Третото издание на Международен Документален Родопи Филм Фест (RIFE) ще очаква своите зрители от 6 - 9 юли 2023 на територията на чудесния град Смолян. В програмата ще гледаме над 50 заглавия от България и света, входът е СВОБОДЕН!
Откриването на фестивала ще се проведе на 6 юли 2023 година в амфитеатъра пред библиотеката, където ще бъде представен филмът „Любов, дойчмарки и смърт“ на германския режисьор Джем Кая. Филмът разказва за независимата музика на емигранти от Турция, техните деца и внуци в Германия. Създаден е във вълнуващ стил на документално есе и отличен с Наградата на публиката на Berlinale Panorama през 2022 година.
Тази година фестивалът ще протече под мотото „На лов за боклук!“ – важна тема, която не бива да продължаваме да замитаме и пренебрегваме. Изданието ще предложи по–задълбочено разбиране по темата за проблема с боклука, чрез заглавия в програмата си, съдържащи факти, които липсват в новинарските репортажи или социалните медии.
Между 6 и 9 юли през големия екран ще преминат разнообразни истории от цял свят, а основен фокус ще бъде зелената инициатива на фестивала, която освен филмови заглавия по темата, предлага и активности за почистване на отпадъци в района на новия център на Община Смолян. Приканваме гостите на фестивала да се включат в реализирането на инициативата, по която работим заедно с екипа на Общината.
„Течения към Севера“ на Стефен Кронес е заглавие на един от конкурсните филми, което не бива да пропускате, защото отпадъците са много сериозен проблем, пред който човечеството ни е изправено. Филмът проследява пластмасови бутилки хвърлени в река Елба край Дрезден и стигащи до норвежките фиорди.
„На лов за боклук“ на режисьорa Филип Фенвик e заглавие от конкурсната късометражна програма, което се превърна в мото на предстоящото издание на ТРЕТИЯ МЕЖДУНАРОДЕН ДОКУМЕНТАЛЕН РОДОПИ ФИЛМ ФЕСТ.
Изданието ще представи три конкурсни програми, в които ще видим късометражни, среднометражни и пълнометражни документални филми с актуални теми от всички точки на света. Документалните разкази ще представят на зрителите истории, уловени от цялата широта на нашата планета – истински факти за правата на жените, мъжете, животните и природата. Ще преминем през вечните теми за любовта и ще стигнем до войната, обичаите, бракониерството, законите, професиите и изкуството.
Във фокуса на фестивала ще бъдат страните Германия, Гърция и Турция, като ще бъдат представени и най-добрите премиерни документални филми между които можем да очакваме „Моето име е щастие“ на Айше Топрак и Ник Рийд, „Кралицата на порното“ на Валери Контакос, “Самотни дъбове” на Фабиана Фрагале, Килиян Кюхендал и Йенс Мюлхоф.
Конкурсните програми съдържат заглавия от Международен пълнометражен документален конкурс (над 60'), сред които попада „Как да спасиш мъртъв приятел“ на режисьорката Маруся Сирочковская, чиито филм спечели множество международни награди през 2022, както и номинация за най-добър филм от Европейската Филмова Академия. „Невинност“ на Гай Давиди е един от важните филми на годината, разказващ за теми като самоубийството и милитаризацията. Режисьорът е бил в номинация за Оскар за най-добър документален филм с творбата си „Пет Счупени камери“.
Международен документален среднометражен конкурс (до 60') ще покаже девет заглавия, сред които обръщаме специално внимание на „Дъщерята на художника“, на режисьорите Маргарита Линтън и Янив Линтън. Филмът рисува объркващ, изненадващ портрет на връзка, която може да съществува само в киното. В програмата ще гледаме и „Без“ от Лука Папич, доку-фикция с награда за най-добър филм за 2022 от Visions du reel – една завладяваща история за художник, който губи кучето си в Белград. Друг акцент в програмата е „Черните мамби” на Лена Карбе, който ни разказва историята на първите жени рейнджърки в Южна Африка, които се справят с колониалното си минало.
В Международен документален късометражен конкурс (до 30'), очаквайте над 30 заглавия, сред които много любопитен е „Сирийският космонавт“ на Чарлз Емир Ричардс. Филмът ни въвежда в света на първия сирийски космонавт, принуден да емигрира от родината си. Ще представим и „Мил поздрав от антропоцена” на Лукас Акерман, чиято премиера бе в Лукарно. Филмът е поетичен разказ на четирима швейцарци, сбогуващи се с природата в страната си – такава каквато я познават. „Хаотично спасени незначителни истории“ на режисьорката Анна Вазов е едно от гръцките заглавия в програмата. Тя умело пресъздава разрухата, причинена от наводнение в дома ѝ.
Българското представяне ще включи заглавията „Нямаш място в нашия град” на Николай Стефанов – филм спечелил множество международни и национални награди. Още един от важните документални филми за тази година е „Една провинциална болница” на Илиян Метев, Иван Чертов и Златина Тенева, а историята ще ни отведе в едно Ковид отделение в страната ни по време на пандемията.
Филмите ще бъдат оценявани от международно жури, съставено от документалисти и кинематографисти, а голяма част от заглавията ще бъдат представени лично от техните автори. На третото издание на фестивала ще гледаме филми на две прекрасни локации – в кино Арена Смолян и под откритото небе на амфитеатъра пред Регионална библиотека "Николай Вранчев“. Фестивалът предлага не само кино, но и повод за разходка до една живописна локация по времето на летния сезон. Организаторите ви съветват да запазите предварително места за нощувки в град Смолян, тъй като те бързо се изчерпват.
Международният документален Родопи Филм Фест се организира от Бул Док ЕООД, съорганизатор Гьоте-институт България, с финансовата подкрепа на ИА „Национален филмов център“ и Министерство на културата. Oфициален партньор на събитието е Община Смолян, и партньор Регионална библиотека "Николай Вранчев“ - гр. Смолян.
Очаквайте скоро детайли за българските и международни филмови премиери, гостите и пълната програма на RIFE.
Подробна иформация с фестивални акценти можете да следите на сайта (https://rife.bg/bg/ ), както и в социалните мрежи (https://www.facebook.com/rhodopefilmfest ).
През 2005-та година Уил Смит постигна значителни успехи с романтичната комедия “Хитч”. Лентата за нюйоркския специалист по любовни срещи изненадващо се представи по-добре от предходния хит на Смит “Аз, роботът” и успя да натрупа в световен мащаб близо 400 милиона долара. От студиото Колумбия Пикчърс публично изразиха задоволството си от силното бокс офис представяне на “Хитч” и още преди да се състои DVD премиерата започнаха да се носят слухове за евентуално продължение, отново с участието на Уил Смит. По една или друга причина до направата на “Хитч 2” така и не се стигна, но въпреки това Холивуд не е изгубил интерес към историята на “любовния доктор” Алекс “Хитч” Хътчинс.Малко по-рано днес от началството на 20th Century Fox разкриха, че е започнала подготвителната работа по телевизионен сериал, чиито сюжет ще черпи вдъхновение именно от хитовата комедия.Сериалът (също озаглавен “Хитч”) отново ще разказва за нюйоркски специалист по любовните срещи, а сценария на пилотния епизод вече се пише от дуото зад култовата комедия “Вече не мога да чакам” Хари Елфонт и Дебора Каплан. Важно е да се отбележи, че самия Уил Смит също участва в разработването на сериала в ролята си на изпълнителен продуцент.Телевизионната версия на “Хитч” все още не разполага с актьорски състав и за момента една от малкото потвърдени информации е, че сюжета ще се фокусира не само върху титулярния персонаж, но и върху “няколко зараждащи се на работното място любовни взаимоотношения”.Продуцентът на сериала Джеймс Ласитър: “За мен филма “Хитч” е една от най-добрите нюйоркски романтични комедии. Хуморът е свеж и ненатрапчив, а неповторимата атмосфера на Ню Йорк се усеща във всеки един кадър. Със сериала ние ще се постараем да постигнем същия ефект. Екипът с който работим е съставен от доказани таланти и с подкрепата на Уил (Смит) аз вярвам, че ще се получи нещо, което ще забавлява зрителите по целия свят.”Повече информация за разработването на сериала и актьорския му състав се очаква да бъде разкрита през следващите няколко месеца. ... още »
Тазгодишната Киномания ще зарадва най-малките си фенове и техните родители с 3 анимационни и 4 игрални филма. Шест от седемте заглавия са дублирани на български език. Поучителните и интересни истории включват рисуваните „Емил от Льонеберя” по любимата детска книжка на Астрид Линдгрен, „Мумините на ривиерата”, вдъхновено от произведението на талантливата финландска авторка Туве Янсон, по повод 100-годишнината от рождението й, както и вечната история за оживялото дървено човече Пинокио и неговите невероятни приключения. Лудориите на друг невръстен пакостник можем да видим в „Ноно, криволичещото дете” на режисьора Винцент Бал, с участието на Изабела Роселини. Ноно иска да прилича на баща си – най-добрият полицейски инспектор на света, но се забърква с опитния мошеник Феликс и става съучастник в приключенията му. Филмът спечели приза за най-добър детски филм на Европейските филмови награди, както и отличие за най-добър игрален филм на Детския фестивал в Монреал 2013.Старецът Петсън и котаракът Финдъс, нашумели от хитовата поредица на автора Свен Норквист, ще гледаме като игрален филм на Киномания 2014. „Петсън и Финдъс: Малки бели, голямо приятелство” на режисьора Али Самади Ахади ще помогне на двамата герои да преоткрият другарството помежду си и да осъзнаят истинското му значение. Доверието, любовта и други важни неща в живота, видени през погледа на 10-годишно момиче, са в основата на друг интригуващ филм от детската порграма. „Славеят” е поетичен разказ за пътуването на дядо и неговата внучка из Китай, който ще промени възгледите на детето за това какво е истински ценно. Режисьор на продукцията е Филип Мюил. Филмът е китайското предложение за номинация за чуждоезичен Оскар.Децата не трябва да пропускат и „Харниеният принц” на Марко Костич, разказващ за 7-годишната Юлия, която заедно с приятелите си се впуска в спасителна мисия заради семейството си.Всички прожекции в зала 1 на НДК ще са безплатни за децата, за родителите цената на билета ще бъде 5 лв.Киномания 2014 ще започне на 13-ти и ще продължи до 30-ти ноември. Близо 60 заглавия с най-доброто от световните кинофестивали ще покаже тазгодишното издание. Ексклузивни прожекции ще има в София, Варна и Пловдив. Събитието ще предложи за всекиго по нещо в рубриките „Фестивал на фестивалите”, „Киното и неговата история” , „Специални прожекции”, „Детско кино”, „Кулинарно кино”, „Музикално кино“ , българско и италианско кино, както и „Фестивал на френския филм”.Билетите ще са в продажба от края на октомври. Специални отстъпки дават възможност да се видят 20 филма за 140 лв. Предвидени са няколко пакетни цени за прожекциите в НДК, които осигуряват до 50 % по-ниска стойност на билета. ... още »
Петото издание на фестивала за нордско кино „Северно сияние” ще се проведе от 3-ти до 11-ти декември в София. Салоните на Дома на киното, Евро синема, Одеон и културен център G8 ще отварят врати за любителите на скандинавските продукции. Фестивалът ще бъде открит с филма на шведската легенда Ян Троел – „Последната присъда”. Продукцията е отличена с наградата за най-добър режисьор от фестивала в Монреал и награда за най-добра актриса на Ула Скоог от фестивала в Чикаго. Сред останалите имена в актьорския състав са музата на Бергман Пернила Аугуст и датската звезда Йеспер Кристенсен. Филмът е екранизация по едноименния роман на Кене Фант.Сред акцентите в програмата ще е датският „Отвличане” на Тобиас Линдхолм, отличен с 5 награди „Роберт”, включително и за най-добър филм, награда „Бодил” за най-добър филм, награда на публиката от фестивала в Гьотеборг и попаднал сред 5-те най-добри филма за 2013-та в класацията на “National Board of Review”.Фестивалът „Северно сияние” се организира с подкрепата на Нордския културен фонд и в партньорство с Посолството на Кралство Дания, Посолството на Кралство Норвегия, Посолството на Финландия и Консулството на Швеция в София. ... още »
Британският филмов институт потвърди новината, че на 28 ноември 2014г. шедьовърът на Стенли Кубрик „2001: Една одисея в космоса” отново ще завладее киносалоните. 46 години след официалната премиера на филма, ремастерирани копия ще се завъртят в рамките на програмата „Sci-Fi: Days of Fears and Wonder”, включваща прожекции в над 200 локации из Великобритания. Освен в традиционните мултиплекси и арт салони, БФИ предвижда филмът да достигне до още по-голям брой зрители, благодарение на прожекциите на открито. „2001: Космическа одисея” носи единствения „Оскар” на Стенли Кубрик за цялата му филмова кариера. Статуетката е за специалните ефекти. ... още »
Шон Бийн се присъединява към актьорския състав на новия филм на Ридли Скот „Марсианецът”. Сред останалите звезди в каста са Мат Деймън, Джеф Даниелс, Майкъл Пеня и Джесика Частейн. Снимките ще започнат през декември, а премиерата на филма е замислена за ноември 2015г. Действието се развива около астронавта Марк Уотни, който остава сам на Марс, след като екипажът на неговия кораб се евакуира по време на силна пясъчна буря, смятайки, че Марк е мъртъв. Филмът е по книгата на Анди Уиър, който след няколко неуспешни опита да продаде романа на големи издателства, решава да го публикува на своя сайт. След хилядите положителни отзиви, Уиър пуска книгата в „Амазон” срещу символичната цена от 0,99 долара. ... още »
27-ят филмов фестивал в Токио ще продължи до 31 октомври. Начело на международното жури е режисьорът на „Пазители на Галактиката” Джеймс Гън. 20 заглавия ще се състезават за голямата награда на фестивала и паричната премия от 50 000 долара. Сред претендентите е и българският филм „Урок” на Петър Вълчанов и Кристина Грозева, който вече беше отличен на фестивалите в Сан Себастиян и Варшава. Сред останалите заглавия в конкурсната програма са „1001 грама” на Бент Хамър, „Връзката” на Седрик Хименес с Жан Дюжарден, „Ледена гора” на Клаудио Ноче с Емир Кустурица в главната роля и „Разкъсано сърце” на Хавн де ла Круз с Таданобу Асано. ... още »
„Необходима е обща кауза за спасение на националната култура”, заяви г-н Любен Дилов-син по време на Двудневната конференция на тема: „Добри и лоши практики на българския телевизионен пазар”, организирана от Медиен клъстер – България и Асоциацията на телевизионните продуценти.По време на Конференцията, в която взеха участие представители на водещите продуцентски компании в страната, представители на Съюза за електронни медии, на Обсерваторията за икономика на културата и други, беше постигнат консенсус, че оцеляването на българската филмова и ТВ индустрия минава през провеждането на национална застъпническа кампания за събуждане на политическа воля за цялостна реформа в сектора.В страна с над 40% структурна неграмотност е въпрос на национална политика да бъдат взети спешни мерки за защита на българската култура, в т.ч на българските аудио-визуални произведения, които са част от запазването на културната ни идентичност.„Защо държавата инвестира в образование на кадри, които няма как да се реализират на този пазар?”, „Защо финансирането на киноиндустрията е непостоянно и финансирането често се бави?”, „Защо спря т.нар бум на българските сериали и в настоящия сезон по комерсиалните телевизии не се върти нито един изцяо български авторски сериал?”, „Допустимо ли е в един момент комерсиалните телевизии да инвестират в чужди сериали, защото финалната аритметика излиза по на сметка?”, това са само част от поставените от участниците в дискусията въпроси.„Има възможности за подпомагане на сектора и индустрията, но за това е необходима обща воля и абсолютна подкрепа от всички заинтересовани страни”, заяви г-н Иван Спасов, изп. директор на продуцентска компания „Дрийм Тийм Филмс”. В своята презентация на тема: Кратка теория за оцеляване на българското телевизионно и филмово производство” той акцентира и върху възможните мерки за защита на сектора сред които:• регламентация на прайм-тайма на телевизиите в т.ч определяне на процент от програмното време в прайм-тайма на националните телевизии, който да бъде предназначен за български продукции; • фонд „Кино” - първостепенен разпоредител с бюджетни кредити;• създаване на държавна филмова лотария за подпомагане на киноиндустрията; • държавно финансиране за копиране, дублиране, субсидиране и дистрибутиране, което ще улесни износа на аудио-визуални произведения;• въвеждане на финансови стимули за всички, които инвестират в кино и телевизионната индустрии и др.Сред темите в първия ден на Конференцията беше и продуктовото позициониране като възможност за генериране на по-високи рекламни приходи за телевизионните оператори, за по-качествено представяне на рекламни продукти и ангажираност за продуцентските компании. „Асоциацията на телевизионните продуценти ще инициира съвместна среща с Асоциацията на радио и телевизионните оператори и Асоциацията на рекламните агенции за стартирането на законодателна инициатива в посока регламентиране на видовете продуктово позициониране, разходи при реализацията на продуктовото позициониране и други”, обяви Красимир Ванков, член на Управителния съвет на АТП и собственик на продуцентска компания „Идалго Прадакшънс България”.На 23 октомври, четвъртък, програмата на Конференцията ще продължи с презентации на д-р Диана Андреева, директор на Обсерваторията по икономика на културата и проф. Любомир Халачев, ректор на НАТФИЗ.Следващите тематични дискусии, които Асоциацията на телевизионните продуценти ще организира са посветени на управлението на продуцентски права /на 28 октомври в хотел „Новотел” – София/ и механизмите за насърчаване на местното производство /19 ноември в хотел „Новотел” – София/. ... още »
„За да си добър детектив трябва да имаш късмет и надежден пикочен мехур.”Мат СкудърКласиката в литературата и киното познава различни частни детективи, но в общи линии единственият, който няма разрешително за да упражнява професията си е Мат Скудър. Всъщност, ако се вярва на думите му, той не разследва случаи, а помага на хората, които му се отплащат с подаръци.Главният герой на „Билет за отвъдното” притежава твърде индивидуални черти, за да се впише в сивия поток от ерзаци на Филип Марлоу или Сам Спейд. Неговото място е сред оригиналите, сред първоизточниците. Едновременно с индивидуалността си, Мат Скудър е типичен герой от film noir. Той се сражава срещу привързаността си към бутилката и живее в пълна хармония със самотата си.Нелегалният частен детектив (очевидно идеята за неплащане на данъци е универсална) е навестяван често от спомени за инцидента, който слага край на кариерата му като полицай и преобръща живота му. Към тези щрихи е редно да се добави, че той няма проблеми с компютри и мобифони, тъй като ги е изключил от живота си. По настойчивата молба на свой събрат от сбирките на „Анонимни алкохолици”, Мат Скудър приема да се заеме със случай, за който е по-добре властите да не научат – отвличане на съпругата на крупен наркопласьор. „Билет за отвъдното” е криминален трилър без шеметни преследвания с леки коли накъсвани от автоматична стрелба и скърцащи гуми.Зрителите, които очакват от Лиъм Нийсън ново превъплъщение на комиксовия супергерой Брайън Милс от "Твърде лично" ще останат разочаровани. Неговият Мат Скудър е меланхоличен аутсайдер, антигерой демоде, който всеки момент е на ръба на провала и с това няма да изненада никого. За него следствието е своеобразно изкупление, а не отмъщение.Ритъмът на разказа е по-скоро бавен излъчващ умора и безсъние, но достатъчно наситен с информация, за да държи под напрежение зрителското внимание. Резултатът е особен вид рядко срещано удоволствие от контакт с киното, в което пикселите и изкуствените картинки са без особено значение.Режисьорът Скот Франк пренася действието в 1999 и неговият Ню-Йорк е пълноценен персонаж със собствено настроение и профил - сив, мръсен, прашен, студен, неприветлив, порутен, далеч от блясъка и светския купон. Ефикасността на разказа е в постоянната грижа за прибавяне на допълнителни щрихи и пластове към емоционалния портрет на главния герой, който естествено буди симпатии и известна тъга.„Билет за отвъдното” е изключително стилно издържан хладен поглед към най-тъмните страни на човешката природа. Това е филм за тежко ранен боец, който не се страхува да гледа смъртта в очите. А великолепния Лиъм Нийсън записва Мат Скудър в групата на великите детективи на седмото изкуство. ... още »