Доминик Кобе е филолог, професор в Института за източни езици и цивилизации в Париж, изследовател на мароканското наречие в арабския език „дариджа”. Има издадени множество книги и научни трудове. През 2019 г. дебютира в киното с документалния филм „Пънк завинаги”, който снима в течение на 8 години. Филмът е част от документалната програма на Sofia MENAR.
Как решихте да заснемете филм за пънк сцената в Мароко и как открихте Стоф?
Проучвам ъндърграунд сцената в Мароко от 2005 г. покрай фестивала L’Boulevard, който е представен и във филма. Писала съм книги и материали посветени на новото културно движение „Найда”, което се заражда в страната в периода 2005-2007г. и прилича на испанската „Мовида” от 80-те. Най-близкият превод на английски на „Найда” е “It Rocks!”. Имах щастието да преподавам два семестъра в Казабланка в периода 2006-2007 г. и да преживея разцвета на това движение. Познавах повечето музиканти от алтернативната сцена. Продължих да пътувам до Казабланка по няколко пъти годишно, а през 2010 г. се установих там за две години. Започнах да документирам събитията и през 2010-та на фестивала L’Boulevard открих Стоф, когото може да видите в началото на филма с едни къс червен гребен. Поисках негов контакт, но той нямаше телефон по това време и затова загубихме връзка. Но 6 месеца по-късно отново се срещнахме на един метъл концерт. Продължавах да го снимам, както и да правя кратки клипове, просто за спомен. По това време още не бях решила да снимам филм. Доста по-късно станахме приятели и започна да се заражда идеята за документален филм, в който Стоф да бъде главен персонаж, но покрай него да се представят и други младежи от различни квартали на Казабланка. Тогава се свързахме и с неговия приятел Орлан и заснехме много материал през 2015 г. Започнах да монтирам и да търся продуцент, който да подкрепи филма. През 2017 г. Lardux Films застанаха за продукцията, намерих партньор и в лицето на мароканската компания Pan Production, а по-късно и 2M Television... И при следващото ми пристигане в Казабланка, сестрата на Стоф ми се обади и ми каза, че той е арестуван. Направихме всичко възможно, за да му помогнем, наехме адвокат, който работеше про боно. След като намалиха присъдата му от 15 на 11 месеца, решихме, че ще заснемем финалната част от филма след като излезе на свобода, през март 2018 г. Това означава, че филмът проследява Стоф в периода 2010 – 2018 г.
А с какво се занимава той в момента?
Продължаваме да сме близки. Опитваме да му помагаме в тези трудни времена. Най-важното е да има смартфон, за да може да си комуникираме постоянно. Помагаме му и с продажбите онлайн на разни пънк дрехи и аксесоари, които той изработва. Но е трудно като няма пряк контакт. Той си е същия пънкар, както казахме във филма: „Веднъж пънкар, винаги пънкар!”
Вие сте филолог, може ли да кажем, че мароканският дариджа е един вид пънкът на арабския език?
Много ми харесва идеята за дариджа като пънка на арабския език. Никога не се бях замисляла, но е точно така! Дариджа не е признат за официален език и няма писмени норми, които трябва да се спазват. Постоянно се променя, взима думи от френския, класическия арабски, английския и испанския. Това е основният език на улицата, на пънк и рап музиката... Направи ми впечатление, че с възхода на Найда, младежите припознаха дариджа като техен език. Езикът, който ги обединява. След 2003 г. дариджа придоби различен статут в обещството и започна масово да се използва. Включително и в обществените медии, където преди това се говореше само на класически арабски и френски. Все още не е признат като официален език, но се ползва широко от обществото, което според мен е по-важното.
Как са отразява пандемията върху личния и върху професионалния ви живот?
Като изследовател, аз съм сред малкото щастливци, които могат да продължат да работят въз основа на материалите, които са натрупали през годините. Един от най-интересните проекти, по които работя в момента, е качването на дариджа на електронни устройства. Проблемът е, че не мога да работя на терен. Не съм ходила в Мароко от декември 2019г., което си е дълъг период. Много международни конференции и събития бяха отменени или проведени онлайн. Същото е и с филмовите фестивали. Присъствала съм само на два, всички останали се проведоха онлайн, както Sofia MENAR. Сблъскахме се с нещо, което не сме си и представяли, че съществува, но оцеляваме някак.
„Пънк завинаги” е дебютният ви филм, планирате ли вече да заснемете следващ?
Още съм силно привързана към „Пънк завинаги”. Не мога да мисля за нов проект. Това е първият ми филм, а аз не съм професионален режисьор, мисля си, че мога да му се насладя по-дълго време. Ако започна да снимам нов филм, той отново ще е свързан с Мароко и Казабланка. Но трябва да съм там, за да се появи вдъхновението.
Домакин на Sofia MENAR тази година е Neterra TV+, където могат да бъдат гледани всички филми от селекцията. Зрителите имат възможността да изберат между три варианта за достъп: 3 филма за 10 лв., 10 филма за 20 лв. или абонамент от 30 лв., с който могат да се гледат всички филми от фестивала.
Абонаментите са налични на https://neterra.tv/festival/menarfest
Sofia MENAR Film Festival се организира от “Позор” и запознава българската публика с културата и традициите на ислямския свят. Програмата на Sofia MENAR Film Festival представя най-доброто от игралното, документалното и късометражното кино на Близкия изток, Централна Азия и Северна Африка, като традиционно включва и специално подбрани тематични събития, свързани с държавите от този регион, както и с обичаите на етническите групи, които обитават земите им. Фестивалът е основан през 2009 година.
Лайза Минели („Кабаре”) е влязла в клиника за лекуване на зависимости. Говорителят й обаче е споделил, че 69-годишната певица и актриса се чувства добре и скоро ще бъде изписана.През 1984 г. Минели също беше лекувана от пристрастеност към алкохол и лекарства. Майка й Джуди Гарланд умира от свръхдоза приспивателни през 1969 г. „Тя изживява наново кариерата на майка си – твърди нейна близка още през 80-те години. – Тя беше най-голямата звезда във филмовата индустрия, с право да избира ролите си, с право на странните си бракове, с хапчетата, които не може да откаже, с алкохола….” През 2002 г. Минели се разведе с последния си съпруг Дейвид Гест, заради проблеми с алкохола. ... още »
Продуцентът Райън Хепи е откупил правата за заснемането на филм за героя от вселената на комиксите на Марвъл – Райън Катастрофата („Crash Ryan”).Действието в комикса, който се появява в САЩ през 80-те години на ХХ век, се развива през 1935 г., когато светът е заплашен от доминация от зловещата организация на г-н Съдба. По някакъв начин това ни напомня, поне на думи, за „Небесният капитан и светът на утрешния ден”, но ще поживеем и ще видим дали сме прави.Сценаристи на филма ще са Дейвид Коупър и продуцентът Хепи. Други имена и евентуална дата за начало на снимките все още не са известни. ... още »
Идрис Елба („Тор”), когото някои искат да видят в ролята на следващия Джеймс Бонд, води преговори за участие в „Стар Трек 3”. Актьорът иска да изиграе ролята на злодея в третата част от фантастичната поредица.В момента филмът се намира в период на подготовка за снимки под ръководството на режисьора Джъстин Лин.В него ще видим познатите ни до момента от предишните части лица на Крис Пайн, Закари Кинто, Зоуи Салдана, Карл Урбан, Антон Йелчин, Джон Шо и Саймън Пег, който работи и по сценария, заедно с Дъг Йънг. ... още »
Дженифър Лоурънс и Брадли Купър са се снимали в няколко филма заедно от „Наръчник на оптимиста” насам.По време на премиерата на най-новия им съвместен филм „Серена” в Ню Йорк 24-годишната актриса сподели, че двамата се чувстват много добре на снимачната площадка, защото никога не са правили секс заедно. 40-годишният актьор се съгласил да участва в драмата, защото колежката му и най-добра негова приятелка го убедила в това. „Всяка роля за мъж би ме накарала да се сетя за Брадли, защото, според мен, той е най-добрият – казва Дженифър. – Обичам да работя с него!” Купър връща комплимента: „Толкова много я уважавам като професионалист и актьор и смятам, че тя е най-добрата. Уча се от нея непрестанно. Винаги съм искал да работя с хора, които са по-добри от мен, за да се уча.” ... още »
Джоузеф Гордън-Левит ще продуцира и участва в игрална версия на ТВ шоу от създателя на мъпетите Джим Хенсън.Въпросният сериал се казва „Fraggle Rock” и представлява мюзикъл с участие на мъпетите. По адаптацията му за голям екран се работи вече десетилетие, но включването на Гордън-Левит ще ускори нещата.„Първите телевизионни герои, които обикнах, бяха мъпетите – първо в „Улица Сезам”, а после и в „Рок за фрагълите” – казва Гордън-Левит. – Героите на Джим Хенсън те карат да се смееш, да пееш, но освен това и да се замислиш, защото те не са плоски образи. Заедно с Лиза Хенсън съм убеден, че ще направим нещо, което самият Джим би харесал и одобрил.” ... още »
Дъщерята на Райън Рейнолдс и Блейк Лайвли се роди миналия декември, но звездната двойка не беше разкрила името й досега. Оказва се, че името на момиченцето е… Джеймс.Прави сте – това е мъжко име, но в Холивуд всякакви странности са позволени. А и все пак не е чак толкова притеснително колкото Епъл (Ябълка) – както се казва дъщерята на Гуинет Полтроу.Райън Рейнолдс сподели, че не е искал да бъде първият, който съобщава името на дъщеря му, „защото както знаем малките момичета порасват, става тийнейджърки и започват да се ровят в интернет. Не искам моята дъщеря да дойде при мен и да ме притисне с въпроса: „Как си могъл да го направиш?” ... още »
„Изкачваме се на следващото ниво,” – казва Джеръми Пивън в ролята на шефа на филмово студио Ари Голд на своите момчета в новия трейлър на игралната версия на „Антураж”.Не е много ясно за какво говори Голд – може би за модата да наблъскаш две и половинаминутен трейлър с колкото се може повече знаменитости. Телевизионният сериал се радваше на гостуващи звезди през цялото време. Вероятно и игралната версия ще наблегне на това.Сюжетът й стартира от там, където завърши сериалът през 2011 г. Световната премиера на филма е на 5 юни, а Ейдриън Грение, който влиза отново в ролята на Винс, споделя, че резултатът от работата на екипа „си струва дългото чакане”. ... още »
Поредната игрална версия на Шекспировата трагедия „Ромео и Жулиета” – „Верона”, е подготвяна от екипа на продуцента Джо Рот („Алиса в Страната на чудесата”), който споделя, че си представя светът на Монтеки и Капулети в стилистиката на „300”.Сценарият на филма е дело на малко известните Нийл Уайдънър и Гавин Джеймс, нот това не значи, че те не могатд а предложат на света версия, оригинална, колкото беше „Ромео + Жулиета: на Баз Лурман. Рот, който е зает в момента с „Ловецът”, отказва да сподели повече подробности за проекта си засега. ... още »