Ще продължи ли Лиам Нийсън да участва във филми от екшън-жанра? 13.03.2015, 09:31 | синефиш.бг
2008-ма година се оказа повратна за кариерата на номинирания за “Оскар” Лиам Нийсън. Изненадващият успех на “Твърде лично” трансформира Нийсън в истинска екшън-звезда и в последвалите години той подписа договори за участие в изпълнени с престрелки и преследвания студийни продукции като “А отборът”, “Бойни кораби”, “Без име”, “Директен полет”, “Среднощно преследване” и “Билет за отвъдното”.
Появата на актьора и в двете директни продължения на “Твърде лично” утвърди още повече статута му на една от най-известните и успешни екшън-звезди в момента.
Но въпреки тези постигнати успехи Лиам Нийсън е готов да се оттегли от екшън-жанра. Докато рекламираше най-новата си лента “Среднощно преследване” Нийсън разкри, че след около две години ще спре да участва в екшъни.
Ето какво заяви актьора в кратко интервю за сайта Collider:
“Ще снимам подобни филми може би още две години. Ако Бог ме пощади и съм здрав. Но след това ще спра с екшъните. Успехът на “Твърде лично” накара Холивуд да ме погледне по по-различен начин. Сега получавам много сценарии за екшън-филми. В никакъв случай не се оплаквам и всичко това е много ласкателно. Но разбира се, нещата си имат своя край.”
Преди да се оттегли от екшън-киното Лиам Нийсън ще се появи в още няколко продукции от жанра, сред които ще бъде и холивудски римейк на британския затворнически трилър “The Escapist”.
Има слухове, че 62-годишния актьор ще се завърне и за четвъртата част на “Твърде лично”, но за момента няма официално потвърждение от страна на студиото 20th Century Fox.
Повече детайли за статута “Твърде лично 4” се очаква да бъдат разкрити до края на тази година.
Класиката в литературата и киното познава различни частни детективи, но в общи линии единственият, който няма разрешително за да упражнява професията си е Мат Скудър. Всъщност, ако се вярва на думите му, той не разследва случаи, а помага на хората, които му се отплащат с подаръци.
Главният герой на „Билет за отвъдното” притежава твърде индивидуални черти, за да се впише в сивия поток от ерзаци на Филип Марлоу или Сам Спейд. Неговото място е сред оригиналите, сред първоизточниците. Едновременно с индивидуалността си, Мат Скудър е типичен герой от film noir. Той се сражава срещу привързаността си към бутилката и живее в пълна хармония със самотата си.
Нелегалният частен детектив (очевидно идеята за неплащане на данъци е универсална) е навестяван често от спомени за инцидента, който слага край на кариерата му като полицай и преобръща живота му. Към тези щрихи е редно да се добави, че той няма проблеми с компютри и мобифони, тъй като ги е изключил от живота си.
По настойчивата молба на свой събрат от сбирките на „Анонимни алкохолици”, Мат Скудър приема да се заеме със случай, за който е по-добре властите да не научат – отвличане на съпругата на крупен наркопласьор. „Билет за отвъдното” е криминален трилър без шеметни преследвания с леки коли накъсвани от автоматична стрелба и скърцащи гуми.
Зрителите, които очакват от Лиъм Нийсън ново превъплъщение на комиксовия супергерой Брайън Милс от "Твърде лично" ще останат разочаровани. Неговият Мат Скудър е меланхоличен аутсайдер, антигерой демоде, който всеки момент е на ръба на провала и с това няма да изненада никого. За него следствието е своеобразно изкупление, а не отмъщение.
Ритъмът на разказа е по-скоро бавен излъчващ умора и безсъние, но достатъчно наситен с информация, за да държи под напрежение зрителското внимание. Резултатът е особен вид рядко срещано удоволствие от контакт с киното, в което пикселите и изкуствените картинки са без особено значение.
Режисьорът Скот Франк пренася действието в 1999 и неговият Ню-Йорк е пълноценен персонаж със собствено настроение и профил - сив, мръсен, прашен, студен, неприветлив, порутен, далеч от блясъка и светския купон. Ефикасността на разказа е в постоянната грижа за прибавяне на допълнителни щрихи и пластове към емоционалния портрет на главния герой, който естествено буди симпатии и известна тъга.
„Билет за отвъдното” е изключително стилно издържан хладен поглед към най-тъмните страни на човешката природа. Това е филм за тежко ранен боец, който не се страхува да гледа смъртта в очите. А великолепния Лиъм Нийсън записва Мат Скудър в групата на великите детективи на седмото изкуство.