Венсан Касел е актьорът, който съвършено добре се превъплъщава в отрицателни роли. Успехът му се дължи именно на това. През 1995 г. с ролята си на хулиган от парижките предградия, убил полицай, в „Омраза" на Матьо Касовиц, Касел поставя началото на кариера, в която доминират ролите на престъпници и злодеи.
В „От Русия с любов" на Кроненбърг от 2007 г., героят на Венсан изнасилва 14-годишно момиче и след това го скланя към проституция. Миналата година актьорът получи Цезар за изпълнението си в „Месрин - Обществен враг n° 1": филм-портрет на един от най-известните гангстери във френската история на режисьора Жан Франсоа Риши.
„Отрицателните герои са по-интересни. Да съумееш да се превъплътиш в тях е много по-голямо предизвикателство пред един актьор. Те са много по-истински в живота отколкото добрия човек. В реалността не мога да срещна истински добри хора. Човешката същност е много по-сложна от това да бъде разделена на добри и зли индивиди. А и добрите са винаги някак скучни" - откровеничи Касел.
44-годишният актьор признава, че нещо в него започва да се пречупва. В последния си филм - красиво заснета нискобюджетна бразислка продукция, разказваща за топлата връзка между баща и дъщеря - „Adrift" - Касел играе бащинската фигура. Прави го с лекота, показва една друга своя актьорска същност, жонглира виртуозно с няколко езика.
В реалния живот Касел наскоро стана баща за втори път. „Когато имаш деца, осъзнаваш колко уязвим можеш да бъдеш всъщност. Това няма как да не се отрази на работата ти".
Пример за тази промяна в „актьорската парадигма" на Венсан Касел е очакваният през януари трилър на Дарън Аронофски - „Black Swan". Касел, партниращ си с Натали Портман и Уинона Райдър, играе директор на балетна трупа, подклаждащ съперничество между примабалерините, по време на кастинг за "Лебедово езеро". Злото е някак софистицирано...
Касел всъщност се е занимавал с балет в 30-те си години, смятайки, че един актьор трябва да умее да прави всичко. Работата му в продукцията на Аронофски определено му се е понравила - отдадеността на танцьорите, абсолютната посветеност на балета и цялостното самоотрицание карат Касел да изпитва дълбоко уважение към това изкуство и неговите представители.
Касел е бил изключителен бунтар в детските си години, желаещ да се занимава с цирково изкуство. Баща му е френският комедиант Жан-Пиер Касел, работил с режисьорите от Новата Вълна Клод Шаброл и Луис Бунюел. Но днес Касел признава, че не се е учил на актьорския занаят на баща си. „Не мисля, че играя като него. Единственото е, че двамата много си приличаме. Но като цяло имаме различни погледи върху нещата, все пак сме от различни поколения".