Един от най-адмирираните филми в официалната селекция на Берлинале ’23 бе „Пожар“ на Кристиан Пецолд, който пресъздава бурните емоции между група познати, споделили ваканционна вила на брега на Балтийско море.
Герои на тази история са Леон (Томас Шуберт), Феликс (Лангстън Уйбел), Дейвид (Ено Требс) и Надя (Паула Беер, която е звездата на Пецолд през последните години), а в сюжета могат да бъдат открити много чувства – доброта, обич, приятелство, както и различни нива на пасивна агресия, които бълбукат в своеобразния котел на човешките емоции.
Всичко се случва на фона на горски пожар, а вниманието на зрителите е приковано от динамиката на отношенията между героите, които се оказват шокиращо интимни, но и потискащо познати. „Пожар“ спечели „Сребърна мечка“ – голямата награда на журито в Берлин.
НАГРАДИ И НОМИНАЦИИ
Берлин ’23 – Голямата награда на журито „Сребърна мечка“, номинация за „Златна мечка“
Сао Пауло ’23 – награда на критиката за най-добър международен филм
Палич ’23 – наградата „Златна кула“ за най-добър филм, награда на журито на ФИПРЕССИ за най-добър филм
Сан Себастиан ’23 – номинация за най-добър филм
Тромсьо ’24 – номинация за наградата „Аурора“ (Кристиан Пецолд) Сидни ’23 – номинация за най-добър филм
Одеса ’23 – приз на журито, номинация за най-добър филм в международния конкурс за европейски филми
Европейски филмови награди ’23 – номинация за европейски актьор
Асоциация на германската филмова критика ’24 – награди за най-добър филм и най-добър сценарий,номинации за най-добри актьор, операторско майсторство и монтаж
Кинокритици за филма
Именно сериозните, страхотни и донякъде дезориентиращи структурни рискове, хуморът, с който се подхожда към човешката неподреденост и творческа обърканост правят филма толкова деликатно вълнуващ и трогателен. Гай Лодж, Variety
Обявен като втора част от подготвяния триптих, посветен на стихийните елементи, „Пожар“ се появява след филма на Кристиан Пецолд „Ундине“ (2020), за ролята си в който Паула Беер спечели „Сребърна мечка“ на Берлинале. За да бъде максимално плавен преходът между тях, новият филм също разчита на образи на водата, за да подсили клаустрофобичното предчувствие за задушаващи пожари... Заснет на „германската ривиера“ (Варнемюнде/Рощок на балтийското крайбрежие), филмът пресъздава част от лятна ваканция в идилична вила, разположена по-близо до плажа, отколкото до някое населено място, с вой на сирени, противопожарни коли и хеликоптери, които сигнализират за предстоящо разпространение на горски пожари... Филмът е безкомпромисна работа на майстор не само на концептуално и стилистично ниво, но и по отношение на начина, по който той успява да претвори емоциите на героите, чрез които конструира своя разказ. Савина Петкова, The Playlist
От една страна, филмът сякаш принадлежи към все по-разпространените драми за климатични катастрофи, но от друга той е история на взаимоотношенията между интригуващи персонажи, комедия на социалния срам с мрачен и, в крайна сметка, трагичен подтекст... Музиката на Tarwater, Рюичи Сакамото и австрийската група Wallners е вплетена в действието с дискретен стратегически ефект, добавяйки допълнителна класа към филма, който носи непогрешимия печат на интелектуална и концептуална елегантност. Джонатан Ромни, Screen Daily
Както подобава на автор, чиито филми обичайно се основават на проблемите на личния и политическия преход и застой, Пецолд никога не покрива повторно един и същ сюжетен терен и все пак винаги се завръща към основните теми, които го вълнуват... „Пожар“ е поредното майсторско произведение на режисьора, посветено на герои, хванати в капана на вътрешни и външни обстоятелства, от които им е много трудно да избягат. Ник Шагър, The Daily Beast
„Пожар“ изгражда история, която започва като комедия, с един тъжен човек в центъра на сюжета, но постепенно се превръща в бавно разпростираща се огнена стихия, която застрашава с повсеместно опустошение и не предлага лесни отговори. Пат Браун, Slant Magazine