Десет нови български игрални филма излязоха в кината у нас през 2011 г. Това не се е случвало от две десетилетия насам, каза в интервю за БТА кинокритикът проф. Александър Янакиев. Този успех е заложен преди две-три, а в някои случаи и преди повече години, когато е поставено началото на проектите. Готови са или са пред завършване поне още толкова заглавия и ще има какво да се показва в кината и догодина, отбеляза критикът.
През тази година нашите филми са посетени от повече от 660 000 зрители, докато предишната бяха около 400 000. За двайсетина месеца от излизането на екран на "Мисия Лондон" на Димитър Митовски - който разби на пух и прах митовете, че съвременният зрител не иска да гледа нови български филми, - за ново българско кино са продадени повече от един милион билета. Това е колосален успех, коментира Янакиев.
По думите му големият сбор през тази година се дължи основно на три дебюта - "Love.net" на Илиян Джевелеков - 206 520 зрители, "Операция - Шменти капели" на Иван Митов и Владислав Карамфилов - Влади Въргала - 162 398 зрители към момента, и "TILT" на Виктор Чучков-син - 142 515 зрители.
Произведенията не си приличат и използват различни похвати, за да привлекат публиката, или по-точно - публиките, защото имат и специфични почитатели, които не е задължително да харесват целия пакет. Това означава, че гражданите, които активно се интересуват от новото българско кино, не са 100-150 хиляди, а доста повече. Това ме прави щастлив, без да съм еднозначен поклонник и на трите произведения, каза Александър Янакиев. Той посочи, че през последните години в нашето кино се извършват важни промени. Най-видимата част от айсберга е навлизането на ново поколение режисьори - без комплекси, с добри умения да разказват истории и в повечето случаи със сериозен опит в рекламата, клиповете и документалното кино.
"Мисия Лондон" миналата година разби на пух и прах грижливо повтаряните двайсетина години митове, че съвременният зрител не иска да гледа нови български филми, че няма достатъчно киносалони, че мейджърските разпространителски компании целенасочено не допускат родното кино до екран. Огромният зрителски успех на произведението даде мощен тласък и на други творби с качества да привлекат своята публика, коментира проф. Янакиев. "Love.net" залага на съвремието, модерните технологии в кадър и вечните човешки отношения. "TILT" успешно омесва българските Ромео и Жулиета с историческите събития от началото на прехода.
Там се завръща и "Операция - Шменти капели", без да залага на любовна история. Виждаме, че няма утвърдена формула и доминираща линия в развитието на киното ни. Този факт, от една страна, го прави по-трудно разпознаваемо в чужбина, но, от друга, е предпоставка за привлекателността у дома. Разнообразието е винаги добре дошло, смята критикът. Българското предложение за чуждоезичен "Оскар" тази година е "TILT". Продуцентите братя Чучкови са изпълнени с амбицията да заинтересоват влиятелните членове на Американската филмова академия. Разчитам много на съвременното им мислене.
Макар да е много трудно да се достигне и да се надмине високата летва - "Светът е голям и спасение дебне отвсякъде" влезе в листата на финалните девет творби, от които се избират номинациите, отбеляза Александър Янакиев. Такива са стойностните и радващи международни успехи на новото ни кино.
В последно време сякаш позатихна еуфорията и вълната от фестивални награди. Може би е рано и твърде едностранчиво да лансираме идеята, че чуждестранните премии са обратнопропорционални на успеха в родината. Впрочем, ако погледнем резултатите на нашумелите румънски заглавия, ще видим, че там това е почти аксиома.
Дали тогава трябва да се учудвам на много слабия зрителски успех на "Подслон", дебют на Драгомир Шолев. За разработването на сценария му специално е поканен знаковият румънец Разван Радулеску. Филмът е интересен и стойностен с вечния конфликт между деца и родители, разигран в момент на криза. Реалистично-потискащата картина на всекидневието заедно с пропуски в разпространението и рекламата водят към по-малко от пет хиляди продадени билета. А жалко - творбата заслужава по-голямо внимание, смята експертът.
Той припомни, че в началото на годината "Стъпки в пясъка" на Ивайло Христов без добра реклама събра добра и сериозна публика - 54 671 зрители - с проблемите на любовта и емиграцията. В края на годината сходен успех получава "Кецове", дебют на Иван Владимиров и Валери Йорданов - към момента с 41 047 зрители, - който формално е по-младежки, но предлага сериозен разговор за човека, отхвърлил и отхвърлен от силните на деня и стандартите на обществото.
Най-доброто, което може да се каже за втория филм на Камен Калев "Островът", гледан към момента от 15 742 души, е, че ще събере публика, колкото и първият му - "Източни пиеси" (17 881). Дали с тези петнайсетина хиляди души се изчерпва таргет групата на този интересен режисьор? Жалко, ако това е неговият максимум и предел на желанията. Но амбициите трябва да се подплатяват с изострена самопреценка за качествата на драматургията и особено за последващите промени, коментира проф. Янакиев.
Филмът, който на него му е най-симпатичен от продукцията на 2011 г., е "Лора от сутрин до вечер", дебют на Димитър Коцев-Шошо, събрал 16 165 зрители. Той ме зарежда със свежата си енергия, която струи от шеметния ритъм, полуреалистичната - полуфантастична история и убедителното присъствие на актьорите, каза критикът. Ако се дестилира моралното послание на лентата, ще се окаже, че тя е почти нравоучителна. Но подобна акция е напълно излишна, защото творбата няма амбицията да обясни механизмите на вселената или най-дълбоките тайни на душата. Особена е заслугата на Шошо, че по своя книга е направил сценарий и след това филм, без да се поддаде на изкушението на авторския нарцисизъм и маниеризъм, е оценката на Александър Янакиев.
Според него още едно извънекранно качество на "Лора" е фактът, че това е независима продукция - т.е., че за създаването му не са използвани държавни средства. Напоследък това е също ясна тенденция. От една страна, тя е предизвикана от недоимъка на Националния филмов център, а от друга - от споменатото вече навлизане на нови хора със съвременно мислене. Подобно на дебютантите от Северна Америка, и нашите разбраха, че е много по-важно да покажеш уменията си с малък и независим бюджет, отколкото да се присъединиш към хора на хленчещите.
Онова, което ще е интересно да се следи като процес през следващата година, е дали тенденциите за независими и нискобюджетни заглавия ще успеят да компенсират недостига на бюджетни субсидии, дали завръщането на утвърдените майстори на екран ще успее да се впише във възхода на новото кино, дали ще избуи някаква по-забележима тенденция, или разнообразието ще вземе връх. Очаква ни още една година на вълнения - дано позитивните надделеят, пожела Александър Янакиев. БТА
Филмът на Влади Въргала „Операция - Шменти капели” се устреми към трона на най-гледания наш филм през последните 20 години, след като беше посетен от 100 000 зрители само четири седмици след като излезе на голям екран. Бройката се закръгли вчера, пише „Монитор”.
Кинопродукцията отсега се нареди на трето място сред най-гледаните български игрални ленти след демократичните промени. Така Въргала дава заявка, че може да настигне изглеждащия доскоро абсолютно недостижим рекорд на „Мисия Лондон” от 400 000 зрители.
„Не следя внимателно тези неща. Не влизам и във фейсбук профила на филма. Съдя за гледаемостта по това, че непрекъснато ме срещат хора и ме поздравяват, оплакват се, че няма билети”, каза Влади Въргала.
В социалната мрежа зрителите действително се скъсват да хвалят филма. Нетипично за България, там всички пишат суперлативи за Влади и хората му. „Филмът е уникално добър! Браво на г-н Карамфилов и на целия екип! Хубаво е да се правят повече български филми, а по-хубаво ще е, ако са като този - много смешни и с добър замисъл! Браво!”, е написал Христо Терзийски.
Влади раздаде 5000 бели рози на столичния площад “Гарибалди”, за да благодари на публиката. „Имам огромна нужда да дам и аз нещо на тази хора заради топлото им отношение и страхотните думи, които ми казват непрекъснато”, призна Влади.
Той вече работи и по версията на „Операция „Шменти капели” като телевизионен сериал, който ще бъде събран в 12 епизода. Те ще се излъчат по TV7.
За изминалите общо три седмици от премиерата на филма, той е натрупал напълно задоволителните 463 117 лева, и само след няколко дни ще може да се похвали с приходи от над половин милион лева. Доброто представяне на “Операция - Шменти капели” се дължи както на все още големия интерес на публиката към родното кино (най-вече към филмите със солидно количество хумор), така и на липсата на сериозна конкуренция в лицето на американски или европейски премиерни продукции. Ако се задържи достатъчно дълго на екран, режисираният от Иван Митов филм има шанс да достигне границата от един милион лева, но дори и това да не се случи, той отново ще намери място сред най-успешните български ленти.
Приключенският “Тримата мускетари 3D” е на второ място в класацията, със спечелени за две седмици, 211 627 лева. Филмът на Пол У.С. Андерсън изглежда е успял да привлече вниманието на публиката към която е насочен, и със сигурност ще завърши българското си представяне със стабилни приходи. Както в САЩ, така и в България, “Тримата мускетари 3D” не бе предшестван от голяма рекламна кампания, но благодарение на участието на познати на широката публика актьори (като Мила Йовович и Орландо Блум), популярността на приключенските продукции в 3D формат, и факта, че историята за мускетарите Д’Артанян, Атос, Портос и Арамис е все още достатъчно популярна, филма продължава да се представя достойно по родните киноекрани.
“Жива стомана” застава на трета позиция, като за три седмици е натрупал 269 443 лева – напълно прилична сума за филм, който не е продължение, и който не се разпространява в триизмерен формат. Дебютният уикенд на лентата бе сравнително скромен, но в седмиците след това, тя успя да набере скорост, и в най-добрия случай ще завърши представянето си с приходи от около половин милион лева. До момента по света, “Жива стомана” е спечелил 153,436,741 долара.
Четвърти е премиерния трилър с Никълъс Кейдж и Никол Кидман, “Мръсна игра”. За първия си уикенд по кината, лентата на Джоуел Шумахер е спечелила общо 30 033 лева, което имайки в предвид липсата на реклама и факта, че в много държави филма бе разпространен директно на DVD, е един приличен старт. Със сигурност може да се каже, че участието на Кейдж и Кидман е една от основните причини поради които “Мръсна игра” привлече в кината над 3500 български зрители, които от своя страна го издигнаха до четвъртото място в бокс офис класацията.
“Заразяване”, с участието на Мат Деймън и Джуд Лоу, е на пето място, със спечелени за премиерния уикенд 25 112 лева. В САЩ, трилъра се превърна в успех за създателите си, но съдейки по досегашните резултати, в България приходите няма да бъдат толкова впечатляващи. Режисираният от Стивън Содърбърг филм разчита най-вече на еклектичния си актьорски състав, но това изглежда не е успяло да привлече вниманието на по-голямата част от българската публика. Все пак, “Заразяване” има шанс да набере повече скорост през втората си седмица по родните екрани.
Шести е триизмерния “Смърфовете”, който се задържа в продължение на десет седмици в българския топ 10. За изминалото време от премиерата си, семейната комедия е натрупала впечатляващите 1 011 428 лева, и вече се счита за един от най-успешните филми, сдобили се с киноразпространение в България. Общите световни приходи на “Смърфовете” надвишават сумата от половин милиард долара, което гарантира появата на поне още два филма за приключенията на малките сини човечета.
“Елитни убийци” застава на седма позиция. За един месец по кината, екшън-трилъра с Джейсън Стейтъм и Робърт Де Ниро е спечелил 428 243 лева. В останалата част от света, филма не успя да привлече голяма публика, но популярността на Джейсън Стейтъм в България гарантира голяма посещаемост още от самото начало. “Елитни убийци” се превърна и в поредния пример за това, че българската публика рядко се влияе от представянето на даден филм в други държави – докато в Щатате приходите са доста под очакванията, в България, публиката превърна лентата в един от най-успешните филми с участието на Джейсън Стейтъм.
Семейният “Деца шпиони: Краят на времето” е осми, като за пет седмици е натрупал 200 631 лева. След скромния си премиерен уикенд, филма получи малко по-голяма подкрепа от публиката, и в крайна сметка ще завърши българското си представяне с прилични за тази поредица приходи. Общо по света, “Деца шпиони: Краят на времето” е спечелил скромните за триизмерен филм 42,357,803 долара.
Хорърът “Нещото” пристигна почти незабелязано в България и затова не е изненадващо, че заема предпоследната девета позиция в класацията. За първия си уикенд по родните киноекрани, филма с Джоел Едгертън и Мери Елизабет Уинстед е спечелил разочароващите 12 269 лева. Въпреки, че e свързан с режисирания от Джон Карпентър популярен едноименен хит от 1982-ра година, “Нещото” не успя да се пребори за по-голяма публика, което не е и толкова изненадващо, тъй като по принцип филмите на ужасите рядко привличат голям брой зрители в родните киносалони. Приходите в САЩ са също сравнително скромни, и по всичко изглежда, че по примера на много други подобни продукции, новия “Нещото” ще трябва да разчита на по-добро представяне на DVD Blu-ray пазара.
Българският “Островът” е на десето място, със спечелени за близо две седмици, 51 227 лева. Лентата се нарежда до други български заглавия като “Лора от сутрин до вечер” и “Сбогом, мамо”, които остават в сянката на хитове като “LOVE.NET”, “TILT” и “Операция - Шменти капели”. Изглежда, че за всеки успех на български филм има друга родна продукция, която минава почти незабелязано по кината, и не успява да привлече голям брой зрители.. Все пак, “Островът” не бе напълно пренебрегнат, и спечеленото до момента не е толкова разочароващо за независима българска лента, която не разчиташе на силна рекламна кампания и познати на публиката родни актьори. ... още »
"Операция "Шменти-капели" ще стане телевизионен сериал, обяви Влади Въргала по време на фестивала на българския игрален филм "Златна роза" във Варна.
След премиерата в София новата лента препълни Зала 1 на ФКЦ, предаде АСН. "Получихме най-важното - признанието на негово величество зрителя, и това ни дава категорично основание да продължим филма като сериал", каза Владислав Карамфилов, който е сценарист, сърежисьор и изпълнител на главната роля.
Телевизионният вариант ще бъде събран в 12 серии и ще се излъчи по ТВ7. Част от паралелните сюжети, които ще се дописват, са свързани например с героите на Боби Турбото, Джони Пенков и други. Доста неща ще се дописват, каза Влади Въргала, който има две главни роли в продукцията.
Много зрители споделяли с него, че продължавали да мислят за филма дни след като го гледали. Многотемието не можеше да бъде избегнато, няма как по друг начин да разкажеш за една епоха с многото й лица и сюжети, допълни известният шоумен.
Многопластовият сюжет е бил и своеобразен трик, който да накара публиката отново да се върне към филма. За Влади Въргала би било много голям комплимент, ако "Операция - Шменти капели" стигне поне 200 хиляди зрители в кината.
“Операция - Шменти капели” е на първа позиция в българския бокс офис 12.10.2011, 10:38 | синефиш.бг
Българската криминална екшън-комедия “Операция - Шменти капели” успя се пребори с две нови холивудски продукции, и застана на първото място в българския бокс офис. За премиерния си уикенд, филма на режисьора Иван Митов е натрупал общо 76 767 лева, а в комбинация със спечеленото и от предпремиерните прожекции, сумата се увеличава на напълно приличните 108 030 лева.
Този стабилен старт, в комбинация с големите успехи на “LOVE.NET” и “TILT”, превърна 2011-та в една от най-добрите години за българското кино по отношение на посещаемостта и интереса на публиката към родните продукции. “Операция - Шменти капели” се представи по-добре от премиерните американски филми “Жива стомана” и “Къщата на сенките”, което е ясен показател, че българските ленти не само могат да се конкурират с холивудските, но и в много случаи да се представят значително по-добре от тях. Дори и да не успее да повтори големите успехи на “LOVE.NET” и “TILT”, “Операция - Шменти капели” без съмнение ще завърши българското си представяне с напълно задоволителни резултати.
Продуцираният от Стивън Спилбърг, “Жива стомана”, е на втора позиция със спечелени за първия уикенд 74 869 лева. Филмът с Хю Джакман разчиташе на стабилна рекламна кампания и въпреки, че спечеленото до момента не може да се нарече впечатляващо за високобюджетна продукция от този род, финалните резултати със сигурност ще бъдат ако не големи, то прилични. Важно е да се отбележи, че “Жива стомана” не се разпространява в триизмерен формат и не е продължение на успешна първа част. Лентата няма шанс да повтори успехите на филмите от поредицата “Трансформърс”, чиито сюжети също разказват за отношенията между хора и роботи, но все пак ще успее да привлече задоволителен брой зрители както в САЩ, така и в България (само до момента, над 9000 българи са гледали филма на голям екран).
Екшън-трилърът “Елитни убийци” застава на трето място, като за две седмици е натрупал общо 306 291лева. Лентата на режисьора Гари МакКендри продължава успешния си поход в България, най-вече благодарение на името на Джейсън Стейтъм, който в момента е една от най-известните екшън-звезди на света. Популярността на Стейтъм в България е без съмнение голяма, и въпреки че в САЩ, “Елитни убийци” се представя доста под очакванията на продуцентите, българските зрители възнаградиха екшъна с повече от стабилни резултати, и то само за по-малко от две седмици. Ако продължи да привлича стабилен брой зрители и през следващия половин месец, “Елитни убийци” ще има шанса да достигне границата от половин милион лева.
Приключенската семейна продукция “Деца шпиони: Краят на времето” е на четвърта позиция в класацията. За по-малко от три седмици по българските кина, филма с Джесика Алба и Джеръми Пивън е спечелил 147 616 лева – не толкова впечатляваща сума за триизмерна продукция, която е и част от вече изградена поредица, но имайки в предвид, че марката “Деца шпиони” никога не е успявала да се похвали с големи успехи в България, досегашното постижение не може да бъде наречено разочароващо. До две седмици, лентата на Робърт Родригес ще успее да надмине границата от 200 хиляди лева.
Пети е триизмерния “Смърфовете”, който за осем седмици е натрупал 963 122 лева. Въпреки сериозната конкуренция, лентата с Нийл Патрик Харис продължава да привлича зрители в кината, и постепенно се доближава до заветната сума от един милион лева. Каквото и да се случи оттук нататък, “Смърфовете” вече се превърна в един от най-успешните филми на годината не само в България, но и в целия свят – факт, който без съмнение ще доведе до появата на продължение.
Премиерният трилър с Даниел Крейг и Рейчъл Уайз, “Къщата на сенките”, е на шесто място, със спечелени за първия уикенд, 17 588 лева. Слабият старт на филма съвсем не е изненадващ, тъй като той не бе предшестван от силна рекламна кампания, и по принцип заглавията от този жанр много трудно успяват да привлекат голям брой зрители в българските киносалони. Подобна е ситуацията и в САЩ, където новината за желанието на режисьора Джим Шеридън името му да бъде премахнато от надписите на филма, оказа допълнително негативно влияние върху приходите. По всичко изглежда, че “Къщата на сенките” ще бъде поредния филм с добър актьорски състав и солиден бюджет, който няма да бъде запомнен с доброто си представяне по българските екрани.
Филмът на режисьора Джон Сингълтън, “Отвлечен”, застава на седма позиция, с общи приходи за три седмици от 136 900 лева. Екшън-трилъра не можеше да се похвали с добър стартов уикенд, но все пак успя да набере малко повече скорост в последвалите две седмици. Очевидно разчитащ най-вече на участието на звездата от поредицата “Здрач”, Тайлър Лаутнър, “Отвлечен” е привлякъл почитателите на младия актьор в кината, и приходите му, макар и не толкова впечатляващи, могат да се нарекат прилични.
“Джони Инглиш се завръща” е осми, със спечелени за четири седмици 248 225 лева. Роуън Аткинсън все още се радва на огромна популярност в България и затова не е изненадващо, че въпреки изминалите осем години от премиерата на първия “Джони Инглиш”, продължението му се представя достойно в родните киносалони. В най-добрия случай, “Джони Инглиш се завръща” ще завърши българското си представяне с приходи от над 300 хиляди лева.
Девети е “Оглупели от любов”, който за две седмици е натрупал 54 029 лева. Очакваше се, че филма със Стив Карел и Райън Гослинг ще повтори успеха на тазгодишните комедии от същия тип, “По приятелски” и “Просто секс”, но това изглежда няма да се случи. Трудно е да се каже дали слабото представяне на лентата се дължи на пренасищането на публиката от подобен род филми или от липсата на сериозна рекламна кампания. Със сигурност може да се каже, че “Оглупели от любов” ще се представи значително по-добре на DVD и Blu-ray пазара.
“Последен изход 5” е на десето място. За близо един месец, триизмерния хорър е спечелил 201 107 лева, което добро постижение, особено като се има в предвид не толкова силния премиерен уикенд на продукцията. За предложение от хорър жанра, “Последен изход 5” е натрупал съвсем прилична сума, която обаче не може да се конкурира с постигнатото от другите дългоочаквани ленти от изградени филмови франчайзи (като “Поредният ергенски запой” и “Бързи и яростни: Удар в Рио”), които минаха по българските кина по-рано тази година. До момента по света, петата част от известната поредица e спечелила 154,675,718 долара. ... още »
Над шест хиляди души се смяха и забавляваха на премиерата на "Операция - шменти капели" 06.10.2011, 05:17 | actualno.com
Повече от шест хиляди души се смяха от сърце на откровено бруталния разказ за постсоциалистическата родна действителност, забавно претворена във филма на Влади Въргала "Операция - Шменти капели". Премиерата напълни преди ден почти половината спортна зала "Армеец", но като за първи опит на бг киното да пробие в толкова мащабно пространство си беше чиста проба успех, предаде АСН.
Три от звездите не успяха да дойдат - Захари Бахаров е в Кан, където БНТ 1 продаде "Под прикритие", Христо Шопов има премиера на "Генерал де ла Ровера" в Рим, Малин Кръстев май беше на снимки на "Седем часа разлика" или имаше представление. Но не липсваше нито светска суматоха, нито заряд.
Столичният кмет Йорданка Фандъкова изгледа с внука си преминаването на актьорите по родопските черги, опънати по стълбите на новата зала вместо червен килим. Оркестърът от гайди огласи половин София. Надупчен от куршуми автомобил, явно от реквизита, избухваше периодично в пламъци. Актьорите трябваше да гледат внимателно пък в краката си, за да не се спънат от разпръснатите гилзи.
Първи пристигна Кофе Бабоне под ръка с приятелката си Мая. Дългогодишният приятел на Въргала обаче е без роля във филма му. Соцлимузината "Чайка", ескортирана от милиционери и един психиатър, подскачащ подобно своите клиенти, извозваше до чергите звездите от филма, докато спецченгета с качулки им отваряха вратите. Първи слезе Август Попов с дребни стъпки.
Следваше го фолк певецът Коцето, чийто дебют в киното се оказа доста смел - от спецченге героят му се превръща в чалга изпълнител. Кирил Ефремов, Стефан Щерев, с малки, но незабравими роли на дебилни мутри в лентата, си избраха за кавалер Владимир Владимиров, който се разписа и в "Конан Варваринът". Джони Пенков и Джеки Стоев, които играят психиатри със съмнителни ментални способности, също доста забавни, както винаги пристигнаха в комплект. Георги Черкелов беше със съпругата си Зина. "Цел часовник ми е подарил, нема как", провикна се Въргала, докато му отваряше вратата и го подкрепяше да слезе.
Всъщност Велински се появява в историята само в сянка или като гласа на Първия, който движи конците. Кметът на Каварна Цонко Цонев се забавляваше с кеф. Любен Дилов-син дойде сам, за да засили слуховете, че се е разделил с приятелката си Мария. Ивайло Захариев от "Под прикритие" доведе приятели на премиерата. Конкурентен поглед дойде да хвърли и режисьорът Виктор Божинов.
Покрай голямо недоразумение, което спохожда безработния учител по математика Въргала и му изсипва на главата куп неприятности, се заплита криминално-забавна история, вдъхновена от мутренския период на прехода.
След началото на филма, което вкарва зрителя в плашеща антиутопия (или реалност), се започват приключенията на тримата разследващи ченгета - Верев, Надеждев и Любев. Екшънът е на най-дългата улица в България "Демокрация", където често стават грешки. Асоциациите са индивидуални и неволни. А в хепиенда, освен че справедливостта възтържествува, става ясно, че палачът и жертвата понякога са двете страни на едно и също лице.
"В България се сбъдна една мечта", изкрещя накрая Въргала, след като представи и благодари на екипа си. ... още »
Премиерните филми "Операция - Шменти капели" на Влади Въргала, "Кецове" на Иван Владимиров и Валери Йорданов, "Островът" на Камен Калев и "Аве" на Константин Божанов са сред заглавията, които ще се състезават за "Златна роза".
"В конкурсната програма на 30-ия Фестивал на българския игрален филм "Златна роза" ще са 10 или 12 продукции, предстои да уточним", каза в интервю за БТА директорът на Националния филмов център /НФЦ/ Ирина Канушева. Общо заглавията ще са около 15.
Кинофорумът, който ще се състои от 7 до 13 октомври във Фестивалния и конгресен център във Варна, се свързва с три юбилея - 50 години от първия фестивал "Златна роза" през 1961 г., 30-ото му издание сега и 20-годишнината на НФЦ. На половинвековния юбилей от основаването на фестивала е посветена изложбата от близо 40 плаката - за филми от неговото начало до днес. Съорганизатор е Българската национална филмотека. След Варна експозицията ще бъде представена и в София.
"Организираме фестивала, защото е част от процеса на правене на кино. Опитваме се да възстановим нормалния ритъм на процеса, за да могат хората да работят спокойно", каза Ирина Канушева. По думите й това не е лесно - в момент на криза и съкратено финансиране, но същевременно дава надежда, че нещата ще се нормализират.
"Фестивалът е не само празник на киното, но и възможност да си свериш часовника, да видиш какво са създали другите, какви филми се правят без държавно финансиране - как става това. Оказва се, че е възможно. Появяват се доста независими филми, което е обнадеждаващо и означава, че когато човек има какво да каже, намира начин да го направи. Разбира се, държавната подкрепа има решаваща роля за поддържането на ритъма и качеството на филмопроизводството", отбеляза Канушева.
На 30-ата "Златна роза" ще участват шест филма с държавна субсидия - от от НФЦ и БНТ, между които "Островът" на Камен Калев, "Аве" на Константин Божанов, "Love.net" на Илиян Джевелеков, "Номер 1" на Атанас Христосков, и шест независими, сред които "Операция - Шменти капели" на Влади Въргала, "Лора от сутрин до вечер" на Димитър Коцев - Шошо, "Малък Голям" - игралният дебют на Ясен Григоров, който миналата година впечатли всички с експерименталния си филм "Дървеното езеро".
В програмата са и последният филм на Пламен Масларов "Корави старчета", завършен от Ивайло Пенчев - продукция на БНТ, "Свещена светлина" на Георги Тенев, "Кецове" на Иван Владимиров и Валери Йорданов.
Международните копродукции с българско участие - извън конкурса - са "Майки" на Милчо Манчевски и "И нямаше по-добър брат" на Мурад Ибрахимбеков. Извън конкурса е и документалният "Правилата на ергенския живот" на Тонислав Христов, копродукция с Финландия. Показваме го, защото е сниман на игрален принцип, отбеляза директорът на НФЦ.
"За първи път тази година на "Златна роза" ще представим телевизионен сериал - "Под прикритие" на БНТ, със срещи на екипа с публиката. Поканени са също Нова телевизия и Би Ти Ви, предстои да се уточни тяхното участие", каза Канушева.
"Под прикритие" на Димитър Митовски, Димитър Гочев, Виктор Божинов
Според нея на фестивала ще има много силна късометражна програма - 18 заглавия, избрани между над 40 кандидатствали от критиците Людмила Дякова, Антоанета Ковачева и Борислав Колев.
Режисьорът Стефан Командарев, операторът Светла Ганева и актрисата Ернестина Шинова са известните досега имена в петчленното жури, което ще оценява и пълнометражните, и кратките филми. Наградите са "Златна роза" - в двете категории филми, специалната награда на журито, отличия за режисура, сценарий, мъжка и женска роля и дебют.
Ще бъдат връчени също наградата на община Варна, на Съюза на българските филмови дейци и на гилдията на критиците към съюза. "Съорганизатор на фестивала е варненската продуцентска компания "Артин вижън", с която работихме много добре и миналата година", отбеляза Ирина Канушева.