Е, наистина е страхотно усещането, което изпитваш след финалните надписи на качествен филм. Силен, добре направен, трогващ, интересно поднесен. Изключително рядко съчетание за филм, навестил в последно време нашите екрани. Но пък когато получим такъв филмов подарък, можем да му се зарадваме повече. „Валс с Башир” е особен филм, в който киното разказва в различни жанрове.
Лентата е анимационна, но не е детска, изглежда като игрален филм с всичките си детайли - пространствени и предметни. В същото време присъствието на няколко интервюта, напомнят за документална хроника.
„Валс с Башир” за пореден път доказва, че важното е да има история (макар кървава и тъжна), всичко останало може да се построи около нея – в зависимост от обема на режисьорското въображение. Идеята на Ари Фолман да предпочете да филмира тежкия разказ за клането в палестинските лагери в Бейрут през 1989 г. с помощта на анимацията е доказателство за това на какво е способна рисунката.
Тези, които до момента не са вярвали, ще се уверят, че анимационните филми не са само за деца, не са шарении, изпъстрени с заоблени весели герои, чиято цел е да разсмиват зрителите. Фолман е направил точно обратното, филмът е в пясъчна тоналност, характерна за Близкия Изток, лицата са с остри черти, кръвта и смъртта са като на живо, страданието също. Изключителната достоверност, която излъчва лентата през своите 90 минути времетраене става най-осезаема в последните документални кадри.
Защото виждаме, че рисуваните сцени, всъщност, ужасно много са приличали на тези от мястото на събитието - крещящите жени сред разрушените им домове и купчините трупове. Дълго ще помним и детайлите, характерни за игралното кино - снимките на таблото за бележки, димът от цигарата, наболата брада, звукът от движещите се чистачки.
„Валс с Башир” е един задължителен филм за тези, които обичат сериозното кино.
Ако погледнете премиерните филми за последните три месеца ще видите, че сред тях има само три европейски заглавия – „Рок радио” /Великобритания-Германия/, „Дом” /Франция/ и „Снимки в Палермо” /Германия-Франция-Италия/. Средно по една европейска премиера месечно.
Като изключим фестивалите, които включват голям брой европейски заглавия, в нормалния киноафиш на страната, филмите от Стария континент почти липсват. Но тези фестивали се провеждат главно в София, понякога с отзвук в Пловдив, Варна и Бургас. И с това приключва пътешествието на европейските филми из България. Ако живееш в Русе, или ще пътуваш, за да видиш някой филм или ще го потърсиш в Интернет. Но малцина са тези, които биха отделили допълнителни средства и време, за да видят просто един филм.
А като прегледаме европейските заглавия от последната година, има такива, които със сигурност ще намерят своята публика. Носителят на „Златна палма” от фестивала в Кан „В класната стая” доказа, че може да напълни салоните, с двете прожекции по време на „Киномания”. Уви, не се появи разпространител, който да се престраши и да го пусне в киносалоните.
Последният филм на братя Дарден „Мълчанието на Лорна” все още не е показван пред българска публика. А филмът засяга проблем, който е много близък и на нашето общество – уредените бракове между жени от бившия соц лагер и богати чужденци.
Европейският фаворит за 2008-ма „Гомор” също се прожектира три пъти в рамките на „Киномания” и с това приключи кино животът му у нас. А филмите, засягащи големите мафиотски кланове винаги са предизвиквали вниманието на зрителите и едва ли филмът щеше да страда от липса на интерес.
Ако погледнете категорията за най-добър филм на последните Европейски филмови награди, ще видите, че нито един от номинираните филми не е разпространяван у нас. Спечелилият наградата „Гомор” и „В класната стая” бяха в програмата на „Киномания”, а „Валс с Башир” в програмата на „София Филм Фест”, останалите три заглавия „Happy-Go-Lucky”, „El Orfanato” и „Il Divo” въобще не са показвани у нас.
Преглеждайки предварително обявените премиери до края на годината, виждаме, че ни очакват само няколко френски комедии и двете части на биографичния филм за Че Гевара, чиято премиерна дата постоянно се мени.
Не ни остава нищо друго освен да чакаме да дойде ноември, за да видим дали „Антихрист” на Ларс фон Триер и “A White Ribbon” на Михаел Ханеке ще бъдат включени в програмата на „Киномания”.
Животът на всички киномани през март отново ще бъде фестивал. Цял месец ще пълним киносалоните, за да видим най-доброто от световното фестивално кино и да се срещнем с неговите автори. Официално фестивалът ще бъде открит с „Козелът” на Георги Дюлгеров, а на закриването ще видим „Снимки в Палермо” – последният филм на Вим Вендерс. И двамата режисьори лично ще представят филмите си.
Ето още 10 задължителни заглавия от филмите на 13-я международен София Филм Фест:
Шон Пен отново доказва, че е един от най-добрите в Холивуд. Получи „Оскар” за изпълнението на първия обществено избран гей представител в управлението на Калифорния – Харви Милк. Американската академия награди филма и със статуетка за оригинален сценарий.
"Валс с Башир" – Израел, Франция, Германия, 2008 реж. Ари Фолман
Филмът е едно от събитията в световното кино през 2008-ма. Анимационният проект на Фолман представя биографията на Ари – ветеран от израелско-ливанската война в началото на 80-те, който се опитва да открие други свидетели на жестоките събития в Западен Бейрут.
"Кутията на Пандора" – Турция, Франция, Белгия, Германия, 2008 реж. Йешим Устаолу
Режисьорът Йешим Устаолу лично ще представи филма си на фестивала. Ежедневието на двете сестри Несрин и Гюзин и брат им Мехмед изцяло се променя, когато разбират за болестта на майка си. Синът на Несрин е единственият, който разбира възрастната си баба. Лентата засяга отношенията между три различните поколения и неспособността на хората от по-старата генерация да се адаптират към бързо променящия се живот в големите градове.
Тя е Джулия – 40-годишна, манипулативна, красива и неспасяема алкохоличка, която трябва да промени живота си. Дори с цената на престъпление. Тя е Тилда Суинтън - талантлива, ексцентрична и неспасяема експериментаторка, която трябва да се снима непрекъснато. Дори и с цената да попадне на слаб филм. Този път опитът е много успешен, Джулия е една от най-добрите роли на Тилда Суинтън.
Кристин Скот Томас е невероятна в ролята на жена, прекарала 15 години зад решетките заради убийството на собствения си син. Според Британската академия, това е най-добрият чуждоезичен филм за 2008-ма.
реж. Борис Мисирков, Георги Богданов, Драгомир Шолев, Надежда Косева, Стефан Командарев, Камен Донев, Валери Милев, Андрей Паунов, Иван Мудов, Стоян Радев, Иглика Трифонова, Димитър Коцев – Шошо, Касиел Ноа Ашер, Милена Андонова, Борис Десподов 15 от най-известните български имена в съвременното изкуство представят погледа си към живота в България през последните 15 години.
"Тюлпан" – Германия, Швейцария, Казахстан, Русия, Полша, 2008 реж. Сергей Дворцевой
Игралният дебют на Дворцевой се превърна в един от фаворитите на световните кинофоруми през 2008-ма. Историята на младия Аса, който трябва да се ожени, за да заживее сам и да си има собствена юрта е с награди от фестивалите в Кан, Карлови Вари, Котбус и Токио.
"Лудост посред лято" – Австрия, Великобритания, Латвия, 2006 реж. Александър Хан
Ако сте пропуснали този филм на миналогодишното издание на феста, задължително го гледайте тази година. Латвийската атмосфера, оригиналният сценарий и чудесната актьорска игра със сигурност ще повдигнат доброто ви настроение. Режисьорът Александър Хан лично ще представи филма в „Дома на киното”.
На Джим Джармуш е отделено специално внимание в тазгодишното издание на фестивала. Ще може да се запознаете отблизо с творчеството на една от иконите на американския ъндърграунд. В „Кафе и цигари” Джармуш представя 11 портрета, а сред участниците са Иги Поп, Роберто Бенини, Кейт Бланшет, Стив Бушеми и Бил Мъри.
"Сняг" – Босна и Херцеговина, Германия, Франция, 2008 реж. Аида Бегич
Дебютът на Аида Бегич ни пренася в края на миналия век, две години след войната в Югославия. Жителите на малко босненско селце се опитват да оцеляват като продават стоки край близката магистрала. Лъч светлина озарява селяните, когато двама сърби се появяват с предложение да изкупят земите им, за да построят върху тях големи хотели. Филмът ще бъде представен в кино „Одеон” от сценаристката Елма Татараджич.
Раздадоха наградите “Златен глобус” 12.01.2009, 10:21 | синефиш.бг
Вчера в Лос Анжелис бяха раздадени наградите на чуждестранните журналисти в Холивуд „Златен глобус”. Най-много овации получиха Кейт Уинслет, която си тръгна с две статуетки и филмът на Дани Бойл “Slumdog Mıllıonaire”