🎥 От 26 април, в кината – филмът, удостоен със „Сребърен лъв“ за режисура от фестивала във Венция, както и с наградата за изгряващ актьор на Сейду Сар. Не пропускайте „Аз, Капитан” на режисьора Матео Гароне!
Филмът се разпространява в България с подкрепата на Национален филмов център / Bulgarian National Film Center и програма Creative EuropeТворческа Европа" – подпрограма Медиа на ЕС.
Той е поредното голямо име, което ще прави сериал за „Apple”. М. Найт Шаямалан започва работа по психологически трилър, заедно със сценариста Тони Басгалуп. Все още не са оповестени никакви подробности за сюжета. Известно е единствено, че сериалът ще е от 10 епизода с продължителност половин час, а Шаямалан ще режисира пилотния епизод.Това ще бъде вторият телевизионен проект на режисьора на „Шесто чувство“. Той продуцира популярния сериал „Уейуърд Пайнс“ с Мат Дилън, който продължи два сезона. Иначе последният филм на Шаямалан „На парчета“ се превърна в изненадващ касов хит и в момента той работи по продължението му „Glass”, което ще бъде свързано и с един от големите му хитове от преди 18 години – „Неуязвимият“. Басгалуп е известен с работата си по няколко хитови сериала като „Централа Берлин“, „24: Наследството“ и „24: Живей още един ден“. Новият сериал ще е поредната голяма телевизионна продукция на „Apple”. Компанията работи по сериал с Дженифър Анистън и Рийз Уидърспун, привлече наскоро и режисьора на „La La Land” Деймиън Шазел, който ще създаде нов драматичен сериал специално за нея, а освен това планира сериала „Amazing Stories“ с изпълнителен продуцент Стивън Спилбърг. ... още »
22-рият София Филм Фест се открива на 7 март в Зала 1 на НДК с официалната премиера на най-новия игрален филм на Милко Лазаров - „Áга”. Представен като проект с работно заглавие „Нанук“ на София Мийтингс през 2014 година, където получи наградите на Mediterranean Film Institute и Synchro Film, Video & Audio, Vienna, отличен в Кан като проект с престижната награда „Кшищоф Кешловски“ на ScriptEast, „Áга“ вече закри с огромен успех основната конкурсна програма на Берлинале 2018! Филмът е копродукция на България, Германия и Франция с главен продуцент Веселка Кирякова („Ред карпет“), която работи с Милко Лазаров от успешния му дебют „Отчуждение“, представен също на София Мийтингс, отличен с две награди от най-стария кинофестивал в света – Венеция.За 16-и път международно жури ще определи фаворита за Голямата награда в конкурса за първи или втори игрален филм „София – град на киното”, съдържаща парична премия от 7,000 евро, осигурена от Столична община. Ето и 12-те конкурсни филма: * „3/4“ (2017) – България-Германия, режисьор Илиян Метев* „Адам“ („Adam”, 2018) – Германия-Исландия-САЩ-Мексико, режисьор Мария Солрум* „Блокаж“ („Blockage / Sade Ma’bar“, 2017) – Иран, режисьор Мохсен Гараи* „В един друг живот“ („In Another Life“, 2017) – Великобритания, режисьор Джейсън Уингард* „Генезис“ („Genesis“, 2018) – Унгария, режисьор Арпад Богдан* „Гълъбът“ („The Pigeon / Güvercin”, 2018) – Турция, режисьор Бану Шиваци* „Йева“ („Yeva“, 2017) – Армения-Иран, режисьор Анахид Абад* „На крачка зад Серафима“ („One Step Behind the Seraphim / Un pas în urma serafimilor“, 2017) – Румъния, режисьор Даниел Санду* „Радиограмофон“ („Radiogram”, 2017) – България-Полша, режисьор Рузие Хасанова* „Срещу вятъра“ („Facing the Wind / Con el viento“, 2018) – Испания-Аржентина-Франция, режисьор Мерицел Колел* „Тиха нощ“ („Silent Night / Cicha noc”, 2017) – Полша, режисьор Пьотр Домалевски* „Червената крава“ („Red Cow / Para Aduma“, 2018) – Израел, режисьор Цивия Баркай Световно признатата унгарска режисьорка Илдико Енеди ще бъде президент на Международното жури, което ще определи носителя на Голямата награда „София – град на киното”. Последният й филм „За тялото и душата” („Testről és lélekről” / „On Body and Soul”) покори Берлинале и беше удостоен със „Златна мечка” в началото на 2017, а от дни е сред номинациите за чуждоезичен Оскар! Илдико Енеди ще получи наградата „ФИПРЕССИ Платиниум 90” – специално отличие, което беше връчено и на големите режисьори Бела Тар и Горан Паскалевич в рамките на последните две издания на София Филм Фест. Генералният секретар на ФИПРЕССИ Клаус Едер ще модерира публичен разговор с Илдико Енеди.Международното жури ще присъди и наградата за най-добър късометражен филм в конкурса JAMESON Short Film Award. Ето и филмите, участващи в конкурса.* Баба, реж. Роза Колчарова* Багаж, реж. Светослав Стоянов* Гората на Димо, реж. Христо Симеонов* Грозна приказка, реж. Радостина Нейкова* Диагноза, реж. Камен Коларов* Живи отражения, реж. Мариета Печанска* Може би утре, реж. Мартин Илиев* Обир, реж. Мария Николова* Преди и след, реж. Добромир Димитров* Преображение, реж. Стефан Ганов* Срам, реж. Петър Крумов* Terrror-Error, реж. Александър Начев*Емблемата на световното независимо кино Вим Вендерс се завръща в София почти 10 години след представянето на филма си „Снимки в Палермо“ пред българската публика. Президентът на Европейската филмова академия и световен майстор на киното ще представи амбициозния си проект „Потапяне“, филмът, който откри 65-тия филмов фестивал в Сан Себастиан. Още шест от най-важните заглавия във филмографията на Вендерс ще могат да видят киноманите у нас и това е специалният подарък, който им поднасят Обединена българска банка и традиционният ни партньор Гьоте-институт. Това са възстановената дигитална версия на отличения със „Златна палма” в Кан „Париж, щата Тексас” („Paris, Texas”, 1984), дигитално възстановената версия на „Криле на желанието”, с оригиналното заглавие „Небето над Берлин” („Der Himmel über Berlin”, 1987), с наградата за най-добър режисьор на фестивала в Кан, която имаше световната си премиера преди броени дни в Берлин и ще тръгне отново на екран през април; троен 3D Вендерс-акцент включва поетичното есе, посветено на Пина Бауш „Пина” (с номинация за документален „Оскар”), изключителният документален филм, посветен на архитектурата, „Катедрали на културата”, и игралният психологически разказ „Всичко ще бъде наред”, с Джеймс Франко и Шарлот Генсбур в главните роли, а също и уникалната творба „Солта на земята” - завладяващ филм-портрет на един от най-талантливите фотографи на всички времена, бразилеца Себастиао Салгадо. Вим Вендерс ще изнесе и специален МАСТЕРКЛАС пред българската публика – това ще се случи на 11 март, в Дома на киното!*Култовият американски режисьор Ейбъл Ферара ще бъде един от специалните гости на 22-рия София Филм Фест. Неподражаемият режисьор, създал класиките „Лошият лейтенант“ и „Кралят на Ню Йорк“, ще получи Наградата на София на Столичната община за цялостен принос към изкуството на киното - на гала вечер в кино „Люмиер“ на 17 март, непосредствено преди прожекцията на шедьовъра му „Кралят на Ню Йорк“ („King of New York“, 1990), едно от най-значимите изследвания на темата за насилието в американското кино. Режисьорът ще води и два майсторски класа в рамките на фестивала – това ще се случи на 18 и 19 март в Дома на киното. Визитата на Ейбъл Ферара е подаръкът на Jameson Irish Whiskey по случай 15-годишнината на партньорството със СФФ и се реализира в партньорство с Посолството на САЩ. Програмата с филми на Ферара включва още „Разкази за стриптизьорки“ („Go Go Tales“, 1988), „Пазолини“ „Pasolini”, 2014) и документалните „Ейбъл Ферара: Alive in France“ (2017) и „Пиаца Виторио“ (2017).*Следваме традицията за отправяне на предизвикателства към интереса на публиката с предварителни прожекции в Дома на киното от началото на месец март – тази година това са филми, въвеждащи темата „1968“ и „подгряващи“ спортния фокус на фестивалната програма. Началото на специалната ретроспектива, посветена на явлението Сергей Параджанов, ще поставим с откриването на изложба „Параджанов – Homo Liber“ на Юрий Мечитов и майсторски клас с фотографа на тема „Тбилиси и феноменът Параджанов“ – това ще се случи в партньорство с Галерия SYNTHESIS и арт-център „Фотосинтезис“, като те ще бъдат домакини на тези две инициативи. Денят 9 март е обявен в програмата на Дома на киното като ДЕН на ПАРАДЖАНОВ, а специални гости, представящи филмите пред публиката, ще бъдат именития режисьор Роман Балаян, на когото в деня на официалното откриване на фестивала ще бъде връчена Наградата на София на Столичната община, Завен Саркисян, директор на музея „Параджанов“ в Ереван и член на документалното жури на 22-рия София Филм Фест и дългогодишния ни приятел – директора на международния кинофестивал „Златна кайсия“ в Ереван и изтъкнат филмов режисьор – Харутюн Хачатрян.*Основен партньор на София Филм Фест и София Мийтингс е Филмово студио „Ню Бояна” – едно от водещите киностудия в Европа. Те осигуряват сериозна подкрепа за пазара на копродукции София Мийтингс, като връчват за трета поредна година Голямата награда „Дани Лернер” - Grand Prix за проект от основните секции на бизнес платформата. През 2018 година за първи път наградите ще бъдат две, като едната със сигурност ще бъде връчена на български проект; всяка от тях е на стойност 50 000 евро в услуги във Филмово студио „Ню Бояна” и чек за 5 000 евро.„Ню Бояна”, заедно с B2Y Productions, са копродуценти на фестивалните трейлъри, които за поредна година се създават в креативното партньорство с DDB. На 22-рия София Филм Фест се очакват над 300 чуждестранни гости. Голяма част от тях ще дойдат специално за 15-ото издание на София Мийтингс, което по традиция ще събере европейския елит във филмовата индустрия. Проектите за първи, втори и трети игрални филми ще бъдат представени пред професионална публика – филмови фондове и институции, продуценти, дистрибутори, разпространители, журналисти. Родните и регионалните филми ще бъдат прожектирани пред фестивални селекционери и сейлс компании. Партньори на София Мийтингс са: Ню Бояна Филм Студио, B2Y Productions, Producers Network, Cannes Market, Crossroads, Mediterranean Coproduction Market, Mediterranean Film Institute, Moscow Business Square, EAVE, Hungarian Filmlab, Focusfox Studio (Унгария), Synchro Film, Video & Audio (Австрия), Yapimlab (Турция), Medienboard Berlin-Brandenburg, MDM, FilmFestival Cottbus, Connecting Cottbus, Фондация Роберт Бош, Europa Distribution, Europa Cinemas.*Един от гвоздеите на фестивала е несъмнено филмът „Квадратът” на Рубен Йостлунд („Златна палма” - Кан ’17, с номинация за чуждоезичен „Оскар”, шест награди на Европейската филмова академия, включително за най-добър филм и режисьор). Филмът е включен в традиционната рубрика „Големите награди“.В „Киното днес – големите майстори” ще предложим на публиката най-новите филми на утвърдени имена от световното кино. В програмата присъстват заглавия като „Без милост” (In The Fade) на Фатих Акин (със „Златен Глобус“ за чуждоезичен филм, награда за най-добра актриса за Даян Крюгер в Кан ’17); „Нелюбов” (Нелюбовь) на руския майстор Андрей Звягинцев (с награди от Кан, Лондон и Европейската филмова академия, с номинация за чуждоезичен „Оскар“); „Изключителният (Моят Годар)” (Redoubtable) на Мишел Азанависиус (с премиера в Кан ’17), „Луната на Юпитер” (Jupiter’s Moon) на Корнел Мундруцо (с номинация за „Златна палма“ в Кан ’17), „Фокстрот“ (Foxtrot) на Самуел Маоз (с голямата награда на журито „Сребърен лъв“ и още два приза от Венеция 2017, с осем награди на Израелската филмова академия) – всички те ще се срещнат с публиката у нас, след като привлякоха вниманието на зрители и киноспециалисти на десетки престижни фестивали в целия свят. Прочутият македонски режисьор, носител на „Златен лъв“ за „Преди дъжда“ Милчо Манчевски лично ще представи най-новия си филм „Бикини Муун“; в програмата е включен и филма на Алексей Герман младши „Довлатов“, който получи „Сребърна Мечка“ на Берлинале 2018 за работата на художничката и дизайнер на костюмите Елена Окопная – филмът ще бъде представен лично от един от актьорите в него - Милан Марич, който ще бъде член на Международното жури на СФФ. Сред заглавията в тази секция, които не бива да се пропускат, са „Купонът“ на Сали Потър, „Щастлив край“ на изключителния майстор Михаел Ханеке, „Убийството на свещения елен“ на Йоргос Лантимос с Колин Фарел и Никол Кидман, „Аритмия“ на Борис Хлебников, представен като проект на София Мийтингс, „Хибула“ на Георгий Овашвили – още един от членовете на Международното жури, както и най-новата творба на Такеши Китано – „Краят на яростта“. И завършваме с испанската комедия „Абракадабра“ на Пабло Бергер.За първи път в рамките на фестивала ще бъдат представени филми в партньорство с посолствата на Азербайджан и Индонезия. Това са „Али и Нино“ на Асиф Кападия („Ейми“, „Войнът“) и „Табула Раса“ на Адриянто Дево, които ще имат специални прожекции във фестивалната програма.В рубриката „Калейдоскоп” са подбрани осем филма, дело на творци от почти всички континенти. Сред тях са „Проектът „Флорида” (The Florida Project) – най-новият филм на Шон Бейкър (представен в Петнайсетдневката на режисьорите в Кан ’17, с номинация за Оскар за най-добра поддържаща мъжка роля на Уилям Дефо); „Манифест” (Manifesto) на Юлиян Роузефелд, с участието на многоликата Кейт Бланшет в 13 роли!; поразяващата история на режисьорите Фабио Грасадония и Антонио Пиаца, създадена по реални събития „Сицилиански призрак“; „Нощта, в която плувах“ на Дамиен Манивел и Кохей Игараши (с премиера във Венеция и Сан Себастиан), „Рига (Първи дубъл)“ на многостранния талант и приятел на София Филм Фест Зигфрид, „Песента на скорпионите“ на Ануп Сингх с Голшифтех Фарахани и Ирфан Хан в главните роли, както и „Човешки поток“ – многопластовата творба на авангардния творец Ай Вeйвeй. *Във фестивалната програма отново сме включили важен акцент върху Новото българско кино, основен партньор на който е ИА „Национален филмов център“, осигурил национално финансиране на повечето филми, като игралната селекция за поредна година е подкрепата на Обединена българска банка. На публиката ще бъдат представени 46 български пълнометражни, игрални и документални филма, които са създадени между март 2017 и началото на 2018 година. Сред премиерните заглавия са „Áга“ на Милко Лазаров (единствена прожекция, с която се открива фестивала), „3/4“ на Илиян Метев и „Радиограмофон“ на Рузие Хасанова (и двете творби са в Международния конкурс на фестивала), „8'19"“ – световна премиера на филма-омнибус, продуциран от Българската национална телевизия, създаден по разкази на Георги Господинов, „Малко късмет за по-късно“ на Александър Смолянов, „Моторът“ на Валентин Гошев, „Смартфонът беглец“ на Максим Генчев. Общо 22 игрални филма, произведени през изминалата година, ще са в програмата на 22-рия СФФ! Рекорд за последните 25 години! Дано задържим това ниво на производствто, което води до видими резултати извън България, но и до нарастващ интерес към българското кино сред публиката в киносалоните. Документалните премиери в програмата на фестивала включват 11 филма. Сред тях са „Синко мой“ (България) на Павлина Иванова (световна премиера), „Нов живот“ (Канада-България) на режисьора Стефан Иванов (световна премиера), „Ненужен герой“ (България) на Стефан Командарев (световна премиера); „Мечтата на Николай“ (Белгия-България) на Мария Карагьозова (национална премиера), „Червено, твърде червено“ (Франция-България), режисьор Божина Панайотова (национална премиера, в Международния документален конкурс), „Миниатюра за пиано“ (България) на Елдора Трайкова (софийска премиера, в Международния документален конкурс), както и софийските премиери на „Изкореняване“ (България) на Костадин Бонев, „Симон срещу страха (Случаят Варсано)“ (България) на Георги Тенев, „К 22“ (България) на Александър Крумов и Антон Богорисов, „Студената война“ (България) наРадослав Илиев и Ивайло Пенчев, „Offline“ (България) на Станислава Калчева. Специална премиера като закриващ филм на основната програма на СФФ ще има предизвикателната мозайка от късометражни разкази „Окупация 1968“ – документална копродукция между Чехия, България („Агитпроп“), Русия, Полша и Германия.*Балканската конкурсна програма на София Филм Фест традиционно съдържа някои от най-добрите творби, създадени през последната година. „Домейн Бойар” за поредна година подкрепя конкурса и осигурява наградата за най-добър балкански филм. Българското участие в програмата са новият филм на Илиян Джевелеков „Вездесъщият“, както и българският боксофис-хит „Възвишение“ на Виктор Божинов. Сред заглавията, които ще се състезават за приза през 2018 година, са творбата на Адина Пинтилие „Не ме докосвай“ (копродукция с България), която преди дни спечели един от най-престижните призове в света, „Златна Мечка“ на Берлинале; филми на Семих Капланоглу, Елина Псику, Янец Бургер, Ян Цветкович, Дражен Кулянин, Дениал Хасанович, Ален Дърлевич, Емануел Парву, Гьорче Ставрески, Игор Бежинович, а извън конкурсната програма ще бъде представен „Мирисът на парите“ на Ахмет Бояджиоглу.За седма поредна година „Домейн Бойар” застава и зад традиционната ни програма „Кино гурме”, в която не бива да пропускате „Богините на храната”, „Звезди Мишлен: Приказки от кухнята”, „Пекарят”, прекрасният „Шоколад“, както и „Пътят на виното“. Като специален партньор на „Кино гурме“ през 2018 се включва и NESCAFÉ Dolce Gusto, които обещават свежест и ароматни кино-преживявания! *Сред АКЦЕНТИТЕ във фестивалната програма през 2018 година ще откриете и селекциите СФФ Спорт и СФФ Спорт: The Ball, като наши специални партньори в тези програми са застрахователна компания „Лев Инс“, Мтел Спорт и фондация „Роберт Бош“. Съвсем скоро ще се запознаете подробно със заглавията в тези програми, но със сигурност не бива да се пропускат абсолютния хит „Аз, Тоня“ на Крейг Гилеспи, с невероятната Марго Роби в ролята на прочутата американска състезателка по фигурно пързаляне Тоня Хардинг, както и „Последният мач: 40 години Йохан Кройф в Барселона“. *През 2018 година София Филм Фест поставя в специален ФОКУС киното на Израел. С любезното съдействие на посолството на Израел ще имаме възможност да покажем филмите „Нов дух“, представен лично от неговия режисьор Дорон Еран (Израелската гала на фестивала), както и още един негов филм - „Снимка“; „Пекарят“ на Офир Раул Грайзер (включен и специалната ни селекция Кино Гурме), „Червената крава“ на Цивия Баркай (който ще се състезава и за Голямата награда в Международния конкурс на фестивала), „Смъртта на поетесата“ на Дана Голдберг и Ефрат Мишори, „Бен-Гурион. Епилог“ на Ярив Мозер, както и „Фокстрот“ на Самуел Маоз (с голямата награда на журито „Сребърен лъв“ и още два приза от Венеция 2017, с осем награди на Израелската филмова академия).50 години след майските събития в Париж и Пражката пролет, СФФ предлага специална програма, посветена на 1968. Тя включва няколко модула – български филми, селектирани от проф. Божидар Манов, филми от Германия, селектирани от режисьора Бернхард Марш (Кьолн) и в партньорство с Гьоте-институт, филми от Чехословашката нова вълна, селектирани от Йохана Шварцова – режисьор и куратор в Чешкия национален филмов архив и в партньорство с Чешкия център и филми от Френската нова вълна, в партньорство с Френския културен институт. Подробна информация за тази богата и много интересна програма ще получите в следващите дни.*Документалните творби са отново специален приоритет в програмата на София Филм Фест. Конкурсната програма се открива на 10 март от 18.30 часа в зала „Славейков” на Френския институт с „Възхвала на нищото” – сатиричен документален разказ на сръбския режисьор Борис Митич, разказан с гласа на Иги Поп. В програмата са включени интригуващи заглавия на спортна тематика – като „Дейвид Милър, сам срещу часовника“, „Симпатяги в края на колоната“, „Хвани вълната: Животът на Леърд Хамилтън“, както и „Планина“ - австралийското изследване на човешката обсесия към планините, подсилено от магнетичния глас на разказвача Уилям Дефо. Зала Славейков отново ще бъде домакин на конкурса в партньорство с Френския културен институт, публиката ще се срещне със селекция от най-добрите документални филми от последната година, а българското заглавие в него е „Миниатюра за пиано” на Елдора Трайкова, продуциран от „ПроФилм”, като в конкурсната програма участва и „Червено, твърде червено“ (Франция-България) на Божина Панайотова, чиято световна премиера беше на току-що завършилото Берлинале. Важен акцент сред документалните творби, които ще имат своя специална премиера в програмата на фестивала, е един от най-възхваляваните филми на 2017 година – „Джейн“ на режисьора Брет Моргън, посветен на историята на Джейн Гудол, легендарна изследователка на шимпанзетата, природозащитник и естествоизпитател, носител на Ордена на Британската империя, основателка на института „Джейн Гудол“ и Посланик на мира на Обединените нации. Премиерната прожекция на „Джейн“ е на 9 март, от 18,30 часа в кино „Люмиер Лидл“, а филмът ще бъде представен от доц. д-р Стоян Лазаров, зоолог в Националния природонаучен музей.*В програмата ни отново присъства специална Модна гала – продължаваме традицията публиката на фестивала да се запознава с филми, които представят стила и вкуса към живота на хората, вдъхновени от модата и нейните непредвидими проявления. През 2018 година заедно с Вог Вижън-Митко Дамов поставяме акцент върху уникалния документален филм „Ню Йорк – мода за напреднали” на режисьорката Лина Плиоплайт, който разказва за влиянието на уличната мода като културен феномен, като във фокуса на един блогър попадат стила и живота на възрастните граждани на Ню Йорк. Очакваме ви и на събитието Fashion Night Out което ще оживи отново пространството за съвременен танц и култура на Националния дворец на културата – ДНК на 25 март, неделя. И не забравяйте, че в програмата на фестивала ще може да се срещнете с най-новото превъплъщение на Даниел Дей-Луис - като майстор стилист в „Невидима нишка“ (Phantom Thread) на Пол Томас Андерсън! *Очаквайте съвсем скоро подробности за селекциите от филми със запазен знак „СФФ за учащи” и „СФФ за пенсионери”.За поредна година фестивалните прожекции са предвидени в НДК-Зала 1, Кино Люмиер Лидл, Дома на киното, кино Одеон, Euro Cinema, културен център „G8”, Зала „Славейков“ на Френския културен институт, Гьоте-институт, Чешкия център, Културен център на Софийския университет „Св.Климент Охридски”, кино „Влайкова”, Руския културно информационен център, ОКИ Дом на културата „Искър”, CINEMA CITY Mall of Sofiа, CINE GRAND City Center Sofia, ARENA Deluxe Bulgaria Mall.Основните цени на билетите са 9,00 / 7,00 лв. Пълната програма на фестивала, подробна информация за кината, филмите, гостите, нашите партньори и спонсори, може да откриете навсякъде в София.Следете подробностите на сайта ни www.siff.bg, както и в социалните мрежи (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube) на фестивала.Можете да си свалите апликацията София Филм Фест, създадена от нашите партньори MELON за iphone и андроид. Предлагаме ви да ни намерите и във VIBER – следете специалния чат бот на София Филм Фест!Талантливите „виновници” за създаването на фестивалните визии и клипове през последните четири години са екипите на DDB – Йордан Жечев, Васил Патраков, Аглика Спасова; клиповете на фестивала се реализират в партньорство с Филмово студио „Ню Бояна” и B2Y productions.И не забравяйте – търсете нашия ЗЛАТЕН БИЛЕТ!ОЧАКВАМЕ ВИ на Кино! ... още »
Само след 8 дни световното кино и неговите автори ще преместят фокуса си към столицата на България, която през първата половина на 2018 е и столица на обединена Европа. Международният филмов фестивал СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ (Sofia International Film Festival), извоювал с годините признанието на световната кинообщност, акредитиран от FIAPF и включен в класацията на сп. „Variety” сред 50-те топ-фестивала като значим кинофорум за киноиндустрията, ще се срещне за 22-ра поредна година с вярната си публика и многобройните международни гости – в София през МАРТ ще бъдат представени най-актуалните творби от европейското, световното и българското кино. Фестивалът се организира от Арт Фест под патронажа на Столична община, в партньорство с Министерство на културата, ИА „Национален филмов център“ и Националния дворец на културата, с подкрепата на програма Творческа Европа (Creative Europe) МЕДИА на Европейския съюз, национални и чуждестранни културни институти, спонсори, партньори и приятели. През 2018 година темата на София Филм Фест, преплетена творчески във визията на фестивала, е свързана с избора на София за Европейска столица на спорта. Тази титла има за цел да популяризира активния начин на живот, развитието на спортни политики и инфраструктура с добри съоръжения, програми и активности. Акцентът е върху масовия спорт и върху значението на спорта като приоритет в живота на хората. Този специален фокус ще присъства и във филмовата програма на фестивала чрез селекция от филми и събития на спортна тематика.Официалното откриване на 22-рия София Филм Фест е на 7 март. Церемонията по награждаването ще се състои на 16 март. Програмата на фестивала, заедно с традиционните издания в Бургас, Пловдив и Варна, ще продължи до 29 март. Специална програма в Дома на киното, свързана с тематични събития на фестивала, ще стартира още от 1 март.Ще бъдат представени 172 пълнометражни игрални и документални заглавия, както и над 20 късометражни филма.БИЛЕТЗнаете как да стигнете до всички филми в програмата ни – БИЛЕТ в КЕН е Вашият сигурен пропуск за Света на киното през Март! За пета поредна година той ще е отново навсякъде около Вас – седмици преди началото на фестивала! Ще откриете своя БИЛЕТ за КИНО на местата, на които пазарувате, в магазини за подаръци, книжарници, барове и още много локации, където дори не предполагате... Не пропускайте и факта, че всеки от вас може да стане притежател на специалния ЗЛАТЕН БИЛЕТ – по традиция те са пет и дават възможност за неограничен достъп до всички прожекции и партита за всеки от петимата късметлии и негов приятел. 5 ЗЛАТНИ БИЛЕТА ще Ви очакват в търговската мрежа! А ние очакваме Вас - да ни се обадите, че сте открили своя ЗЛАТЕН БИЛЕТ! ... още »
Макар че се отказа да се заеме с римейка на „Белязаният“, Антоан Фукуа все пак ще режисира дългоочаквания проект. Той бе първоначалният избор на „Юнивърсал“, но впоследствие се наложи да откаже, заради ангажимента си да снима продължението на „Закрилникът“ с любимата му звезда Дензъл Уошингтън.Студиото веднага му намери заместник в лицето на Дейвид Айър, но режисьорът на „Отряд самоубийци“ в крайна сметка се отказа от предложението. Така Фукуа отново бе потърсен и този път се оказа правилния избор.Режисьорът на „Тренировъчен ден“ ще започне работа по последната версия на сценария, дело на Айър, Джонатан Херман и братята Джоел и Итън Коен. Той се основава на класиката „Белязаният“ от 1932 г., както и на римейка на Брайън Де Палма от 1983 г. с великата роля на Ал Пачино, а арена на действието ще бъде Лос Анджелис.От „Юнивърсал“ бяха предвидили датата на премиерата да е този август, но сега очакваме обявяването на новата дата. ... още »
Почти сигурно той ще стане носител на „Оскар“ за ролята си на Уинстън Чърчил в „Най-мрачният час“, но ще продължи на тази вълна. Гари Олдмън се е заел да адаптира разказ на Чърчил и покрай това може отново да се завърне на театрална сцена.Последната му роля в театъра е от преди повече от две десетилетия. Олдмън спечелва популярност покрай изявите си в много пиеси, преди да дебютира в киното с биографичната драма „Сид и Нанси“ през 1986 г.Разказът „The Dream“ е написан от великия английски премиер през 1947 г. и в него се разказва за духа на баща му Рандолф, който посещава Уинстън в неговия дом. „Става въпрос само за двама души, така че няма да е много скъпа постановка. Копнея да се завърна в театъра и ще се постарая да направя тази постановка. Макар че е малко страшно, все пак от последната ми изява на сцена са минали 20 години“, споделя звездата от „Леон“.Той допълва, че има идея за продължение на „Най-мрачният час“. В него ще бъде представена прочутата конференция в Ялта през 1945 г., в която участват Чърчил, Сталин и Рузвелт. ... още »
Не сме очаквали, че Майкъл Бей ще започне да продуцира детски филми, но ето че и това се случва. Все пак той вече продуцира „Костенурките нинджа“ за „Парамаунт“ и сега му предстои да се заеме с игрална версия на прочутия анимационен сериал „Дора изследователката“.Известният сценарист на детски филми Ник Столър („Мъпетите“, „Щъркели“) вече е готов със сценария, а режисьор ще бъде Джеймс Бобин („Мъпетите“, „Алиса в огледалния свят“). Историята ще се развива няколко години след събитията, популярни от сериала на Nickelodeon, и ще ни представи порасналата Дора, вече тийнейджър, която се мести в големия град, за да живее заедно с братовчед си Диего.От „Парамаунт“ обявиха, че премиерната дата на новия филм ще е 2 август 2019 г. Така това ще стане четвъртият хит за студиото през следващото лято. Останалите три заглавия, които се очакват с интерес, са „Трансформърс 7“ на 28 юни, римейка на „Топ Гън“ на 12 юли и „Терминатор 6“ на 28 юли. Очакваме в скоро време да научим и имената на актьорите в „Дора изследователката“. ... още »
Филмът е на режисьора-визионер Брет Моргън, с оригинална музика от световноизвестния композитор Филип Глас и включва пленителни непоказвани кадри от революционното изследване на шимпанзетата, извършено от легендата природозащитничка Джейн Гудол!„ДЖЕЙН ме върна в най-добрите дни от живота ми.“ Джейн ГудолВъзхваляван от критиците като „хипнотизиращ“, „забележителен“, „спиращ дъха“ и „най-добрия документален филм за 2017 година“, „Джейн“ ще бъде излъчен за ПЪРВИ ПЪТ пред българската публика на специалната премиера в програмата на 22-рия София Филм Фест, организирана съвместно с екипа на National Geographic / FOX в България. Събитието е на 9 март, от 18,30 часа в кино „Люмиер Лидл“. Входът е СВОБОДЕН!Филмът на награждавания режисьор Брет Моргън („Kurt Cobain: Montage of Heck“, „The Kid Stays in the Picture“) е съставен от подбрани материали от над 100 часа непоказвани кадри, заснети в Националния парк „Гомбе“ в Танзания през 60-те години на 20-и век, и разказва историята на Джейн Гудол – млада жена без специална подготовка, чиято изследователска работа с шимпанзетата поставя под въпрос доминирания от мъже научен консенсус на нейното време и прави революция в разбирането ни за естествения свят. Филмът започва с кадри от „Гомбе“ от 1960 г., когато 26-годишната британка, подтиквана единствено от любовта си към животните, се отправя на първата си изследователска експедиция, за да изучава шимпанзетата. Тя търпеливо печели доверието на животните и скоро влиза в световните новини с откритието, че шимпанзетата са високоинтелигентни и социални животни, които използват оръдия на труда, за да събират храна. За работата на Джейн Гудол се знае много от различни книги и филми, но за самата жена е известно много по-малко. Сега, докато Джейн изучава шимпанзетата, ние ще изучаваме Джейн и ще видим отблизо как се влюбва и се бори да постигне баланс между брака и майчинството си и мечтата на живота си. „Когато гледах филма за първи път, ме обзе силна носталгия. В него имаше нещо много неподправено, реално и непринудено“, казва д-р Джейн Гудол, носител на Ордена на Британската империя, основателка на института „Джейн Гудол“ и Посланик на мира на Обединените нации. „Филмът „Джейн“ показва нещата такива, каквито бяха и хвърля светлина върху човешките характери, по много съкровен начин особено върху моя и този на Хюго. Той ме върна в най-хубавите дни от живота ми така, както никой от другите документални филми не го е правил“.Режисьорът Брет Моргън споделя: „Това, което ме интересуваше най-силно, бе да покажа историята на една силна жена, особено в ерата, в която е работила Джейн. Филмът до голяма степен представлява любовна история, само че любовта не е между мъж и жена. Любовта е между една жена и нейната работа“. Професионално заснетите от оператора Хюго ван Лавик кадри са открити в архивите на National Geographic и, макар да са с отлично качество, работата с тях не минава без трудности. Многобройните ролки с 16-милиметрова лента не са подредени и към тях няма бележки или звукови писти, което изправя Моргън и екипа му пред тежката задача да организират големия архив, да идентифицират 160 шимпанзета и да пресъздадат звуците на гората в „Гомбе“. Резултатът е истински подвиг в областта на монтажа, който връща към живот забравените кадри и предлага безпрецедентен поглед към живота на пионерката, която става едно от най-големите имена в областта на опазването на природата напук на малките си шансове. „Правени са много страхотни документални филми за изследванията на Джейн Гудол и за живота й, но тези нови кадри показват Джейн в светлина, в която не я бях виждал,” казва продуцентът Брайън Бърк. „Като представят първите ѝ пътувания до Африка и първоначалните ѝ реакции при срещата с шимпанзетата, както и чрез поглед към личния ѝ живот, тези кадри разкриват една бъдеща легенда в началото на нейното пътуване.” „Джейн“ прави своя дебют на Международния филмов фестивал в Торонто, където получава отлични ревюта и е показан на повече от 25 филмови фестивала по света, сред които на Лондонския филмов фестивал BFI, на Нюйоркския филмов фестивал, на Международния фестивал за документални филми в Амстердам, на филмовия фестивал „Савана” и на DOC NYC. През октомври 2017 г. филмът е прожектиран пред пълна зала в „Холивуд Боул“ под съпровода на оркестър, което го превръща в първия документален филм, показван в тази легендарна зала в Лос Анджелис.Телевизионната премиера на „Джейн“ по National Geographic в България е на 18 март в 21:55 часа, и ще бъде излъчен в 172 страни в света на 43 езика. Номинираният за БАФТА филм, определен за най-добър документален филм за 2017 година от 18 национални американски групи за критика, от Гилдията на американските продуценти, от Асоциацията на американските киномонтажисти, от Асоциацията на критиците на телевизионни филми и от Националния борд за ревюта на САЩ, е най-възхвалявания документален филм за годината и е смятан за „триумф във филмовото изкуство“.Брет Моргън е автор на някои от най-новаторските и аплодирани документални филми за последните 15 години, сред които “On the Ropes” (1999), “The Kid Stays in the Picture” (2002), “Crossfire Hurricane” (2012) и “Kurt Cobain: Montage of Heck” (2015). Моргън е възпитаник на „Хемпшир Колидж” и Нюйоркския университет, където учи кино, а негови филми са номинирани за награди „Оскар” и „Еми” и са печелили няколко награди „IDA” и една награда „DGA”. National Geographic Partners LLC, съвместно дружество между National Geographic Society и 21st Century Fox, има за мисия да доставя на световната публика първокласно научно, приключенско и изследователско съдържание посредством несравнимо портфолио от медийни канали. NGP обединява глобалната мрежа от телевизионни канали на National Geographic (National Geographic Channel, Nat Geo WILD, Nat Geo MUNDO, Nat Geo PEOPLE) с медиите на National Geographic и ориентираните към потребителя платформи, включително списанията National Geographic, National Geographic studios, свързаните с тях дигитални и социални мрежи, книги, карти, медии за деца и други активности като пътувания, глобални преживявания и събития, продажби на архив, лицензионен и електронен бизнес. Разширяването на знанията и разбирането ни за света е основна цел на National Geographic вече 129 години. NGP връща 27 процента от прихода си към фондацията с нестопанска цел National Geographic Society, за да финансира тяхната работа в сфери като наука, изследвания, архивиране, съхранение и образование. Джейн Гудол е родена на 3 април, 1934 г в Лондон, Англия. Още на 26 години тя решава да последва своята любов към животните и Африка, която я отвежда в Африка и в Гомбе, Танзания, където тя започва забележителното си изследване на дивите шимпанзета, като се потапя в естествената им среда по-скоро като съсед, отколкото като страничен наблюдател. С откритието си от 1960 г. че шимпанзетата правят и използват инструменти, тя разтърсва научния свят и дефинира наново връзката между хора и животни. През 1977 г. създава института „Джейн Гудол”, за да може работата й да продължи по целия свят и с поколения напред. Институтът продължава изследователската работа в „Гомбе” и доразвива новаторския подход на д-р Гудол към опазването на природата, който признава централната роля на хората в опазването на животните и околната среда. През 1991 г. тя създава „Корени и разклонения” – глобална програма, която свързва млади хора в близо 100 страни и ги учи да опазват природата в ежедневния си живот. Днес д-р Гудол пътува по света, говори за заплахата, пред която са изправени шимпанзетата, за глобалната криза с околната среда и за нещата, които й дават надежда. В своите книги и речи тя набляга на взаимната връзка между всички живи същества и на колективната сила на индивидуалните действия. Д-р Гудол е Посланик на мира на Обединените Нации. ОЧАКВАЙТЕ още изненади в програмата на 22-рия София Филм Фест – МАРТ е месецът на КИНОТО! ... още »
„Много теории, никакви доказателства. Никой не се е завърнал оттам.“Така д-р Вантрес (Дженифър Джейсън Лий), експерт по психология, обобщава информацията за Зоната, територия, която предстои да бъде изследвана от втората експедиция организирана от Пентагона, след трагичния провал на първата. Тя допуска съзнателно една неточност – единственият завърнал се от мистериозната местност, която тревожно набъбва бавно и сигурно, е сержант Кейн (Оскар Айзък), съпруг на Лина (Натали Портман), университетска преподавателка по молекулярна биология. Година след изчезването му, по загадъчен начин той се появява вкъщи, но здравословното му състояние (психично и физическо) не е блестящо – той страда от частична амнезия и е неспособен да даде приемливо обяснение за отсъствието си. Лина решава да разбере какво се е случило и се включва като доброволец в групата натоварена с продължението на проучванията. „Изтребление“ силно напомня „Първи контакт“ (2016), франчайза „Пришълецът“ и безспорно е почит към христоматийния „Сталкер“ (1980). Режисьорът Алекс Гарланд дава майсторски клас в няколко творчески области. Като сценарист и постановчик, той избира ефикасна форма на разказ с разчупена структура, способен дълготрайно да задържи вниманието на зрителя. Той решава брилянтно естетическата задача да превърне сравнително конвенционален научно-фантастичен разказ в интересен, визуално атрактивен философски материал. Гарланд избягва сръчно капана на интелектуалщината и самоцелното търсене на авторски ексхибиционизъм и нарцисизъм, като оставя пространство за интелигентността и съучастието на зрителя. Филмът е далеч от опростенческия подход на масовата продукция в жанра „сай-фи екшън“, напомняща до голяма степен детско блокче за оцветяване. „Изтребление“ потапя аудиторията във визуално сюреалистичен свят, полуреален, зловещ, ужасяващ и спокойно примамлив. Гарланд създава хипнотична тайнственост и напрежение с всички възможности на съвременния киноезик: монтаж, употребата на цифрово изображение, звукова илюстрация и развинтена фантазия на художник-дизайнери. Тук е мястото да се отдаде заслуженото на Натали Портман. Филмът е особен вид ретроспекция на нейните приключения, разказани с болка, свян и тъга. Безупречната й актьорска работа е основен и стабилен елемент, върху който се изгражда филмът. Нюансите на психическото състояние на Лина са представени в много широка гама, и според драматичния градус на ситуацията, по най-ненатрапчив начин извеждат на преден план адекватната палитра емоции. Нейният персонаж е пълноценна личност, в която се борят за надмощие жената, съпругата, научният експерт и отмъстителят. Поставена дълготрайно в нестандартна ситуация, в която стрелката на компаса се върти отчаяно, а всяка стъпка в Зоната я среща със зловещи мутации на животински и растителни видове, тя е дълбоко емоционално разтърсена от видяното и преживяното, като убедително споделя състоянието си със зрителя. „Изтребление“ е интересна творба и поради силното присъствие на женски персонажи – петчленната група от научни експерти, е съставена само от жени с висока степен на научни познания, готови за първа среща с извънземна цивилизация или смърт, а може би и за двете. Силата на филма е, че позволява личен прочит и почти интимна връзка със зрителя. От необяснимите явления в Зоната, където почти огледална реакция на материята създава нови видове флора и фауна, логично изпъква въпросът за възможността на човешкия род за загуби доминиращата си позиция в класацията на еволюционните процеси. А това е сериозен повод за размисъл и дискусии - качество, което откроява „Изтребление“ от сивия поток на масовата кинопродукция. ... още »