„Живея, за да катеря. Катеря се, за да се чувствам жив“ – това е мотото на тридесетгодишния чешки алпинист Адам Ондра. Той е един от най-добрите съвременни катерачи – виртуоз, който е преодолял най-трудните скални маршрути в света. Емблематичният спортист започва своя път на тригодишна възраст, а днес всяко негово изкачване е мотивирано от стремежа към победа над всички трудности, които крият опасните маршрути. Документалният филм на Ян Шиманек и Петр Заруба „Адам Ондра: До краен предел“ проследява подготовката за дебюта на Ондра в скалното катерене на Олимпийските игри в Токио. В тази история прави впечатление комерсиалният натиск от страна на средствата за масова информация и от страна на публиката, която жадува зрелища, независимо от това дали във фокуса попадат личният живот или самият спорт.
* * * ЛЮМИЕР | 20:30
Не пропускайте носителя на „Златен лъв“ от фестивала във Венеция 2022 – „Цялата красота и кръвопролитие“!
Филмът на носителката на Оскар за „Citizenfour“ Лора Пойтрас е портрет на Нанси Голдин, световно известна фотографка и активист, която в края на миналото десетилетие започва кампания срещу фамилия Саклърс – собственици на фармацевтични компании, произвеждащи опиоиди, към които човешкият организъм развива наркотична зависимост. Голдин призовава световните центрове за изкуство – като Гугенхайм, Лувър, Националната портретна галерия в Лондон, музеите Тейт – да не приемат даренията на Саклърс в знак на протест срещу тяхната дейност, чиито резултат е опиоидната епидемия, започнала през 90-те години на ХХ век.
ДОМ НА КИНОТО | 18:30
Светла Цоцоркова и Светослав Овчаров за първи път се появяват не само като съсценаристи, но и като сърежисьори в най-новия си документален филм „Герой на нашето време“. Техният герой е строител. Той е честен и прям. Нравствената му система често влиза в противоречие с обществото. За някои той е луд, за други е извор на бездънни афоризми. Да живееш живота си достойно и без компромиси в наше време е геройство. Световната премиера на „Герой на нашето време“ бе в програмата на филмовия фестивал в Солун през 2022.
* * * ДОМ НА КИНОТО | 20:30
Не пропускайте “ПАПАЯ 69” / “PAPAYA 69” на режисьорите Рикардо Бернаскони и Франческа Ревердито!
За да представи филма, гост ще бъде актьорът Леарт Докле, познат на публиката от сериалите „Братя“, „Пътят на честта“ и „С река на сърцето“, както и с десетки други международни и български филмови продукции. Специално за фестивала тук ще бъдат и продуцентът Никола Джени и актрисите Розана Спарапано и Валентина Виоло!
Ева е 29-годишно момиче от Южна Америка, което бяга от насилствен бивш партньор. Израствайки твърде бързо, тя вече е изпитала най-лошите човешки извращения, още когато е само на 18. Рейнбоу е бивша телевизионна звезда, която е заплетена в образа на Папая, който изиграва, когато е на четиринайсет години и все още се подвизава в сайт за възрастни. Тяхната среща ще предефинира мястото им в света и ще даде на всяка неочаквана възможност да се помири със себе си и да отмъсти. Ева ще намери смелост да се свърже отново с дъщерята, която е изоставила десет години по-рано, докато Рейнбоу ще може да прогони Папая и да продължи напред.
* * * КИНО ОДЕОН | 18:00
Не пропускайте срещата с "Витлеемска светлина" - най-новият филм на Ян Сверак! Той запознава зрителите със света на един писател, в който упорито се намесват… оживели герои от неговите собствени истории! Те се появяват, за да му напомнят важните въпроси, с които всички се сблъскваме непрестанно. Дали въобще може да бъде решена дилемата – как да постигнем възможно най-много от реалността, която сами създаваме, без да унищожим всичко, което притежаваме?... Ян Сверак отново разчита на сътрудничество със своя баща и съавтор на сценария – Зденек Сверак, на когото е поверена главната роля във филма. „Витлеемска светлина“ е фентъзи-комедия, реализирана в най-добрите традиции на чешкото кино.
* * * КУЛТУРЕН ЦЕНТЪР "G8" | 20:30 | БИЛЕТИ на място
Филмът на режисьорите Никола Бошнаков и Джеки Стоев носи заглавието „Моят чичо Любен“. Главен герой в него е Рей ван Цешау - фронтмен на легендарната германска рокгрупа „Freunde der Italienischen oper“ (Приятели на италианската опера), чийто български чичо е художникът Любен Стоев, брат на баща му - режисьора Джеки Стоев. Рей пътува към София, за да продаде наследствения апартамент на чичо си след неговата смърт, но жилището на художника е препълнено с картини, инсталации, истории и видеоматериали. И Рей - парче по парче, като в пъзел или в криминален филм, подрежда и за себе, и за зрителя, образа на българския си чичо – като художник и личност…
* * * CINE GRAND PARK CENTER | 19:00 „Алкарас“ е наситен с реални събития, оживял портрет на едно селско семейство в днешна Каталуния, чиято реалност претърпява кардинални промени. Голямото семейство Соле живеят в едно малко село, чиито основен поминък е бране на праскови и подготовката им за износ. Познатата и обичана от всички рутина, която носи смисъл на ежедневието и хляб на масата, е застрашена от мащабна носеща конструкция за слънчеви батерии, заради която трябва да бъде разрушена тяхната градина. От тази простичка сюжетна линия, противопоставяща земеделската традиция и напредващия влак на съвременния прогрес, Карла Симон извайва един чудесно композиран филм, който се движи в неочакваните ритми и случайни извивки, родени от съчетанието между природата и семейния живот.
ЧЕШКИ ЦЕНТЪР | 19:00 | ВХОД - С В О Б О Д Е Н!
Продължава ретроспективата с филми на легедарната майсторка на чешкото кино Вера ХИТИЛОВА!
ЗА НЕЩО ДРУГО | Чехословакия, 1963, 81 мин, черно-бял
Ева е гимнастичка и се готви за важно състезания. Вера е домакиня и се грижи за четиригодишния си син и съпруг. Жените не се познават и въпреки това имат много общи неща.
* * * SOHO | 19:00 | ВХОД - С В О Б О Д Е Н!
Не пропускайте традицията за среща с важни документални филми, създадена от CINEMA POLITICA и София Филм Фест!
Откриваме с филма COEXTINCTION на Елена Жан, Глория Панкраци Канада / 2021 / 94 мин / английски с български и английски субтитри
След като косатка носи мъртвото си новородено в продължение на 17 дни, двете режисьорки решават да се хвърлят в действие и да се присъединят към лидерите на местното население и учените, които правят опит да спасят от изчезване последните 73 косатки от този вид. Филмът отвежда зрителите дълбоко в океаните и горите в северозападната част на Тихия океан, като прави връзка между срива на екосистемите, вековната несправедливост спрямо коренното население и фронтовата линия на най-неотложните екологични предизвикателства в света.
Психо-трилъра от 1981-а година “Злите мъртви” сложи началото на една от най-известните и дискутирани хорър-поредици на всички времена. Заснетият с бюджет от 400 хиляди долара филм спечели близо 3 милиона долара от киноразпространението си и това позволи на режисьора Сам Рейми да заснеме още две продължения в които главната роля отново беше поверена на актьора Брус Кембъл. Персонажът на Кембъл, Аш Уилямс, се сдоби с култов статус сред феновете на хорър-филмите, а втората и трета част от франчайза (“Злите мъртви 2” и “Злите мъртви 3: Армията на мрака”) също се представиха добре в бокс офис класациите. Веднага след премиерата на “Армията на мрака” започнаха да се носят слухове за направата на четвърта част от поредицата, но Сам Рейми бързо насочи вниманието си към съвсем различни по жанр проекти, а продуцентите отказваха коментар по въпроса.С течение на времето бъдещето на франчайза изглеждаше все по-несигурно и през 2011-та година се появи новината, че Рейми и Брус Кембъл са се съгласили да продуцират осъвременен римейк на оригиналния “Злите мъртви”. За феновете на поредицата това беше ясен показател, че четвъртата част от франчайза със сигурност няма да бъде заснета. Римейкът, дело на режисьора Федерико Алварез, ще тръгне по кината през месец април, тази година, а сюжета отново ще разказва за група младежи, които попадат в отдалечена къща и се превръщат в жертви на свръхестествени същества и демони.След старта на снимките на римейка дискусиите относно “Злите мъртви 4” намаляха значително, но въпреки всичко все още има реален шанс филма да бъде направен. Преди броени часове беше оповестено, че Сам Рейми и сценариста Иван Рейми (негов брат) са изявили желание да заснемат четвъртата част и плановете им са работата по сценария да започне още това лято. Докато рекламираше най-новия си филм “Оз: Великият и могъщият” Сам Рейми потвърди информацията и поговори накратко за проекта.Рейми: “Искам да напишем сценария това лято. Единствената причина за това раздвижване е желанието на феновете. Постоянно чувам неща от рода “Хайде Сам. Направи този филм!”. Досега се питах защо е толкова силно това тяхно желание и защо продължават да настояват. Тогава Иван (Рейми) ми каза: “Хората просто искат от теб да направиш този филм. Ти си режисьор и твоите фенове те молят да направиш филма. Какъв си, идиот ли? Просто направи филма!”Предполагам, че има неща които просто не забелязвам и Иван беше напълно прав. Нямах особено желание да работя по подобен филм, но сега започвам да си припомням колко се забавлявахме докато работехме по предишните три части.”Рейми потвърди намерението си да режисира “Злите мъртви 4”, но и побърза да уточни, че проекта е във все още ранен етап на развитие и за момента няма осигурен бюджет за снимки. Надеждата на феновете е, че Брус Кембъл ще се завърне отново в образа на Аш Уилямс, но както може да се очаква все още няма никаква информация относно актьорския състав.Според наблюдатели ако римейка на оригиналния “Злите мъртви” се превърне в хит и поднови интереса към поредицата Сам Рейми и екипа му със сигурност ще получат нужната финансова подкрепа за заснемането на четвъртия филм.Повече детайли за статута на “Злите мъртви 4” се очакват да бъдат разкрити след премиерата на предстоящия римейк. ... още »
Ясно е, че не историята тук ще изненада. За грешка отчитаме подбора на актьорите, някои от които толкова чупливи и прозирни, че ни е жал за иначе многоизмерните персонажи на Толстой. Найтли, обаче, колкото и физически несъвместима да е с образа на Анна, си остава актриса, която може да обърне един филм в лунатично празненство само заради присъствието си в него– ПрограматаРежисьорът на "Изкупление" и "Гордост и предразсъдъци" Джо Райт дава бляскава и пищна нова визия на епичната любовна история.–Стандарт"Оскарът" за костюми не е достатъчен, за да спаси екранизацията по един от най-популярните романи. Кийра Найтли фучи из просторни помещения, сменя десетки рокли и безспирно разиграва мъжете около себе си – така можем да опишем накратко новата Анна Каренина. Ако това описание не съвпада със спомените ви от романа на Лев Толстой, вероятно тази поредна версия на класиката няма да ви хареса.– Тодор Ковачев, СегаСценаристът Том Стопард успява в 130 страници да улови същността му, без да прави компромис с героите или с историята, като се концентрира върху основната тема, минаваща през книгата: любовта във всичките й форми. „Затворена“, но и визуално пищна, величествената сцена на руски театър от този период оживява и се преобразява пред очите на публиката. Ефектът според зрителите и критиците е „магически“. Минаваме през врати и се озоваваме в снежни пейзажи, оттам в подземия. Театралното пространство съдържа в себе си ледена пързалка, зала, опера, огромно соаре на висшето общество и конно надбягване. Това е величествен, мащабен, завладяващ филм.– az-jenata.bgАко все пак има някакъв критически консенсус за филма, то той се синтезира в следното изречение - "Дръзка, стилизирана екранизация - за добро и за лошо".– ТрудНе е необходимо да сте гледали много екранизации, за да се съгласите, че е трудно да се направи добър филм по слаб роман, но съвсем не е толкова трудно да се направи слаб филм по добър роман. Anna Karenina (Анна Каренина) на Джо Райт (Joe Wright) е не просто добра екранизация, а един наистина впечатляващ филм, който напълно заслужава четирите си номинации за "Оскар". Не само заради прекрасната музиката и изключителните костюмите, които спечелиха отличието на Академията, но и защото е създаден от хора с доказан опит в екранизациите и това си личи.– Валерия Стефанова, avtora.comОстанах впечатлена! Останах впечатлена от актьорската игра, макар че продължавам да мисля - Кийра Найтли се справи брилянтно и въпреки това й липсваше онзи... руски заряд. Останах впечатлена от начина на заснемане на продукцията – толкова въздействаща игра между типичните похвати на театъра и киното, която те потапя в един различен свят. Останах впечатлена от емоцията, която продукцията успя да остави у мен.– beu.bgТрудно е да не се възхитим на смелия подход на Райт към историята на Анна Каренина.– Стивън Риа, Philadelphia InquirerВие не просто гледате великолепния „Анна Каренина” на Джо Райт – вие танцувате валс с него, тичате с него, завъртате се с него.– Мойра Макдоналд, Seattle TimesТази история е филмирана много пъти, но никога с подобен еротичен заряд. Найтли е божествена. Моят съвет е да оставите адаптацията на Джо Райт да въздейства със своя странен и удивителен чар.– Питър Травърс, Rolling Stone ... още »
Всички предполагат, че режисьорите и сценаристите решават какво ще се случи в даден филм, но много често се оказва така, че звездата е най-влиятелния човек в проекта. Например, когато Джим Кери иска да направи филм за любимото си число, малко по-късно по екраните се появи „Числото 23”. Още по-интересно е, когато дадена звезда реши, че изглежда страхотно като прави нещо определено в даден филм и продължава да насилва това конкретно нещо във всеки филми. Например ...1. Том Ханкс – кариера изпълнена с уриниранеПовечето филмови звезди избягват да уринират на екрана. Адам Сандлър и Бен Стилър са имали по няколко подобни шеги в по-ранен етап от кариерата им, но в последствие са станали успешни актьори и са продължили напред. Уринирането не е процес, които трябва да споделяме с милиони хора по света. Много хора дори не могат да си свършат работата, когато има и друг човек в помещението с тях. Точно за това е изключително странно, че Том Ханкс използва впечатляващата си кариера, за да го гледаме как пикае.Може би вината е отчасти и наша, за това, че го окуражавахме. Всеки хареса сцената в „Тяхната собствена лига”, когато Ханкс нахълтва в съблекалнята и започва да уринира съвсем показателно. Във “Форест Гъмп” имаме още по-култова сцена – когато Ханкс споделя екрана с президента Кенеди и използва възможността, за да му каже, че трябва да пикае. И отново – ако бяха само тези два момента – нямаше да го правим на голяма работа, но нещата продължават. Още тези филми, в „Краен квартал”, Ханкс използва извинението, че трябва да отиде по малка нужда, за да провери къщата на зловещите му съседи.В гангстерския „Път към отмъщение”, той отново използва свръхактивния си пикочен мехур като извинение, за да избяга от наемния убиец. Когато Том Ханкс уринира в кадър – това означава, че нещо много важно се случва.В „Тяхната собствена лига”, този момент установява основния конфликт на героя, който отказва да приема жени в съблекалнята. В „Евтиното е скъпо”, буквалното надпреварване по уриниране със статуята символизира пътуването на героя.В „Аполо 13”, надмощието на човека над космоса е показано с това как Том Ханкс пикае в космоса. „Трябва да пикая в туба? А после натисна бутона на който пише – изхвърляне на урина, след което тя се разпръсва в космическото пространство. Изумително! Трябва да покажем всяка една стъпка от този процес с прилежни детайли!”Дали някой друг освен Ханкс би го направил? Надали.В „Корабокрушенецът”, цяла сцена се занимава с отговора на въпрос, от който никой друг не би се интересувал. Ако се намирате на необитаем остров, къде ще пикаете?В „Спасяването на редник Райън”, процеса също е от голямо значение – докато останалите войници споделят как майките им липсват, Ханкс си припомня за едно хлапе, което е пикаело по якетата на всички. В „Терминалът”, героя му трябва да изчака много важно телефонно обаждане, докато спешно се нуждае от облекчение. Но най-голямото му постижение в тази област е в „Зеленият път”. През 1999, Ханкс е изключително голяма звезда – 2 "Оскара" за „Филаделфия” и „Форест Гъмп”, номинации за „Аполо 13” и „Спасяването на редник Райън”. В следващия си филм, Ханкс влиза в ролята на герой със следния физически недъг – болезнено уриниране. Той използва една от най-успешните актьорски кариери, за да изиграе герой, чийто основен конфликт е, че не може да пикае прав. Трудно е да му простим за сцената, в която Майкъл Кларк Дънкан хваща пениса му и го излекува. Трудно е да гледаме на Ханкс по същия начин, след неловкия последвал близък план, в който той получава оргазъм докато уринира – най-накрая изправен.2. Том Круз ще си намери извинение, за да го гледате как тичаСпринтирането е една от тези дейности, които затрудняват актьорите повече отколкото предполагате. Танцуването и пушенето изглеждат готино, но когато някои актьори тичат – те изглеждат нелепо. За разлика от тях, Том Круз е фантастичен спринтьор, вероятно защото това е единствения начин по който той се предвижва от едно място на друго. И никой не може да оспори, че той изглежда много добре, докато го прави. Този видео монтаж - демонстрира, че Круз прекарва голяма част от кариерата си в тичане – гонене и бягане на / от всякакви неща - http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=b0S5ErGZKG4А веднъж започне ли, дори на големите режисьори им е трудно да го спрат. Сигурно помните надбягването измежду пясъчната буря в „Мисията невъзможна: Режим фантом” или гонитбата в края на „Съучастникът”, при която Майкъл Ман сякаш е забравил как монтажа работи и ни оставя да попием всяка експлозивна крачка на Круз. В „Мисията невъзможна 3”, Джей Джей Ейбрамс напълно спира целия филм, за да може Том Круз да потича около час през Шанхай, докато казва на хората по пътя му да се отместят. Той може да говори по телефона без да губи темпото си. А когато хората не се отместят и препречат пътя му, той изглежда сякаш ще превърти всеки един момент. Обикновено, сцената приключва, когато камерата продължи да се движи в права линия, а Круз продължава да тича в друга посока. Понякога дори филма не дава основателна причина, която да накара Круз да тича.В края на „Джери Магуайър”, той спринтира през празно летище. Не се опитва да хване самолет или нещо такова, но вече е дошъл края на филма – а Круз все още не е тичал, така че ...Първата сцена от „Ванила скай” е наименувана – „кадър за милион долара”, защото режисьора Камерън Кроу е трябвало да затвори Таймс Скуеър в Ню Йорк през деня.В среща на екипа на продукцията преди снимките, Круз изненадващо се появява, за да покаже колко важна за него е тази сцена. В нея, Том кара мощна спортна кола насред пуст градски пейзаж. Вместо да използва възможността и да направи малко дрифтове на най-натовареното кръстовище в света, Круз излиза от колата и ... сами можете да се досетите какво следва.3. Стивън Сегал озаглавява всички свои филмиСтивън Сегал няма някакви странни навици, които налага на режисьорите. Вместо това обаче, той владее положението в заглавията на филмите си, като се уверява, че името звучи готино, когато е предхождано от фразата „Стивън Сегал е ...”.Никой друг не налага името си по такъв начин пред заглавието на филмите си с такава настойчивост като Сегал. Шварценегер и Сталоун имат по няколко такива примери, но не могат да се мерят със Сегал.А къде е Стивън Сегал?Стивън Сегал Е ...„Над закона”„Под обсада”„Навън за справедливост” (буквалното оригинално заглавие на „Борба за справедливост” – “Out for Justice”) „Белязан да умре”„Труден за убиване”„В неизвестност”„Под водата”„Принуден да убива”„Наполовина мъртъв” от 2002 г. е последната главна роля на Сегал във филм, излязъл по кината. Вероятно той е смятал, че това заглавие ще го изстреля обратно на върха. Във филма, Сегал играе ченге на име Саша, който се е върнал от мъртвите в началото на филма. Уж важната предистория е разгледана само в заглавието и следния диалог от филма:Лестър: Слуховете са, че си бил наполовина мъртъв, но си се завърнал.Саша: Да!Лестър: Бил си от другата страна за 22 минути, но си оживял, за да разкажеш.Продължаваме с останалите филми излезли директно на DVD, при които отново Стивън Сегал е:„Принуден да убива” (този път оригиналното заглавие е „Driven to Kill”)„Опасен човек”„Срещу мрака”„Човекът сянка”„Срещу слънцето”и т.н. ...4. Брад Пит страда от орална фиксацияБрад Пит е приел повече калории на екрана от всички филмови акули и динозаври взети заедно. Блогът Vulture на списанието Ню Йорк събра списък с 60 различни храни, които Брад Пит е консумирал във филмите си и това дори не е пълния лист. - http://nymag.com/daily/entertainment/2011/09/brad_pitt_food_diary.htmlТам е пропусната зелената ябълка, която той яде в “Боен Клуб” или пакета с чипс от “Седем”.Може би не ви се струва странно, докато не се сетите за последния път, когато сте гледали как някой актьор яде в кадър – конкретно как слага храна в устата си, дъвчи и я поглъща. Дори в сцените с вечеря, режисьорите оставят на страна самото хранене.Никой не е наясно защо режисьорите са толкова благосклонни да оставят сцените, в който Брад яде. Като погледнем някои от най-добрите му изпълнения обаче, изглежда въпроса не е само в храната. Брад Пит просто използва кариерата си за слага нещо в устата си. В една от първите му силни роли – „12 маймуни”, Пит играе душевноболен, който си е гризал ноктите толкова жестоко, че е трябвало да бъде затворен.В номинираната му за "Оскар" роля от „Кешбол”, Пит яде слънчоглед, пуканки, шербет, пържени картофи, коледни бисквитки, Туинки и чийзбургер. Но наистина изумителното е колко пъти Пит облизва пръстите си, докато прелиства страниците с докладите.5. Джон Кюсак не знае как действа дъждаСлед като актьорите са несигурни за всичко – дори и работата си, успеха може да има унищожителен ефект върху кариерите им. Джон Кюсак показва смелостта си всичките си филми след романтичните комедии „Твоя е” и „Кажи нещо”, като се оставя да бъде намокрян безброй пъти от дъжда.Кюсак е намерил магическата формула, караща го да изглежда като безнадежден романтик, който ще бъде съжален от всяка една жена. Този монтаж показва колко голяма част от кариерата си Джон е прекарал под дъжда - http://blog.moviefone.com/2010/03/17/john-cusack-in-the-rain/В „Момичета от класа”, Кюсак се опитва да спечели обратно бившите си приятелките като застава пред апартаментите им и крещи относно прогресив рок песните, които е записвал за тях ... под дъжда. След всички тези сцени, някак си оставаме с впечатлението, че Джон Кюсак просто не знае как действа дъжда.източник: cracked.comпревод: Стефан Димов ... още »
Името на големия победител в конкурса на Jameson Irish Whiskey и списание EMPIRE е Николай Иванов. Той успя да се пребори с конкуренцията със своя анимационен римейк на хитовия „Приятелю ТЕД“ на Сет Макфарлaн, който преди броени дни бе водещ на церемонията по връчването на наградите Оскар. Едва на 23 години, талантливият младеж става третия участник, спечелил конкурса у нас.Вижте „Приятелю ТЕД“ тук: http://www.youtube.com/watch?v=MyKUufhmN6AНиколай Иванов е завършил специалностите „Анимация“ и „Графика и илюстрация“ в НБУ и съвсем естествено има огромното желание и необходимия ентусиазъм да се развива в тази посока. Сега му предстои да замине за Лондон, за да се включи в големия световен финал, където ще премери сили с победителите от останалите 17 държави-участници в конкурса, сред които Чили, Япония, Гърция, Казахстан и др.Българската група, която ще замине за Англия е повече от впечатляваща. Звездата от сериала „Под прикритие“, Александър Сано ще придружава нашия финалист в пътуването му към финала, а в бляскавата вечер към тях ще се присъединят българският футболист Димитър Бербатов и журналистът и продуцент Георги Тошев, които са специални гости на списание EMPIRE и Jameson Irish Whiskey.Глобалният финал на надпреварата е на 22 март, 2013 г в музея на киното в Лондон. При евентуално класиране в световния топ 5, Николай Иванов ще получи изключителната възможност да присъства на церемонията по връчването на големите награди на списание EMPIRE на 24 март, където ще представи своя късометражен филм в присъствието на звезди от ранга на Гари Олдман, Тим Бъртън и още от най-големите имена на световното кино.За трета поредна година България се включи в един от най-любопитните и забавни кино конкурси в света - Jameson Empire Done in 60 Seconds. Талантливите ни режисьори - професионалисти, любители и мечтатели, имаха нелеката задача да пресъздадат класически филм в не повече от 60 секунди. Оценяването на подадените заявки бе дело на звездно жури в състав: актьорите Васил Василев – Зуека и Стефан Щерев, както и журналистите Драгомир Симеонов и Стоян Георгиев, Изпълнителен директор на Webcafe.bg.Ето и имената на победителите в отделните категории:- Голямата награда се връчва на Николай Иванов за неговия римейк „Приятелю ТЕД”- Наградата за специални ефекти, сценография и костюми се връчва на Калоян Николов и Любомира Костова за римейка на филма „Gulliver”.- Наградата за главна женска роля се връчва на Моника Иванова и Вероника Иванова за участието им в римейка “Brokeback Mountain”.- Наградата за мъжка роля се връчва на Леонид Йовчев за участието му в римейка “Gulliver”.- Наградата за адаптиран сценарий се връчва на Стоян Янков за римейка „Портокал с часовников механизъм”.- Наградата за цялостен принос към развитието на конкурса се връчва на Тихомир Дулев.- Специалната награда на Jameson Irish Whiskey се връчва на Юли Рачев за неговия римейк “The real Kaiser Sauce”.Изключително любопитен бе филмът на Калоян Николов и Любомира Костова, които представиха впечатляваща едноминутна адаптация на „Гъливер“, която се отличи с прекрасни костюми, и завидно количество специални ефекти. Запомнящо се е и участието на Леонид Йовчев, играещ ролята на Хамлет от едноименната пиеса, поставена в Народен театър „Иван Вазов“.На предстоящия финал в Лондон международно жури, съставено от доказани имена от филмовата индустрия ще селектира най-добрите пет филма, които на 24 март, 2013 г. ще достигнат до заветната церемония по връчването на големите награди на списание EMPIRE.Церемонията е един от най-значимите кино форуми на планетата, в който изборът на победители в отделните категории се извършва от читателите на най-популярното кино списание.Последното издание на надпреварата бе повече от успешно за България. Неповторимият римейк на „Едуард Ножиците“, дело на Росен Илиев и Мелина-Елина Бондокова се пребори с жестоката конкуренция на глобалния финал в Лондон. По този начин младите ни таланти извоюваха своето място в световния топ 5 и достигнаха до голямата церемония по връчването на наградите на списание EMPIRE.Нека пожелаем успех и на Николай Иванов и неговия римейк „Приятелю ТЕД“ по пътя към големия финал!За повече информация, моля посетете: www.jamesonempirediss.com ... още »
Министерството на културата, Посолството на Израел, Държавния културен институт към Министерство на външните работи и Българската национална филмотека в партньорство със София Филм Фест представят българо-израелска филмова програма. Тя е посветена на 70-годишнината от спасяването на българските евреи и подписването на договора между България и Израел за партньорство в областта на кинематографията.Проектът включва две програми: Фокус Израел и „Оптимистите” (филми, свързани с Холокоста и спасяването на българските евреи).Днес ви представяме Фокус Израел.Военната драма „Буфор”, документалната анимация „Валс с Башир”, историческия епос „Долината на смелите”, драмата „Мениджър човешки ресурси”, комедията „Според размера”, младежката история „Ще бягаш ли с мен?”, вълнуващата семейна драма „Вместо нея” и селектираният в конкурсната програма „Шаркия” ще представят на фестивалната публика различни аспекти от съвременното израелско кино.В младежката история на Одед Давидоф „Ще бягаш ли с мен?” (Израел, 2006) двама тийнеджъри изживяват лятното приключение на своя живот по улиците на Йерусалим.„Ще бягаш ли с мен?” Тамар е невероятно талантлива, но много неуверена и тиха. Тя напуска дома си и целия си досегашен живот, като променя външността си до неузнаваемост и започва да се държи по съвсем различен начин. Целта на коренната промяна в нея е да помогне на човек, когото силно обича. Но това е опасно начинание. Асаф пък е непохватен, наивен и изключително стеснителен младеж, който се е захванал със скучна сезонна работа в кметството. И той си е поставил задача – да озапти буйно безстопанствено куче, да му сложи каишка и да го върне на собствениците му. А те да бъдат глобени за нехайното им отношение към животното. Асаф следва кучето Динка из града с надежда, че то ще го отведе до дома си. Само че стопанката на Динка всъщност е Тамар и никой не знае нищо за внезапното ù изчезване. Колкото повече истории чува Асаф за момичето, толкова повее усеща, че се влюбва в него. И колкото повече научава, толкова повече осъзнава, че сериозна опасност грози Тамар.Във военната драма „Буфор” (Израел, 2007) Йозеф Седар разказва историята на 22-годишния командир на Буфор Лираз Либерти и неговите войници през последните месеци преди оттеглянето им от крепостта. "Буфор"Режисьорът се интересува не от войната, а от напускането на окупираната страна. Военната база все още е подложена на обстрел от вражеските сили, а Лираз трябва да подготви взривяването ù, което ще унищожи и смисъла на всичко, което войниците са се опитали да защитят с цената на живота си. Филмът на Йозеф Седар и Рон Лешем получава номинация за "Оскар" ’08 за най-добър чуждоезичен филм, както и номинация за „Златна мечка” и наградата за най-добър режисьор в Берлин ’07. Израелската филмова академия ’07 присъжда на филма 4 награди, включително за най-добър оператор.Във „Валс с Башир” (Израел-Франция-Германия, 2008) главният герой Ари потегля в търсене на стари приятели и други хора, които могат да му помогнат да си спомни жестокото клане, насърчено от израелските сили в палестинските бежански лагери Сабра и Шатила по време на окупацията на Западен Бейрут през 1982 г."Валс с Башир"Необикновеният филм на Ари Фолман е сред най-внушителните анимационни проекти в историята на киното. Негово качество е не само реалистичната автобиографична основа, но и формата на анимационен документален филм. „Войната е сюрреалистична, а паметта е толкова ненадеждна, че си казах: по-добре да тръгна по пътеката на спомените с екип аниматори,” обяснява Фолман. Следвайки стъпките на иранския филм „Персеполис”, това е един рисуван експеримент, посветен за неотдавнашната история на Израел – филм увлекателен, вълнуващ и ужасяващ. „Валс с Башир” е носител на Златен глобус ’08 за най-добър чуждоезичен филм. Същото признание получава и на Британски независими филмови награди ’08. На кинофестивала във Варшава ’08 продукцията печели Наградата на публиката.Любов, смях и сумо предлага комедията „Според размера” (Израел-Франция-Германия, 2009). Филмът представя сумото като начин за получаване на признание и протест срещу обсебения от мисълта за диети свят, показва спорта като начин за справяне с личните проблеми. "Според размера"Режисьорите Шарон Маймон и Ерез Тадмор не оставят нито един повод за смях да им се изплъзне и изстискват максимално всяка възможност за комични контрасти и словесни двубои. „Според размера” получава признанието на публиката на кинофестивалите в Карлови Вари ’09 и Награда на публиката и Фестивала на еврейското кино - Вашингтон ’09. Израелската филмова академия ’09 му присъжда три награди – за най-добра актриса (Ирит Каплан), най-добри костюми (Инбал Шулик) и най-добра поддържаща актриса (Левана Финкелстейн).Драмата „Мениджър човешки ресурси” (Израел-Германия-Франция, 2010) на Еран Риклис е още едно от заглавията в програмата „Фокус Израел”. "Мениджър човешки ресурси"Историята - Мениджърът „Човешки ресурси“ (Марк Иванир) на най-голямата пекарна в Йерусалим е в беда. Той е разделен с жена си, дистанциран от дъщеря си и принуден да извършва работа, която ненавижда. Когато една от младите служителки е убита при терористична бомбардировка и тялото ù остава непотърсено, пекарната е обвинена в липса на хуманност и безразличие.За да избегне скандал в пресата, собственикът му нарежда да придружи тялото ù до неназована балканска страна, за да го предаде на роднините ù. Бюрократични спънки правят сложно намирането на роднина, който може да подпише смъртния акт. Героят на Марк Иванир се оказва въвлечен в странно пътуване...„Мениджър човешки ресурси” е удостоен с няколко международни награди: за най-добър филм, режисьор, сценарист, звук, поддържаща актриса и номинации за най-добър актьор, монтаж и поддържащ актьор на Наградите на Израелската филмова академия ’10; за най-добър актьор в Хайфа ’10; Наградата на публиката - Локарно ’10; Награда СИГНИС Почетен диплом, Хонконг ’11.„Долината на смелите” (Израел, 2010) е исторически епос, в който спомените за първата емигрантска вълна на евреи от Европа към Палестина в края на 19-и век се преплитат с необикновената любовна история между младата руска емигрантка Фаня и родения в Палестина евреин Йешиел. "Долината на смелите"Филмът на Дан Уолман е удостоен с наградата за най-добър филм на кинофестивала на еврейското кино в Страсбург ’11.„Вместо нея” (Израел, 2012) е сериозна любовна драма в контекста на затворено общество със строги правила за брака и връзките. Филмът на Рама Бурщайн разказва за 18-годишната Шира, на която ù предстои да се омъжи за многообещаващ мъж на нейната възраст и от нейната черга."Вместо нея"Нещата се променят, когато 28-годишната ù сестра Естер умира при раждането на първото си дете. Когато майката на Шира разбира, че съпругът на починалата ù дъщеря възнамерява да се ожени повторно и да замине с единственото ù внуче надалеч, тя предлага на вдовеца ръката на най-малката си дъщеря. Шира трябва да направи избор между повика на сърцето си и семейния дълг.Филмът има няколко международни отличия, сред които Наградата СИГНИС Почетен диплом и най-добра актриса във Венеция ’12; 7 награди, включително за най-добър филм и режисьор от Наградите на Израелската филмова академия ’12; Наградата на международното жури за най-добър филм в Сау Пауло ’12; Награда за най-добър оператор в конкурса за израелски филм - Хайфа ’12.„Шаркия” (2012) е копродукция между Израел, Франция и Германия, дебют на израелския режисьор Ами Ливне, и ще участва в международния конкурс на София Филм Фест 2013."Шаркия"Трогателната камерна драма разказва за младия бедуин Камел, горд охранител на Централната гара в Беер Шева. Камел живее в малко селце в пустинята, а най-важният човек там е брат му Халед, който обича жена си Надя и работи в строителството. Междувременно става ясно, че властите са решили да съборят къщите в селцето. Камел решава, че съдбата на селото зависи от него: прави малка бомба, скрива под пейка на автогарата, за да я открие уж случайно малко по-късно, полицаи и репортери да се втурнат към автогарата, а той да се превърне в герой на деня. Както и да успее да каже пред телевизията, че селото му е в опасност. Но... всъщност нищо не се променя. На следващия ден идват екипите, за да събарят постройките. Събрани от нещастието си, Камел, Надя и Халед наблюдават как булдозерът разрушава къщата им...Филмът, заснет в пустинята Негев с естествени, силни изпълнения от натуршчици, рисува сдържано злощастната съдба на бедуинско семейство, което живее в непризнато от властите селце в съвременен Израел.Режисьорът Ами Ливне е роден през 1975 година в Тел Авив, Израел. Завършва кинофакултета на колежа Бейт-Берл през 2003. Пише сценарии, продуцира и режисира няколко късометражни филма. „Шаркия” е дебютът му в игралното кино и е включен в програмата на 17-ия София Филм Фест. ... още »
Нискобюджетната комедийна драма “Недосегаемите” се нареди сред най-гледаните и дискутирани европейски филми на всички времена. Определен за “френското културно събитие на 2011-та година” филма с бюджет от 9 милиона евро спечели в световен мащаб впечатляващите 426 милиона долара и се превърна в най-печелившото френско заглавие на годината. Американската компания The Weinstein Company закупи продукцията за северноамериканския кинопазар и след постигнатия успех в англоезичните държави започнаха да се носят слухове за подготвян холивудски римейк.Преди няколко месеца се появи информацията, че за сценарист на американския римейк е бил избран Пол Фийг (“Шаферки”), а интерес към една от двете главни роли изявява носителя на “Оскар” Колин Фърт. Изненадващо от The Weinstein Company отказваха да коментират в детайли проекта и много наблюдатели сметнаха, че може да става дума за непотвърдени слухове.Но малко по-рано днес от компанията не само потвърдиха, че подготвителната работа по продукцията е започнала, но и разкриха, че на режисьорския стол най-вероятно ще седне създателя на “Ейс Вентура” и “Смахнатия професор”, Том Шедиак. Въпреки че биографията му е съставена най-вече от чисто комедийни заглавия Шедиак е отговорен и за лентата с Робин Уилямс “Пач Адамс”, която подобно на френския “Недосегаемите” комбинира комедийни сцени с емоционални и драматични моменти. Според източници от студиото именно заради работата си по “Пач Адамс” той е получил предложението да режисира подготвяния римейк.Преди около пет години Шедиак се оттегли от света на киното след почти фатален инцидент с колело, но от Weinstein Company са водили разговори с него в продължение на месеци и очакванията са, че до няколко седмици той ще подпише официалния договор за режисура. Холивудският римейк на “Недосегаемите” ще се придържа към основната сюжетна линия на оригинала и историята отново ще разказва за отношенията между богат инвалид и неговия нов помощник от африкански произход. Името на Колин Фърт продължава да се свързва с ролята на богаташа, но за момента той не е потвърден от продуцентите.Пол Фийг продължава да работи по сценария на римейка, а за режисьора Том Шедиак това ще бъде първи игрален филм от шест години насам. Тъй като е все още прекален рано от The Weinstein Company не коментират кога ще започнат снимките и поне за момента Колин Фърт е единствения актьор, чието име се свързва с проекта. Любопитно е да се отбележи, че режисьорите на оригиналния филм Оливие Накаше и Ерик Толедано ще бъдат продуценти на американския римейк.Повече детайли за холивудската версия на “Недосегаемите” се очаква да бъде разкрита в следващите няколко месеца. Според последните слухове намерението на продуцентите е филма да бъде напълно завършен до 2015-та година. ... още »
Благодарение на огромния международен успех на поредицата “Хари Потър” Дейвид Хейман се превърна в един от най-влиятелните и активни продуценти в Холивуд. Още преди края на магьосническия франчайз 51-годишния англичанин оповести, че планира да работи основно по филмови адаптации на известни литературни произведения. Някои от продукциите му не получиха подкрепата на холивудските студия, но за сметка на това дълго подготвяния от него и режисьора Алфонсо Куарон филм “Гравитация” беше заснет и се очаква да тръгне по кината в края на тази година. В момента Хейман разработва три различни проекти базирани на романи и името му се свърза с няколко други високобюджетни продукции на студиото Уорнър Брос.Поредното доказателство за намерението на Хейман да работи основно по филмови екранизации е разпространената преди броени часове новина, че той и продуцентския му екип смятат да пренесат на големия екран известния научнофантастичен роман “Удавеният свят” (“The Drowned World”). Публикуван за първи път през 1962-ра година и дело на британския автор Джеймс Греъм Балард “Удавеният свят” се превърна в едно от най-четените заглавия на времето си и продължава да се радва на значителна популярност сред почитателите на литературната научна фантастика. Дейвид Хейман и партньора му Джефри Клифърд (“Хари Потър и даровете на смъртта: Част 2”) са закупили правата на “Удавеният свят” и в партньорство с Уорнър Брос планират да превърнат романа в “мащабен научнофантастичен трилър”.За момента не се споменават актьорски имена и няма избран режисьор, но от студиото обявиха, че до няколко седмици ще бъде нает сценарист, който веднага ще започне да работи по сценария.Действието на “Удавеният свят” е ситуирано в Лондон през 2145-та година, а в центъра на сюжета е доктор Робърт Керънс, който е един от малкото оцелели на Земята.Масивна соларна радиация е стопила ледниковите шапки и е превърнала Европа в огромна тропическа джунгла. Керънс живее на върха на висока сграда в полунаводнения Лондон и е принуден всекидневно да се бори с примитивните същества и анархичните секти, които са се настанили в разрушената английска столица.Бъдещата лента бива описвана като комбинация между “Воден свят” и “Аз съм легенда”, а бюджета за снимки със сигурност ще надвишава сумата от 100 милиона долара.Дейвид Хейман и Джефри Клифърд ще продуцират заедно с Джон Бърг (“Заличителят”) и ако всичко протече по план работата по сценария ще започне преди началото на лятото.В най-добрия случай до края на тази година ще стане ясно кой ще поеме режисурата на “Удавеният свят”. ... още »
Глория успява винаги да е във фокуса на обществения интерес, незавсимо дали става дума за видео от младите й години, което наскоро стана първо по популярност в нета или пък за фейсбук страницата й, където тя, пак първа от поп-фолк изпълнителките, официално подкрепи протестите. Освен, че знае как да управлява своята популярност, Глория е известна и с усърдните си грижи за бляскавата си физическа форма. Всичко това, заедно със строгата дисциплина, характерна за повечето поп-фолк изпълнители, я прави една от основните претендентки за финалите на Dancing Stars. Не по-малки са шансовете на актрисата Елен Колева, която 15 години е танцувала класически и модерен балет, а от скоро е пристрастена и към фламенкото. Звездата от “Шивачки” и “Забранена любов” твърдо иска да промени имиджа си и името й да се свързва само с работата й, а не с мъжете в живота й, така че със сигурност залага много на проекта Dancing Stars, в основата на който е завладяващото сценично поведение. Със сигурност битката между двете ще е оспорвана и един от акцентите на сезона. На съвсем други “оръжия” разчита едно от любимите лица на Сатиричния театър и комедиен герой от популярни ТВ реклами - Латинка Петрова. Известното й чувство за хумор се прояви още на първата репетиция, където тя изпълни бляскав импровизиран скеч, сваляйки по време на бурен танц наколенките на доктотр Ливайн и “дарявайки” ги на своя професионален партньор. За гъвкавостта и бързината на световният шампион Детелин Далаклиев пък могат да свидетелстват десетките му победени противници на ринга - включително казахстанецът Гани Схаилов, когото спортистът на България за 2009-а само преди дни победи на финала за купа "Странджа".Спортистът, който винаги играе за победа и разчита на публиката, която да го “помпа” не крие, че ще използва всичките си умения от ринга и на дансинга. Разчита много и на подкрепата на семейството си като очаква дори малката му дъщеря да бъде до него на лайфовете. От 11 март по Нова телевизия звездите ще танцуват в компанията на познати лица от предишните сезони на предаването - професионалните танцьори Калоян Иванов, Трендафил Сърмов-Фил, Светлин Димитров и Кети Драганова. ... още »