Шест интригуващи филма от Балканския конкурс на 27-ия София Филм Фест
Традицията повелява да представяме най-ценните творби на автори в киното от региона на Балканите, като международното жури тази година ще бъде ръководено от режисьора Костадин Бонев. Общо филмите в конкурса са 12. България ще бъде представяна с носителя на „Златна роза“ за най-добър филм – „Майка“ на Зорница София.
През 2020 година филмът на Емин Алпер „Три сестри“ спечели наградата за най-добър филм в Балканския конкурс на СФФ – три години по-късно представяме пред киноманите в София новия му интригуващ разказ „Изпепеляващи дни“ – своеобразна притча за корупцията в задушаващата, патриархална среда в глухата провинция. Филмът е копродукция между Турция, Франция, Германия, Нидерландия, Гърция и Хърватия. Историята проследява драматичната съдба на млад прокурор, наскоро назначен в малко турско градче, който е въвлечен в политически конфликт по време на първото си разследване на убийство. Със специфичния си визуален стил, Алпер умело пресъздава обществено-политическото състояние в страната и същевременно в разказа му присъстват остроумие, ирония и сарказъм. Филмът получава номинации за Queer Palm и за голямата награда в конкурсната програма „Особен поглед“ в Кан.
Действието в дебютния филм на хърватския сценарист и режисьор Юрай Леротич „Сигурно място“ се развива в рамките на 24 часа. Замислен като своеобразна възстановка с автобиографични елементи, това е трогателен филм „за невидимата война в самите нас“, като главно действащо лице в него е Дамир – изпаднал в сериозна депресия, той прави опит да посегне на живота си, а негови спасители се оказват майка му и неговият брат. Филмът пристига у нас с три награди от Локарно – за най-добри дебют, изгряващ режисьор и актьор и с две от „Сърца“ от Сараево – за най-добър филм и актьор.
След три пълнометражни филма, създадени по негови собствени сценарии, румънският режисьор Пол Негоеску решава да се довери на авторите Раду Романюк и Оана Тудор за своя четвърти филм - копродукцията между Румъния и България „Мъже на делата“. Представена с успех на фестивалите в Сараево и Варшава, историята проследява терзанията на началника на полицията в село в Северна Румъния, който се включва в незаконни машинации заедно с кмета, но след като в селото се случва убийство – представителят на властта трябва да вземе трудни решения, за да спре натрупването на напрежение в малката общност.
Най-новият филм на сценариста и режисьор Пиер Жалица„Ден на труда“ е съвместна продукция между Босна и Херцеговина, Хърватия, Северна Македония, Сърбия и Черна гора и бе удостоен с голямата награда на фестивала във Варшава. Сюжетът пресъздава шока на един емигрант, завърнал се в Босна, който открива, че баща му е арестуван по подозрения във военно престъпление, извършено през 90-те години.
След сериозния успех на „Господ съществува, името ѝ е Петруния“ на Теона Стругар Митевска – с две награди на Берлинале 2019 и номинация за „Златна мечка“, с наградата LUX на Европейския парламент, следващият проект на режисьорката е мащабна копродукция между Северна Македония, Босна и Херцеговина, Белгия, Хърватия, Дания и Словения, дебютирал в програма „Хоризонти“ на Венеция, а съавтор на сценария заедно с Митевска е Елма Татараджич, дългогодишен селекционер на фестивала в Сараево. Историята в „Най-щастливият човек на света“ е свързана със спомените от войната, разтърсила бивша Югославия през 90-те години на ХХ век – в опит да открие така мечтаната романтична любов, една жена на средна възраст се сближава със свой връстник, с когото преди години са били от двете страни на огневата линия в Сараево и най-важното в неговия живот е да получи опрощение.
Дебютният филм на Йозкан Алпер„Есен“ получи наградата за най-добър режисьор в Международния конкурс на СФФ през 2009 година, а 14 години по-късно в Балканския конкурс на фестивала представяме неговия шести пълнометражен филм „Черна нощ“, удостоен с наградите за най-добър филм и най-добър сценарий на фестивала в Анталия. Филмът разказва за бурните страсти, които владеят сърцето на един жител на малко планинско градче и за необратимите последици от изчезването на един офицер, които отекват години след случилото се в една непрогледна черна нощ…
Останалите участници в Балканския конкурс на 27-ия София Филм Фест ще бъдат представени допълнително.
„Добър родител е този, който е подготвил децата си за своята кончина.“ - Заветни думи на крал Т’Чака, баща на принц Т’Чала, суверен на УакандаЗа средношколците от моето поколение ключовите думи „престол“, „крал“, „чичо-цареубиец“ и „принц търсещ възмездие“ биха били достатъчни, за да предизвикат реакция свързана с датския принц Хамлет. Съвременният читател би могъл да добави с лекота и „Черната пантера“, тъй като водещата сюжетна линия в новия холивудски блокбастър частично е вдъхновена от произведението на Уилям Шекспир.Нека читателите не търсят на картата Уаканда. Неголямата монархия е скрита някъде в Африка, вдън гори (в случая - джунгли) тилилейски. Мястото е райско и изглежда превъзходно като перспектива за пенсионери и рентиери, които ценят приятния климат, красивите пейзажи и добрата храна. Още повече, че благодарение на природните си богатства (предимно уникалният метал „вибраниум“, отсъстващ от менделеевата таблица), изолирана от останалия свят, страната е успяла да постигне невиждан технически прогрес и нейните технологии са значително по-напреднали от тези, които приемаме за авангардни. Начело на Уаканда стои бившият принц и понастоящем крал Т’Чала (Чадуик Боузман). Сред редицата качества, които го правят изключителен е и неговата способност да се превръща в черна пантера. Благодарение на костюм с леко виолетов нюанс, плътно следващ мускулатурата му, изваяна с часове труд в някой фитнес-център, той е неуязвим за куршуми, или острите предмети, с които си служат противниците му. Литературната версия на Т’Чала е сътворена през лятото на 1966г. и той е първият чернокож персонаж от поредицата на Marvel comics. Интересно е да се отбележи, че движението за граждански права на афроамериканците, носещо това име е създадено в късната есен на същата година, така, че определено може да се говори за социално-политически контекст на фиктивен персонаж, отстояващ справедливостта.Филмът е логична стъпка в проспериращата индустрия на супергероите и представя обаятелен, колебаещ се в себе си чернокож властелин, заобиколен от жени (сестра, майка, гвардия от очарователни телохранителки с бръснати глави), с които поддържа нормални човешки взаимоотношения. С аристократичната си осанка, той вдъхва страхопочитание, без да е принуден да демострира силата на суперспособностите си, като остава скромен и дистанциран. Режисьорът Райън Куглър избира обикновеността и опростява задачата си като разбива схемите, превърнали се в шаблон по отношение на супергероите. Той предлага повече от 130-минутно триизмерно зрелище, в което зрителят се потапя в занимателна история, напомняща африканска приказка. Тя, историята, е многопланова и се развива предимно в Уаканда, където, подобно на документален филм на Националното географски дружество (National Geographic Society), зрителят открива широк спектър от африкански фолклор, шеметни пейзажи, цветове, костюми и хилядолетни нрави и обичаи. Кратки разходки в миналото, в Южна Корея и в Лондон създават разказ ясен за проследяване. Филмът остава настрани от агресивността на пикселите и използва пестеливо и разумно специалните ефекти. Зрителят би следвало да оцени отсъствието на сцени показващи разрушаването на градове. Ефектът от това естетическо решение позволява насочването на усилията към задълбочен психологически анализ на персонажите. А те са много, и се отличават с многопластовост, вътрешни терзания и логични амбиции. Сред тях бих откроил забавната Шури (Летисия Райт), сестрата на вожда Т’Чала, която с фризурата си напомняща първата принцеса Леа от „Звездни войни“, е непряка наследница на джеймсбондовия Q. В своята лаборатория тя разработва специално оборудване за мисиите на брат си, тъй като зад крехкото й тяло се крие могъщ ум и научни познания, поне колкото една академия на науките. Филмът е красива легенда от африканския контитент, разказана с майсторство и любов, озвучена от Кендрик Ламар. За разлика от масовата продукция с чернокожи персонажи (известна на експертите като Blaxploitation), „Черната пантера“ не е продукция адресирана предимно за чернокожа публика. С посланията си по отношение на моралните задължения на богатите държави, логично се вписва в съвременния социално-политически контекст в глобален мащаб в търсене на признание и интерес от глобална публика. ... още »
Звездата от „Най-дългото пътуване“ и „Отряд самоубийци“ Скот Истууд ще се присъедини към Морган Фрийман за снимките на филма „The Manuscript“. Ник Касаветис („Тетрадката“) ще режисира този трилър в стил „котка и мишка“, заменяйки работещия досега по проекта Джон Мур. Касаветис ще преработи и сценария.Сред продуцентите на бъдещия хит са Майк Витерил („Джон Уик“) и Марк Уилямс („Счетоводителят“). Те ще представят проекта пред дистрибутори на европейския филмов пазар в Берлин. „The Manuscript“ представя историята на намиращ се в затвора гений (Фрийман), който пише и изпраща глави от мистериозен роман на амбициозен млад писател (Истууд). Така писателят се озовава в плен на опасна игра с високи залози, в която трябва да открие 100 милиона долара от откраднати диаманти. Снимките ще стартират в края на април в Ню Орлиънс. Предстои да видим Истууд в продължението „Огненият пръстен: Революция“, заедно със звездата от последните два епизода на „Междузвездни войни“ Джон Бойега. ... още »
Звездата от „Тюдорите“ и „Викингите“ Джонатан Рис Майърс бе обявен за изпълнител на главната роля в трилъра „Wake Up“, режисьорски дебют на известния руски оператор Федор Лиас, вече наложил се и в Холивуд. Той ще е режисьор, заедно със своя сънародник Александър Черняев. Лиас ще е и оператор на филма, а Черняев ще е и изпълнителен продуцент.„Wake Up“, чийто снимки започват през март, представя премеждията на Джон Доу (Майърс), който се събужда в болнично легло, без да си спомня кой е. Скоро той ще открие, че е търсен от полицията за поредица брутални убийства. С помощта на медицинската сестра, която се грижи за него и вярва, че е невинен, Джон избяга от болницата. Двамата заедно се впускат в шеметен екшън по търсене на следи, които ще ги отведат до истинския убиец.„С нарастващия интерес към мистериозните серийни убийства от страна на зрителите, ние нямаме търпение да представим този филм пред дистрибутори на фестивала в Берлин. Убедени сме, че Джонатан Рис Майърс ще бъде фантастичен в тази роля“, заяви продуцентът на филма Андре Релис, в чиято биография изобилстват екшъни с Уесли Снайпс и Никълъс Кейдж. ... още »
В един снимачен процес са смесени много хора – режисьори, продуценти, актьори, асистенти и, разбира се, доста голям брой технически персонал. А народът е казал – „много баби- хилаво бебе“. Именно затова не е изненада, че в крайния продукт едно набито око може да забележи дребни и големи гафове. Тези грешки често не са забелязани от публиката, която едва ли обръща внимание на това, че героят преди секунди не е носил жилетка например. Има обаче специалисти в откриването на грешки, пропуски или всевъзможните там фактически недоразумения, появявали се в толкова много обичани от нас филми. Нека видим някои от тях. Баровки (1995) Когато Шер е в колата на своя доведен брат Джош, придружен от приятелката си, в страничното огледало на превозното средство винаги се отразяват героите в различни местоположение, макар че сцената се развива в реално време. Не сте го забелязали, защото перушинестият аксесоар около врата на Шер и забавният диалог отклоняват вниманието от всичко останало. Хрониките на Нарния: Лъвът, Вещицата и Дрешникът (2005) След като се сражава безстрашно, Питър е ранен в ръката в една от най-важните бойни сцени във филма. Е, май не е точно така. Ако се загледате по-внимателно, ще видите как мечът е забит в земята точно над рамото му и въобще не засяга плътта му. Ще трябва да натиснете пауза, за да видите ясно този момент. Шаферки (2011) Ани и Хелън се борят за вниманието на бъдещата булка Лилиан, редувайки се една през друга като на състезание да споделят пред публиката патетични истории за тяхното приятелство. Само че Ани непрекъснато държи микрофона и чашата с шампанско с различна ръка във всеки следващ кадър. Едва ли ще забележите това несъответствие, защото ще сте твърде заети да се смеете на нелепата ситуация, която двете актриси сътворяват. Добрият, лошият и злият (1966) Блонди е възседнал коня си, когато говори с Туко, около чиито врат е поставено въже. Моментът е напрегнат, но примката мистериозно сменя позицията си, така че възелът е или на гърдите на Туко, или на раменете му. Харизмата на Истууд вероятно ще ви попречи да видите този нелеп гаф във филма. Властелинът на пръстените: Завръщането на краля (2003) По време на третото си приключение в средната земя, Фродо получава незабравим боен белег върху лицето си. Да де, само дето в различни кадри от филма този въпросен белег мести драстично местоположението си, докато накрая дори започва да прескача от ляво на дясно и обратно. Всички вероятно ще са изморени от визуалното пиршество на филма и от дългото приключение на героите, за да забележат това недоразумение. Обичайните заподозрени (1995) Преди сцената, в която е ограбена полицейска кола, можем да се насладим на прекрасен кадър на Боинг 747, който се приземява. Само че след секунди, когато се връщаме на този кадър, самолетът е съвсем друг модел, а на всичкото отгоре дори за неспециалист е ясно, че той излита. Загледайте се, първият има четири двигателя, а вторият само два. Този пропуск е труден за забелязване, освен ако не си професионално свързан с летателната индустрия. Убий Бил (2003) Когато Булката посещава Хатори Ханзо, той изписва името „Бил“ върху запотения прозорец. Но в този момент ясно може да се забележи, че прозорецът е изчистен преди това, вероятно от предишния дубъл. Иначе бихме си обяснили ситуацията с някакъв нездрав навик на героя за пише по запотени стъкла. Ако сте професионалист стъклар, без чужда помощ бихте забелязали тази кино грешка. Дяволчетата (1985) Когато Бранд кара Трой да се повозят с колелата, взимайки превозно средство на малкото момиче, звънецът на дясната ръкохватка ту се появява, ту изчезва. Едва ли зрителите обръщат внимание на този дребен детайл, защото са твърде заети да следят дали Брат ще бъде отнесен от връхлитащия го автомобилен трафик. Глутница кучета (1992) Мартин Наш лежи на земята, а неговите ръце са оковани в белезници зад гърба му. В момента, в който Господин Рус го грабва и го хвърля на стола, неговите ръце се оказват отпред. Ако сте гледали филма поне няколко пъти, както би направил един истински кино фен, със сигурност сте забелязали това несъответствие. ДАС ... още »
Носителят на „Оскар“ Кристофър Уокън и изгряващата звезда Елизабет Дебики („Мъжът от U.N.K.L.E.“) ще участват в новия трилър „The Burnt Orange Heresy“. Той ще е екранизация по култовия роман на Чарлс Уайлфорд. Друг негов роман „Маями Блус“ е екранизиран успешно през 1990 г. с участието на Алек Болдуин и Дженифър Джейсън Лий.С действие, развиващо се в Италия през 1970 г., новият филм разказва историята на харизматичния арт критик Джеймс Фигерас (все още се търси изпълнител на ролята), който започва връзка с американската туристка Беренис Холис (Дебики). Джеймс умело прикрива истинските си планове, докато Беренис се наслаждава на свободата да бъде себе си. Двамата пристигат в екстравагантно имение край езерото Комо, чиято собственичка е адвокатката Касиди, колекционер и ценител на изкуството. Тя разкрива, че е покровител на легендарния Джером Дебни (Уокън), който има славата на истински Селинджър в арт средите. Касиди възлага мисия на Джеймс: да се запознае с художника и да открадне новия му шедьовър.Оказва се, че критикът е готов на всичко, дори и на убийство, за да изпълни поръчката.Сред продуцентите на „The Burnt Orange Heresy“ са Уилям Хорбърг, работил заедно с Антъни Мингела, и Дейвид Ланкастър („Камшичен удар“, „Лешояда“). Сценарият е дело на номинирания за „Оскар“ Скот Б. Смит („Прост план“), а режисьор ще бъде Джузепе Капотонди. Снимките са планирани да стартират през лятото в Италия. ... още »
Уилям Дефо и Робърт Патинсън ще участват във фантастичния филм на ужасите „The Lighthouse“. Негов режисьор ще е Робърт Егърс, отнесъл немалко награди за дебютния си филм „Вещицата“.Новият филм, чийто снимки ще започнат тази пролет, ни припомня приказните морски митове. Действието се развива в Нова Скотоя в началото на 20 век, а главен герой е стар пазач на фар (Дефо).Продуцент и разпространител на „The Lighthouse“ е А24 – компанията, произвела и филмите „Good Times” с Патинсън и „Проектът „Флорида“ с Дефо. Именно за ролята си в последния звездата от „Взвод“ очаква да получи най-после „Оскар“, след вече три номинации за наградите на Американската кино академия.Патинсън пък наскоро представи своя нов комедиен уестърн „Damsel“ на фестивала в Сънданс. Предстои му да започне работа по историческата драма „The King”, в която ще партнира на друг фаворит за тазгодишните „Оскар“-и – Тимъти Шаламед. ... още »
Френската актриса Леа Сейду, популярна с участията си в арт заглавия („Синьото е най-топлия цвят“) и касови хитове като „Спектър“, ще участва в новия филм на прочутата унгарска режисьорка Илдико Енеди. Енеди спечели „Златна мечка“ от Берлинале през миналата година за „За тялото и душата“, а скоро ще я видим у нас като председател на журито на предстоящия София филм фест.Новият филм „The Story of My Wife“ ще бъде екранизация по романа на извесния унгарски писател Милан Фуст и ще е свободна интерпретация на легендата за Летящия холандец, ситуирана през 20-те години на миналия век. В него морският капитан Якуб Стор се обзалага със свой приятел в едно кафене, че ще се ожени за първата жена, която прекрачи прага. Това е Лизи (героинята на Сейду).Романът на Фуст е публикуван в Унгария през 1942 г., но е преведен на английски едва в края на 80-те и се превръща в литературна сензация. Енеди ще напише сценария и ще режисира филма. Той ше отбележи нейния англоезичен дебют, а сред продуцентите е и немската компания Komplizen Film, продуцирала и шедьовъра „Тони Ердман“.Снимките на „The Story of My Wife“ ще започнат догодина и ще се състоят на няколко места: Париж, Хамбург, Будапеща и Южна Италия. ... още »
Прочутият актьор и вече режисьор Ралф Файнс пристига днес в Берлин. Той ще представи пред продуценти и дистрибутори на стартиращия филмов пазар първи кадри от най-новия си филм „The White Crow“.Новият филм се фокусира върху бягството на руската балетна звезда Рудолф Нуреев, който дезертира от изток на запад през 1961 г. Файнс решава, че историята е идеална за филмиране още преди близо 20 години, когато прочита биографията на легендарния танцьор, написана от Джули Кавана. Ето че това най-после стана възможно, благодарение на усилията на продуцентката Габриел Тана, която продуцира и първите два режисьорски опита на Файнс – „Кориолан“ и „Невидимата жена“.Файнс е привлечен от „силата на този млад изпълнител, който има голямото желание да се докаже като истински артист и личност, както и силата на неговия дух“. За звездата от „Списъкът на Шиндлер“ голямо предизвикателство е заснемането на всички балетни сцени, за които прибягва до помощта на бившия балетист Игор Зеленски и на известния хореограф Кристофър Уелдън, носител на наградата „Тони“.Друго предизвикателство е изборът на актьора, който играе Нуреев. Олег Ивенко няма никакъв актьорски опит, но режисьорът възхвалява неговия невероятен талант и харизма. Партнират му Адел Ексарчополус, Чулпан Хаматова, Сергей Полунин и самият Файнс. ... още »