Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало »

Новини

»

Теми Моята любима филмова музика – част 2

Моята любима филмова музика – част 2
Scorpions – Animal Magnetism – „Кечистът” (2008) - Бележи „възкресението” на Мики Рурк”.
Cinefish.bg

Теми
Моята любима филмова музика – част 2

23.02.2012, 20:29  |   Видяна: 2796  |   синефиш.бг  |   ГОРЕЩА ТЕМА
от Стефан Димов

4 филма с музика, подбирана за тях

Peace Orchestra – Who Am I – „Мементо” (2000), „Аниматрицата: Историята на Хлапето” (2003), „Остани” (2005)
http://www.youtube.com/watch?v=7ZWQRaY0Tns

През 1999 излиза дебютният албум на австрийският трип-хоп и даунтемпо артист – Петер Крудер, озаглавен „Peace Orchestra” – точно както е и името на соловия му проект. Албума се прочува най-вече със 7-мата си песен – „Who Am I”, използвана не в един, а в три изключителни екзистенциални филма, отнасящи се за герои, които се намират в сериозна борба между вътрешното си аз и неприветливата заобикаляща ги действителност. – „Мементо” на Кристофър Нолан.

„Аниматрицата: Историята на Хлапето” на Шиничиро Уатанабе и „Остани” на Марк Форстър „Кой съм Аз” те изкарва от физическия свят и те издига на едно друго ниво от абстрактни усещания и размисли, където започваш да се съмняваш в истинността на познанията ти и да се убеждаваш, че около теб съществуват много повече неща, от тези, които просто виждаш, чуваш и докосваш.  

Насекомикс – Инжектирай ме с Любов – „Източни Пиеси” (2009)
http://www.youtube.com/watch?v=0BGtwFDyLpI  

Със сравнително малък бюджет, дори за роден филм, „Източни Пиеси” се превърна в едно от най-престижните български кино произведения за последните години, присъствайки на редица световни фестивали, обирайки значителен брой статуетки.

По – важното обаче е, че разказва истинската история на Христо Христов, която за жалост не завършва толкова добре в реалния живот, колкото в отражението му на екрана. „Много хора си имат дневници. Това („Източни Пиеси”) е моят дневник.” – казва Христо. 

Немалкото бутафорни моменти във филма, на които просто няма как да повярваш се редуват с искрени сцени, които здраво те хващат за гърлото (като нощната сцена с разказа на Ицо за пристрастеността му към метадона, на фона на идващите и отминаващи размазани светлини от безкрайните автомобили). „Инжектирай ме с Любов” на българската авангардна група Насекомикс, сякаш е писана специално за филма, но всъщност Камен Калев избира вече готова песен, която несъмнено привнася силна доза енергия, болка и оригиналност към лентата и се превръща в един от незабравимите й моменти, а тъжно-подлудяващия вокал на Андрония Попова съпътства „Източни Пиеси” на премиерата му в Кан, Токио и други световни градове.

Scorpions – Animal Magnetism – „Кечистът” (2008)
http://www.youtube.com/watch?v=09VZLXnVslA 

Бележещ „възкресението” на Мики Рурк”. Не че беше изчезнал напълно. Всички тачим любимият ни „kick-ass” герой – Марв от „Sin City”, нарисуван и описан 14 години по-рано от Франк Милър, сякаш предсказвайки бъдещето за това, кой би бил перфектното му човешко олицетворение.

Просто прекалено дълго, индустрията го принизява до ненужни и глупави типажи, предлагайки му еднотипни „лоши” роли, качи ли го вижда единствено в светлината на голям здравеняк. По думите на Рурк, той също е толкова виновен за тази дупка, поради непрофесионалното си отношение през годините.

Съдбата и Дарън Аронофски обаче му дават шанс (втори шанс, както Мики казва) да излезе от мрака и да ни покаже истинските си умения. Хората с парите са против и насърчават Аронофски да се откаже от битата карта и да избере друг за ролята, но Дарън е непоколебим.

Той вярва в Мики и му дава този шанс, като изисква от него всичко. От своя страна, Рурк се изправя и е готов да даде всяка една частица от тялото и душата си, за да се отблагодари на Аронофски и да достигне съвършенството. След неимоверни усилия, двамата успяват, създавайки един от най-личните и съкровени човешки филми, правени някога – „Кечистът”. Бавният хеви метъл на Scorpions – „Animal Magnetism”, включен в „Кечистът” наистина притежава животинско привличане, а гласът на Клаус Майне сякаш се ражда от твоето собствено съзнание. Безценно произведение, незаслужено отстъпващо популярност на повечето познати песни на Scorpions.

Richard Strauss – Also Sprach Zarathustra - Einleitung – „2001: Една Одисея в Космоса” (1968)
http://www.youtube.com/watch?v=dfe8tCcHnKY 

Вероятно няма човек, който не е чувал „Въведение” (или „Изгрев”) – хипер мащабната откриваща част от 30-минутното произведение на Рихард Щраус, вдъхновено от „Тъй Рече Заратустра” на Фридрих Ницше.

Използвана за първи път в свръхфилма на Кубрик, 2-минутната част по-късно може да се чуе в десетки реклами, клипове, пародии и т.н. Въпреки, че има специално написана музика за филма си от композитора на предишни негови филми – Алекс Норт („Спартак”, „Д-р Стрейнджлав”), Стенли Кубрик в последния момент решава, че се нуждае от нещо повече ... нещо, което не е използвано до сега в киното – класическа музика.

Критикът Роджър Ебърт пише, че „Одисеята” на Кубрик е уникална в това, че успява дори да подобри използваната класическата музика, свързвайки я с изображенията си. Стойността на използваната музика далеч не е само звуково-физическа и ефектна. Самите произведения отразяват конкретни неща от фабулата – симфоничната поема на Щраус – „Тъй Рече Заратустра” изразява еволюционната трансформация – от маймуна към човек, а по-късно от човек към Звездното-Дете.

Каквито и суперлативи да бъдат казани относно „2001”, те няма да са достатъчни, за да изразят могъществото на филма, което нараства прогресивно с всяка изминала секунда и доказва, че исконната искра на всяко изкуство е човешката идея – напълно устойчива на времето.
Споделете:

Cinefish.bg ОЩЕ НОВИНИ
Cinefish.bg - Всичко за киното МНЕНИЯ Cinefish.bg - Всичко за киното


За да напишете коментар, е нужно да влезете с Вашите име и парола.


 

 
Cinefish.bg Cinefish.bg