нашата. ‘илмът, който е част от Ѕалкански€ конкурс на 26-и€ —офи€ ‘илм ‘ест, е сериозно изследване на стереотипите, с които живеем едни за други, но борави основно с езика на абсурдизма. „»нтрегалде“ е носител на Ќаградата „ армел“ за най-добър международен филм на  инофестивала в ’айфа миналата година, а авторът му разговар€ с българската публика на първата му прожекци€ в рамките на —‘‘ вчера.

–аду ћунтеан за Д»нтрегалдеУ, предразсъдъците и границите на щедростта

√-н ћунтеан, нека да започнем с констатаци€та, че двата типа персонажи във филма ¬и – градските и селските хора – с€каш обитават не само различни планети, но и живе€т в различни времена.

ƒа, те живе€т на различни места, в различни епохи, в различни измерени€ и филмът говори именно за този тип недоразумени€, които се получават в такива случаи. јз и моите съсценаристи участвахме в две такива хуманитарни мисии за раздаване на помощи на възрастни хора в отдалечени села и впечатлението, което имахме от тези акции, беше именно това: идват едни момчета и момичета от града, които искат да помогнат, но всъщност не искат да опозна€т хората, на които помагат. “оест, отиват при т€х, достав€т им н€какви провизии и после отиват да социализират, да си карат джиповете и да се забавл€ват. » ние разказваме именно за неслучващото се общуване между тези две групи хора.

 ак избрахте възрастни€ човек, който играе странни€ старец  енте јрон, когото изгубилите се доброволци срещат в гората?

“ой е местен човек, сел€нин, не е актьор. «наех, че ако б€х взел професионален актьор с 40 години опит в киното или театъра, той н€маше да може да ми даде тази автентичност, ко€то се вижда във филма. “р€бваше ми местен човек. “ой в действителност е много умен и в добра физическа форма, за разлика от персонажа, но пък има същата професи€ като геро€ – дървосекач. “ака че много от историите във филма са негови лични истории, които той ни разказа и които включихме в сценари€. ¬иждате, че той носи нещо като слухово апаратче – това всъщност беше малка слушалка, по ко€то аз му шепнех репликите, защото всичко това беше нещо напълно ново за него – той вид€ камера за първи път в живота си в първи€ ден на снимките. “ака че се опитвахме да му помагаме и по то€ начин, въпреки че не е и лесно да слушаш едни реплики в слушалка и да тр€бва да ги произнесеш естествено. ƒруг похват, който използвахме, е че когато тр€бваше да разкаже н€ко€ от своите дървосекачески истории, аз му давах знак „сега тр€бва да разкажеш онази истор舓…

–аду ћунтеан за Д»нтрегалдеУ, предразсъдъците и границите на щедростта

¬ западното кино истори€та за група млади, а и не само и задължително млади герои, които се изгубват в тъмната гора, е доста разпространена. ћожем ли обаче да говорим за н€какви съзнателни или несъзнателни цитати от истори€та на киното във ¬аши€ филм?

Ќе сме се придържали към н€какъв определен модел, но си играхме с много неща при писането на сценари€ – има доста подобни народни приказки в –умъни€, където хората се загубват в н€каква гора и срещат н€какъв старец, който най-често се оказва —вети ѕетър или сами€т √оспод, и той ги подлага на н€какво изпитание. Ѕ€ха ми интересни обаче представите и предразсъдъците на хората на «апад. ¬ почти всички рецензии, които изл€зоха в ўатите, в јнгли€ и т.н., филмът биваше определ€н като „трилър“, като „филм на ужасите“. ѕросто там зрителите като вид€т, че н€кой се изгубва в тъмна гора, следва, че това автоматично тр€бва да бъде „хорър“; ако геро€т срещне старец, този старец веро€тно ще се окаже върколак… “ака че наши€т филм се занимава именно с предразсъдъците на хората – на градските хора спр€мо хората от селата, на селските хора спр€мо градските – и в крайна сметка, с предразсъдъците на зрител€. «ащото действително от холивудските филми сме научени, когато видим тъмна гора, да очакваме н€какви ужаси.

ƒа, ужаси и насилие, примерно. ѕри ¬ас н€ма насилие. ≈… има, но само на думи - в заканите на едини€ от героите да пребие стареца…

Ќо то все пак е в отговор на това, че старецът го удр€ с то€га по челото.

–аду ћунтеан за Д»нтрегалдеУ, предразсъдъците и границите на щедростта

Ќека обаче продължим с предразсъдъците и стереотипите за „друг舓, защото дори в такъв камерен филм, с толкова малко на брой герои, имаме доста шарен спектър от представители на маргинализирани общности – ето, бащата и сина роми, които непрекъснато се карат, намеците за сексуалността на стари€т човек…

ƒа, и за тези предразсъдъци говорим. Ќ€какви хора се срещат, но те имат съвсем повърхностни познани€ едни за други.  огато отиваш на откъснато и отдалечено м€сто, ти очакваш или не очакваш да се сблъскаш с дадени неща. —рещаш двама роми в средата на нищото и не знаеш дали те ще ти помогнат или напротив. ѕопадайки на персонаж като стари€ човек, за теб е почти невъобразимо, че той може да е гей например. ƒоста си играехме с тези стереотипи, които всички имаме, но най-важната цел на този филм беше да постави под въпрос и да изследва границите на щедростта. «ащото мисл€, че щедростта винаги е част от един личен проект.  огато човек про€в€ва щедрост, в известен смисъл той го прави и заради сами€ себе си. Ќе казвам, че това е нещо лошо, но въпросът е да сме на€сно с това и да не си правим илюзии. —м€там, че н€ма такова нещо като „чиста щедрост“, а когато човек демонстрира щедрост, той винаги € про€в€ва в гол€ма степен и заради сами€ себе си.

√ледайте „»нтрегалде“ ƒЌ≈— – 17 март от 18:30 ч. в  ултурен център G8 и на 20 март от 17:00 ч. в кино „¬лайкова“. ‘илмът е достъпен също и ќЌЋј…Ќ (до кра€ на месец април) на online.siff.bg!









rnrnrnrn

rnrnrnrnrnrnrn

—поделете:

Cinefish.bg ќў≈ Ќќ¬»Ќ»
Cinefish.bg - ¬сичко за киното ћЌ≈Ќ»я Cinefish.bg - ¬сичко за киното


«а да напишете коментар, е нужно да влезете с ¬ашите име и парола.


 

 
Cinefish.bg Cinefish.bg
 лючови думи: пас де ла уерта  |  колин фърт  |  2 fast 2 furious  |  бетовен  |  рик маламбри  |  burlesque  |  асен шопов  |  уидърспуун  |  дон майкъл пол  |  петър ралчев  |  сузи ейми  |  —ъливан —уийтън  |  космическо нашествие  |  иржина бохдалова  |  актьорите от забранени€т плод  |  александър ажа  |  джеферсън в париж  |  нико макбрейн  |  роджърс никълъс  |  отмъщението на кити галор