Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало »

Новини

»

Рецензии “Алита: Боен ангел” - компютърни емоции и манга

“Алита: Боен ангел” - компютърни емоции и манга
Cinefish.bg

Рецензии
“Алита: Боен ангел” - компютърни емоции и манга

15.02.2019, 10:03  |   Видяна: 1392  |   синефиш.бг  |   dalt  |   РЕЦЕНЗИЯ
“Не, киборгите не сънуват електронните овце.”
отговор на въпроса на Филип Дик, първосъздател на киберпънк жанра


Статистическият анализ на холивудската продукция по отношение на перспективите пред планетата очертават тенденцията, че нищо добро не чака идните поколения.

Алита: Боен ангел

Алита: Боен ангел” е поредният дистопичен поглед към бъдещето, което трудно може да се окачестви като “светло”. Режисьорът  Робърт Родригес с лекота запраща зрителя в далечната 2536, почти 300 години след Войната, за да го срещне с жителите на Айрън Сити, By Good.Night35 - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=48898232намиращ се под Залем - градът на богатите, за който мечтаят почти всички. Докато се рови в сметището с боклуците от Залем, докторът-роботолог Дайсън Идо (Кристоф Валц) намира все още функционираща глава на робот-тийнейджърка. В лабораторията си той добавя тяло към находката си и дава живот на киборга Алита (Роза Салазар). Тя не си спомня много неща от предишния си живот (подобно на Джейсън Борн), но скоро си дава сметка, че притежава невиждани бойни умения. 

“Алита: Боен ангел” е проект легнал отдавна на сърцето  на Джеймс Камерън. Вдъхновен от популярните комикси на Юкито Куширо, хит сред манга-феновете през периода 1990-1995, той работи над сценария в продължение на повече от две десетилетия. Зает с продължението на “Аватар”, той поверява реализацията на Родригес и остава продуцент зад него.

Алита: Боен ангел

Резултатът е  визуално зашеметяваща история, в чиято универсалност която всеки зрител ще открие част от себе си. На картата на съвременния кино атлас, “
Алита: Боен ангел” е представител на класическия киберпънк жанр и се намира между “Дух в броня” (2017) и трилогията “Игрите на глада”, като носи парфюма на повече от десетина христоматийни произведения като “Блейд Рънър”, “Зов за завръщане”, “Трон” и “Петият елемент”.

Тийнейджърката-килър Алита се вписва естествено в творчеството на Камерън и Родригес, които стоят зад силни женски персонажи като Сара Конър (“Терминатор”), Елън Рипли (“Пришълецът”) и цял футболен отбор от еманципирани “латинас” сред които изпъкват Мишел Родригес и Салма Хайек. Тя стана хит в социалните мрежи като напомни с рекламните ролки на филма, че “очите са огледало на душата” особено, когато става дума за персонаж от японски комикс. Превърнали се в хипнотичен продукт (дело на снимачния екип на Питър Джаксън), те изразяват богата палитра емоции: надежда, уплаха, любопитство, тревога, свян, объркване и ярост.  Очите на Алита са уникално техническо постижение. В сравнение с Ам-гъл, (“Властелинът на пръстените”), чиито очи са изградени от 50 000 цветни многоъгълника, само ирисите на Алита са съставени от 9 милиона подобни пикселни структури. Ефектът е поразителен и несъмнено се очертава като връх (по всяка вероятност, временен) в областта на пикселизацията на екранното изображение.

Алита: Боен ангел

Екранното превъплъщение на не особено известната актриса Роза Салазар е покрито с няколко дебели пласта графична обработка пиксел по пиксел. Зрителят отдавна е привикнал със сцени сливащи органично реални актьори (Кристоф Валц, с номинация за “кино-баща на годината”) и компютърно създадени изображения, но “Aлита: Боен ангел” надминава досегашните шампиони.

Родригес остава верен на манга естетиката и успешно я адаптира към изискванията на големия екран като вдъхновено възпроизвежда композициите на кадъра, гледните точки, оптическите ефекти и каданса. Той не натоварва филма с излишна информация по отношение на амнезичната Алита и представя олекотен разказ в който по своеобразен начин се преплитат  познати елементи, за да създадат уникален разказ (с лек хумористичен привкус), базиран върху умелото манипулиране на шаблони и клишета. Родригес не крие очевидното си удоволствие да наблюдава чупенето на машинария от всякакво естество и превръща състезанието “Моторбол” между насекомоподобни киборги-килъри, в уникален зрелищен спектакъл, в духа на по-скромните независими продукции, допринесли за неговата репутация.

“Алита: Боен ангел” е динамичен разказ, далеч от досадата, тържество на технологията и свидетелство за равнището на възможностите на синтетичното изображение. Филмът е структуриран като самостоятелен продукт, но неговият финал не оставя съмнение за потенциала на персонажа да получи продължение и да се превърне, най-вероятно в трилогия.



Споделете:

Cinefish.bg ОЩЕ НОВИНИ
Cinefish.bg - Всичко за киното МНЕНИЯ Cinefish.bg - Всичко за киното


За да напишете коментар, е нужно да влезете с Вашите име и парола.


 

 
Cinefish.bg Cinefish.bg