Оригиналността или силният сценарий определено не са сред отличителните черти на "Книгата на Илай". От една страна, защото филма вече сме го гледали в безброй варианти – с бъгита, без бъгита, с куче влачи рейс или пък с хеликоптер влачи волга – няма значение. Постапокалиптичното, последната война, развилнялото се слънце са експлоатирани до полуда от литературата и киното, и вероятно наистина е трудно зрителят да бъде впечатлен с каквото и да било на тази тема. Тъй че явно, попадайки в този жанр, една лента трябва да заложи на нещо друго. Тази на Алън и Албърт Хюз слага парите си на силния екшън, динамиката и като цяло - пиршеството в това отношение, големи кланета и лоши момчета по уестърнски.
Сюжетът, както вече споменахме, не е нищо особено. Илай, изигран от Дензъл Уошингтън, е човек, който желае само мир. Начинът му да го постигне е изколвайки всичко враждебно настроено с малкия арсенал, който влачи по себе си. При това с голяма доза ефективност и завидна продуктивност.
Същият този персонаж очевидно е имал време, покрай изучаването на изкуството да убие човек по тридесет различни начина, да се научи да чете и пише, тъй като носи книга. Която очевидно може да спаси света. И, естествено, е желана от архиврага. Тук някъде е моментът да споменем, че сценаристът далеч не се стреми да запази мистерията и всичко това бива разкрито почти от самото начало - така че на практика тези детайли от сюжета няма опасност да ви развалят гледането, ако се кахърите, че това е случаят.
Очевидно, за да изтъкнем позитивите на лентата, ще трябва да си затворим очите за някои дребни подробности, като например откъде Илай намира батерии за mp3-плеъра си, или пък как тъй злодеите са се сдобили с моторни резачки и гориво за тях. Също така ще трябва да подтиснем крещящия въпрос дали споменатите са особено ефективен заместител на хладното оръжие и да се откъснем малко от началните сцени, които нашепват за нещо недомислено.
Ще се наложи да изпепелим няколко мозъчни клетки, мъчещи се да си отговорят на въпроса защо след като всички се борят за оцеляване, то бандата нападаща главния герой не се разбягва в момента, когато половината пада мъртва до петнадесетата секунда - още повече, че все още понятие си нямат за ценната книга в арсенала му. И ще трябва да погледнем отвъд.
Отвъд лежи усещането, че е много яко да гледаш близо два часа дестилиран екшън, особено ако не се мъчиш да си обясняваш каквото и да било. Или с други думи, естетиката на бойните сцени определено си заслужава. Темпото също е от положителните черти, като Алън и Албърт Хюз са успели да го контролират прецизно, така че усещането за динамика да бъде близо до максималните си измерения през цялото време. Всичко това като цяло е доста позитивно, и ако беше гарнирано и с малко повече смисъл, и внимание към детайла, навярно "Книгата на Илай" щеше да се превърне бързо в култов екшън. Но не би.
Въпреки това лентата далеч не е негледаема, даже напротив. Все пак надали човек, дори бегло мернал плаката, ще влезе в киносалона с очаквания за голямо кино от световна класа. А филмът дава напълно достатъчно, за да позабавлява зрителя и да го отвлече от ежедневните проблеми. Така че, ако ви се зяпа нещо динамично, което няма да напрегне прекалено много мозъка ви – това е заглавието, което ще свърши идеална работа.
И след шест поредни седмици, революционният блокбастър на Джеймс Камерън - "Аватар" остана на върха на американския бокс офис. В световния обаче е на часове от абсолютен рекорд.
Американски бокс офис
Първият 3D филм в историята на киното очевидно продължава да се радва на сериозен интерес в САЩ, след като и за периода 22-24 януари събра приходи от 36 милиона долара.
С едва половината от тази сума може да се похвали заемащият втората позиция апокалиптичен sci-fi трилър "Легион", разказващ за борбата между пратените от Бог ангели да унищожат земята и защитника на хората Свети Михаил, на режисьора Скот Стюарт.
Той събра 18, 2 милиона долара, което като цяло съвсем не е лош резултат за дебютен уикенд и абсолютно достатъчен, за да измести от второто място новия филм с Дензъл Уошингтън - "Книгата на Илай". Продукцията на Warner Bros завършва челната тройка в щатския бокс офис с резултат от 17 милиона.
Ново заглавие е окупирало и четвъртата позиция - това е комедията "Феята на зъбките", в която кеч звездата Скалата впечатлява с доста интригуващ персонаж - този на... феята на зъбчетата.
Комедията на Майкъл Лембек е събрала сумата от 14, 5 млн. долара.
Като сериозен финансов провал обаче можем да окачествим драмата "Очи от Рая" на Питър Джаксън.
Освен, че е паднала с няколко позиции, тя може да се "похвали" с доста скромните приходи от общо 31, 7 милиона долара (8, 9 за уикенда), което е твърде разочароващо на фона на високите очаквания на Paramount/ Dream Works.
На шестата позиция е "Шерлок Холмс" на Гай Ричи, който продължава да трупа активи във финансово отношение с 7, 1 млн. Така общата сума, с която свързваме филма, вече е близо 200 милиона долара.
На слаб дебют се радва и "Extraordinary Measures", събиращ за първи път заедно на екран Харисън Форд и Брендън Фрейзър. Драмата, разказваща за баща, който създава био-тек компания с цел да намери лек за тежко болните си деца, е заела едва седмото място в класацията с 7 милиона долара.
Любопитно е, че дуото в лицето на двамата съвсем скоро ще се представи и на живо пред колегите си, след като ще води церемонията по предстоящите "Оскари".
Финал на челния топ 10 поставя завръщането след повече от двегодишно отсъствие на Джеки Чан в Холивуд - "Агент под прикритие", заработил приходи от 4, 5 млн. долара.
Обобщение:
Световни приходи
Голямата новина идва от световния бокс офис, в който шедьовърът на Джеймс Камерън е на път да "потопи" собствения му "Титаник" до броени часове. "Аватар" вече може да се похвали с приходи от 1 836 милиона долара, при 1 843 за хита от 1997 година, а тъй като тук не са включени цифрите от късните неделни часове, очакванията са в понеделник - 25 януари, Джейк Съли и компания да сътворят новата филмова история, оглавявайки еднолично челото на най-касовите заглавия въобще в света.
Приходи в САЩ
Шедьовърът на Джеймс Камерън продължава да е най-впечатляващото заглавие в последните месеци не само като кинематографична и технологична стойност, но и заради уникалния зрителски интерес, на който се радва и в САЩ. Там той все още гони "Титаник", но както вече предположихме, остави зад гърба си "Черният рицар" (533), след като с общи приходи от 553 милиона долара го измести от втората позиция в списъка на най-касовите филми зад Океана.
Така дефакто прочутият режисьор остана да се конкурира сам със себе си, като пред "Аватар" e само "Титаник" с 601 милиона. Дори и тук обаче промяната е само въпрос на време.
Прогноза за 29 януари - 1 февруари
През следващия уикенд хитът за планетата Пандора ще има за пореден път тежката задача да оцелее срещу две чакани с голям интерес заглавия.
Първото е новата комедия на Disney - "Когато си в Рим", в която звездата от хитовия сериал "Лас Вегас" Джош Дюамел демонстрира изпитани романтични похвати срещу колежката си Кристън Бел.
Истинската конкуренция обаче идва от второто заглавие - трилъра "Edge of Darkness", разчитащ на Мел Гибсън в ролята на полицейски детектив, търсещ отмъщение за убитата си дъщеря и режисьора Мартин Кембъл, когото помним от такива касови хитове като "Златното око" и "Маската на Зоро".
Ако трябва да заложим на поне един филм, който да окаже сериозна конкуренция на "Аватар" през януари, то определено бихме избрали точно този.
Бокс офис класация на Северна Америка за периода 22 януари - 24 януари Заглавие / Уикенд / Общо 1 Avatar - $36M / $553M 2 Legion - $18.2M / $18.2M 3 The Book of Eli - $17M / $62M 4 Tooth Fairy - $14.5M / $14.5M 5 The Lovely Bones - $8.8M / $31.6M 6 Sherlock Holmes - $7.12M / $192M 7 Extraordinary Measures - $7M / $7M 8 Alvin and the Chipmunks: The Squeakquel - $6.5M / $204M 9 It's Complicated - $6.19M / $98.6M 10 The Spy Next Door - $4.75M / $18.7M
Разнородни фантастични сюжети продължават да окупират киноафиша у нас, опитвайки се да уловят зрители от различна възраст. След положеното начало на 18 декември 2009 г. от „Аватар” и неговата огромност, програмата набъбна със „Сделката на доктор Парнасъс”, където въображението на Гилиам отново оцветява екрана и душите ни. От днес, в салоните можем да видим „Четвъртият вид”, който ще ни плаши с извънземни, снимани на Витоша.
Освен него, още едно заглавие от този петък ще ни разказва за събития, случващи се в близко бъдеще - „Книгата на Илай”. И вероятно заради стремглаво развиващите се технологии, случващото вече се развива не в далечно бъдеще, а в едно друго, което ще дочакаме, като ни препоръчват да живеем отговорно.
Всичко е покрито с пепел и прах, а слънцето свети смъртоносно силно. Дензъл продължава да е в добра форма и да наказва лошите. Посланието на филма сме го чували, мислили сме го, гледали сме го - а именно това, че трябва да ценим това, което имаме и да не го смятаме за даденост, невъзможна да изчезне.
Някак клиширано звучи идеята и по тази причина няма как да се възхитим на „оригиналналното” хрумване на режисьорите брятя Хюз и сценариста Гари Уита.
От самото начало подозираме каква ще да е тази супер ценна книга, която добрият иска да опази, а лошият (в убедителното изпълнение на Гари Олдман) на всяка цена иска да му отнеме.
Дамите, които радват очите ни в „Книгата на Илай” са забравената Дженифър Бийлс, разтуптяла милиони мъжки сърца във „Флашданс”, която вече е в ролята на майка и хубавичкото славянско момиче Мила Кунис.
За съжаление лентата на Alcon Entertainment е поредният незабележителен филм, подкрепен от холивудски мейджър. Но се надяваме скоро тази скучна последователност да спре и през 2010 да видим наистина стойностни заглавия, без значение дали ще ни поучават или ще ни впечетляват с ефекти. Важното е да ги запомним с нещо. ... още »