Cinefish.bg
Cinefish.bg Cinefish.bg
 
Начало »

Новини

»

Интервюта Стийв Голин: В Холивуд става все по-трудно

Стийв Голин: В Холивуд става все по-трудно
Cinefish.bg

Интервюта
Стийв Голин: В Холивуд става все по-трудно

22.03.2016, 15:47  |   Видяна: 1089  |   синефиш.бг  |   Лора Трайкова  |   ИНТЕРВЮТА
Рио Кънтент Маркет (Rio Content Market) е един от най-големите пазари в Латинска Америка на аудиовизуално съдържание за телевизията и дигиталните медии. Неговото шесто издание се проведе в Рио де Жанейро между 9 и 11 март т.г., като привлече професионалисти в областта като програмни директори на телевизионни канали, продуценти, режисьори и др. професионалисти от аудиовизуалната индустрия от 38 страни. На него не само се представят нови проекти и се търсят партньори за копродукции, но и пазари за различно по съдържание, обем и тип аудиовизуално съдържание.

Голямата атракция за участниците в Рио Кънтент Маркет обикновено са срещите в най-голямата от седемте му зали с известни имена от цял свят, които протичат обикновено под формата на разговор между гост и негов местен, бразилски колега.

Сред гостите на Рио Кънтент Маркет тази година беше и Стийв Голин, управляващ партньор на продуцентската компания Анонимъс Кънтент („Anonymous Content”), откривател на имена за киното като Дейвид Финчър, Майкъл Бей, Антоан Фукуа. Тази година Голин стана носител на „Златен глобус” за най-добър филм за „Завръщането” и на „Оскар” за най-добър филм за „Спотлайт”. Това си е истински Голям шлем в киното. Сред продуцираните от него игрални филми са заглавия като „Вавилон”, „Блясъкът на чистия ум”, „Да бъдеш Джон Малкович”, „Играта”, „Калифорния”, „Диво сърце”, и др. Сред най-новите му проекти са сериалите „Истински детектив” и „Г-н Робот”. Той разговаря за предизвикателствата пред това да си продуцент в Холивуд с бразилския си колега – продуцент и режисьор, Родриго Тейшейра.

Родриго Тейшейра: Как виждате работата си като продуцент? Какво е най-важно за вас от творческа гледна точка?

Как виждате работата си като продуцент? Какво е най-важно за вас от творческа гледна точка?

Стийв Голин: Основното във философията на Анонимъс Кънтент е, че ние гледаме на себе си като на разказвачи на истории. Най-важното не е да разполагаш с добри актьори или с много пари, а да имаш много силно желание да разкажеш една история. Освен това, ние нямаме никакво желание да правим неща, които другите правят в различните сфери. Когато някой дойде и ми каже: „Искам да направя сериал, който прилича на еди-кой си сериал.”, аз губя интерес. На всички млади продуценти, които идват при нас, задаваме един и същ въпрос: „Каква уникална история искаш да разкажеш?” Тя може да е оригинална идея, да е вдъхновена от статия, или да е адаптация на литературно произведение. Но всеки продуцент знае, че процесът от замислянето до осъществяването на проекта е дълъг. „Завръщането” ни отне 11 години, а „Спотлайт” – 6. По случайност излязоха и двата едновременно.

Какъв е механизмът Ви на работа – има ли някакъв установен ред, по който вървите?

Какъв е механизмът Ви на работа – има ли някакъв установен ред, по който вървите?
Снимките са предоставени от Rio Content Market

Стийв Голин: Не. В повечето проекти, с които се занимаваме, ние сме тези, които имат идея или вече са купили готова идея и я предлагаме на някой режисьор по наш избор. Но най-важното решение идва когато си отговорим на въпроса: „Каква история искаме да разкажем”. То води до следващото – кой режисьор е най-подходящ да я разкаже. С годините сме изградили взаимоотношение на доверие с редица режисьори. Не ги заливаме със сценарии. Внимателно подбираме тези, които им изпращаме. Дори да смятаме понякога, че някой сценарий не е подходящ за тях, им го пращаме, защото имаме предвид нещо друго. И те го разбират и ценят. Защото агентите процедират по обратния начин – те изсипват всичките сценарии, които получат, към клиентите си.

С добър изходен материал и добър режисьор можеш да си осигуриш супер актьори. Искаме да работим и с режисьори, които имат добра репутация по отношение на работата си с актьори. Дори да работите по малък филм, ако актьорите се изказват положително за режисьора си и в пресата се появят положителни оценки за актьорската игра, значи сте на прав път. Ако имаш добър пакет – т.е. история + режисьор + актьори, ще намериш и достатъчно пари

Как е организиран Анонимъс Кънтент – имаме отдел за ТВ реклами, чрез който представляваме и работим с 65 режисьори. Някои от тях са световно известни имена, други – не. С него работим с рекламните агенции, от които идват поръчките. Имаме отдел за мениджмънт на талантите или 25 агента, които се занимават с над 500 клиента. От тях отново има световно известни и такива, които никога няма да станат известни. След това идва отделът ни за игрално кино, който в момента има 50 проекта в развитие. Накрая е ТВ отделът ни, който работи по 11 сериала в момента, а снимаме и още два пилотни епизода. В него се разработват вероятно около още 50 проекта. Този отдел има договор с Парамаунт, които Парамаунт финансират нашата продукция и се занимават с дистрибуцията им. Киноотделът ни е независим. Компанията ни има около 100 служителя. Мисля, че разполагаме с най-силния списък от режисьори, които представляваме. Може би заради опита ми в рекламния бизнес и музикалните видеоклипове винаги съм бил концентриран най-вече върху тях. Но тъй като най-важното е историята, се стремим да разширяваме и списъка си с клиенти сценаристи.

В случая с „Истински детектив” вие представлявате и автора на сценария Ник Пицолато, и режисьора Кари Фукунага и изпълнителя на главната роля Матю Макконъхи. Как стигнахте до Библията на проекта – тази напълно нова концепция, според която трябва да се запази само основната схема, но всичко друго би могло да се промени във всеки следващ сезон – сценарист, режисьор, изпълнители?

Как стигнахте до Библията на проекта
Снимка Rio Content Market

Стийв Голин: Когато работех по „Туин Пийкс” с Дейвид Линч, сериалът пожъна изключително голям успех, но по онова време телевизията беше бедното братче на киното, за което никой не се сещаше. Всички искаха да правят кино, а телевизията беше нещо, едва ли не, като хоби. Но след 2008 г., след финансовата криза, правилата се промениха. Заради рецесията и финансирането и дистрибуцията бяха много по-трудни. Мисля че, горе-долу тогава се появиха „Момчетата от Мадисън авеню” и „В обувките на сатаната”, които демонстрираха невероятно качество на съдържанието и производството. В началото се снимаха по 24 епизода годишно на един подобен сериал – например „24”, и качеството беше невероятно, въпреки многото работа.  През 2013 г. Дейвид Финчър и ЕмАрСи сами продуцираха и произведоха „Къща от карти” и след това го продадоха на Нетфликс.

Тогава ми просветна. На ТВ пазара вече имаше конкуренция, именно благодарение на появата на платформи като Нетфликс. Ние можехме да се възползваме от своя модел за развитие на идеи за игрални филми и да го пренесем на телевизионно ниво. Сериали като „Къща от карти” промениха отношението и на актьорите към участието им в сериали, особено драматични. Защото в киното в момента вече е трудно да продадеш една драма. Когато преместихме фокуса си върху телевизията, Ник Пицолато ни пична идеята за „Истински детектив”. Тогава работеше по „The Killing”, но ние го откупихме, за да напише сценария и Библията за „Истински детектив”. Привлякохме Кари към идеята, а аз запознах Матю с нея, защото го познавам отдавна. Макар че той още не беше спечелил „Оскар” тогава, но за мен беше ясно, че е добър. Той, от своя страна, привлече Уди Харелсън. И с този пакет продадохме идеята на ЕйчБиО.

И сега изведнъж всички големи режисьори искат да работят и в телевизията. Най-пресният пример е Мартин Скорсезе с „Винил”, който се превърна в огромен успех.

Най-пресният пример е Мартин Скорсезе с „Винил”, който се превърна в огромен успех.

Стийв Голин: В момента не познавам режисьор, който да не иска да е в телевизията, ако говорим за лимитиран сериал. Алфонсо Куарон влезе в телевизията с „Believe”.  Алехандро Гонзалес Иняриту развива идея засериал. Вярно е, че има твърде много сериали, но няма все още твърде много добри сериали.

Каква е разликата в работата с канали като ЕйчБиО, Шоуйтам или платформа като Нетфликс, и с традиционните канали?

Стийв Голин: Разбира се, всяка компания има някаква разлика. За нас основната разлика идва от това дали работим с канал, който не прекъсва сериала за реклама или с такъв, който го прави. В творческо отношение да пишеш за канал, в който има рекламни паузи, е различно предизвикателство. Повечето сценаристи предпочитат другия вариант, защото не се чувстват ограничени да приключат сцената на еди-коя си минута. Затова и в подобни канали един епизод може да е 47 мин., а друг – 53, в зависимост от нуждите на конкретния епизод. Нашият сериал „Мистър Робот” (“Mr. Robot”) върви по ЮЕсЕй Нетуърк и има рекламни паузи. Затова и неговият сценарист Сам Ишмаел пише специфично за тази структура. 

Как продуцирате 11 сериала по едно и също време?

Как продуцирате 11 сериала по едно и също време?
Снимка Rio Content Market

Стийв Голин: Благодарение на разпределението на работата между 25-те агента и 7-те ни вътрешни продуцента. Аз, лично, не продуцирам нищо. В момента съм супервайзър на компанията, търся посоките, в които тя трябва да се развива. Разбира се, сценариите за телевизията са доста по-кратки от тези за игралните филми. Човек се залъгва, че бързо може да прочете всичките. Но те се трупат. А после идват с преработки. Затова съм се оттеглил от това. За нас е много важно да развиваме мениджърското си звено, защото благодарение на него имаме достъп до талантите. В САЩ има 3-4 големи агенции, които представляват голяма част от имената в шоубизнеса. Ние се насочихме и към Великобритания, за да работим с имена от там.

В началото стартирахме с Пропаганда Филмс, с която снимахме много музикални видеоклипове. В момента този бизнес, който беше замрял, лека-полека си стъпва на краката. Повече млади хора искат да гледат клипове. Едно време МТВ забраняваше да има показ на марки във видеата, но сега просто не снимаме видео, ако в него липсва марка, защото те далече не са единственият музикален канал, а вече има и хиляди други платформи като YouTube. За кратките форми има страхотно много места за показ. И за по-дългите. Тъжно е да направиш игрален филм като „Завръщането” и да знаеш, че младите предпочитат да го гледат на телефон. 

Коя част от бизнеса Ви крие най-големи рискове?

Коя част от бизнеса Ви крие най-големи рискове?

Стийв Голин:
Навремето, когато започнахме да правим видеоклипове, идеята ни беше с парите от тях да развиваме идеи за филми. В момента за това разчитаме на рекламите, които правим. Най-рискованата част от бизнеса ни е развиването на проекти. В нея е необходимо да се вложат пари, но няма никаква гаранция за крайния резултат, т.е. дали въобще проектът ще види бял свят.

Опитваме се да работим със сценаристите така, че те да пишат колкото се може за по-нисък хонорар, но им се реваншираме, ако проектът наистина се осъществи. Всички искат да печелят, това е ясно. Но за сценаристите преди това стои въпросът с реализирането на сценария им. В САЩ има много изключително добре платени писатели, които искат да пишат и сценарии, но те така и не се осъществяват. И те биха дали мило и драго да видят сценария си направен на филм. Това, че ние разполагаме в структурата си с всички елементи, за да развием сами игрален или ТВ проект и доброто ни реноме и филмография ни дава голямо предимство. ЕйчБиО например, са печално известни с това, че разработват страшно много идеи, а довеждат до екран много малък процент от тях. Също така от там е много трудно да се продаде някаква вече разработена идея. Може би защото твърде дълго време бяха монополист. И сега се опитват да променят този модел.

Как един чужд сценарист може да пробие в телевизионната или киноиндустрия в САЩ?

Как един чужд сценарист може да пробие в телевизионната или киноиндустрия в САЩ?

Стийв Голин: Според мен, да си сценарист е най-добрата работа. Имаш нужда само от компютър. И да напишеш добра история. Работил съм и с Алфонсо Куарон и с Алехандро Гонзалес Иняриту, които дойдоха в Америка и успяха в нея благодарение на невероятния си талант и на силната си работна етика. Те бяха и много интелигентни в избора си на проекти по отношение на развитието на кариерите си. И двамата имаха много важни филми на испански. Куарон направи дебютния си филм „Sólo con tu pareja” преди може би 20 години. Тогава продуцирах заедно със Сидни Полък сериал за Шоутайм „Fallen Angels”. Колега на Полък ни насочи към филма на Алфонсо. И ние го доведохме в Америка, където засне първия си проект на английски- епизод от нашия сериал. И после дойде и „Малката принцеса”.

Алфонсо ме запозна с Алехандро Гонзалес Иняриту, който беше направил „Любовта е лоша” („Amores Perros”). Той дойде в Америка и заедно с Гилермо Ариага написаха „21 грама”. А Шон Пен вече искаше да работи с Алехандро, защото беше гледал „Любовта е лоша”. Алехандро и Гилермо пишеха на испански, макар че говореха добър английски и след това преводач го превеждаше на английски. Даваха сценария на многото си приятели и от време някой се обаждаше с предложение как да бъде казана по-добре някоя реплика на английски.

Въпреки всичко, което се изписа тази година по повод скандала с #Оскаретвърдебял, в американския шоубизнес има нещо много хубаво. Алехандро печели наградата за най-добър режисьор в три поредни години. Не много хора коментират това. А той е от едно от малцинствата в Америка, макар и да не е афроамериканец. В Лос Анджелис работят хора от цял свят. Разбира се, най-добре е на сценария да пише името на Арън Соркин, но тъй като в момента има неистов глад за добър материал, само в моята компания 100 човека търсят следващия страхотен сценарий. В това отношение, демокрацията е пълна. Бихме купили дори сценарий от Доналд Тръмп, ако той имаше талант.  

Как се финансира проект в променящите се кино- и телевизионни условия?

Стийв Голин: Когато Нетфликс купиха правата за излъчването на „Къща от карти”, те си подсигуриха само тези за САЩ. Но тъй като бизнесът се променя много бързо и освен това е безкомпромисен, сега вече те не купуват никакво съдържание, ако не успеят да се спазарят за световните му права. След като имахме успех с „Истински детектив”, разработихме още един сериал – със Стивън Содърбърг и го продадохме на Синемакс – „Хирургът”. Когато сключихме сделка с Парамаунт преди 2 години, вече бяхме навлезли в телевизията. Амазон и Хулу тогава не поръчваха оригинално съдържание за техните канали. Всичко, което развием с парите на Парамаунт, е тяхна собственост. Но търсим различни канали за дистрибуция. В момента снимаме два пилотни епизода за Хулу, които на 75% са финансирани от Парамаунт и на 25% от нас. Нетфликс е голяма заплаха срещу традиционния модел на развитие на телевизията по отношение на сериали и филми. Моят съвет към продуцентите е да внимават, ако искат да продават форматите, чиито права държат. Ние в момента сме купили няколко различни формата от Скандинавските страни, както и от Великобритания.

Има ли смисъл да се сменя американският модел с британския?
   
Стийв Голин: В САЩ има вертикална интеграция. Например, ЕйБиСИ е собственост на Дисни. По-лесно е да продадеш сериал на телевизия, ако студиото, което го е разработило, е под същата шапка с нея. През 70-те имаше закон, който забраняваше на телевизиите да са собственици и на съдържанието. Но той беше променен и сега студията могат да притежават мрежата, която притежава съдържанието, което принадлежи на телевизията. Във Великобритания, ако не греша, телевизиите нямат право да притежават повече от 15 % от сериалите. Останалите проценти са за продуцента, а това е голямо предимство. Проблемът там е, че няма много големи телевизии и съответно пазарът е много по-малък. Но там има интересни неща. Например в момента правят от сериала „Шерлок” само по три 90-минутни серии годишно и това им дава голямо предимство да експериментират с формата в творческо отношение. 25 % от талантите, които работят в САЩ, са британци. Например, във „Вътрешна сигурност” половината актьори, които играят американци, са британци.    

Как се финансират независимите продукции в САЩ сега?

Стийв Голин: Индивидуалните продуценти трябва да знаят, че няма да са собственици на интелектуалния продукт, а той ще отиде в ръцете на този, който е дал парите си. А както винаги, има много филмови или инвестиционни фондове, бизнесмени, които искат да са част от кинобизнеса. Случва се филм да бъде заснет за 2 млн. долара и продаден за много повече. Вижте как се справя в този смисъл Джейсън Блум и неговата продуцентска компания. „Спотлайт” развихме сами в Анонимъс. И няма да имаме печалба от него, въпреки „Оскар”-ите, въпреки другите награди и целия шум около него. Бюджетът му е около 20 млн., и ще направи около 80 млн. по света, но това не е достатъчно! Сред най-големите харчове по филм са тези за реклама и затова ако бюджетът на филма ви надвишава 10 млн. долара, трябва да сте готови или за минимална печалба или за никаква. Този бизнес става все по-труден.

Снимките са предоставени от Rio Content Market


Споделете:

Cinefish.bg ОЩЕ НОВИНИ
Cinefish.bg - Всичко за киното МНЕНИЯ Cinefish.bg - Всичко за киното


За да напишете коментар, е нужно да влезете с Вашите име и парола.


 

 
Cinefish.bg Cinefish.bg