Доминик Кобе е филолог, професор в Института за източни езици и цивилизации в Париж, изследовател на мароканското наречие в арабския език „дариджа”. Има издадени множество книги и научни трудове. През 2019 г. дебютира в киното с документалния филм „Пънк завинаги”, който снима в течение на 8 години. Филмът е част от документалната програма на Sofia MENAR.
Как решихте да заснемете филм за пънк сцената в Мароко и как открихте Стоф?
Проучвам ъндърграунд сцената в Мароко от 2005 г. покрай фестивала L’Boulevard, който е представен и във филма. Писала съм книги и материали посветени на новото културно движение „Найда”, което се заражда в страната в периода 2005-2007г. и прилича на испанската „Мовида” от 80-те. Най-близкият превод на английски на „Найда” е “It Rocks!”. Имах щастието да преподавам два семестъра в Казабланка в периода 2006-2007 г. и да преживея разцвета на това движение. Познавах повечето музиканти от алтернативната сцена. Продължих да пътувам до Казабланка по няколко пъти годишно, а през 2010 г. се установих там за две години. Започнах да документирам събитията и през 2010-та на фестивала L’Boulevard открих Стоф, когото може да видите в началото на филма с едни къс червен гребен. Поисках негов контакт, но той нямаше телефон по това време и затова загубихме връзка. Но 6 месеца по-късно отново се срещнахме на един метъл концерт. Продължавах да го снимам, както и да правя кратки клипове, просто за спомен. По това време още не бях решила да снимам филм. Доста по-късно станахме приятели и започна да се заражда идеята за документален филм, в който Стоф да бъде главен персонаж, но покрай него да се представят и други младежи от различни квартали на Казабланка. Тогава се свързахме и с неговия приятел Орлан и заснехме много материал през 2015 г. Започнах да монтирам и да търся продуцент, който да подкрепи филма. През 2017 г. Lardux Films застанаха за продукцията, намерих партньор и в лицето на мароканската компания Pan Production, а по-късно и 2M Television... И при следващото ми пристигане в Казабланка, сестрата на Стоф ми се обади и ми каза, че той е арестуван. Направихме всичко възможно, за да му помогнем, наехме адвокат, който работеше про боно. След като намалиха присъдата му от 15 на 11 месеца, решихме, че ще заснемем финалната част от филма след като излезе на свобода, през март 2018 г. Това означава, че филмът проследява Стоф в периода 2010 – 2018 г.
А с какво се занимава той в момента?
Продължаваме да сме близки. Опитваме да му помагаме в тези трудни времена. Най-важното е да има смартфон, за да може да си комуникираме постоянно. Помагаме му и с продажбите онлайн на разни пънк дрехи и аксесоари, които той изработва. Но е трудно като няма пряк контакт. Той си е същия пънкар, както казахме във филма: „Веднъж пънкар, винаги пънкар!”
Вие сте филолог, може ли да кажем, че мароканският дариджа е един вид пънкът на арабския език?
Много ми харесва идеята за дариджа като пънка на арабския език. Никога не се бях замисляла, но е точно така! Дариджа не е признат за официален език и няма писмени норми, които трябва да се спазват. Постоянно се променя, взима думи от френския, класическия арабски, английския и испанския. Това е основният език на улицата, на пънк и рап музиката... Направи ми впечатление, че с възхода на Найда, младежите припознаха дариджа като техен език. Езикът, който ги обединява. След 2003 г. дариджа придоби различен статут в обещството и започна масово да се използва. Включително и в обществените медии, където преди това се говореше само на класически арабски и френски. Все още не е признат като официален език, но се ползва широко от обществото, което според мен е по-важното.
Как са отразява пандемията върху личния и върху професионалния ви живот?
Като изследовател, аз съм сред малкото щастливци, които могат да продължат да работят въз основа на материалите, които са натрупали през годините. Един от най-интересните проекти, по които работя в момента, е качването на дариджа на електронни устройства. Проблемът е, че не мога да работя на терен. Не съм ходила в Мароко от декември 2019г., което си е дълъг период. Много международни конференции и събития бяха отменени или проведени онлайн. Същото е и с филмовите фестивали. Присъствала съм само на два, всички останали се проведоха онлайн, както Sofia MENAR. Сблъскахме се с нещо, което не сме си и представяли, че съществува, но оцеляваме някак.
„Пънк завинаги” е дебютният ви филм, планирате ли вече да заснемете следващ?
Още съм силно привързана към „Пънк завинаги”. Не мога да мисля за нов проект. Това е първият ми филм, а аз не съм професионален режисьор, мисля си, че мога да му се насладя по-дълго време. Ако започна да снимам нов филм, той отново ще е свързан с Мароко и Казабланка. Но трябва да съм там, за да се появи вдъхновението.
Домакин на Sofia MENAR тази година е Neterra TV+, където могат да бъдат гледани всички филми от селекцията. Зрителите имат възможността да изберат между три варианта за достъп: 3 филма за 10 лв., 10 филма за 20 лв. или абонамент от 30 лв., с който могат да се гледат всички филми от фестивала.
Абонаментите са налични на https://neterra.tv/festival/menarfest
Sofia MENAR Film Festival се организира от “Позор” и запознава българската публика с културата и традициите на ислямския свят. Програмата на Sofia MENAR Film Festival представя най-доброто от игралното, документалното и късометражното кино на Близкия изток, Централна Азия и Северна Африка, като традиционно включва и специално подбрани тематични събития, свързани с държавите от този регион, както и с обичаите на етническите групи, които обитават земите им. Фестивалът е основан през 2009 година.
Между Джеси Айзенбърг и Кристен Стюарт очевидно има химия – двамата се снимаха в „Щуротии в лунапарка”, а им предстои и да участват заедно в следващия филм на Уди Алън. Междувременно обаче ще ги видим в „Американски ултраси” („American Ultra”). Режисьор на филма, който е нещо средно между трилър, екшън и комедия, е Нима Нуризадех („Проектът Х”), а в останалите роли са Уолтън Гогинс, Кони Бритън, Бил Пулман и Тофър Грейс. Джеси и Кристен са двойка почитатели на марихуаната, които са погнати от сериозна правителствена организация. ... още »
Пътуване до Амстердам и над 500 награди очакват включилите се в проекта за добре прекарано времеСофия, 02 юни 2015. Amstel отправя предизвикателство към хората у нас да наливат повече време в истински ценните и качествени за тях моменти. Това стана ясно след като марката обяви старта на своя проект за събиране на ценните моменти в ежедневието на българите. Всеки може да вземе участие в инициативата „Time Well Spent“, като сподели какви са неговите специални моменти на онлайн платформата www.timewellspent.bg. Един от участниците ще спечели екскурзия до Амстердам за двама, а други 540 ще получат предметни награди, уточниха от бранда в България, който се произвежда и предлага от компания ЗАГОРКА.В рамките на предизвикателството Amstel отправя 30 предизвикателства към участниците. Всеки може да избере кое от тях да приеме и направи, като за изпълнението им участниците имат на разположение две седмици. Предизвикателствата варират от разходка в парка с близки и приятели, пътуване до някой от 100-те туристически обекта, или посещение на рок концерт. Инициативата ще продължи до 20 юли.„Селектирахме предизвикателствата след проучване на тема какво за българите означава добре прекарано време. Резултатите показаха, че 70% от хората искат да наливат повече време в пътувания и активни уикенди с приятели и семейство, а шест от десет биха желали по-често да посещават публични и социални събития, като концерти, тетатрални постановки, кино и изложби“, коментира Валентина Йенсен, бранд мениджър Amstel в „Загорка“ АД. Успоредно с предизвикателствата към потребителите Amstel събра и четири популярни личности, които заедно с марката ще търсят формулата на добре прекараното време. Съвременният български автор Емил Спахийски, фотографът Делян Марков, певицата Ваня Щерева и журналистът Ивайло „Нойзи“ Цветков се впускат в предизвикателството да налеят време в моментите, които си заслужават. В рамките на проекта всеки от тях ще покаже и реализира своето виждане за добре прекарано време. А дали предизвикателството е изпълнено или не, ще може да се проследи на сайта www.timewellspent.bg. ... още »
Звездите носят приходи на холивудските студия, понякога независимо от останалите качества на филмите, в които участват. Затова и толкова хора търпят странните им прищевки на снимачната площадка. Кои са най-непоносимите звезди? Нека разгледаме доказателствата за Май Майърс. Кой би си помислил, че комикът може да е толкова сериозен на снимачната площадка?! Хората, които са работили с него, твърдят, че той е „раздразнителен, често си мени настроението и е маниак на тема контрол”. Един човек от екипа на поредицата „Остин Пауърс” пък твърди, че бил уволнен, защото си позволил да гледа Майк в очите. Може би заради това много продуценти отказвали да работят с него, въпреки доходоносните му филми. ... още »
В първия трейлър на „Краят на турнето” („The End of the Tour”) Джейсън Сигъл влиза в ролята на Дейвид Фостър Уолъс – един от най-обичаните американски съвременни писатели. Филмът разказва за пътуването на журналиста Дейвид Липски (Джеси Айзенбърг) заедно с Уолъс заради статия, която първият трябвало да напише за втория. Тя така и не бива публикувана, защото вместо нея Липски написва книгата „Разбира се, че най-накрая ставаш себе си: Пътуване с Дейвид Фостър Уолъс”, която излиза през 2010-а – две години след като Уолъс се самоубива. В началото на снимките семейството на Уолъс пусна изявление, че няма нищо общо с филма и не го подкрепя по никакъв начин. ... още »
Преди ерата на специалните компютърно генерирани ефекти Рик Бейкър създаде едни от най-зловещите чудовища в Холивуд. Днес 64-годишният магьосник на грима и автор на специални киноефекти е решил да се пенсионира като пуска на търг някои от най-известните същества, които е създал. Той е работил по филми като „Американски върколак в Париж”, за който печели първия си от общо 7 „Оскар”-а, както и по видеоклипа на „Трилър” на Майкъл Джексън, в който превърна певеца в странен звяр. В последните години Бейкър работи по заглавия като „Мъже в черно”, „Хелбой” и „Господарка на злото”. „Бизнесът в момента е напълно откачен – казва Бейкър. – Аз искам да работя качествено, а от мен искат бързо произведени и евтини неща. Аз не желая да правя нещата по този начин и затова реших, че ми е време да се оттегля.” ... още »
През юни се навършват 40 години от премиерата на водната екшънкласика „Челюсти”. Събитието ще бъде отбелязано като филмът на Стивън Спилбърг се завърти в 500 киносалона из цяла Америка. Преди всяка прожекция зрителите ще могат да видят и късометражен филм, посветен на класиката. „Челюсти” е първият по рода си летен блокбастър, който през 1975 г. налага и началото на феномена летен сезон на касовите филм в САЩ. Преди него американците рядко са се отбивали в кината в отпускарските топли месеци. Неслучайно след него идват филми като „Междузвездни войни” и прочее хитове, все разпространявани във времето от юни до септември. ... още »
Ден, след като бе пуснат първият трейлър на римейка на „Критична точка” (1991), дойде и специално видеодопълнение, което ни показва повече за каскадите, екстремните спортове и опасните екшън сцени в новия филм. То започва с човешки силуети на фона на опасни планински зъбери и глас, който пита: „Това достатъчно радикално ли ти се струва?” Следващите кадри отговарят положително на въпроса. Подобно на първия филм и тук се срещаме с крадци, които обират банки, само че за разлика от оригинала, те не крадат, за да финансират сърф манията си, а са въвлечени в смели и мащабни международни криминални операции. Очевидно различните екстремни спортове заемат голяма част от историята във филма, а новият Джони Юта (Люк Лейси) е спец по някои от тях. ... още »
Седем години след като засне първата част от франчайза "Здрач" режисьорката Катрин Хардуик отново насочва вниманието си към филмова адаптация на младежки роман. Следващият проект на 60-годишната Хардуик ще носи заглавието "Любовни писма до мъртвите" (“Love Letters to the Dead”), а вече завършения сценарий е вдъхновен от публикувания в началото на 2014-та година едноименен роман на писателката Ава Делайра. Бюджетът за снимки и реклама на продукцията ще бъде отпуснат от студиото Fox 2000, а старта на снимките се очаква да бъде даден до една година. Все още няма избрани актьори за главните роли, но за сметка на това се знае, че освен режисьорка Катрин Хардуик e също така и продуцентка на проекта, заедно с партньорите си от "Здрач" Уик Годфри и Марти Боуен.Обявен от Vanity Fair за "един от десетте модерни романи, които могат да вдъхнат нов живот на тийн-филмите", "Любовни писма до мъртвите" се превърна в неочакван успех за писателката Ава Делайра и през изминалата година интерес към кино-адаптацията изявиха няколко големи холивудски студия. В крайна сметка правата за филмиране бяха закупени от Fox 2000, а сценария на игралната лента беше написан от самата Делайра.Историята на игралния "Любовни писма до мъртвите" ще разказва за Лаурел - младо момиче, което в часа по Английски език получава задачата да напише писмо до починал човек. Изборът на Лаурел е вокалиста на "Нирвана" Кърт Кобейн, който също както нейната сестра е починал на млада възраст. Силно повлияна от училищната задача, тийнейджърката започва да работи по цял албум с писма до мъртвите, в който се срещат имената на Ейми Уайнхаус, Хийт Леджър, Джанис Джоплин, Джонатан Брандис, Джуди Гарланд и Амелия Еърхарт. Работата по тези писма помага на Лаурел да превъзмогне шока и тъгата от внезапната смърт на нейната по-голяма сестра. Режисьорката Катрин Хардуик ще разполага с бюджет за снимки от около 30 милиона долара, а в най-добрия случай до края на тазгодишния летен сезон ще стане ясно коя млада актриса ще изиграе главната роля на Лаурел.От Fox 2000 все още не са определели премиерна дата за "Любовни писма до мъртвите", но имайки предвид сегашния статут очакванията са, че адаптацията ще бъде напълно завършена до края на 2016-та година. Повече детайли за екипа на филма ще бъдат разкрити в следващите няколко месеца. ... още »