„Живея, за да катеря. Катеря се, за да се чувствам жив“ – това е мотото на тридесетгодишния чешки алпинист Адам Ондра. Той е един от най-добрите съвременни катерачи – виртуоз, който е преодолял най-трудните скални маршрути в света. Емблематичният спортист започва своя път на тригодишна възраст, а днес всяко негово изкачване е мотивирано от стремежа към победа над всички трудности, които крият опасните маршрути. Документалният филм на Ян Шиманек и Петр Заруба „Адам Ондра: До краен предел“ проследява подготовката за дебюта на Ондра в скалното катерене на Олимпийските игри в Токио. В тази история прави впечатление комерсиалният натиск от страна на средствата за масова информация и от страна на публиката, която жадува зрелища, независимо от това дали във фокуса попадат личният живот или самият спорт.
* * * ЛЮМИЕР | 20:30
Не пропускайте носителя на „Златен лъв“ от фестивала във Венеция 2022 – „Цялата красота и кръвопролитие“!
Филмът на носителката на Оскар за „Citizenfour“ Лора Пойтрас е портрет на Нанси Голдин, световно известна фотографка и активист, която в края на миналото десетилетие започва кампания срещу фамилия Саклърс – собственици на фармацевтични компании, произвеждащи опиоиди, към които човешкият организъм развива наркотична зависимост. Голдин призовава световните центрове за изкуство – като Гугенхайм, Лувър, Националната портретна галерия в Лондон, музеите Тейт – да не приемат даренията на Саклърс в знак на протест срещу тяхната дейност, чиито резултат е опиоидната епидемия, започнала през 90-те години на ХХ век.
ДОМ НА КИНОТО | 18:30
Светла Цоцоркова и Светослав Овчаров за първи път се появяват не само като съсценаристи, но и като сърежисьори в най-новия си документален филм „Герой на нашето време“. Техният герой е строител. Той е честен и прям. Нравствената му система често влиза в противоречие с обществото. За някои той е луд, за други е извор на бездънни афоризми. Да живееш живота си достойно и без компромиси в наше време е геройство. Световната премиера на „Герой на нашето време“ бе в програмата на филмовия фестивал в Солун през 2022.
* * * ДОМ НА КИНОТО | 20:30
Не пропускайте “ПАПАЯ 69” / “PAPAYA 69” на режисьорите Рикардо Бернаскони и Франческа Ревердито!
За да представи филма, гост ще бъде актьорът Леарт Докле, познат на публиката от сериалите „Братя“, „Пътят на честта“ и „С река на сърцето“, както и с десетки други международни и български филмови продукции. Специално за фестивала тук ще бъдат и продуцентът Никола Джени и актрисите Розана Спарапано и Валентина Виоло!
Ева е 29-годишно момиче от Южна Америка, което бяга от насилствен бивш партньор. Израствайки твърде бързо, тя вече е изпитала най-лошите човешки извращения, още когато е само на 18. Рейнбоу е бивша телевизионна звезда, която е заплетена в образа на Папая, който изиграва, когато е на четиринайсет години и все още се подвизава в сайт за възрастни. Тяхната среща ще предефинира мястото им в света и ще даде на всяка неочаквана възможност да се помири със себе си и да отмъсти. Ева ще намери смелост да се свърже отново с дъщерята, която е изоставила десет години по-рано, докато Рейнбоу ще може да прогони Папая и да продължи напред.
* * * КИНО ОДЕОН | 18:00
Не пропускайте срещата с "Витлеемска светлина" - най-новият филм на Ян Сверак! Той запознава зрителите със света на един писател, в който упорито се намесват… оживели герои от неговите собствени истории! Те се появяват, за да му напомнят важните въпроси, с които всички се сблъскваме непрестанно. Дали въобще може да бъде решена дилемата – как да постигнем възможно най-много от реалността, която сами създаваме, без да унищожим всичко, което притежаваме?... Ян Сверак отново разчита на сътрудничество със своя баща и съавтор на сценария – Зденек Сверак, на когото е поверена главната роля във филма. „Витлеемска светлина“ е фентъзи-комедия, реализирана в най-добрите традиции на чешкото кино.
* * * КУЛТУРЕН ЦЕНТЪР "G8" | 20:30 | БИЛЕТИ на място
Филмът на режисьорите Никола Бошнаков и Джеки Стоев носи заглавието „Моят чичо Любен“. Главен герой в него е Рей ван Цешау - фронтмен на легендарната германска рокгрупа „Freunde der Italienischen oper“ (Приятели на италианската опера), чийто български чичо е художникът Любен Стоев, брат на баща му - режисьора Джеки Стоев. Рей пътува към София, за да продаде наследствения апартамент на чичо си след неговата смърт, но жилището на художника е препълнено с картини, инсталации, истории и видеоматериали. И Рей - парче по парче, като в пъзел или в криминален филм, подрежда и за себе, и за зрителя, образа на българския си чичо – като художник и личност…
* * * CINE GRAND PARK CENTER | 19:00 „Алкарас“ е наситен с реални събития, оживял портрет на едно селско семейство в днешна Каталуния, чиято реалност претърпява кардинални промени. Голямото семейство Соле живеят в едно малко село, чиито основен поминък е бране на праскови и подготовката им за износ. Познатата и обичана от всички рутина, която носи смисъл на ежедневието и хляб на масата, е застрашена от мащабна носеща конструкция за слънчеви батерии, заради която трябва да бъде разрушена тяхната градина. От тази простичка сюжетна линия, противопоставяща земеделската традиция и напредващия влак на съвременния прогрес, Карла Симон извайва един чудесно композиран филм, който се движи в неочакваните ритми и случайни извивки, родени от съчетанието между природата и семейния живот.
ЧЕШКИ ЦЕНТЪР | 19:00 | ВХОД - С В О Б О Д Е Н!
Продължава ретроспективата с филми на легедарната майсторка на чешкото кино Вера ХИТИЛОВА!
ЗА НЕЩО ДРУГО | Чехословакия, 1963, 81 мин, черно-бял
Ева е гимнастичка и се готви за важно състезания. Вера е домакиня и се грижи за четиригодишния си син и съпруг. Жените не се познават и въпреки това имат много общи неща.
* * * SOHO | 19:00 | ВХОД - С В О Б О Д Е Н!
Не пропускайте традицията за среща с важни документални филми, създадена от CINEMA POLITICA и София Филм Фест!
Откриваме с филма COEXTINCTION на Елена Жан, Глория Панкраци Канада / 2021 / 94 мин / английски с български и английски субтитри
След като косатка носи мъртвото си новородено в продължение на 17 дни, двете режисьорки решават да се хвърлят в действие и да се присъединят към лидерите на местното население и учените, които правят опит да спасят от изчезване последните 73 косатки от този вид. Филмът отвежда зрителите дълбоко в океаните и горите в северозападната част на Тихия океан, като прави връзка между срива на екосистемите, вековната несправедливост спрямо коренното население и фронтовата линия на най-неотложните екологични предизвикателства в света.
3 НОМИНАЦИИ ЗА ЗЛАТЕН ГЛОБУСНай-добър филм КОМЕДИЯНай-добър актьор ХОАКИН ФИНИКСНай-добър сценарий СПАЙК ДЖОУНЗЛЮБОВНА ИСТОРИЯ НА СПАЙК ДЖОУНЗХоакин Финикс се превъплъщава в образа на Тиодор, а ролята на Саманта е поверена на звездата от “Островът“ и “Отмъстителите“ Скарлет Йохансон.Премиера в България: 07.02.2014 г. ... още »
Приключенско-фантастичните филми за вампири и чудовища винаги са се радвали на значителна популярност сред българските зрители и поредното доказателство за това е приличния старт на новия високобюджетен екшън “Аз, Франкенщайн”. Триизмерната лента на Стюарт Бийти дебютира с изненадващо слаби резултати в Съединените щати, но за сметка на това оглави българската бокс офис класация и приходите от изминалия уикенд могат да бъдат сметнати за задоволителни. За трите дни след премиерата си (23-26 януари) “Аз, Франкенщайн” е натрупал общо 90 667 лева – сума, даваща заявка за едно прилично представяне на родна почва, което със сигурност ще бъде по-добро от постиженията на лентите от същия жанр “Ван Хелсинг” и “Подземен свят” (които не успяха да надминат границата от 350 хиляди лева в България).Именно част от екипа на поредицата “Подземен свят” стои зад направата на “Аз, Франкенщайн” и това се усеща от стилистиката на лентата и стабилната й рекламна кампания. Още отсега е ясно, че няма да става дума за впечатляващ бокс офис хит от ранга на “Хобит”, но 3D-продукцията с Арън Екхарт със сигурност ще продължи да вкарва приличен брой зрители през следващия половин месец и в най-добрия случай до края на тази седмица ще надмине границата от 200 хиляди лева.Втората позиция в родния топ 10 е заета от “Вълкът от Уолстрийт”, която оглавяваше бокс офиса през изминалите две седмици. Провокативната лента на Мартин Скорсезе тръгна по кината преди близо три седмици и за този период от време е натрупала повече от приличните за подобно заглавие 680 396 лева. Поне що се отнася до българския бокс офис “Вълкът от Уолстрийт” надмина всички предварителни очаквания и вече се нареди сред най-успешните оригинални филми с високо възрастово ограничение (забранен за лица под 16 години). Честото споменаване на “Вълкът от Уолстрийт” в медиите през изминалите седмици и добрата предварителна реклама определено изиграха решаващи роли в борбата на лентата за зрителско внимание.Базираният на истинския случай филм има шанса да достигне границата от един милион лева, но дори това да не се случи той ще намери място в класацията на най-големите хитове от началото на 2014-та година.“Легендата за Херкулес” заема третото място в класацията, с натрупани за изминалия уикенд (24-26 януари) приходи от 73 914 лева. Заснетата в България лента се върти по кината от десет дни насам и за това време тя е натрупала общо 290 455 лева. Въпреки значителния си бюджет от около 80 милиона долара “Легендата за Херкулес” стартира похода си по световните киноекрани без претенции за огромни постижения в бокс офиса. Досегашното представяне на триизмерната продукция в повечето страни е разочароващо, но подобно на новия “Аз, Франкенщайн” тя се представя прилично на родна почва и по всяка вероятност ще бъде свалена от екран с приходи от над половин милион лева. Четвъртата позиция е за премиерната 3D-анимация “Крадци на ядки”. За първия си уикенд по българските екрани копродукцията между Южна Корея и Съединените щати е спечелила 64 317 лева, което е малко по-добър старт от този на скорошните “непретенциозни” анимации “Кумба” (41 хил. лева) и “Джъстин и рицарите на честта” (61 хил. лева). По отношение на рекламната кампания и предварителния зрителски интерес “Крадци на ядки” не може да се сравнява с конкурентния и все още актуален “Замръзналото кралство” и представянето му в България едва ли ще бъде запомнено с нещо изненадващо. Филмът на Питър Лепениотис със сигурност е привлякъл вниманието на най-верните български почитатели на триизмерното анимационно кино и по всяка вероятност ще бъде свален от екран с приходи в рамките на 200-250 хиляди лева. В световен мащаб “Крадци на ядки” е натрупал над 40 милиона долара и от екипа на лентата оповестиха, че вече се подготвя директно продължение.“Американска схема” е на пето място в класацията, със спечелени за изминалия уикенд 39 557 лева. Като се добави и спечеленото от предпремиерните прожекции сумата се увеличава на 77 945 лева. Криминалната лента на Дейвид Ръсел е едно от заглавията с най-много номинации за тазгодишните награди “Оскар”, но както често се случва медийния шум около наградите на киноиндустрията не оказват особено влияние на българската публика. “Американска схема” не е от типа продукции, които лесно вкарват българските зрители в киносалоните и по всичко изглежда, че лентата ще остане в сянката на “Аз, Франкенщайн” и все още актуалния (и далеч по-рекламиран) “Вълкът от Уолстрийт”. За разлика от не особено впечатляващите си български приходи 40-милионния филм с Крисчън Бейл се представя напълно прилично в САЩ със спечелени до момента малко над 100 милиона долара.Шестата позиция е за българския “Корпус за бързо реагиране 2: Ядрена заплаха“, който за десет дни по кината е натрупал 122 208 лева. Големите успехи на родните ленти “Операция Шменти-капели” и “Мисия Лондон” едва ли ще бъдат подобрени скоро и повечето български продукции от изминалата една година минаха почти незабелязано по кината. Екшънът “47 ронини” застава на седмо място, със спечелени за пет седмици 1 474 620 лева. Въпреки че не беше едно от най-дискутираните заглавия на 2013-та година филма с Киану Рийвс дебютира с изненадващо добри приходи в България и бързо се нареди сред най-добре представящите се оригинални заглавия от изминалите няколко години. Родните бокс офис резултати са в пълен контраст с изключително слабите приходи на “47 ронини” в Съединените щати, което разбира се не е изненадващо, тъй като тукашната масова публика не се влияе от представянето на дадено заглавие извън границите на България.По всичко изглежда, че филма на дебютанта Карл Ринч ще бъда свален от екран с приходи от около 1 700 000 лева.Анимацията “Джъстин и рицарите на честта” е на осма позиция. За изминалите три седмици от премиерата си филма е спечелил 182 603 лева, което е очакван резултат за непретенциозна и по-слабо рекламирана анимирана продукция. “Джъстин и рицарите на честта” ще се присъедини към класацията от анимационни ленти (в която влизат “Свободни птици”, “Гладиаторите на Рим” и “Тор и легендите за Валхала”), които вкарват в кината най-верните почитатели на триизмерните анимации, но като цяло не предизвикват особено раздвижване сред масовата публика.Музикално-документалния “Джъстин Бийбър: Вярвай” застава на девето място, със спечелени за изминалия уикенд 19 455 лева. В по-голямата част от света премиерната лента не успя да повтори успеха на предишния документален филм за канадския певец “Никога не казвай никога” и по всичко изглежда, че България няма да бъде изключение. Огромният медиен шум, който се вдигна около скорошния арест на Бийбър в Маями може и да е оказал негативно влияние на “Вярвай”, но в крайна сметка това не е от особено значение, тъй като публиката на лентата е ограничена и ясно изразена (момичета в пред-тийнейджърска възраст) и от самото начало очакванията относно българското бокс офис представяне не бяха големи. Най-заклетите почитатели на Бийбър със сигурност ще изгледат “Вярвай” на голям екран, но това едва ли ще помогне много на лентата и по всяка вероятност тя ще бъде бързо изместена от киноафиша.Последната десета позиция е за скъпата анимация на Уолт Дисни “Замръзналото кралство”, която за девет седмици по кината е натрупала 1 893 069 лева. Лентата вече има статута на една от най-успешните анимирани ленти, сдобили се с широко киноразпространение в България, и потвърди за пореден път силния афинитет на родната публика към триизмерните продукции на Уолт Дисни. “Замръзналото кралство” се представя добре и в останалата част от света: до момента 3D-филма на Дженифър Лий е натрупал над 700 милиона долара. ... още »
В продължение на повече от седем години Вин Дизел и режисьора Дуйвид Туохи се опитваха да осигурят финансиране за третия филм от научнофантастичната поредица за анти-героя Ричард Ридик. Дългите преговори със студиото Юнивърсъл Пикчърс се оказаха успешни и снимките протекоха в Канада през първата половина на 2012-та година. Продукцията, чието официално заглавие е “Ридик”, беше предшествана от прилична рекламна кампания, но въпреки това приходите от кинопрожекциите през изминалата 2013-та година не оправдаха предварителните очаквания на продуцентите и анализаторите.Общо по света “Ридик” натрупа 98 милиона долара, което беше сметнато за разочароващ резултат, особено като се има предвид, че лентата е предшествана от популярните сред феновете на фантастиката “Пълен мрак” и “Хрониките на Ридик”. Но въпреки незадоволителните приходи от кинопрожекциите звездата на поредицата Вин Дизел обяви преди няколко часа, че се подготвя директно продължение на “Ридик”. В разпространен чрез Фейсбук видеоклип Дизел заяви, че добрите DVD продажби на третата част са причината поради която от Юнивърсъл Пикчърс са изявили желание да продължат франчайза с още един филм.Дизел: “От Юнивърсъл току-що ми се обадиха и ми казаха, че “Ридик” е на първо място в DVD класациите. Това е победа за всички нас, защото си спомням колко трудно беше да направим този филм и с то с толкова малък бюджет. От студиото ме информираха, че искат да започнем разработването на следващия филм от поредицата.”Дизел на разкри допълнителни детайли за проекта, но се смята, че той със сигурност ще се завърне отново в главната роля на Ричард Ридик. Тъй като е все още прекалено рано не се знае дали Дейвид Туохи ще седне на режисьорския стол на “Ридик 4” или от студиото ще търсят негов заместник.В най-добрия случай още тази година ще стане ясно кога ще започнат снимките на четвъртия филм от поредицата. ... още »
Много са заглавията-изкушения, които ще фокусират вниманието на публиката през март. Сред тях има няколко, които ще поканят публиката в най-голямата кинозала на Балканския полуостров – Зала 1 на НДК. Започваме с ексклузивната прожекция на „Съдилището” – най-новия филм на Стефан Командарев, с който ще бъде открито 18-ото издание на София Филм Фест на 6 март 2014. Едно от най-очакваните заглавия на 2014 година – „Гранд Хотел Будапеща” на Уес Андерсън, ще дойде в София непосредствено след премиерата на филма на Берлинале 2014. „Великата красота” на Паоло Сорентино вече притежава Златен глобус за чуждоезичен филм и е на крачка да се сдобие със същото Оскарово отличие. Номинираният за Оскар с музиката на легендарния Джон Уилямс „Крадецът на книги” на режисьора Брайън Пърсивал също ще има специална гала-прожекция през март. С представянето на двете части на „Нимфоманка” на провокативния Ларс фон Триер ще поставим акцент на специално събитие в рамките на фестивала. След извънредния успех и множеството награди и фестивални отличия на „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде”, който е единственият български филм, изкачил се до шортлистата на деветте кандидатури за чужоезичен Оскар, най-новият филм на Стефан Командарев пресъздава на големия екран съкровен разказ за обикновени хора и техните необикновени съдби. Баща и син трябва да се върнат към забравеното минало, за да срещнат дълго пазени тайни и да преоткрият пътя към себе си – това е историята в „Съдилището”. Главните роли са поверени на Асен Блатечки, Мики Майнолович, Ованес Торосян, Параскева Джукелова, Ина Николова, със специалното участие на Христо Мутафчиев. „Съдилището” ще бъде представен ексклузивно в рамките на „София Филм Фест”, а през месец октомври ще може да бъде гледан в киносалоните из цялата страна.***Когато младежът Уес Андерсън е поставял пиеси в задния двор и е снимал своите първи филми на Super 8, надали е подозирал, че за поредна година ще му бъде оказана честта да открие още един от най-авторитетните и дългогодишни световни фестивали, които определят насоки и тенденции в света на киното – Берлинале. Самият Мартин Скорсезе е почитател на филмите на Уес Андерсън, както и всички киномани, които са гледали поне един от седемте му авторски пълнометражни творения – от „Ракета в бутилка” 1996 година до „В царството на пълнолунието” – филмът, с който беше открит 65-ия фестивал в Кан през 2012 година.„Гранд Хотел Будапеща” проследява премеждията на един портиер във фамозен европейски хотел нейде през 20-те години на 20 век – след като му е завещана скъпоценна картина, бившата й собственичка се оказва мъртва. Нейният син се заклева да отмъсти на портиера, когото подозира в убийство, а междувременно пиколото става най-доверения приятел на екстравагантния „concierge”. Изключителен актьорски състав е ангажирал Андерсън в поредната си приказно-шантава история - Ралф Файнс, Едуард Нортън, Оуен Уилсън, Тилда Суинтън, Джуд Лоу, Бил Мъри, Ейдриън Броуди, Харви Кайтел, Джейсън Шуорцман, Уилям Дефо, Джеф Голдблум, Сърша Ронан, Том Уикинсън, Матийо Амалрик, Ф. Мъри Ейбрахам, и съвсем сигурно всеки един от тях се справя невероятно с ролята си, колкото и да е малка (или голяма) тя. Авторът-режисьор споделя: „Опитвам се да не се повтарям. Но изглежда правя точно това във филмите си. Не става нарочно – просто моите истории са изключително лични, и въпреки всичко са интересни за публиката. Мисля, че ме критикуват заради това, че обръщам повече внимание на стила, отколкото на съдържанието, и заради безбройните детайли, с които товаря персонажите си. Но всъщност всяко решение е предизвикано от желанието моите герои да се развиват.” Непосредствено след премиерата си в Берлин, „Гранд хотел Будапеща” ще се срещне и с почитателите на Уес Андерсън в София.Най-новата творба на италианският киномайстор Паоло Сорентино носи поетичното име „Великата красота / The Great Beauty” и вече притежава Златен глобус за най-добър чуждоезичен филм. Възможно е съвсем скоро да се сдобие и със съответното Оскарово отличие, а през декември 2013 вече беше избран и за най-добър филм на Европейските филмови награди, където получи и признание за режисьорската работа на Сорентино, и за актьорското превъплъщение на Тони Сервило. С десетки награди и номинации от множество международни кинофоруми, между които и номинация за Златна палма от Кан 2013, филмът на Сорентино ще има възможност да се срещне и с българската публика – единствено в рамките на София Филм Фест през март. Джеп Гамбардела е изискан италианец отвъд средната възраст, живее в Рим, автор е на един роман-бестселър, издаден преди доста години, води удобен живот, списва колонка за култура и харесва бляскави партита. Такова е и празненството по случай 65-ия му рожден ден, а след това той потегля из улиците на вечния, невъобразимо красив град, за да се срещне с различни персонажи, да си спомни моменти от живота, да си даде сметка истинско ли е всичко около него... „Този филм е за отлитащото време и за онези часове и дни, които се оказват пропилени в живота ни, - споделя режисьорът. – Отминалото време се превръща в бреме, и тежестта на живота ни изнурява. Но все пак, по някакъв начин успяваме да дарим с достойнство отредените ни дни... Във филма всъщност няма място, което трябва да се достигне – хората се носят из реалността. Само главният герой има точно определено място, където трябва да отиде – на среща с най-важния момент от миналото, срещата с любовта на живота му в неговата младост...” Работата на Брайън Пърсивал по един от най-успешните британски тв-поредици „Имението Даунтън” получи признание още през 2011 година с наградата „Еми” на Американската академия за телевизионно изкуство. „Крадецът на книги” е вторият пълнометражен филм на режисьора, познат най-вече с работата си по телевизионни проекти. Едноименната книга на родения през 1975 година австралийски писател Маркъс Зюсак, по която е направен филма, за кратко време се превръща в бестселър и е преведена на над 30 езика. Интригуваща, обаятелна, с невероятна атмосфера – много са определенията за усещането от потяпането в историята, пресъздадена в „Крадецът на книги”. Разказът се води от името на Смъртта, по време на Втората световна война, когато малката 9-годишна Лизел Мемингер прегръща магията на писаното слово, за да спаси себе си и приемното семейство, приютило я като тяхна собствена дъщеря. Това е история за триумфа на човешкия дух и за истинската радост от това да можеш да обичаш, да бъдеш обичан и да споделиш любовта във време на ужаси и неописуемата безскрупулна, нечовешка реалност на нацистка Германия. Светът на книгите е място, където можеш да намериш убежище от живота, когато в него вилнеят убийства, черна злост и разрушения. Много критици, видели филма по света, обръщат специално внимание на изпълнението на младата Софи Нелис, както и на невероятното актьорско майсторство на Емили Уотсън и Джефри Ръш. Особената атмосфера на киноразказа се допълва от музиката, дело на легендарния Джон Уилямс, който почти всяка година от 1968 до ден днешен получава абсолютно заслужени номинации за Оскар – и печели пет от тях. ***„Забрави за любовта!” – време е за среща с провокативния, анти-догматичния, разкрепостения Ларс фон Триер, чиито най-нов филм „Нимфоманка” разбунва духовете в киното вече няколко години. Особено сериозно стана положението в последните 10 месеца, когато еротичната епопея беше завършена и режисьорът започна да подава на жадната публика различни откъси и кратки текстове, които „на час по лъжичка” поддържаха апетита за още и още интригуващи моменти. Триер има амбицията, и успява по невероятно дълбок, философски начин, да разкаже „поетичната история за еротичното пътешествие на една жена от нейното раждане до 50-ата й годишнина”. Неговата гледна точка е на главната героиня – самообявилата се за нимфоманка Джо, а ролята е поверена на Шарлот Генсбур. Нейни партньори в предизвикателния киноразказ са цяла плеяда от небосклона на холивудското и европейското кино – Стелан Скарсгард, Шая Лебоф, Джейми Бел, Кони Нилсен, Ума Търман, Крисчън Слейтър, Уилям Дефо и др. В програмата на 18-ия София Филм Фест е подготвена специална ретроспектива на Ларс фон Триер, като режисьор, към когото фестивалните селекционери отдавна изпитват определено и заслужено пристрастие, а двете части на „Нимфоманка” ще бъдат показани като специално събитие в Зала 1 на Националния дворец на културата. Разбира се, филмът ще бъде показан не само пред фестивалната публика през март, но и ще стане част от програмата на кината в София и страната, разпространяван от „Арт Фест” и програмата „София Филм Фест на път/Операция Кино“. ... още »
Американският документалист Джон Слатъри отделя повече от 2 години, за да проучи из основи влиянието на Холивуд върху мароканците и да заснеме „Казабланка, моя любов”, в който на фона на колоритни екзотични пейзажи, симпатични мароканци споделят любопитни факти от своя живот и разказват за любимите си холивудски звезди.Как дойде идеята за заснемането на „Казабланка, моя любов“?Когато се върнах в САЩ (след като живях в Мароко 2 години, а след това и 1 година в Париж), хората, които срещнах винаги имаха нещо положително за споделяне относно Париж. Почти всеки коментар за града беше от типа: „Аз обичам Париж”. Дори и хората, които никога не са стъпвали там. Но коментарите за Мароко се разпределят в две категории:1. СТРАХ : Страхуваше ли се, докато живя там? Трудно ли ти беше? Опасно ли е?2. ФИЛМИ: Обожавам „Лорънс Арабски“! Гледал ли си „Блек Хоук”?„Казабланка, моя любов“ е опитът ми да разнищя връзката между „страха” и „филмите” у американците.Изглежда е отнело много време да се подготвите за филма, имайки предвид всички тези архивни кадри, изследвания и анкети за арабския народ. Мислиш ли, че нещо се е променило към днешна дата?Имам копие от книгата “Лошите араби в киното“ на Джак Шахийн. Тази книга беше като Библия за мен, докато пишех сценария за филма. Отидох до едно старо антикварно магазинче в Лос Анджелис и там намерих видеокасети с повечето от арабските филми. След това изминаха 6 месеца, докато изгледам всички тези филми, редактирайки материала. Филмът ни отне две години. Относно промяната, настъпило е раздвижване в съзнанието на зрителите, но често става въпрос за ПОВЕЧЕ страх и ПОВЕЧЕ омраза. Как избра главните персонажи във филма Хасан и Абдел? Имаше ли предварителен кастинг и имаше ли сценарий, който те трябваше да следват по време на снимките?Публикувахме следната реклама на цяла страница във второто по популярност списание в Мароко: „Американска продукция набира марокански актьори. Опит не се изисква. Възраст - между 19 и 25 години.”Прослушването продължи 4 дни – видяхме и заснехме 80 младежи. Като гледате началото на филма, ще видите самия кастинг. Това всъщност са документални кадри от официалното прослушване. Сцената, в която видите Хасан и Абдел за първи път е първият път, когато и ние ги видяхме. Всички кадри заснети в черно и бяло са документални.Kъде в Мароко се чувстваше най–комфортно?Най – добре се чувстваш там, където те приемат като приятел. Най-хубавото е да се сприятелиш с местните и да опознаеш с тях страната.По време на филма, постоянно питаш хората „Кой е любимият ти актьор?“. Би ли споделил кой е твоят?Уважавам много актьори, но Джина Роуландс и Питър Фолк от филмите на Джон Касаветис са ми любими.Сподели твоят топ 5 за 2013-та?Съжалявам, но повечето филми, които ми направиха впечатление тази година бяха стари. Наскоро гледах за първи път на филмова лента филми на Фасбиндер, във филмовия архив в Бъркли. Това бяха най-добрите филми, изгледани от мен за тази година. Какви са плановете ви занапред? Може би документален филм за друга екзотична, отдалечена земя?Следващият ми филм ще бъде за бездомниците в Америка. Те реално са толкова близо до нас, но в същото време може да приемем, че са в една много далечна, различна земя от нашата. Филмът представя живота на Джеймс Дигс, соул изпълнител от Чикаго, който създава групата The Knight Brothers, и след като години наред пълни концертните зали и свири с някои от най-известните соул музиканти, остава бездомен. И така вече 25 години.„Казабланка, моя любов” ще се прожектира на 31.01 от 21.00ч. в Дома на киното! ... още »
Селекция от 28 хитови заглавия, отличени с общо 85 номинации и 49 статуетки, подарява медията на всички киноманиПрез целия месец февруари ефирът на КиноНова ще бъде в плен на най-хитовите заглавия, най-звездните актьори и най-значимата филмова награда – Оскар-ите. Започва „Треска за Оскари”! В продължение на 4 седмици, от 3 февруари до 2 март, всяка вечер в 21.00 ч., зрителите на КиноНова ще се насладят на специална селекция от 28 заглавия, подпечатани със златния печат на Наградите на Филмовата Академия. Представени в цифри, избраните филми имат зад гърба си общо 85 номинации, 49 почетни статуетки и единодушното признание на критиците. Един до друг на малкия екран „Треска за Оскари” ще постави имена като Леонардо ди Каприо, Брад Пит, Ръсел Кроу, Джони Деп, Майкъл Дъглас, Анджелина Джоли, Кийра Найтли, Шарън Стоун, Никол Кидман и други. Филмовият Оскар-маратон ще включва безспорни хитове като Гадни копилета, Авиаторът, Кинг Конг, Терминатор 2, Форест Гъмп, както и трилогията за човека-прилеп – Батман, Батман се завръща и Батман завинаги. Началото ще постави заглавие, дало международно признание и главоломен тласък на кариерата на Шарън Стоун – еротичният трилър „Първичен инстинкт”, в който номинираната за Оскар и носителка на Златен глобус актриса си партнира с носителя на Оскар Майкъл Дъглас. Финалът на „Треска за Оскари” заслужено ще бъде поверен на актьора, който е и един от най-сериозните претенденти за статуетка по време на предстоящата церемония на 2 март – Леонардо ди Каприо. Него зрителите на КиноНова ще видят като авиационния пионер Хауърд Хюз в „Авиаторът”. „Треска за Оскари” ще донесе и специална изненада за Facebook феновете на KinoNova, които за пореден път ще имат централна роля. На адрес Facebook.com/kinonova киноманиаците ще могат да гласуват за най-добрия филм през седмицата, като всяка неделя ще става ясно и кое е заглавието на публиката. Подкрепяйки своя фаворит, феновете ще могат да участват и в томбола за спечелването на награди –персонализиран режисьорски стол, клапа, мегафон и всичко необходимо за истинско филмово изживяване. И за да не губи време, ефирът на КиноНова вече започна подготовката за Оскар-ите – предстоящия звезден месец активно се подгрява от настоящата тематична седмица, посветена на наградите „Златен глобус”. До 02 февруари каналът ще представи 7 ленти, получили престижното отличие. ... още »
Доброто желание извинява лошото изпълнениеУилям ШекспирАко Михалаки Георгиев беше наш съвременник, по повод на филма, вероятно би публикувал текст със заглавие “Меракът на чичо Кенет”. Новата, пета поред, екранна поява на героя от романите на Том Кланси среща зрителя с китка стереотипни приключения, в които е забъркан Джак Райън. Той е студент по икономика, който прекъсва обучението си и се записва доброволец в армията след терористичната атака на 11 септември 2001. Тежко ранен при мисия, той попада в рехабилитационния армейски център под грижите на Кети (очарователната Кийра Найтли). Тук младият човек е вербуван от ветерана шпионин Томас Харпър (Кевин Костнър в отлична форма), който се превръща в негов наставник. Когато Джак, вече анализатор-експерт в Уол Стрийт, установява нещо “гнило” в поведението на руските финансови партньори, той заминава за Москва, за да направи одит на фирмата на Виктор Черевин (Кенет Брана с чудесен руски акцент). Сблъсъкът между арогантния олигарх и американския одитор се оказва неизбежен.Формално погледнато, филмът притежава всички елементи на шпионския екшън и това, очевидно е успокоило авторите на филма, които са се одрямали на лаврите си и са се предоверили на репутацията на имената, ангажирани в продукцията. "Джак Райън:Теория на хаоса" доказва, че е възможно да се направи В-филм с А-актьори. Резултатът от механичното смесване на клишета от жанра е незадоволителна и бездушна поредица от кръпки, целящи да покрият сценарий достоен за курсова работа на второкурсник от елитно киноучилище. Филмът е бъркоч от класически и предвидими ситуации и диалози, които логично и законно биха отегчили публиката. Продукцията би била интересна на зрител, който не е запознат с поредиците “Умирай трудно”, “Мисията невъзможна”, приключенията на агент 007 - Джеймс Бонд и тези на Джейсън Борн. Към тях бих добавил и други заглавия, но споменатите референции са достатъчни за обща ориентация. Тези, които са имали възможността да видят четириминутната рекламна ролка на "Джак Райън:Теория на хаоса" са се запознали с най-зрелищната част от филма и спокойно могат да потърсят друго заглавие от репертоара на кината.Маниеристичната употреба на клишета и смесването на жанровете е в духа на съвременното изкуство и е узаконена с естетически понятия и формулировки. Това, което режисьорът е пропуснал (на теория и практика) е, че за да стане филмът интересен, то той трябва да добави своя малък детайл към клишето, и да се опита да го превърне в незабравим, индивидуален печат в съзнанието на зрителя. Шекспировият експерт Кенет Брана отчаяно тропа на врата на жанра на шпионския екшън, но тя остава затворена за него. След като засне първия филм за скандинавския бог Тор, това е негово повторно усилие да се пренасочи към по-тленни и доста по-касови продукти. И ако приключенията на дългокосия младеж с чук в ръката успяха да понесат парфюма на “Крал Лир”, умело прикрит зад специалните визуални ефекти, то в "Джак Райън:Теория на хаоса", те отсъстват. Филмът би носил с основание заглавието “Приключенията на Агент Нула, Нула, Шекспир”. Отсътствието на личен детайл в клишето би могло да се изтълкува като крайна форма на пародия, но проблемът с този филм, е че той е направен без чувство за хумор. Като режисьор на шпионски екшън Кенет Брана се приема насериозно, като че ли той е откривател и основоположник на жанра. Нарцисизмът му, в съчетание с претенциозност, се заиграват опасно с търпението на зрителя. А той може да бъде раздразнен лесно, защото е разглезен и е познавач.Искрено се надявам да не срещна името на Уди Алън като режисьор и участник в екшън. Искрено се надявам и да не срещна името на Силвестър Сталоун в ролята на Хамлет (на екрана или театралната сцена). Очевидно в съвременното кино може да се говори за специализация и за заемането на ниши и сектори от определени автори. В такъв смисъл универсалността в киноиндустрията е рядко срещано явление, което не гарантира задължително успех. ... още »
Изминалите епизоди могат да се гледат на мобилната апликация FOXFanНай-гледаният сериал в историята на кабелната телевизия – „Живите мъртви” се завръща на екран от 11 февруари, всеки вторник, от 23:30 часа само по FOX. Почивката бе наложена от прекъсването на сериала в САЩ. Българските зрители ще гледат „Живите мъртви“ ден след премиерата в Щатите. Феновете на сериала могат да си припомнят какво се случи в миналите епизоди преди прекъсването на интернет страницата на канала http://www.foxtv.bg/, както и чрез мобилната апликация FOXFan. Краят на първата част от четвъртия сезон завърши с война, а резултатът от нея бяха много жертви.Престрелките и хаосът принудиха групата в затвора да потърси спасение другаде. В продължението ще видим Рик и бандата му в търсене на нов дом.Динамичното развитие на сюжета и промените, наложени от суровата реалност, ще накара героите да се променят. Освен добре познатите персонажи, в сериала зрителите ще видят и нови лица. Завръщането на „Живите мъртви“бе отбелязано със специално вайрълвидео, което показва как актьорътНорман Рийдъс бе изплашен от истински “walker”. 17 годишният Ник Сантонастассо, изненада нищо неподозиращия Норман, преобразен и гримиран лично от Грег Никотеро, специалист по специалните ефектии гримьор в сериала. Въпреки редкият синдром, от който страда, Ник не скланя глава пред предизвикателствата на живота и е много щастлив, че има възможност да се докосне до любимите си актьори.Само за няколко часа видеото събра над 3 милиона фена. Гледайте видеото.Първият сезон на семейната драма стана хит зад океана и получи множество признания, а вторият и третият - счупиха рекорди по гледаемост по цял свят. Миналият сезон превърна „Живите мъртви“ в най-гледания сериал в Мексико, Бразилия, Италия, Испания. Телевизионната продукция е носител на две награди „Еми” за най-добър грим, има номинация за „Златен глобус” за най-добър драматичен сериал и наградата на Гилдията на сценаристите за изключителен сценарий по адаптация на комикс. От Академията за научнофантастични, фентъзи и хорър филми „Живите мъртви“ получи два приза „Сатурн“ за най-добро представяне в телевизия и за най-добра поддържаща женска роля на ЛориХолдън. Американският филмов институт присъди на сериала два пъти Телевизионна програма на годината.„Живите мъртви” е заснет по поредицата комикси на Робърт Къркман, издадена от ImageComics. В главните роли са АндрюЛинкълн, Норман Рийдъс, Стивън Юн, ЛорънКоуън, Чандлър Ригс, Скот Уилсън, Мелиса Макбрайд, Дейвид Мориси, Емили Кини, ДанаиГурира, Чад Коулмън и Сонекуа Мартин-Грийн. Изпълнителни продуценти на сериала са Скот М. Гимпъл, Къркман, Гейл Ан Хърд, Дейвид Алпърт, Том Люс и Грег Никотеро. ... още »