„За да си добър детектив трябва да имаш късмет и надежден пикочен мехур.” Мат Скудър
Класиката в литературата и киното познава различни частни детективи, но в общи линии единственият, който няма разрешително за да упражнява професията си е Мат Скудър. Всъщност, ако се вярва на думите му, той не разследва случаи, а помага на хората, които му се отплащат с подаръци.
Главният герой на „Билет за отвъдното” притежава твърде индивидуални черти, за да се впише в сивия поток от ерзаци на Филип Марлоу или Сам Спейд. Неговото място е сред оригиналите, сред първоизточниците. Едновременно с индивидуалността си, Мат Скудър е типичен герой от film noir. Той се сражава срещу привързаността си към бутилката и живее в пълна хармония със самотата си.
Нелегалният частен детектив (очевидно идеята за неплащане на данъци е универсална) е навестяван често от спомени за инцидента, който слага край на кариерата му като полицай и преобръща живота му. Към тези щрихи е редно да се добави, че той няма проблеми с компютри и мобифони, тъй като ги е изключил от живота си.
По настойчивата молба на свой събрат от сбирките на „Анонимни алкохолици”, Мат Скудър приема да се заеме със случай, за който е по-добре властите да не научат – отвличане на съпругата на крупен наркопласьор. „Билет за отвъдното” е криминален трилър без шеметни преследвания с леки коли накъсвани от автоматична стрелба и скърцащи гуми.
Зрителите, които очакват от Лиъм Нийсън ново превъплъщение на комиксовия супергерой Брайън Милс от "Твърде лично" ще останат разочаровани. Неговият Мат Скудър е меланхоличен аутсайдер, антигерой демоде, който всеки момент е на ръба на провала и с това няма да изненада никого. За него следствието е своеобразно изкупление, а не отмъщение.
Ритъмът на разказа е по-скоро бавен излъчващ умора и безсъние, но достатъчно наситен с информация, за да държи под напрежение зрителското внимание. Резултатът е особен вид рядко срещано удоволствие от контакт с киното, в което пикселите и изкуствените картинки са без особено значение.
Режисьорът Скот Франк пренася действието в 1999 и неговият Ню-Йорк е пълноценен персонаж със собствено настроение и профил - сив, мръсен, прашен, студен, неприветлив, порутен, далеч от блясъка и светския купон. Ефикасността на разказа е в постоянната грижа за прибавяне на допълнителни щрихи и пластове към емоционалния портрет на главния герой, който естествено буди симпатии и известна тъга.
„Билет за отвъдното” е изключително стилно издържан хладен поглед към най-тъмните страни на човешката природа. Това е филм за тежко ранен боец, който не се страхува да гледа смъртта в очите. А великолепния Лиъм Нийсън записва Мат Скудър в групата на великите детективи на седмото изкуство.