Преди да пристигнат в България за втората част на “Непобедимите” Джейсън Стейтъм и режисьора Саймън Уест заснеха заедно 40-милионния екшън-трилър “Механикът”. Лентата от 2011-та година натрупа половин милион лева от прожекциите си в българските киносалони, а общите й световни приходи се равняват на 63 милиона долара.
В комбинация с добрите продажби на DVD и Blu-ray дискове “Механикът” се превърна в приличен успех за създателите си и през 2012-та година се появи новината, че филма ще се сдобие с директно продължение. През изминалите месеци информацията за втората част бе оскъдна и не беше сигурно дали Джейсън Стейтъм ще се завърне отново в главната роля.
Но сега, повече от три години след премиерата на оригинала, от студиото Summit Entertainment потвърдиха официално, че Стейтъм ще се превъплъти за втори път в образа на елитния наемен убиец Артър Бишъп.
Официалното заглавие на предстоящата втора част е “Механикът: Възкресение” (“Mechanic: Resurrection”) и вече се знае, че световната премиера на екшън-лентата ще се състои в края на месец януари, 2016-та година.
Снимките на филма започнаха преди броени дни в Банког, Тайланд, а към Джейсън Стейтъм се присъединиха Мишел Йео (“Тигър и дракон”), Джесика Алба (“Град на греха”) и носителя на “Оскар” Томи Лий Джоунс (“Беглецът”).
Създателят на първата част Саймън Уест отказа да режисира продължението и неговото място беше заето от германеца Денис Гансел, чиито най-известен филм до момента е хоръра от 2010-та година “Ние сме нощта”.
“Механикът: Възкресение” разполага с бюджет от около 30 милиона долара, а снимките ще протекат в Тайланд и Съединените щати. За момента не се разкрива подробна информация за сюжета на лентата и новите персонажи.
Световната премиера на “Механикът: Възкресение” е насрочена за 22-ри януари, 2016-та година.
За втора поредна седмица, екшъна “Механикът”, с участието на Джейсън Стейтъм, е на първо място в българския бокс офис. Само до момента, режисирания от Саймън Уест филм е натрупал приходи от 295 017 лева.
Тази напълно прилична сума съвсем не е изненадваща, най-вече защото от 2001 година насам, Джейсън Стейтъм се радва на голяма популярност в България и всеки негов филм, който се сдобие с разпространение по кината, може да се похвали със стабилни приходи. Изненадващото в случая е, че “Механикът” не се разпространява в модерния в момента триизмерен формат и не разчиташе на мащабна рекламна кампания, която да гарантира голяма посещаемост. И все пак филма успя, за близо две седмици да спечели сума, която спокойно може да се конкурира с постигнатото от много 3D-продукции за същия период от време.
На второ място застава анимационния “Winx 3D: Вълшебно приключение”. Премиерната триизмерна продукция успя да спечели 63 253 лева за дните от четвърти да шести февруари. Както бе доказано многократно в последните 12 месеца, почти всяка анимационна продукция, която се прожектира в 3D-формат успява да привлече българската публика. И въпреки че приходите не винаги са достатъчни за да превърнат определена анимация в безспорен хит, то те гарантират появата й в бокс офис класацията, което само по себе си е постижение.
Както много други европейски продукции, италианския “Winx 3D: Вълшебно приключение” не разполага със средствата за реклама с които могат да се похвалят холивудските анимационни ленти, но въпреки това успя да намери зрители, които от своя страна го поставиха на втората позиция с една ако не голяма, то напълно стабилна сума.
Трети в класацията е комедийния филм с Аштън Къчър и Натали Портман, "Просто секс". За уикенда, премиерното заглавие спечели общо 48 085 лева. Въпреки че в САЩ, лентата на Айвън Райтман (“Ловци на духове”) се превърна в изненадващ хит веднага след премиерата си, в България това не се случи. “Механикът” и “Winx 3D: Вълшебно приключение” се оказаха силни конкуренти и поне за момента може да се каже, че българската публика е предпочела да се насочи към екшъна, а не към комедийния жанр.
Българската продукция “Стъпки в пясъка”, на режисьора Ивайло Христов, застава на четвърта позиция. За две седмици по кината, филма е спечелил 104 871 лева и доказва че в момента българското кино има силите да се съревновава с по-скъпите европейски и американски продукции. “Стъпки в пясъка” вече може да се нарече успешно заглавие и без съмнение приходите му в България ще продължават да се увеличават, независимо от сериозната конкуренция.
На пето място се намира анимационния филм “Епоха на животните 3D”, който за три седмици по кината е натрупал 168 839 лева.
За разлика от представянето си в Европа, в България, германската продукция се представя достойно, и е въпрос на време преди да премине границата от 200 хиляди лева.
Мюзикълът “Бурлеска”, с участието на Кристина Агилера и Шер, е на шеста позиция с общи приходи от 115 452 лева за две седмици в България.
Може да се каже че както в САЩ, така и в България, филма на Стийв Антин привлече вниманието на публиката, но не успя да се превърне в популярен хит от ранга на “Чикаго” или “Мулен Руж”. Все пак, “Бурлеска” надмина границата от 100 хиляди лева сравнително бързо, и имайки в предвид жанра към който филма принадлежи, тези приходи са напълно стабилни.
3D хита “Рапунцел и разбойникът” заема седмо място, като за десет седмици е успял да спечели впечатляващите 1 222 357 лева. По света, анимационната лента също се радва на голям успех, и въпреки огромния бюджет от над 200 милиона долара, създателите заявиха, че са напълно доволни от представянето на творбата си. В България, “Рапунцел и разбойникът” вече има място сред най-успешните филми, сдобили се с киноразпространение.
Третото премиерно заглавие тази седмица, “Пираня 3D”, се намира на осма позиция с разочароващите 16 628 лева. Разбира се, филми от този жанр почти никога не привличат голям брой зрители в кината, но за сметка на това се радват на големи успехи, когато бъдат разпространени на DVD и Blu-ray. В САЩ, продукцията на Александър Ажа също не може да се похвали със стабилни приходи, но все пак успя да събере достатъчно за да бъде покрит бюджета от 24 милиона долара. В следващата една седмица ще стане ясно дали “Пираня 3D” ще успее да увеличи значително приходите си в България, или ще бъде причислен към филмите с разочароващ бокс офис.
“Сезонът на вещиците”, с участието на носителя на “Оскар” Никълъс Кейдж и Рон Пърлман, е на девето място с приходи от 289 002 лева, след близо един месец престой в българските кина. Филмът, който скоро ще надмине границата от 300 хиляди лева, е поредното доказателство за голямата популярност на Никълъс Кейдж в България. Интересно е да се отбележи, че след премиерата на “Да изчезнеш за 60 секунди” през 2000-та година, всички филми на Кейдж, които са получили широко киноразпространение в България, са се превръщали в печеливши заглавия.
Комиксовият екшън “Зеленият стършел” заема десетата позиция с приходи, четири седмици след българската премиера, от 248 614 лева. Тъй като филма се разпространява в триизмерен формат и разчита на известен актьорски състав, тази сума е определено недостатъчна. Ситуацията в България не е изключение, защото в САЩ “Зеленият стършел” също не се представи според очакванията. С общите приходи по света, филма ще покрие бюджета си, но не се знае дали това ще бъде достатъчно, за да бъде дадена зелена светлина за планираното продължение.
Режисираният от Саймън Уест екшън, “Механикът”, е новия лидер в българската бокс офис класация. До момента, премиерната продукция, с участието на Джейсън Стейтъм и Бен Фостър, е спечелила общо 120 889 лева.
Без съмнение може да се каже, че участието на Стейтъм е една от основните причини поради които филма застана директно на първата позиция. Както беше посочено от бокс офис анализаторите, Джейсън Стейтъм е един от малкото актьори работещи днес, които единствено с името си могат да привлекат голям брой зрители.
Въпреки че в Америка, филмите му, с изключение на “Непобедимите” и “Транспортер 2”, не се превръщат в големи хитове, в Европа те се радват на голяма посещаемост и по всичко изглежда, че “Механикът” няма да бъде изключение. В България, Джейсън Стейтъм има голям брой почитатели, които не само успяха да поставят новия му филм на първо място, но и със сигурност ще продължат да допринасят за увеличаването на приходите.
Втори в класацията е триизмерния анимационен филм “Епоха на животните 3D”, който за две седмици по кината е натрупал 114 699 лева. Имайки в предвид, че лентата е европейска и не разчиташе на масивна рекламна кампания в България, тези приходи могат да се нарекат прилични.
“Епоха на животните 3D” не може да се конкурира с високобюджетните анимации на Walt Disney и DreamWorks Animation, но независимо от това, филма се представя достойно и успя да се задържи за втора поредна седмица на второто място.
Третата позиция е заета от премиерната музикална драма “Бурлеска”, в която участват певиците Кристина Агилера и Шер. До момента, лентата е спечелила общо 60 198 лева – сума, която напълно отговаря на представянето на филма и в останалата част от света.
Като изключим “Мулен Руж” и “Чикаго”, музикалните продукции не се радват на особен успех сред широката публика и затова спечеленото от “Бурлеска” съвсем не е за пренебрегване. Въпреки конкуренцията от страна на “Механикът”, филма успя да привлече над 6000 българи в кината, и е въпрос само на време преди да премине границата от 100 хиляди лева.
“Стъпки в пясъка”, на режисьора Ивайло Христов, е на четвърто място. Българската лента е третото премиерно заглавие тази седмица, и до момента е натрупала 36 985 лева.
От 2008 година насам, българското кино се радва на по-големи успехи сред публиката, и въпреки че приходите на “Стъпки в пясъка” няма да могат да се сравняват с постигнатото от “Дзифт” и “Мисия Лондон”, те поне доказват че и българска продукция може да се конкурира с европейските и американски ленти.
На пета позиция застава миналогодишния лидер “Зеленият стършел”. За три седмици, екшън-комедията със Сет Роугън и Камерън Диас е спечелила 220 143 лева.
За високобюджетна 3D продукция, тази сума може да се нарече недостатъчна, но трябва да се има в предвид факта, че комиксовата поредица по която е базиран игралния филм не е толкова позната не само в България, но и в Европа.
Шести в класацията е “Сезонът на вещиците”, на режисьора Доминик Сена. За три седмици по кината, лентата с участието на носителя на “Оскар” Никълъс Кейдж е натрупала 255 850 лева.
Също както Джейсън Стейтъм, Кейдж винаги успява да привлече българската публика дори и към филми, които са се провалили в американския бокс офис. “Сезонът на вещиците” не е от тези провали, но въпреки това, американските приходи не успяха да оправдаят очакванията на продуцентите.
“Рапунцел и разбойникът”, втората анимация в класацията, заема седмо място. Но за разлика от “Епоха на животните 3D”, озвучения от Манди Мур и Закари Леви филм се превърна в истински блокбастър в България, с приходи от 1 194 400 лева за девет седмици.
Лентата продължава да привлича зрители и не се знае дали скоро ще се появи друг анимационен филм, който да повтори този огромен успех. По света, приходите на “Рапунцел и разбойникът” вече надминаха границата от 400 милиона долара.
На осма позиция е режисирания от Уилям Монахан, “Булевард Лондон”. В Америка и в по-голямата част от Европа, филма премина почти незабелязано по кината, но очевидно българската публика е била по-приветлива – за две седмици по кината, лентата е спечелила 136 227 лева.
В сравнение с конкурентните продукции в класацията, тази сума не е толкова впечатляваща, но е напълно прилична за филм, който е считан за провал в Англия и САЩ.
“Туристът”, с участието на Анджелина Джоли и Джони Деп, е на девето място с приходи, един месец след премиерата, от 553 896 лева.
Продукцията продължава да привлича българските зрители и доказва, че Анджелина Джоли и особено Джони Деп са без съмнение едни от популярните актьори работещи днес, чиито филми почти винаги се превръщат в големи международни хитове.
На десето място е комедията “Запознай се с малките”. Въпреки последната позиция, Робърт де Нирo, Бен Стилър и компания успяха да спечелят общо 666 158 лева, за шест седмици по българските кина.
Първоначално се смяташе, че филма ще се провали заради пряката си конкуренция с триизмерния “TRON: Заветът”. В някои от европейските държави тази прогноза се сбъдна, но в България, “Запознай се с малките” се превърна в неочакван и доста голям успех сред публиката.
Едва ли има човек, особено от мъжки пол, пред чийто поглед в края на 80-те и началото на 90-те години на миналия век да не са се извъртяли десетки и стотици пиратски видеокасети с филми на Арнолд Шварценегер, Силвестър Сталоун, Брус Уилис, Чък Норис, Жан-Клод Ван Дам и всички останали екшън герои.
И докато по света екшън филмите пълнеха киносалоните, то в България те заемаха видно място в кварталната видеотека и обикновено за най-хитовите заглавия трябваше да се чака или да си приятел с някой служител, за да ги наемеш по-скоро. За качеството на предлагания по онова време продукт няма смисъл да говорим, емоцията вземаше връх над всичко останало и неутрализираше обикновено лошата картина и звук.
Постепенно екшън героите остаряха, някои влязоха в политиката, други продължиха да се снимат в третокласни продукции, но носталгията по отминалите Златни години си каза думата и през 2010 Силвестър Сталоун се нае да възкреси жанра с „Непобедимите” („The Expendables”), в който успя да събере основна част от големите имена, раздавали тупалки на екрана през предишните няколко десетилетия.
Като дясна ръка на самия Сталоун във филма бе отредено място на наложилият се с поредицата „Транспортер” Джейсън Стейтъм, превърнал се в любимец на публиката и с ролите си в „Две димящи дула”, „Гепи”, „Огън в кръвта”, „Италианска афера”. Изборът на Стейтъм се оказа повече от успешен, защото актьорът успя да вдигне нивото на филм, от който зажаднялите за неподправен old school екшън фенове останаха леко разочаровани.
И ето че няколко месеца по-късно на екран излиза „Механикът” – филм, който е много по-близо до напомпаните с тестостерон заглавия, добили култов статут в стария VHS формат. За щастие през 2011 вече не трябва да чакаш, за да гледаш желания краен продукт, а го получаваш на световна премиера, в модерен киносалон, със звук и картина, които отразяват последните тенденции в оборудването на съвременните мултиплекси.
Режисиран от опитния Саймън Уест („Въздушен конвой”, „Дъщерята на генерала”, „Лара Крофт: Tomb Raider”) „Механикът” има всички необходими елементи на жанра – мълчалив и самотен професионалист, стар ментор, ентусиазиран новак, предателство, отмъщение и всичко това гарнирано с повече от достатъчно погинали bad guys, някои от които се размазват с особено добре подбрани звукови ефекти.
Като независима продукция „Механикът” разполага с далеч по-малък бюджет от този, с който е оперирал Уест при заснемането на предишни свои филми като „Въздушен конвой”, но въпреки това филмът компенсира със сценарните решения на Ричард Уенк („16 пресечки”) липсата на пари за повече експлозии и мащабни екшън сцени.
Така първата половина от филма ни запознава с отделните герои и най-вече с централната двойка Стейтъм-Фостър в привидно по-забавено темпо, което постепенно набира скорост.
Отсега е сигурно, че на ежегодните награди на MTV за кино Бен Фостър заслужено ще получи нагарадата или поне номинация за „Best Fight Scene”, защото едва ли може да се даде друго определение за боят между неговия герой и двуметровия бивш състезател по американски футбол Джеф Чейз.
Колкото и нереалистична да изглежда на моменти битката между двамата, то чистата злоба, която Фостър винаги умело излъчва на екран ще накара зрителите да повярват, че значително по-дребничкия опонент може да спечели. Феновете ще останат доволни при всяко положение.
Във втората половина на филма, „Механикът” набира скорост и предлага няколко доста добре конструктирани екшън епизода, които включват бягство по фасадата на висока сграда и улична засада, при която количеството смачкан метал ще задоволи потребностите на определена група български граждани за месеци напред.
Като цяло бойните сцени в „Механикът” следват един по-реалистичен стил, наложен с поредицата за Джейсън Борн и последните два епизода на Джеймс Бонд с Даниел Крейг в ролята на британския шпионин.
Джейсън Стейтъм вече има достатъчно натрупан опит, за да изглежда убедително като самотния наемен убиец, който следва стриктно собствения си морален кодекс и внимателно изградените си правила.
За разлика от по-отдалечения от реалността „Транспортер” и направо фантастичния „Огън в кръвта”, то в „Механикът” Стейтъм пресъздава герой, за който зрителят може да повярва, че е способен наистина да извърши показаното на екрана.
За финал трябва да се отбележи, че „Механикът” е римейк на едноименен филм с Чарлз Бронсън от 1972, който обаче едва ли е особено известен на българските зрители, за да ги изпълни с предразсъдъци спрямо обновената версия. Все пак в Холивуд вече почват да правят римейк на успешни европейски и азиатски филми още преди да са обиколили целия свят, така че в случая говорим направо за чисто нов филм, който днешните зрители могат да гледат непредубедено.
А „Механикът” е от филмите, които за съжаление все по-рядко се правят с достатъчен ресурс и достатъчно професионално, за да достигнат големия екран, така че всички фенове на екшън жанра могат да си направят подарък и за 90 минути да се пренесат в близкото минало, когато водещите световни заглавия носеха имена като „Рамбо”, „Командо” и „Умирай трудно”.
“Непобедимите”, в който освен Стейтъм участваха Силвестър Сталоун, Мики Рурк и Джет Ли, се превърна в един от най-успешните екшън-филми на 2010 година, със световни приходи от над 270 милиона долара.
Въпреки че не може да се похвали с подобен успех, “Огън в кръвта” от 2006 година, събра стабилни приходи, които доведоха до направата на продължението “Огън в кръвта: Високо напрежение”, което изненадващо се провали в бокс офиса. Това е и причината поради която все още не е сигурно дали ще има второ продължение.
Ето какво сподели Стейтъм относно евентуален “Огън в кръвта 3”:
“За съжаление втория филм не се представи добре. Първата част имаше по-голям успех и по принцип когато правиш продължение, то трябва да събере повече пари. Изглежда при нас не стана така.
Но филма беше страхотен и показа наистина на какво са способни режисьорите (Марк Невелдин и Брайън Тайлър). Точно в момента не съм сигурен дали ще направим трета част, но съм в постоянна връзка с тях. И когато говоря с някой от двамата винаги обсъждаме евентуален нов филм.
Кой знае какво ще стане? Но работата с Марк и Брайън беше удоволствие и стига да пожелаят, ще направим трети “Огън в кръвта”.”
На въпроса дали е чул за планираното от Силвестър Сталоун продължение на “Непобедимите”, Стейтъм отговори:
“Да, чух за продължението, и аз ще съм първия, който ще каже “Да” на Слай. Говорихме за това, веднага след като разбрахме, че филма се представя много добре в бокс офиса. Той ми каза, “Ще бъде страхотно, ако го направим отново.”
И нека ви кажа - ако има някой, който може да направи добро продължение, то това е Слай Сталоун. Прекарахме си добре докато снимахме “Непобедимите”, и нямам нищо против още един подобен филм. Чакам обаждането му. Сигурен съм, че продължението ще бъде направено и затова в момента не приемам други оферти.”
След няколко седмици, Джейсън Стейтъм ще приключи със снимките на криминалната лента “Safe”, а следващия филм, в който зрителите ще имат възможността да го видят, е екшън-драмата “Механикът”, чиято българска премиера е насрочена за 28 януари.