Отличеният с 11 награди "Оскар" историческа драма на Уилям Уайлър “Бен-хур” остава и до днес едно от най-популярните и дискутирани холивудски заглавия. След като тръгна по екраните през 1959-та година филма с Чарлтън Хестън се превърна в голям успех за студиото MGM със световни приходи от над 146 милиона долара. Освен с доброто си представяне в бокс офиса, мащаба и рекордния за времето си бюджет за снимки “Бен-хур” остана в историята на киното и благодарение на деветминутното преследване с колесници, което е със сигурност най-известния момент от целия филм. В наши дни подобни амбициозни исторически филми почти не се правят, но от MGM смятат да променят това.Само преди няколко часа от студиото оповестиха, че вече е започнала подготовката за римейк на “Бен-хур”, който отново ще се фокусира върху героя Юда Бен-хур и добрия му приятел от детинство Месала, който по-късно го предава.Оригиналната лента на Уилям Уайлър беше базирана на новелата от 1880-та година “Бен-хур: Историята на Христос”, дело на писателя Лю Уолъс. Книгата беше превърната в игрален филм за първи път през 1925-та година, но продукцията с Чарлтън Хестън от 1959-та е без съмнение по-популярното и познато на киноманите заглавие. Според информация от MGM предстоящия римейк на “Бен-хур” ще бъде възможно най-близък до книгата на Лю Уолъс и ще се различава в много отношения от филма на Уилям Уайлър. Освен историята на главния герой Юда Бен-хур, бъдещата лента ще се фокусира и върху преживяванията на Иисус Христос, който през живота си нееднократно се е срещал с Юда.По сценария на амбициозния римейк работи Кийт Кларк (чиито най-известен филм до момента е заснетия отчасти в България “Бягството”), а самия проект бива описван като “античен епос с голям размах и величие”. Продукцията е във все още ранен етап на развитие и няма избран режисьор, но това което вече се знае е, че нейни продуценти ще бъдат Шон Даниел (“Мумията”) и Джони Левин (“Три тайни”). Благодарение на огромния международен успех на последния филм за Джеймс Бонд MGM (което бе изправено пред банкрут преди три години) е отново едно от най-влиятелните студия в Холивуд и според последната информация неговите началници са “напълно уверени”, че ще се справят с труден и скъп проект като “Бен-хур”.Сюжетът на подготвяната историческа драма ще се фокусира върху дългогодишното приятелство между еврейския принц Юда Бен-хур и военния командир Месала. С течение на времето напрежението между двамата мъже се увеличава и не след дълго Месала предава приятеля си и играе важна роля в превръщането му в роб. Историята ще проследи опитите на Юда да отмъсти на хората провалили живота му и ще представи многобройните му срещи с Исус Христос. Самият Христос също ще бъде един от главните персонажи във филма и в сюжета ще бъдат интегрирани събитията довели до неговото залавяне и разпъване на кръст.Включването на Христос в историята на новия “Бен-хур” нарежда продукцията до няколко други предстоящи заглавия с библейска тематика. Филмът, в който може да участва Брад Пит “Pontius Pilate”, режисираният от Дарън Аронофски “Ной” и два проекта за Мойсей, които най-вероятно ще бъдат режисирани от Стивън Спилбърг и Ридли Скот.Римейкът на “Бен-хур” е един от най-приоритетните филми за студиото MGM и в следващите няколко месеца със сигурност ще бъде разпространена по-конкретна информация за подготвяния проект. ... още »
Фаворитът от Сан Себастиан 2012 ще зарадва премиерно българската публика на 17-ия София Филм Фест 2013Най-новата кинотворба на Франсоа Озон „В къщата” спечели „Златна раковина” и Наградата на журито за сценарий от фестивала в Сан Себастиан и наградата на ФИПРЕССИ от МФФ Торонто 2012. Филмът е включен в програмата „Големите награди” на София Филм Фест 2013.„В къщата” разказва историята на 16-годишен тинейджър, чието ангелско излъчване прикрива трескаво желание да моделира реалността според собствените си фантазии, а противоречивото му отношение към заобикалящите го хора, които превръща в персонажи на една паралелна реалност, много напомня на самия Франсоа Озон. Актьорският екип, очаквано за филм на Озон, отново е впечатляващ – ролите са поверени на Фабрис Лукини, Ернст Юмхауер, Кристин Скот Томас и Еманюел Сение.Клод е ученик в гимназия в парижко предградие, където г-н Жермен (Фабрис Лукини) е учител по литература. Домашното „Разкажете как прекарахте края на седмицата” провокира началото на поредица текстове, в които юношата описва как се е вмъкнал с измама в дома на свой съученик. Тъй като собствената му семейна среда е далеч от мечтите, Клод е впечатлен от „нормалното” семейство на Рафаел и особено от излъчването „жена от средната класа” на майката на Рафаел (Еманюел Сение). С всеки следващ разказ Клод разкрива малко повече, като постепенно променя текстовете си според изискванията на г-н Жермен, а истиността на фактите влиза в конфликт с безкрайните възможности на писателската фантазия...Франсоа Озон предизвиква интелектуален световъртеж, провокиран от въпросите за границата между реалността и фикцията. Филмът, пропит ту с лека, ту с жестока ирония, е екранизация по испанската пиеса „Момчето от последния чин” на Хуан Майорга. На въпроса, защо е променил заглавието на пиесата, Озон обяснява: „То акцентираше върху синдрома „учениците от последните редове”, които обикновено са различни, открояващи се от останалите, често талантливи и неприспособими към социалния живот. Но за мен това беше само част от темата, защото тук всички персонажи са важни, а къщата наистина е сърцето на историята, както в много от предишните ми филми и така новото заглавие се наложи съвсем естествено”. „Връзката учител-ученик беше това, което ми допадна веднага в пиесата – споделя още Франсоа Озон. – Сякаш биха могли да се възприемат едновременно и гледната точка на учителя, и тази на ученика, докато предаването на опита обикновено е от възрастния към юношата, а тук сякаш протичаше и в двете посоки. Чрез двойката Жермен – Клод е представена необходимата двустранност за всеки творчески акт: издател и писател, продуцент и режисьор, също читател и автор или зрител и кинематографист. Веднага щом прочетох пиесата почувствах възможността, която ми се предоставя да говоря индиректно за моята работа, за киното, откъде идва вдъхновението, какво представлява един творец, един зрител.”Според Кристин Скот Томас „филмът поставя сериозни въпроси, по един простичък и забавен начин. Ако режисьорът беше друг, можеше да се получи трагедия, но Франсоа притежава необикновено чувство за хумор.” Фабрис Лукини добавя детайли за творческата атмосфера: „С Франсоа се работи много приятно. Той има специфичен подход по време на снимките, напълно се потапя в действието, сам конструира кадъра и непрекъснато е зает зад камерата. Атмосферата на снимачната площадка е необикновена – той създава наситеност, избягвайки прекалените разсъждения, защото не е човек на приказките, а на действието. Озон „връща жеста” с коментари като „Фабрис обича да работи, да репетира, понякога – докато ти се завие свят, а за един режисьор е идеално да има толкова отдаден актьор, готов да служи на ролята си” и „ролята беше забавна за Кристин. С нея се работи много лесно, преоткрих удоволствието, което изпитвах от работата си с Шарлот Рамплинг – намирам, че двете често говорят със сходна интонация. Освен това двойката, която сформираха двамата с Фабрис, се получи доста добре, интелектуалната им спойка, химията, дребните жестове на нежност, всичко изглеждаше много достоверно.”Основната програма на 8 Международен София Филм Фест през 2004 година беше закрита с премиерната прожекция на „Басейнът”, а през 2005 следващият филм на Франсоа Озон „5х2” отново присъстваше във фестивалната програма със специална гала. В програмата на 9-ия София Филм Фест беше включена и специална ретроспектива на режисьора с представяне на още 6 негови филма – „Ситком”, „Престъпни любовници”, „Капки вода върху горещи камъни”, „Под пясъка”, „8 жени” и „Басейнът”. Фестивалната публика с радост сподели удоволствието от срещата с творбите на един от най-стойностните режисьори на „новото европейско кино”. Традицията продължи и през 2007 година, когато на 11-ия София Филм Фест беше представен следващия филм на Озон – „Време за раздяла”, а през 2010 година на 14-ото издание на фестивала българската публика успя да види още една от неговите творби – „Убежище”.„В къщата” е 13-ият пълнометражен филм на Франсоа Озон и възможност да предостави „по-човешка” роля на Фабрис Лукини след „Трофейна съпруга” (2010) (в която след арестуването на деспотичния съпруг индустриалец, съпругата домакиня се превръща в делова жена). Темата за къщата като „сърцето на историята” ни препраща към „Убежище” (2009), където млада жена търси втори шанс в провинцията. Темата за обикновеното необикновено момче и за писателския потенциал ни връщат още назад към “Ricky” (2008) и “Angel” (2007). Мотивите за самотата и чувството за отхвърленост ни дават повод да си спомним „Време за раздяла” (2005), с драмата за самотата в последните дни от живота на 30-годишен фотограф, внезапно научил, че е болен от рак. Експериментът с възможните пътища и граници на реалността напомнят за фрагментите от живота на една двойка, разказа за нещата, които събират и разделят един мъж и една жена в „5х2” (2004), а делничният съспенс – за трилър-усещането на „Басейнът” (2003). Творческият подход в екранизацията на театрална пиеса ни връща още по-назад, към „8 жени” (2002), а сравнението, което Франсоа Озон прави на Кристин Скот Томас и Шарлот Рамплинг, както и темата за смъртта препращат към „Под пясъка” (2001). Корени на двусмислените отношения учител-ученик откриваме в „Капки вода върху горещите камъни” (2000). А върху жестокостта и иронията Озон работи още в „Престъпни любовници” (1999) и „Ситком” (1998).Франсоа Озон е роден в Париж през 1967 г. Отгледан като най-голямото от четири деца в семейството на преподаватели в католическо училище, той е страстен почитател на киното още от юношеските си години. Първоначално се интересува от актьорския занаят и се появява като статист в няколко филма, но след това се насочва към режисурата, взима от баща си неговата камера super 8 и започва да снима. От 1988 прави късометражни филми, които му спечелват популярност във професионалните среди. Най-известният сред тях е “Une robe d'été” (1996), историята на една ваканционна любов между млада испанка и юноша гей. Завършва кинорежисура във FEMIS. Снима късометражни филми на super-8, 16 мм и 35 мм, много от които са селектирани за международни фестивали. След 10 години трупане на опит в късометражното кино, Озон дебютира с пълнометражния филм „Ситком” (1998), представен в „Седмицата на критиката” на Кан 1998. През следващите години филмите му са отличени на различни фестивали. Франсоа Озон е член на журито на Берлинале 2012.Озон заявява особеното си отношение към актрисите: „Предпочитам да работя с актриси, отколкото с актьори. Жените са по-умни, по-изтънчени и интелигентни. Те са по-смели и, което е най-важно, актрисите често се решават на такъв риск, на който не би се решил никой актьор. С мъжете е по-трудно – те се страхуват да проявят своето женско начало и затова трудно се подчиняват, особено на мъж-режисьор.” Озон често подлага героите си на различни изпитания, поставя акцент върху сексуалността, разчита безусловно на силата на актьорската игра. Не обича излишните любезности и на терен е по-скоро жесток, като се води от принципа, че в киното всичко е позволено, за разлика от реалния живот.Почитателите на стойностното европейско кино ще имат възможност да се срещнат с най-новата творба във филмографията на Франсоа Озон „В къщата” на 17-ия София Филм Фест през март. ... още »
Сюжетът на комедийният екшън "Нежна полиция", описван като комбинация между “Внедрени в час” и “Ченгета в резерв”, разказва за обтегнатите отношения между винаги изнервена агентка на ФБР (Сандра Бълок) и полицайка от Бостън (Мелиса Маккарти), разчитаща на необикновени методи за разкриване на престъпленията. Премиера в България: 05.04.2013Нецензуриран трейлър >> ... още »
Веднага след премиерата на “Джурасик парк 3” през 2001-ва година започнаха да се носят слухове за евентуална четвърта част от успешната поредица на Стивън Спилбърг. От компанията Юнивърсъл Пикчърс нееднократно заявяваха, че се правят планове за направата на още един филм за гигантските динозаври, но в продължение на десет години проекта не набираше скорост и много наблюдатели сметнаха, че най-вероятно няма да се стигне до снимки.Едва през летния сезон на 2011-та година Стивън Спилбърг зарадва феновете на поредицата като оповести официално, че “Джурасик парк 4” ще бъде направен и че филма ще даде изцяло нов старт на франчайза. През изминалите близо две години по лентата работеха няколко сценаристи, а продуцентката Катлийн Кенеди (“Изкуствен интелект”) сподели, че не се бърза с разработването на проекта за да може да се получи възможно най-добрия финален резултат.Още преди близо дванадесет месеца Стивън Спилбърг заяви, че няма намерение да режисира “Джурасик парк 4”, но все пак изяви надежда, че филма ще бъде готов до 2015-та година. За негова радост и за радост на почитателите на поредицата от Юнивърсъл Пикчърс обявиха в официално изявление, че дълго подготвяната четвърта част ще се завърти по световните киноекрани от 13-ти юни, 2014-та година. Новината дойде изненадващо и в интернет веднага започна да се спекулира относно кой ще бъде режисьора на амбициозния проект.Първите имена, които бяха споменати са тези на създателя на “Джуманджи” Джо Джонстън (който режисира и третия “Джурасик парк”) и Джей Джей Ейбръмс (“Стар Трек”). Ейбръмс вече е работил със Стивън Спилбърг върху “Супер 8” и според последните слухове той е основния кандидат за режисьорската позиция. За момента обаче, от Юнивърсъл Пикчърс отказват да коментират въпроса за режисурата на “Джурасик парк 4”.Заедно с оповестяването на премиерната дата от студиото заявиха, че приключенската лента ще се разпространява в триизмерен формат и Спилбърг ще надзирава снимките в ролята си на изпълнителен продуцент. Имайки в предвид, че “Джурасик парк 4” ще тръгне по кината през следващата година снимките на продукцията се очакват да стартират още в самото начало на тазгодишния летен сезон. Това означава, че кастингите за главни роли вече са започнали и до няколко седмици ще стане ясно и името на човека, който ще седне на режисьорския стол. Последната версия на сценария на “Джурасик парк 4” бе написана от съпружеското дуо Рик Джафа и Аманда Силвър, чиито най-известен филм до момента е научнофантастичния “Възходът на планетата на маймуните”. Смята се, че именно техния сценарий ще бъде използван по време на снимките. Стивън Спилбърг и Катлийн Кенеди продуцират заедно с Колин Уилсън (“Гладиатор”) и Джералд Молън (“Специален доклад”), а за снимките ще бъдат похарчени над 100 милиона долара. Все още не се знае дали ще бъдат използвани триизмерни камери или ще се разчита на компютърно конвертиране по време на пост-продукцията.За момента “Джурасик парк 4” е единствения студиен филм, чиято премиера е насрочена за 13-ти юни, 2014-та година. Основни конкуренти на динозавърската лента ще бъдат “Как да си тренираш дракон 2” и “Трансформърс 4” (отново продукция на Спилбърг), които тръгват по кината съответно от 20-ти и 27-ми юни.В най-добрия случай до един месец ще бъде разпространена повече информация за четвъртия “Джурасик парк”. ... още »
Годината е 1949. Надписът Холивудланд се извисява гордо над Лос Анджелис, град в който гангстери, съдии и полицаи вечерят заедно на една маса в изискани ресторанти, несмущавани от медии. Ситуацията е абсурдна и гротескова. Жителите са свикнали с корупцията на властниците и всички знаят, че Мики Коен е престъпник, който контролира хазарта, проституцията и нелегалния трафик. Всички знаят също, че той е недосегаем и тихичко се молят да не кръстосат пътя му, или този на неговите сподвижници, които не се боят да бъдат арестувани. В тази тягостна обстановка, градът очаква своя спасител. И той се появява в лицето на сержант Джон О’Мара – ветеран от наскоро завършилата война. На фона на повсеместната корупция, неговото почти скандално поведение в защита на закона, привлича вниманието на един от висшите полицейски началници. Той му възлага задачата да неутрализира гангстерската мрежата и постави Мики Коен (все по-амбициозен мегаломан) на подсъдимата скамейка. Мисията е неофициална и нелегална, тъй като законът се оказва пречка за нейното изпълнение. Офицерът О’Мара подбира петима надеждни колеги, които оставят полицейските си значки вкъщи и започват войната срещу организираната престъпност.Гангстерски отдел се нарежда достойно сред заглавия като Недосегаемите, Поверително от Ел Ей, Мълхоланд Фолс и Белязаният (имам предвид версията на Хауърд Хоукс от 1932). С ясно подчертан вкус към автентичната атмосфера, с елегантните костюми, шлиферите, широките панталони, меките шапки и ретро-автомобилите, филмът може да се окачестви като film noir chic. Към това определение бих добавил и ключови думи като бруталност, мускули и гилзи. Сценарната формула, остава вярна на клишетата на жанра и предлага история, в която е изтрита границата между добрите и лошите. Подобни филми не са в състояние да изненадат публиката с нови решения, но това, което е представено на екрана е приятно и естетически изпипано до най-дребния детайл. Без особено усилие, зрителят може да предвиди загубите в жива сила от двете страни на фронтовата линия и развоя на действието. В условията на конвенционална история (вдъхновена от реални факти!!!) доближаваща се до комикс, филмът разчита на забележителен кастинг, в който познатите и задължителни реплики се произнасят от едрокалибрени актьори като Джош Бролин (все по-популярен с годините), Шон Пен (все по-добър с годините), Райън Гослинг (за който годините не са проблем) или Ник Нолти (все по-обемист с годините). Гангстерски отдел е кинопродукт, който има труден път до екрана. Дни преди премиерата му в САЩ, фикцията се слива с реалността - подобно на бандата на Мики Коен, психопат открива огън с автоматично оръжие в препълнен киносалон. Трагедията е почти точно копие на филмовата сцена. Реакцията на обществеността е бурна и дискусиите разгарят тлеещи страсти. По етични причини сцената (най-добрата според всички участници в създаването на филма) отпада и екипът се събира отново на снимачната площадка, за да заснеме отново възлов за разказа епизод (полицаите попадат в засада). Става дума за отсъстващата престрелка в Граумановия китайски театър (култово кинаджийско място, отстоящо на стотина метра от Dolby Theatre, където се провежда церемонията за връчване на Оскарите). Замяната не се чувства на екрана и кръпки няма, но с нетърпение очаквам DVD-версията на филма, която би трябвало да представи липсващия откъс. Очакванията ми са големи и интересът ми е продиктуван от ефектната финална престрелка между полицаи и бандити, където виртуозен монтаж съчетава каданс, специални ефекти и гледни точки. Въпреки привкуса на déjà vu, разказът е структуриран с динамика, която не отегчава. Без да навлиза в дълбоки философски разсъждения за взаимоотношенията между правда, правораздаване и закон, филмът рисува в полуромантичен стил галерия доблестни персонажи, за които понятия като достойнство, чест и дълг не са абстрактни думи от средновековен роман. и които, подобно на герои от уестърн, събуждат възторг и уважение.dalt ... още »
„Линкълн” на Стивън Спилбърг води с цели 10 номинации, като „Клетниците” и „Животът на Пи” имат по 9.Новият филм за Джеймс Бонд „007 координати: Скайфол” получи осем номинации, включително за най-добра поддържаща женска роля и в категорията за изключително британско кино, но също остана извън категорията най-добър филм.Адаптацията на мюзикъла „Клетниците” на Том Хупър е номинирана за най-добър филм и за изключителен британски филм. Джакмън получи номинация за най-добра мъжка роля, а Ан Хатауей - за най-добра поддържаща женска роля.„Арго” на Бен Афлек, който намери място и сред номинациите на Американската гилдия на режисьорите, беше номиниран в няколко от главните категории, сред които най-добър режисьор, най-добър филм, най-добра мъжка роля, най-добра поддържаща мъжка роля и сценарий.Епичната лента „Хобит: Неочаквано пътешествие” на Питър Джаксън не намери място сред номинираните за филмовите награди на британската академия в основните категории тази година. Филмът получи номинации за грим и прически и визуални ефекти и звук, но беше пропуснат в надпреварата за най-добър филм, най-добър режисьор и най-добри актьори.След премиерата си през декември, „Хобит” получи доста противоречиви ревюта в цял свят, като по-голяма част от тях бяха негативни.Ето и всички номинирани за БАФТА в основните категории:Най-добър филм: „Арго”, „Клетниците”, „Животът на Пи”, „Линкълн”, „30 минути след полунощ”Изключителен британски филм: „Анна Каренина”, „Най-екзотичният хотел Мариголд”, „Клетниците”, „Седемте психопата”, „007 координати: Скайфол”Най-добър режисьор: Михаел Ханеке за „Любов”, Бен Афлек за „Арго”, Куентин Тарантино за „Джанго без окови”, Анг Лий за „Животът на Пи”, Катрин Бигалоу за „30 минути след полунощ”Най-добра мъжка роля: Бен Афлек за „Арго”, Брадли Купър за „Наръчник на оптимиста”, Даниел Дей Луис за „Линкълн”, Хю Джакман за „Клетниците”, Хоакин Финикс за „The Master”Най-добра женска роля: Джесика Частейн за „30 минути след полунощ”, Марион Котияр за „Ръжда и кости”, Дженифър Лоурънс за „Наръчник на оптимиста”, Хилън Мирън за „Хичкок”, Еманеул Рива за „Любов”Наградите ще бъдат връчени на церемония в Кралската опера в Лондон на 10 февруари. ... още »
Романтичният филм „Кралски афери” на режисьора Николай Арсел получи номинация „Оскар” за най-добър чуждоезичен филм.„Кралски афери” вече получи номинация в същата категория и за наградите „Златен глобус”, а на фестивала в Берлин през 2012 г. филма взе две отличия „Сребърна мечка” за най-добър актьор и за най-добър сценарий.След като подобри рекордите за зрителски интерес към чуждестранен филм в държави като Австралия, Франция и Великобритания, „Кралски афери” ще се завърти и по българските киноекрани.Официалната премиера на филма ще бъде в рамките на София Филм Фест, а след фестивала и в цялата страна.„Кралски афери” е завладяващата история на няколко идеалисти, които рискуват всичко в името на свободата на народа си, но едновременно с това е историята на една страстна и невъзможна любов, която промени цяла една нация. В ролите ще видим Мадс Микелсен, Алисия Викандер, Микел Бо Фолсгаард и др.Разпространява Про Филмс ... още »