Много е трудно да се сътвори оригинална концепция за филм, особено след като всички истории вече са отдавна разказани. Има идеи, които от време на време се повтарят в киното, с надеждата да ахнем. Такава е тази, в която героят мистериозно или съвсем комедийно преживява един и същи ден отново и отново. Този фабулен трик е вдъхновил много режисьори да експериментират с вариации на тази сюжетна линия. Нека си припомним някои от тях. Първичен код (2011) Джейк Джилънхол се събужда в чуждо тяло осем минути преди терористична атака да е причината за взривяването на влака, в който той се намира. Неговата мисия е за това кратко време да намери терориста и да спре от неизбежна смърт себе си и останалите пасажери. Първите осем минути от филма са най-добрите, защото именно тогава героят разбира, че изживява живота на друг човек. Режисьорът използва сюжета като метафора за това как човек може да бъде използван от една система, без да разполага със свободната си воля. На ръба на утрешния ден (2014) Това е една от най-подценените роли на Том Круз. Ние наблюдаваме как той умира отново и отново, опитвайки се да спечели войната с извънземните, като всеки негов „нов“ живот сякаш в като ниво на видео игра, в която той добива опит се приближава все повече до победата. Цялата тази апокалиптична драма е освежена от чувството за хумор на героя и от връзката му с героинята на Емили Блънт. Тя го убива повече пъти по време на тренировка, отколкото извънземните. 50 първи срещи (2004) Сюжетът, в който един и същи ден се повтаря отново и отново, може да бъде употребен и от комедиите, и в този случай тя е с участието на Адам Сандлър. Тук Дрю Баримор е в ситуация, в която се повтаря един и същи ден, само защото тя е в специфично състояние, в което не може да си спомни дори предишния ден. А героят на Сандлър трябва с всеки нов изгрев да я среща уж за първи път и все да се опитва да спечели сърцето ѝ. Детонатор (2004) Това е един оригинален и нискобюджетен филм за пътуване във времето. Той е много нагъчкана научно-фантастична история за предприемчиви изобретатели, които случайно изработват устройство, която им позволява да пътуват във времето, но само няколко часа назад. Зрителят разбира какво точно е тяхното изобретение чак по средата на филма. Филмът ни държи под напрежение през цялото време и накрая се превръща в задълбочено изследване на двама характери, които се опитват да измамят един друг.Гол (2017) Главният герой в тази комедия се събужда гол в унизителни обстоятелства часове преди сватбения си ден. Налага му се да повтаря това упражнение отново и отново, докато нещата се получат както трябва. Тази история всъщност е римейк на шведски филм от 2000 г. Предни да падна/ Честита смърт (2017) Героинята в първия филм е тийнейджърка от Сан Франциско с перфектен семеен живот, но един ден тя е убита в нелеп автомобилен инцидент. Преживявайки отново деня на своята смърт, тя прави ревизия на взаимоотношенията си със заобикалящите я хора и разкрива мистерията около собствената си смърт. Другият филм е почти със същия сюжет, но са въведени доста повече хорър елементи. Бягай, Лола (1998) Класиката на Том Тиквер използва сюжета за непрекъснато повтарящото се време, като го превръща във вълнуващо кинематографично изживяване, случващо се в реално време. Главната героиня Лола се върти непрекъснато в едни и същи 20 минути, като всеки път нещо много дребно се променя в историята, намеквайки ни за съществуването на паралелни реалности, обвързани в моралните избори, които правим.12:01 (1993) Този филм е базиран на кратък разказ, публикуван през 70-те . Историята е за един мъж, който е заклещен да преживява нонстоп най-лошия ден в живота си, в който неговата съпруга е застреляна. Точно в полунощ той е сполетян от електрически шок, връща се в предишния ден, където нещата постоянно се объркват. ДАС ... още »
Филмът е част от Балканския конкурс на София Филм Фести ще има своята премиера на 14 март в кино „Одеон“Берлинале 2018 приключи – на официалната церемония в събота, 24 февруари, бяха раздадени едни от най-желаните и уважавани отличия във фестивалния филмов свят – Мечките. С гордост споделяме с всички киномани у нас, че носителят на „Златна Мечка“ за 2018 година е „Не ме докосвай“ („Touch Me Not“) на режисьорката Адина Пинтилие и ще може да бъде видян през март в програмата на Балканския конкурс на 22-рия София Филм Фест. „Не ме докосвай“ е копродукция между Румъния, България (Agitprop с подкрепата на ИА „Национален филмов център“), Чехия, Франция и Германия, а неговата режисьорка е гостувала у нас преди години като член на журито в документалния конкурс на 13-ия София Филм Фест.Сред наградените филми е и „Довлатов“ – творбата на Алексей Герман мл., която е включена в програмата „Киното днес – големите майстори“ на 22-рия София Филм Фест и която получи „Сребърна Мечка“ за изключителен артистичен принос на неговата художничка и дизайнер на костюмите Елена Окопная.ОЧАКВАЙТЕ още изненади през МАРТ – месецът на КИНОТО в София! ... още »
Ако си на възраст до 26 години и обичаш киното, ето как може да кандидатстваш:1. Избери си филм от програмите на София Филм Фест през годините2. Запиши видео до 3 минути, в което:- да ни разкажеш за себе си и защо обичаш киното;- да препоръчаш избрания от теб филм на приятелите сиУсловия:Видеата трябва да бъдат изпращани на мейл press@siff.bg.Получените видеа ще бъдат преглеждани от екипа на София Филм Фес и ще бъдат качени на фейсбук страницата на "София Филм Фест за учащи".Срок: 2 март 2018 (имате 7 дни!)Награда:Акредитация за целия фестивал за 5-мата избраници заедно с възможност да оценяват филмитеот Международния конкурс наред с авторитетното жури на фестивала и да връчат специалната награда на МЛАДЕЖКОТО ЖУРИ на 22-рия София Филм Фест. Ангажиментът е всяка вечер от 10 до 17 март.ОЧАКВАМЕ ВИ! ... още »
Най-обсъжданият режисьор в момента ще присъства на откриването на кино, което ще носи неговото име. Събитието ще се случи по време на фестивала в Гуадалахара, родният град на Гийермо дел Торо, и ще се състои на 10 март.„Надявам се дотогава той да притежава няколко „Оскар“-а“, заяви Иван Трухило, директор на мексиканския кино фестивал. Филмът на Дел Торо „Формата на водата“ е големият фаворит на наградите на Американската кино академия, след като получи 13 номинации, от които три са за самия му създател – като продуцент, режисьор и сценарист. Новото кино ще е едно от няколкото нови киносалона, построени в града, за да се подобри нивото на популярния фестивал. Поне петима нови мексикански режисьори от общо 11 претенденти ще се борят ще се борят за голямата награда на фестивала и премията от 500 000 песо (27 000 долара), както и за наградата на публиката от 100 000 песо (5000 долара).Сред очакваните с интерес заглавия е „Time Share“ на Себастиан Хофман, отличен с наградата за сценарий на фестивала в Сънданс. 33-ят международен фестивал в Гуадалахара ще се проведе от 9 до 16 март. ... още »
Забравете за Спайдър-мен, Тор или Капитан Америка – новият любим супергерой се казва Черната пантера. Горещият хит на „Марвъл“ с Чадуик Боузман продължава да е господар на боксофиса и за втория си уикенд постигна приходи от 108 милиона долара, достигайки общо внушителните 400 милиона.Това е вторият най-силен резултат за втори уикенд на всички времена, след „Междузвездни войни: Силата се пробужда“, постигнал 149,2 милиона. Но „Черната пантера“ се очертава като най-успешния филм за супергерои досега. Само за 10 дни на екран той надминава крайните приходи на „Пазители на галактиката 2“ (389,8 милиона), „Дедпул“ (363 милиона) и „Спайдър-мен: Завръщане у дома“ (334,2 милиона). Съвсем скоро ще надмине и „Първият отмъстител: Войната на героите“ (408 милиона), „Железният човек 3“ (409 милиона) и „Жената чудо“ (412,5 милиона).Приходите и по света на „Черната пантера“ са впечатляващи. За този уикенд те са 83,8 милиона и общо милионите му са 304, като заедно с американските резултати достигат над 704 милиона долара. На второ място в американската класация дебютира черната комедия „Нощни игри“ с 16,6 милиона долара, а трети се нареди „Зайчето Питър“ 12,5 милиона. На четвърто място е друг нов филм – фантастиката с Натали Портман „Изтребление“ с 11 милиона, а пети е „50 нюанса освободени“ с 6,9 милиона. Третата част на еротичната поредица вече е с общи проходи над 320 милиона от прожекциите си по света. ... още »
Интересът към екранизиране на романите на „краля на ужаса“ Стивън Кинг винаги е бил голям, но след грандиозния успех на „То“ той продължава драстично да нараства. Няколко продукции се появиха по негови произведения, а новината е, че очакваме сериал по... негово стихотворение.То се казва „The Bone Church“ и е писано още през 60-те години, но е публикувано за първи път в списание Playboy през 2009 г. В него се разказва за авантюрист, който сформира екип, за да издири легендарно място, скрито дълбоко в джунглата. В експедицията са 32 души, но те се натъкват на ужасяваща тайна и само трима оцеляват в крайна сметка.Продуценти на „The Bone Church“ ще бъдат Крис Лонг, продуцирал сериала „Mr. Mercedes“ отново по романи на Кинг, и Дейвид Ейър, сценарист и режисьор на „Отряд самоубийци“. Все още не е обявено дали Ейър ще бъде и режисьор на новия сериал.Иначе докато очакват продължението на „То“, феновете на Кинг няма да скучаят. Майк Фланаган, който направи екранизацията по „Играта на Джералд“, работи по „Doctor Sleep“, продължение на култовия „Сиянието“. Предстои да видим и сериал по „Castle Rock”, в който една от главните роли изпълнява Бил Скарсгард, ужасил ни подобаващо като клоуна Пениуайз в „То“. ... още »
Марк Уолбърг явно много се забавлява, докато работи с Шон Андърс. Той е режисьор на двете части на „Баща в излишък“ и, макар че втория филм не беше много успешен, той е готов с нова комедия и в нея отново ще участва Уолбърг. Двамата ще са и продуценти на „Instant Family“.В новия филм звездата от „Приятели, Тед“ и Роуз Бърн ще играят двойка, която решава да стане истинско семейство и за целта просто осиновява три деца. Проблемът е, че младежите въобще не подлежат на опитомяване. В ролята на едно от децата е Изабела Монър, партнирала на Уолбърг в „Трансформърс: Последният рицар“.В новата комедия ще участва и носителката на „Оскар“ Октавия Спенсър, но засега не се съобщават подробности за ролята й. Все пак Андърс, който по традиция е и автор на сценария, не разполага с много време – снимките на „Instant Family“ започват следващия месец, а „Парамаунт“ са планирали премиерата да бъде през февруари, 2019 г. ... още »
Мартин Макдона винаги успява да напипа някоя болна тема. И като един гениален драматург успява да я развие по невероятно интригуващ начин, с покъртително истински персонажи и размазващи диалози. Което обяснява защо пиесите му продължават да се играят с успех по целия свят, включително и у нас. Той обаче доказа, че стига да поиска, спокойно може да загърби театъра за сметка на киното.След два сравнително успешни опита, третият филм на Макдона се оказа удар в десетката и се превърна в едно от събитията на изминалата година. „Три билборда извън града“ напълно заслужено триумфира с безброй награди и влиза като основен фаворит в битката за „Оскар“. Трудно е да се изброят всичките му достойнства, но може би най-открояващото се е един от най-силните женски образи за последните години, изигран съкрушително от Франсис Макдорманд.Няма и не може да си представим по-гневна героиня от Милдред Хейс. По-добре е въобще да не й се изпречвате на пътя, дори и мило да ви се усмихва. Тя отчаяно търси справедливост в името на дъщеря си, изнасилена и убита по брутален начин. И тъй като никой не е арестуван и постепенно всички забравят за случилото се, Милдред решава да действа. Не, не взима пушка, за да започне да избива всички мъже. Просто наема три билборда в края на града, съдържащи провокативни послания към местния шериф Уилаби (Уди Харелсън). Противно на очакванията той съвсем не е злодей, който се опитва да прикрие случая. Напротив, Уилаби съчувства на Милдред, а единствената му вина е в това, че така и не успява да открие убиеца. На другата крайност е неговият заместник Диксън (Сам Рокуел) – типичното ченге, затънало във всевъзможни пороци, включително да решава всеки проблем с помощта на юмруците си. Точно затова сблъсъка му с една скърбяща майка, която няма какво да губи, ще бъде повече от разтърсващ и за двете страни.„Три билборда“ показва какво се случва когато суровата емоция надделява над разума. Макар че темата е доста нелицеприятна и тягостна, Макдона няма за цел да потиска зрителите. И винаги успява да влее доза хумор дори и на най-неочакваните места или чрез най-колоритните герои. Отдавна не сме гледали филм с толкова открояващи се персонажи, но над всички се извисява „стихията“ Милдред.Тя е като бомба, която може всеки момент да избухне, а в резултат последствията за всички ще бъдат катастрофални. Милдред е буйна, цапната в устата и винаги готова да срита някого. Донякъде е като герой от някой уестърн или като Джон Рамбо, който се е заел да раздава правосъдие. В случая тя може би за първи път в живота си има цел. Нейната битка не е само заради дъщеря й, а заради всички онеправдани жени по света.Разбира се, Милдред е всичко това, благодарение на изпълнението на Франсис Макдорманд. Знаем, че тя е голяма актриса, знаем и че винаги успява да блесне на екрана, но това е ролята, с която май завинаги ще я запомним. Не случайно Макдона я пише точно за нея. Но в неговия филм има и поне още две силни роли. Уди Харелсън се представя в съвсем неочаквана светлина и с много обрано присъствие успява да изпъкне на екрана, но всички суперлативи са за винаги подценявания Сам Рокуел. В ролята на деградиралото ченге, което ще претърпи своята еволюция, той изкачва своя актьорски връх и е съвършеният „спаринг“ партньор на Милдред.Порочно забавен и безсрамно заиграващ се с всички пороци и страхове на Америка, филмът на Макдона е от тези редки бижута, които ти връщат вярата, че Холивуд все пак може да ни поднесе и доза класно кино. Брутално, хващащо за гърлото, но истинско.Ивайло Петков ... още »