Медийният конгломерат Уолт Дисни започна годината с печалба от 1,143 милиарда долара през първото тримесечие, което представлява увеличение от 21% в сравнение с първите три месеца на миналата година, въпреки гръмовния провал на филма "Джон Картър".
Приходите на компанията през същия период са били 9,629 милиарда, което е с 6% повече в сравнение със същия период на 2011 г. Провалът на научнофантастичния филм "Джон Картър", който бе пуснат по световните екрани в средата на март, причини на компанията загуби около 200 милиона долара.
Това доведе до оставката на президента на киностудията Ричард Рос. "През последните 15 години имах шанса да работя с невероятно талантливи хора за най-обичаната марка в света", заяви Рос в имейл до екипите на студията. "Не мисля, че ролята на президент вече ще е професионалната роля, която ми подхожда. Затова взех трудното решение да подам оставка от този пост, която влиза в сила веднага", подчерта още Ричард Рос.
Сюжетът на "Джон Картър: Между два свята" е по класическия роман на Едгар Райс Бъроуз, увлекателните приключения в който са били вдъхновение за много филмови творци и в миналото, и в наши дни.
Филмът разказва историята на уморения от войни бивш капитан Джон Картър (Тейлър Кич), който необяснимо как е транспортиран до Марс и там против волята си се озовава замесен в конфликт с епични мащаби сред жителите на планетата, между които Тарс Таркас (Уилям Дефо) и пленителната принцеса Дежа Торис (Лин Колинс).
Към днешна дата „Джон Картър: Между два свята” е спечелил 235 милиона от продажби на билети в целия свят. Бюджетът на продукцията е 250 милиона долара, а рекламният – още 100 милиона. От Дисни официално обявяват загуба от 200 милионна за компанията.
Каквото и да мислите за филма, финансово той е неуспешен. Няма начин на зелената Земя или голата пустош на Барсум (Марс), да изкара някакви пари тази година. Въпреки че някои (като Empire) виждат добрата страна на лентата, критиката прави „Джон Картър” на пух и прах, а публиката го отбягва.
В САЩ, той прави само 30 милиона в премиерния си уикенд, като не успява да победи детския „Лоракс”, излязъл седмица по-рано. Още тогава, хората започнаха да събират остатъците от първия игрален филм на Андрю Стентън.
По-надолу сме изброили няколко причини, които доведоха до „гибелта” на филма, формално познат като „Джон Картър от Марс”.
Маркетингът не проработи
Най-общо казано, в маркетинга имаше липса на насока. Дали е детски филм? Филм за фенове? Семеен филм? Романс? Какъв е филмът и за какво наистина става въпрос?
Заглавието не проработи
Мнозина се чудеха, как наставката „от Марс” отпадна по средата на процеса, като посочиха, че всъщност Джон Картър не ни говори нищо друго, освен бледи спомени за героя от „Спешно отделение”. Със скорошния финансов провал на „Майло на Марс”, все още носещ горчиви спомени на много хора в Холивуд, поне можете да разберете, защо са махнали „от Марс”.
„Марката” – ако нямате против използването на тази дума – просто не е достатъчно позната
По-известното творение на Едгар Райс Бъроус е Тарзан. Хората познават Тарзан. Хората не познават Джон Картър. Големите научно фантастични фенове знаят за Джон Картър, както и големите холивудски режисьори (като Джеймс Камерън и Джордж Лукас). Но въпреки голямото си влияние в научната фантастика, то не е достатъчно познато, за да се изправи срещу д-р Зюс („Лоракс”)
Прекалено епичен и труден за обяснение
Разбира се, труден за обяснение звучи глупаво. Дори да продължим да го сравняваме с „Лоракс”, пак звучи странно. Съвем просто казано, „Лоракс” на д-р Зюс е изключително дружелюбно-насочено към децата филмче, пълно с колоритни герои и цялостна чудатост.
„Джон Картър” обаче, разказва за войник от американската Гражданска Война, който е изпратен на Марс, след като докосва „нещо си там” от космоса в една пещера. След това среща няколко зелени, четири-краки извънземни, въвлича се в Марсианска Гражданска Война, среща красива принцеса, открива няколко зли богоподобни извънземни хора, убива доста гадове и в крайна сметка става героя на деня. А да, също така, когато е на Марс, Картър може да скача наистина надалече и е много силен. И нека цитираме „Скот Пилгрим срещу Света” - филма е епос от епическа епопейност – и може би прекалено много даже.
Развива се в космоса, но изглежда прекалено много като на Земята
„Аватар” бе поразителен, изблици от синьо, зелено и 3D вълшебство. „Джон Картър” изглежда, сякаш е сниман в пустинята в Юта. Както е и всъщност. Голяма част от това, което прави научната фантастика толкова привлекателна е фантазията, а в „Джон Картър” определено няма много от това.
Прекалено верен към източника
Без да се споменава какво е запазено от книгите и какво е променено, спокойно може да се направи довод с това, как хора, вдъхновени от сериите за Барсум са направили изключително успешни филми – „Аватар”, да повторим отново – като правят свои собствени истории. Плюс това, лесно е да забравим, че човекът зад изцяло оригиналните „УОЛ.И”, „В търсенето на Немо” и „Таласъми ООД” не прави просто първия си игрален филм, а и първата адаптация.
Напускането на шефа на Дисни – Дик Куук и пристигането на Рич Рос
Би било трудно да посочиш пръст на който и да е от двамата, но все пак трябва да се обърне внимание на това, как „Джон Картър” бе направен. Куук даде зелена светлина на проекта, с 200 милиона бюджет, а Рос го съпроводи до завършека му. Отново, никой не казва, че те са виновни, но смяната им определено не бе най-добрата ситуация за филма.
Без големи звезди
Както един потребител на Empire изтъкна, самите звезди на филма не са точно ... известни. Опитайте се да изпишете правилно Тейлър Китш (Kitsch) без да гледате. И какво прави Лили Колинс в този филм? Чакайте малко, Лили Колинс? Коя е тая?
С всички тези идеи на масата, има доста да се мисли по въпроса. Никой не иска големите филми да се провалят – особено големи филми със значително непозната материя – но когато се провалят, трудно е да не се зачуди човек защо. Както един мъдър човек е казал – „Мистерия е как са направени добрите филми, а още по-голяма мистерия е как са направени лошите.” Много по-слаби филми са представяли далеч по-добре финансово и точно този магическия баланс между притегляне и качество прави филмовия бизнес толкова очарователен.
Но достатъчно от това – защо не гледахте филма? Какво ви оттегли? Оставяйки настрана всички точки, който изтъкнахме, защо, уважаеми читателю, не отиде да гледаш „Джон Картър”? Въпроса на лоша мълва ли беше? Или нещо по-специално?
ДЖОН КАРТЪР (JOHN CARTER) ТЕЙЛЪР КИЧ (Taylor Kitsch) “No good’ll come out of me fightin’ your war.”
Роден във Вирджиния, Джон Картър служи като офицер в армията на Конфедерацията по време на Гражданската война в САЩ. Той е смел и почитан герой, но разрушенията от войната го оставят разорен, обезкуражен и върешно опостушен. Случайно озовал се на планетата Барсум (Марс) Картър осъзнава, че силите и уменията му да скача, са многократно по-големи в ниската гравитация на Барсум. Джон Картър неохотно се въвлича в приключение, в което ще преоткрие своята човечност, но и ще спаси новооткрият от него свят.
ПОЛКОВНИК ПАУЪЛ (COLONEL POWELL) БРАЯН КРАНСТЪН (Bryan Cranston) “Captain, I’m finding it difficult to reconcile the man on this piece of paper with the one I’m looking at.”
Полковник Пауъл е сух, като излязъл от книга здравеняк, офицер от амриканската кавалерия. Мисията на полковника е да разквартирова Джон Картър в предните позиции на своята част, която се сражава срещу апачите в Аризона. Намеренията му са осуетени от отказа на Джон Картър да има нещо общо с военните и тяхната кауза, независимо колко е справедлива.
ЕДГАР РАЙС БЪРОУС (EDGAR RICE BURROUGHS) ДАРИЛ САБАРА (Daryl Sabara) “My mother always said Jack never really came back from the war.”
Едгар Райс Бъроус е любознателният, 18-годишен племеник на Джон Картър. Едгар обожава своя чичо и като дете с интерес слуша щурите истории на Джон, които го отнасят на места, които Едгар трудно би могъл дори да си представи. Бъроус получава спешна телеграма от чичо си и веднага поема към дома му, единствено за да разбере, че вече е твърде късно.
ОБИТАТЕЛИТЕ НА БАРСУМ Марс или Барсум, както го наричат обитателите на планетата, е дом или обиталище на различни раси, от изтънчените „Червени хора” Хелиуми и войнствените Зоданги до племето на примитивните „Зелени хора” Тарксите и мистичните, напреднали Терни.
ХЕЛИУМИ (HELIUMITES): Хуманоидни, татуирани в червено, обитателите на град Хелиум се характеризират със своята изтънчена и орентирана към природата политика. Те с гордост развяват своя син флаг, който символизира нацията им и силния им копнеж към отдавна изчезналите океани.
DEJAH THORIS - Дежа Торис ЛИН КОЛИНС (Lynn Collins) “If you had the means to save others, would you not take any action possible to make it so?”
Дежа Торис е красивата чернокоса принцеса на Хелиум, която страстно защитава хелиумите и техния начин на живот. Дежа е регент на Кралската академия на науките и е обучена в правилата на боя. Тя е пред прага на откритие, че е възможно да промени завинаги баланса на силите между нейния народ хелиумите и постоянните им врагове зодангите. Времето изтича и Дежа трябва да убеди Джон Картър да се присъедини към нея и да защити Хелиум. TARDOS MORS – Тардос Морс КИАРАН ХИНДС (Ciaran Hinds) “Helium is lost. My people. I have failed them all.”
Тардос Морс е Джедак (Крал) на Хелиум и баща на Дежа Торис. Той е издражлив и прагматичен управник, принуден да намери начин да спаси своя обичан Хелиум, дори заради това да трябва да разбие сърцето на Дежа. KANTOS KAN - Кантос Кан ДЖЕЙМС ПЮЪРФОЙ (James Purefoy) “hello, ladies.”
Кантос Кан е Одвар (Капитан) на въздушните сили на Хелиум и безрасъдно лоялен на Тардос Морс и неговата дъщеря Дежа Торис. Интелигентен, красив и смел, Кантос ще направи всичко по сислите си да спаси Хелиум и да защити кралското семейство.
ЗОДАНГИТЕ (ZODANGANS): Хуманоидни, татуирано в червено, обитателите на Зоданга са войнолюбиви, манипулативни, изследващи и винаги в движение – раса от хищници.Те са представени от подчертано червен флаг символизиращ тяхната агресия и разрушителна природа.
SAB THAN - Саб Тан ДОМИНИК УЕСТ (Dominic West) “Death to Helium!”
Саб Тан е Джедак (Крал) на Зоданга. Той е импулсивен, арогантен и агресивен, подкрепящ войната и воюването като начин на живот в Зоданга. С опасно обмислен чар, Саб би опитал да направи сделка дори с дявола, за да разруши Хелиум и да управлява планетата Барсум.
ТЕРНИТЕ (THERNS): В религията на Барсум, Терните са свещените месии на Богинята Исс. На практика те са незабележима раса, но са и най-високо развитите същества на Барсум, чийто мотиви винаги служат единствено на тях самите.
MATAI SHANG – Матай Шанг МАРК СТРОНГ (Mark Strong) “We do not cause the destruction of a world, Captain Carter. We simply manage it. Feed off it, if you like.”
Матай Шанг е Свети Хекадор (крал) на терните. Използвайки своите напреднали технологии, терните се представят за мистични посланници на богинята Исс, за да разгръщат своите собствени планове.
ТАРКСИ (THARKS): Тарксите, „Зелените хора” на Барсум, са примитивни племена, високи по 10 фута, с големи бивни и два чифта ръце. В миналото велика раса, сега те са отчаяни номади. Оцеляването им, ръководено от променящи се вярвания, зарежда тяхната агресия и войнствено поведение.
TARS TARKAS - Тарс Таркас УИЛЯМ ДЕФО (Willem Dafoe) “When I saw you leap into the sky, I wished to believe it was a sign that something new can come into this world.”
Тарс Таркас е свиреп зелен марсиански войник, Джедак (Крал) на тарксите. В неговите вени текат последните капки благородство и това е единственото, което все още пречи на тарксите да се превърнат в зверове. Благословен с добро чувство за хумор и търпение, Тарс се сприятелява със землянина Джон Картър и му дава таркското име Дотар Соджат, което грубо преведено означава „Моите десни ръце”.
TAL HAJUS - Тал Хаджус ТОМАС ХЕЙДЪН ЧЪРЧ (Thomas Haden Church) “I claim the right of challenge! Who will pledge their metal to mine?”
Тал Хаджус не желае нищо повече от това да стане предводител на тарксите и със сила да отнеме властта на Тарс Таркас. Той е брутален и мълчалив таркски войн, който живее с единствената вяра, че само силните имат право да оцелеят.
SOLA - Сола (Samantha Morton) “May the Goddess find me worthy.”
Сола е грижовна и внимателна, което й отрежда ролята на парий в жестокото общество на траксите. Тя често не е се придържа към таркския начин на живот, защото винаги мисли със сърцето, а не с главата си. Като изтърсак й отреждат отговорността да придружава навсякъде Джон Картър, когaто той е приобщен към племето на тарксите.
SARKOJA - Саркоджа ПОЛИ УОЛКЪР (Polly Walker) “Sola can take the little white worm.”
Саркоджа е идеалната таркс. Пресметлива, студена и жестока. Както Тал Хаджус, тя вярва, че само силните трябва да оцелеят, а тя оцелява от много време. При всяка възможност тя се нахвърля срещу Сола заради нейната човещина, която Саркоджа презира и възприема като слабост.
WOOLA - Ула “Woola would find you anywhere on barsoom” –sola to john carter
Ула е Калот, голямо, подобно на гущер куче, което приема Джон Картър за свой господар. Калотите са невероятно бързи, с 10 крака и челюст пълна с остри зъби. Ула е пламенно отдадена да защитава землянина, доколкото той е първият, който се нуждае да бъде спасяван от нея.
Бележки: - Едгар Райс Бъроуз е роден в Чикаго и е най-известен като създателя на Тарзан - все още най-успешния и знаков литературен образ на всички времена. "Джон Картър: Между два свята" е екранизация по първия роман на Бъроуз - "Принцеса от Марс".
- Андрю Стантън е режисьор и съсценарист на "Уол.И", който печели "Оскар" и "Златен глобус" за най-добър анимационен филм за 2008 г. Той е номиниран и за "Оскар" за сценарий. Стантън прави режисьорския си дебют с "Търсенето на Немо", за който има номинация за "Оскар" за най-добър оригинален сценарий и печели "Оскар" за най-добър анимационен филм за 2003 г. Той е един от четиримата сценаристи, получили номинация за "Оскар" през 1996 г. за приноса си към "Играта на играчките", след което получава награди като сценарист за следващи филми на Пиксар - "Приключенията на бръмбарите", "Играта на играчките 2", "Таласъми ООД", "Търсенето на Немо" и "Уол.И".
- Сред останалите награждавани членове на екипа са художникът на продукцията Нейтън Кроули, номиниран за "Оскар" за "Черният рицар" и "Престиж" и художникът на костюмите Мейес Рубео, чиято работа е известна от "Аватар" и "Апокалипто".
- Майкъл Шейбон, който спечели наградата "Пулицър" за романа си "Невероятните приключения на Кавалиер и Клей" е съсценарист на филма.
- Композиторът на музиката за филма Майкъл Джиакино е получавал многобройни награди за работата си по предишни филми на Дисни-Пиксар: "В небето" ("Оскар" за най-добра оригинална музика; наградата на БАФТА за най-добра музика; "Златен глобус"; "Грами" за най-добър саундтрак албум), "Рататуй" ("Грами" за най-добър саундтрак; награда "Ани" за най-добра музика в анимационна продукция; номинация за "Оскар" за най-добра оригинална музика), "Феноменалните" (награда "Ани" за най-добра музика в анимационна продукция; номинация за "Грами" за най-добър саундтрак албум).
На страницата си в интернет, списание SFX публикува нови официални снимки от предстоящия научнофантастичен филм “Джон Картър”, който отбелязва дебюта в игралното кино за режисьора Андрю Стантън, известен най-вече с работата си по анимационните хитове “УОЛ.И” и “Търсенето на Немо”.
Работата по амбициозния филм с бюджет от над 200 милиона долара започна още през 2007-та година, когато от студиото Уолт Дисни закупиха сценария за шестцифрена сума.
Продукцията, чиито снимки приключиха официално преди няколко месеца, е базирана изцяло на публикуваната през 1917-та година новела “Принцесата от Марс”, на американския писател Едгър Райс Бъроус. Снимките на “Джон Картър” бяха прекратявани няколко пъти поради все още неясни причини, но въпреки това, премиерата не бе променена и режисьора Андрю Стантън вече работи по финалния монтаж и множеството сцени, изискващи визуални ефекти.
Сюжетът на фантастичната лента проследява преживяванията на ветерана от гражданската война Джон Картър, който е внезапно транспортиран до красивата, но разкъсвана от конфликти планета Барсуум. Там, той веднага попада в плен на високи близо четири метра варвари, които населяват голяма част от планетата. След много неуспешния опити, Картър успява да се измъкне от похитителите си, и заедно с принцесата Дежа Торис и боеца Тарс Таркас, той дава началото на мащабни военни действия, които променят завинаги Барсуум и нейните жители.
В главната роля на Джон Картър се превъплъщава актьора Тайлър Кич, участвал във филмите “Х-мен Началото: Върколак” и “Змии на борда”. Кич много бързо се превърна в един от най-търсените млади актьори в Холивуд, и през 2012-та година ще го видим в общо три високобюджетни продукции - “Джон Картър”, криминалния трилър на Оливър Стоун “Savages”, и фантастичния екшън “Бойни кораби”, в който негова партньорка е певицата Риана.
Освен Тайлър Кич, в “Джон Картър” участват още актьорите Томас Хейдън Чърч, Доминик Уест, Брайън Кранстън, Марк Стронг, Уилем Дефо, Поли Уокър и Лин Колинс, която изпълнява главната женска роля на принцеса Дежа Торис.
Въпреки, че не бяха използвани триизмерни камери по време на снимките, от студиото Уолт Дисни заявиха по-рано тази година, че “Джон Картър” ще премине през процес на конвертиране, и ще се разпространява в 3D-формат.
Режисьорът Андрю Стантън: “Знам, че някои хора вече сравняват “Джон Картър” с “Аватар”, и затова искам отново да напомня, че нашия филм е базиран на роман, който е написан преди повече от 90 години. Убеден съм, че след като изгледат целия филм, всички ще се уверят, че сравненията са били неуместни. Не искахме да копираме по никакъв начин сцени и идеи от други филми, а се стремяхме да създадем нещо свежо и възможно най-впечатляващо. Много съм доволен от актьорите си, и мисля, че всеки член на екипа даде най-доброто от себе си.”
Тъй като главния персонаж Джон Картър се е появявал в няколко поредни романа на писателя Едгър Райс Бъроус, от Уолт Дисни планират да направят поне три игрални филма за неговите приключения. Всичко обаче ще зависи от представянето на режисираната от Андрю Стантън лента в световните бокс офис класации.
Снимките на фантастичния екшън протекоха в студията “Лонгкрос”, Лондон, и в щата Юта, а от Уолт Дисни разкриха, че този четвъртък ще бъде разпространен нов официален трейлър на филма.
Световната премиера на триизмерния “Джон Картър” ще бъде на 9-и март, 2012-а година.