Филмите, които спечелиха милиард долара и повече 09.09.2016, 12:13 | синефиш.бг
Време е да поговорим за една специална категория филми. Техният успех не е свързан с награди и номинации и достиженията им не се определят от маститите критици, защото тяхното благоденствие говори с най- конвертируемия език - езикът на парите. Става дума за най-печелившите филми в историята на киното.
В крайна сметка, да не забравяме, че киното е преди всичко шоубизнес, но най-вече бизнес, особено когато става въпроса за големи инвестиции и проекти, от които се очаква определена и добре преценена възвращаемост.
Много киноленти са донесли големи приходи на създателите си и са напълнили до претъпкване джобовете на продуцентите си, много малко от тях обаче са преминали гросмайсторската летва от един милиард долара. Тези филми са в специална графа и техният клуб е много елитен, като засега членовете му наброяват точно двадесет и шест.
Някои тях са пуснати по екраните повторно, дълго време след премиерата си, за да достигнат заветното число, но така или иначе преминаването им на границата от един милиард долари от приходи е факт. Ето кои са историите, които ни накараха да тичаме към киносалоните и да си купим билети, за да ги гледаме…
Зоотрополис (2016)
Общо приходи: $1,007,318,113 / Приходи за първия уикенд: $75,063,401 С две думи: Добре дошли в градската джунгла!
Черният рицар (2008)
Общо приходи: $1,004,558,444 / Приходи за първия уикенд: $158,411,483 Бюджет на продукцията: $185 милиона С две думи: От непрогледната тъма на болката и унижението се ражда рицар!
Хобит: Неочаквано пътешествие (2012)
Общо приходи: $1,021,103,568 / Приходи за първия уикенд: $84,617,303 С две думи: Най-големите легенди произхождат от най-малките същества!
Алиса в Страната на чудесата (2010)
Общо приходи: $1,025,467,110 / Приходи за първия уикенд: $116,101,023 Бюджет на продукцията: $200 милиона С две думи: Фантастично забавление за цялото семейство
Междузвездни войни: Епизод I - Невидима заплаха (1999)
Общо приходи: $1,027,044,677 / Приходи за първия уикенд: $64,820,970 Бюджет на продукцията: $115 милиона С две думи: Всяко поколение има своите легенди! Всяко пътешествие има своята първа стъпка! Всяка сага има своето начало!
Джурасик парк (1993)
Общо приходи: $1,029,153,882 / Приходи за първия уикенд: $47,026,828 Бюджет на продукцията: $63 милиона С две думи: Едно приключение, започнало преди 65 милиона години!
Карибски пирати: В непознати води (2011)
Общо приходи: $1,045,713,802/ Приходи за първия уикенд: $90,151,958
Бюджет на продукцията: $250 милиона
С две думи: Джони Деп, какъвто винаги ще го запомним!!!
Играта на играчките 3 (2010)
Общо приходи $1,063,171,911 / Приходи за първия уикенд: $110,307,189 Бюджет на продукцията: $200 милиона С две думи: Нито една играчка не е пострадала по време на снимките!
Карибски пирати: Сандъкът на мъртвеца (2006)
Общо приходи: $1,066,179,725 / Приходи за първия уикенд: $135,634,554 Бюджет на продукцията: $200 милиона С две думи: Капитан Джак се завръща!
Черният рицар: Възраждане (2012)
Общо приходи: $1,084,939,099 / Приходи за първия уикенд: $160,887,295 Бюджет на продукцията: $250 милиона С две думи: Пламъкът ще се възроди!
Трансформърс: Ера на изтребление (2014)
Общо приходи: $1,104,054,072 / Приходи за първия уикенд: $100,038,390 Бюджет на продукцията: $210 милиона С две думи: Ако не се обединим ни чака изтребване!
007 Координати: Скайфол (2012)
Общо приходи: $1,108,561,013 / Приходи за първия уикенд: $88,364,714 Бюджет на продукцията: $200 милиона С две думи: Бонд, Джеймс Бонд!
Властелинът на пръстените: Завръщането на краля (2003)
Общо приходи: $1,119,929,521 /Приходи за първия уикенд: $72,629,713 Бюджет на продукцията: $94 милиона С две думи: Окото на дракона никога не спи!
Трансформърс 3 (2011)
Общо приходи: $1,123,794,079 / Приходи за първия уикенд: $97,852,865 Бюджет на продукцията: $195 милиона С две думи: Инвазията, от която се страхувахме! Врагът, който не очаквахме!
Капитан Америка: Войната на героите (2016)
Общо приходи: $1,143,597,261 /Приходи за първия уикенд: $179,139,142 Бюджет на продукцията: $250 милиона С две думи: Обединени побеждаваме, разделени – пропадаме!
Миньоните (2015)
Общо приходи: $1,159,398,397 / Приходи за първия уикенд: $115,718,405 Бюджет на продукцията: $74 милиона С две думи: Да се върнем там, където започва всичко!
Железният човек 3 (2013)
Общо приходи: $1,215,439,994 / Приходи за първия уикенд: $174,144,585 Бюджет на продукцията: $200 милиона С две думи: Освободи силата под бронята!
Замръзналото кралство (2013)
Общо приходи: $1,276,480,335 /Приходи за първия уикенд: $67,391,326 Бюджет на продукцията: $150 милиона С две думи: Пълно замръзване!
Хари Потър и Даровете на Смъртта: Втора част (2011)
Общо приходи: $1,341,511,219 /Приходи за първия уикенд: $169,189,427 Бюджет на продукцията: $250 милиона С две думи: Сагата свършва тук!
Отмъстителите: Ерата на Ултрон (2015)
Общо приходи: $1,405,413,868 / Приходи за първия уикенд: $191,271,109 Бюджет на продукцията: $250 милиона С две думи: Новата ера в супергеройството започва!
Бързи и яростни 7 (2015)
Общо приходи: $1,516,045,911 / Приходи за първия уикенд: $147,187,040 Бюджет на продукцията: $190 милиона С две думи: Едно последно кръгче!
Отмъстителите (2012)
Общо приходи: $1,519,557,910 / Приходи за първия уикенд: $207,438,708 Бюджет на продукцията: $220 милиони С две думи: Отмъстителите се събират!
Джурасик свят (2015)
Общо приходи: $1,670,400,637/ Приходи за първия уикенд: $208,806,270 Бюджет на продукцията: $150 милиони С две думи: Паркът пак е отворен!
Междузвездни войни: Епизод VII - Силата се пробужда (2015)
Общо приходи: $2,068,178,225 / Приходи за първия уикенд: $247,966,675 Бюджет на продукцията: $245 милиона С две думи: Всяко поколение има нова история!
Титаник (1997)
Общо приходи: $2,186,772,302 / Приходи за първия уикенд: $28,638,131 Бюджет на продукцията: $200 милиона С две думи: Нищо на тази земя не може да ги раздели!
Аватар (2009)
Общо приходи: $2,787,965,087 / Приходи за първия уикенд: $77,025,481 С две думи: Кутията на Пандора е отворена!
КИНО-ОБЗОР: бокс офис хитовете и разочарованията на 2014-та година по света и у нас 12.01.2015, 12:24 | синефиш.бг
През дванадесетте месеца на изминалата 2014-та година мащабните триизмерни продукции отново доминираха както в българския, така и в международния бокс офис. 3D-епосът на Майкъл Бей “Трансформърс: Ера на изтребление” регистрира приходи от над един милиард долара и това го превърна в най-големия световен хит на календарната 2014-та година. От своя страна режисирания от Питър Джаксън “Хобит: Битката на петте армии” разтърси родния бокс офис и с приходите си от над два милиона лева филма оглави класацията на най-успешните продукции в България за изминалата година.
По отношение на зрителските предпочитания 2014-та не се различаваше особено от предходните години. Най-големите бокс офис хитове отново бяха заглавия, които или принадлежат към популярни сред масовата публика поредици или са базирани на вече съществуващи материали (комикси, романи, игри).
Но изминалата година предложи и няколко неочаквани изненади. Оригиналната сай-фай лента на Люк Бесон “Люси” надмина всички предварителни очаквания и въпреки липсата на по-скъпи триизмерни прожекции тя се нареди сред най-големите хитове както в българския, така и в международния бокс офис.
“Люси” бе свален от родните киноекрани с общи приходи от 1 531 630 лева, а освен него границата от един милион лева надминаха и няколко други заглавия от 2014-та година. Ето ги и тях:
“Ной” - 1 707 884 лева “Трансформърс: Ера на изтребление” – 1 097 405 лева “Костенурките нинджа 3D” – 1 014 183 лева “Дракула: Неразказан” – 1 221 063 лева “Как да си дресираш дракон 2” – 1 159 510 лева “Рио 2” – 1 125 435 лева “Хобит: Битката на петте армии” – 2 021 425 лева (филмът все още се върти по кината) “Изход: Богове и Царе” - 1 008 183 лева “Пингвините от Мадагаскар” - 1 276 768 лева “Херкулес 3D” – 1 227 995 лева
За разлика от Съединените щати, триизмерното кино в България продължава да се радва на огромна популярност. Смятаната за рекордна допреди пет години , граница от един милион лева е вече очаквано постижение за почти всеки голям и силно рекламиран триизмерен филмов проект (независимо дали е игрален или анимационен).
Но въпреки доминацията на 3D-киното през изминалата 2014-та година по екраните се завъртяха няколко нетриизмерни заглавия, които успяха да удържат на силната конкуренция и надминаха всички предварителни прогнози. Сред тези заглавия се открояват приключенския “Лабиринтът: Невъзможно бягство” (631 878 лева), българския “Живи легенди” (661 810 лева), комедията “Нека сме ченгета” (536 783 лева), екшън-трилъра “Закрилникът” (403 420 лева) и вече споменатите “Люси” и “Дракула: Неразказан”.
Както всяка година, така и през 2014-та, по киноекраните в България имаше и заглавия, които не привлякоха вниманието на по-широк кръг от хора и в крайна сметка разочароваха с представянето си в родния бокс офис. Пример за това е силно дискутирания драматичен трилър на Дейвид Финчър “Не казвай сбогом”. Въпреки успеха си в САЩ, множеството дискусии в интернет, стабилната реклама и популярния литературен първоизточник, спечели в България едва 189 291 лева.
Все пак повечето студийни игрални и анимационни продукции, които минаха по българските екрани през 2014-та година, регистрираха ако не огромни, то напълно задоволителни финансови постъпления.
В световен мащаб ситуацията по отношение на бокс офиса не се различаваше особено от тази в България. Един филм успя да натрупа приходи от над един милиард долара (вече споменатия “Трансформърс: Ера на изтребление”). За сравнение през 2012-та година границата от един милиард долара беше премината от цели четири заглавия – “Отмъстителите 3D”, “007 Координати: Скайфол”, “Черният рицар: Възраждане” и “Хобит: Неочаквано пътешествие”.
Любопитно е да се отбележи, че в международния топ 10 на 2014-та година, само три от заглавията не са част от вече изградени и успешни поредици – а именно “Пазители на Галактиката", “Господарка на злото“ и “Интерстелар”.
Със световните си приходи от над 3 милиарда долара 20th Century Fox се превърна в най-печелившото холивудско студио на 2014-та година, а успехите на комиксовите екшъни “Завръщането на първия отмъстител“ и “Пазители на Галактиката“ утвърдиха Марвел като една от най-влиятелните и доходоносни филмови компании в момента.
По отношение на анимационното кино 2014-та година ще бъде запомнена най-вече с успехите на “Героичната шесторка“ (408 959 000 долара), “Рио 2” (500 188 435 долара) и “LEGO: Филмът” (468 760 692 долара). С приходите си от малко над 600 милиона долара “Как да си дресираш дракон 2” се превърна в най-касовата анимация на 2014-та година, но въпреки това от DreamWorks Animation признаха, че очакванията са били за по-големи финансови постъпления (ситуацията доведе и до уволнения в студиото).
Филмовите екранизации на известни романи също бяха сред най-гледаните и дискутирани филми на 2014-та година. “Не казвай сбогом” донесе на създателите си приходи в световен мащаб от близо 400 милиона долара, а “Игрите на глада: Сойка-присмехулка - част I“ продължава да се върти по кината и до момента е натрупал 701 125 000 долара.
През 2013-та година няколко сериозни бокс офис провала белязаха Холивуд, но за щастие на студията през 2014-та бокс офис разочарованията не бяха филми с бюджети от над 150 милиона долара (какъвто бе случаят с “РПУ Оня свят”, “Самотният рейнджър” и “47 ронини”)
“Легендата за Херкулес“ не успя да привлече зрителското внимание и въпреки по-скъпите триизмерни прожекции филма на Рени Харлин спечели едва 62 милиона долара, при бюджет за снимки и реклама от над 100 милиона.
През 2014-та година 62 заглавия натрупаха приходи в световен мащаб от над 100 милиона долара (за сравнение през 2013-та година общо 67 продукции достигнаха тази граница).
Сред независимите хитове на изминалата година се открояват “Гранд Хотел Будапеща” (174 600 318 долара), “Адмиралът” (112 156 811 долара), “Крадци на ядки” (113 307 962 долара) и нискобюджетната лента на Джон Фавро “Майстор-готвач“ (45 967 935 долара).
Като цяло тенденцията по отношение на комерсиалното кино не се промени през изминалата година. Най-големите хитове отново бяха силно рекламираните продължения и фантастично-приключенски екшъни, а анимационния жанр (подкрепен от 3D-формата) продължи да привлича голям брой зрители както в България, така и в останалата част от света.
В крайна сметка може да се каже, че съдейки по предстоящите кино заглавия (и разбира се зрителските предпочитания) бокс офиса през 2015-та година няма да се различава особено от този през изминалата година.
Когато гледаме филм, тотално забравяме, че голямата част от това което виждаме е благодарение на компютърната графика. Следим актьорската игра и виждаме реално всичко което ги обкръжава, но често забравяме за професионалистите работещи в студията за спецефекти.
Филмите "Гравитация", "Хобит: Пущинакът на Смог", "Железният човек 3", "Самотният рейнджър", "Пропадане в мрака" бяха номинирани за тазгодишните награди "Оскар" в категорията "най-добри визуални спецефекти".
Няма да казвам, че „Черният Рицар: Възраждане” е перфектен филм. Може би е нещо по-малко, а може би е нещо повече - нещо което не се сравнява по скалата на другите филми, а стои някъде настрана, във своя собствена категория, нова категория, нова летва, ново начало. Трябва да мине малко време, за да можем да направим равносметката, но със сигурност мога да кажа, че Нолан продължава да надгражда всичко, което е правил до сега. – Стефан Димов, cinefish
„Черният Рицар: Възраждане” е разкошен микс между спектакъл с ефекти и интимни сцени, в които емоционалният заряд доминира над балистичния. – Анита Димитрова, Sofia Live
С „Черният Рицар: Възраждане” Кристофър Нолън за трети път направи невъзможното – превръща комикс история за супергерои в потентна драма със спираща дъха визия и хващащ за гърлото екшън. Както подхожда на истинско finale grande, "Черният рицар: Възраждане" е най-тежкият, мрачен и драматичен филм в трилогията на Нолън. И също така – вероятно най-добрият от трите, въпреки отличната оценка, която поставяме на Батман в началото и Черният Рицар. – Програмата
Кристофър Нолан даде сериозна заявка още с “Батман в началото”, вдигна летвата до недостижими предели с „Черният Рицар” и сложи точката по подобаващ начин с „Черният Рицар: Възраждане”. Да му мислят следващите ... – Иван Венчев, stand.bg
Трилогията на Кристофър Нолан приключва по достоен начин. Със замах и с реверанс към всички фенове на Батман. И с подсказки за евентуални следващи заглавия, свързани с някои от героите. "Черният рицар: Възраждане" задоволява всички сетива, а съдейки по бокс офиса в САЩ, вече пълни и сметките на продуцентите. – Неда Ковачева, div.bg
Схващането, че един човек може да се превърне в символ за нещо повече ще продължава да тласка хората към тази трилогия в продължение на много години. – Джеф Бейър, The Scorecard Review
“Черният Рицар: Възраждане” ще спечели един милиард долара, ще бъде тема на повече дисертации от „Гражданинът Кейн” и ще бъде номиниран от Академията за най-добър филм. Той заслужава поне два от тези три почита. – Джо Уилямс, St. Louis Today
Могъщ, убедителен и хипнотичен, “Черният Рицар: Възраждане” ни държи като безсилни пленници. Самото преживяване, както и филма който гледаме е обезпокоително. Този смайващ завършек на трилогията за Батман на Кристофър Нолан е повече от изключителен филм за супергерой, това е изкусно кино по всички стандарти. До толкова много, че независимо от значителното си времетраене от 2 часа и 44 минути, веднага щом филма свърши, всичко което искате да направите е да го гледате отново. – Кенет Тюран, Los Angelis Times
Филмът може да не надмине „Отмъстителите” в световния бокс офис, но той е далеч, далеч по-добро нещо – вероятно най-добрият, тревожен, уверен и завладяващ от всички филми за супергерои. – Ричард Корлис, TIME
Най-грандиозният, израстнал и въздействащ филм за супергерой за лятото. Такъв, който кара другите да изглеждат като деца, играещи си по пижами на екшън герои. – Нийл Понд, American Profile
"Черният рицар: Възраждане" остава на царското кресло в американския бокс офис, след като събра 64 млн. долара през изминалия уикенд.
Новият проект за Батман излезе начело в класацията с цели 160,9 млн. долара след дебютния си уикенд, предаде БГНЕС.
Но успехът на продукцията бе помрачен от кървавия инцидент в Колорадо, където въоръжен мъж откри огън по тълпа хора, събрали се да гледат премиерата на лентата. При трагедията загинаха 12 души, а десетки други бяха ранени.
Въпреки това феновете не се уплашиха и продължиха да заливат киносалоните, за да изгледат епичния завършек на разказа за тъмния кръстоносец.
Описване на филма и качествата му с точни и конкретни думи (както и издаване на историята, и детайли от нея) е нещо, което няма да прочетете в този текст. Най-вече от уважение към Кристофър Нолан, Джонатан Нолан, Дейвид Гойер, Уоли Файстър, Нейтън Кроули, Ханс Цимър, Крисчън Бейл, Том Харди, Сър Майкъл Кейн, Ан Хатауей, Джоузеф Гордън-Левит, Гари Олдман, Морган Фрийман, Марион Котиар и много други, плюс всички зрители, които с подобно нетърпение очакват/ха завършека на Нолановата трилогия.
Лесно мога да използвам познатите ни клишета – епичен, брутален, гигантски, величествен, колосален, зашеметяващ, блестящ, въздействащ, оригинален и т.н., като с нито едно от тях няма да сгреша, защото както всички знаем, точно клишетата понякога са най-добрият начин за описване на дадено нещо. Но аз няма да го направя или поне ще се опитам.
Последният път, когато се чувствах по подобен начин след даден филм бе точно преди две години, след премиерата на „Генезис” – предишният фестивал на идеите, който Крис Нолан поднесе на своите зрители. Както и тогава, така и преди час, когато излязох от IMAX залата, бях тотално безмълвен. Тялото ми се движеше машинално, сякаш някой друг го управляваше и усещах, че всеки момент мога да се строполя на земята. Мозъкът, както и цялото ми същество бяха заети с друга задача, далеч по-важна за момента, от простото и нормално волево ходене. Те бяха заети с „изчисляването”, асимилирането и поглъщането на видяното в предните 2 часа и 44 минути – „Черният Рицар: Възраждане” (The Dark Knight Rises).
Този процес се оказва не толкова лесно извършим и от момента, в който филма започна, до момента, в който ще завърша тази рецензия (а и вероятно още доста време занапред), той все още ще продължава да протича и да се развива.
Като препълнен куфар с разхвърляни и несгънати дрехи, и няколко допълнителни чанти, които се е наложило да вземете с вас на път, защото сте нямали времето да подредите всичко на едно място. По време на пътуването, трябва да направите избор – дали да отделите време и да се опитате да пренаредите всичко в куфара или просто да изхвърлите допълнителните чанти.
Няма да казвам, че „Черният Рицар: Възраждане” е перфектен филм. Може би е нещо по-малко, а може би е нещо повече - нещо което не се сравнява по скалата на другите филми, а стои някъде настрана, във своя собствена категория, нова категория, нова летва, ново начало. Трябва да мине малко време, за да можем да направим равносметката, но със сигурност мога да кажа, че Нолан продължава да надгражда всичко, което е правил до сега.
Без дори да усетим, за 7 години, г-н Нолан извърши с нас своя Генезис. Той зароди в нас и цял Холивуд семето на идеята. Простата и основна идея, която стои зад големите неща. Идеята, която стои зад същността ни и ни прави тези, които сме.
Причината, която ни кара да желаем, да създаваме, да разрушаваме. Да отстояваме идеалите си, да бъдем готови да дадем всичко за тези които обичаме или просто да взривим установения ред в името на справедливия хаос. В „Батман в Началото”, Нолан ни запозна с историята на своя протагонист с такава привързаност, близост и начин, по който до сега не бяхме виждали Батман (или който и да е супергерой).
Създателите изграждат света на героя, като едновременно се придъжат към основните линии на първоизточника, но преначертавайки ги с много по-човечен, реалистичен и жив молив.
След филма, ние истински съчувствахме на Батман и го заобичахме, защото знаехме точно кой е той, какви са страховете му, коя е маската му, през какво е минал и защо прави всичко което прави.
В „Черният Рицар, неговият свят беше разширен, не само като филмов разказ и времетраене, но и с всички елементи на киното – по-мащабна кинематография (IMAX формат за началото и част от сцените), по-мащабни локации, много по-изтънчена и изпипана музика, по-динамичен монтаж и Хийт Леджъровския Жокер.
Четири години по-късно, след дълго чакане, слухове, спекулации и сънища, легендата стигна до своя адекватен край, но само след като поведе зрителите си през едно още по-дълго (но неусетно), епично, мрачно, динамично, разрушително и въздействащо пътешествие. Сценарият използва основни елементи и герои от комиксите, но дриблира с тях по толкова умел и дори гениален начин, че свят ти се завива.
Произхода на героите е заложен дълбоко в историята, а съпоставянето и контраста между тях води до истинско удовлетворение и доказва продължаващото израстване на Кристофър Нолан. Преди няколко месеца, когато излезе официална информация, много фенове бяха леко разочаровани, като разбраха, че в „Черният Рицар: Възраждане” няма да има никакви следи от Жокера, въпреки слуховете, спекулациите и надеждите на много от нас, дори за секунда да чуем неизползвани отрязъци от гласа на Хийт Леджър като Жокера. За сметка на това обаче, ние получихме доста солидна порция Бейн – един от най безпощадните злодеи виждани досега.
В повечето случаи, гласовите изпълнения на актьорите се коментират основно, когато става въпрос за анимации (или както ще се повторя отново – Жокера на Леджър), но в случая, говорът на Том Харди като Бейн е една отделна тема, която може да бъде обсъждана с часове. Гласът, интонацията, очите и движенията на тялото са елементите, с който Харди може да си служи, за да изобрази своята версия на Бейн. Той напряга мускулите на лицето си, но ние не го виждаме, просто го усещаме.
Но както самият Харди отговаря на въпрос на журналист, за Крис Нолан би играл и с торба на главата. Резултата е меко казано впечатляващ – двамата се отплащат подобаващо един на друг, създавайки един безсмъртен образ, който със сигурност ще влезе в немалко класации и ще получи заслужените си награди и номинации.
Нолан и оператора Файстър залагат колкото се може повече на свръхмащабния киноформат – IMAX, като материала заснет в този формат заема голяма част от филма, което допълнително усилва внушението от случващото се на екрана. Горещо препоръчвам IMAX залата на всички, които имат възможност да гледат филма в столицата.
След повече от три часа пътуване в малко, раздрънкано и препълнено автобусче, батерията на лаптопа ми е на предела на силите си и е време да привърша своя преглед на това изключително изживяване – „Черният Рицар: Възраждане”, напълно заслужаващо и отплащащо се на феновете си за всяка секунда чакане от последните години. Един филм на всемогъщия Кристофър Нолан.
Само преди няколко дни се състоя американската премиера на високобюджетния екшън “Черният рицар: Възраждане”, който е седмия поред игрален филм за приключенията на комиксовия герой Батман. Освен самия Батман и главния злодей Бейн, една от основните атракции в лентата е без съмнение популярната Жена-котка, в чиято роля този път се превъплъщава актрисата Ан Хатауей. За първи път, тази героиня беше представена на голям екран в режисирания от Тим Бъртън хит “Батман се завръща”, където ролята бе изпълнена от номинираната за “Оскар” Мишел Пфайфър.
В последвалите години, популярността на Жената-котка, чието истинско име е Селина Кайл, се увеличи още повече и затова предварителния силен интерес към появата й във “Възраждане” не изненада никого.
Както често се случва в подобни случаи, първоначалните реакции относно избора на Ан Хатауей и новия костюм на Жената-котка бяха доста противоречиви, но сега, след като филма е вече по кината, отзивите идващи от публиката са в повечето случаи позитивни.
Благодарение на тях започна да се обсъжда идеята за отделен филм, който да се фокусира изцяло върху преживяванията на героинята на Хатауей.
От студиото Уорнър Брос, което притежава правата на Батман и останалите герои от тази вселена, все още не са коментирали носещите се слухове за нов филм за Жената-котка, но за сметка на това самата Ан Хатауей публично изрази желание да види героинята си отново на големия екран. Ето какво заяви актрисата по време на интервю свързано с британската премиера на режисирания от Кристофър Нолан, “Черният рицар: Възраждане”:
“Ако Нолан е заинтересован, тогава и аз съм заинтересована. Мисля, че би било прекрасно да научим повече за нея (Жената-котка), но само ако по това работят правилните хора. Тя живее в сегашния град Готам и затова ще бъде правилно само, ако бъдат привлечени хората, които създадоха този Готам. Поне аз така мисля.”
Самият режисьор на “Черният рицар: Възраждане” заяви преди премиерата, че героинята на Ан Хатауей заслужава да се сдобие със собствен филм, но въпреки това от Уорнър Брос все още не са разкрили позицията си относно този въпрос. Това със сигурност се дължи на факта, че през 2004-та година студиото финансира печално известния “Жената-котка”, в който главната роля беше поверена на звездата Холи Бери.
Въпреки силната реклама и участието на известната комиксова героиня, филма на френския режисьор Питоф се превърна в един от най-големите бокс офис провали на годината. Началството на Уорнър Брос иска да избегне подобен провал в бъдеще и затова може да отмине известно време преди студиото да даде зелена светлина за направата на нов филм за Жената-котка.
Но имайки в предвид успеха на “Черният рицар: Възраждане” в бокс офиса и положителните реакции на голяма част от публиката относно изпълнението на Ан Хатауей, от Уорнър може и да изненадат и да обявяват официално намерението си да направят лентата за Жената-котка още до края на тази година. За момента обаче, това са единствено спекулации и бъдещето на желания от Кристофър Нолан и Ан Хатауей филм все още не е сигурно.
Българските зрители ще могат да формират своите мнения за новата Жена-котка още този петък (27-и юли), когато ще се състои и родната премиера на “Черният рицар: Възраждане”.
След като „Батман и Робин” постави героя в територията на телевизионния Батман от 60-те (Адам Уест), моменталната цел на „Батман в Началото” бе твърдо да върне Брус Уейн в света на сенките. „Идеята винаги е била да го представим от гледната точка на престъпниците” – обяснява Нолан. „Винаги съм оприличавал Батман с първия Пришълец, където просто го зърваш, а той е плашещ, заплашителен и неуловим. Разбираш, защо хората се страхуват от него.”
„Трябваше да налеем нови основи” – продължава сценографът Нейтън Кроули, „но въпреки това имаше много неща, които трябваше да уважаваме и спазваме. Решихме, че парите му са неговите суперсили. Това наистина бе началната ни точка. Уейн притежава тази страхотна компания, а Крис измисли военно-техническия отдел и този за приложни науки – нашият Q отдел (от Джеймс Бонд – Q).”
Крисчън Бейл вероятно не изглеждаше като типичния кастинг, след като точно беше свалил теглото си до катастрофална мършавост, за да изиграе главната роля в „Машинистът”. Но точно тези усилия от негова страна го направиха човекът, който ще изиграе укротителя на престъпността в Готъм.
„Причината, поради която Крисчън бе идеален е, че той може да живее, да диша и да мисли както героя си, до екстремна степен” – казва Нолан. „Това е неговият дар като актьор. Той е необикновено отдадена и дисциплинирана личност и мисля, че това се отнася и към качествата на героя.”
Самият Бейл твърди, че е най-заинтересован да изкарва наяве страни от героя, които не са виждани преди. „Това, което прави Батман / Брус Уейн интригуващ за мен е идеята за отделните личности, които той решава да покаже. Идеята, че Батман всъщност не е изпълнение, това е действителната страна на човека. Брус Уейн и публичността му са изпълнението ...” – казва Бейл.
2. Костюмът
Костюмът на Бейл достигна такова ниво на съвършенство в „Черният Рицар”, че той остава непроменен за „Черният Рицар: Възраждане”. При „Батман в Началото” обаче, имаше проблеми. „Просто погледни постери” – казва супервайзера на костюмите – Греъм Чърчярд. „Има страхотен силует, но в същото време все още я има тази яка от мек латекс. Бяхме наясно със завъртанията на Батман (където той се върти в областта на талията) и търсехме подобрения в тази област.”
По-лек материал от смесица с пяна бе разработен, за да се постигне по-голяма физическа свобода, от позволената на предните актьори от Кийтън до Клууни. Наметалото също бе взето под голямо внимание. „Крис не искаше да ползваме компютърна анимация” – казва дизайнера по костюми, Линди Хеминг, „така че го направихме да се разгръща, като поставихме въздушни тръби в самия плат. Наметалото наистина ставаше от меко като завеса в нещо твърдо.” „Черното кадифе накара Батман да изглежда като Дракула от Хелоуин”, според Чърчярд, така че печелившия материал се оказа най-тънкият найлон за парашут в света.
Хеминг променя дизайна на качулката, така че да изглежда по-животинска. Към подобренията за „Черният Рицар” влиза премахването на топлия неопренов под-костюм и промяната на дизайна на шията, който позволява на Батман да движи главата си. „Големите форми вече ги няма”, казва Хеминг. Тя все още не харесва ботушите. „Никога не почувствах, че съм направила както трябва” – си признава тя. „Имам право да кажа това!”
3. Темата
„Знам как да напиша голяма, бомбастична музика – правил съм го няколко пъти!” – казва композиторът Ханс Цимър. „Но за „Батман в Началото”, исках да я направя мрачна. Исках музиката да се просмуква от кинематографията.” Избягвайки добре познатата тема, която Цимър смята, че Дани Елфман е направил много окончателно за филмите на Тим Бъртън, мотивът който Цимър (заедно с Джеймс Нютън Хауърд и Мел Уесън) създава за Батман се състои основно от две ноти. „Това е просто началото на една тема. Тя никога не е завършена, защото Брус Уейн никога не превъзмогва убийството на родителите си. Ако се заслушате внимателно, в един момент се чува момче хорист и чрез електронни хитринки и доста време прекарано в студиото! – неговата нота замръзва и продължава така в продължение на четири минути. Ние буквално го замразихме във времето.”
4. Градът
„Без странни хрумвания” е тайната формула за „Батман в Началото”, според Нейтън Кроули (сценограф), означавайки че приказно-мрачния Готъм от предните години трябва да бъде изграден отначало. Кроули разпределя града в реални локации. „Исках да наложа географията на Ню Йорк така, както историята го изискваше. Прекарах доста време, за да осъзная къде е мястото на нещата. Исках да знам на коя действителна улица се намира Уейн Индъстрис. Реших лудницата Аркам да бъде на остров Рузвелт.” – казва Кроули.
Въпреки това, операторът Уоли Фистър признава, че „Батман в Началото” има фантастични елементи. „Стремяхме се към по-твърд и грапав стил, но чувствах задължение към студиото да наложим по-загладен и високобюджетен изглед. До момента, в който правехме „Черният Рицар”, имахме възможността да направим каквото си поискаме!”
„Изхвърлихме Готиката. В този модерен град, всеки работи в сгради тип Ван Дер Рое. Не мисля, че можете да откриете дори един кръг в „Черният Рицар”. Всичко е квадрати и прави линии. Това е устройството, срещу която се бори Жокера.”
5. Колелата
„Един от проблемите ми с предните версии на Батмобила беше, че изглеждаха сякаш колата ще се преобърне дори само, ако завие!” – се смее сценариста Дейвид С. Гойър.
Колата на Майкъл Кийтън, както си спомняте, се нуждаеше от кука за захващане, за да направи завой. С повика за реализъм, творческият екип на „Батман в Началото” трябваше да реши проблема с функционалността на Батмобила. „Купих си макетчета на Ламборгини и Хамър и започнах да ги блъскам едно в друго” – кикоти се Нейтън Кроули. „Изглеждаше ужасно! Но по този начин започнах. Батмобила трябваше да бъде превозно средство за нападение в градски условия, което може да разбива неща по пътя и да скача. В основни линии, трябваше да бъде високо-скоростен танк ...”
Готовият модел е работа на супервайзера на специални ефекти – Крис Корбълд и екипа му, който трябва да построи нещо, което работи. „Крис (Нолан) искаше да използва компютърна анимация, единствено ако не можехме да направим нещо наистина. Щеше да бъде лесно ако работихме чрез измама, но това се превърна в истинска мисия – да направим дизайн на шасито, управляващата система и какъв двигател може да сложим вътре. Накрая, можехме да правим каквото си искаме с него. Мисля, че най-дългият ни скок беше 20 метра при 100 км/ч. Батмобилът се справяше със завои при пълна скорост. Наистина се представяше много добре.” – спомня си Корбълд.
Същата философия послужи и за Батпода от „Черният Рицар”. „Крис каза, че това не е мотор. Съгласен съм с него. Гледах тази гума, широка половин метър и се чудих как някой изобщо може да я управлява и насочва, но извадихме късмет с намирането на Жан-Пиер Гой (каскадьор). Той наистина се влюби в Батпода.”
Летящото превозно средство от „Черният Рицар: Възраждане” споделя същите характеристики със сухоземните си предшественици. „В историята има причина, поради която Батман се нуждае от този военновъздушен звяр. Всъщност средството не точно лети, но ние почувствахме, че технологията наистина ни хвана в такъв момент, в който трябва да съчетаем визуалните с практически ефекти.” – споделя Нейтън Кроули.
В главната роля на Брус Уейн и неговото алтер-его Човека-прилеп се превъплъщава отново носителя на “Оскар” Крисчън Бейл, а с бюджета си от над 250 милиона долара “Възраждане” се превърна в най-скъпия филм за Батман и в една от най-скъпите продукции на годината. Рекламната кампания на мащабния проект е вече в разгара си и очакванията на бокс офис анализаторите са, че филма най-вероятно ще се превърне в най-печелившото заглавие на 2012-та година за студиото Уорнър Брос. За да продължат да поддържат силния интерес на зрителите към финалния филм от трилогията на Кристофър Нолан, от Уорнър Брос разпространиха малко по-рано днес няколко официални снимки от лентата на които могат да бъдат видени актьорите Крисчън Бейл, Ан Хатауей, Джоузеф Гордън-Левит и Том Харди превъплътили се съответно в ролите на Батман, Жената-котка, младия полицай от Готам Джон Блейк и Бейн. Именно Бейн е главния злодей в “Черният рицар: Възраждане” и по думите на продуцента Чарлз Роувън (“Батман в началото”) той ще се превърне в един най-известните и дискутирани отрицателни персонажи от филмовата вселена на Батман.
Роувън:“В тези филми злодея е изключително важен и мисля, че бяхме големи късметлии с Том Харди. Той превърна Бейн в много въздействаш, силен и страшен герой и съм убеден, че феновете на поредицата ще го дискутират доста. Когато правиш заключителната част на дадена поредица, ти се стремиш да направиш нещо което ще бъде запомнено. Успехът на “Черният рицар” вдигна летвата за всички нас и нямахме друг избор освен да дадем всичко от себе си и да се надяваме, че публиката ще ни подкрепи отново. Работата беше тежка, но аз лично съм доволен от това което направихме и смятам, че филма ще бъде едно невероятно лятно кинопреживяване за всички зрители.”
Партньори на Крисчън Бейл, Ан Хатауей, Том Харди и Джоузеф Гордън-Левит са актьорите Гари Олдман, Марион Котияр, Морган Фрийман, Майкъл Кейн и Лиам Нийсън, които се превъплъщават съответно в ролите на полицейския комисар Джим Гордън, Миранда Тейт, която е член на борда на директорите на компанията “Уейн Ентърпрайсис”, изобретателя Лушъс Фокс, иконома на Брус Уейн, Алфред, и Ра’с Ал Гул, който бе един от отрицателните герои в “Батман в началото”.
Първоначалните планове на студиото Уорнър Брос бяха да заснемат “Черният рицар: Възраждане” в триизмерен формат, но режисьора Кристофър Нолан отхвърли тази идея и вместо това засне голяма част от филма със специално модифицирани IMАX камери (според информация от студиото, над един час от лентата ще бъде представен в IMАX-формат).
Режисьорът Нолан и изпълнителя на главната роля Крисчън Бейл заявиха, че няма да участват в направата на бъдещите филми за Батман, а от Уорнър Брос вече правят планове за рестартиране на цялата поредица. В най-добрия случай, филмът-рестарт ще тръгне по кината през 2015-та година.
Сценаристи на “Черният рицар: Възраждане” са брата на режисьора Джонатан Нолан (“Престиж”) и Дейвид Гойър (“Нероденият”), а Чарлз Роувън продуцира заедно с Майкъл Юслан (“Константин”). Снимките на комиксовия екшън протекоха в градовете Лондон, Ню Йорк, Питсбърг и Глазгоу, а екипът зад камерата беше същия който работеше по създаването и на последните два филма за Батман.
Българската премиера на “Черният рицар: Възраждане” е насрочена за 27-ми юли, тази година.
„Той е брутален, но също така и много спокоен. Има блестящ боен стил, който се състои от сериозни удари с крака и ръце. Много е мръсен. При него не става въпрос за бой, става въпрос за клане.” – Том Харди за героя си Бейн
Два месеца преди премиерата на „Черният Рицар: Възраждане”, нека се запознаем малко по-подробно с историята на Бейн, който ще сее разруха в новият филм на Кристофър Нолан.
Биография
За първи път, маскираният злодей се появява на страниците на DC Comics чак през 1993 година, създаден от Чък Диксън, Дъг Мьонх и Греъм Нолан. Комиксът е озаглавен – „Батман: Отмъщението на Бейн”. За няколко години, репутацията на Бейн нараства толкова, че интернет гиганта IGN го слагат на 34 място в класацията им за 100-те комиксови топ злодеи. Причините са разбираеми. Нещото, което го прави уникален е комбинацията от огромна физическа сила и интелект на гений. Според създателите си, Бейн първоначално е замислен като „тъмно отражение” на героя с много умения и висока дисциплина – Док Савидж, известен от сензационните евтини „pulp” списания през 30-те и 40-те години на 20 век. Бейн е роден в затвор в измислената Карибска Република Санта Приска, като баща му е революционер, който успява да избяга от затвора, но правителството решава, че младенецът трябва да излежи доживотната присъда на баща си. Бейн прекарва детството си и голяма част от младостта си в неморалната го среда на затвора Пеня Дура, но той не си губи времето. Чете колкото се може повече книги.
През останалото време изгражда тялото си чрез тренировки и се научава как да се бие по най-безмилостния начин. Получава класическо Християнско образование от йезуитски свещеник и с течение на времето се установява като вътрешен крал на Пеня Дура. Малко по-късно, началниците на затвора принуждават Бейн да се подложи на тестове с мистериозното лекарство Венъм, което е убило всички предишни субекти, тествали го. Експериментите почти убиват Бейн, но той оцелява и открива, че Венъм рязко повишава физическата му сила, но трябва да бъде приемано на всеки 12 часа (чрез система от тръбички, която го инжектира директно в мозъка му), в противен случай – ще страда от множество странични ефекти, отслабващи силите му. След експериментите, Бейн избягва от затвора заедно с няколко свои съучастника.
Мисия
След като свободата му е налице, амбицията на Бейн е една – да унищожи Батман. Злодеят е слушал много за закрилника на Готъм от другите затворници. Той е очарован от корумпирания град, защото подобно на затвор, Готъм е управляван от страха – страха от Батман. Също така, Бейн смята, че демоничния прилеп, който го преследва в сънищата му още от малък е символ на Батман и за това, той трябва да го съсипе. Осъзнавайки, че директно нападение ще бъде глупаво, Бейн решава да освободи побърканите престъпници на лудницата Аркам, между които са Жокера, Двуликия, Плашилото, Гатанката, Лудият Шапкар и много други. Батман се залавя да оправи новосъздадената бъркотия, което му коства няколко месеца и огромни усилия, които го омаломощават. Бейн се възползва от това, разкрива самоличността на Батман, причаква го в имението му и му прави засада в пещерата. Злодеят спечелва в двубоя и накрая пречупва гръбнака на Батман, превръщайки се в единствения човек, който побеждава Батман.
Сили и способности
Бейн е високо интелигентен. Рас ал Гул го определя като „ум, равен на най-великите, които е познавал”. През времето си в затвора, Бейн научава няколко научни дисциплини до ниво на познание на водещите експерти в тези области. Знае шест езика и поне два мъртви.
Сред езиците са Испански, Английски, Урду, Персийски, Латински и Арг. По време на различните комиксови издания става ясно, че Бейн има фотографска памет и за една година, той успява да разкрие самоличността на Батман. Също така, той е блестящ стратег и тактик. В затвора, Бейн създава собствен вид гимнастика, медитация и уникален боен стил. Употребата на Венъм повишва силата и физическите му способности.
Важна поява в комикси
Отмъщението на Бейн (Vengeance of Bane) – Чък Диксън (1993)
Роден по време на неспирна гражданска война на острова Санта Приска, Бейн започва живота си зад решетките, за да изпълни доживотната присъда на баща си. С огромна воля, той придобива знанията и уменията, за се превърне в истински мощен злодей с огромен интелект, а научен експеримент против волята му го превръща в един от най-достойните противници на Черният Рицар.
Batman: Knightfall Saga (1993)
Бейн напълва улиците на Готъм с психопати и поставя сериозни въпроси относно неуязвимостта на Батман, след като го побеждава в директен двубой и счупва гръбнака му.
Феновете на Брус Уейн започват да изпитват сериозен страх за любимеца си, защото в лицето на Бейн виждат един непобедим социопат.
Bane of Demons - Чък Диксън (1998)
По страниците на комикса, самият водач на Лигата на Сенките - Рас ал Гул го описва като „коварен и горд; за него лоялността не означава нищо. Той е същество изпълнено с егоизъм, без никакъв морал или ценности.” Бейн се завръща в родната Санта Приска в търсене на баща си и следите го отвеждат в Рим, където попада на Лигата на Сенките и Рас ал Гул. Със завидна хитрост и умения, Бейн толкова много се харесва на Рас, че той му предлага позицията на негов наследник в могъщото общество.
Tabula Rasa (Batman: Gotham Knights) – Скот Бийти (2002)
Бейн се появява в Готъм, твърдейки че е излекуван от злото. Също така, той има доказателства за близост между майка си и Томас Уейн (бащата на Брус) и смята, че Уейн е баща му, което ше направи Брус негов брат. През това време, Бейн отсяда в имението на Уейн и двамата се борят заедно с престъпността в Готъм. Комикса не е толкова за Батман, колкото за Брус Уейн и вероятността да се окаже, че не цялото му семейство е умряло в онази трагична вечер. В крайна сметка се разбира, че Бейн не е Уейн и търсенето продължава.
Veritas Liberat – Скот Бийти (2004)
Мистерията в издирването на бащата на Бейн вече продължава повече от едно реално десетилетие (1993 – 2004). Той отива до Хималаите и по-специално Канченджунга, където намира това, което търси, но няма време за помиряване, защото двамата са атакувани от последователите на Кобра (двама суперзлодеи от DC Comics). Батман не остава дълго извън картината и скоро, рискованата лоялност на Бейн към Батман е поставена на тест.
Освен карикатурното и тотално погрешно изображение на Бейн в „Батман и Робин” на Джоел Шумахер, злодея прави сумати други появи в комикси, телевизионни серии, видео игри, играчки и дори радио адаптации и въпреки всичко изписано по-горе, само можем да гадаем колко страховит и маниакален психопат ще ни поднесе Крис Нолан в завършека на своята трилогия.