Гледането на филми с Джейсън Стейтъм е своеобразна форма на терапия и ефикасна форма на психическо разтоварване. И тъй като британският екшън-актьор изпълнява една роля в различни филми, вероятно е подходящо да се каже, че зрителят прекарва приятни минути в креслото, в съзерцание на поредните приключения на Транспортера.
Следвайки метода на Константин Станиславски, Стейтъм е влязъл в сценичен Образ (някъде около 2002 година) и не бърза да излезе от него. Той няма причина да го прави, защото се чувства достатъчно комфортно в него и е достатъчно разумен да не се разхожда в непозната територия, криеща опасности от всякакво естество. Равномерното му екранно присъствие, непромененият външен вид и внимателният подбор на ролите, му осигуряват равномерно количество почитатели и равномерен (солиден) бокс-офис на филмите му.
Паркър е професионален бандит, ръководен от благородни правила в своята не дотам благородна дейност, почиваща на ръководния принцип: взимаме само от богатите, не убиваме и не нараняваме никого. Благодарение на неговия план обирът на един лунапарк в Охайо е елементарна рутинна операция, по време на която той успява дори да проведе успокоителна беседа с изключително стресиран полицай-новобранец.
И ако мисията приключва безболезнено, то разпределянето на плячката се оказва труден и деликатен момент. Съучастниците на Паркър не споделят аристократичния му подход, в резултат на което той се оказва смъртоносно прострелян и изоставен в една крайпътна канавка.
Нека зрителят не се притеснява, защото атлетичното тяло на Стейтъм познава раните, а грозните белези от тях, показват, че те не са били подлагани на ласкавите грижи на квалифициран медицински персонал. Оцелял по чудо, Паркър се оказва в болница, надянал за кратко време болничната престилка от Огън в кръвта. Това, което следва по-нататък е отмъщение – справедливо, хладнокръвно, ефикасно и безмилостно.
В луксозната част на Флорида, където се събират всички протагонисти, пътят на Паркър пресича този на очарователната Лесли Роджърс, агент по покупко-продажба на недвижими имоти, превъплътена от Дженифър Лопес - другата голяма холивудска звезда в киноразказа. Новините за нейното участие са две. Добрата е, че тя не пее. Лошата е, че се опитва да създаде многопластов персонаж в екшън филм като драматична актриса.
Смехотворният резултат буди съчувствие и умиление. Смекчаващо вината обстоятелство е, че докато Паркър проверява наличието на специални разузнавателни средства по тялото на Джей Ло, зрителят може да се убеди, че костариканската дива прекарва много време във фитнес-клуба и да обнови впечатленията си от нейните щедри форми, гордо запълвали страниците на шарените списания с жълта тенденция. Веднага трябва да разочаровам читателя с друга новина – очакваната любовно-еротична сцена между Джейсън Стейтъм и Джей Ло не се състоява, затова те остават приятели завинаги.
Паркърпредлага достатъчно количество ръкопашни разговори, за да засити истинския екшън фен. Сцените са заснети и монтирани с вещина, а звуковата писта предлага дори и звук от среща на пожарогасител с главата на несговорчив охранител.
И ако Паркър действа много, то репликите му са лаконични, пълни със сарказъм, цинизъм и чувство за хумор, доближаващи се до философски обобщения.
Бих сравнил неговият екранен образ с този на Клинт Истууд в уестърните на Серджо Леоне. С каменното си небръснато лице, почти голата си глава и костюма си (с нищожни вариации) Стейтъм превръща клишето в творчество.
Твърдението е почти абсурдно, но феноменалният успех на всеки негов филм го доказва по неопровержим начин и Паркър е достойна перла в кариерата му и в екшън жанра.
Преди повече от четири месеца приключиха снимките на криминалния екшън-трилър “Паркър”, чиито сценарий е базиран на известния едноименен роман на писателя Доналд Уестлейк. За изпълнители на двете главни роли бяха избрани звездите Джейсън Стейтъм и Дженифър Лопес, а продуцентите от компанията FilmDistrict оповестиха, че световната премиера на филма ще се състои в средата на месец октомври, тази година.
В центъра на сюжета на “Паркър” е ловък крадец, който през годините е изградил свои собствени правила и не се доверява на никого освен на себе си. Но след като един от обирите му неочаквано се проваля, той е принуден да се съюзи със своенравната агентка по недвижими имоти Лесли. Заедно, двамата планират да извършат мащабен обир на скъпи бижута.
Очакванията бяха, че “Паркър” ще тръгне по световните киноекрани от 12-ти октомври, тази година, но малко по-рано днес от FilmDistrict заявиха че премиерата е била отложена за 25-ти януари, 2013-та година. Не се разкрива защо е била направена промяната, но според източници от студиото причините са две: конкуренцията в средата на октомври, в лицето на мафиотския “The Gangster Squad” и комедията “Here Comes the Boom”, ще бъде прекалено тежка, а януари от своя страна вече се превърна в месец през който посещението в кината (поне що се отнася до САЩ) се е увеличило значително. И очевидно, продуцентите на “Паркър” искат да се възползват от това.
Веднага след като приключиха снимките, продуцентите заявиха че ако бъде постигнат успех в бокс офиса продукцията ще бъде само първата част от нова филмова поредица, която ще се фокусира изцяло върху преживяванията на главния герой Паркър.
“Ако ни се отдаде възможност ще направим няколко филма за Паркър, защото това е един много енигматичен и любопитен персонаж. Той не е типичния крадец и начина по който се справя с препятствията е впечатляващ. Знам че всички, които работеха по филма биха се съгласили отново да се завърнат в този свят. Надявам се че ще ни се отдаде поне още една възможност”, заяви в края на миналата година продуцента на филма Стийв Часмън.
На режисьорския стол на “Паркър” седна Тейлър Хакфорд, известен с работата си върху хитовете “Рей” и “Адвокат на Дявола”, а адаптираният сценарий бе написан от Джон Маглоклин (“Черен лебед”).
Снимачният период на екшън-трилъра протече изцяло в щата Флорида, а партньори на Джейсън Стейтъм и Дженифър Лопес са актьорите Ник Нолти, Даниел Бернхард, Майкъл Чиклис и Клифтън Колинс. За направата на лентата, Тейлър Хакфорд и екипа му разполагаха с бюджет от 30 милиона долара.
За момента, “Паркър” е единствения пълнометражен студиен филм, чиято премиера ще се състои на 25-ти януари, следващата година.