Всички заглавия от фестивала остават достъпни още 10 дни
Тазгодишното издание на фестивала Sofia MENAR продължава с изключителен успех на платформата Neterra TV+. До 31 януари почитателите на киното от Близкия изток, Централна Азия и Северна Африка ще имат възможността да се насладят на 30 пълнометражни и 12 късометражни филма включени в програмата му.
Сред акцентите в документалната селекция на фестивала са филмите на Ян Артюс-Бертран „Човек”, „Алжир отвисоко” и „Земя”, които са включени по повод предстоящия 75-годишен юбилей на прочутия фотограф. През 2016 г. Бертран лично дойде в София, за да представи режисьорската версия на „Човек” и до ден днешен е един от верните приятели на фестивала, чиито филми винаги намират място в селекцията на Sofia MENAR.
Като един от фаворитите на зрителите до момента се очертава „Крилете на Киргизстан” на Софи Диа Пегръм и Джен Милър, които прекарват повече от година сред безкрайната шир на Киргизстан, изследвайки живота на номадите и техните най-добри приятели – конете.
Друг любим филм от тазгодишната селекция е „Между стената и света” на режисьора Самир Кумсие, който решава да приеме предизвикателството да обиколи света с един от най-ограничаващите паспорти – палестинския. За период от три години и безброй издадени визи, той поема от Палестина към Европа и оттам към джунглата на Амазонка. По пътя си среща десетки интересни личности, които му помагат да премине през стените, които съвременното общество издига пред жителите на определени райони по света.
Най-провокативният филм в документалната селекция на Sofia MENAR тази година е „Пънк завинаги” на французойката Доминик Кобе, която изследва пънк сцената в Мароко. В продължение на 8 години тя следва своя главен герой Стоф, едно от лицата на ъндърграунд културата в Казабланка. Снима го навсякъде: от музикалните фестивали, през срещите му с приятели до посещенията в затвора, след като Стоф е осъден по време на снимките на филма.
Домакин на Sofia MENAR тази година е Neterra TV+, където могат да бъдат гледани всички филми от селекцията. Зрителите имат възможността да изберат между три варианта за достъп: 3 филма за 10 лв., 10 филма за 20 лв. или абонамент от 30 лв., с който могат да се гледат всички филми от фестивала.
Абонаментите са налични на https://neterra.tv/festival/menarfest
Sofia MENAR Film Festival се организира от “Позор” и запознава българската публика с културата и традициите на ислямския свят. Програмата на Sofia MENAR Film Festival представя най-доброто от игралното, документалното и късометражното кино на Близкия изток, Централна Азия и Северна Африка, като традиционно включва и специално подбрани тематични събития, свързани с държавите от този регион, както и с обичаите на етническите групи, които обитават земите им. Фестивалът е основан през 2009 година. Neterra TV+ е нова българска онлайн платформа, в която всички киномани могат да наемат или да закупят за гледане най-новите и качествени български филми, чужди заглавия, събития на живо и друго авторско съдържание. Платформата е част от Neterra.TV, която вече 15 години предоставя на сънародниците в чужбина достъп до най-гледаните български телевизионни канали, филми, предавания и музикални клипове във високо качество за целия свят. Каталогът на https://neterra.tv/plus е достъпен без необходимост от абонамент и се обновява непрекъснато.
Запалените фенове могат първи да гледат „Сблъсъкът на титаните” само на Digital 3D Cinema в кината Арена в цялата страна в 00:01 часа на 8-ми срещу 9-ти април. Продажбата на билети вече започна.Всеки билет за нощната премиера на филма от кино Арена Запад, София и кино Арена, Младост, София важи за специалното титаничко парти в клуб LA на площад Гарибалди.Носете отрязъка от билета на 9-ти април (петък) и получавате безплатен вход и питие. На място ще ви посрещнат хоплити в автентични костюми, ще видите огнено шоу и ще се забавлявате със специалния гост изпълнител на заведението. Не пропускайте да се присъедините към света на титаните на 9-ти април само в клуб LA."Сблъсъкът на титаните" е най-очакваното кинозрелище през 2010 г., на чиято арена се води безмилостна битка между богове, митични зверове и хора. В ролята на героя полубог Персей е звездата от „Терминатор: Спасение” и „Аватар” Сам Уортингтън. Кой ще наделее и какви обрати има в древногръцката митология, вижте на голям екран само на Digital 3D Cinema в кината Арена.Клипове и трейлъри от филма можете да видите тук ... още »
Джейкъб Тиърни е изключително талантлив млад канадски режисьор и актьор.На „София филм фест" видяхме неговия последен филм „Самият Троцки" - остроумна романтична комедия, която спечели и наградата на публиката на фестивала.Защо точно Троцки? Защо не Че Гевара или дори Кастро?Започнах да се интересувам от Троцки, когато бях тийнейджър. Мисля, че отчасти интересът ми към него беше събуден точно от факта, че той не е Че Гевара, че нямаше тениски с лика на Троцки и т.н. Животът му ми се стори изключително интересен и започнах да чета по-задълбочено за него. Така че всъщност всичко тръгна оттам.А как изобщо попадна на името му?Мисля, че беше в книгата „Десет дни, които промениха света". Едва ли самият Троцки е изключително популярен в Канада...Не мисля, че е популярен където и да било. Още не съм попаднал на място, където Троцки да е особено известен. А кръщавайки филма „Самият Троцки", очакваш ли хората да имат някаква идея кой е той?Не. През цялото време исках да направя филм, който да може да се гледа без да трябва да знаеш каквото и да било за Троцки, защото иначе просто нямаше да има на кого да го представя... може само пред някакъв клуб, посветен на него...Може би в Русия?Мисля, че дори и там той е бил изтрит от историята толкова успешно, че новите поколения дори не са чували за него. По-популярни са Хрушчов и Брежнев... За това е и следващият ми филм - „Самият Брежнев".Наистина ли?Шегувам се. Това би бил първият и последният филм, който бих могъл да направя.Мислиш ли, че има нужда от някакъв вид младежки бунт, някаква нова революция?Не ни трябва точно бунт. Със сигурност имаме нужда от някакъв вид ангажиране, нещо, което да вдъхнови младите хора. Не мисля, че зависи само от тях - всички трябва да им помогнем да са по-активни. Те имат енергия, ентусиазъм и идеи - всичко това е чудесно, винаги е по-добре, ако можеш да ангажираш хората. И филмът ми е отчасти посветен на това. В него Леон не се интересува толкова много дали хората са съгласни с него. Той просто иска те да направят нещо. Иска те да са активни, да участват. И аз съм съгласен с това. Защото той не се опитва да убеди хората да станат войнстващи последователи на научния социализъм...Ти самият си бил доста социално ангажиран в младежките си години. Започна ли своя собствена революция?Да, някои дребни неща. Никога не съм бил толкова активен, колкото е Леон във филма. Но там, където съм израснал, средата беше изключително политическа. Моята провинция се опитваше да се отдели от останалата част на страната.Квебек?Да, Квебек. В Монреал всичко е политически ангажирано - езикът, който говориш... всичко е много сериозно.А как ти хрумна да пренесеш Троцки в Канада?Стана някак естествено, просто защото познавах биографията му изключително добре. Освен това във филма съм използвал действително нещата, които Троцки е правил в младежките си години - бунтувал се е срещу баща си, оженил се е за по-възрастна жена, бил е прогонен от Одеса и изпратен в Сибир. Така че докато четях биографията му, си мислех, че този или онзи епизод е много силен. Всичко, което той е направил преди да стане на 20 години, е изключително интересно и ми свърши чудесна работа за това, което исках да направя. Все пак филмът е фантастичен. Никога не съм опитвал да го направя много реалистичен, да му придам голяма дълбочина. Исках да бъде реалистичен на емоционално ниво, но иначе не мисля, че всичко това може да се случи в действителност.Сценарият е написан от теб. Много време ли ти отне?Написах първия му вариант преди много години, когато бях на 19. После го пренаписвах многократно. Захванах се отново с него преди година и половина, когато бях на 29.Чакал си десет години?Да. Разбира се, не съм работил само върху това през тези 10 години, но отвреме-навреме го изваждах, преработвах нещо...Значи това е филмът, който винаги си мечтал да направиш?Да, това е моето бебче. Все пак хората могат да имат повече от едно дете, но това е сценарий, който значи много за мен. Исках да изчакам подходящия момент, за да го направя както трябва. Трудно е да събереш пари за филм. Направих първия си филм с много малко средства, а за този бях сигурен, че искам да го направя с повече пари. Просто е по-мащабен. Имах усещането, че филмът няма да се получи, ако не разполагам с по-голям бюджет. Защото пресъздаването на въображаемия свят на Леон включва много хора, много места, доста скъпи неща.Във филма работиш с много добри актьори. Беше ли лесно да събереш този актьорски състав?Никога не е лесно, а пък и актьорският състав е огромен. Много от тези актьори, особено по-възрастните, са изключително известни в Канада. Те непрекъснато работят и се занимават и с други неща. Човекът, който играе директора - Колм Фиоре, работи изключително много. Ние правехме снимките в истинско училище, така че можехме да снимаме там само през уикендите. Така че той беше като бащата при разведените семейства - идваше за уикендите, изиграваше сцените и веднага след това си отиваше. Координационно беше трудно. Но чудесното в случая е, че снимах точно с хората, които исках. Не беше трудно да ги заинтригувам, но трябваше да се организират подробностите.Ако можеше да избираш, на кой филм би предпочел да си режисьор - „Войната е опиат" или „Аватар"?Наистина не съм гледал нито един от двата. Би било прекрасно да имам достъп до този вид технология. За първи път гледах триизмерен филм миналата година и веднага ми се прииска да заснема нормален филм в 3D. Има нещо удивително в това да можеш да движиш камерата по този начин. Мисля, че това е наистина страхотно. Но не смятам, че някога ще разполагам с такъв бюджет за арт-филм в 3D. Едва ли има голяма пазарна ниша за това.Питам те, защото имаме интересен контраст между филм с огромен бюджет и много специални ефекти и „Войната е опиат", който е с несравнимо по-малък...Чух, че „Войната е опиат" е изключително хубав филм. Познавам хора, които са наистина влюбени в него. А не се сещам за хора, които да обожават „Аватар" по същия начин. Като цяло съм склонен да правя по-малки филми. Не ми допада идеята да прекарам три часа в киното - направо я мразя. В един момент започвам да тропам с крака, задникът ми се схваща, искам да отида до тоалетна, а и огладнявам, освен това и пуша...все едно съм на самолет...Освен режисьор, ти си и актьор. Кое от двете предпочиташ?Да режисирам. Нямам никакво колебание за това. И сега понякога изигравам някоя роля, но не както го правех преди. Вече не изпитвам особена страст към това. Бях актьор като дете. Сега имам 25-годишен стаж и от определен момент загубих интерес. Не харесвам суетата, свързана с актьорската игра. А няма как да я спреш, защото си пред камера и трябва напълно да осъзнаваш как изглеждаш, какво правиш. Бих предпочел да си обръсна главата и просто да отида на работа. Не да се притеснявам дали съм гладко избръснат, дали ми е излязла пъпка... това е смехотворно.Играеш малка роля в „Троцки". Би ли искал да играеш главна роля във филм, режисиран от теб?Не мисля, че е писано да се случи. Всъщност не знам. Може би, ако изникне нещо, за което да си помисля „наистина трябва аз да направя това". Опитвам се да мисля по този начин - дали бих се наел да изиграя някоя роля, ако съм в екипа, подбиращ актьорите. Но режисирането е сериозна работа, същото е и с актьорската игра. Мисля, че би било изтощително да правя двете неща едновременно. Може би е различно, ако изпълняваш главната роля, защото можеш да режисираш, докато играеш. Но да правиш това, което направих в Троцки, а също и в следващия си филм (участвам в две сцени), е просто разсейване. Не мисля, че бих го направил отново. Притеснявам се какво се случва с камерите. Бюджетът ми е ограничен, така че не мога да гледам записите на място и трябва непрекъснато да се чудя дали сцената се е получила...Другият филм, на който си сценарист и режисьор - „Twist", е доста мрачен...Много мрачен. Изключително депресиращ.А „Троцки" е доста лек и приятен.Да, всъщност ги разглеждам като двете страни на една и съща монета. Написах и двата сценария, когато бях на 19 години, така че и двата са младежки по свой начин. В единия филм всичко, което може да се обърка, се обърква, а в другия всичко, което може да се получи, наистина се получава. Така че и двата са малко крайни в това отношение. А филмът, върху който работя сега и е почти готов, е в тона, в който мисля, че ще бъдат и следващите ми неща. Надали някога отново ще направя толкова весел филм като „Троцки". Едва ли ще направя и толкова депресиращ филм като „Twist". Ще се опитам да съм някъде по средата.Филмът, който довършваш, е "Notre Dame de Grace". Разкажи ни нещо за него.Става дума за филм-ноар. Черна комедия с мистерии и убийство. Историята се върти около трима съседи, които живеят на три поредни етажа в една сграда. Един от тях е убиец. Всичко е мистериозно, така че не мога да разкрия твърде много, но екипът е същият. Харесва ми да работя с едни и същи хора. Приятелите ми се шегуват, че ако искаш да участваш в мой филм, трябва първо да станем приятели. Харесва ми да пиша сценарии за конкретни актьори. Обикновено имам част от актьорския състав в главата си преди да започна да пиша. Иначе щеше да се наложи да променям части от сценария, които са написани точно за тези хора. Когато познавам актьорите лично, по-добре разбирам как мога да работя с тях, за да се получи филмът, който искам. Имаш ли идеи за нови сценарии? Да, в момента работя върху това. Мисля, че следващият филм, който ще режисирам, ще се казва „Добрият терорист". Историята е базирана на книга от Дорис Лесинг, която адаптирам в момента. Романът е за няколко британски момчета в началото на 80-те години на миналия век. Те искат да се присъединят към Ирландската републиканска армия (ИРА) и да станат терористи - да взривяват сгради, да се бунтуват срещу обществото. Но се справят много зле, така че от ИРА ги отхвърлят. Те се обръщат към КГБ, които също ги отхвърлят... Дорис Лесинг ми позволи да променя контекста на нейната история, така че в моя филм основата ще бъде т.нар. Октомврийска криза в Монреал. През 1970 г. в Монреал едно френскоезично терористично движение - Фронтът за освобождение на Квебек - започва отвличания на хора и взривява няколко бомби. Така че моят филм ще бъде за група англоезични хлапета, които се опитват да се присъединят към Фронта. Във всяко друго отношение това ще бъде доста коректна адаптация на книгата й. Продуцентът иска да започнем снимки догодина, така че теоретично това е следващият ми филм.от Иван Дионисиев ... още »
Актьорите Джон Малкович и Франсис Макдорманд ще участват в третата част на блокбъстъра „Трансформърс".Носителката на „Оскар" ще играе важна роля като директор на Държавното разузнаване, докато Малкович ще се превъплъти в образа на първия шеф на Шиа Лебьоф.Вероятно нито един от двамата не е гледал някоя от предишните серии на многомилионната боза. В противен случай би било трудно да си представим как иначе толкова сериозни актьори са се съгласили да участват в проекта на всеядния Майкъл Бей.Режисьорът потвърди на официалния си уебсайт, че и двамата артисти са се съгласили да станат част от грандиозната му вакханалия.Той сподели още, че снимките ще протекат в Лос Анджелис, Чикаго, Вашингтон, Тексас, като екипът ще отскочи и до други континенти като Африка и Азия. Началото на тази прогресивно затъпяваща лента ще бъде положено през следващия месец.Очаква се „Трансформърс 3" да бъде пуснат на пазара през юли 2011 г. ... още »
На хоризонта се задава един наистина убийствен тандем.След зашеметяващото видео към парчето с Бийонсе - Telephone, сега скандалната поп звезда се гласи да изиграе наемен убиец в продължението на култовата крими сага "Убий Бил", която и без това е пълна с доста разнородни и атрактивни персонажи.Героинята й ще носи доста нестандартния (но пък съвсем нормален по собствените й стандарти) прякор - Pussy Wagon и ако се доверим на досегашните изяви на Гага, най-вероятно ще се премени в не по-малко зашеметяващи и ексцентрични тоалети във филма.И тъй като държим да уточним, че това не е слух, а реалност, го потвърждаваме с думите на самия режисьор (от който всъщност и излезе новината) в интервю за MTV.Тарантино заяви, че е сред най-горещите почитатели на поп звездата и обожава не само музиката й, но й собствената й персоналност. Разбира се, някои не биха използвали думата "персоналност", тъй като Лейди Гага от мнозина е определяна като пълна откачалка, но пък ние сме точно от този тип нейни заклети фенове, за които всичко, което тя прави си е висша форма на изкуство.А представете си какво би се получило, когато нейното изкуство намери допирна точка с това, което прави Тарантино?! Вече ви го казахме - това наистина ще е нещо убийствено... ... още »
Бен Афлек създаде фондация "Инициатива за Източно Конго", за да набира средства и да огласява посегателствата срещу жени и деца в конфликта в Източно Конго, съобщи Асошиейтед прес, цитирана от БТА.Актьорът прекара пет дни миналата седмица в Конго, за да се срещне с жертви и извършители на сексуални посегателства с надеждата да разбере по-добре проблемите на страната.Новата инициатива е финансирана частично и от другия основател - Хауърд Г. Бъфет, който е син на Уорън Бъфет.Той се е включил в нея под въздействието на Бен Афлек. Бен Афлек пътува редовно до Източно Конго от 2007 г. БТА ... още »
Шотландският актьор Юън Макгрегър ще се превъплъти в образа на британския монарх Едуард VІІІ в новия филм "W.E." на Мадона, съобщи Контактмюзик, цитиран от БТА.Това е първият филмов проект на поп звездата след комедията й "Боклук и мъдрост" от 2008 г., която не бе посрещната ласкаво от критиката.В новата лента на Мадона Юън Макгрегър ще изпълни ролята на крал Едуард VІІІ, прочул се с това, че през 1936 г. абдикира, за да сключи брак с разведената американка Уолис Симпсън.В образа на Симпсън зрителите ще видят актрисата Вера Фармига. Междувременно изданието съобщи, че Мадона се е върнала във Великобритания и ще остане шест месеца в Лондон заради снимките на новия си филм.Певицата напусна страната и се премести в Ню Йорк след развода си с британския режисьор Гай Ричи, припомня Контактмюзик. БТА ... още »
Съвсем очаквано приказката на Тим Бъртън „Алиса в страната на чудесата (2010)” продължава да е начело на бокс офиса и тази седмица.„Бруклинските стражи” зае второто място, а зрителите предпочетоха Робърт Патинсън пред Робърт Де Ниро и така „Не ме забравяй” се класира на трето място, а „Всичко ни е наред” остана на четвърта позиция.Общият приход на филмите от Топ 10 е 260 282 лв.Топ 10 1. Алиса в страната на чудесата - 145 056 лв2. Бруклинските стражи - 49 441 лв3. Не ме забравяй - 15 792 лв4. Всичко ни е наред - 14 926 лв5. Аватар - 8 826 лв6. Легион - 7 325 лв7. Пърси Джаксън и Боговете на Олимп: Похитителят на мълнии - 6 164 лв8. Агора - 5 650 лв9. С дъх на канела - 4 179 лв10. Любовен рикошет - 2 923 лвпо-подробно вижте тук ... още »
Фестивалът ще се проведе между 25 и 28 март в кинозалата на НАТФИЗ, входът е свободен. Организатори на събитието са студентите от трети курс, специалност Кинознание.Целта на фестивала е да представи за първи път пред българската публика една завършена скица на авангардното кино от 20-те години на миналия век, чиито автори са сред най-значимите практици и теоретици в историята на световната кинематография (ДзигаВертов, Жермен Дюлак, Жан Епщайн).Ще бъдат показани също малко известните филми за българската публика на Ман Рей, Ханс Рихтер, Викинг Егелинг и Оскар Фишингер. Сюрреализмът ще бъде представен от Луис Бунюел с първите си два филма – „Андалуското куче” (направен съвместно със Салвадор Дали) и „Златният век”. Специално внимание е отделено и на френския филмов авангард и неговите представители Абел Ганс, Рене Клер, Марсел Дюшан, Жермен Дюлак.Последният ден е посветен на немския експресионизъм с автори като Фридрих Мурнау, Карл Фройнд, Карл Майер и Фриц Ланг. Прожекциите ще бъдат предшествани от представяне на режисьорите, филмите и особеностите, характерни за съответните авангардни течения. Откриването на фестивала ще се състои на 25 март, четвъртък, от 16:30 часа в кинозалата на НАТФИЗ. ... още »