Шест интригуващи филма от Балканския конкурс на 27-ия София Филм Фест
Традицията повелява да представяме най-ценните творби на автори в киното от региона на Балканите, като международното жури тази година ще бъде ръководено от режисьора Костадин Бонев. Общо филмите в конкурса са 12. България ще бъде представяна с носителя на „Златна роза“ за най-добър филм – „Майка“ на Зорница София.
През 2020 година филмът на Емин Алпер „Три сестри“ спечели наградата за най-добър филм в Балканския конкурс на СФФ – три години по-късно представяме пред киноманите в София новия му интригуващ разказ „Изпепеляващи дни“ – своеобразна притча за корупцията в задушаващата, патриархална среда в глухата провинция. Филмът е копродукция между Турция, Франция, Германия, Нидерландия, Гърция и Хърватия. Историята проследява драматичната съдба на млад прокурор, наскоро назначен в малко турско градче, който е въвлечен в политически конфликт по време на първото си разследване на убийство. Със специфичния си визуален стил, Алпер умело пресъздава обществено-политическото състояние в страната и същевременно в разказа му присъстват остроумие, ирония и сарказъм. Филмът получава номинации за Queer Palm и за голямата награда в конкурсната програма „Особен поглед“ в Кан.
Действието в дебютния филм на хърватския сценарист и режисьор Юрай Леротич „Сигурно място“ се развива в рамките на 24 часа. Замислен като своеобразна възстановка с автобиографични елементи, това е трогателен филм „за невидимата война в самите нас“, като главно действащо лице в него е Дамир – изпаднал в сериозна депресия, той прави опит да посегне на живота си, а негови спасители се оказват майка му и неговият брат. Филмът пристига у нас с три награди от Локарно – за най-добри дебют, изгряващ режисьор и актьор и с две от „Сърца“ от Сараево – за най-добър филм и актьор.
След три пълнометражни филма, създадени по негови собствени сценарии, румънският режисьор Пол Негоеску решава да се довери на авторите Раду Романюк и Оана Тудор за своя четвърти филм - копродукцията между Румъния и България „Мъже на делата“. Представена с успех на фестивалите в Сараево и Варшава, историята проследява терзанията на началника на полицията в село в Северна Румъния, който се включва в незаконни машинации заедно с кмета, но след като в селото се случва убийство – представителят на властта трябва да вземе трудни решения, за да спре натрупването на напрежение в малката общност.
Най-новият филм на сценариста и режисьор Пиер Жалица„Ден на труда“ е съвместна продукция между Босна и Херцеговина, Хърватия, Северна Македония, Сърбия и Черна гора и бе удостоен с голямата награда на фестивала във Варшава. Сюжетът пресъздава шока на един емигрант, завърнал се в Босна, който открива, че баща му е арестуван по подозрения във военно престъпление, извършено през 90-те години.
След сериозния успех на „Господ съществува, името ѝ е Петруния“ на Теона Стругар Митевска – с две награди на Берлинале 2019 и номинация за „Златна мечка“, с наградата LUX на Европейския парламент, следващият проект на режисьорката е мащабна копродукция между Северна Македония, Босна и Херцеговина, Белгия, Хърватия, Дания и Словения, дебютирал в програма „Хоризонти“ на Венеция, а съавтор на сценария заедно с Митевска е Елма Татараджич, дългогодишен селекционер на фестивала в Сараево. Историята в „Най-щастливият човек на света“ е свързана със спомените от войната, разтърсила бивша Югославия през 90-те години на ХХ век – в опит да открие така мечтаната романтична любов, една жена на средна възраст се сближава със свой връстник, с когото преди години са били от двете страни на огневата линия в Сараево и най-важното в неговия живот е да получи опрощение.
Дебютният филм на Йозкан Алпер„Есен“ получи наградата за най-добър режисьор в Международния конкурс на СФФ през 2009 година, а 14 години по-късно в Балканския конкурс на фестивала представяме неговия шести пълнометражен филм „Черна нощ“, удостоен с наградите за най-добър филм и най-добър сценарий на фестивала в Анталия. Филмът разказва за бурните страсти, които владеят сърцето на един жител на малко планинско градче и за необратимите последици от изчезването на един офицер, които отекват години след случилото се в една непрогледна черна нощ…
Останалите участници в Балканския конкурс на 27-ия София Филм Фест ще бъдат представени допълнително.
Българската национална телевизия продуцира три нови кинопроекта за детската аудитория. На последната конкурсна сесия на обществената телевизия бяха одобрени игралните сериали – „Островът“ и „Румбата, Роналдо и аз“. В момента те са на етап развитие на сценария, след което ще започне същинската им реализация. Третият филм е късометражен и носи заглавието „Моля те, Нептуне“. Той се реализира в партньорство с Европейския съюз за радио и телевизия (EBU) и работата по него вече започна. Режисьорът на „Моля те, Нептуне“ - Петър Гайтанджиев - ще ни въведе в драматичната история на Емо – едно 9-годишно момче, което преживява тежко раздялата на родителите си, но старателно крие тайната от всички. Действието се развива в детски морски лагер, където Емо среща спасителя бате Боби. Оказва се, че освен от удавяне, списателят ще помогне на детето и в сбъдването на най-голямата му мечта, за която само морският цар Нептун знае. В главните роли ще видим актьора Филип Аврамов, а образът на Емо ще бъде пресъздаден от талантливия четвъртокласник Андрей Йосифов, чийто филмов дебют е в „Моля те, Нептуне“. В лентата участват още: водещите на детския формат на обществената телевизия „Милион и две усмивки“ – Сандра Петрова и Красимир Кирчев и деца от театралните школи „Липа“ (гр. София), „Слънчова планета“ (гр. Бургас) и Националното музикално училище „Любомир Пипков“ – София.Идеята за филма е на изпълнителния продуцент на проекта Ралица Филипова. Отговорен оператор е Боян Манолов, сценарист – Зора Нейкова, а художник – Антония Костова. Външните кадри се реализират на плажа пред къмпинг „Китен“, където бе заснет и клипа към новата песен на Стефан Вълдобрев – „По-полека“. Екипът на продукцията изказва благодарност на фирма „Фаворит” ООД, която стопанисва къмпинга, за бъзвезмездното предоставяне на терена и всички съоражения, които ще бъдат използвани по време на снимките.Останалите два серийни филма ще бъдат готови следващата година. Те ще бъдат реализирани в 8 серии по 54 минути. Сериалът „Островът“ е решен във любимия жанр на детско-юношеското приключение. Сценарият е изграден по едноименния роман на българския писател и журналист Александър Секулов. В търсене на съкровище край морето децата порастват за ценните неща в живота. Докато за родителите през лятото времето спира, децата живеят тогава най-интензивното си време - водят малките си войни, откриват и завладяват територии, преживяват „корабокрушения“, сприятеляват се и се разделят, влюбват се за първи път. В проекта е ангажиран режисьорски състав от награждавани автори от средното и младото поколение – Милко Лазаров, Милена Андонова, Кристина Грозева и Петър Вълчанов. В „Румбата, Роналдо и аз“ зрителите на обществената телевизия ще открият, че зад всяка победа се крие детска мечта. В малко българско градче две момчета – Румен (11 г.) и Боби (13 г.) се обединяват около любимата им игра – футбола. Те решават да направят отбор, с който да се запишат на междуградски турнир, но бързо разбират, че този план не е толкова лесен за осъществяване. Въпреки различията си, Румен и Боби започват ежедневни тренировки на един от малкото свободни терени в града. Само след седмица обаче мечтата им е на път да бъде разбита – парцелът на игрището е обявен на търг от общината. Ще се откажат ли малките приятели, лишени от място за подготовка, или ще успеят да преборят Голиат в лицето на общинските чиновници? Волята им да не се предават е по-силна от всичко, а сладостта от победата ще бъде само част от пътя им на истински победители в бъдещия живот. Изпълнителен продуцент на филмовия проект „Румбата, Роналдо и аз“ е продуцентска компания „Дрийм тийм“. ... още »
Петото издание на фестивала за документално кино Sofia Biting Docs ще се открие на 2 октомври в Дома на киното с мащабния проект „Култ”, в който над 40 филмови дейци от цял свят разказват вълнуващата история за едно пътешествие в търсене на вярата... Свещените ритуали за едни, са богохулство или чиста лудост за други. Някои са близо до Бога в самотата и мъката, други - в кръвопролитието, а трети – в шумните веселби. 25 страни по света показват богомолци, ритуали и различни религиозни практики, хора, които са обединени от нуждата да се обърнат към Бога.Sofia Biting Docs продължава до 12 октомври в салоните на Дома на киното, Културен център G8, Евро синема и Чешкия център.Сред акцентите в програмата на фестивала е премиерата на „Скъпоценният камък” на режисьора Николай Стефанов и сценариста Ралица Големанова, които лично ще представят филма пред публиката. ”Скъпоценният камък” е документален филм, посветен на пренасянето на древна тибетска традиция в модерния западен свят - построяването на монумент, наречен „ступа”, в близост до София. Ступата е символ на просветлението - състояние, което историческият Буда Шакямуни е достигнал преди 2500 години. По достъпен и вдъхновяващ начин филмът разказва за смисъла от изграждането на ступи и представя дълбокия им психологически и философски символизъм. Освен научната и историческа страна, разказът води зрителя и през самия процес на създаването на ступа в България. Филмът съдържа редки и ценни кадри от всяка стъпка от изграждането на монумента, като представя и емоционалното преживяване на участващите в строежа.В рамките на фестивала ще бъде показан филмът „Свободен час” представящ една алтернативна форма на обучение, каквато са демократичните училища по света. След прожекцията зрителите ще могат да дискутират темата с представители на Общността за демократично образование у нас.„Не ми бъркай в здравето” засяга наболялата тема за здравословното хранене и безкрайните вредни елементи, които производителите ползват, за да добяват вкусови качества на продукцията си. Какви храни да избягваме, от какви храни се нуждае организма ни, защо някои от храните са толкова евтини, а други толкова скъпи, трябва ли да ограничим месните продукти... Отговор на всички тези въпроси ще намерите в „Не ми бъркай в здравето”.Sofia Biting Docs се организира от Позор и Кино „Изток”С подкрепата на Американското посолство в София, Посолството на Чешката република в София, Институт Сервантес – София и Чешки център – СофияС медийното партньорство на kinoto.bg, cinefish.bg, NasamNatam.com, stand.bg, mymir.bg, 203challenges.com, Момичетата от града и GoGuide ... още »
На 91 години си отиде един от най-характерните актьори на Холивуд – Хари Дийн Стентън. След безброй телевизионни участия и епизодични роли в киното през 50-те и 60-те, актьорът застава редом до Робърт Мичъм и Шарлот Рамплинг в номинирания за „Оскар” „Сбогом, моя красавице” на Дик Ричардс.До края на 70-те Хари Дийн Стентън участва в още няколко знакови заглавия като „По Мисури” на Артър Пен, „Пришълецът” на Ридли Скот, „Розата” на Марк Райдъл и „Смърт на живо” на Бертран Таверние. През 1984г. участва в отличения със „Златна палма” „Париж, щата Тексас” на Вим Вендерс.Хари Дийн Стентън е един от любимците на Дейвид Линч и многократно се е снимал във филмите му: „Диво сърце”, „Туин Пийкс: Огън следвай ме”, „Историята на Стрейт”, „Инланд Емпайър”, както и в последния сезон на „Туин Пийкс”.Сред останалите заглавия във филмографията на Стентън са „Кристин” на Джон Карпентър, „Последното изкушение на Христос” на Мартин Скорсезе, „Тя е толкова прекрасна” на Ник Касаветис, „Страх и омраза в Лас Вегас” на Тери Гилиъм, „Зеленият път” на Франк Дарабонт и „Седем психопати” на Мартин Макдона.Предстои да го видим редом с Дейвид Линч в „Лъки” на Джон Каръл Линч, който ще излезе по екраните на 29 септември. ... още »
Звездата от актуалния блокбастър „То” Оуен Тиг ще се присъедини към Гари Олдман в психотрилъра „Мери” на режисьора Майкъл Гой („Зловеща семейна история”). Сценарият е в ръцете на Антъни Язвински, който работи по „Опасни води” на Жауме Колет-Сера.Филмът ще проследи историята на отчаяно семейство, което купува стар кораб на търг с големи надежди да стартира чартърен бизнес с новата придобивка. Само че докато са в открити води, започва да се разкриват ужасяващите тайни, които крие плавателният съд.На 22 ноември по екраните излиза „Най-мрачният час” на Джо Райт, в който Гари Олдман се превъплъщава в Уинстън Чърчил. Тази му роля почти сигурно ще го нареди сред претендентите за „Оскар” догодина. Оуен Тиг ще гледаме в началото на следващата година в драматичния „Всеки ден” на Майкъл Съкси („Еми” за „Сивите градини”). ... още »
Рон Хауърд обяви, че снимачният процес по самостоятелния филм за Хан Соло е приключил за Пол Бетани. „Трябва да се сбогувам с моя приятел Пол Бетани. Още едно впечатляващо изпълнение на талант от световна класа”, сподели Хауърд.Бетани и Хауърд работят за трети път заедно след „Красив ум” и „Шифърът на Леонардо”.По повод снимките на филма Рон Хауърд сподели: „Имам фантастичен сценарий и страхотен актьорски екип, с който работя чудесно. Млади хора, силни, умни и забавни, които обичат своите образи и се радват да бъдат част от този проект. Всички много се забавляваме.”В ролята на Хан Соло ще видим Олдън Еренрайх, а сред останалите имена в каста са Уди Харълсън, Танди Нютън, Доналд Глоувър и Емилия Кларк. Филмът трябва да се появи по екраните на 25 май 2018г. ... още »
От Lionsgate обявиха, че третата част на „Джон Уик” ще бъде по екраните на 17 май 2019г.По повод завръщането си като Джон Уик, Киану Рийвс заяви: „Обичам този персонаж и този свят. Докога ще бъда този герой, зависи от зрителите. Ако на тях им харесва това, което правим, тогава ще продължим историята на Джон Уик”, каза актьорът.Неотдавна Lionsgate купиха правата на сценарий със заглавие „Балерина”, който студиото смята да използва като отделен филм от франчайза, като Джон Уик отново ще е двигател на проекта.„Джон Уик 2”, който се появи в началото на годината успя да натрупа световен боксофис от 158 милиона долара при бюджет от 40 милиона. Оригиналът излезе през 2014г. и при бюджет от 20 милиона долара, успя да реализира приходи от 86 милиона. ... още »
„Три билборда извън Ебинг, Мисури" на Мартин Макдона взе Наградата на публиката от фестивала в Торонто. По-рано филмът получи и награда за сценарий на фестивала във Венеция. У нас ще го гледаме в рамките на „Киномания”. Очаква се „Три билборда извън Ебинг, Мисури" да е един от основните претенденти в сезона на наградите тази зима.Първи подгласник на филма на Мартин Макдона в Торонто стана „Аз, Тоня” (I, Tonya) на Крейг Гилеспи с Марго Роби и Себастиан Стан. А на трето място беше класиран “Call Me By Your Name” на Лука Гуаданино. Наградата “Midnight Madness” отиде при рап сатирата на Джоузеф Кан “Bodied”Наградата за документален филм отиде при „Лица, места”(“Faces Places”) на Аньес Варда и Джей Ар. ... още »
Ето я и втората порция от тайни и хитрини, които обуславят снимачния процес. Малка част от тях са известни на публиката, но когато веднъж разберете за тях, ще гледате на случващото се на екрана с различни очи или ще искате да преразгледате любимите си филми отново със свеж и информиран поглед.... • Сцените, в които има огледало или други отразяващи повърхности са сложни за снимане. Мястото на камерата трябва да бъде много добре изчислено и под определен ъгъл, за да не видим отражението ѝ в самата себе си зад актьора. В такива случаи често на актьора му са налага да гледа в директно в камерата, имитирайки, че се оглежда в огледало. На Джеймс Камерън му дошла интересна идея, докато снимал „Терминаторът“ и била замесена сцена с огледала. Арнолд Шварценегер и Линда Хамилтън застанали в далечината на кадъра с лице към камерата, а дубльорът на австриеца и сестрата близначка на актрисата били с гръб към камерата, както е показно по-долу. • Филмовите герои ядат, актьорите не. Помислете си за колко дубъла се заснема една сцена. Ако всеки път актьорът яде, то той трябва да се претъпче. Особено ако в сцената не замесена някаква лека закуска, а става дума за стабилно хранене, както е описано в сценария. Ето защо, те обикновено отхапват и дъвчат пред камерата, но в последствие изплюват храната. • Ако героят трябва да повърне, специална торбичка с нещо като каша е залепена за врата на актьора. За да активира повръщането, той трябва просто да стисне здраво торбичката. • Актьорите могат да носят почти еднакви костюми в различни филми. Ако се загледате внимателно, ще видите, че в „Карибски пирати“, „Игрите на глада“ и „Железният човек“ има идентични костюми. Дизайнерите по костюмите са едни от най-креативните хора на снимачната площадка. Отговорникът за тази част от продукцията в сериала „Игра на тронове“ наскоро разкри, че костюмите на членовете на войниците от „Нощен страж“ са създадени от килимчета на ИКЕА. От фирмата нямат нищо против това. • Актьорите не пушат истински цигари на снимачната площадка, защото така би трябвало да пушат часове една след друга цигара. Затова обикновено използват билкови такива. Понякога обаче актьорите се вживяват твърде много в образа си. Така на снимачната площадка на „Злите мъртви“ по сценарий трябвало героите да пушат марихуана, и актьорите така и направили. Оказало се обаче в такива обстоятелства снимането било невъзможно. • Ако гледате нощна сцена с превозно средство, загледайте се в пътя. В повечето случаи той е мокър, защото влажната повърхност създава по-добър контраст и отразява повече светлина.• Замъглените облаци над града се създават чрез специална машина, която инжектира малко мляко или боя в пръскащото вода устройство. По този начин един извънземен кораб може много лесно да бъде заменен от най-обикновено фризби. Такива филми са наслада за окото. • Епичните водни сцени са заснемат в специално построени за това басейни. Сцените с потъващия Титаник са снимани по този начин, може да ги видите тук:Много неща на снимачната площадка не са това, което изглеждат…• Кокаин — сухо мляко, витамини, пудра захар.• Кръв — оцветен царевичен сироп.• Стъкло — захарно стъкло или тънка пластмаса.• Бира — ябълков сок.• Алкохол — оцет.• Лед в чаша — желатин.• Пот — розова вода или глицерин..• Снегът също не е истински. „Snow Business“ е голяма компания, която се занимава само с производство на сняг и зимни ефекти за филми. На снимката може да видите как се нанася той върху сухата земя. • Пазенето на тайна е много важно в съвременния филмов процес. Именно затова всички неоторизирани камери, телефони и снимачни устройства са забранени на снимачната площадка. Всеки от екипа, който наруши това правило, може да бъде незабавно уволнен. Правенето на филми е много дълъг и сложен процес и целият екип работи заедно с една единствена цел – да създаде магия, а в някои случаи и изкуство.ДАС ... още »