„Широко затворени очи“ – 20 години по-късно 29.07.2019, 06:11 | синефиш.бг
Всички филми на Стенли Кубрик са изпреварили времето си. И съответно повечето от шедьоврите му не се приемат еднозначно, дори от специалисти и критици. Такъв е и случаят с „Широко затворени очи“, неговият последен филм, който той така и не успява да види на екран.
Кубрик умира четири дни, след като показва завършения в суров вид филм пред шефовете на „Уорнър“, като единствените други зрители на прожекцията са звездите Том Круз и Никол Кидмън. Дори прожекционистът само пуска филма, но няма право да го гледа. Тази тайнственост е част от работата на великия режисьор и съпътства целия процес около подготовката и снимките на последния му шедьовър.
Навършиха се 20 години от премиерата на „Широко затворени очи“. Това безспорно е един от най-обсъжданите филми на всички времена, още повече че все пак е лебедовата песен на Кубрик. Интересът е огромен още преди началото на снимките, а и публиката е заредена да гледа еротичен филм, задминаващ всички образци в жанра, при това с две от най-горещите звезди на Холивуд. Според първоначалната информация те са в ролите на съпрузи психолози, които... спят със своите пациенти, като част от терапията с тях.
Очакванията обаче съвсем не са оправдани. Вместо горещи секс сцени, зрителите се оказват свидетели на една доста объркваща и предизвикваща размисъл история, в която се засягат теми за съпружеските отношения, доверието, ревността, границите на желанието и сънищата. Съответно интересът бързо спада, макар че филмът печели над 30 милиона долара и оглавява американския боксофис – нещо, с което не може да се похвали нито един предишен филм на Кубрик.
Критиците също не са очаровани от „Широко затворени очи“. Основните коментари са, че филмът е прекалено муден и дълъг, прекалено предизвикателен и старомоден на фона на всички актуални заглавия. Затова и първоначално е тотално пренебрегнат и не присъства в нито една класация за филмите на годината. Не получава и нито една номинация за „Оскар“. Впоследствие обаче отношението коренно се променя.
Малко история
Стенли Кубрик е обсебен от книгата на австрийския белетрист и драматург Артур Шницлер „Просъници“, която прочита още през 50-те години на миналия век. Той решава да я екранизира в края на 60-те, след като приключва работа по шедьовъра „2001: Една одисея в космоса“. Впоследствие обаче се сдобива с правата върху романа „Портокал с часовников механизъм“ и се заема да направи филм по него.
Първоначално Кубрик има намерение да превърне романа на Шницлер в комедия. Затова и първият му избор за главната роля е Уди Алън, на чийто филми е голям почитател. След това има намерение да покани комика Стив Мартин да участва във филма, но впоследствие решава да се придържа към драматичната основа на романа.
Минават повече от 20 години, преди Кубрик да съобщи, че най-после ще екранизира „Просъници“. Той се обръща към Фредерик Рафаел, който подготвя първата версия на сценария. Двамата постоянно спорят по всяка дума, написана от Рафаел. Кубрик обсипва всеки лист с хиляди бележки, сред които се открояват често „НЕ!“ и „Придържай се към написаното от Шницлер“. В крайна сметка самият режисьор довършва сценария. И макар че съществуват няколко версии за заглавие, финалното предложение за „Широко затворени очи“ е на Кубрик.
Истински и предполагаеми звезди във филма
Още когато Кубрик съобщава на „Уорнър“, че ще снима нов филм, тогавашният шеф на студиото Тери Семел му казва: „Много бихме се радвали да избереш истинска звезда за главната роля. Не си го правил откакто избра Джак Никълсън за „Сиянието“. Така започва издирването на звездите в бъдещия шедьовър.
След като вече е ясно, че филмът далеч няма да е забавен, Кубрик предлага главната роля на Харисън Форд. Той отказва да участва, но има „принос“ за фамилията на главния герой. Халфорд е комбинация между неговите имена. Друга звезда, спрягана за ролята е Джони Деп.
Впоследствие Кубрик има идеята да покани съпружеската двойка Алек Болдуин и Ким Бейсингър за главните роли на съпрузите Бил и Алис Халфорд. Друга съпружеска двойка обаче откликва на поканата му без да поставя никакви условия. Новината, че Том Круз и Никол Кидмън ще участват в новия филм на Кубрик се разнася мълниеносно и предизвиква небивал отзвук в Холивуд и по целия свят.
Двамата стоически издържат продължителния снимачен процес и всички щури изисквания на Кубрик. Не така обаче стоят нещата с Харви Кайтел и Дженифър Джейсън Лий, които са избрани за ролите на Виктор Зиглър и Марион Натансон. Кайтел напуска, след като проточилите се снимки застрашават участието му в друг филм и е заменен от режисьора Сидни Полак. Сцените с Лий пък трябва да бъдат преснимани наново, но тя вече е започнала работа по филма на Дейвид Кроненбърг „Екзистенц“. Така Мари Ричардсън получава ролята.
Моделът Ева Херцигова е избрана за ролята на Манди. Тя обаче се притеснява, че във филма има прекалено много голи сцени и моли Кубрик да направи промени. В резултат изпада от актьорския състав. Катарина Кубрик, дъщеря на режисьора, и неговия внук Алекс Хобс участват в ролите на пациенти на Бил Халфорд. Самият Кубрик пък се появява за кратко в сцената в кафе „Соната“, в която Бил разговаря със своя приятел пианиста Ник Найтингел.
Маниакът Кубрик
Няма друг режисьор като него. Кубрик е известен с перфекционизма си по отношение на всичко – от подготовката по даден проект до всеки детайл по неговата реализация. В този смисъл „Широко затворени очи“ затвърждава това. Кубрик подбира внимателно абсолютно всичко – от мебелите до цветовете на стените и маските, използвани в култовата сцена с оргията в имението.
Още от самото начало е ясно, че снимките няма да завършат бързо. Кубрик има нужда от достатъчно време и за него сроковете не важат. Затова и съпрузите Круз и Кидмън го спечелват от начало с отдадеността си към проекта. Те приемат стоически всички условия, които им поставя. Особено при подготовката за ролите, които никак не са лесни.
Кубрик държи да работи самостоятелно с всеки, като не иска след това да си споделят нищо за случилото се. Когато снима сцената с еротичния сън на героинята на Кидмън с един офицер, той забранява на Круз да присъства на снимачната площадка. Снимките на сцената продължават цели шест дни, като Кубрик променя непрекъснато позите на Кидмън и модела с нея. В крайна сметка сцената продължава около една минута във филма.
Общо 95 дубъла прави Кубрик на една обикновена сцена, в която Круз влиза през вратата на апартамента. След като го кара да повтори сцената за пореден път, режисьорът му казва: „Том, вярвай ми, аз ще те направя звезда“. И още един пример за перфекционизма му. Винеса Шоу, която е в ролята на Домино, има само една сцена във филма. Тя трябва да бъде заснета за две седмици, които прерастват до два месеца.
„Широко затворени очи“ влиза в Книгата на Гинес за най-дълго сниман филм. Общо 400 дни продължават снимките в Лондон – от ноември 1996 до юни 1998 г. Заради дългия престой в английската столица децата на Том и Никол започват да говорят с английски акцент, а самите актьори отлагат снимките на предстоящите си проекти – „Невъзможна мисия 2“ и „Приложна магия“.
Теории на конспирациите
Много неща във филма предизвикват всевъзможни тълкувания. Така и не разбираме дали Алис също е участвала в оргиите, както и дали наистина това е финалната версия на филма на Кубрик. Известно е, че след смъртта му монтажът е довършен под контрола на Сидни Полак, а всички замесени се кълнят, че филмът изглежда точно, както е искал Кубрик.
Съществува и предположението, че той е бил убит, защото си е позволил да представи забавленията на американски елит (филмът е заснет в Лондон, но действието се развива в Ню Йорк). Според теориите на жълтата преса пък Круз и Кидмън били толкова некадърни в секс сцените, че изкарали от равновесие Кубрик и в резултат той получил инфаркт. Явно напрежението между героите им е довело до напрежение между двете звезди, което може би е причина за развода им две години след премиерата.
За нас пък и досега си остава неясно защо филмът е забранен за излъчване в България. След спорове с наследниците на Кубрик, „Широко затворени очи“ все пак излиза по кината у нас, година след премиерата му в САЩ.
Моментите, в които слагаме филмите на пауза 12.09.2017, 11:18 | синефиш.бг
Всички сме го правили! Докато гледаме някой филм, за секунда някакъв интересен кадър минава пред очите ни и ние се питаме- наистина ли видях това? Тогава връщаме малко назад и заковаваме паузата, за да можем ясно да проумеем и разгледаме подробно какво точно се е случило. Със сигурност не бихте се изненадали да знаете, че голотата е една от най-големите причини да паузираме някои филм. Такива моменти има доста в киното и един такъв списък едва ли би могъл да бъде изчерпателен, но със сигурност следващите моменти са причината някои копчета на дистанционното ви да са изтъркани от употреба…
Шарън Стоун кръстосва краката си в „Първичен инстинкт“
Няма изненада тук. Еротичният трилър на Пол Верховен превръща Шарън Стоун в суперзвезда, след като нейната героиня-убийцата се опита да съблазни Майкъл Дъглас, разтваряйки безгрижно краката си, разкривайки голата си интимна област. Сцената възбуди много емоции сред публика и критици, и не на последно място либидото на много младежи.
Голото дупе на Дженифър Лопес в „План Б“
Дженифър Лопес е супер популярна танцьорка, певица, актриса, жури в телевизионни музикални състезания, но всъщност е най-известна с дупето си. Във филма от 2010 г. „План Б“ публиката успя са много кратък момент на щастие да види отблизо най-високо застрахованата задна част в историята на шоубизнеса.
Стормтрупър си удря случайно главата в „Междузвездни войни: Епизод IV - Нова надежда“
Феновете на „Междузвездни войни“ са много добре запознати с този момент. Режисьорът Джордж Лукас умишлено остава този гаф във филма, в който ни в клин, ни в ръкав стормтрупърът си фраска главата подвижната стена. Ако не сте го видели досега, след като го забележите, това „събитие“ не може да ви излезе от главата. Това е по-скоро клип, отколкото момент за пауза, но със сигурност е изключително забавен.
Джейми Лий Къртис си вдига блузата в „Смяна на местата“
Опаката понякога и нестандартна актриса винаги се е славила със своята хубост и еротизъм. Но чак през 1983 г. публиката успява да види голата горна половина от тялото ѝ в комедията с Еди Мърфи и Дан Акройд „Смяна на местата“. В този смисъл е незабравима репликата от филма ‚Писък“ от 1996 г., която реферира нейната голота в кариерата ѝ. „Цици? Джейми Лий е винаги девствена в хорър филмите, тя не си ги показа, докато не стана сериозна актриса!“
Джесика Рабит се разголи в „Кой натопи Заека Роджър“
Катлийн Търнър неведнъж е играла съблазнителки. Но този в филм съвсем нетрадиционно се превъплъщава в един от най сексуализираните анимационни герои в историята. Много провокативен диалог и похотливи кадри и дори сцена, в която е очевидно, че героинята ѝ не носи никакво бельо. Да си признаем малко е извратено, но натискаме паузата.
Тайните появявания на Брат Пит в „Боен клуб“
„Боен клуб“ на Дейвид Финчър, базиран върху романа на Чък Паланюк е пълен със толкова много моменти, които си заслужава да се сложат на пауза. Някои са забележими и важни, други пък като този - наистина трябва да спрете филма, за да ги забележите. Брат Пит се появява за милисекунди в няколко кадъра, преди още неговият герой да е част от филмовото повествование.
Щитът на Капитан Америка се появява на една маса в „Железният човек“
Има много скрити великденски яйца, които са връзка между многото вече филми, произлезли от комиксовата вселена на Марвел. Режисьорът Джон Фавро съвсем небрежно включва щита на Капитан Америка в един от кадрите на филма. Кино жест едновременно изтънчен и вълнуващ. И всичко това е обосновано, когато по-късно разбираме, че бащата на Тони Хауърд е един от създателите на Капитан Америка.
С прах се изписва думата „секс“ в Цар Лъв
Преди да се появи ютюб, този клип от наградената с Оскар анимация на Дисни е един от първите „вайръл“ моменти. Аниматорите от компанията са известни с това, че кодират скрити послания във филмите, в този сякаш след въздишката на лъва, от прахта се изписва думата „секс“. Противоречиво е, защото трудно се забелязва.
Задницата на Никол Кидман в „Широко затворени очи“
Да, в този списък има много жени, чието голо тяло е причина да сложим на пауза филма. В последния филм на Стенли Кубрик Никол Кидман не прави изключение в този смисъл. В целия филм има много еротични моменти, които ако не на пауза, то поне трябва да се наблюдават на забавен каданс, за да им се насладим…
Дали Том Круз ще успее да се завърне сред топ имената на деня с ролята си в „Операция Валкирия”? Може да се уверите в качествата на филма в киносалоните, но съдейки по това, че заглавието не е сред претендентите за нито една от престижните награди, които ежеседмично се раздават, изглежда Том Круз ще трябва да направи следващ опит, за да се завърне в сърцата на зрителите и кинокритиците.
Ето и 10 роли на Том Круз, заради които никой не се съмнява, че той е един от най-добрите актьори на своето поколение.
Сцената, в която Том Круз вилнее по слип из цялата къща остава като един от култовите моменти в тийн-комедиите от 80-те. Първа номинация за „Златен глобус”.
Ролята, с която Круз остана завинаги в сърцата на милиони девойки в целия свят. Изпълнението на лейтенант Маверик и до днес спира дъха, както пееха „Берлин” в „Take My Breath Away”.
Овациите на критиците обира Дъстин Хофман за ролята на аутиста Реймънд Бабит, но не по-лошо се справя и Том Круз, в ролята на нахакания брат на Реймънд.
Най-добрата роля на актьора през 80-те. За изпълнението си на ветеран от войната във Виетнам, Том Круз получава първата си номинация за „Оскар”. И първата си статуетка „Златен глобус”.
Цели 7 години след „Мулен Руж” Баз Лурман засне следващия си филм „Австралия”. Главната женска роля в историческата драма отново е поверена на австралийката Никол Кидман. За разлика от Лурман, през тези 7 години филмографията на Кидман нарасна с 14 заглавия, като актрисата успя да прибави както „Оскар” за „Часовете”, така и „Златна малинка” за „Омагьосване” към филмовите си отличия.
Първият филм на Том Круз и Никол като семейство, след като се запознават на снимачната площадка на „Дни на грохот”. Явно любовта им е била много силна, защото достоверно пресъздават влюбена двойка ирландци, която отива да търси късмета си в Щатите в края на 19 век. На режисьорския стол е Рон Хауърд.
„Да умреш за ...” (1995)
Първи „Златен глобус” за ролята на откачена съпруга, готова да убие половинката си, за да може да бъде в светлината на прожекторите. Под режисурата на Гюс Ван Сант, Никол Кидман окончателно излиза от сянката на Том Круз.
Новозеландката Джейн Кемпиън кани Кидман за главната роля в първия си филм, след като е спечелила „Оскар” за „Пианото”. Леко протяжната история за американска аристократка, която пътува из Европа, не допада на зрителите, но е високо оценена от критиката.